Auteur Topic: Je seksuele geaardheid veranderen?  (gelezen 17010 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Je seksuele geaardheid veranderen?
« Reactie #50 Gepost op: januari 10, 2008, 11:01:12 am »

quote:

Thorgrem schreef op 10 januari 2008 om 10:40:
[...]

En wat is er precies zo zondig aan om geen behoefte te hebben aan seksuele contacten? Hebben we niet allemaal een kruis wat we mee moeten dragen?
Is het niet juist zo dat we deze mensen belangeloos bij moeten staan in het dragen van hun kruis in plaats van veroordelen?
ik veroordeel niet, ik constateer. Dat is iets heel anders. Ik stel een situatie vast en heb daar een bepaald beeld bij. Ik weet ook, zie de reacties...dat die niet erg populair is. Maar dat is mijn mening hé en die mag ik hier ook kwijt.

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 10, 2008, 11:07:28 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 januari 2008 om 10:57:
[...]
Wij mogen niet bewust in de zonde blijven liggen stelt Paulus in de romeinenbrief, het is de dood die geen macht meer heeft over ons, maar we worden wel geacht de zondedaden te bestrijden. Ik mag van Bodar verwachten dat het een oprecht strijdende christen is die zijn zondige natuur niet kan aanvaarden en van de daaruit voortvloeiende daden een afkeer heeft. Niet wil struikelen en als hij dat doet daarover berouw heeft en zich waar omhoog laat trekken door de kracht van de HG. Als Bodar bewust praktiserend is en daar geen enkel probleem mee heeft dan strijk ik je inderdaad tegen de haren is....

Wat vind God volgens jou van liefde? Moet iemand die toevallig de liefde van zijn leven gevonden heeft bij iemand van hetzelfde geslacht, zichzelf gaan haten en zijn leven en seksuele geaardheid gaan veranderen, omdat dit volgens God de betere weg is?

Ik persoonlijk denk dat God glimlachend toekijkt bij elke monogame relatie gebaseerd op liefde waarbij beide personen gelukkig zijn. Ik denk dat God het verafschuwd als mensen voor een leven vol ellende kiezen omdat ze zichzelf en anderen niet accepteren en daardoor een last voor zichzelf en de maatschappij zijn. De echte strijd is de strijd om te accepteren wie en wat je bent, niet de strijd om te verbergen of te willen veranderen hoe God je geschapen heeft.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2008, 11:10:34 am door Silver »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 10, 2008, 11:12:06 am »

quote:

Het is jammer dat je eerst mensen zondig noemt, zegt dat ze kunnen genezen, niet aan Gods oorspronkelijke beeld voldoen, je de strijd kent, over ieder persoonlijk meent te kunnen oordelen of ze die strijd wel of niet goed voeren. Vervolgens sluit je min of meer nog even vlug of met dat je iedereen accepteert zoals hij is, terwijl je in het voorgaande gedeelte toch laat blijken dat je mensen eigenlijk niet accepteert zoals ze zijn omdat ze niet in Zijn/jou "oorspronkelijke beeld" passen.

[...]
Ik omschrijf asexueel volgens mij helemaal niet, ik wierp alleen maar een ideetje op dat een aseksuele priester in jou omschrijving alleen maar zondig kan zijn juist omdat hij kiest voor een celibatair leven.

Lees mijn stukje nog eens in het verband en je zult er achter komen dat ik een onderscheid maak tussen genezen en herstellen, dat is een verschil.
Het is niet MIJN oorspronkelijke beeld, het is zoals het van oorsprong is bedoeld en dat is een fundamenteel verschil.

IK accepteer elk mens, ook degene niet bewust een praktiserend bestaan er op na houdt, geen christen is en op een grote boot in amsterdam, gekleed in leer en roze pyamas de middelvinger omhoog steekt naar alle principiele christenen. Ik voel me wel gerechtigd daar mijn opvatting tegenoveer neer te zetten. Dat is geen opvatting vanuit afwijzing, maar een opvatting die wijst op de enige weg ten leven. Als men daar niets mee doet leidt die weg tot de dood. PUNT. Zo spreekt de bijbel.

Ik accepteer elk mens ook de christenhomo die strijdt, maar om mijn part 100.000 keer struikelt. Ik veroordeel hem niet, maar wil hem wijzen op Zijn genade die liefdevol vergeeft, dat je mag terug keren in de strijd, telkens opnieuw beginnen.

De christenhomo die afstand heeft kunnen doen van zijn oorspronkelijke gedrag en misschien zelfs uiteindelijk getrouwd is accepteer niet meer dan de andere twee voorbeelden.
Jezus Christus is niet gekomen voor hen die het allemaal weten en daar feilloos naar handelen, maar juist voor hen die zwak zijn of Hem zelfs helemaal afwijzen.
Mijn meeste bewogenheid gaat dus uit naar degene die bewust tegen God in gaat en de zwakken. IK oordeel hen niet, in tegendeel, ik heb hen lief.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 10, 2008, 11:25:05 am »

quote:

Silver schreef op 10 januari 2008 om 11:07:
[...]

Wat vind God volgens jou van liefde? Moet iemand die toevallig de liefde van zijn leven gevonden heeft bij iemand van hetzelfde geslacht, zichzelf gaan haten en zijn leven en seksuele geaardheid gaan veranderen, omdat dit volgens God de betere weg is?

Het is niet de betere weg, het is de oorspronkelijke bedoeling van God. Zijn scheppingsorde. Er is geen grotere liefde dan Gods liefde, Hij heeft de schepping gemaakt en de mens. Hij noemde ZIJN creatie goed.
Als je kennis heb van Zijn liefde, Hij ons zijn eeuwige leven wil schenken, maar we ons daartoe moeten BEKEREN, dan betekent dit inderdaad AFKEREN van wat God niet zo heeft bedoeld.
Het aardige is nu dat God juist die mensen die bewust niet meegaan in Gods opvattingen lief heeft en blijft roepen te naderen tot de waarheid.
Het vereist van mij dus een liefdevolle houding hen de waarheid voor te houden. Tot redding van henzelf. Het is niet hun homosexuele praktiserende gedrag wat hen in de problemen kan brengen t.o.v. Gods oordeel, maar het afwijzen van de waarheid en het daarom niet opnemen van de strijd naar vermogen Gods wil te doen. Sommige Christenen bakken te graag lieve koekjes en dekken de dingen toe vanuit dat mooie woord liefde. Maar liefde beoogt soms ook correctie een aanspreken. Niet ten faveure van mijn opvatting, maar als aanbod van genade door de waarheid te verkondigen.
Dat is een fundamenteel verschil.

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 10, 2008, 11:32:50 am »
Juist de Christenen die accepteren niet DE waarheid te kennen, die zich bescheiden opstellen en zich daarna gedragen, zichzelf niet op de borst kloppen over hun christelijkheid en daarbij verwijzen naar de vermeende onchristelijkheid van anderen, zijn wat mij betreft degene die God volgen.

Maar natuurlijk kunnen we daarover van mening verschillen. Ik wil niet gelijk off-topic gaan in de eerste topic waarin ik reageer hier, dus wilde ik het hierbij voorlopig maar laten.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: januari 10, 2008, 11:50:12 am »

quote:

Thorgrem schreef op 10 januari 2008 om 10:40:
[...]

