Auteur Topic: Kinderevangelisatie?  (gelezen 3950 keer)

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Gepost op: augustus 29, 2007, 10:54:20 am »
Al langere tijd loop ik met de volgende vraag.

Veel christelijke gemeenten doen aan evangelisatie onder kinderen. Daarmee worden kinderen bereikt die anders niet of nauwelijks met het evangelie in aanraking komen. Ik doel op kinderen in de basisschoolleeftijd.

Mijn vraag is hoe dit bijbels te onderbouwen is. Ik lees in de bijbel nergens over evangelisatie met kinderen als doelgroep. Als er geëvangeliseerd wordt, is dat onder volwassenen. Daarnaast vind ik het bijna oneerlijk om te evangeliseren onder kinderen. Er is geen sprake van gelijkwaardige ‘partijen’.  Zou het daarom niet eerlijker, en misschien ook Bijbelser zijn evangelisatie-activiteiten te richten op onze volwassen naasten?

PietZa

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 29, 2007, 01:40:44 pm »
Even een greep van teksten die me zo te binnen schieten waarbij ik lees dat kinderen wel degelijk met het evangelie geconfronteerd mogen worden

Volgens mij is onderstaande gebeurtenis één van de argumenten:

quote:

Mattheus 19 : 13 - 15
13 Daarop brachten de mensen kinderen bij hem, ze wilden dat hij hun de handen zou opleggen en zou bidden. Toen de leerlingen hen berispten, 14 zei Jezus: ‘Laat de kinderen ongemoeid, belet ze niet bij mij te komen, want het koninkrijk van de hemel behoort toe aan wie is zoals zij.’ 15 En nadat hij hun de handen had opgelegd, trok hij weer verder.

quote:

Marcus 10 : 13 - 16
13 De mensen probeerden kinderen bij hem te brengen om ze door hem te laten aanraken, maar de leerlingen berispten hen. 14 Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. 15 Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan.’ 16 Hij nam de kinderen in zijn armen en zegende hen door hun de handen op te leggen.

quote:

Lucas 18 : 15 - 17
15 De mensen probeerden ook kleine kinderen bij hem te brengen om ze door hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. 16 Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. 17 Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’
Onderstaande opdracht heeft het over je eigen kinderen, maar ik kan me ook voorstellen dat je dit bij andere kinderen in je omgeving doet:

quote:

Deutrononium 6 : 4 - 9
4 Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige! 5 Heb daarom de HEER lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. 6 Houd de geboden die ik u vandaag opleg steeds in gedachten. 7 Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat. 8 Draag ze als een teken om uw arm en als een band op uw voorhoofd. 9 Schrijf ze op de deurposten van uw huis en op de poorten van de stad.

quote:

Deutrononium 11 : 18 - 21
18 Houd mijn woorden dus in gedachten, maak ze u eigen, draag ze als een teken om uw arm en als een band op uw voorhoofd. 19 Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat. 20 Schrijf ze op de deurposten van uw huis en op de poorten van de stad. 21 Dan zullen u en uw kinderen lang mogen wonen in het land dat de HEER uw voorouders onder ede heeft beloofd, zolang de hemel boven de aarde staat.
Of wat dacht je hiervan, kinderen God laten loven:

quote:

Mattheus 21 : 14 - 17
14 Toen kwamen er in de tempel blinden en verlamden naar hem toe, en hij genas hen. 15 De hogepriesters en de schriftgeleerden zagen welke wonderen hij verrichtte en hoorden de kinderen in de tempel ‘Hosanna voor de Zoon van David!’ roepen, en ze waren hoogst verontwaardigd. 16 Ze gingen hem vragen: ‘Hoort u wat ze zeggen?’ En Jezus antwoordde hun: ‘Jazeker! Hebt u dan nooit gelezen: “Door de mond van kinderen en zuigelingen hebt u zich een loflied laten zingen”?’ 17 Zo liet hij hen staan, en hij ging de stad uit, naar Betanië, waar hij de nacht doorbracht.
Verba volant, scripta manent

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 29, 2007, 03:25:35 pm »
Die teksten ken ik ook. Maar dat is geen evangelisatie. Dit gaat over kinderen van Joodse/gelovige ouders.

PietZa

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 29, 2007, 03:46:02 pm »
Als je bijvoorbeeld de laatste tekst neemt dan zie je geen woord over de ouders, laat staan dat die ouders joods zouden zijn (ik geef toe het is aannemelijk), laat staan dat die kinderen het roepen op initiatief van de ouders (het lijkt er zelfs op dat het op initiatief is van de kinderen zelf).

Daarbij komt nog eens dat alle joden ook het evangelie over Jezus nog moesten horen (er is geen verschil tussen jood en griek).

