Auteur Topic: Geloofsopvoeding - ook op school?  (gelezen 17884 keer)

Anemino

• Bekijk profiel
Geloofsopvoeding - ook op school?
« Reactie #50 Gepost op: december 21, 2007, 10:32:18 am »

quote:

Thorgrem schreef op 21 december 2007 om 10:16:
Hoe geïnteresseerd is een groep met atheïsten die van huis uit mee krijgen dat alles wat met God te maken heeft slecht is,
Hoe geïnteresseerd is het gemiddelde kind in de tafel van 7?

quote:

...en een JG kind wat van papa en mama geen traktaties mag aannemen en waar de godheid van Jezus ontkend wordt (lijkt me een vrij essentieel ding van het kerstverhaal, tenminste als je er wat dieper op in wil gaan).
En je meent serieus dat dit onoverkomelijke ploblemen zijn?

quote:

Ik moet alles bekijken vanuit een neutrale positie. Ik zal dus bij alles moeten benoemen dat een groep dat geloofd, maar dat elke andere mening/denkwijze ook prima is.
En?

quote:

Religie is een erg gevoelig onderwerp, vooral op openbare basisscholen.
Zoals ik eerder al zij: Wat mij betreft mag dat veranderen.

quote:

Vanuit die neutrale positie kan ik dus nooit vrijuit praten, kan ik nooit daadwerkelijk echt iets met geheel mijn hart overbrengen wat mijn geloof betreft.
Waarom moet een leraar 'met heel zijn hart z'n eigen overtuigen overbrengen op een kind'?

quote:

Het lijkt me dat als je als docent aandacht wil besteden aan het communisme je op een openbare school ook aandacht moet besteden aan iig enkele andere politieke stromingen. Je moet iig een neutraal beeld geven zodat de kinderen later met de informatie die jij hebt gegeven zelf keuzes kunnen maken. En daar zien we ook gelijk dat er nogal een scheve schaats gereden wordt in onderwijsland. De linkse ideologieën worden namelijk veelal aangeprezen en de rechtse ideologieën worden veelal neergezet als iets onwenselijks. Nou heb je als docent nogal snel de neiging om wat jij denkt goed te vinden, en je hebt nou eenmaal meer linkse mensen in het onderwijs. Qua politieke stromingen speelt het zich overigens voornamelijk af in het voortgezet onderwijs. Op de basisschool is dit in veel mindere mate en erg oppervlakkig aan de orde.
Kortom: je bent het met me eens dat onderwijs geven vanuit een bepaalde politieke stroming niet wenselijk is?
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: december 21, 2007, 10:37:05 am »

quote:

Thorgrem schreef op 21 december 2007 om 10:19:
Het verhaal van pasen wordt op katholieke scholen anders (veel uitgebreider) aangepakt.
Kan zijn. Mijn punt is en blijft dat het voor ieder kind wenselijk is om te weten te komen waar Pasen voor staat. Dus ook kinderen van atheïstische of islamitische ouders.
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: december 21, 2007, 10:40:00 am »

quote:

Anemino schreef op 21 december 2007 om 10:32:
[...]
Hoe geïnteresseerd is het gemiddelde kind in de tafel van 7?

Erg geïnteresseerd.

quote:

[...]
En je meent serieus dat dit onoverkomelijke ploblemen zijn?

Wat onoverkomelijk kun je je afvragen. Zijn de problemen tussen GKV en katholieken zo onoverkomelijk dat het eenheid in de weg staat? Ik denk dat je hier volmondig ja op zult antwoorden, terwijl er vanuit mijn kant bezien weinig is om die eenheid tegen te houden, de GKV hoeft zich slechts aan te passen.

quote:

[...]
En?
Dat is wat ik in de praktijk als een probleem ondervind. Zoals al gemeld overigens.

quote:

[...]
Zoals ik eerder al zij: Wat mij betreft mag dat veranderen.
Prima dat dat van jou mag, graag zelfs. Dat veranderd de praktijk zoals die vandaag de dag is echter niet. Ik heb ook geen enkele indicatie dat het in de nabije toekomst wel zal veranderen.

quote:

[...]
Waarom moet een leraar 'met heel zijn hart z'n eigen overtuigen overbrengen op een kind'?

Waarom moet een dominee in God geloven? Het lijkt me nogal overduidelijk dat, als het slechts bij mooie woorden voorlezen blijft, de kinderen hier gelijk door heen prikken. Kinderen voelen emoties en oprechtheid feilloos aan.

quote:

[...]
Kortom: je bent het met me eens dat onderwijs geven vanuit een bepaalde politieke stroming niet wenselijk is?
Dat ligt eraan wat voor identiteit de school heeft en hoe dit beschreven staat in de schoolgids. Op een (gemiddelde) openbare school zou dit niet wenselijk zijn.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2007, 10:40:36 am door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: december 21, 2007, 10:42:04 am »

quote:

Anemino schreef op 21 december 2007 om 10:37:
[...]
Kan zijn. Mijn punt is en blijft dat het voor ieder kind wenselijk is om te weten te komen waar Pasen voor staat. Dus ook kinderen van atheïstische of islamitische ouders.
Ik kan je melden vanuit de praktijk dat dit voor veel ouders (die hun kind naar een openbare school sturen) niet niet wenselijk is. Wellicht zullen ze er niet snel over klagen, van harte is anders, ze gedogen het.

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: december 21, 2007, 10:42:49 am »

quote:

Thorgrem schreef op 21 december 2007 om 10:23:
Alles. Mijn geloof en ik zijn onafscheidelijk.
Dat is geen antwoord. Geef eens voorbeelden.

quote:

Dan kunnen we nog een hele tijd door praten over toekomstige situaties en mogelijkheden die er waarschijnlijk nooit zullen zijn. Het is zoals het is, en daar hebben we het maar mee te doen.
Dat klinkt nogal fatalistisch. Waarom zouden dan ooit nog iets proberen te veranderen?

quote:

Ik heb overigens nog geen groot draagvlak kunnen ontdekken voor het wijzigen van het basisonderwijs zoals het nu is.
Ik ook niet.

quote:

Wellicht dat het rijk het op kan leggen, maar in het verleden is wel aangetoond dat veranderingen in het onderwijs die niet gedragen werden door de docenten rampzalig uitpakten.
Er is denk ik een grondwetswijziging voor nodig en dat vraagt sowieso om een groot draagvlak. Dus als het ooit zover zal komen, dan zal het percentage leraren hier grosso modo ook anders over denken.

