quote:
Jonge_leerling schreef op 12 november 2007 om 18:09:Seks voor het huwelijk, ja of nee? deze vraag stellen ik en mijn vriend elkaar vaak.
We zijn beiden christelijk opgevoed, we zijn tegen over elkaar open in alles, ook over seks. maar nog weten we niet wat we hier mee aan moetten, kunt u ons helpen?
ik snap waarom die regel in de bijbel staad, voor een ongewenste zwangerschap, maar dat was vroeger zo, er zijn nu allemaal voorbehoeddingsmiddelen die ze vroeger niet hadden!
Waarom denk je dat die regel in de Bijbel draait om ongewenste zwangerschappen? Als je weet dat de Egyptenaren al effectieve anticonceptie kenden, dan ligt het weinig voor de hand dat het volk Israël die methodes niet ter beschikking zou hebben.
quote:
genoeg jonge christenen die zich de rug naar toe keren
"ja we leven niet meer in de middeleeuwen!"
nee natuurlijk is dat niet zo, maar dat betekent niet dat de regel niet meer geld?
Klopt. Aan de andere kant, we leven al een kleine 2000 jaar in de eindtijd en de verwachting van het komende Rijk. We hoeven ons niet aan de Wet van Israël te houden
omdat het nu eenmaal de Wet is, wel mogen we ons afvragen wat Gods bedoeling met een "regel" is. Wat zinvol was voor het oude Israël zou best wel eens zinvol kunnen zijn voor het nieuwe Israël. Maar niet "omdat het moet". Christus heeft ons immers geleerd wat de betekenis van de Wet (en Profeten, kortom ons Oude Testament) is: de liefde tot God en de liefde tot de naaste. Geen regel die niet valt uit te leggen met één woord dus: Liefde.
quote:
We respecteren de regel, en doen alles om ons in te houden.
alleen wanneer mag het wel? tot we getrouwd zijn? dat kan JAREN duren!
wij zijn nog lang niet volwassen.
iedereen is tiener geweest, en weet hoe actief de hormonen zijn,
vooral op het seksueel gebied. hoe kunnen wij dat nou jaren vol houden?
de hormonen gieren door ons lichaam, terwijl we er niet aan mogen toe geven?!
Je wil weten hoe het is, je bent nieuwschierig.
-moet je toe geven aan de nieuwschierigheid?
Nee. Heel simpel, heel bot, maar: nee. En evenmin aan de druk van je hormonen.
quote:
-moet je er maar gewoon voor gaan terwijl de bijbel zegt van niet?
Nee. Maar de Bijbel zegt ook niet van niet, dat is een beetje het punt.
quote:
- of moet je er niet aan toe geven, de regel in z'n waarde houden. hoe moeilijk dat ook is?
Als je de regel niet langer "regel" laat zijn, maar haar verstaat in het licht waarin Christus al die "regels" geplaatst heeft, is het niet meer moeilijk. En dat licht is de liefde.
quote:
Ik hoop ZO dat u ons kan helpen met dit probleem.
Seks voor het huwelijk, ja of nee?
Geen idee, dat is je eigen keuze, je eigen geweten is de enige norm. Maar er is enige reden (je noemde de Bijbel al) om te geloven dat God je adviseert, voor je eigen geluk, om sexualiteit en huwelijk(se trouw) verbonden te houden.
Nogal wat volwassenen, met wat levenservaring, met de bittere teleurstellingen die het leven soms kan brengen achter de kiezen, zullen zich de periode herinneren dat ze 14 waren, en zoals zoveel 14-jarigen dachten dat ze best wel volwassen waren voor hun leeftijd, waarin ze meenden de toekomst te kunnen overzien. En veel van die volwassenen zullen geneigd zijn je te waarschuwen. Denk niet te makkelijk dat je van iemand op aan kan, denk niet te makkelijk dat dit "echte liefde" is. Maar aan de andere kant, veel van die volwassenen kunnen zelf de toekomst evenmin overzien, en niet zelden hebben ze zelf ook op enig moment keuzes gemaakt waar jij nu voor staat.
Persoonlijk, maar dat is slechts mijn mening en niets meer dan dat, denk ik dat het niet zo belangrijk is hoe oud je bent, en evenmin of je de toekomst wel goed kan inschatten. Waar ik heilig in geloof, is dat sexualiteit een vorm van openheid en intimiteit is, die tot zijn volle waarde komt in een relatie die blijvend en exclusief is. Niemand kan je garanderen dat je huidige relatie dat is. Niemand kan overzien wat de toekomst brengt, maar je kan wel zelf keuzes maken. Ik denk dat sex heel prettig kan zijn, desnoods met iemand die je pas 2 minuten kent en die je daarna nooit meer zal zien. Maar dat haalt het imho niet bij wat sexualiteit kan zijn. En dat zal je pas weten, als je die keuze maakt. Iedereen die zegt "ja, maar ik geniet toch gewoon van sex om de sex" of "sex hoort in een relatie, en we zien wel hoe lang de relatie duurt" heeft natuurlijk gelijk vanuit het eigen standpunt, maar zo iemand wéét simpelweg niet wat sexualiteit ook kan zijn, omdat zo iemand dat pad heeft afgesloten.
Als ik je zeg: ik zou wachten totdat je zelf, en je partner, heel duidelijk een
definitieve keuze maakt voor een blijvende en exclusieve relatie, dan zeg ik dat omdat ik uit eigen ervaring weet dat dat meerwaarde geeft. Of je die duidelijke en definitieve keuze nu wel of niet omlijst met een feestje, moet je zelf weten. Aangenomen dat je niet katholiek bent, is daar vanuit je geloof vermoedelijk niet zo veel reden voor (maar dat vertellen de deskundigen je wel

).
Maar evengoed, als iemand zegt: waarom zou je wachten, sex is veel te lekker om dat te laten hinderen door gedoe over relaties, laat staan gedoe over God, dan zegt zo iemand dat ook uit eigen ervaring, en waarschijnlijk omdat iemand met die keuze tevreden is.