Auteur Topic: Voorbereiden op avondmaal  (gelezen 2128 keer)

Kikker

• Bekijk profiel
Voorbereiden op avondmaal
« Gepost op: april 16, 2003, 03:40:29 pm »
Hoe bereid jij je/u zich voor op het avondmaal?

Wat doe je als je zondag in de kerk komt en er is ineens avondmaal, ga je aan het avondmaal?
Vind je dat je aan het avondmaal kan als je de week ervoor niet aan het avondmaal geweest bent?
Je moet je altijd voorbereiden, dus kan het niet zo zijn dat je onvoorbereid in de kerk komt... Maar: bereid je je dan ook altijd op dezelfde manier voor?

Ben benieuwd! Reageer...

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 16, 2003, 04:10:28 pm »

quote:

op 16 Apr 2003 15:40:29 schreef Kikker:

Wat doe je als je zondag in de kerk komt en er is ineens avondmaal, ga je aan het avondmaal?
Vind je dat je aan het avondmaal kan als je de week ervoor niet aan het avondmaal geweest bent?
Je moet je altijd voorbereiden, dus kan het niet zo zijn dat je onvoorbereid in de kerk komt... Maar: bereid je je dan ook altijd op dezelfde manier voor?

Ben benieuwd! Reageer...

Ik begrijp dat voorbereiden eigenlijk niet zo. Dat betekent dat als er geen avondmaal is dat je de zonde en onenigheden mag laten voortduren.
Bij ons is eigenlijk meestal avondmaal, ook als wij een fijne kringavond hebben gehad vieren we de maaltijd, of na een pastoraal gesprek, of gewoon als we als vrienden aan fijne avond hebben gehad. Ik ken gezinnen waar ze op één avond in de week altijd de maaltijd des Heren vieren. Het schept een band, en vertelt dat we kinderen van één vader zijn, en dat er niets tussen ons is.
Ook als er eens onengheid is geweest tussen bepaalde personen in de gemeente en dat is weer bijgelegd, dan bezegelen we dat met het vieren van de maaltijd.

Daarom vind ik het altijd zo jammer dat er in de gereformeerde kerk wat zuinig mee wordt omgesprongen. Dat ontneemt je de mogelijkheid als je een fijne avond met vrienden hebt gehad uit b.v. de GKV en je hebt het over de dingen van de Heer gehad, om zo'n avond samen met God af te sluiten en als je daar behoefte aan hebt dat te bezegelen met het vieren van de maaltijd. Samen één.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2003, 04:41:39 pm »

quote:

op 16 Apr 2003 15:40:29 schreef Kikker:
Uhh, niet? Ik heb namelijk geen idee hoe je dat zou kunnen doen. Ik vind het nogal hypocriet om in die ene week voorafgaand aan het avondmaal ineens bij je zonden/ Jezus leiden stil te gaan staan. Dat hoor je altijd te doen en niet ineens extra vaak of diepgaand in zo'n week.

quote:

op 16 Apr 2003 16:10:28 schreef Wilhelmina:
Daarom vind ik het altijd zo jammer dat er in de gereformeerde kerk wat zuinig mee wordt omgesprongen. Dat ontneemt je de mogelijkheid als je een fijne avond met vrienden hebt gehad uit b.v. de GKV en je hebt het over de dingen van de Heer gehad, om zo'n avond samen met God af te sluiten en als je daar behoefte aan hebt dat te bezegelen met het vieren van de maaltijd. Samen één.
Ik vind het ook jammer dat er binnen de gereformeerde kerken zo weinig aan en met het avondmaal gedaan wordt. Het heeft zo'n rijke boodschap die volgens mij wel eens vaker verkondigd mag worden dan vijf keer per jaar. Iedere maand bijvoorbeeld zou ik al een hele verbetering vinden. Wat Wilhelmina schrijft over het vieren als je een goed gesprek gehad hebt of nog anders, vind ik ook wel sterk. Je bent dan in de 'mood' en kunt je volledig op het gebeuren richten, terwijl dat bij een officiële viering wel eens anders kan zijn.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2003, 10:01:42 pm »
Ja, als er in een gemeente Avondmaal wordt gevierd, ga ik meestal wel aan. Als het goed is, is de liturgie in de gemeente bij een avondmaalsviering zo ingesteld dat de mensen tijdens de dienst worden voorbereid tot deelname aan de Avondmaalsviering en de ontvangst van het heilig Sacrament van Brood en Wijn.