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: december 21, 2007, 10:52:06 am »

quote:

Thorgrem schreef op 21 december 2007 om 10:42:
Ik kan je melden vanuit de praktijk dat dit voor veel ouders (die hun kind naar een openbare school sturen) niet wenselijk is.
Met strict islamitische ouders heb je wellicht een probleem, maar atheistische ouders zullen weinig bezwaar hebben tegen het Paasverhaal binnen een vak algemene levensbeschouwing.
En ik snap je pobleem wel. Je kunt dan niet tegen het kind zeggen dat het Paasverhaal de absolute waarheid is en misschien krijg je lastige vragen over de profeet Mohammed (of het waar is wat hij zegt). Kortom: het kind gaat nadenken...ehhh....is dat niet de bedoeling?

quote:

Wellicht zullen ze er niet snel over klagen, van harte is anders, ze gedogen het.
Nou, das toch voldoende? :)

Samengevat: Thuis moeten de ouders zelf maar bepalen wat ze hun kinderen mee willen geven, de school echter is zo neutraal mogelijk. Dat is mijn mening en jij bent het daar niet mee eens. Het zij zo voorlopig...

<edit>
Ik laat het hier maar even bij, want ik denk dat we anders in kringetjes gaan. Als je vindt dat ik nog ergens op in moet gaan dan hoor ik het wel.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2007, 11:00:54 am door Anemino »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: december 21, 2007, 10:52:52 am »

quote:

Anemino schreef op 21 december 2007 om 10:42:
[...]
Dat is geen antwoord. Geef eens voorbeelden.

Jij vindt het geen antwoord. Doch is dat het antwoord waar je het mee zult moeten doen in dit topic. Als er een topic voor is zal ik daar bereid zijn er dieper op in te gaan, maar het lijkt me hier erg offtopic en te uitgebreid om als zijweggetje in te slaan.

quote:

[...]
Dat klinkt nogal fatalistisch. Waarom zouden dan ooit nog iets proberen te veranderen?
Verandering komt met de tijd. Aangezien het hier om zo'n gevoelig onderwerp gaat zal het meerdere generaties beslaan om tot een daadwerkelijke geleidelijke verandering te laten komen. Als die al wenselijk is.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2007, 10:53:22 am door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: december 21, 2007, 11:01:22 am »

quote:

Anemino schreef op 21 december 2007 om 10:52:
[...]
Met strict islamitische ouders heb je wellicht een probleem, maar atheistische ouders zullen weinig bezwaar hebben tegen het Paasverhaal binnen een vak algemene levensbeschouwing.
Over het algemeen zijn het de islamitische ouders die ik zelden/nooit aan mijn bureau zie verschijnen. Deze mensen staan vaak ook wel open voor verhalen uit het christendom. Met atheïsten is dat echt een ander verhaal.

quote:

En ik snap je pobleem wel. Je kunt dan niet tegen het kind zeggen dat het Paasverhaal de absolute waarheid is en misschien krijg je lastige vragen over de profeet Mohammed (of het waar is wat hij zegt). Kortom: het kind gaat nadenken...ehhh....is dat niet de bedoeling?

Ik kan je verzekeren dat kinderen met maar weinig moeilijke vragen komen of daar echt diep over na gaan denken. Als papa heeft gezegd dat God een verzinsel is van geestelijk gestoorde mensen dan is dat voor dat kind zo. Het kind zal dit klakkeloos en schaamteloos herhalen.

quote:

[...]
Nou, das toch voldoende? :)

Nee. Als ik op school vertel dat de wereld rond is en papa zegt thuis dat ik uit mijn nek praat en dat de aarde plat is, dan zal dat kind doorgaans aannemen dat de wereld plat is en dat ik een grapje/leugen vertel. Zo is het nou eenmaal, de loyaliteit van het kind zal altijd bij de ouder liggen.

quote:

Samengevat: Thuis moeten de ouders zelf maar bepalen wat ze hun kinderen mee willen geven, de school echter is zo neutraal mogelijk. Dat is mijn mening en jij bent het daar niet mee eens. Het zij zo voorlopig...

Ik vind die mening enkel opgaan voor een openbare school. Voor een bijzondere school met een christelijke/katholieke/islamitische/joodse/watdanook identiteit ligt dat geheel anders.
Daarnaast wordt er nogal vanuit gegaan dat het bijzonder onderwijs enkel bestaat uit scholen die een geloofs identiteit hebben. Dat doet echter zwaar te koort aan het bijzonder onderwijs. Zo zijn er ook vrije, montessori, iederwijs enz enz scholen die onder het bijzonder onderwijs vallen.

quote:

<edit>
Ik laat het hier maar even bij, want ik denk dat we anders in kringetjes gaan. Als je wilt dat ik nog ergens op in moet gaan dan hoor ik het wel.
Ik vind het allemaal best, het is mij om het even.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2007, 11:01:38 am door Thorgrem »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: december 21, 2007, 11:05:18 am »

quote:

Dostojevski schreef op 19 december 2007 om 23:25:
 Dus als je werkelijk neutraal onderwijs wilt, laat je je kinderen les krijgen van een computer die hen leert te lezen, schrijven en rekenen.

Ik vermoed dat het veel eenvoudiger is kinderen te sturen in een bepaalde richting wanneer je daar de juiste software voor schrijft. Dat is waarschijnlijk veel efficienter dan welke docent dan ook. Met name lees en schrijflessen zijn dan ideaal, er is dan totaal geen argwaan tegenover de tekst, als extreme dingen vermeden worden dan wordt van alles wat er in zo'n lesje staat gewoon aangenomen dat dat blijkbaar 'normaal' is.

offtopic:Het zou wel vreselijk goed zijn voor de ICT bussiness in Nederland, kunnen we weer jaren lang overheidsgeld opmaken.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: december 21, 2007, 11:15:04 am »
Hier wil ik nog even op terugkomen.

quote:

Anemino schreef op 21 december 2007 om 10:32:
Hoe geïnteresseerd is een groep met atheïsten die van huis uit mee krijgen dat alles wat met God te maken heeft slecht is,
Mijn eerste antwoord hierop (tafel van 7) was in prinicpe denk ik duidelijk: er zijn wel meer onderdelen in de lesstof die kinderen een zorg zullen zijn. Persoonlijk heb ik school nooit ervaren als een feest, de omgeving noch de lesstof.

