Ik heb het topic er niet meer op nagelezen. Wat ik wel weet is dat ik er al een aantal dagen tegen aan hik om een bepaald aspect te van seks te aan de orde te stellen wat misschien een beetje over het hoofd wordt gezien.
In de eerste plaats viel mij ineens op een gegeven moment op dat de tekst uit genesis 2 vers 23 voor de zondeval staat beschreven. Nu ben ik niet zo van de roadmap, maar het zette me wel aan het denken.
Voor de zondeval waren ze naakt en schaamden zich voor elkaar niet en na de zondeval bemerkten zij dat ze naakt waren, nadat hun ogen werden geopend.
Uit deze teksten zou ik het volgende willen opmerken. Hun ogen waren eerst gesloten en ze bemerkten niet dat ze naakt waren, na de zondeval is deze situatie omgekeerd.
Ik kan me voorstellen dat de mens en zijn vrouw voor de zondeval geestelijk rein waren. Zij richtten zich op God de Schepper en zij waren een lichaam. Ik zou dit lichamelijk één ook zeker geestelijk willen bezien.
Net als het lichaam van Christus dat één is een wezenlijk aspect is.
In die begintijd was er de mens, mannin en God. Zij vormden geestelijk een eenheid.
Omdat de vrouw uit de man is genomen en hem een hulp is, is er een evenwichtige eenheid. Daarom zal de man zijn vader en moeder verlaten om zijn vrouw aan te hangen.
God heeft een eenheid geschapen van mannelijk en vrouwelijk en wil dat dit evenwicht gehandhaafd blijft.
Ik zou deze tekst dus zeker niet in de laatste plaats geestelijke willen weggummen. Daar ligt de basis.
In hoofdstuk 4 vers 1 komt heel wezenlijk het lichamelijke aspect van gemeenschap aan de orde. Maar ook hier een geestelijk aspect. De vroüw zegt "ik heb met de Heren hulp een man verkregen. De eerste keer dat een man uit de vrouw voortkomt, met des Heren hulp.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat in sexualiteit een lichamelijk maar ook geestelijk aspect aan de orde is.
Ik en zovelen met me zijn heel erg geneigd sexualiteit vanuit de lichamelijke kant te bezien, terwijl de basis de geestelijke is.
Voor de zondeval was er een zuivere geestelijke toestand, na de zondeval niet meer.
Hoe komt de mens tot onreine daden. Alles start in de gedachten en het gevoel, het door de zondeval zondige verlangen. De ogen nemen waar, de gedachte ontstaat, het verlangen neemt toe, het geestelijk denken wordt dan vaak even aan de kant geschoven.
Jacobus zegt over beproeving en ontstaan van zonde:
12 Gelukkig is de mens die in de beproeving staande blijft. Want wie de proef doorstaat, ontvangt als lauwerkrans het leven, zoals God heeft beloofd aan iedereen die hem liefheeft. 13 Wie in verleiding komt, moet niet beweren: ‘Die verleiding komt van God.’ Want God stelt niemand aan verleiding bloot, zoals hij zelf ook niet door iets slechts in verleiding kan worden gebracht. 14 Iedereen komt in verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. 15 Is de begeerte bevrucht, dan baart ze zonde; en is de zonde volgroeid, dan brengt ze de dood voort.
Toen de mens en mannin nog een zuivere geestelijke driehoek vormden met God had de satan geen ingang in de gedachten van de mens.
Door zijn verleiding heeft hij zich toegang verschaft tot de gedachten van de mens om ten verderve invloed op hem uit te oefenen.
In matt 19 staat deze opmerkelijke tekst:
Nadat Jezus deze rede had uitgesproken, verliet hij Galilea en ging hij langs de overkant van de Jordaan naar Judea. 2 Grote massa’s mensen volgden hem, en hij genas hen ter plekke. 3 Toen kwamen er farizeeën op hem af om hem op de proef te stellen. Ze vroegen: ‘Mag een man zijn vrouw om willekeurig welke reden verstoten?’ 4 Hij zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?’ 5 En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; 6 ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ 7 Toen vroegen ze hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8 Hij antwoordde: ‘Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9 Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.’ En wie trouwt met een verstoten vrouw, pleegt overspel’.10 Hierop zeiden zijn leerlingen: ‘Als het met de verhouding tussen man en vrouw zo gesteld is, kun je maar beter niet trouwen.’ 11 Hij zei tegen hen: ‘Niet iedereen kan deze kwestie begrijpen, alleen degenen aan wie het gegeven is: 12 er zijn mannen die niet trouwen omdat ze onvruchtbaar geboren werden, andere omdat ze door mensen onvruchtbaar gemaakt zijn, en er zijn mannen die niet trouwen omdat ze zichzelf onvruchtbaar gemaakt hebben met het oog op het koninkrijk van de hemel. Laat wie bij machte is dit te begrijpen het begrijpen!’
Ik denk dat Jezus hier een belangrijk geestelijk aspect benadrukt. Het vooral geestelijk aan elkaar gehecht zijn in het huwelijk. Zij zijn in de eerste plaats geestelijk een lichaam net als de gemeente. Het gaat hier volgens mij ook niet om lichamelijke, maar geestelijke vruchtbaarheid.
En was Jezus niet getrouwd....met het oog op het koninkrijk van de hemel?
Ik kan me ook voorstellen dat deze tekst een tekst is voor de grondslag van het celibaat RKdiak? Een aspect van navolging van Christus?
Een verbintenis met een partner start dus bij de geestelijke eenheid, niet bij de lichamelijke. Het geestelijke gaat aan het lichamelijke vooraf. Eerst geestelijk één, dan lichamelijk. Dat eerste aspect geeft al moeite genoeg lijkt me. In de kerk wordt deze verbintenis ingezegend. God geeft daar zijn zegen op.
Vanuit dit perspectief geestelijk één en branden van verlangen is huwen, dus geen sex voor het huwelijk.
De eerlijkheid gebied te zeggen dat ook ik in mijn leven niet aan deze voorwaarde heb voldaan en dat ik dit geestelijke aspect pas op latere leeftijd ben gaan zien en ervaren. Het is dus makkelijk praten, maar ik wilde echt dat ik het kon overdoen. Als ik dit zo schrijf doet het wel pijn aan de binnenkant. Omdat ik als mens de werkelijke bedoeling van God niet tijdig heb begrepen.
Vroeger had ik niet zo'n moeite met de x-rated films, nu verafschuw ik het. Het is een flagrante schendig van hoe God het ooit bedoeld heeft.
Toch ben ik blij dat in mijn geval ook steeds meer efeziërs 4 mag opgaan:
17 Op gezag van de Heer zeg ik u dus met klem: ga niet langer de weg van de heidenen met hun loze denkbeelden. 18 In hun geest heerst duisternis en ze zijn vervreemd van het leven met God, omdat ze hem niet kennen en hun hart voor hem gesloten hebben. 19 Afgestompt als ze zijn, geven ze zich over aan losbandigheid en storten ze zich in allerlei zedeloze praktijken. 20 Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! 21 U hebt toch over hem gehoord, u hebt toch onderricht over hem gekregen? Door Jezus wordt duidelijk 22 dat u uw vroegere levenswandel moet opgeven en de oude mens, die te gronde gaat aan bedrieglijke begeerten, moet afleggen, 23 dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden 24 en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid.
Dan ben ik blij dat het in deze tekst zo wordt verwoord dat dit een voordurend en voortgaand proces is. Want als ik als mens op het momentum zou moeten worden afgerekend, dan kan ik wel ophouden...
Nou tot zover dan maar...