En wat is er precies zo zondig aan om geen behoefte te hebben aan seksuele contacten? Hebben we niet allemaal een kruis wat we mee moeten dragen?
Is het niet juist zo dat we deze mensen belangeloos bij moeten staan in het dragen van hun kruis in plaats van veroordelen?

Het is niet zondig, het is een gevolg van de zondige toestand waarin de wereld verkeerd.
Onvolkomen en gebroken. Als aseksualiteit in een huwelijk aan de orde komt, is dat niet zondig, wel onvolkomen en is een element die van oorsprong in een relatie niet de bedoeling was. Die spanningen brengt, onbegrip, een heel proces aan effecten en emoties.
Dan kom je op een kruispunt van keuzes. Aanvaarding en het kruis dragen door beide!! of uit elkaar. In een relatie hebben beide de plicht elkaar te steunen naar vermogen, de seksuele naar de aseksuele en omgekeerd. Elk binnen de mogelijkheden. Dit kan inderdaad leiden tot celibaat binnen een huwelijk. Dat is dan een keuze, een variant een kruis dragen.
Alvorens dergelijke keuzes zijn gemaakt is er het proces van herkenning, erkenning, verwerking, aanvaarding, rust. Maar voor die rust is bereikt gaat er wel water door de rivier en is een steen niet direct voldoende om de stroom te wijzigen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: januari 10, 2008, 12:00:10 pm »

quote:

Silver schreef op 10 januari 2008 om 11:32:
Juist de Christenen die accepteren niet DE waarheid te kennen, die zich bescheiden opstellen en zich daarna gedragen, zichzelf niet op de borst kloppen over hun christelijkheid en daarbij verwijzen naar de vermeende onchristelijkheid van anderen, zijn wat mij betreft degene die God volgen.

Maar natuurlijk kunnen we daarover van mening verschillen. Ik wil niet gelijk off-topic gaan in de eerste topic waarin ik reageer hier, dus wilde ik het hierbij voorlopig maar laten.
daar verschillen wij over van mening. Laten we het daar maar even bij laten inderdaad.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: januari 10, 2008, 12:23:00 pm »

quote:

Silver schreef op 10 januari 2008 om 11:32:
En daarmee doe je dus precies wat je zelf afwijst: JIJ maakt uit wie "God volgt". Lastig he, leven naar je eigen normen?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: januari 10, 2008, 08:42:14 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 januari 2008 om 12:23:
[...]
En daarmee doe je dus precies wat je zelf afwijst: JIJ maakt uit wie "God volgt". Lastig he, leven naar je eigen normen?
Maar ik beweer nergens dat mijn normen DE normen zijn, klein verschil groot gevolg. :>

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: januari 10, 2008, 09:26:38 pm »

quote:

Silver schreef op 10 januari 2008 om 20:42:
[...]
Maar ik beweer nergens dat mijn normen DE normen zijn, klein verschil groot gevolg. :>
:+ dat is een kwestie van interpretatie vrees ik.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: januari 11, 2008, 12:07:49 am »
Zo`n hekel aan, je sexuele geaardheid veranderen. Waarom zou een homosexueel dat doen? Als hetero moet ik er niet aan denken om het met een man te doen, dat is nog niet eens het grootste probleem, maar wel het samen leven. Zo is het ook voor homo`s.

Je sexuele geaardheid veranderen kan niet. Als je dat wel lukt was je niet echt hetero of homo.

De discussie of dat wenselijk is, is een andere discussie.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 11, 2008, 12:10:48 am »

quote:

Promtus schreef op 11 januari 2008 om 00:07:
Zo`n hekel aan, je sexuele geaardheid veranderen. Waarom zou een homosexueel dat doen? Als hetero moet ik er niet aan denken om het met een man te doen, dat is nog niet eens het grootste probleem, maar wel het samen leven. Zo is het ook voor homo`s.

Je sexuele geaardheid veranderen kan niet. Als je dat wel lukt was je niet echt hetero of homo.

De discussie of dat wenselijk is, is een andere discussie.

driewerg hoera@ Promtus!!!
Overigens kun je geaardheid niet veranderen, homosexualiteit is een verschijningsvorm van de mensheid.
Mail me maar als je wat wilt weten

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: januari 11, 2008, 12:20:40 am »

quote:

Promtus schreef op 11 januari 2008 om 00:07:
Het lastige is om dat van jezelf te beoordelen lijkt me. Ik heb in gesprekken met homo en lesbo broeders/zusters begrepen dat het ontdekkingsproces vaak jarenlang duurde.

En toch veranderen homo's soms ook naar hetero. Waren dat al die tijd verknipte hetero's? Kan best...Kan heel goed zelfs....maar ik zou het niet zo zwart-wit benaderen. Daarvoor weten we te weinig.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

airforce

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: januari 11, 2008, 07:31:54 pm »
Hallo allemaal,

ik heb eens getracht geduldig de posts te lezen op dit forum. Het roept bij mij verbazing en vragen op.

Ik zal eerst eens een kader schetsen van waaruit dit voortkomt.

wie ben ik dan en wie is God
Ik ben een christelijke jongen die redelijk actief is in de kerk. Ik geloof dat er een God is die zo gruwelijk veel van ons houdt maar tegelijkertijd ook zo consequent is dat Hij de meest bizarre oplossing heeft moeten uitvoeren om zijn lieve schepsels toch de mogelijkheid te geven bij Hem te komen. Daarnaast geloof ik ook dat Hij iedereen volledig gemaakt heeft tot wat hij of zij is en die persoon nooit alleen gelaten heeft. Zodoende zijn alle omgevingsfactoren door God gezien en daar waar Hij dat handig achtte aangepast, in deze uitgaande dat de persoon geen minder goede dingen moedwillig heeft opgezocht.

Vanuit deze optiek ben ik een persoon volledig geschapen door God tot in het kleinste details. De omgeving waarin ik mij bevind zijn door God uitgekozen.
Tot mijn grote spijt moet ik erkennen dat ik mijn leven lang al, jongens leuker heb gevonden dan meisjes. Ik heb het dan over een tijd zover ik mij die kan herinneren. Verder is het niet dat ik een tekort aan liefde heb gehad etc, zoals regelmatig betoogt wordt. Daar zou het mijns inziens dus niet aan kunnen liggen. Het heeft er dus alle schijn van dat ik zo gemaakt ben.

Verlangen naar een relatie
Mijn leven lang heb ik nog geen vriendin gehad, een vriend ook niet overigens. Ik kan me niet heugen dat ik een meisje ooit zodanig leuk gevonden heb dat ik er een serieuze relatie mee zou willen. Echter heb ik eventueel gelijkvormige gedachten maar dan richting jongens altijd hermetisch afgesloten. Het is echter niet voorstelbaar (of wel) hoe graag ik relatie zou hebben, en op dat vlak niet alleen zou zijn. Hoe eenzaam kan je je voelen als iedereen in je omgeving, vrienden, familie allemaal een relatie hebben...

Tot voor kort kon ik daar wel redelijk mee omgaan. Totdat ik op een gegeven moment een hele lieve jongen tegenkwam. Daarnaast kan ik niet anders zeggen dat het een hele knappe jongen is met de mooiste ogen die er zijn...

