Auteur Topic: Volle Evangeliegemeentes en Pinkstergemeentes  (gelezen 11184 keer)

rcdevisser

• Bekijk profiel
Volle Evangeliegemeentes en Pinkstergemeentes
« Gepost op: november 29, 2007, 02:09:39 pm »
Deze Christelijke gemeenten onderscheiden zich in een legio aan zaken t.a.v. de Gereformeerde Kerk zoals:
Muziekstyl, Praise and Worship, Bidden in Toongen, handenoplegging Zalven met olie, Verschillende diensten per week, Overvloedig charismatische beleving van het geloof in de Heer.
Sommige beweren dat deze geloofsvormen ketterij is en sommige geloven dat het van de duivel is, maar waarom zouden deze mensen bijvoorbeeld niet oprecht en op een zeer charismatische manier geloven in deze geloofsrichting(en)?
Profeteer..... In de naam van Jezus, onze Heer !!!!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 29, 2007, 02:29:14 pm »

quote:

rcdevisser schreef op 29 november 2007 om 14:09:
Deze Christelijke gemeenten onderscheiden zich in een legio aan zaken t.a.v. de Gereformeerde Kerk zoals:
Muziekstyl, Praise and Worship, Bidden in Toongen, handenoplegging Zalven met olie, Verschillende diensten per week, Overvloedig charismatische beleving van het geloof in de Heer.

Sommige beweren dat deze geloofsvormen ketterij is en sommige geloven dat het van de duivel is, maar waarom zouden deze mensen bijvoorbeeld niet oprecht en op een zeer charismatische manier geloven in deze geloofsrichting(en)?

Je laatste zin is een valse tegenstelling  :)

Het is heel goed mogelijk dat mensen oprecht en op een zeer charismatische manier geloven in geloofsrichting(en) - geloof je trouwens in een geloofsrichting?  :? - terwijl die geloofsrichting ketterij en van de duivel is. Er zijn genoeg mensen die het oprecht bij het verkeerde eind hebben.

Wat vind je er zelf van?
Bombus terrestris Reginae

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 29, 2007, 02:34:51 pm »
Ik ga geen uitspraak doen over het geloof van deze mensen. Geloof is w.m.b. namelijk iets tussen jou en God, en niet afhankelijk van hoe je je diensten inricht of aan ziekenzalving doet. Zelfs in een kerk waar de grootste dwaalleer wordt getolereerd, kunnen oprechte gelovigen zitten. Dan hangt het vervolgens van je achtergrond in de gereformeerde traditie af of je dan blijft in de hoop een positieve invloed te hebben of je eigen kerk opricht (ik neig zelf naar het eerste).

Vraagje: wat bedoel je met een 'charismatische beleving van het geloof in de Heer'?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 29, 2007, 02:47:19 pm »

quote:

Ik denk dat dat slechts symptomen zijn.

quote:

Er zijn ook mensen die oprecht geloven dat ze achtervolgd worden door de KGB.
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 29, 2007, 03:04:32 pm »

quote:

Het simpele feit dat je uiterlijkheden als belangrijke verschillen noemt, en de inhoudelijke fundamentele verschillen negeert, en je ook nog eens beroept op de oprechtheid en de manier van geloven, in plaats van op de waarheid van de leer, zegt imho méér dan genoeg.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 29, 2007, 03:11:28 pm »

quote:

Deze Christelijke gemeenten onderscheiden zich in een legio aan zaken t.a.v. de Gereformeerde Kerk
daarmee bedoel je te zeggen dat de gereformeerde kerken niet christelijk zijn?

quote:

Uiterlijk vertoon als vruchten van de Geest? Bedoel je dat?
Doen jullie ook aan bijbelstudie, verdiepingstheologie, belijden van geloof, etc.?

quote:

Ik geloof niet dat de richting van belang moet zijn maar dat christus centraal moet zijn.
Ik geloof ook niet in een heilige algemene gereformeerde kerk etc. Ik geloof in God zoals die beleden wordt in het apostolicum en gekend wordt in Zijn Woord.
Zoals anderen ook al zeiden: je kunt ook oprecht geloven in iets wat niet klopt.
Zelfs je gevoel kan je daar prima mee bedonderen  :+  Iets kan goed voelen en slecht zijn (hmmm, ik rook overigens. Prima voorbeeld van goed voelen [althans met de juiste merken] maar slecht zijn)
Mail me maar als je wat wilt weten

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 29, 2007, 08:11:12 pm »
Modbreak:
Twee offtopic-posts verwijderd
Bombus terrestris Reginae

rcdevisser

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 29, 2007, 08:56:12 pm »
Mijn gedachtegang is juist dat ik persoonlijk uw/jouw gedachte wil kunnen zien.

Voor degene die niet in een dergelijke gemeente is geweest moet er dan ook niets over willen en moeten zeggen. Wat mij opvalt in dergelijke samenkomsten is dat Jezus centraal staat en dat er tijdens Bijbelstudies heel diep wordt ingegaah inhoudelijk over de grondleggingen van de Bijbel.

Wat mij vooral ook opvalt is dat de Belijdenis van dit geloof altijd rechtsreeks vanuit het hart komt en niet van tevoren is ingestudeerd van een blaadje of boekje.

Het uiterlijke vertoon van de vruxchten daaraan kent men degene die de Here Jezus kennen (dus niet alleen weten vanaf een dogmatische leerstelling).
Het kennen van de Here Jezus staat verder los van kerk of leerstelling, maar is het eerste geloofsfundament.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 29, 2007, 09:15:58 pm »
Het dogma van de gemeente die zegt geen dogma's te hebben.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 29, 2007, 09:22:08 pm »

quote:

dingo schreef op 29 november 2007 om 21:15:
Het dogma van de gemeente die zegt geen dogma's te hebben.
Het grappige bij zulke gemeentes is dat het ook daar stikt van de dogma's en vooral ook tradities. Dat terwijl dingen als dogma en traditie te vuur en te zwaard bestreden moeten worden, aldus zulke gemeenten. Een traditie op zich. ;)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 29, 2007, 09:30:25 pm »

quote:

rcdevisser schreef op 29 november 2007 om 20:56:
Dat is nogal pretentieus. Vertel nou gewoon eens wat je echt wil met dit topic? Want tot op heden gaat het echt he-le-maal nergens over.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 30, 2007, 12:25:52 am »

quote:

rcdevisser schreef op 29 november 2007 om 20:56:
Zonder gekheid, bevraag dan ook die gedachte en dat weten...

quote:

Voor degene die niet in een dergelijke gemeente is geweest moet er dan ook niets over willen en moeten zeggen. Wat mij opvalt in dergelijke samenkomsten is dat Jezus centraal staat en dat er tijdens Bijbelstudies heel diep wordt ingegaah inhoudelijk over de grondleggingen van de Bijbel.

sorry, i've been there. En o o o  wat was men blij dat er iemand in tongen sprak.
de bijbel nam men niet mee, die was niet nodig. Ik heb het na een aantal malen "trippen op een bijbeltekst" genoemd. Want SPREEKT HET WOORD VAN GOD of spreekt dat niet?
Opzwepende prediking, duidelijke emo-presentatie etc. is niet wat ik van Christus ken.

quote:

Wat mij vooral ook opvalt is dat de Belijdenis van dit geloof altijd rechtsreeks vanuit het hart komt en niet van tevoren is ingestudeerd van een blaadje of boekje.
Ach, dat blaadje is ook maar de belijdenis vanaf de opstanding, staat in een boekje dat we de bijbel noemen. Is alleen samengevat :)

quote:

Het uiterlijke vertoon van de vruxchten daaraan kent men degene die de Here Jezus kennen (dus niet alleen weten vanaf een dogmatische leerstelling).