Maar ik zou het eigenlijk eens willen omdraaien. De Bijbel is behoorlijk "kindvriendelijk" om het zo maar te noemen. En ik vind het, de Bijbel lezend, behoorlijk logisch dat je iedereen om je heen (van welke leeftijd dan ook) uitlegt wie Jezus is wat Hij heeft gedaan en wat Hij voor jou betekend. Is het dan Bijbels om te beweren dat alleen volwassenen (en vanaf welke leeftijd is iemand dan volwassen?) mogen worden geconfronteerd met Jezus?
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2007, 03:47:24 pm door PietZa »

Liudger

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 29, 2007, 11:40:46 pm »
Kinderen mag allerlei meningen en ideeën worden voorgelegd, behalve Christelijke?

We mogen kinderen wel de waarheid voorhouden, maar niet de Waarheid?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 30, 2007, 11:28:17 am »
Bij evangelisatie onder kinderen is er geen sprake van gelijkwaardige partijen. Iedereen goed op kinderen inpraat kan ze ‘bekeren’. Maar de vraag is (beter: mijn vraag is) of dat nu wel zo integer is. Ik kan ook kinderen aanzetten in de sloot te springen, omdat kinderen nu eenmaal ‘alles’ van volwassenen aannemen. Gevoelsmatig vind ik het daarom een zwaktebod om onder kinderen te evangeliseren.

@Pietza: je hebt gelijk dat de Bijbel kindvriendelijk is. Maar zouden kinderen nu werkelijk begrijpen wat je bedoelt als je over de boodschap van het evangelie begint? Gaat dat niet over de hoofden heen? Ik bedoel dus kinderen van de basisschoolleeftijd.

@Liudger: Natuurlijk mag je kinderen alles voorhouden wat belangrijk is. Maar bewust evangeliseren (waarmee je feitelijk in de bevoegdheden van hun ouders treedt) vind ik een stap verder. De keuze voor het geloof is de keus van een volwassen burger, niet van een (andermans) kind.

Begrijp me goed, dit is een zoektocht voor mij. Slijp mijn geest!

PietZa

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 30, 2007, 11:37:42 am »
Kinderen bewust bekend maken met het evangelie, kinderen bewust De Waarheid uitleggen is iets anders dan een kind aanzetten om zich te bekeren. Als men kinderen zou pushen om zich te laten dopen, dan zou ik inderdaad ook vraagtekens bij de evangelisatie methode zetten, maar als het alleen is om kinderen bekend te maken met het evangelie omdat ze het anders niet horen dan denk ik dat er niets op tegen is.

drentenaar

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 30, 2007, 12:19:42 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 29 augustus 2007 om 10:54:
Veel christelijke gemeenten doen aan evangelisatie onder kinderen. Daarmee worden kinderen bereikt die anders niet of nauwelijks met het evangelie in aanraking komen. Ik doel op kinderen in de basisschoolleeftijd.  Zou het daarom niet eerlijker, en misschien ook Bijbelser zijn evangelisatie-activiteiten te richten op onze volwassen naasten?

Tja, pittige vragen.

De zending (gereformeerden) en de missie (roomsen) zetten juist in hun werkgebieden vaak in op onderwijs en gezondheidszorg!
Was dat dan ook foute boel?

Maar zonder dat 'gekleurde' onderwijs zou in een groot deel van de 3e wereld helemaal geen onderwijs zijn gekomen of pas decennia later.

In de praktijk gebeurde het nogal eens dat als de schoolkinderen één maal 'gekerstend' waren, de oudere garde naderhand 'vanzelf' volgde; zo is dat bijv. in grote delen van de 'Indische archipel' gegaan.

diak2b

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 30, 2007, 01:30:14 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 30 augustus 2007 om 11:28:
@Liudger: Natuurlijk mag je kinderen alles voorhouden wat belangrijk is. Maar bewust evangeliseren (waarmee je feitelijk in de bevoegdheden van hun ouders treedt) vind ik een stap verder. De keuze voor het geloof is de keus van een volwassen burger, niet van een (andermans) kind.
Als je bedoelt dat geloofsopvoeding primair een taak voor de ouders is, ben ik dat volstrekt met je eens. Nu maak ik me daar niet zoveel zorgen over: als mijn kind op straat iemand tegen komt die vrolijke liedjes over Jezus staat te zingen, die mooie verhalen vertelt, en die er aan toevoegt dat de katholieke Kerk niet deugt (jawel: praktijkvoorbeeld), dan komen mijn kinderen met eventuele vragen wel bij mij. Maar dit praktijkvoorbeeld leerde me dat ze niet eens vragen hebben over wat de man zegt, maar hem vooral een beetje onnozel vinden omdat hij onzin praat.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 30, 2007, 04:32:11 pm »

quote:

diak2b schreef op 30 augustus 2007 om 13:30:
[...]