Gevoelsmatig denk ik absoluut help! abort mission en trek ik al in gedachten aan de hendel direct voor de stoel die ervoor gaat zorgen dat ik binnen enkele nanoseconden uit de cockpit van het vliegtuig geschoten wordt, weg van het zinkende schip, of het stuurloze vliegtuig die op ramkoers lijkt te zijn...

God is liefde, en gunt mij het beste
Zoals ik eerder aangaf ben ik ervan overtuigd dat God mij gemaakt heeft tot wat ik ben en dat Hij het beste met mij voor heeft. Tevens ben ik ervan overuigd dat God de mens niet gemaakt heeft om alleen te zijn. Relaties zijn de meest belangrijke dingen die er zijn. Echter in mijn situatie geloof ik niet dat er een Eva is om mij te vergezellen op mijn levenspad.

Pijnlijke zaak
Ik kan jullie niet beschrijven hoe vaak ik de scene in me hoofd heb laten spelen hoe ik mijn ouders trots ga voorstellen aan mijn vriendin, of hoe mijn opa zich uit zijn stoel zou hijsen en me bij de arm pakt, (deels om niet te vallen) en me zou vertellen dat ik hem een mooie kleindochter heb bezorgd. Deze scene gaat vrees ik niet plaatsvinden. Evenals het feit dat ik als pappa mijn kinderen zou leren fietsen....

en nu dan?
Ik bevind mij momenteel in een verschrikkelijke spagaat. Ik kan me niet voorstellen hoe groot de impact is op mijn familie, vrienden, kerk, collega's. Zelfs als enkelen het zouden accepteren, hoe zullen ze reageren als ik zondag de kerk binnenkom met een jongen? Zullen ze me feliciteren?

Hoe mag ik een eventuele toekomst zien? Ik ben niet voor samenwonen als we het over een jongen en een meisje hebben, laat ze lekker trouwen: alles of niets. Maar hoe moet ik dat zien bij jongens dan? Samenwonen of zelfs trouwen?

Of moet ik mezelf verbijten en harden, me afleren naar jongens te kijken en ze leuk te vinden, de jongen die ik ontmoet heb en die me kippevel bezorgd vaarwel zeggen en alleen door het leven worstelen?
Moet ik dan toch maar een meisje zien te vinden en mezelf voorhouden dat ik haar aantrekkelijk vind en kindertjes krijgen etc?
Moet ik mezelf de rest van mijn leven kwellen?

En de grootste vraag, wat vind God nou eigenlijk. Om eerlijk te zijn heb ik die al dagen niet gesproken, hoewel: regelmatig schreeuw ik dingen en vragen naar Hem, veel reactie heb ik nog niet gehad.

Oh ja een laatste opmerking: Het is de meest belachelijke grote onzin om te stellen dat homoseksualiteit een vorm of uiting van lust is. Ik moet bekennen dat ik het warmer krijg van de aanraking van een jongen dan van een meisje, maar er is wel even iets meer geloof ik
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2008, 07:33:43 pm door airforce »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: januari 11, 2008, 07:45:13 pm »
airforce, moge de goede God je geleiden in je leven, en je laten ervaren dat alles in Zijn hand is. Ik vond je getuigenis indrukwekkend.

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: januari 11, 2008, 08:04:00 pm »
Bij Diak2b aansluit en me nog een kleine reactie hierop veroorloof.

quote:

Ik bevind mij momenteel in een verschrikkelijke spagaat. Ik kan me niet voorstellen hoe groot de impact is op mijn familie, vrienden, kerk, collega's. Zelfs als enkelen het zouden accepteren, hoe zullen ze reageren als ik zondag de kerk binnenkom met een jongen? Zullen ze me feliciteren?
De meeste zullen je (uiteindelijk) feliciteren omdat ze zullen merken dat er een last van je afvalt en je als persoon minder afstandelijk zult worden. Ik weet niet hoe je bent oud/jong je bent, maar neem van mij aan dat als je vanaf een bepaalde leeftijd nog nooit een vriendin gehad hebt, de meeste zich weleens afgevraagd zullen hebben of je homo bent en het niet geheel als een verassing zal komen.

Laat je niet afschrikken door eventuele afkeuring of roddels, afhankelijk van het soort omgeving waarin je verkeerd zullen er periodes zijn dat het erg lastig is allemaal en dat je met je handen in het haar zit over waarom mensen je niet gewoon accepteren zoals je bent. Dit weegt niet op tegen gevoel dat je niets meer te verbergen hebt en het volledig jezelf kunnen zijn.

En voor de mensen die je niet accepteren om wat voor reden dan ook, laat ze lekker dat is hun probleem. Vaak hebben ze zelf grote problemen en reageren dit af op mensen die afwijken van de norm om maar niet met zichzelf geconfronteerd te worden.

quote:

Hoe mag ik een eventuele toekomst zien? Ik ben niet voor samenwonen als we het over een jongen en een meisje hebben, laat ze lekker trouwen: alles of niets. Maar hoe moet ik dat zien bij jongens dan? Samenwonen of zelfs trouwen?
Doe hetgeen voor jou en je vriend op dat moment het beste voelt en laat je vooral niet leiden door wat mensen die zelf geen homo zijn er van denken. Het is iets tussen God, jou en je vriend en niemand anders.

quote:

Of moet ik mezelf verbijten en harden, me afleren naar jongens te kijken en ze leuk te vinden, de jongen die ik ontmoet heb en die me kippevel bezorgd vaarwel zeggen en alleen door het leven worstelen?
Je kunt jezelf niet afleren naar jongens te kijken en ze leuk te vinden en je alleen door het leven worstelen is geen optie zo te lezen.

quote:

Moet ik dan toch maar een meisje zien te vinden en mezelf voorhouden dat ik haar aantrekkelijk vind en kindertjes krijgen etc?
Dat is een weg waarbij je altijd jezelf en ook nog eens je vrouw zou teleurstellen, uiteindelijk zul je teleurgesteld raken in het leven.

quote:

Nope, begin een leuke relatie en geniet ervan.

quote:

En de grootste vraag, wat vind God nou eigenlijk. Om eerlijk te zijn heb ik die al dagen niet gesproken, hoewel: regelmatig schreeuw ik dingen en vragen naar Hem, veel reactie heb ik nog niet gehad.
Wat God ervan vind weet ik niet, ik ben niet gelovig, maar ik persoonlijk denk ik dat hij blij zal zijn als je gelukkig bent en vanuit dat geluk iets kan betekenen voor je medemens.

quote:

Oh ja een laatste opmerking: Het is de meest belachelijke grote onzin om te stellen dat homoseksualiteit een vorm of uiting van lust is. Ik moet bekennen dat ik het warmer krijg van de aanraking van een jongen dan van een meisje, maar er is wel even iets meer geloof ik
tegen vooroordelen en onbegrip zul je altijd blijven aanlopen er is gewoon een catergorie mensen die dat gewoon niet wil snappen.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2008, 08:05:24 pm door Silver »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: januari 11, 2008, 08:06:52 pm »

quote:

airforce schreef op 11 januari 2008 om 19:31:
Het is echter niet voorstelbaar (of wel) hoe graag ik relatie zou hebben, en op dat vlak niet alleen zou zijn. Hoe eenzaam kan je je voelen als iedereen in je omgeving, vrienden, familie allemaal een relatie hebben...