Wat jij vruchten noemt ZIJN DAT OOK VRUCHTEN of gevolgen van een situatie van trance?
Wat zijn de vruchten van de Geest volgens jou?

quote:

Het kennen van de Here Jezus staat verder los van kerk of leerstelling, maar is het eerste geloofsfundament.
erken je dat de kerk BRUID van Christus is? (Het blijkt namelijk zo te zijn.....)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 01, 2007, 02:59:26 pm »

quote:

Deze Christelijke gemeenten onderscheiden zich in een legio aan zaken t.a.v. de Gereformeerde Kerk
ik denk dat er vrij goede gronden zijn om als hoofdonderscheid te noemen dat de Gereformeerde Kerken wel christelijk zijn. P&A heeft op dit forum al eens aan Wateengedoe2 uitgelegd dat het simpele feit dat twee mensen zeggen dat ze in"Jezus" geloven niets te betekenen heeft. Immers, het gaat niet om het woord dat je gebruikt, maar om wat dat woord representeert.

Gegeven het simpele feit dat de term "christelijk" wordt gebruikt voor een geloof dat zich volgens de overdonderend grote meerderheid van de betreffende gelovigen, heel behoorlijk laat samenvatten met de credo's van de 12, van Nicea en van (pseudo-)Athanasius, is er een vrij sterk en objectief argument tegen de bewering dat Volle Evangeliegemeentes en Pinkstergemeentes christelijk zijn.

Er is overigens ook een tamelijk emotioneel argument vóór: het is makkelijk om discussie te voorkomen door gewoon iedereen kritiekloos een aai over de bol te geven, en te bevestigen, ja hoor, als jij je graag christelijk noemt dan noemen we je toch gewoon christelijk, ook al verkracht je de Bijbel en verloochen je Jezus? Dan noemen we Getuigen van Jehovah, 7de Dag adventisten, Mormonen en laten we vooral niet de gelovigen in Jezus-de-profeet onze moslimbroeders vergeten, toch gezellig ook allemaal christenen? Heel gezellig, heel lief, heel conflict-ontlopend, en heel politiek correct.

quote:

Muziekstyl

De Schrift laat ons keer op keer op keer zien dat God niet zo zit te wachten op uiterlijk vertoon, maar op bekering van het hart. We kunnen dus vrij zeker weten dat iemand die "muziekstijl" als eerste, klaarblijkelijk belangrijkste, onderscheidend kenmerk noemt, niet zoveel interesse heeft in wat God wil. Maar wat dan wel? Als ik de Schrift zo lees, heb ik de indruk dat het nogal wereldse belang dat hier gehecht wordt aan muziekstijl, inderdaad eerder de vorst van de wereld dient, dan God.

quote:

Praise and Worship

Dit duidt, tenzij een zinnige invulling van deze termen wordt gegeven, eerder op de wat onnozele gedachte dat iets anders wordt als je een engelse term gebruikt. Lofprijzing en aanbidding is in de gereformeerde kerken bepaald niet afwezig, dus degene die dit als onderscheidend kenmerk noemt maakt of een onnozel denkfout mbt het engels, ofwel weet niet waarover hij praat, of is bewust leugenachtig.

quote:

Bidden in Toongen

En opnieuw, de uiterlijkheden, waarvan Paulus zelf zo nadrukkelijk stelt dat ze ondergeschikt zijn, voeren de boventoon. Maar ook weer gebrek aan kennis, want ook dit verschijnsel is geen onbekende in Gereformeerde Kerken. Het krijgt alleen wat meer de plaats die het Schriftuurlijk verdient: ondergeschikt, en betrekkelijk marginaal. De Gereformeerden hebben Paulus' waarschuwingen voor aanstellerij blijkbaar ter harte genomen, en, zo moeten we hieruit begrijpen, de Volle Evangeliegemeentes en Pinkstergemeentes niet?

quote:

handenoplegging Zalven met olie,
Ik ken de Gereformeerde Kerken onvoldoende, maar het zou me bepaald niet verbazen als je ook hier gewoon maar wat roept zonder te weten of die verschillen er werkelijk zijn.

quote:

Verschillende diensten per week
Gereformeerden alleen al 2 per zondag, dus wat bedoel je precies?

quote:

Overvloedig charismatische beleving van het geloof in de Heer.
Zou kunnen. Maar dan is dat geen onderscheidend kenmerk, maar overeenkomst. Persoonlijk heb ik stellig de indruk dat het niet zelden helemaal geen overvloedig charismatische beleving van het geloof in de Heer is, maar in ezeltje schijtgeld en in het opgepompte ego van de feel-good-zelfbouw-religie. Maar ja, wie ben ik om het geloof van anderen vast te stellen? Blijkbaar kan naast God rcdevisser dat, maar buiten dat illustere duo is dat toch weinigen gegeven.

rcdevisser

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 02, 2007, 03:56:26 pm »
Ik ga ervan uit dat u/jij geen bezoeker bent van een Pinkster- of Volle Evangeliegemeente.
gezien je/uw intrepetaties over de genoemde zaken. echter het is idd niet de buitenkant, maar het hart. In principe maakt muziekstyl lofpreijs en aanbidding (Praise en worship) niet uit, maar wat hierin wel belangrijk is dat men de heilieg geest zijn werk laat doen. Muziekstyl is hieraan ondergeschikt. Want op het moment dat de Heilige Geest iemand aanraakt door bijv. gezang 297 van het LvK is dat geheel onbelangrijk aan bijv. het zingen van Lied 237 uit het Opwekkings leiderenboekje.

Wat ik mis is de charisma in de Gereformeerde en Hervormde kerken iets waar met (ook duidelijk op deze forum) met man en macht probeert te omzeilen met allerlei dogmatische leerstellingen denkende deze vanuit de Bijbel te hebben overgenomen. Hierbij proberen ze (hun) kerk naar voren te brengen door hun leerstelling als "waar" naar voren te futselen en andere kerkgenootschappen de nek om te draaien.

Christelijk zijn wil niet zeggen dat iemand Christen is !!! Een dominee kan mooi preken, maar wil niet zeggen dat hij/zij echt gelooft en daarbij de here Jezus kent en aangenomen heeft in zijn/hgaar hart.

Als je een dominee hebt die na de preek bijv. naar het café gaat om een borrel te pakken dan henb ik enorme vraagtekens bij zijn geloof. Er bestaat m.i. geen respect vanuit de gereformeerde kerk naar andere vrije geloofsvormen. een klein voorbeeld zijn al de vrijgemaakt gereformeerden die al in de ogen van de gereformeerden ketters zijn. laat staan andere geloofsovertuigingen. Hierbij laat ik de islam geheel buiten beschouwing want daar wil ik niet eens woorden aan vuilmaken en is ook niet nodig gezien hun standpunt aangaande de Here Jezus.