Als je bedoelt dat geloofsopvoeding primair een taak voor de ouders is, ben ik dat volstrekt met je eens.

Juist, ja. En is het geen motie van wantrouwen als je andermans kinderen het evangelie verkondigt (verkondigt!). Is het niet veel bijbelser om volwassenen met het evangelie te confronteren?

Ik lees nergens in de bijbel over pure evangelisatie onder jonge kinderen, en juist wel (met name in het NT) over evangelisatie onder volwassenen.

P.S. Ben erg blij met jullie commentaar! Al lijk ik misschien koppig mijn eigen idee te verdedigen, ik bedoel dat om de zaak scherp te krijgen, niet in de laatste plaats voor mijzelf.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2007, 06:26:55 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 30 augustus 2007 om 16:32:
[...]

Juist, ja. En is het geen motie van wantrouwen als je andermans kinderen het evangelie verkondigt (verkondigt!). Is het niet veel bijbelser om volwassenen met het evangelie te confronteren?

Ik lees nergens in de bijbel over pure evangelisatie onder jonge kinderen, en juist wel (met name in het NT) over evangelisatie onder volwassenen.

P.S. Ben erg blij met jullie commentaar! Al lijk ik misschien koppig mijn eigen idee te verdedigen, ik bedoel dat om de zaak scherp te krijgen, niet in de laatste plaats voor mijzelf.

ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je vraag een diepere achtergrond heeft?

doel jij wellicht op evangelisatieactiviteiten vanuit bijvoorbeeld evangelicale groepen of anderszins, aan kinderen (in bijvoorbeeld vakanties of andere momenten zoals op campings). In ieder geval die de gereformeerde leer niet onderschrijven, en die kinderen daarmee "beinvloeden"?
En wat beschouw jij qua maximimum leeftijd als kinderen?
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2007, 06:29:07 pm door grondig christelijk »

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 31, 2007, 08:31:32 am »
Onjuist. Ik ben gkv en oriënteer me op evangelisatie-activiteiten. In onze gemeente is de evangelisatie vooral gericht op kinderen en veel minder op volwassenen. Dat roept bij mij deze vragen op.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 31, 2007, 12:05:34 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 31 augustus 2007 om 08:31:
Onjuist. Ik ben gkv en oriënteer me op evangelisatie-activiteiten. In onze gemeente is de evangelisatie vooral gericht op kinderen en veel minder op volwassenen. Dat roept bij mij deze vragen op.

oké, dan is dat duidelijk. het lijkt mij dat het en-en is en evangelisatie naar kinderen en naar volwassenen. Dit laatste gebeurt te weinig, het eerste lijkt me normaal. Men mag de kinderen niet verhinderen te komen en in de weg te staan.

toen Jezus de kinderen zegende was hij in het overjordaanse. Een omgeving waar dus niet per definitie alleen gelovige joden woonden, maar een bevolkingsgroep die voor een belangrijk deel afstand had genomen van de God van Israel.
De vraag is dus maar of de kinderen die Jezus zegende allen gelovig waren....

voorts is een leuke vraag tot welke leeftijd we een kind als kind moeten beschouwen....
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2007, 12:08:40 pm door grondig christelijk »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 31, 2007, 02:13:28 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 augustus 2007 om 12:05:
[...]
voorts is een leuke vraag tot welke leeftijd we een kind als kind moeten beschouwen....

Ik zou zeggen, ook vanuit de joods-bijbelse traditie, een jaar of twaalf...
(verder eens met je post)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 31, 2007, 03:13:42 pm »

quote:

Al langere tijd loop ik met de volgende vraag.

Veel christelijke gemeenten doen aan evangelisatie onder kinderen. Daarmee worden kinderen bereikt die anders niet of nauwelijks met het evangelie in aanraking komen. Ik doel op kinderen in de basisschoolleeftijd.

Mijn vraag is hoe dit bijbels te onderbouwen is. Ik lees in de bijbel nergens over evangelisatie met kinderen als doelgroep. Als er geëvangeliseerd wordt, is dat onder volwassenen. Daarnaast vind ik het bijna oneerlijk om te evangeliseren onder kinderen. Er is geen sprake van gelijkwaardige ‘partijen’.  Zou het daarom niet eerlijker, en misschien ook Bijbelser zijn evangelisatie-activiteiten te richten op onze volwassen naasten?

Hoe wordt dat verder ingevuld dan? Als er activiteieten zijn, zul je toch die kinderen er niet aan toe slepen maar vragen of ze willen komen..... Tegen de ouders ingaan lijkt me nooit goed. Veel ouders maakt het niet veel uit als kinderen bv naar een vakantie-bijbel-school gaan en daar beziggehouden worden....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 31, 2007, 07:39:55 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 augustus 2007 om 14:13:

[...]