Ik dacht er vanmiddag aan de lunchtafel op het werk (als enige vrijgezel) nog aan. Maar - zoals ik ook deze week naar een homoseksuele vriend heb gemaild - mijn situatie is en blijft anders omdat ik hetero ben. Ik kán m'n hele rest van m'n leven alleen blijven, maar ik weet dat áls ik iemand tegenkom ik daar ook ten volle voor kan gaan (aangenomen dat diegene ook vrijgezel is, natuurlijk). Dat alleen al maakt het totaal anders en voor mij niet-invoelbaar wat jij meemaakt.

quote:

Ik kan je heel moeilijk advies geven in dat andere ... maar doe dít in ieder geval niet. Doe dat jezelf, je vrouw en je kinderen niet aan.

quote:

Als Hij de ware niet op je pad brengt (en je schreef het zelf al: voor jou loopt er waarschijnlijk geen Eva rond) - en een Adam is voor jou niet de ware - wil Hij dat je vrijgezel blijft. Maar ja, nogmaals, wie ben ik ...

Ik bid in ieder geval voor je, voor wat 't waard is.

airforce

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 12, 2008, 01:49:43 am »

quote:

I

Als Hij de ware niet op je pad brengt (en je schreef het zelf al: voor jou loopt er waarschijnlijk geen Eva rond) - en een Adam is voor jou niet de ware - wil Hij dat je vrijgezel blijft. Maar ja, nogmaals, wie ben ik ...

Ik bid in ieder geval voor je, voor wat 't waard is.

Ik snap niet wat je precies bedoeld moet : "en een Adam is voor jou niet de ware". Kan je dit nader verklaren?

@diak2b: thanks, maar zo is onze God  d:)b

@Silver: thanks voor je reactie. Helaas ben ik ook zo benieuwd wat God nou van dit alles vind. Ik voel me goed bij die jongen, voel me erg zelfverzekerd, maar weet niet zo wat God er van denkt. Het gevaar is dat je voor God gaat denken wat anderen je doen laten geloven...

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: januari 12, 2008, 10:46:16 am »
@Airforce Het gevaar dat je voor God gaat denken is vrij groot maar je maakt je eigen keuzes. Het gaat in ieder geval niet eenvoudig worden welke keuze je ook maakt. Er staan in principe drie wegen voor je open. 1) Je gaat je als een hetero gedragen en maakt jezelf en ook nog een vrouw ongelukkig. 2) Je blijft alleengaand. Dat is ook geen eenvoudige opgave lees maar wat Paulus zegt over het branden van begeerte en bijbehorende gevaren. 3) Je gaat een relatie aan met als resultaat onbegrip, discriminatie, voortdurende discussie en soms zelfs verstoting e.d.

Aan de andere kant, je bent nu verliefd dat wil niet zeggen dat je gelijk maar een partnerschap aan moet gaan, je hebt dan een gewone "verkering" met alle bijbehorende ups en downs die hetero verkeringen ook hebben. Is die mooie jongen bijvoorbeeld christen, bid dan samen en vraag om wijsheid en kracht. En als je in de kerk komt, tja dat is net de gewone maatschappij sommige zullen je feliciteren, sommige zullen je uitmaken voor vieze homo, al dan niet achter je rug. Sterkte ermee, mocht je om een luisterend oor verlegen zitten kun je uiteraard altijd mailen.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: januari 12, 2008, 11:31:37 am »
Airforce, ik ben best wel onder de indruk van je openhartige, vriendelijke post. Ik weet niet wat ik moet zeggen, het maakt me ergens zo boos/verdrietig dat je bang moet zijn voor de reacties van je geloofsgenoten. Ja, ik weet dat het onderwerp voor veel mensen moeilijk is, zelf waag ik me niet aan uitspraken over wat wel en niet zou "mogen". We zijn allemaal maar wat onbeholpen zoekende naar Gods wil in ons leven, toch? Ik wens je het allerbeste, veel wijsheid en liefde toe en ik hoop dat je het vertrouwen in onze liefdevolle God dat uit je bericht spreekt, ook zult (blijven) uitstralen in je omgeving, hoe het verder ook gaat lopen.
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2008, 11:33:21 am door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: januari 12, 2008, 11:36:44 am »

quote:

airforce schreef op 12 januari 2008 om 01:49:
[...]

Ik snap niet wat je precies bedoeld moet : "en een Adam is voor jou niet de ware". Kan je dit nader verklaren?
Omdat je zelf een Adam bent. Dan is dus - per definitie, gezien vanuit mijn (katholieke) geloof - een andere Adam voor jou niet de ware. Maar dat is de theorie ... over de moeilijkheid met de praktijk heb ik het in mijn vorige post gehad (tot zover ik je daarmee überhaupt van dienst kon zijn in mijn - heteroseksuele - situatie, dan). Ik wou dat ik je meer kon bieden :'(  maar zoals gezegd, alles wat ik je kan bieden is een hart onder de riem en mijn gebed.
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2008, 11:37:43 am door wateengedoe2 »

airforce

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: januari 12, 2008, 12:41:14 pm »
Goedemorgen,

het is opmerkelijk dat de meeste reacties duidelijk een bepaalde liefde vertolken. Om eerlijk te zijn had ik dat niet zo verwacht. Heb nog geen bijbeltekst naar m'n hoofd gekregen, niet dat daar wat mis is als deze zeer zorgvuldig in het juiste kader wordt weergegeven.

Feitelijk liggen in mij meerdere vragen die ik niet opgelost krijg. Ten eerste is het de vraag wat God uberhaupt van homoseksualiteit vindt. Ten tweede is het de vraag hoe Hij vind er mee om te gaan. Ten derde, hoe ga ik om met die o zo leuke jongen die ik ontmoet heb.

Paar dagen geleden heb ik urenlang met hem gediscussieerd over het al dan niet bestaan van één God en waarom ik daar nou toch in geloof. Opmerkelijk genoeg heeft hij wel een behoorlijk Godsbesef. Echter is gelijk merkbaar dat hij al gauw in conflict met zijn (openlijke) homoseksuele voorkeur. Ook vanuit deze vraagstelling, ook voor mezelf, ben ik zo beniewd wat God hier voor opties in ziet. Je komt er niet door te menen dat God iedereen liefheeft etc. tuurlijk is dat zo, maar als je van God houdt, en dat doe ik, dan heb als het goed is helemaal geen behoefte om verkeerde dingen te doen. Maar ja, wat is verkeerd aan homoseksualiteit. Ik zou heel dogmatisch diverse punten kunnen aanvoeren dat het niet zo bedoeld is, dat het een gruwel is etc. De vraag is dan al in hoeverre deze punten te staven zijn, maar daarnaast is het die onzekerheid die je daarin kapot maakt.
Feitelijk zou ik moeten concluderen dat de bewuste jongen niet behouden is omdat hij homo is. Hij kan dat voor zichzelf niet verenigen met God. Ik wou dat ik hier antwoorden op had, ook voormezelf.