Wat mij vooraal opvalt is dat een aantal aanstoot nemen aan mijn opvattingen en bevindingen en dat continue op reformatorische wijze proberen te weerleggen en drukken darbij de heilige geest de grond in door hun weerlggingen continue te ventileren en af te doen in ondertaande teksten;

quote:

diak2b schreef op 01 december 2007 om 14:59:
[...]
ik denk dat er vrij goede gronden zijn om als hoofdonderscheid te noemen dat de Gereformeerde Kerken wel christelijk zijn. P&A heeft op dit forum al eens aan Wateengedoe2 uitgelegd dat het simpele feit dat twee mensen zeggen dat ze in"Jezus" geloven niets te betekenen heeft. Immers, het gaat niet om het woord dat je gebruikt, maar om wat dat woord representeert.

Gegeven het simpele feit dat de term "christelijk" wordt gebruikt voor een geloof dat zich volgens de overdonderend grote meerderheid van de betreffende gelovigen, heel behoorlijk laat samenvatten met de credo's van de 12, van Nicea en van (pseudo-)Athanasius, is er een vrij sterk en objectief argument tegen de bewering dat Volle Evangeliegemeentes en Pinkstergemeentes christelijk zijn.

Er is overigens ook een tamelijk emotioneel argument vóór: het is makkelijk om discussie te voorkomen door gewoon iedereen kritiekloos een aai over de bol te geven, en te bevestigen, ja hoor, als jij je graag christelijk noemt dan noemen we je toch gewoon christelijk, ook al verkracht je de Bijbel en verloochen je Jezus? Dan noemen we Getuigen van Jehovah, 7de Dag adventisten, Mormonen en laten we vooral niet de gelovigen in Jezus-de-profeet onze moslimbroeders vergeten, toch gezellig ook allemaal christenen? Heel gezellig, heel lief, heel conflict-ontlopend, en heel politiek correct.

[...]

De Schrift laat ons keer op keer op keer zien dat God niet zo zit te wachten op uiterlijk vertoon, maar op bekering van het hart. We kunnen dus vrij zeker weten dat iemand die "muziekstijl" als eerste, klaarblijkelijk belangrijkste, onderscheidend kenmerk noemt, niet zoveel interesse heeft in wat God wil. Maar wat dan wel? Als ik de Schrift zo lees, heb ik de indruk dat het nogal wereldse belang dat hier gehecht wordt aan muziekstijl, inderdaad eerder de vorst van de wereld dient, dan God.

[...]

Dit duidt, tenzij een zinnige invulling van deze termen wordt gegeven, eerder op de wat onnozele gedachte dat iets anders wordt als je een engelse term gebruikt. Lofprijzing en aanbidding is in de gereformeerde kerken bepaald niet afwezig, dus degene die dit als onderscheidend kenmerk noemt maakt of een onnozel denkfout mbt het engels, ofwel weet niet waarover hij praat, of is bewust leugenachtig.

[...]

En opnieuw, de uiterlijkheden, waarvan Paulus zelf zo nadrukkelijk stelt dat ze ondergeschikt zijn, voeren de boventoon. Maar ook weer gebrek aan kennis, want ook dit verschijnsel is geen onbekende in Gereformeerde Kerken. Het krijgt alleen wat meer de plaats die het Schriftuurlijk verdient: ondergeschikt, en betrekkelijk marginaal. De Gereformeerden hebben Paulus' waarschuwingen voor aanstellerij blijkbaar ter harte genomen, en, zo moeten we hieruit begrijpen, de Volle Evangeliegemeentes en Pinkstergemeentes niet?

[...]
Ik ken de Gereformeerde Kerken onvoldoende, maar het zou me bepaald niet verbazen als je ook hier gewoon maar wat roept zonder te weten of die verschillen er werkelijk zijn.

[...]
Gereformeerden alleen al 2 per zondag, dus wat bedoel je precies?

[...]
Zou kunnen. Maar dan is dat geen onderscheidend kenmerk, maar overeenkomst. Persoonlijk heb ik stellig de indruk dat het niet zelden helemaal geen overvloedig charismatische beleving van het geloof in de Heer is, maar in ezeltje schijtgeld en in het opgepompte ego van de feel-good-zelfbouw-religie. Maar ja, wie ben ik om het geloof van anderen vast te stellen? Blijkbaar kan naast God rcdevisser dat, maar buiten dat illustere duo is dat toch weinigen gegeven.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 02, 2007, 04:00:45 pm »

quote:

rcdevisser schreef op 02 december 2007 om 15:56:
Wat mij vooraal opvalt is dat een aantal aanstoot nemen aan mijn opvattingen en bevindingen en dat continue op reformatorische wijze proberen te weerleggen en drukken darbij de heilige geest de grond in door hun weerlggingen continue te ventileren en af te doen in ondertaande teksten;
Hoor je het diak, je bent reformatorisch  :o
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 02, 2007, 04:13:39 pm »

quote:

Ik ga ervan uit dat u/jij geen bezoeker bent van een Pinkster- of Volle Evangeliegemeente.
gezien je/uw intrepetaties over de genoemde zaken.
Gemakzuchtige aanname, maar ik reager gewoon op wat je schrijft. Als dat niet klopt, doe JIJ de Pinkster- of Volle Evangeliegemeentes onrecht. Dat is dan jouw fout en jouw probleem. Moet je maar duidelijker zijn. Ik hoef niet te controleren of wat jij zegt klopt, ik reageer gewoon op wat jij zegt.

quote:

echter het is idd niet de buitenkant, maar het hart. In principe maakt muziekstyl lofpreijs en aanbidding (Praise en worship) niet uit,
Jij noemt het anders als eerste, blijkbaar belangrijke verschil. De reden is me nog steeds niet duidelijk, aangezien dit hele topic vooralsnog totaal doel-loos schijnt te zijn.

quote:

maar wat hierin wel belangrijk is dat men de heilieg geest zijn werk laat doen. Muziekstyl is hieraan ondergeschikt. Want op het moment dat de Heilige Geest iemand aanraakt door bijv. gezang 297 van het LvK is dat geheel onbelangrijk aan bijv. het zingen van Lied 237 uit het Opwekkings leiderenboekje.
Kortom, dat prominente verschil dat je ons zo graag wilde mededelen, is een beetje kletskoek?

quote:

Wat ik mis is de charisma in de Gereformeerde en Hervormde kerken iets waar met (ook duidelijk op deze forum) met man en macht probeert te omzeilen met allerlei dogmatische leerstellingen denkende deze vanuit de Bijbel te hebben overgenomen. Hierbij proberen ze (hun) kerk naar voren te brengen door hun leerstelling als "waar" naar voren te futselen en andere kerkgenootschappen de nek om te draaien.
aha. En is dit net zulke kletskoek als de rest, of gaan we, wonderlijk, nog feiten en argumenten zien? Of strooi je altijd alleen maar wat loze praatjes en meninkjes rond?

quote:

Christelijk zijn wil niet zeggen dat iemand Christen is !!! Een dominee kan mooi preken, maar wil niet zeggen dat hij/zij echt gelooft en daarbij de here Jezus kent en aangenomen heeft in zijn/hgaar hart.
Klopt. En zeggen dat je "de here Jezus kent", maar Zijn leer, Zijn Kerk en Hem afwijzen, is een, volgens Johannes, opmerkelijk kenmerk van de antichrist. Voorlopig toon je je vooral van die kant, maar ik ben benieuwd of er nog een moment komt dat je stopt met kletskoek en meninkjes, en met iets zinnigs komt. Voorlopig betoon je je geen christen, maar wie weet.

quote:

Als je een dominee hebt die na de preek bijv. naar het café gaat om een borrel te pakken dan henb ik enorme vraagtekens bij zijn geloof.  Er bestaat m.i. geen respect vanuit de gereformeerde kerk naar andere vrije geloofsvormen.
Gelukkig laat jij zien hoe je over respect denkt.