Ik zou zeggen, ook vanuit de joods-bijbelse traditie, een jaar of twaalf...
Dat betekent dat zij vanaf die leeftijd ook zelf verantwoordelijk zijn voor hun daden tegenover God?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #16 Gepost op: augustus 31, 2007, 09:29:27 pm »
Hoe God precies oordeelt weet ik niet. Ik denk dat God naar het hart kijkt en God ziet als geen ander wie wel en niet verantwoordelijk te houden is voor hun daden.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #17 Gepost op: augustus 31, 2007, 10:00:05 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 augustus 2007 om 21:29:
Hoe God precies oordeelt weet ik niet. Ik denk dat God naar het hart kijkt en God ziet als geen ander wie wel en niet verantwoordelijk te houden is voor hun daden.

misschien wordt het wat off topic, maar toch. Ik ben bezig te lezen in het oude testament.
Als je de vijf boeken van mozes door leest kom je soms (voor mij) opmerkelijke zaken tegen.
Bijvoorbeeld over leeftijd en verantwoordelijkheid.
Ik zet hier even een aantal teksten neer. Ik zou zeggen lees ze eens door en interpreteer eens leeftijd versus verantwoordelijkheid en Gods uitgangspunt daarin.

Is Zijn uitgangspunt daarin te beschouwen als norm voor elke situatie in het geloofsleven?
Is dit louter een administratieve zaak?
Waarom losgeld betalen boven een bepaalde leeftijd?
Wat leert ons dit of leren we hier niets van?
Wat betekent dit voor evangelisatie en de probleemstelling zoals de topicstarter hier neerlegde?
Werpt dit nog verdere vragen op?

Hier volgen de teksten:

Exodus 30

11 De HEER zei tegen Mozes: 12 ‘Als je onder de Israëlieten een telling houdt, moeten allen die geregistreerd worden de HEER losgeld betalen voor hun leven, om te voorkomen dat de telling hun noodlottig wordt. 13 Ieder die meegeteld wordt moet een halve sjekel betalen, volgens het ijkgewicht van het heiligdom, twintig gera per sjekel; de heffing voor de HEER bedraagt de helft daarvan. 14 Ieder die meegeteld wordt, iedereen van twintig jaar of ouder, moet deze heffing voor de HEER betalen.

15 Rijken dragen als losprijs voor hun leven niet meer af dan een halve sjekel, armen niet minder. 16 Het losgeld dat je van de Israëlieten in ontvangst neemt, moet gebruikt worden voor de dienst in de ontmoetingstent. De losprijs die de Israëlieten voor hun leven betalen, zal ervoor zorgen dat de HEER hen niet vergeet.’

Numeri 1

3 ‘Houd onder heel Israël een telling van alle weerbare mannen van twintig jaar en ouder. Tel hen hoofdelijk en schrijf hen met naam en toenaam in, geordend naar geslacht en familie en ingedeeld naar de legerafdelingen waartoe ze behoren. Doe dit samen met Aäron.

Alle mannen van twintig jaar en ouder werden met naam en toenaam geregistreerd, geordend naar geslacht en familie, 19 zoals de HEER het Mozes had opgedragen.

Numeri 14

26 De HEER zei tegen Mozes en Aäron: 27 ‘Hoe lang blijft dit verdorven volk zich nog tegenover mij beklagen? Ik heb hun voortdurende geklaag lang genoeg aangehoord. 28 Zeg hun dit: “Zo waar ik leef – spreekt de HEER –, ik zal zeker met jullie doen wat ik je heb horen zeggen. 29 Hier in de woestijn zullen jullie lijken liggen, de lijken van allen die ingeschreven zijn, allen van twintig jaar en ouder, niemand uitgezonderd, omdat jullie je tegenover mij beklaagd hebben. 30 Jullie zullen het land waarvan ik gezworen heb dat je er zou wonen, niet binnengaan, met uitzondering van Kaleb, de zoon van Jefunne, en Jozua, de zoon van Nun. 31 Jullie kinderen, die volgens jullie zouden worden buitgemaakt, zal ik er wel brengen. Zij zullen het land dat jullie versmaad hebben, leren kennen.