Maar juist voor een groep als deze (die atheisten dus) is het van belang om een ander geluid te horen. En ja, dat is dan mijn mening, maar het kan ook de mening van de overheid zijn, zeker in onze huidige multi-culturele/religieuze samenleving. En overheden maken nu eenmaal regels en wetten. Niet iedereen zal het er wellicht niet mee eens zijn. Ik vind dat geen probleem. Er zijn wel meer dingen in de samenleving die niet leuk zijn en waar je je toch aan moet conformeren. Zwemles is toch ook verplicht? Uiteraard vind ik wel dat er een zekere balans moet zijn (draagvlak dus). Misschien moet dat eens wat beter worden uitgezocht.
Kijk, dat artikel is nogal een heet hangijzer. Om een of andere reden maken veel mensen zich er druk om. Maar als je ouders gaat vragen wat ze er van vinden als hun kinderen van elk type geloof iets te weten komen, dan weet ik het zo net nog niet. Ik denk dat daar best een groot draagvlak voor is.

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: december 21, 2007, 11:26:54 am »
Mmmm, ik kan het toch niet laten. Nog even dan...

quote:

Thorgrem schreef op 21 december 2007 om 11:01:
Over het algemeen zijn het de islamitische ouders die ik zelden/nooit aan mijn bureau zie verschijnen. Deze mensen staan vaak ook wel open voor verhalen uit het christendom. Met atheïsten is dat echt een ander verhaal.
Maar komt dat dan niet door de manier waarop je les geeft. Ik bedoel, dat 'overtuigen vanuit het hart'...?

quote:

Ik kan je verzekeren dat kinderen met maar weinig moeilijke vragen komen of daar echt diep over na gaan denken. Als papa heeft gezegd dat God een verzinsel is van geestelijk gestoorde mensen dan is dat voor dat kind zo. Het kind zal dit klakkeloos en schaamteloos herhalen.
Reden te meer om dat kind de andere kant van het verhaal te laten horen.

quote:

Ik vind die mening enkel opgaan voor een openbare school. Voor een bijzondere school met een christelijke/katholieke/islamitische/joodse/watdanook identiteit ligt dat geheel anders.
Daarnaast wordt er nogal vanuit gegaan dat het bijzonder onderwijs enkel bestaat uit scholen die een geloofsidentiteit hebben. Dat doet echter zwaar te kort aan het bijzonder onderwijs. Zo zijn er ook vrije, montessori, iederwijs enz enz scholen die onder het bijzonder onderwijs vallen.
Dan heb je aan mij een goeie: Ik vind dat het voor iedere school zo zou moeten zijn.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: december 21, 2007, 11:39:28 am »

quote:

Anemino schreef op 21 december 2007 om 10:37:
[...]
In mijn beleving is 'leren waar Pasen voor staat' (wie bepaalt trouwens dat Pasen tegenwoordig niet staat voor paaseieren?) iets heel anders dan 'Pasen vieren'. En daar zit wat mij betreft het verschil tussen "neutraal" (wat in mijn ogen wat te optimistisch is) en christelijk onderwijs. De lesstof kan exact hetzelfde zijn, het kader waarbinnen het geplaatst wordt is fundamenteel anders.
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: december 21, 2007, 11:40:50 am »

quote:

Fleur schreef op 20 december 2007 om 19:39:
Krek. Wie zijn kids bijzonder onderwijs wil laten genieten (en zijn/haar eigen 'gelovige' opvoeding thuis derhalve niet voldoende acht) moet daarvoor zelf betalen.

Komt dat even mooi uit, zo is het dus ook geregeld.
Scholen krijgen subsidie voor het basisonderwijs, en daar worden ze ook op gecontroleerd. Een bijzondere school kan ook prima gesloten worden door de inspectie als ze geen fatsoenlijk onderwijs aanbieden. Het bijzondere wat ze wel of niet willen doen zullen ze zelf moeten financieren, doorgaands betekend dat gewoon dat de ouders moeten betalen.
Een school die niet in staat is om z'n leerlingen de vereiste basisvaardigheden te leren blijft niet lang bestaan in Nederland, niet als het een openbare school is, en niet als het bijzonder onderwijs betreft. De overheid geeft geld uit om kinderen te leren lezen/schrijven/rekenen en controleert grondig dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Wat is dan nog het probleem?
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: december 21, 2007, 12:20:18 pm »

quote:

Hester schreef op 21 december 2007 om 11:39:
In mijn beleving is 'leren waar Pasen voor staat' (wie bepaalt trouwens dat Pasen tegenwoordig niet staat voor paaseieren?) iets heel anders dan 'Pasen vieren'. En daar zit wat mij betreft het verschil tussen "neutraal" (wat in mijn ogen wat te optimistisch is) en christelijk onderwijs. De lesstof kan exact hetzelfde zijn, het kader waarbinnen het geplaatst wordt is fundamenteel anders.
Je kunt thuis toch Pasen vieren (op de goede manier)? Waarom moet dat perse op school?

<edit>
Gezeur om geld vind ik flauw. Zolang bijz. onderwijs mag bestaan moet er voor iedere school een pot met geld zijn en die mogen ze (binnen zekere regels) besteden zoals ze willen.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2007, 12:22:41 pm door Anemino »

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: december 21, 2007, 12:34:47 pm »

quote:

Anemino schreef op 21 december 2007 om 12:20:
[...]
Je kunt thuis toch Pasen vieren (op de goede manier)? Waarom moet dat perse op school?
Het gaat erom dat het gebeurt, op basisscholen worden de feestdagen gevierd. Het maakt mij niet zoveel uit hoe een ander Pasen of Kerst invult, maar ik ben geen aanhanger van de versie 'Pasen gaat volgens christenen over de opstanding voor Jezus en nu gaan we paaseieren verven want de paashaas komt zo langs'. Als er dan scholen zijn die de feesten wel in overeenstemming met ons geloof vieren, en die zijn er, dan kies ik toch echt daarvoor.
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: december 21, 2007, 12:41:53 pm »
Er zijn altijd wel voorbeelden te vinden waar de schoen een beetje wringt, en als je problemen zoekt dan zul je ze vinden ook. Maar je moet niet vergeten dat in de situtatie zoals ik me die voorstel de diversiteit op scholen, zowel onder kinderen als leerkrachten, nog groter zal zijn dan nu. Het gaat er dan om dat je samen iets viert (als je graag wat wilt vieren). Waarom zou een school daar dan zelf, in samenspraak met een medezeggenschapsraad niet uit kunnen komen? Bij mij op school wordt van alles en nog wat gevierd. Veel te veel naar mijn smaak, er is altijd wel wat. Maar doe ik daar serieus moeilijk over? Nee toch...