quote:

een klein voorbeeld zijn al de vrijgemaakt gereformeerden die al in de ogen van de gereformeerden ketters zijn. laat staan andere geloofsovertuigingen. Hierbij laat ik de islam geheel buiten beschouwing want daar wil ik niet eens woorden aan vuilmaken en is ook niet nodig gezien hun standpunt aangaande de Here Jezus.
Oh, dus daar heb je zelf ineens niet zoveel respect voor. Maar dat past wel, want hoewel je gereformeerden graag de maat neemt, toon je je op dit forum van een gereformeerde kerk, waar jij te gast bent, vooralsnog volstrekt respectloos naar alles en iedereen, niet één uitzondering. Wat je vooral laat zien, is dat je je schaamteloos aanmatigt om te beweren dat je "de here Jezus kent" maar intussen je gedraagt als Zijn vijand. Dat is op zichzelf niet eens verwonderlijk, gezien wat je al verder op dit forum beweerd hebt, het is hooguit verwonderlijk dat je zelf niet door hebt hoe doorzichtig je bent en hoe makkelijk te doorzien.

quote:

Ja, en ik zal aanstoot blijven nemen, en ik zal blijven reageren, zolang iemand met kletskoek en loze meninkjes feitelijk slechts de antichrist loopt te verkondigen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 02, 2007, 04:14:00 pm »

quote:

Zwever schreef op 02 december 2007 om 16:00:
[...]

Hoor je het diak, je bent reformatorisch  :o
:+ zou er dan toch nog hoop voor me zijn?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 02, 2007, 04:16:32 pm »

quote:

Wat mij vooral opvalt is dat jij hier als gast (en dat ben ik hier ook als katholiek) op een gereformeerd forum komt. Op zich is dat geen enkel probleem aangezien ik hier gastvrij ontvangen ben.
Wat dan vervelend is voor vele users hier is dat er iemand binnenkomt en vervolgens een topic opent vol met veroordelingen, en daarnaast ook nog eens superioriteits gevoelens tentoonspreid. En wat ik dan nog vreemder vind is dat deze persoon het merkwaardig vind dat mensen dan een beetje geïrriteerd antwoorden. Wat me overigens ook opvalt is de algemene inhoudsloosheid van je posts en je onvermogen om systematisch, en in correct Nederlands te antwoorden (kleine foutjes kan iedereen maken). Ik heb je concreet gezien eigenlijk vrijwel geen antwoorden zien geven op de posts van anderen.

Ik weet niet hoe ver ik kan gaan op dit forum (en de mensen die mij kennen weten dat ik vrij ver kan gaan in dit soort gesprekken), dus hier zal ik het voorlopig even bij laten.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 02, 2007, 04:18:48 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 02 december 2007 om 16:16:
[...]
Ik weet niet hoe ver ik kan gaan op dit forum (en de mensen die mij kennen weten dat ik vrij ver kan gaan in dit soort gesprekken), dus hier zal ik het voorlopig even bij laten.
offtopic:de ervaring leert dat je hier héél ver kan gaan, zolang het op de inhoud is en niet op de man, en zolang je blijft argumenteren en niet loze meninkjes gaat strooien, en zolang je een algemeen beschavingspeil handhaaft. Oh ja, en een ervaring: de mods, je ziet ze vaak niet, maar ze zijn er wel. Geen zorgen, dit is een geweldig forum, zolang het niet al te stilletjes is

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 02, 2007, 05:17:09 pm »

quote:

gezien je/uw intrepetaties over de genoemde zaken.
Wie spreek je aan, de hele goegemeente hier?

quote:

echter het is idd niet de buitenkant, maar het hart. In principe maakt muziekstyl lofpreijs en aanbidding (Praise en worship) niet uit, maar wat hierin wel belangrijk is dat men de heilieg geest zijn werk laat doen. Muziekstyl is hieraan ondergeschikt. Want op het moment dat de Heilige Geest iemand aanraakt door bijv. gezang 297 van het LvK is dat geheel onbelangrijk aan bijv. het zingen van Lied 237 uit het Opwekkings leiderenboekje.
Lees je opening even door en ontdek dat je daar zelf zegt :

quote:

Ik ben blond maar kan toch echt wel lezen :)

quote:

Je bent op een forum van de GKv, kan het zijn dat je daarom tegengas krijgt?
Als ik bij de Gamma roep dat het eigen merk van de Praxis beter is krijg ik mogelijk hetzelfde effect....

quote:

Christelijk zijn wil niet zeggen dat iemand Christen is !!!

Vertel?

[quote Een dominee kan mooi preken, maar wil niet zeggen dat hij/zij echt gelooft en daarbij de here Jezus kent en aangenomen heeft in zijn/hgaar hart.
Als je een dominee hebt die na de preek bijv. naar het café gaat om een borrel te pakken dan henb ik enorme vraagtekens bij zijn geloof.[/quote]
Kennelijk heb je een voorbeeld?
Beste RC, ik zie hier met regelmaat mensen de kroeg in duiken die zondags vol evangelisch staan te praisen. Dat zegt niets en noppes, we leven immers in een wereld en staan er niet buiten!

quote:

Er bestaat m.i. geen respect vanuit de gereformeerde kerk naar andere vrije geloofsvormen.

Vreemd, je bent welkom als gast op dit forum, mag binnen bepaalde kaders iedereen ketter noemen (tenminste je teksten zijn NIET verwijderd door de crew hier) maar roept direct dat er geen respect is?
Er worden vragen gesteld die je niet beantwoord. Ga even met het onderwerp aan de slag en reageer dan ook inhoudelijk.

quote:

een klein voorbeeld zijn al de vrijgemaakt gereformeerden die al in de ogen van de gereformeerden ketters zijn. laat staan andere geloofsovertuigingen.
vertel, leg uit, over het algemeen ervaar ik niet dat "men" mij een ketter vindt en worden er ook geen brandstapels opgericht voor geloofsgenoten 8)

quote:

Op een forum heb je kans dat er zaken weerlegd worden en dat er op je gereageerd wordt. Blijkt kenmerkend te zijn voor een forum.
Mijn voorstel is het volgende:
Kun je een concrete vraag / stelling deponeren gebasseerd op je TS en deze ook onderbouwen met feiten, bijbelse gronden etc en niet met gevoel?
Dan hebben we in ieder geval iets gewonnen in dit gesprek.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 02, 2007, 05:27:09 pm »
Wat is volgens jou charisma?

quote:

Charisma kan verwijzen naar:

1)een bijzondere persoonlijke aantrekkingskracht of uitstraling,
2)een bovennatuurlijke gave, in het christendom in het bijzonder van de Heilige Geest
3)een automodel van Mitsubishi Motors Corporation,
4)een brits platenlabel, zie Charisma Records.