De regel die ik nader aanhoud om te bepalen of ik aan het Avondmaal kan gaan is de regel van Mat 5 vss 23-25:

quote:

23 Zo gij dan uw gave zult op het altaar offeren, en aldaar gedachtig wordt, dat uw broeder iets tegen u heeft;  
24 Laat daar uw gave voor het altaar, en gaat heen, verzoent u eerst met uw broeder, en komt dan en offert uw gave.  
25 Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.  
Het Heilig Avondmaal, zou ik niet zo snel in gezins- of familiekring vieren, zoals bij Wilhelmina gebruikelijk is. Avondmaal vieren hoort daarvoor te veel voor mij bij de gemeenschap der heiligen en hun gemeenschappelijke eredienst.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2003, 11:21:54 pm »
A.s vrijdag, Goede Vrijdag, gaan we voor het eerst in onze gemeente avondmaal vieren. Prachtig vind ik het. Ik ben blij dat we het gaan doen. Het bepaalt mijn gedachten bij het lijden en sterven van Christus. En dan.......zondag!  De opstanding!!!  Wat is Pasen toch mooi!!  Hallelujah!  Gr. Anne-Marie, lid GKV.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2003, 11:37:52 pm »

quote:

op 16 Apr 2003 23:21:54 schreef Anne-Marie:
A.s vrijdag, Goede Vrijdag, gaan we voor het eerst in onze gemeente avondmaal vieren.
Gaan jullie voor het eerst avondmaal vieren of gaan jullie voor het eerst op Goede Vrijdag avondmaal vieren?

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 17, 2003, 08:10:41 am »
Wat denk je zelf? |:(

:D (toch best een sterke opmerking hoor.. ik las het ook zo)

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2003, 10:52:19 pm »
Een beetje laat, mijn reactie, maar ik snap de verwarring. Onze gemeente  heeft voor het eerst op Goede Vrijdag het avondmaal gevierd.  Op Goede Vrijdag werd dit nooit gedaan, altijd op zondag, 4 keer per jaar.
Het was een prachtige dienst.  Met koor .  In een prachtige kerk. Niet dat dat iets uitmaakt, maar een oude kerk heeft wel wat extra's, vind je niet?  Gr. Anne-Marie.

Zijn er meer GKV kerken die avondmaal vieren op Goede Vrijdag?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 20, 2003, 10:55:17 pm »
Het is een beetje off-topic, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd welke argumenten zijn gehanteerd om op Goede Vrijdag avondmaal te gaan vieren. Een tijdje terug heeft hierover een tweetal artikelen in de Reformatie gestaan, waarin werd betoogd om dat toch maar niet te gaan doen.
Volgens mij wordt het niet veel gedaan, omdat de gereformeerde kerken vanouds meer met de opstanding 'begaan' zijn dan met Goede Vrijdag.

Esgalmariel

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 20, 2003, 11:54:12 pm »
Zo maar wat links over Avondmaal en Goede Vrijdag voor geinteresseerden:
- Verlegen met Goede Vrijdag;
- Het Avondmaal des Heren - hoe vaak dient het te worden gevierd? (Vrije Christenen);
- Avondmaal gebruik je niet, Avondmaal vier je (Wim van der Schee, predikant GKV);
- Er zijn ook allerlei gemeenten die avondmaal vieren op Witte Donderdag (is de dag voor Goede Vrijdag).

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 21, 2003, 12:02:19 am »
Een quote uit het verhaal van dominee Wim (met dank aan Esgalmariel voor de tip):

quote:

Het avondmaal grijpt niet alleen terug op Golgota, op Christus' offer, het omvat veel meer: ook zijn leven daarvoor, in zijn lichaam geleefd, en vooral: ook de acceptatie van zijn offer in zijn opwekking, de uitdeling van zijn gaven in zijn opstanding. Het is het geheel van dood-en-opstanding van Christus dat Hij voor onze aandacht plaatst in deze gestileerde maaltijd. Zijn dood moet verkondigd worden juist omdat Hij is opgestaan. Zijn dood moet gevierd worden juist omdat Hij leeft.

Daarom is Goede Vrijdag nu net de enige dag in het kerkelijk jaar dat je geen avondmaal kunt vieren. Dat mensen dat toch doen of willen komt alleen voor in kringen die òf niet aan de opstanding geloven òf van het avondmaal niets begrijpen en het behandelen als de koffie-en-cake bij onze begrafenissen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2003, 12:35:27 am »
Maar onze goede vrijdag viering vindt plaats na de opstanding. Zo'n 2000 jaar erna, om precies te zijn. Het is niet zo dat elk jaar op Goede Vrijdag Jezus opniew dood is. We herdenken speciaal zijn sterven, maar we weten van de opstanding, en kunnen dus m.i. best avondmaal vieren. We mogen toch ook op goede vrijdag en stille zaterdag Zijn offer aanvaarden? Of is er elk jaar op die twee dagen even geen vergeving?

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 21, 2003, 01:06:09 am »
Ik denk maar zo: je kunt niet vaak genoeg avondmaal vieren.
Wij komen er gemiddeld maar bekaaid vanaf met 4-6 keer per jaar.
Het avondmaal op Goede Vrijdag gaf een prachtige voorbereiding op Pasen. Bezinning, rust, stilte, herdenken, en vandaag: Hallelujah! De Heer is opgestaan! Wat is Pasen toch mooi.  Ik heb ervan genoten, van deze invulling. Het mag wat mij betreft elk jaar zo gaan.  Gr. Anne-Marie