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: december 21, 2007, 12:50:13 pm »

quote:

Fleur schreef op 20 december 2007 om 20:08:
Bij jou niet? Hmm, bij mij wel. Ik denk (toegegeven, met terugwerkende kracht) met afgrijzen terug aan het godsdienstonderricht dat ik heb bekomen op de lagere school. Reeds daar (op de lagere school dus!) is mij bijgebracht dat er een rechtstreekse lijn ligt tussen Golgotha en de Broederweg in Kampen (te uwer info: daar zetelt de 'universiteit' der gereformeerd-vrijgemaakte kerken). De reinste waanzin, gefaciliteerd door de belastingbetaler!

Tsja, amice, dan vermoed ik dat we beiden verschillende ervaringen hebben gehad met de aangeboden leerstof, of die moet ondertussen veranderd zijn. Ik ben waarschijnlijk op dezelfde school als jij in 1997 begonnen. Wellicht heeft het er mee te maken dat ik in die tijd overtuigd gereformeerd was (en nu ook nog, met een wat 'bredere' kijk) en jij je ondertussen bekeerd hebt tot het Rooms-katholicisme. Laten we het zo zeggen: in al dat onderwijs wist ik dat 'mijn' religie gelijk had.

Er zijn trouwens toch twee theologische universiteiten aan de Broederweg te Kampen? ;)
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: december 21, 2007, 01:04:54 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 20 december 2007 om 13:39:

Neutraal onderwijs bestaat niet maar jij hebt het wel gehad? (even gechargeerd)
Als redelijk neutraal onderwijs mogelijk is op een gereformeerde school, even aangenomen dat je daar naartoe bent geweest, dan toch net zo goed op een openbare?

Je aanname klopt. Maar ik kan je argument makkelijk omdraaien: als het meer neutrale onderwijs (bijv. een analyse van de leer van de Islam zonder verder waardeoordeel) op een Gereformeerde school even goed is als op een openbare, doe mij dan maar de meerwaarde van de Geref. school.

quote:

Dat lijkt me inderdaad een relevante vraag, en het antwoord is: ja, we willen kinderen onderwijzen en laten onderwijzen in de leer ten leven. Een volgende vraag is dan: dient dat onderwijs plaats te vinden op een basisschool, of is dat eerder de plaats om te leren lezen, schrijven en rekenen? Kan dat onderwijs-ten-leven niet beter ergens anders en door iemand anders worden gegeven?

Ik zie het probleem niet helemaal; de cathechese begint toch ook rond het 13e levensjaar? In het basisonderwijs wordt er dan vanuit gegaan dat de kinderen geloven. Het echte godsdienstonderwijs ligt dan bij de ouders.

quote:

(nogmaals: oprechte vragen, geen retorische)
Prima. ;)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: december 21, 2007, 01:09:38 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 20 december 2007 om 12:57:
Dat is toch geen argument? Er zijn ook mensen die jarenlang geknokt hebben voor vrije abortus, dat houdt niet in dat het een goede zaak is...
Du hast recht. Het is w.m.b. ook geen argument om de discussie bij voorbaat te snoeren (altijd uitkijken met historische argumenten). Maar daarnaast denk ik dat het niet vergeten mag worden; hoe wij er ook over denken, onze voorgangers hebben geknokt voor het recht en de subsidie op bijzonder onderwijs, voor het systeem zoals we dat nu kennen. We kunnen ons daarbij toch op z'n minst afvragen waarom ze daar dan voor gestreden hebben.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: december 21, 2007, 02:15:40 pm »

quote:

Anemino schreef op 21 december 2007 om 09:59:
[...]
Maar laten we het dan toch nog een keer vergelijken met politicologie. Stel je voor dat een leraar zou verzuchten dat hij helemaal geen tijd meer heeft om kinderen te vertellen over het communisme. Nu moet hij ook liberalise, socialisme enzo gaan behandelen en per stroming is er dan ook nog eens weinig tijd!
En wat betreft de Jehova's getuige: Waarom zou die het kerstverhaal niet mogen horen? Sterker: waarom zou je dat niet mogen verplichten (kan nuttig zijn toch?)? Rekenen en lezen is toch ook verplicht?

Voor zover ik weet is een bepaalde mate van Godsdienst onderwijs ook verplicht. Volgens mij moet een moslim school vertellen dat er zoiets als het Christendom is en wat die mensen zo'n beetje geloven, en andersom uiteraard. Het verplichten daarvan lijkt me inderdaad best nuttig, maar dat doet verder niets toe of af aan het nut van bijzonder onderwijs.
Dat onderwijs is ook lang niet zo bijzonder als veel mensen lijken te denken. Als het dat wel is heb je al snel de inspectie op je dak, maar de inspectie maakt zich vooralsnog meer zorgen over vrije scholen en over de relatief lagere kwaliteit van het onderwijs in de noordelijk provincies dan over de kwaliteit van het bijzonder onderwijs. Die kinderen leren heus ook gewoon waar Apeldoorn ligt en hoeveel 3x8 is. Bovendien leren ze dat grotendeels uit dezelfde boekjes en op basis van dezelfde lesmethodieken. Ga maar eens kijken op verschillen de scholen en je vindt overal dezelfde lesboeken, dezelfde posters en je hoort hetzelfde verhaal over leerlingvolgsystemen e.d.
Op de punten die volgens de 'fans' van openbaar onderwijs belangrijk zijn is er niets of nauwelijks iets anders als op openbare scholen (als we vrije scholen buiten beschouwing laten).
Wat er wel verschilt is het wereldbeeld dat uitgedragen wordt, de manier waarop er met elkaar omgegaan wordt en vooral wat er gelooft wordt.

quote:

Anemino schreef op 21 december 2007 om 12:20:
[...]

Dat moet helemaal niet op school, als jij een school voor feestdagennegeerders wilt beginnen dan mag dat. Dat is nou vrijheid van onderwijs. En als daar markt voor is dan komt die school er heus. Maar vooralsnog lijkt het erop dat 'men' aandacht wil geven aan kerst op scholen, zowel op de openbare als op de bijzondere scholen.