Met dank aan wikipedia :+

Kun je dan ook nog uitleggen waarom je die keuze maakt en waar je die op baseert?
« Laatst bewerkt op: december 02, 2007, 06:44:03 pm door Riemer Lap »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 02, 2007, 05:31:38 pm »
Ah, in de gereformeerde kerken worden geen auto's aanbeden, nu snap ik eindelijk waar dit topic over gaat :+

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 02, 2007, 05:41:27 pm »

quote:

diak2b schreef op 02 december 2007 om 17:31:
Ah, in de gereformeerde kerken worden geen auto's aanbeden, nu snap ik eindelijk waar dit topic over gaat :+
Dat moet dan haast over de reclameactie met Andre van Duin gaan waarin ze een gratis auto weggaven. Mensen moesten een poster achter het raam plakken als ze kans wilden maken. Dat zorgde voor veel beroering in sommige buurten en voor een tweedeling van de bevolking.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 02, 2007, 06:21:26 pm »
RC de Visser,

Wij zijn zelf zo'n 25 jaar lid geweest van een pinkstergemeente en hebben in de loop der jaren bij bepaalde gelegenheden ook andere gemeentes "van dat slag" bezocht. Eerlijk is eerlijk hebben wij daar zeker veel van Gods werk in mensen en in ons zelf mogen zien, tot meerdere eer en glorie van Hem. Maar dat was zeker niet het enige. Er was veel mensenwerk ook. Op zich niet zo heel erg, we zíjn tenslotte mensen, maar het werd vaak gebracht alsof het rechtstreeks van Gods Troon kwam...
Wat ook opviel en zeker achteraf, is dat andere kerken werden neergezet als "minder" en dat proef ik ook in jouw bijdragen. "Wij" zouden het allemaal wel even doen: Nederland bekeren, onze steden voor Jezus winnen, onze woonplaats onder de gehoorzaamheid van Christus brengen.. dat soort taal..
Onder het mom van heel diep gaan, was het best heel oppervlakkig. Die oppervlakkigheid deed ons tenslotte uit dat wereldje weggaan.
Waar we ooit nog terecht zullen komen: geen idee, maar het zal zeker niet weer het "volle evangelie" worden, wat men daar ook onder wil verstaan. Ook zoiets, alsof andere kerken het met een halfje doen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 02, 2007, 07:20:50 pm »
In dat licht vind ik toch mooi wat de Willow Creek Church te melden had. Oepsie, het was toch niet zo'n geweldig idee om alleen maar je druk te maken over zieltjeswerven.

http://www.rorate.com/rorate/scripts/nws_art.php?id=40813

Ben benieuwd of de groepen die Willow Creek zo'n geweldig voorbeeld vonden nu ook bereid zijn tot hetzelfde soort zelfkritiek.

Wie de ontmaskering van de grootste flauwekul uit het recente christendom graag in detail wil bekijken, kan via google goed terecht. Zoek op

- Bill Hybels Willow Creek "we made a mistake"

en je vindt meer dan je lief is. Aardig voorbeeldje vond ik:

http://www.bpnews.net/bpnews.asp?ID=26768
« Laatst bewerkt op: december 02, 2007, 07:29:03 pm door diak2b »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 02, 2007, 07:30:40 pm »

quote:

diak2b schreef op 02 december 2007 om 19:20:
In dat licht vind ik toch mooi wat de Willow Creek Church te melden had. Oepsie, het was toch niet zo'n geweldig idee om alleen maar je druk te maken over zieltjeswerven.

offtopic:
Dat is niet wat ze zeiden. Het bereiken van on- en randgelovigen was, is en blijft hun hoofdmissie en daar hebben ze geen zelfkritiek over geuit.
De zelfkritiek van Willow Creek ging over het feit dat er (vervolgens) te weinig van geloofsverdieping is gekomen bij de leden.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2007, 07:31:08 pm door Mezzamorpheus »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 02, 2007, 07:39:07 pm »
Even zien waar we iets anders zeggen:

quote:

Oepsie, het was toch niet zo'n geweldig idee om alleen maar je druk te maken over zieltjeswerven.

of

quote:

Het bereiken van on- en randgelovigen was, is en blijft hun hoofdmissie en daar hebben ze geen zelfkritiek over geuit.
De zelfkritiek van Willow Creek ging over het feit dat er (vervolgens) te weinig van geloofsverdieping is gekomen bij de leden.

Het enige verschil dat ik kan ontdekken is "Oepsie". En ik moet hier deemoedig erkennen, dat was inderdaad mijn eigen toevoeging. Foei  8)7

Als je je overigens verdiept in wat de WCA allemaal gezegd heeft, is een weergave als "het gaat allemaal goed zoals het gaat, alleen er is een klein detail dat niet helemaal lekker ging" zacht gezegd nogal optimistisch.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2007, 07:40:44 pm door diak2b »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 02, 2007, 09:58:53 pm »
Oepsie, ik las inderdaad niet goed.  :X
Overigens heb ik het nooit over 'een klein detail' gehad en zij zelf volgens mij ook niet. Het enige waar ik me een beetje zorgen over maakte bij het lezen van je post is dat je bij dit verhaal nogal vrij gemakkelijk een verkeerde conclusie kan trekken (wat dus ook wel gebeurt is toen het naar buiten kwam), nl., dat WC spijt zou hebben van hun gerichtheid op buitenkerkelijken en dat hebben ze dus niet.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 03, 2007, 12:35:07 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 02 december 2007 om 21:58:
Oepsie, ik las inderdaad niet goed.  :X
:+ deze draad begint een hoog oepsie-gehalte te krijgen, wordt het toch nog leuk

quote:

Overigens heb ik het nooit over 'een klein detail' gehad en zij zelf volgens mij ook niet. Het enige waar ik me een beetje zorgen over maakte bij het lezen van je post is dat je bij dit verhaal nogal vrij gemakkelijk een verkeerde conclusie kan trekken (wat dus ook wel gebeurt is toen het naar buiten kwam), nl., dat WC spijt zou hebben van hun gerichtheid op buitenkerkelijken en dat hebben ze dus niet.
oh nee, dat zou de conclusie kunnen zijn, maar dat was niet de conclusie waar ik op aanstuurde. Sterker, hulde voor de WCC, en de WCA, dat ze zich zo sterk richten op buitenkerkelijken. Nu maar hopen dat de WCC haar grove nalatigheid jegens de binnenkerkelijken ook onder de ogen weet te krijgen van hen die volgden in die nalatigheid.

Enneh, geen oepsie hier, ik verzin het niet he, ze hebben het zelf vastgesteld na jaren onderzoek. En zonder een spoor van spot: ik vind dat ze daar hulde voor verdienen. Ik ken een Kerk die heel wat langer nodig had om een simpel "oepsie, sorry" uit te spreken  O-)

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 03, 2007, 10:41:55 am »
In dezelfde lijn een artikel uit Trouw: Puriteinen doen aanval op evangelische beleving
Kritiek op de eenzijdige nadruk op beleving binnen de evangelische kerken. Een citaatje:

quote:

De oorsprong van de oppervlakkigheid in evangelische kringen is volgens Bol dat de evangelische beweging in de jaren zestig ontstond als tegenbeweging tegen de gevestigde tradities. „Veel leden van evangelische gemeenten komen uit de traditionele kerken, uit onvrede met de toenemende twijfel over orthodoxe geloofsstandpunten. Het gevolg was een aversie tegen alles wat met traditie te maken had. Het moest alleen om Jezus gaan. Daarmee is het kind met het badwater weggegooid.’’

Je loopt daarmee twee gevaren, ziet Bol. „Het eerste gevaar is een versimpeling van het christelijk geloof dat in het geheel niet simpel is. [...]
Tweede gevaar is dat je zo op het individu gericht bent, dat je als kerk maatschappelijk buiten spel komt te staan.
Een andere veelzeggende zin is: wat valt er te beleven als je niets meer weet? Onder dat mottohad de Whitefieldstichting een themadag. Zie verslag
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 03, 2007, 02:58:59 pm »
@ rcdevisser:

Helaas, naast het echte zwarte en het pure witte bestaan er nog een hele hoop grijstinten.