Deut 1

34 Toen de HEER u hoorde klagen, ontstak hij in woede. Hij zwoer: 35 ‘Niemand van deze verdorven generatie zal het goede land zien dat ik jullie voorouders onder ede heb beloofd. 36 Alleen Kaleb, de zoon van Jefunne, zal het zien; aan hem en zijn zonen zal ik het gebied geven dat hij verkend heeft, want hij bleef volledig op de HEER vertrouwen.’ 37 Door uw schuld werd de HEER ook kwaad op mij: ‘Ook jij mag het land niet in,’ zei hij. 38 ‘Maar je rechterhand Jozua, de zoon van Nun, zal het wél binnengaan. Bereid hem voor op zijn taak; hij zal het land aan Israël in bezit geven. 39 En jullie kinderen, die volgens jullie buitgemaakt zouden worden, jullie kinderen die zich nog niet bewust zijn van goed en kwaad, mogen dat land ook binnengaan. Aan hen zal ik het geven, zij zullen het in bezit nemen. 40 Maar jullie moeten nu omkeren en de woestijn weer in trekken, in de richting van de Rode Zee.’
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2007, 10:09:04 pm door grondig christelijk »

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #18 Gepost op: september 01, 2007, 08:30:14 am »
Oeps, deze discussie beoog ik niet. Ik stel de leeftijdsgrens op 12 jaar (is arbitrair, weet ik).

@P&A: het gaat om activiteiteiten voor kinderen en een radioprogramma voor kinderen. Maar ik bedoel deze kwestie in het algemeen. En laat ik het zo formuleren. De Bijbel staat vol van evangelisatie en de oproep daartoe t.b.v. volwassenen, maar ik lees nergens een evangelisatie-actie, puur gericht op kinderen. Of zie ik teksten over het hoofd?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #19 Gepost op: september 01, 2007, 08:34:34 am »

quote:

nieuw terbregge schreef op 01 september 2007 om 08:30:
Oeps, deze discussie beoog ik niet. Ik stel de leeftijdsgrens op 12 jaar (is arbitrair, weet ik).

@P&A: het gaat om activiteiteiten voor kinderen en een radioprogramma voor kinderen. Maar ik bedoel deze kwestie in het algemeen. En laat ik het zo formuleren. De Bijbel staat vol van evangelisatie en de oproep daartoe t.b.v. volwassenen, maar ik lees nergens een evangelisatie-actie, puur gericht op kinderen. Of zie ik teksten over het hoofd?

Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet, want voor zodanigen is het koninkrijk Gods....
« Laatst bewerkt op: september 01, 2007, 08:35:08 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #20 Gepost op: september 01, 2007, 11:40:04 am »
Tsja, als je het verband bekijkt, kun je dat toch geen evangelisatie noemen?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #21 Gepost op: september 01, 2007, 12:02:51 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 01 september 2007 om 08:30:

Ik begrijp je punt, maar mijn punt is dat wanneer je het over kinderen hebt en je leest de door mij aangedragen teksten je niet ontkomt aan de manier waarop we met kinderen in relatie tot hun leeftijd omgaan. Hoe liggen die verantwoordelijkheden. Ook wat betreft evangelisatie, leeftijd en de mening van God daarover, zoals vastgelegd in de Bijbel.

Je schrijft voorts dat de bijbel vol staat van evangelisatie. De bijbel geeft aan dat we het evangelie moeten verkondigen aan elk schepsel. Het lijkt me dat hier ook de kinderen bij horen?
Wat betreft evangelisatie en bijbel. Ten tijde van de jonge gemeentes werd het als doodnormaal ervaren het evangelie te verkondigen. Het was een logisch gegeven. Zelfs ten koste van het leven. Dit is de reden dat specifieke oproep tot evangelisatie in de diverse brieven vaak niet direct is te herkennen, maar wel de oproep op een christelijke manier te leven, "anders te zijn dan de wereld". Het was voornamelijk de levenstijl van de mensen die overtuigde, het doen en laten.
Deze verkondiging was een verkondiging die door vele gewone christenen, zonder veel theologische kennis, de groei en spankracht van de jonge kerk verleende. Door deze gewone mensen heen werkte de Heilige Geest tenminste zo effectief als de grote voorbeelden zoals de apostelen waren.
Dat wordt nog wel eens vergeten.

Evangelisatie en kinderen? Het gekke is dat we in allerlei opvoedkundige vormen leren ons aan het niveau van het kind aan te passen. Als we als grote volwassene met een klein kind spreken, is het goed door de knieen te gaan, dan stel je je op gelijk niveau met het kind, is dit niet zo bedreigend. In de klas wordt les gegeven naar de leeftijd en het kunnen van het kind.
Deze aspecten zouden ook meer mee moeten worden genomen in het wekelijkse
bijeenkomen op de zondag. Aandacht op hun niveau, en in hun taal en hun belevingswereld. Om het daarna als gezin in de dagelijks praktijk in te vullen, daarover te praten en te praktiseren.

Overigens, evangelisatie aan volwassenen? Volwassenen die zo van de straat komen en zonder kerkelijke achtergrond? Ook voor hen geldt, aan te sluiten op hun belevinsgwereld, in de taal die zij begrijpen, in moderne vorm en communicatie. Dit overbrugt een belangrijke kloof en helpt die mensen beter en gemakkelijker te bereiken.