Maar waarom zou je geen pasen mogen vieren op school? Wat mij betreft ligt de bewijslast hier andersom, toon maar aan wat er mis mee is als je het wilt gaan verbieden. Als de kwaliteit van het onderwijs er significant onder zou lijden dan maak je een goede kans dat je me overtuigt, maar voorlopig is daar geen enkele aanwijzing voor. Allicht niet, het hele systeem is gebaseert op eisen aan en bewaking van die kwaliteit. Dat systeem zit helemaal niet zo vreselijk slecht in elkaar en functioneerd al jaren heel behoorlijk.

Ik vermoed overigens dat de mate van vrijheid die de basisscholen hebben (mede als gevolg van de vrijheid van onderwijs) en de minimale bemoeienis vanuit de overheid belangrijke redenen zijn dat het basisonderwijs niet zo vreselijk hard achteruit gaat als het middelbaar onderwijs. Ik zou daar niet graag aan gaan lopen veranderen, alleen maar openbare scholen gaat vroeg of laat beteken dat er een setje ambtenaren zit dat ergens op een kantoor dingen gaat zitten bedenken om zichzelf aan het werk te houden.
Niemand hier pleit ervoor om aan kwaliteit in te leveren om het bijzonder onderwijs mogelijk te maken. Ook christelijke ouders willen graag dat hun kinderen degelijk leren schrijven en rekenen.

Volgens mij is er helemaal geen probleem, dus laten we vooral niet proberen het op te lossen...

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: december 21, 2007, 11:40:30 pm »
Dost, Thor, en Hester (Ursa an AVee ook?) geven al aan waar de schoen precies wringt. Ik vind het een verbijsterende misvatting te denken dat er zoiets bestaat als universele normen en waarden, en dat christendom daar slechts een sausje overheen is, dat vooral uit het poublieke domein geweerd moet worden. Ja, tuurlijk, breng het christendom maar terug de catacomben in, terwijl de heidenen hun feesten vieren.

Ja, ik bid voor ik zelf aan een les begin, ik bid trouwens ook tijdens de les en na de les. Maar als ik les geef is dat over een specifiek onderwerp, aan een groep volwassenen, die niet in mijn les zitten voor opvoeding. Als mijn kinderen naar school gaan, en ze komen na het speelkwartier met smerige handen binnen, neem ik aan dat de juf ze leert hun handen te wassen. Niet in de handen-was-les, maar gewoon als onderdeel van de opvoedende rol van de school. Ze leren dat pesten niet goed is, ze leren op tijd binnen te komen, ze leren enige mate van beleefdheid, en ze leren bidden. Leren ze thuis ook, natuurlijk, maar moet ik accepteren dat de school ze een daarvan sterk afwijkende norm leert, omdat de meerderheid van Nederland toevallig een ander normenstelsel heeft? De kracht van de Nederlandse samenleving is door de eeuwen heen nu juist geweest dat we hier mensen niet in eenheidsworst dwingen, maar mensen maximaal de ruimte geven zichzelf te zijn.

Dat atheïsten het christendom graag buiten beeld zouden brengen is prima, dat is vanuit hun standpunt nog een beetje te begrijpen, maar dat christenen zelf daar voor pleiten vind ik echt puur verbijsterend. Dat ligt ongetwijfeld aan mijn onnozelheid, maar dat is dan maar zo.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: december 22, 2007, 09:19:17 am »
Het bijzonder onderwijs vormt overigens 60% van de scholen in Nederland.
Kennelijk is er een zeer grote behoefte in de Nederlandse samenleving aan het bijzonder onderwijs. Het lijkt me nogal absurd dat deze 60% maar opgeheven dient te worden en dat deze 60% zich maar dient te schikken aan de minderheid van openbare scholen.

Het zou volgens mij tot een gigantische (onwenselijke) schaalvergroting leiden. Waarin een basisschool geen veilige leeromgeving meer is voor het kind en kinderen dus niet emotioneel vrij kunnen zijn (een van de basisbehoefte om verder te kunnen groeien), maar waarin basisscholen gigantische leerfabrieken zijn die meer van de koude kant zijn (zoals het zakelijke vaak onpersoonlijke voortgezet) ipv de warme kant met veel persoonlijke aandacht.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: december 22, 2007, 10:09:32 am »

quote:

AVee schreef op 21 december 2007 om 11:40:
Komt dat even mooi uit, zo is het dus ook geregeld. [...] Het bijzondere wat scholen wel of niet willen doen zullen ze zelf moeten financieren, doorgaands betekend dat gewoon dat de ouders moeten betalen.

Ik moet je corrigeren. Tenzij je met 'het bijzondere' doelt op Chesterfield schoolmeubilair en deurklinken van bladgoud. Dat zal een school (de ouders) zelf moeten financieren inderdaad.
Voor het overige houdt de vrijheid van onderwijs in dat iedere school op eigen houtje kan bepalen hoe ze het onderwijs inricht (binnen bepaalde wettelijke kaders uiteraard). De hoogte van de van staatswege verstrekte subsidie is in beginsel onafhankelijk van de lesinhoud. Het maakt dus niet uit of aan kinderen geleerd wordt dat de aarde pakweg achtduizend jaar geleden in zes dagen geschapen is, of dat homo's naar de hel gaan.

quote:

AVee schreef op 21 december 2007 om 11:40:
Een school die niet in staat is om z'n leerlingen de vereiste basisvaardigheden te leren blijft niet lang bestaan in Nederland, niet als het een openbare school is, en niet als het bijzonder onderwijs betreft. De overheid geeft geld uit om kinderen te leren lezen/schrijven/rekenen en controleert grondig dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Wat is dan nog het probleem?
Dat een school, hoe 'bijzonder' ook, fatsoenlijk onderwijs moet bieden, staat buiten kijf, en wat mij betreft ook buiten deze discussie.
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: december 22, 2007, 10:22:33 am »

quote:

Ursa schreef op 21 december 2007 om 12:50:
Wellicht heeft het er mee te maken dat ik in die tijd overtuigd gereformeerd was (en nu ook nog, met een wat 'bredere' kijk) en jij je ondertussen bekeerd hebt tot het Rooms-katholicisme.

Daar kan er m.i. weinig mee te maken hebben. Mijn sympathie jegens de RKK begon pas in mijn studententijd. Los daarvan kon je, óók als je in die tijd overtuigd gereformeerd was, objectief vaststellen dat het wereldbeeld dat de scholieren tijdens de lessen godsdienst en kerkgeschiedenis werd opgedrongen, wel héél erg eenzijdig was. Als je tenminste inderdaad op dezelfde school als ik gezeten hebt...

quote:

Laten we het zo zeggen: in al dat onderwijs wist ik dat 'mijn' religie gelijk had.