Blijft deze vraag overigens staan: wat bedoel je met een 'charismatische beleving van het geloof in de Heer'?

Ik denk namelijk dat er in onze gereformeerde kerken wel degelijk sprake is van geloofsbeleving, binnen en buiten de eredienst. Maakt me dan weinig uit of je daar het etiket 'charismatisch' op wilt plakken. Tenminste, misschien doel je op een echt verschil en is de door jou genoemde 'charismatische beleving' iets anders dan bij 'ons'. Ik ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2007, 03:04:05 pm door Ursa »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 03, 2007, 03:53:15 pm »

quote:

Ursa schreef op 03 december 2007 om 14:58:
@ rcdevisser:

Helaas, naast het echte zwarte en het pure witte bestaan er nog een hele hoop grijstinten.

Blijft deze vraag overigens staan: wat bedoel je met een 'charismatische beleving van het geloof in de Heer'?

Ik denk namelijk dat er in onze gereformeerde kerken wel degelijk sprake is van geloofsbeleving, binnen en buiten de eredienst. Maakt me dan weinig uit of je daar het etiket 'charismatisch' op wilt plakken. Tenminste, misschien doel je op een echt verschil en is de door jou genoemde 'charismatische beleving' iets anders dan bij 'ons'. Ik ben benieuwd.
* okidoki denkt dat rcdevisser geen antwoorden heeft op de toch vrij heldere vragen die er gesteld zijn.

rcdevisser

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 05, 2007, 09:19:26 pm »
Ik ga tegengas niet uit de weg, het vertserk en onderbouwd alleen mijn geloof in Jezus.
Het is niet verkeerd om meningen te ventileren maar er wordt aanstoot aan genomen dat is wel duidelijk. gezien het fiet wat Els schrijft, ik denk dat u/jij geenb aanstoot moet nemen ove3r wat andere mensen vertellen, wat mij wel opvalt is dat u/jij duidelijk gefrustreeerd bent geraakt over hetgeen wat u/jij heb meegemaakt binnen de Pinkstergemeentes. En ja er bestaan verschillende Pinkstergemeentes. De ene gemeente is gematigder dan de andere. Maar wat ik wel jammer vindt is dat u/jij de boodschap van het verkondigen in de wind slaat. Jezus heeft tenslotte zelf het zendingsbevel gegeven ik zie niet in waarom dat niet zou mogen gebeuren en het is niet alleen Nederlandsre steden, want het verspreiden van het evangelie begon in Israel en niet in Nederland.
Ik onderschtrijf het feit dat alles wat plaatsvindt niet altijd door de geest van de Here is geleid, maar er speelt ook emotie mee, overigens is emoytie wel een onderdeel van de ziel en geest en dat kan vanuit de heiliege Geest zijn aangestuurd.

Ik begrijp dat je veel dingen die je heb gezien en meegemaakt niet getoetst heb aan het Woord, maar de letter doodt, de Geest maakt levend.

diak2b
Tevens wil ik wel aan toevoegen dat Willow Creek niet de enige Pinkstergemeente hier is, sterker nog ik weet geen gemeente in mijn nabijheid met deze uitgangspunten zoals je heb aangegeven in uw/jouw link. Ten tweede is de site RKK dus neem ik hier niets van over. Ik laat mij geheel niet in met roomse opvattingen en "nieuwsflitsjes" vanuit de katholieke kerk.

Charismatische beleving van het geloof is duidelijk en laat de vurigheid zien van iemand die in Jezus gelooft en Hem kent als Zijn verloosser en Redder. Iemand die Jezus werkeljjk kent heeft charisma en gaat de mogelijkheid te getuigen en het Woord met anderen te delen beslist niet uit de weg. Tevens daar aktief aan werkt om zijn/haar geloofsleven door te geven als een getuigenis aan anderen overeenkomstig het zendingsbevel. De Charisma om bijvoorbeeld openlijk (op straat) te getuigen van Zijn liefde en het Woord te delen al dan niet persoonlijk in gesprek tussen vier ogen of in zijn algemeenheid. En dit is niet het enige wat charisma inhoudt. Wat mij wel opvalt is dat er veel hervormden, katholieken, gereformeerden JUISt deze gesprekken uit de weg proberen te gaan als ze langslopen.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2007, 09:38:01 pm door rcdevisser »

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 05, 2007, 09:57:48 pm »
Wat mij opvalt, bezoek beide stromingen, dat in evangelische gemeentes vooral gevoelsmensen aanwezig zijn, en in gereformeerde gemeentes rationele.

Aangezien ik rationalist ben, voel ik me prettiger in een Gereformeerde gemeente.

quote:

Charismatische beleving van het geloof is duidelijk en laat de vurigheid zien van iemand die in Jezus gelooft en Hem kent als Zijn verloosser en Redder.
Rationele mensen zijn daar dus absuloot niet gevoelig voor. Evangeliseren daarmee heeft dus ook absoluut geen zin. Tenminste, als ik naar mezelf kijk. Kom bij mij maar gewoon aan met goed onderbouwde theorieën etc.. Het gevoel wat iemand krijgt door de Heilige Geest zegt me neit zoveel...

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 05, 2007, 10:36:16 pm »

quote:

rcdevisser schreef op 05 december 2007 om 21:19:
diak2b
Tevens wil ik wel aan toevoegen dat Willow Creek niet de enige Pinkstergemeente hier is, sterker nog ik weet geen gemeente in mijn nabijheid met deze uitgangspunten zoals je heb aangegeven in uw/jouw link. Ten tweede is de site RKK dus neem ik hier niets van over. Ik laat mij geheel niet in met roomse opvattingen en "nieuwsflitsjes" vanuit de katholieke kerk.

Ik ben dan wel geen Diak2b, maar wil hier toch even op reageren.
Het artikel wat aangehaald wordt staat welliswaar op een katholieke nieuwssite, maar is gewoon afkomstig uit het Nederlands Dagblad zoals de bronvermelding ook aangeeft. Wat verder kijken dan je neus lang is kan geen kwaad als je met zulke bewerkingen komt (dat je niets van een katholieke site overneemt).
Erg jammer dat je in zijn geheel niet op het artikel in durft te gaan, maar nog wel even probeert te steken richting de katholieken. Wie begon er in dit topic ook al weer over respect? Was jij dat niet?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 05, 2007, 10:52:06 pm »

quote:

Kun je nu ook inhoudelijk antwoord geven op de vragen die ik op 2 december heb gesteld?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 05, 2007, 10:59:40 pm »

quote:

Ik ga tegengas niet uit de weg,

De ervaring blijkt alsnog te zijn dat je het tegengas
1) niet herkent
2) niet begrijpt
3) niet wilt zien of begrijpen

Welke keuze maak je?

quote:

Ik begrijp dat je veel dingen die je heb gezien en meegemaakt niet getoetst heb aan het Woord, maar de letter doodt, de Geest maakt levend.
En ik vraag me af of je dat wel begrijpt.
Ik heb  je vragen gesteld over wat ik zie en gezien heb. Dat heeft niets met de Geest te maken maar met wat ik zie.

quote:

diak2b
Wat maakt dat je de feiten die daar vermeld staan op basis van persberichten van WillowCreek en een gerenomeerd dagblad niet wilt zien?

quote:

Charismatische beleving van het geloof is duidelijk en laat de vurigheid zien van iemand die in Jezus gelooft en Hem kent als Zijn verloosser en Redder.