Het argument van de oude vorm en "wat hebben we al die tijd dan fout gedaan"is een non-issue. Daar gaat het niet om. De vorm is het voertuig de norm de motor. De vorm kan veranderen, de motor is de kracht van de Heilige Geest die gebruik wil maken van vormen die wij met ons verstand en gelovig hart hebben bedacht.

Evangelisatie aan kinderen? Ja, door onze levenshouding en die van onze kinderen, laat hen het ook maar uitdragen. Laat ze maar aan vriendjes en vriendinnetjes vragen of ze eens een keer mee willen naar de kerk. Natuurlijk wel aan hun ouders toestemming vragen.

Evangelisatie aan de kinderen van gelovige ouders? Uiteraard, dat is onze taak.

Evangelisatie aan kinderen en volwassenen op hun niveau en hun belevinsgwereld? Ja, we hebben een opdracht en ook ons verstand meegekregen daar vormen voor te bedenken.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2007, 12:08:47 pm door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #22 Gepost op: september 01, 2007, 11:15:16 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 01 september 2007 om 11:40:
Tsja, als je het verband bekijkt, kun je dat toch geen evangelisatie noemen?

Jezus zou dat toch nu ook zeggen: Laat de kinderen tot mij komen en verhindert ze niet.
Dus niet bewust onthouden van het evangelie als je wel de mogelijkheid hebt gehad om het kinderen te vertellen door bv een vakantie-bijbel-school o.i.d..

Keimpe

• Hart voor je omgeving!
    • Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #23 Gepost op: september 03, 2007, 12:08:20 am »

quote:

maar het is toch zo dat je niemand het evangelie mag onthouden? dus kinderen ook niet..

hier een toepasselijk stuk uit Ezechiël 33, om over na te denken... :

quote:

1 De HEER richtte zich tot mij: 2 ‘Spreek, mensenkind, zeg tegen je volksgenoten: “Als ik het zwaard op een land afstuur, en het volk dat daar woont heeft iemand als wachter aangesteld, 3 en die wachter ziet het zwaard op het land afkomen en blaast op de ramshoorn om het volk te waarschuwen, 4 en als dan iemand het geluid van de ramshoorn hoort maar er zich niets van aantrekt, en het zwaard komt en doodt hem, dan heeft hij zijn dood aan zichzelf te wijten. 5 Hij heeft het geluid van de ramshoorn wel gehoord maar zich er niet door laten waarschuwen, en dus heeft hij zelf de dood over zich afgeroepen. Had hij zich laten waarschuwen, dan had hij zijn leven gered. 6 Wat de wachter betreft: als hij het zwaard ziet komen maar niet op de ramshoorn blaast om het volk te waarschuwen, en als het zwaard dan komt en iemand doodt, dan sterft die mens doordat hij zelf schuld heeft, maar de wachter zal ik voor zijn dood ter verantwoording roepen.”
Beter het anker kwijt dan het schip

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #24 Gepost op: september 03, 2007, 10:56:14 am »
In jullie reacties zie ik dat je net zo vrijmoedig het evangelie kan presenteren als dat je dat bij volwassenen doet. Dat begrijp ik, en ben ik het ook wel mee eens. Maar toch wat conrete vragen.

1. in hoeverre kun je van een kind echte bekering verwachten? Anders gezegd, is het maximaal haalbare niet dat je een kind laat kennismaken met het evangelie, zonder dat je geloof kan verwachten? In feite overvraag je een kind dan toch?

2. Het heeft voor mij iets ‘goedkoops’ om onder kinderen te evangeliseren. Kun je wel tegen kleintjes, ben ik geneigd te vragen. Is het niet moediger om je energie te richten op volwassenen?

@GC: Ik betwijfel of je kunt zeggen dat evangelisatie in de Bijbel op ‘groten’ en ‘kleinen’ beide gericht zijn. Ik heb de indruk dat het toch vooral ‘groten’ als focus heeft.

@P&A: Dat vraag ik me dus inderdaad af. Zou Jezus nu op bijvoorbeeld het Bos en Lommerplein ook zeggen: :Laat de kinderen tot mij komen?

@Keimpe: Bewust onthouden lijkt me inderdaad niet juist. Maar als aparte doelgroep, vind ik ook tijwijfelachtig.
En die tekst uit Ezechiel zie ik niet zo goed in het evangelisatieplaatje. Die tekst is toch meer een waarschuwing aan het (al gelovige!) volk?

PietZa

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #25 Gepost op: september 03, 2007, 11:35:58 am »

quote:

nieuw terbregge schreef op 03 september 2007 om 10:56:
1. in hoeverre kun je van een kind echte bekering verwachten? Anders gezegd, is het maximaal haalbare niet dat je een kind laat kennismaken met het evangelie, zonder dat je geloof kan verwachten? In feite overvraag je een kind dan toch?