Eh... deze snap ik niet helemaal...

quote:

Er zijn trouwens toch twee theologische universiteiten aan de Broederweg te Kampen? ;)
Neen, die andere zit aan een andere weg. ;)

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: december 22, 2007, 10:31:29 am »

quote:

Hester schreef op 21 december 2007 om 12:34:
Het gaat erom dat het gebeurt, op basisscholen worden de feestdagen gevierd. Het maakt mij niet zoveel uit hoe een ander Pasen of Kerst invult, maar ik ben geen aanhanger van de versie 'Pasen gaat volgens christenen over de opstanding voor Jezus en nu gaan we paaseieren verven want de paashaas komt zo langs'. Als er dan scholen zijn die de feesten wel in overeenstemming met ons geloof vieren, en die zijn er, dan kies ik toch echt daarvoor.
Dat kan ik mij goed veurstellen. Daar zou ik ook voor kiezen. Het gaat er (mij in ieder geval) meer om dat kinderen, als zij van school afkomen, klaar zijn voor de grote wereld. En dat houdt in dat zij er bijvoorbeeld niet ineens dán pas achterkomen dat de (m.i. ronduit gevaarlijke) leer van het creationisme niet de enige visie is op de ontstaansgeschiedenis van de aarde.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: december 22, 2007, 10:40:54 am »

quote:

Fleur schreef op 22 december 2007 om 10:31:
[...]

Dat kan ik mij goed veurstellen. Daar zou ik ook voor kiezen. Het gaat er (mij in ieder geval) meer om dat kinderen, als zij van school afkomen, klaar zijn voor de grote wereld. En dat houdt in dat zij er bijvoorbeeld niet ineens dán pas achterkomen dat de (m.i. ronduit gevaarlijke) leer van het creationisme niet de enige visie is op de ontstaansgeschiedenis van de aarde.

Maar praten we niet gewoon enorm langs elkaar heen? Jij wil dat kinderen "normen en waarden" meekrijgen, maar die zijn niet neutraal verkrijgbaar. Je wil ook, als ik het goed lees, dat kinderen inhoudelijk geen rabiate onzin mee krijgen, lijkt me ook geen punt. Natuurlijk moet de overheid eisen dat onderwijs aan een aantal minimale eisen voldoet. Gezien de huidige stand van de wetenschap hoort creationisme thuis in de lessen godsdienst, of in het voorleesuurtje.

Anders gezegd, ik snap minder en minder wat het probleem is.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: december 22, 2007, 10:46:23 am »

quote:

diak2b schreef op 21 december 2007 om 23:40:
Dost, Thor, en Hester (Ursa an AVee ook?) geven al aan waar de schoen precies wringt. Ik vind het een verbijsterende misvatting te denken dat er zoiets bestaat als universele normen en waarden, en dat christendom daar slechts een sausje overheen is, dat vooral uit het poublieke domein geweerd moet worden.

Ik heb dat in dit topic nog niemand horen beweren.

quote:

Als mijn kinderen naar school gaan, en ze komen na het speelkwartier met smerige handen binnen, neem ik aan dat de juf ze leert hun handen te wassen. Niet in de handen-was-les, maar gewoon als onderdeel van de opvoedende rol van de school. Ze leren dat pesten niet goed is, ze leren op tijd binnen te komen, ze leren enige mate van beleefdheid, en ze leren bidden.

Handen leren wassen, leren dat pesten niet goed is, leren op tijd binnen te komen, dat zijn dingen die toch van een gans andere orde zijn dan leren bidden??? Dat een kind leert dat het zijn handen moet wassen na het speelkwartier, en dat het niet mag pesten, dat zijn dingen die essentieel zijn om fatsoenlijk functioneren mogelijk te maken binnen de maatschappij, later, als het kind van school komt. Dat kun je van leren bidden toch niet volhouden zou ik zeggen.

Maar los daarvan: er is ook weinig mis met kinderen leren bidden op een school (bijzonder of openbaar) volgens mij, mits met goedvinden van het schoolbestuur.

quote:

Leren ze thuis ook, natuurlijk, maar moet ik accepteren dat de school ze een daarvan sterk afwijkende norm leert, omdat de meerderheid van Nederland toevallig een ander normenstelsel heeft? De kracht van de Nederlandse samenleving is door de eeuwen heen nu juist geweest dat we hier mensen niet in eenheidsworst dwingen, maar mensen maximaal de ruimte geven zichzelf te zijn.

Ganz einverstanden. En daar is ook alle ruimte voor, óók na afschaffing van de gelijkberechtiging van het bijzonder onderwijs.

quote:

Dat atheïsten het christendom graag buiten beeld zouden brengen is prima, dat is vanuit hun standpunt nog een beetje te begrijpen, maar dat christenen zelf daar voor pleiten vind ik echt puur verbijsterend. Dat ligt ongetwijfeld aan mijn onnozelheid, maar dat is dan maar zo.
Het gáát er niet om dat het christendom buiten beeld moet worden gebracht!

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: december 22, 2007, 11:25:28 am »

quote:

diak2b schreef op 22 december 2007 om 10:40:
Maar praten we niet gewoon enorm langs elkaar heen? Jij wil dat kinderen "normen en waarden" meekrijgen, maar die zijn niet neutraal verkrijgbaar. Je wil ook, als ik het goed lees, dat kinderen inhoudelijk geen rabiate onzin mee krijgen, lijkt me ook geen punt. Natuurlijk moet de overheid eisen dat onderwijs aan een aantal minimale eisen voldoet. Gezien de huidige stand van de wetenschap hoort creationisme thuis in de lessen godsdienst, of in het voorleesuurtje.

Anders gezegd, ik snap minder en minder wat het probleem is.

De problemen zijn tweëerlei, wat mij betreft.

1. Er is een niet onaanzienlijk aantal scholen in den lande dat zijn leerlingen absurde ideeën bijbrengt, zoals: homo's gaan naar de hel, het creationisme is een serieus alternatief voor de evolutietheorie, de Paus is de Hoer uit Babylon. Of islamitische scholen, in de grote steden. Sommigen daarvan richten zich domweg niet eens op de Nederlandse samenleving, maar op die van een ander (islamitisch) land! Dat die scholen dat doen, is erg, maar dat ze ook nog eens uit de openbare kas worden bekostigd, dát is vooral een doorn in mijn oog. En de onderwijsinspectie kan niks beginnen, want die mag zich (vrijwel) niet bezighouden met de lesinhoud.
Overigens is er wat mij betreft niet eens veel mis met een van staatswege gefinancierde levensbeschouwelijke grondslag, als daar in een bepaalde streek vraag naar is. Daar kan kinderen geleerd worden te bidden. Prima toch? Mits iedereen op die school welkom is, mits het curriculum voldoet en mits de kinderen geen absurde ideeën wordt bijgebracht. En wie bepaalt wat absurd is? Ja, dat is lastig, ik in ieder geval niet, op een zaterdagochtend. Daar zijn onderwijsjuristen en (in laatste instantie) het parlement voor.

