quote: rcdevisser
De letter doodt, de Geest maakt levend
Ik denk niet dat dit slaat op welke Bijbelvertaling je gebruikt, het gaat eerder over wetticisme: het toepassen van de 'letters'.
Ik denk dat de Heilige Geest tot ons spreekt door Gods Woord. En dat ook persoonlijk. Vaak genoeg heb ik dat mogen meemaken, dat teksten je persoonlijk raken of juist op dat specifieke moment aansluiten op je geloofsleven. Dat betekent bemoediging, vreugde, vermaning, inzicht.
Ik heb echter ook moeten aanzien dat de inspiratie van de HG aangegrepen wordt om de eigen interpretatie te onderstrepen: het is zo, want de Geest zegt het tegen mij. Dat hierbij vervolgens grove fouten worden gemaakt en de Bijbel gemisinterpreteerd of dat teksten uit hun verband worden gerukt en nieuwe tegenstrijdigheden ontstaan, daar gaat men meestal aan voorbij. Dit wordt schrijnend wanneer dit soort interpretaties niet meer persoonlijk zijn, maar betrekking krijgen op andere personen, politiek en dies meer zij.
Naast dat God ons inspireert heeft hij voor ons ook andere gaven in petto, waarvan ik nu vooral het verstand wil uitlichten. Dit verstand kunnen we gebruiken om Gods Woord te kunnen begrijpen en zo God en Zijn wil beter te leren kennen. Ik denk dat God ons ook stimuleert om deze en andere gaven te gebruiken, uit te werken, aan het werk te zijn. Waarom zou Hij ons dan alles op een presenteerblaadje geven? Dat is niet de God die ik ken.
Daarnaast is het verhaal van de 'inspirationisten' (

) IMHO inconsistent: als het niet uitmaakt welke vertaling je gebruikt, waarom dan wel een Nederlandse? Is het dan niet veel beter de grondtekst erbij te pakken? Maakt niet uit of je het kunt lezen of begrijpen, oneerbiedig gezegd zorgt de HG dan wel voor de inspiratie. Of niet?
offtopic:Het in het Hebreeuws reciteren van de Torah is echt mooi. Dan hoor je en voel je dat de Bijbel voorgedragen moet worden en niet stilletjes gelezen. Het herhalen, dat zo vaak voorkomt in Joodse (Bijbelse) poëzie is dan niet alleen een stijlfiguur, maar ook handig om te tekst te onthouden.