Om maar even door te draven: Gisteren was ik bij hem en wordt al helemaal warm als ik kijk hoe ie koffie gaat zetten etc. U snapt allen hoe je dan voor jezelf een toekomst aan het inkleuren bent, een toekomst die niet mogelijk lijkt.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: januari 12, 2008, 03:50:56 pm »

quote:

airforce schreef op 12 januari 2008 om 12:41:
Goedemorgen,

het is opmerkelijk dat de meeste reacties duidelijk een bepaalde liefde vertolken. Om eerlijk te zijn had ik dat niet zo verwacht. Heb nog geen bijbeltekst naar m'n hoofd gekregen,
* diak2b voldoet graag aan verwachtingen :+

1 Johannes 4:

7 Geliefden, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt van God. Iedereen die liefheeft is uit God geboren, en kent God. 8 De mens zonder liefde kent God niet, want God is liefde. 9 En de liefde die God is, is onder ons verschenen doordat Hij zijn enige Zoon in de wereld gezonden heeft, om ons door Hem het leven te brengen. 10 Hierin bestaat de liefde: niet wij hebben God liefgehad, maar Hij heeft ons liefgehad, en Hij heeft zijn Zoon gezonden om onze zonden uit te wissen.
11 Geliefden, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. 12 Nooit heeft iemand God gezien, maar als wij elkaar liefhebben, woont God in ons, en is zijn liefde in ons volmaakt geworden.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: januari 12, 2008, 04:12:06 pm »

quote:

airforce schreef op 12 januari 2008 om 12:41:
het is opmerkelijk dat de meeste reacties duidelijk een bepaalde liefde vertolken. Om eerlijk te zijn had ik dat niet zo verwacht.
Johannes heeft het tot in den treure herhaald: het is de wil van Jezus Christus dat wij elkaar liefhebben zoals Hij ons heeft liefgehad. Het is toch van de zotten dat je bang zou moeten zijn dat je broeders en zusters in Christus je zullen veroordelen?

quote:

Ten eerste is het de vraag wat God uberhaupt van homoseksualiteit vindt.
Tsja... ik kan wel een verhaal bedenken over de scheppingsorde en vanuit daar conclusies trekken over homoseksualiteit. Maar eigenlijk vermoed ik dat God helemaal niet zoveel "vindt", en dat aanmeten van een mening aan God typisch mensenwerk is. Vrijwel iedereen voelt op z'n klompen aan dat God niet alles best vindt en in de bijbel kunnen we lezen dat Hij de zonde haat, maar het is nog maar de vraag wat zonde is. Ik heb geleerd dat het de verwijdering tussen God en mens is, het onvermogen van de mens om "gewoon" met God te wandelen. Daaruit vloeien concrete zondes voort zoals haat, afgoderij en overspel. Sommigen zeggen dat homosekualiteit ook zo'n zonde is. Maar ik weet persoonlijk niet hoe ik die link zou moeten leggen en dat is ook de reden dat ik er gewoonweg geen mening over heb en ook niet wil hebben.

quote:

Ten tweede is het de vraag hoe Hij vind er mee om te gaan.
Ik weet het niet. Geduld hebben misschien, bidden, in liefde omgaan met je vriend. Ik begrijp dat het makkelijk gezegd is, maar ik geloof toch dat wie klopt op de deur, opengedaan zal worden. Ik weet alleen niet wanneer en hoe. Nou ja, sorry voor mijn onhandige reactie, ik weet het eigenlijk ook allemaal niet zo concreet te maken. Ik zal je in elk geval meenemen in mijn gebed.

quote:

Om maar even door te draven: Gisteren was ik bij hem en wordt al helemaal warm als ik kijk hoe ie koffie gaat zetten etc. U snapt allen hoe je dan voor jezelf een toekomst aan het inkleuren bent, een toekomst die niet mogelijk lijkt.
sterkte :)
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: januari 14, 2008, 09:59:43 am »

quote:

Hester schreef op 07 januari 2008 om 20:53:
[...]
Ik heb het boek een paar jaar geleden gelezen, maar kan me niet meer herinneren wat erin stond over het veranderen van je geaardheid... help me, please.
[...]

Nou, je weet nog wel dat Jake Woods de hoofdpersoon van het verhaal is. De vrouw van zijn christelijke overleden vriend Finney heet Sue. Op een gegeven moment merkt Sue iets op over een van Jake's columns over homoseksualiteit. Ze zegt dat ze Jake zo voor kan stellen aan aan aantal bekeerde homo's uit haar gemeente.

Toen ik dat las, moest ik er opeens weer aan denken. Het feit dat één iemand kan veranderen, betekent niet dat iedereen kan veranderen, denk ik.

Overigens ben ik het met veel andere dingen die genoemd worden, wel eens; ik heb het gevoel dat Alcorn met name Sue en Finney gebruikt als spreekbuis voor zijn eigen mening. Ook het stuk dat gaat over Sue en Jake in het vliegtuig naar New York, waar Sue eens even flink de waarheid vertelt aan de vrouwonvriendelijke senator die voor haar zit, sprak me erg aan.

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: januari 14, 2008, 10:26:07 am »

quote:

Mellon schreef op 14 januari 2008 om 09:59:
[...]

Nou, je weet nog wel dat Jake Woods de hoofdpersoon van het verhaal is. De vrouw van zijn christelijke overleden vriend Finney heet Sue. Op een gegeven moment merkt Sue iets op over een van Jake's columns over homoseksualiteit. Ze zegt dat ze Jake zo voor kan stellen aan aan aantal bekeerde homo's uit haar gemeente.

Toen ik dat las, moest ik er opeens weer aan denken. Het feit dat één iemand kan veranderen, betekent niet dat iedereen kan veranderen, denk ik.
Daar wil ik nog aan toevoegen dat het omgekeerde ook weleens gebeurt, vrouwen/mannen die eerst getrouwd waren, kinderen hebben om vervolgens te scheiden en voor een homoseksuele relatie kiezen.

Er valt dus weinig over te zeggen :)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: januari 14, 2008, 10:31:37 am »

quote:

Silver schreef op 14 januari 2008 om 10:26:
[...]
 Daar wil ik nog aan toevoegen dat het omgekeerde ook weleens gebeurt, vrouwen/mannen die eerst getrouwd waren, kinderen hebben om vervolgens te scheiden en voor een homoseksuele relatie kiezen.

Er valt dus weinig over te zeggen :)
Inderdaad, daar had ik even niet aan gedacht toen ik deze thread begon (ik begin wel vaker bijzonder gedachteloos aan een thread), maar dat is zo. Dat wordt door veel mensen trouwens ook afgedaan als onzin: "Eerst was ze jaren getrouwd met Pietje en nu is ze opeens lesbisch!" Mogelijk kan je seksuele geaardheid zich in de loop der jaren inderdaad veranderen, al dan niet na veel gebed.

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: januari 14, 2008, 11:27:47 am »
@airforce,

Allereerst sterkte,

Het zal een hele worsteling zijn. Ik begrijp uit je verhaal dat je in een roze wolk leeft (ook wel verliefdheid genoemd). En de worsteling die dat meebrengt. Een worsteling van emoties en ratio.  Ik zelf ken een stel die lief en leed met elkaar delen, samenwonen etc. ,maar heel bewust niet het bed met elkaar delen. Deze relatie wordt door de plaatselijke kerkenraad gesteund als zijnde niet tegen Gods wil.