Ik denk dat je van een kind niet direct kan verwachten dat het zich bekeerd, zeker niet als het kind ver onder de 12 jaar is. Toch denk ik dat het mogelijk is dat kinderen boven de +/- 12 zich wel kunnen bekeren. Maar dat moet niet geforceerd zijn en het moet dan echt een bewuste keuze van het kind zijn.

quote:

2. Het heeft voor mij iets ‘goedkoops’ om onder kinderen te evangeliseren. Kun je wel tegen kleintjes, ben ik geneigd te vragen. Is het niet moediger om je energie te richten op volwassenen?

Zolang kinderen ook "goedkoop" worden bestookt met allerhande onBijbelse normen van deze tijdsgeest denk ik dat het niet meer dan logisch is dat wij ze uitleggen dat er een ander (echte) Waarheid bestaat.
Je kan het goedkoop vinden, maar de geestelijke strijd lijkt tegenwoordig steeds dichter bij de kinderen te komen. De duivel gebruikt de "goedkope" tactiek en dan is het niet meer dan logisch dat wij door God geleid ook de kinderen uitleggen wat de echte Waarheid is.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #26 Gepost op: september 03, 2007, 02:22:49 pm »
wat bedoel je overigens met "echte" bekering ter bregge? We moeten ons toch dagelijks bekeren. Bedoel je het besef bij kinderen dat ze zich dagelijks moeten bekeren of duidt je bijvoorbeeld op een bekeringsMOMENT?
En geloof staat toch los van bekering? Er zijn veel gelovigen die weten van de geloofstheorie en deze ook aanvaarden, maar waar uit hun dagelijks leven blijkt niet te weten wat bekering is, terwijl juist een kind niet ten volle weet en alles begrijpt, maar wel gelooft en oprecht boos kan worden als iemand verkeerd over Jezus spreekt?

Kun je overigens omschrijven wat volgens jou het doel is van evangelisatie en wat de positie is van kinderen t.o.v. God, hetzij dat zij  gelovig of ongelovig worden opgevoed en de jaren des verstands (laten we zeggen 12 jaar zoals je voorstelt) nog niet hebben bereikt?
« Laatst bewerkt op: september 03, 2007, 02:30:13 pm door grondig christelijk »

Meindertd

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #27 Gepost op: september 03, 2007, 03:18:47 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 03 september 2007 om 10:56:
In jullie reacties zie ik dat je net zo vrijmoedig het evangelie kan presenteren als dat je dat bij volwassenen doet. Dat begrijp ik, en ben ik het ook wel mee eens. Maar toch wat conrete vragen.

Ik vraag me af in hoeverre in deze discusie het moderne denkbeeld een rol speelt dat je kinderen eigenlijk niet met een religie mag beïnvloeden. Een steeds grotere groep mensen vind dat kinderen pas in aanraking mogen komen met religie op volwassen leeftijd. Dit klinkt volgens mij een klein beetje in jouw vraag 2 door!

Ik denk dat er niets goedkoops aan is? Als we het evangelie uitdragen, moeten we  dat volgens mij niet om zelf te scoren? Dat lijkt mij een verkeerde motifatie. Evangelisatie doe je om God groot te maken, om te vertellen wat hij heeft gedaan. En als dan iemand het talent heeft om met kinderen om te gaan dan is dat talent mischien wel bedoeld om via die kinderen de ouders weer te bereiken.

Ik vraag me af of je niet de verkeerde zaak aan de orde stelt? Als je een teleurstelling merkt omdat er zo weinig evangelisatie activiteiten voor volwassenen zijn, moet je volgens mij die kwestie aan de orde stellen? Ik denk niet dat door het afbreken van activiteiten voor kinderen automatisch de activiteiten voor volwassenen toe nemen.

En jouw vraag over het onder druk zetten van kinderen om zich te bekeren! Ik denk dat bekering onder druk of dwang geen echte bekering zal zijn zowel bij volwassenen als bij kinderen!

groeten

Meindert

Keimpe

• Hart voor je omgeving!
    • Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #28 Gepost op: september 03, 2007, 07:42:58 pm »
zowiezo, kun je spreken over een bekering als je evangeliseerd onder kinderen?
het lijkt me sterk dat ze op een gegeven moment zeggen van, ja dat is waar ik ga er nu voor.
daar zijn ze nog te jong voor... als je ze gewoon de waarheid verteld nemen ze dat aan zonder vragen te stellen. zonder kritisch te zijn van "klopt dat wel??".
dát is het geloof van kinderen wat Jezus in mijn ogen bedoeld in dit stukje:

Mattheüs 19:

quote:

13 Daarop brachten de mensen kinderen bij hem, ze wilden dat hij hun de handen zou opleggen en zou bidden. Toen de leerlingen hen berispten, 14 zei Jezus: ‘Laat de kinderen ongemoeid, belet ze niet bij mij te komen, want het koninkrijk van de hemel behoort toe aan wie is zoals zij.’ 15 En nadat hij hun de handen had opgelegd, trok hij weer verder.