Nogmaals de vraag WAT IS VOLGENS JOU CHARISMA?
Hebben we het wel over hetzelfde ???

quote:

Iemand die Jezus werkeljjk kent heeft charisma en gaat de mogelijkheid te getuigen en het Woord met anderen te delen beslist niet uit de weg. Tevens daar aktief aan werkt om zijn/haar geloofsleven door te geven als een getuigenis aan anderen overeenkomstig het zendingsbevel. De Charisma om bijvoorbeeld openlijk (op straat) te getuigen van Zijn liefde en het Woord te delen al dan niet persoonlijk in gesprek tussen vier ogen of in zijn algemeenheid. En dit is niet het enige wat charisma inhoudt. Wat mij wel opvalt is dat er veel hervormden, katholieken, gereformeerden JUISt deze gesprekken uit de weg proberen te gaan als ze langslopen.

Bedankt voor het oordeel zonder te kennen.
Als je mensen tegen je in het harnas wilt jagen vanuit je charisma dan lukt je dat met deze opmerkingen aardig :(
Zijn dat ook vruchten van charisma? Mensen zonder ze te bevragen veroordelen?
Geef mij dan maar een waar gelovig gereformeerde of een waar gelovig lid van de RKK....

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 05, 2007, 11:00:02 pm »
Aangezien ik nu toch even de tijd heb zal ik ook even op de rest ingaan.

quote:

Ik ga tegengas niet uit de weg, het vertserk en onderbouwd alleen mijn geloof in Jezus.
Helaas heb ik je nog weinig/geen goede onderbouwingen zien geven voor de rake beweringen die je hier gedaan hebt. Ik vraag me dan ook ten zeerste af op wat voor manier het uit de weg gaan van het antwoorden van vragen opbouwend kan zijn voor je geloof. Wellicht zou je dit kunnen uitleggen.

quote:

Het is niet verkeerd om meningen te ventileren maar er wordt aanstoot aan genomen dat is wel duidelijk. gezien het fiet wat Els schrijft, ik denk dat u/jij geenb aanstoot moet nemen ove3r wat andere mensen vertellen, wat mij wel opvalt is dat u/jij duidelijk gefrustreeerd bent geraakt over hetgeen wat u/jij heb meegemaakt binnen de Pinkstergemeentes.
Waar ik mijn twijfels heb of jij je afkeer van alles wat niet pinkster/evangelisch is uit persoonlijke ervaring hebt gekregen kan dat Els iig niet verweten worden dat zij zich niet verdiept heeft in andere stromingen.

quote:

En ja er bestaan verschillende Pinkstergemeentes. De ene gemeente is gematigder dan de andere.
En dat is dan gelijk het grote doek waar je je achter kan verschuilen. Als je een opmerking maakt, dan is het gelijk van; ja maar bij ons is dat niet, ik zit weer bij een hele andere pinkster gemeente. Toont voor mij overigens gelijk aan dat er in zijn geheel geen eenheid is (ondanks dat dat een opdracht van Christus is). Toont voor mij ook aan dat er bijzonder weinig verbondenheid wordt gevoeld tussen de verschillende broeders en zusters van deze stroming.

quote:

Maar wat ik wel jammer vindt is dat u/jij de boodschap van het verkondigen in de wind slaat. Jezus heeft tenslotte zelf het zendingsbevel gegeven ik zie niet in waarom dat niet zou mogen gebeuren en het is niet alleen Nederlandsre steden, want het verspreiden van het evangelie begon in Israel en niet in Nederland.
Ik onderschtrijf het feit dat alles wat plaatsvindt niet altijd door de geest van de Here is geleid, maar er speelt ook emotie mee, overigens is emoytie wel een onderdeel van de ziel en geest en dat kan vanuit de heiliege Geest zijn aangestuurd.

Ook weer zo'n mooie tegenstelling creëren die er in zijn geheel niet hoeft te zijn (eerder al een valse tegenstelling genoemd, een mooie term). Er is namelijk geen sprake van of/of, maar eerder van en/en.

quote:

laat mij geheel niet in met roomse opvattingen en "nieuwsflitsjes" vanuit de katholieke kerk.

Graag zou ik eens willen hebben dat vage termen die te pas en te pas gebruikt worden, zoals 'vurig' eens concreet gedefinieerd worden zodat het voor een ieder duidelijk is wat er gebruik wordt. Termen als 'vurig' zeggen mij in het geheel niets, en lijken me zeer persoonlijk interpretabel.

quote:

Iemand die Jezus werkeljjk kent heeft charisma en gaat de mogelijkheid te getuigen en het Woord met anderen te delen beslist niet uit de weg.
'Iemand die Jezus werkelijk kent'... en vervolgens plak je er een label op wat jij vind dat daarbij hoort. Zullen we dat aan God zelf overlaten?

quote:

Tevens daar aktief aan werkt om zijn/haar geloofsleven door te geven als een getuigenis aan anderen overeenkomstig het zendingsbevel. De Charisma om bijvoorbeeld openlijk (op straat) te getuigen van Zijn liefde en het Woord te delen al dan niet persoonlijk in gesprek tussen vier ogen of in zijn algemeenheid.
Jammer dat dit vaak op manieren gebeurd waar mensen zich mateloos aan storen. Niet zelden zullen mensen afgestoten worden van het christendom, vaak omdat de mensen die zich bezigen met dit soort activiteiten uit pinkster/evangelische hoek komen en hun eigen moraal willen opleggen aan passanten. Volgens mij levert dit soort evangelisatie bijzonder weinig op en zal het juist meer mensen afstoten dan aantrekken.

quote:

En dit is niet het enige wat charisma inhoudt. Wat mij wel opvalt is dat er veel hervormden, katholieken, gereformeerden JUISt deze gesprekken uit de weg proberen te gaan als ze langslopen.
Wellicht dat evangelische/pinkster mensen een wat vlottere babbel hebben zolang het om oppervlakkige dingen gaat. In de 2 jaar forum ervaring heb ik inmiddels wel geleerd dat zodra het onderwerp moeilijk wordt of ook maar enige diepte bereikt het merendeel van deze mensen snel afhaakt of vervalt in mooie gevoelsmatige praatjes. Sterker nog, ook nu weer wordt deze observatie bevestigd, want ondaks dat er een aantal zeer goede vragen zijn gesteld faal je jammerlijk bij het beantwoorden en verval je in een herhalend praatje over een gevoelsbeleving met uiterlijke kenmerken als voornaamste verschil noemt, en daar een ongezond gewichtige waarde aan hecht. Dat zegt mij heel veel.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2007, 11:02:24 pm door Thorgrem »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 06, 2007, 12:07:09 am »

quote:

Wat mij wel opvalt is dat er veel hervormden, katholieken, gereformeerden JUISt deze gesprekken uit de weg proberen te gaan als ze langslopen.

Kennelijk ken je die mensen? Hebben ze een bepaald teken of zo dat jij weet wie bij welke denominatie zit?
Heb je hier één iemand ontmoet die het gesprek niet met je aan wil gaan?
Bidt dan voor die éne en praat geen kwaad van hem. Jij en ik zijn even zondig...