2. (volgens mij nog niet eerder genoemd trouwens...) Openbare scholen zijn (in beginsel) verplicht ieder kind aan te nemen. Bijzondere scholen mogen, met een beroep (en de toetsing of dit beroep gerechtvaardigd is, is een zeer zware!) op hun identiteit, kinderen weigeren. Gevolg: openbare scholen in de grote steden verzwarten en verpauperen sneller. Niet zo vreemd (door thorgem opgemerkt) dat bijzondere scholen het gemiddeld beter doen dan openbare.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: december 22, 2007, 11:37:27 am »

quote:

Fleur schreef op 22 december 2007 om 11:25:
[...]

De problemen zijn tweëerlei, wat mij betreft.

1. Er is een niet onaanzienlijk aantal scholen in den lande dat zijn leerlingen absurde ideeën bijbrengt, zoals: homo's gaan naar de hel, het creationisme is een serieus alternatief voor de evolutietheorie, de Paus is de Hoer uit Babylon. Of islamitische scholen, in de grote steden. Sommigen daarvan richten zich domweg niet eens op de Nederlandse samenleving, maar op die van een ander (islamitisch) land! Dat die scholen dat doen, is erg, maar dat ze ook nog eens uit de openbare kas worden bekostigd, dát is vooral een doorn in mijn oog. En de onderwijsinspectie kan niks beginnen, want die mag zich (vrijwel) niet bezighouden met de lesinhoud.
Overigens is er wat mij betreft niet eens veel mis met een van staatswege gefinancierde levensbeschouwelijke grondslag, als daar in een bepaalde streek vraag naar is. Daar kan kinderen geleerd worden te bidden. Prima toch? Mits iedereen op die school welkom is, mits het curriculum voldoet en mits de kinderen geen absurde ideeën wordt bijgebracht. En wie bepaalt wat absurd is? Ja, dat is lastig, ik in ieder geval niet, op een zaterdagochtend. Daar zijn onderwijsjuristen en (in laatste instantie) het parlement voor.

2. (volgens mij nog niet eerder genoemd trouwens...) Openbare scholen zijn (in beginsel) verplicht ieder kind aan te nemen. Bijzondere scholen mogen, met een beroep (en de toetsing of dit beroep gerechtvaardigd is, is een zeer zware!) op hun identiteit, kinderen weigeren. Gevolg: openbare scholen in de grote steden verzwarten en verpauperen sneller. Niet zo vreemd (door thorgem opgemerkt) dat bijzondere scholen het gemiddeld beter doen dan openbare.
He wat saai, we zijn het eens  :+

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: december 22, 2007, 12:05:52 pm »

quote:

[...]

In de praktijk komt het op hetzelfde neer. Katholieke scholen zullen in beginsel ook ieder kind aannemen wat aangemeld wordt. De toetsing om een kind af te wijzen wordt zelden toegepast . En als het al toegepast wordt dan zal de uitkomst alsnog vaak nadelig zijn voor de school, omdat de school wel hele goede redenen moet hebben om iemand niet aan te nemen, de regels zijn wat dat betreft net zo als op een openbare school.

Daarnaast hebben openbare scholen ook het recht om iemand te weigeren wanneer men zichzelf niet geschikt acht om een bepaald kind goed te kunnen begeleiden.

Wat je zegt klopt dus niet helemaal, want als we naar Amsterdam kijken zien we dat de protestants christelijke scholen nog lager scoren dan de openbare scholen. Althans, dat was een aantal jaren geleden zo.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: december 22, 2007, 12:18:24 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 december 2007 om 12:05:
[...]

In de praktijk komt het op hetzelfde neer. Katholieke scholen zullen in beginsel ook ieder kind aannemen wat aangemeld wordt. De toetsing om een kind af te wijzen wordt zelden toegepast . En als het al toegepast wordt dan zal de uitkomst alsnog vaak nadelig zijn voor de school, omdat de school wel hele goede redenen moet hebben om iemand niet aan te nemen, de regels zijn wat dat betreft net zo als op een openbare school.

Daarnaast hebben openbare scholen ook het recht om iemand te weigeren wanneer men zichzelf niet geschikt acht om een bepaald kind goed te kunnen begeleiden.

Wat je zegt klopt dus niet helemaal, want als we naar Amsterdam kijken zien we dat de protestants christelijke scholen nog lager scoren dan de openbare scholen. Althans, dat was een aantal jaren geleden zo.
Maar daarin verschillen de RK scholen wel van de zwaar gereformeerde scholen. Het zijn niet zelden de RK scholen die als eerste zwart kleuren. RK onderwijs heeft internationaal een goede naam (of dat terecht is in NL weet ik niet) en laat in de praktijk iedereen toe.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: december 22, 2007, 12:28:01 pm »

quote:

diak2b schreef op 22 december 2007 om 12:18:
[...]

Maar daarin verschillen de RK scholen wel van de zwaar gereformeerde scholen. Het zijn niet zelden de RK scholen die als eerste zwart kleuren. RK onderwijs heeft internationaal een goede naam (of dat terecht is in NL weet ik niet) en laat in de praktijk iedereen toe.