Ik vind wel dat je kritisch naar je eigen argumenten moet kijken. Kun je bijvoorbeeld een argument God heeft mij zo gemaakt, altijd toepassen? Want als dat argument de basis is moet je dat ook kunnen toepassen op andere situaties. Is dat argument altijd valide?

Hoe ontdek je wat Gods bedoeling is? Ik ken één relatie waarvan ik denk dat het Gods bedoeling is?  Dat is de relatie tussen God en mens! Daarvoor stuurde Hij in mijn ogen zijn zoon. Met die relatie wil hij ieder mens gelukkig maken.

Tenslotte, Ik denk dat naast dingen die Gods bedoeling zijn. God de mens ook een bepaalde vrijheid en verantwoordelijkheid heeft gegeven.  God heeft in mijn ogen bv scheiden mogelijk gemaakt, maar Jezus laat zien dat scheiden niet Gods bedoeling was. Er zit dus volgens mij een zekere mate van spreiding van wat God toestaat en hoe God het bedoelt heeft.

groeten Meindert,

airforce

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: januari 15, 2008, 07:36:42 pm »
Thanks voor de reacties tot nu toe.

Het zal jullie niet verwonderen dat ik behoorlijk overhoop lig met mezelf. Ik ben blij dat ik een drukke baan heb waardoor ik me toch af en toe op iets anders moet concentreren. Zodra ik bijvoorbeeld in auto zit en niet aan het bellen ben, dwalen mijn gedachten af.

Ergens in een post schrijft iemand dat ik op mijn gevoel moet afgaan. Mijn gevoel is op dit moment nogal veward lijkt het. Enerzijds wordt ik echt heel blij van die jongen en voel me zo enorm prettig bij hem. Eigenlijk is het voor het eerst dat iemand me zo goed aanvoelt. Zelfs op mijn werk werd opgemerkt dat ik op de een of andere manier nogal vrolijk ben. Ik merk zelf dat ik heel veel zekerder ben door het gevoel dat er echt iemand van me houdt.

Tegelijkertijd raak ik soms volledig in paniek. Ik weet ook wel dat het niet Gods oorspronkelijk bedoeling was om twee mannen samen te laten zijn. Ik weet ook dat in de meeste kerken, mijn kerk incluis, dit niet gewaardeerd wordt. Ik weet ook gewoon niet wat ik moet doen. Stel dat ik volledige openheid van zaken geef, dan gaat er even heeel veel veranderen in mijn leven. Mensen zien mij nu als brave jongen die zich soms nog wel eens wil inzetten voor anderen. Niet dat dat laatste verandert, maar ik denk dat mensen wel anders over me gaan denken.

Hoe reageren vrienden en familie? Hoe kunnen mijn ouders, broers en zussen er ooit mee omgaan als ik een relatie zou hebben met een jongen. Op verjaardagen enzo, hoe zullen ze reageren?
Je kan je niet voorstellen hoe verschrikkelijk veel pijn dit doet. Jaren heb ik gestreden tegen de gedachte en het onderwerp in de wacht gezet. Het moet er een keer van komen voor mezelf hier duidelijkheid in te krijgen.

Ook vraag ik me af hoe het dan zou moeten als ik dan maar voor de hele wereld zou toegeven dat ik op jongens val. De bewuste jongen is echt superleuk etc. Maar ja, mag ik dan ooit samenwonen? Trouwen misschien beter?
Ergens in een post wordt aangegeven dat iemand een homostel kent waarbij de relatie als zodanig wordt erkend door de gemeente. Beide onthouden zich van een seksuele relatie. Ik zie niet in hoe ik dat ooit zou kunnen.... Maar tegelijkertijd zie ik in dat God dit niet zo bedoeld heeft. Maar de aantrekkingskracht is zo groot dat ik dan maar denk, dag God.

Ik moet toegeven dat ik op dit moment dit niet bij denken laat. Ik wil God niet eens onder ogen komen, of in ieder geval niet spreken.

Afgelopen zondag hadden we een supertoffe kerkdienst. Ik ervoer de liefde van onze grote God enorm. Aan het eind van de dienst voelde ik mijn keel zo enthousiast had ik meegezongen. Later die dag verviel deze vreugde weer enorm toen ik dacht aan mijn problemen.
Ik weet niet wat ik hier mee aanmoet. Waarom doet God me dit toch aan. Alles werkt mee ten goede staat ergens. Ik kan niet inzien dat dit in dit geval is. Het is niet goed dat de mens alleen is staat ook ergens. Maar gaat God dat in mijn geval van me verlangen?
Over mijn behoud twijfel ik niet. Ik wil God ook niet verlaten, maar ik weet niet of ik dat kan. Ik zei vandaag nog tegen die jongen dat ik hem gewoon kom ontvoeren en dat we dan heel erg ver weg gaan. Dat lijkt haast de enige oplossing.

Die jongen is overigens niet gelovig. Hij heeft wel een bepaald Godsbesef, maar jullie snappen wellicht dat het in zijn wereld niet past. God houdt niet van homo's en staat het niet toe dat die een relatie beginnen. Dan maar niet.
Heel vreemd, maar ik heb haast zoiets, ok als dat zo is, de groeten, dan is er voor mij geen leven mogelijk samen met God. Net als dat je soms met mensen hebt waarbij je opvattingen zover uit elkaar liggen, zodat het schier onmogelijk is om een vriendschappelijke relatie te hebben.

Ik ben in paniek, weet niet waar ik het moet zoeken, vertrouw in deze niet op God.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: januari 15, 2008, 08:44:58 pm »
Het probleem is een beetje: God is er, of God is er niet. Maar als Hij er is, kan je hem niet naar keuze buiten de deur houden.

Ik weet niet of je je Sylvia Millecam nog herinnerd, die borstkanker had, maar er voor koos daar niet in te geloven. Dat kan natuurlijk, en de laatste maanden van haar leven heeft ze er ongetwijfeld plezier van gehad dat ze niet bang hoefde te zijn voor borstkanker, maar ja, die borstkanker woekerde intussen wel vrolijk verder.

Het werk gewoon niet zo: "Wat God van me vraagt bevalt me niet, dus geloof ik maar niet meer in God, heb ik daar geen last meer van". Hij is er, of Hij is er niet, en daar heeft wat jij graag wil op zich niets mee te maken.

Maar wat ik je wel zou willen meegeven, als ik daar iets aan kan bijdragen: God is één, mensen zijn iets anders. Niet alles wat mensen tegen je zeggen "namens God" is ook werkelijk namens God. Mensen, christenen, moslims en atheïsten!, hebben gemiddeld genomen moeite met homosexualiteit. Het wordt bedreigend gevonden, voor sommigen laat het een mogelijkheid zien die ze niet onder ogen willen zien, het roept weerstand op. Je kan dat op God schuiven, maar waarom zou je je ontdoen van degene die je het meeste lief heeft van allemaal?

Waarom je een geaardheid hebt die je voor héél veel problemen gaat stellen weet God alleen, maar je zal er mee moeten leren leven. Je hebt gewoon geen keuze. Waar je wel keuzes in hebt is hoe je er mee gaat leven. Ga je jezelf kapot maken uit schuldgevoel, uit rancune, uit zelfhaat? Of ga je "door de vallei des doods" met God aan jouw zijde?

