quote:
ik denk dat er vrij goede gronden zijn om als hoofdonderscheid te noemen dat de Gereformeerde Kerken
wel christelijk zijn. P&A heeft op dit forum al eens aan Wateengedoe2 uitgelegd dat het simpele feit dat twee mensen zeggen dat ze in"Jezus" geloven niets te betekenen heeft. Immers, het gaat niet om het woord dat je gebruikt, maar om wat dat woord representeert.
Gegeven het simpele feit dat de term "christelijk" wordt gebruikt voor een geloof dat zich volgens de overdonderend grote meerderheid van de betreffende gelovigen, heel behoorlijk laat samenvatten met de credo's van de 12, van Nicea en van (pseudo-)Athanasius, is er een vrij sterk en objectief argument tegen de bewering dat Volle Evangeliegemeentes en Pinkstergemeentes christelijk zijn.
Er is overigens ook een tamelijk emotioneel argument vóór: het is makkelijk om discussie te voorkomen door gewoon iedereen kritiekloos een aai over de bol te geven, en te bevestigen, ja hoor, als jij je graag christelijk noemt dan noemen we je toch gewoon christelijk, ook al verkracht je de Bijbel en verloochen je Jezus? Dan noemen we Getuigen van Jehovah, 7de Dag adventisten, Mormonen en laten we vooral niet de gelovigen in Jezus-de-profeet onze moslimbroeders vergeten, toch gezellig ook allemaal christenen? Heel gezellig, heel lief, heel conflict-ontlopend, en heel politiek correct.
quote:
Muziekstyl
De Schrift laat ons keer op keer op keer zien dat God niet zo zit te wachten op uiterlijk vertoon, maar op bekering van het hart. We kunnen dus vrij zeker weten dat iemand die "muziekstijl" als eerste, klaarblijkelijk belangrijkste, onderscheidend kenmerk noemt, niet zoveel interesse heeft in wat God wil. Maar wat dan wel? Als ik de Schrift zo lees, heb ik de indruk dat het nogal wereldse belang dat hier gehecht wordt aan muziekstijl, inderdaad eerder de vorst van de wereld dient, dan God.
quote:
Praise and Worship
Dit duidt, tenzij een zinnige invulling van deze termen wordt gegeven, eerder op de wat onnozele gedachte dat iets anders wordt als je een engelse term gebruikt. Lofprijzing en aanbidding is in de gereformeerde kerken bepaald niet afwezig, dus degene die dit als onderscheidend kenmerk noemt maakt of een onnozel denkfout mbt het engels, ofwel weet niet waarover hij praat, of is bewust leugenachtig.
quote:
Bidden in Toongen
En opnieuw, de uiterlijkheden, waarvan Paulus zelf zo nadrukkelijk stelt dat ze ondergeschikt zijn, voeren de boventoon. Maar ook weer gebrek aan kennis, want ook dit verschijnsel is geen onbekende in Gereformeerde Kerken. Het krijgt alleen wat meer de plaats die het Schriftuurlijk verdient: ondergeschikt, en betrekkelijk marginaal. De Gereformeerden hebben Paulus' waarschuwingen voor aanstellerij blijkbaar ter harte genomen, en, zo moeten we hieruit begrijpen, de Volle Evangeliegemeentes en Pinkstergemeentes niet?
quote:
handenoplegging Zalven met olie,
Ik ken de Gereformeerde Kerken onvoldoende, maar het zou me bepaald niet verbazen als je ook hier gewoon maar wat roept zonder te weten of die verschillen er werkelijk zijn.
quote:
Verschillende diensten per week
Gereformeerden alleen al 2 per zondag, dus wat bedoel je precies?
quote:
Overvloedig charismatische beleving van het geloof in de Heer.
Zou kunnen. Maar dan is dat geen onderscheidend kenmerk, maar overeenkomst. Persoonlijk heb ik stellig de indruk dat het niet zelden helemaal geen overvloedig charismatische beleving van het geloof in de Heer is, maar in ezeltje schijtgeld en in het opgepompte ego van de feel-good-zelfbouw-religie. Maar ja, wie ben ik om het geloof van anderen vast te stellen? Blijkbaar kan naast God rcdevisser dat, maar buiten dat illustere duo is dat toch weinigen gegeven.