Her RK onderwijs in Nederland heeft ook een goede naam waar het de kwaliteit van het onderwijs betreft.
En we zien idd dat met name islamitische ouders vaak voor een katholieke school zullen kiezen gezien de openheid van de scholen, daarnaast staat op katholieke scholen respect voor andere overtuigingen in een hoog vaandel.
En ondanks dat ik vind dat de scholen wel weer wat meer rooms katholiek mogen worden is het gewoon prima onderwijs en een goede keuze voor je kind.
We zijn het dus eensch. :)

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: december 22, 2007, 04:22:11 pm »
Dat mijn zwaar atheïstische, ja vaak zelfs christenhatende vader zijn twee jongste zoons op een katholieke school heeft gedaan zegt genoeg. Ze zijn gewoon de beste. ;)

Wat Fleur zegt over de zwartkleuring van scholen en wat er wordt onderwezen is natuurlijk wel terecht. Maar ik denk dat bv het creationisme niet onderwezen zal worden op een "gewone" protestantse of katholieke school. Ik kan wel aan mijn vrouw vragen hoe dat was op het Greijdanus, en da's toch een aardig orthodoxe school, dus dat moet helderheid bieden. Maar dan zit je toch alweer in de marge, want mijn indruk is dat Greijdanus, Gomarus, Hoornbeeck, etc, zich aan de randen bevinden van wat we het christelijk bijzonder onderwijs noemen. Wat "zwartheid" van scholen betreft: daarin is naar ik heb begrepen weinig verschil tussen pc-, katholiek en openbaar onderwijs. Wat de radicale islam betreft: er moeten strengere regels komen mbt het verspreiden van een gewelddadige boodschap op scholen. Bovendien moet kinderen geleerd worden te functioneren in deze maatschappij - zonder zichzelf te verloochenen. Als de boodschap die op een school wordt verkondigt dit goed functioneren in de maatschappij in de weg staat, is dat een probleem. Maar dat is alweer een lastige kwestie, want wanneer functioneer je niet goed? Daarover verschillen de meningen, dus itt het propageren van geweld is het moeilijk hiertegen iets te doen. Het hele bijzonder onderwijs afschaffen gaat mij iig te ver.
'Weg kwijtgeraakt? Word vrijgemaakt!'

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: december 24, 2007, 01:28:21 am »

quote:

Fleur schreef op 22 december 2007 om 10:09:
Ik moet je corrigeren. Tenzij je met 'het bijzondere' doelt op Chesterfield schoolmeubilair en deurklinken van bladgoud. Dat zal een school (de ouders) zelf moeten financieren inderdaad.
Voor het overige houdt de vrijheid van onderwijs in dat iedere school op eigen houtje kan bepalen hoe ze het onderwijs inricht (binnen bepaalde wettelijke kaders uiteraard). De hoogte van de van staatswege verstrekte subsidie is in beginsel onafhankelijk van de lesinhoud. Het maakt dus niet uit of aan kinderen geleerd wordt dat de aarde pakweg achtduizend jaar geleden in zes dagen geschapen is, of dat homo's naar de hel gaan.

Dat een school, hoe 'bijzonder' ook, fatsoenlijk onderwijs moet bieden, staat buiten kijf, en wat mij betreft ook buiten deze discussie.

Dat is natuurlijk wel heel simplistisch geredeneerd. Er zijn behoorlijke definities van 'fatsoenlijk' onderwijs, elke school, hoe bijzonder ook moet kinderen gewoon vertellen dat twee plus twee vier is. En behalve rekenen zit er ook gewoon een stuk basis kennis over verschillende religies en over de evolutietheorie in dat pakket. Dus daar zal over verteld moeten worden. En die subsidie, die is er echt alleen voor scholen die ook de evolutietheorie uitleggen.
"Op eigen houtje binnen wettelijke kaders", is dat net zoiets als elke kleur die je maar wilt als het maar zwart is? De wettelijke kaders die zijn er gewoon, en die functioneren heel behoorlijk. Er zal vast wel wat aan te verbeteren zijn, maar doe nou niet alsof ze er helemaal niet zijn, dat is gewoon niet waar.

quote:

Als dat een niet onaanzienlijk aantal is dan kun je ongetwijfelt een concreet voorbeeld noemen, als je dat niet kunt blaat je alleen maar een lekker populistisch standpunt na. En wat is je nu precies een doorn in het oog, dat er mensen zijn die anders over bepaalde dingen denken, dat er mensen zijn die belachelijke dingen vinden? Wen er maar aan, of verhuis naar een degelijke dictatuur waar iedereen hetzelfde denkt (of dat in elk geval zegt).

Besef waar je hier op aanstuurt, als je vindt dat de overheid moet gaan ingrijpen als mensen een bepaalde overtuiging hebben en die uitdragen, of actief kinderen richting een bepaalde overtuiging moet gaan opvoeden, dan moet je wel heel erg veel vertrouwen in die overheid hebben. Voor je het weet is er iets 'mis' met jouw standpunten. En zelfs als je de huidige regering wat dat betreft vertrouwt, durf je hetzelfde te vertrouwen te hebben in elke volgende regering, of is dat tegen die tijd gewoon niet meer jouw probleem, maar dat van je kinderen?

En los daarvan is het knap naief om te denken dat ouders ineens iets anders aan hun kinderen gaan vertellen als er geen bijzonder onderwijs meer is of als de subsidie daarvoor verdwijnt. Sterker nog, het werkt eerder averechts, die mensen zijn dan ineens 100% op zichzelf aangewezen en bovendien door de overheid in het verdomhoekje gezet, denk je werkelijk dat een matigende werkening heeft op hun denkbeelden?

quote:

Huh? Hoe wil je dat gaan invullen, een soort zondagsschool met subsidie? En dat mag wel, maar dat combineren met het normale onderwijs mag niet? Wat denk je daarmee te bereiken?

[q]2. (volgens mij nog niet eerder genoemd trouwens...) Openbare scholen zijn (in beginsel) verplicht ieder kind aan te nemen. Bijzondere scholen mogen, met een beroep (en de toetsing of dit beroep gerechtvaardigd is, is een zeer zware!) op hun identiteit, kinderen weigeren. Gevolg: openbare scholen in de grote steden verzwarten en verpauperen sneller. Niet zo vreemd (door thorgem opgemerkt) dat bijzondere scholen het gemiddeld beter doen dan openbare.[/quote]

En dat is een probleem want al die pauperkindjes en die zwarten zijn vreselijk dom? Enhalve de leden van relgieuze groeperingen zijn allemaal heel intelligent en dus zitten alle slimme kindertjes op bijzondere scholen? Of bedoel je dat die bijzondere scholen stiekum 4 jarige kinderen selecteren op intelligentie en niet op basis van de criteria die ze opgeven?
Of doen bijzondere scholen het misschien beter dan openbare omdat er op bijzondere scholen meer naar elkaar omgekeken wordt, terwijl op openbare scholen geleerd wordt dat je elkaar gewoon zoveel mogelijk met rust moet laten? Of misschien omdat het personeel gemotiveerder is? Of is het misschien allemaal helemaal niet zo simpel?

En ja, ik irriteer me aan de kortzichtigheid in dit soort discussies :X