De keus is niet "makkelijk" of "moeilijk", het zal moeilijk voor je worden. De keuze is of je die moeilijkheden met God doorstaat, of zonder Hem.

Wat er ook gebeurt, je bent een kind van God, door Hem gewild, door Hem geliefd.

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: januari 15, 2008, 09:06:58 pm »
Onderstaande reactie post ik uit eigen ervaring, dit hoeft niet te betekenen dat dit voor iedereen hetzelfde is.

quote:

Ergens in een post schrijft iemand dat ik op mijn gevoel moet afgaan. Mijn gevoel is op dit moment nogal veward lijkt het. Enerzijds wordt ik echt heel blij van die jongen en voel me zo enorm prettig bij hem. Eigenlijk is het voor het eerst dat iemand me zo goed aanvoelt. Zelfs op mijn werk werd opgemerkt dat ik op de een of andere manier nogal vrolijk ben. Ik merk zelf dat ik heel veel zekerder ben door het gevoel dat er echt iemand van me houdt.
Ik bekijk het altijd zo, geluk en de vrijheid te kunnen zijn wie je bent is belangrijker dat je moeten verschuilen. Het verschuilen en onderdrukken van gevoelens zorgt er vaak voor dat mensen een zelfhaat ontwikkelen of een ongelukkig en eenzaam leven gaan leiden.

Verder zal het vast weleens gebeuren dat er mensen zijn die het afkeuren, maar mijn ervaring is dat dit meestal komt door een stukje onbekendheid en niet weten hoe ermee om te gaan. Degene die er niet tegen kunnen dat je zo bent en er graag hun mening over uiten daar zou ik me gewoon niet teveel van aantrekken, het is jou leven, niet die van hun.

quote:

Tegelijkertijd raak ik soms volledig in paniek. Ik weet ook wel dat het niet Gods oorspronkelijk bedoeling was om twee mannen samen te laten zijn. Ik weet ook dat in de meeste kerken, mijn kerk incluis, dit niet gewaardeerd wordt. Ik weet ook gewoon niet wat ik moet doen. Stel dat ik volledige openheid van zaken geef, dan gaat er even heeel veel veranderen in mijn leven. Mensen zien mij nu als brave jongen die zich soms nog wel eens wil inzetten voor anderen. Niet dat dat laatste verandert, maar ik denk dat mensen wel anders over me gaan denken.
Wat Gods bedoeling is kan denk ik niemand met zekerheid verkondigen.

Als je volledige openheid geeft zal er inderdaad het 1 en ander veranderen en mensen zullen inderdaad anders over je gaan denken, soms zullen ze je waarderen, soms zullen ze je verachten, soms snappen ze je niet en heel vaak zullen ze gewoon blij voor je zijn als ze zien dat je er vrolijker en gelukkiger van wordt.

quote:

Hoe reageren vrienden en familie? Hoe kunnen mijn ouders, broers en zussen er ooit mee omgaan als ik een relatie zou hebben met een jongen. Op verjaardagen enzo, hoe zullen ze reageren?
Je kan je niet voorstellen hoe verschrikkelijk veel pijn dit doet. Jaren heb ik gestreden tegen de gedachte en het onderwerp in de wacht gezet. Het moet er een keer van komen voor mezelf hier duidelijkheid in te krijgen.
kan ik me heel goed voorstellen door mijn eigen ervaringen op dit gebied. Het gaat me te ver om dat hier allemaal neer te zetten, maar dit soort vragen wil ik wel voor je beantwoorden vanuit mijn ervaringen via de mail.

Voor de rest heb ik natuurlijk wel een idee hoe God er tegenaan zal kijken, maar ik denk dat mensen als Diak2b[edit: zie bovenstaande stukje], Dingo en anderen veel beter antwoord kunnen geven op de specifieke God, bijbel en kerk vragen.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2008, 09:29:43 pm door Silver »

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: januari 15, 2008, 09:34:40 pm »
@airforce:
Niet dat ik de wijsheid in pacht meen te hebben, maar ik wil er toch het één en ander over zeggen. Kijk ik naar de bijbel, dan denk ik niet dat een duurzame relatie met iemand van het zelfde geslacht een optie is. Nu weet ik ook dat er ten aanzien van homofilie en homosexualiteit in het bijzonder bijzonder angstig wordt gereageerd. In my humble opinion heeft dit meer te maken met de angst voor het vreemde, dan een daadwerkelijk 'theologisch' onderbouwd gegeven. Als ik verder naar de bijbel kijk -waarin ik probeer te lezen en te leren van onze Opgestane Heer- dan zie ik Zijn nooit aflatende liefde voor de zondaar. Let wel, zondaar als alle mensen, niet jouw 'zonde' in het bijzonder. Mensen hebben nogal de neiging -volgens mij- om bepaalde openbare 'zonden' zwaarder aan te zetten en dat ben ik geenzins van plan te doen. Jezus kwam naar mensen toe, sprak ze aan, had oog voor ze. Jezus onderkende de waarde van ieder mens, hetgeen pijnlijk duidelijk werd aan het kruis waar Hij het uitschreeuwde: het is volbracht! Ik geloof dat een ieder die vertrouwd op dat woord zijn of haar naam achter het uitgeschreeuwde: het is volbracht mag zetten. Het is volbracht voor: -vul hier je eigen naam in-..Nee sorry, ik maak even een beperking, het is volbracht voor iedereen, gelovig én niet gelovig....
Wat ik hier mee wil zeggen is dat ondanks dat ik geloof dat een duurzame -sexuele- relatie met een persoon van het zelfde geslacht, er voor jou niet inzit, hoop ik dat je in jouw omgeving liefde ontmoet! Dat wens ik je van ganser harte toe! Ik bid ook dat je moeilijke beslissingen niet uit de weg wilt gaan en net als Paulus ooit eens kunt geloven dat Gods genade je genoeg is 2kor12:9.....en dus niet een relatie......
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: januari 15, 2008, 10:02:25 pm »

quote:

socrates schreef op 15 januari 2008 om 21:34:
@airforce:
Niet dat ik de wijsheid in pacht meen te hebben, maar ik wil er toch het één en ander over zeggen. Kijk ik naar de bijbel, dan denk ik niet dat een duurzame relatie met iemand van het zelfde geslacht een optie is.
Wat versta je onder duurzaam? En waarom zou dit bij mensen van het hetzelfde geslacht geen optie zijn?

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: januari 15, 2008, 10:21:43 pm »

quote:

Silver schreef op 15 januari 2008 om 22:02:
[...]
Wat versta je onder duurzaam? En waarom zou dit bij mensen van het hetzelfde geslacht geen optie zijn?