Even helder maken: ik erger me aan dergelijke uitspraken, het heeft geen ene &*& te maken met evangelieverkondiging maar heeft slechts te maken met het uitspreken van een oordeel dat ons mensen niet toekomt maar dat GOD toekomt.
Jij zult daar allicht weer een theorie over hebben of een droom bij hebben.
Lees voor de aardigheid even je eigen teksten terug. Zie je dan ook waar ik en anderen op reageren? Begrijp je dat we niet begrijpen waarom je zo oordeelt over anderen en vanuit welke status (en lees dat gerust zwaar hoor, welke macht heeft GOD je gegeven om zo te reageren?) doe je dat?

Let wel: ik schrijf dit niet om je onderuit te halen, mijn liefde voor de mens als creatie Gods staat dat niet toe. Ik schrijf het in de hoop dat je ontdekt dat er meer is dan Charisma zoals jij het noemt. Dat er (Godlof!!!) nog waar geloof te vinden is in deze wereld.
En dat dat ware geloof zich niet laat binden in kerkmuren maar in Christus.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2007, 08:34:30 am door Riemer Lap »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 06, 2007, 01:29:22 am »
Het is allemaal één grote farce... en daar kom ik later op terug.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 06, 2007, 12:55:07 pm »
@rcdevisser

zeg je hier:

quote:

Het is niet verkeerd om meningen te ventileren maar er wordt aanstoot aan genomen dat is wel duidelijk. gezien het fiet wat Els schrijft, ik denk dat u/jij geenb aanstoot moet nemen ove3r wat andere mensen vertellen
dat ik eigenlijk aanstoot geef?
« Laatst bewerkt op: december 06, 2007, 03:46:18 pm door Els »

GSM

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 06, 2007, 04:50:34 pm »
Wat een reactie's op dit forum over dit onderwerp, ik ben zeer terleur gesteld, zo over onze mede  christenen wordt gesproken, al ben ik nog wel lid van de vrijgemaakte kerk,  ken genoeg evangelischen, pinkstergemeenteleden,baptisten, die veel aan bijbelstudie's doen daar kunnen vele broeders en zusters in onze vrijgemaakte kerken een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ik ken er nog wel meer voorbeelden maar daar zwijg liever over.
Ik zou wel graag meer respect willen zien naar onze medechristenen met wat voor achtergrond dan ook maar.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 06, 2007, 04:59:08 pm »

quote:

GSM schreef op 06 december 2007 om 16:50:
Wat een reactie's op dit forum over dit onderwerp, ik ben zeer terleur gesteld, zo over onze mede  christenen wordt gesproken, al ben ik nog wel lid van de vrijgemaakte kerk,  ken genoeg evangelischen, pinkstergemeenteleden,baptisten, die veel aan bijbelstudie's doen daar kunnen vele broeders en zusters in onze vrijgemaakte kerken een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ik zou wel graag meer respect willen zien naar onze medechristenen met wat voor achtergrond dan ook maar.
Als je dit topic goed leest zal je zien dat er geen gebrek aan respect is richting groepen, behalve van rcdevisser. Het is rcdevisser die een gebrek aan respect claimt, maar zelf als enige een totaal gebrek aan respect toont. Dat vervolgens deze persoon daar op wordt aangesproken vertalen als een gebrek aan respect voor groepen, is, met alle respect hoor, een gotspe.

GSM

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 06, 2007, 05:26:47 pm »
Citaat

Over deze onderwerpen zou ik graag  een antwoord van jullie, en dan vanuit de bijbel een  onderbouwing willen zien, hoe jullie hier over denken.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 06, 2007, 05:35:06 pm »

quote:

GSM schreef op 06 december 2007 om 17:26:
Over deze onderwerpen zou ik graag  een antwoord van jullie, en dan vanuit de bijbel een  onderbouwing willen zien, hoe jullie hier over denken.

Je post is me niet geheel duidelijk aangezien je in meervoudsvorm spreekt.

Je wil hierover een antwoord van rcdevisser neem ik aan. Dit aangezien het een goede traditie is dat de topic starter als eerste over de brug mag komen.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2007, 05:35:53 pm door Thorgrem »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 06, 2007, 05:40:48 pm »
Citaat
GSM schreef op 06 december 2007 om 17:26:

quote:

Ik denk dat het geheel Bijbels is om niet met wat vage kreten suggestieve dingen op te roepen en dan weg te hollen als om uitleg wordt gevraagd. Duidelijk genoeg?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 06, 2007, 07:04:58 pm »

quote:

GSM schreef op 06 december 2007 om 16:50:

Hoi GSM.

Lees even terug in deze draad en lees dan ook echt wat er staat. Er zijn aan RC een aantal vragen gesteld die hij willens en wetens niet beantwoord.
Dat is jammer omdat hij wél een oordeel velt zonder dat hij dit onderbouwt.

Daarnaast heb je het over respect voor medechristenen. Ik denk dat als je weet welk pluimage hier allemaal ronddanst je zult ontdekken dat die samenstelling alleen maar kan vanuit respect. Ook RC heeft dat respect zolang hij dat ook toont naar anderen.
En als hij het niet toont wordt hij toch nog steeds met respect gevraagd om een respectabel antwoord te geven.
En daarbij wil ik geen uitspraak doen over het feit dat hij wel of niet een christen is, het is niet aan mij om daar een oordeel over te vellen.

GSM

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 06, 2007, 07:10:41 pm »
Citaat
Hester schreef op 29 november 2007 om 14:47:
[...]
Ik denk dat dat slechts symptomen zijn.
[...]

Geen oppervlakkig antwoord, graag onderbouwing vanuit de bijbel waarom dit slechts symptomen zijn.

quote:

diak2b schreef op 29 november 2007 om 15:04:
[...]

Het simpele feit dat je uiterlijkheden als belangrijke verschillen noemt, en de inhoudelijke fundamentele verschillen negeert, en je ook nog eens beroept op de oprechtheid en de manier van geloven, in plaats van op de waarheid van de leer, zegt imho méér dan genoeg.
Verklaar je nader,  op de waarheid van de leer???

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 06, 2007, 09:40:11 pm »

quote:

GSM schreef op 06 december 2007 om 19:10:
Geen oppervlakkig antwoord, graag onderbouwing vanuit de bijbel waarom dit slechts symptomen zijn.
Is dat een bevel? :X

Nou ja, ik moet je teleurstellen: ik zou niet weten waar ik in de bijbel kan vinden dat de wezenlijke verschillen tussen charismatische gemeentes en de gereformeerde kerken veel verder gaan dan:

'Muziekstyl, Praise and Worship, Bidden in Toongen, handenoplegging Zalven met olie, Verschillende diensten per week, Overvloedig charismatische beleving van het geloof in de Heer.'

...maar het leek mij nogal logisch aangezien onze kerken qua leer gewoon niet overeen komen.
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 06, 2007, 09:58:12 pm »

quote:

...:

Je hebt wel een beetje gelijk. 't Is makkelijk een ander te brandmerken in wat hij/zij fout doet, maar je eigen tekortkomingen zien is lastiger.

Omdat dit topic verzand is in moddergegooi bij deze de oproep om effe een tandje terug te doen. Dan zal ik het topic nog even open laten. Dus:
Modbreak:
Voortaan:
 helder je punt maken.
Je bewering degelijk beargumenteren.
Bij onbegrip eerst de oorzaak bij jezelf zoeken en de ander zo nodig om verduidelijking vragen.
En bedenk dat het prettig is voor anderen om wat energie te steken in spelling, interpunctie en het juiste gebruik van quotes ea.

Anders zal er ingegrepen worden.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2007, 09:58:44 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]