quote:
Fleur schreef op 22 december 2007 om 10:09:Ik moet je corrigeren. Tenzij je met 'het bijzondere' doelt op Chesterfield schoolmeubilair en deurklinken van bladgoud. Dat zal een school (de ouders) zelf moeten financieren inderdaad.
Voor het overige houdt de vrijheid van onderwijs in dat iedere school op eigen houtje kan bepalen hoe ze het onderwijs inricht (binnen bepaalde wettelijke kaders uiteraard). De hoogte van de van staatswege verstrekte subsidie is in beginsel
onafhankelijk van de lesinhoud. Het maakt dus niet uit of aan kinderen geleerd wordt dat de aarde pakweg achtduizend jaar geleden in zes dagen geschapen is, of dat homo's naar de hel gaan.
Dat een school, hoe 'bijzonder' ook, fatsoenlijk onderwijs moet bieden, staat buiten kijf, en wat mij betreft ook buiten deze discussie.
Dat is natuurlijk wel heel simplistisch geredeneerd. Er zijn behoorlijke definities van 'fatsoenlijk' onderwijs, elke school, hoe bijzonder ook
moet kinderen gewoon vertellen dat twee plus twee vier is. En behalve rekenen zit er ook gewoon een stuk basis kennis over verschillende religies en over de evolutietheorie in dat pakket. Dus daar zal over verteld moeten worden. En die subsidie, die is er echt alleen voor scholen die ook de evolutietheorie uitleggen.
"Op eigen houtje binnen wettelijke kaders", is dat net zoiets als elke kleur die je maar wilt als het maar zwart is? De wettelijke kaders die zijn er gewoon, en die functioneren heel behoorlijk. Er zal vast wel wat aan te verbeteren zijn, maar doe nou niet alsof ze er helemaal niet zijn, dat is gewoon niet waar.
quote:
Fleur schreef op 22 december 2007 om 11:25:1. Er is een niet onaanzienlijk aantal scholen in den lande dat zijn leerlingen absurde ideeën bijbrengt, zoals: homo's gaan naar de hel, het creationisme is een serieus alternatief voor de evolutietheorie, de Paus is de Hoer uit Babylon. Of islamitische scholen, in de grote steden. Sommigen daarvan richten zich domweg niet eens op de Nederlandse samenleving, maar op die van een ander (islamitisch) land! Dat die scholen dat doen, is erg, maar dat ze ook nog eens uit de openbare kas worden bekostigd, dát is vooral een doorn in mijn oog. En de onderwijsinspectie kan niks beginnen, want die mag zich (vrijwel) niet bezighouden met de lesinhoud.
Als dat een niet onaanzienlijk aantal is dan kun je ongetwijfelt een concreet voorbeeld noemen, als je dat niet kunt blaat je alleen maar een lekker populistisch standpunt na. En wat is je nu precies een doorn in het oog, dat er mensen zijn die anders over bepaalde dingen denken, dat er mensen zijn die belachelijke dingen vinden? Wen er maar aan, of verhuis naar een degelijke dictatuur waar iedereen hetzelfde denkt (of dat in elk geval zegt).
Besef waar je hier op aanstuurt, als je vindt dat de overheid moet gaan ingrijpen als mensen een bepaalde overtuiging hebben en die uitdragen, of actief kinderen richting een bepaalde overtuiging moet gaan opvoeden, dan moet je wel heel erg veel vertrouwen in die overheid hebben. Voor je het weet is er iets 'mis' met jouw standpunten. En zelfs als je de huidige regering wat dat betreft vertrouwt, durf je hetzelfde te vertrouwen te hebben in elke volgende regering, of is dat tegen die tijd gewoon niet meer jouw probleem, maar dat van je kinderen?
En los daarvan is het knap naief om te denken dat ouders ineens iets anders aan hun kinderen gaan vertellen als er geen bijzonder onderwijs meer is of als de subsidie daarvoor verdwijnt. Sterker nog, het werkt eerder averechts, die mensen zijn dan ineens 100% op zichzelf aangewezen en bovendien door de overheid in het verdomhoekje gezet, denk je werkelijk dat een matigende werkening heeft op hun denkbeelden?
quote:
Overigens is er wat mij betreft niet eens veel mis met een van staatswege gefinancierde levensbeschouwelijke grondslag, als daar in een bepaalde streek vraag naar is. Daar kan kinderen geleerd worden te bidden. Prima toch? Mits iedereen op die school welkom is, mits het curriculum voldoet en mits de kinderen geen absurde ideeën wordt bijgebracht. En wie bepaalt wat absurd is? Ja, dat is lastig, ik in ieder geval niet, op een zaterdagochtend. Daar zijn onderwijsjuristen en (in laatste instantie) het parlement voor.
Huh? Hoe wil je dat gaan invullen, een soort zondagsschool met subsidie? En dat mag wel, maar dat combineren met het normale onderwijs mag niet? Wat denk je daarmee te bereiken?
[q]2. (volgens mij nog niet eerder genoemd trouwens...) Openbare scholen zijn (in beginsel) verplicht
ieder kind aan te nemen. Bijzondere scholen mogen, met een beroep (en de toetsing of dit beroep gerechtvaardigd is, is een zeer zware!) op hun identiteit, kinderen weigeren. Gevolg: openbare scholen in de grote steden verzwarten en verpauperen sneller. Niet zo vreemd (door thorgem opgemerkt) dat bijzondere scholen het gemiddeld beter doen dan openbare.[/quote]
En dat is een probleem want al die pauperkindjes en die zwarten zijn vreselijk dom? Enhalve de leden van relgieuze groeperingen zijn allemaal heel intelligent en dus zitten alle slimme kindertjes op bijzondere scholen? Of bedoel je dat die bijzondere scholen stiekum 4 jarige kinderen selecteren op intelligentie en niet op basis van de criteria die ze opgeven?
Of doen bijzondere scholen het misschien beter dan openbare omdat er op bijzondere scholen meer naar elkaar omgekeken wordt, terwijl op openbare scholen geleerd wordt dat je elkaar gewoon zoveel mogelijk met rust moet laten? Of misschien omdat het personeel gemotiveerder is? Of is het misschien allemaal helemaal niet zo simpel?
En ja, ik irriteer me aan de kortzichtigheid in dit soort discussies