Onder duurzaam versta ik een relatie met grote diepte en intimiteit zoals die er is tussen een man en een vrouw. Een relatie waarin je jezelf volledig bloot durft te geven en je jezelf geeft op een niveau dat je bij niemand anders doet. Hoop dat dat begrip duidelijk is geworden...zo niet, gaan we dat straks nog es proberen.
Om die tweede vraag te beantwoorden ga ik misschien een blik van controverse opentrekken. Voor dat ik dat doe, bedenk aub wel dat ik dit antwoord geef in mijn absolute oprechtheid...
Voor veel christenen zijn er een aantal teksten die de relatie beschrijven tussen mensen van hetzelfde geslacht. Lev. 18:22, Lev 20:13 Rom. 1:26&27...of deze teksten de hele lading dekken weet ik niet, er zijn stemmen die opgaan die beweren dat deze geschreven zijn in de context van de afgoderij en daarmee dus niet helemaal opgaan in de discussie over een liefdesrelatie tussen twee mensen. Nogmaals ik ben er niet zeker van, waar ik -voor mijzelf- wel zeker van ben is dat een sexuele relatie tussen mensen van het zelfde geslacht niet iets is waar God voor is. (Ik weet het, mensen denken nu misschien dat ik op de stoel van God ga zitten, maar ik probeer mij volledig te beroepen op de bijbel, die voor mij de basis is van mijn geloof...als het geopenbaarde woord van God) Ook de opdracht die God gaf aan Adam en Eva over het bevolken van de aarde kan in dit licht denk ik aangegrepen worden om nee te zeggen tegen zo een relatie....
Neemt 1 ding niet weg: sommige mensen zijn teveel geneigd om op dit punt enkel het woord van God na te spreken: nee het mag niet, het is een gruwel in Gods oog, punt. Daarmee ga je -denk ik- voorbij aan de emoties die er mee gepaard gaan. Jezus was denk ik heel radicaal in Zijn optreden, maar nooit op een kwetsende manier..hooguit confronterend. Zo moeten wij -denk ik- ook elkaar aanspreken, altijd gericht op de opbouw van elkaar...en ter ondersteuning. Nou ja, veel nuances in mijn stuk, voel vrij te reageren...
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: januari 15, 2008, 11:01:07 pm »

quote:

socrates schreef op 15 januari 2008 om 22:21:
[...]

Onder duurzaam versta ik een relatie met grote diepte en intimiteit zoals die er is tussen een man en een vrouw. Een relatie waarin je jezelf volledig bloot durft te geven en je jezelf geeft op een niveau dat je bij niemand anders doet. Hoop dat dat begrip duidelijk is geworden...zo niet, gaan we dat straks nog es proberen.
Even los van of het wel of niet een optie is volgens God/bijbel.

Ik denk niet dat er veel verschil in diepte/ondiepte en intimiteit zit tussen hetero of homoseksuele relaties, kan niet uit je stuk opmaken of je er wel een verschil tussen vindt zitten en zo ja om welke redenen.

quote:

Om die tweede vraag te beantwoorden ga ik misschien een blik van controverse opentrekken. Voor dat ik dat doe, bedenk aub wel dat ik dit antwoord geef in mijn absolute oprechtheid...
geen probleem.

quote:

Voor veel christenen zijn er een aantal teksten die de relatie beschrijven tussen mensen van hetzelfde geslacht. Lev. 18:22, Lev 20:13 Rom. 1:26&27...of deze teksten de hele lading dekken weet ik niet, er zijn stemmen die opgaan die beweren dat deze geschreven zijn in de context van de afgoderij en daarmee dus niet helemaal opgaan in de discussie over een liefdesrelatie tussen twee mensen.Nogmaals ik ben er niet zeker van, waar ik -voor mijzelf- wel zeker van ben is dat een sexuele relatie tussen mensen van het zelfde geslacht niet iets is waar God voor is. (Ik weet het, mensen denken nu misschien dat ik op de stoel van God ga zitten, maar ik probeer mij volledig te beroepen op de bijbel, die voor mij de basis is van mijn geloof...als het geopenbaarde woord van God).
Of God er nou wel of niet voor is, het alternatief voor homo's is een leven zonder het kunnen delen van intimiteit en liefde met iemand, als ze dit willen combineren met het Christen zijn. Persoonlijk denk ik dat niemand op deze wereld liefde en geluk onthouden kan worden en dat je een oprecht gelovige homo niet kunt laten kiezen tussen liefde, intimiteit en geluk of het christen zijn. Dat offer zou te groot zijn voor velen.

Overigens denk ik inderdaad dat de teksten die mogelijk naar homoseksualiteit verwijzen in de bijbel in een bepaalde context gelezen moeten worden. Maar het is denk ik weinig zinvol om daar over te discussieren, dat zal vast al eens gedaan zijn op dit forum.

quote:

Ook de opdracht die God gaf aan Adam en Eva over het bevolken van de aarde kan in dit licht denk ik aangegrepen worden om nee te zeggen tegen zo een relatie....
6.5 miljard mensen op deze aardbol lijkt me wel een redelijk aantal, zeker in het licht dat we dacht ik volgens de bijbel de aarde moeten beheren en dat lukt al niet echt met deze aantallen. Overigens denk ik dat homoseksualiteit best een functie (kan) vervullen binnen de samenleving en dit in het verleden ook vaak vervult heeft.

quote:

Neemt 1 ding niet weg: sommige mensen zijn teveel geneigd om op dit punt enkel het woord van God na te spreken: nee het mag niet, het is een gruwel in Gods oog, punt. Daarmee ga je -denk ik- voorbij aan de emoties die er mee gepaard gaan. Jezus was denk ik heel radicaal in Zijn optreden, maar nooit op een kwetsende manier..hooguit confronterend. Zo moeten wij -denk ik- ook elkaar aanspreken, altijd gericht op de opbouw van elkaar...en ter ondersteuning. Nou ja, veel nuances in mijn stuk, voel vrij te reageren...
Openheid, confrontatie en gesprek over dit onderwerp lijken me het belangrijkste, dan hoeven we het niet met elkaar eens te zijn, op christelijke fora heersen inderdaad nog vaak vooroordelen, angst en soms zelfs pure discriminatie ten aanzien van homoseksualiteit. Dit alles maakt zo af en toe een gesprek op fora over dit soort onderwerpen best nuttig denk ik.

je poging tot nuances is positief.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2008, 11:15:28 pm door Silver »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: januari 15, 2008, 11:46:49 pm »

quote:

airforce schreef op 15 januari 2008 om 19:36:
[...]
Die jongen is overigens niet gelovig. Hij heeft wel een bepaald Godsbesef, maar jullie snappen wellicht dat het in zijn wereld niet past. God houdt niet van homo's en staat het niet toe dat die een relatie beginnen. Dan maar niet.
Heel vreemd, maar ik heb haast zoiets, ok als dat zo is, de groeten, dan is er voor mij geen leven mogelijk samen met God. Net als dat je soms met mensen hebt waarbij je opvattingen zover uit elkaar liggen, zodat het schier onmogelijk is om een vriendschappelijke relatie te hebben.

Ik ben in paniek, weet niet waar ik het moet zoeken, vertrouw in deze niet op God.
God houdt wel van homo's, laat je door de mensen niets wijsmaken op dat vlak. Er zijn mensen die denken dat je geen relatie mag beginnen als homo zijnde. Maar de mensen hoeven die relatie niet te verantwoorden dat moet jezelf doen. Het mag duidelijk zijn dat er in het begin homofilie niet bestond maar dat het een gevolg is van de zondeval. Maar imho geldt 1 Kor. 7 net zo voor een monogaam homostel hetzelfde als voor een monogaam heterostel. In paniek raken is nergens nodig voor, God is geen mens, hij zorgt graag voor je.