quote:
Het Christendom is, anders dan iedere religie die ik ken (en jawel, ik ken er wat meer dan 2), gefundeerd in een
historische gebeurtenis. Dat roept verplichtingen op.
Waar veel religies
verklaringen geven voor onbegrepen verschijnselen, het God-of-the-gaps idee, is het Christendom gefundeerd in de gedachte dat "geloof" en "empirische werkelijkheid" of noem het "metafysica" en "natuur", een eenheid vormen. Het geloof levert dus géén verklaringen voor onbegrepen zaken uit de natuur, zowel "religie" als "wetenschap" (ik formuleer bewust kort door de bocht he!) gaan over één en dezelfde waarheid. Dus géén God-of-the-gaps.
Wat je echter sinds pakweg de 19e eeuw nogal extreem ziet gebeuren is dat mensen zowel het christendom, als "de wetenschap" niet meer begrijpen, en daardoor het ene of het andere gaan verabsoluteren ten koste van het ander.
Dat levert aan de ene kant de "wetenschappelijke atheïsten" op, die over het algemeen overigens zelf niet zo wetenschappelijk zijn, maar wel "natuur" proberen los te maken van "metafysica" om vervolgens de religie belachelijk te maken. Dit is in essentie een voortzetting van het Grieks/Romeins atheïsme, versterkt in de Verlichting, en sinds het Post-modernisme pas echt goed "van God los".
Aan de andere kant krijg je de heidense benadering van God-of-the-gaps, waarbij overigens bewust en gericht "gaps" worden gecreëerd, door wetenschappelijke ontwikkelingen volstrekt fout voor te stellen, of belachelijk te maken door mensen die het gewoon niet begrijpen, voor mensen die het gewoon niet begrijpen. Dat is niet zo moeilijk, aangezien de ontwikkelingen rond natuurkunde, scheikunde en biologie (om maar wat gebieden te noemen) allang ver het voorstellingsvermogen van jan-met-de-pet voorbij zijn. Dit is dus in essentie het oude heidendom, waarbij pakweg onweer aan Thor werd toegeschreven, in een nieuw jasje, met christelijk klinkende termen. Met christendom heeft het echter niets te maken.
Waarom niet? Eigenlijk simpel: ontken "de wetenschap", ontken de volstrekte samenhang tussen "natuur" en "metafysica", en je slaat iedere bodem weg onder het historisch christendom. En daarmee verlaat je het Christendom.