@nieuw terbregge: die tekst uit Ezechiel zie ik zo; het is een waarschuwing, dat klopt, namelijk dat als je de ander (die niet van Christus gehoord heeft)  niet over Hem verteld, dat je dan schuldig bent omdat degene niet van Christus af had geweten. als je het evangelie aan hem wel verteld, ben je niet schuldig, ook al doet hij er niks mee.
snapt u?  :)
Beter het anker kwijt dan het schip

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #29 Gepost op: september 05, 2007, 02:45:32 pm »

quote:

PietZa schreef op 03 september 2007 om 11:35:
[...]

Ik denk dat je van een kind niet direct kan verwachten dat het zich bekeerd, zeker niet als het kind ver onder de 12 jaar is.

Dat bedoel ik nou. Evangelisatie is in mijn optiek gericht op bekering, en dus in geval van kinderen geen zinvolle actie.
En dan kun je wel vertellen van het evangelie, maar kun je slechts beperkte verwachtingen hebben over het resultaat daarvan.

@GC
Ik bedoel bekering zoals in het zendingsbevel van Marcus 16 beschreven staat. Dus het daadwerkelijk God leren kennen en liefhebben.

@Meindertd
Je stelt belangrijke vragen! Ik bedoel in mijn post echter niets postmoderns o.i.d. En uiteraard kun je eigen en andere kinderen (van gelovige ouders) veel meegeven over het evangelie. Maar dat is iets anders dan gerichte evangelisatie-acties onder kinderen van niet-gelovige ouders.

Kort en goed: Zou evangelisatie niet vooral gericht moeten zijn op volwassenen?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #30 Gepost op: september 05, 2007, 03:03:02 pm »
Onzin... Geloven als een kind wordt niet voor niets aangeprezen door Jezus als een voorbeeld voor allen. Kinderen kunnen op en top geloven, heel wat sterker dan volwassenen. Ik ken mensen die zich begin 20 bekeerden, maar die altijd al geloofden, ook al waren hun ouders anti-geloof. God trekt ook hen, daar doe je als mensen niets aan toe of af. Kinderen zitten met vragen, of ze nu een christelijk antwoord voorgeschoteld krijgen of niet. Kinderen kunnen zich enorm getroost weten door een liefhebbende God in de hemel. Waarom zou je hen dat (willen) onthouden? Iemand die op zijn 20e Jezus aanneemt en roept: 'nu heb ik eindelijk gevonden waarvan ik altijd al geweten heb dat het bestaat, alleen nooit met name gekend heb', heeft dus jarenlang -wellicht onnodig- het Heil niet gekend.
Het is God die bekeert. Mensen vertellen slechts verhalen. Omdat God dat wil.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Meindertd

• Bekijk profiel
Kinderevangelisatie?
« Reactie #31 Gepost op: september 05, 2007, 03:38:42 pm »
Ik denk dat als alle evangelisatie actie direct tot bekering moeten leiden, je de meeste evangelisatie activiteiten kunt afschrijven. Je zou dan alleen maar activiteiten mogen organiseren die resultaat gericht zijn.

Ik denk dat bekering niet alleen het doel van evangelisatie is. Het kan zelfs gevaarlijk zijn om alleen daar naar te streven! Je zou groepen mensen links kunnen laten liggen, omdat een bepaalde activiteit te weinig bekering op levert.

Volgens mij moet evangelisatie vooral geicht zijn op het vertellen van de blijde boodschap.  De bekering is een bijzaak die volgens mij in Gods handen moet worden gelegd. Dat je soms onorthodox je netten aan de andere kant van het schip moet uit gooien. Of dat je het na een hele nacht ploeteren het nogmaals moet proberen, hoort er allemaal bij. Al moet ik wel nuanceren dat de mens van God ook verstand heeft gekregen en dus mag gebruiken om effectief bezig te zijn.

Bij het beantwoorden van de vraag of evangelisatie niet vooral gericht moet zijn op volwassenen? Waarom zou je tallenten verspillen als iemand goed met kinderen om kan gaan. Hoe kun je ouders op samenkomsten verwachten als niemand zich om hun kinderen bekommert?

Ik snap jouw vraag wel, maar ik twijfel heel erg of je het allemaal zo strict moet gaan afwegen? Ben je dan niet te beperkend bezig? `

groeten

Meindert