Auteur Topic: Kerkadministratie software  (gelezen 6717 keer)

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
Kerkadministratie software
« Gepost op: december 27, 2007, 08:59:01 pm »
Heeft er iemand hier op het forum misschien ervaring met bepaalde kerkadministratiesoftware (en dan vooral het financiële deel hiervan)? Wij gaan onze financiële administratie binnenkort digitaliseren. Nu staan alle ledengegevens wel in een MySQL database, maar hier kunnen niet veel paketten mee overweg. Iemand ervaringen?
What the caterpillar calls the end of the world God calls a butterfly.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 27, 2007, 09:12:06 pm »
Eenmalig converteren van MySql naar MS-Access of Excel zou de truc moeten doen. Vanaf dat punt moet je met de meeste software wel verder kunnen.

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 27, 2007, 09:20:09 pm »
Tsja, dat kon ik zelf ook bedenken ;) Zo bedoelde ik hem alleen niet (mijn fout). Neej het mooiste zou zijn als de software samen kan werken met de huidige MySQL database. Anders krijgen we straks 20 plekken waar de administratie moet worden bijgewerkt bij een verandering.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 27, 2007, 09:23:50 pm »

quote:

dingo schreef op 27 december 2007 om 21:12:
Eenmalig converteren van MySql naar MS-Access of Excel zou de truc moeten doen. Vanaf dat punt moet je met de meeste software wel verder kunnen.

Dat hangt nogal van je referentiekader af. Ik zou zeggen: eenmaal converteren van MS-access of Excel naar MySQL of Postgres. Vanaf dat punt zou je met de meeste software wel verder kunnen.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 27, 2007, 09:56:01 pm »

quote:

mtl schreef op 27 december 2007 om 20:59:
Nu staan alle ledengegevens wel in een MySQL database, maar hier kunnen niet veel paketten mee overweg. Iemand ervaringen?

Je zou gebruik kunnen maken van de MySQL ODBC connector, ik kan me voorstellen dat er wel pakketten zijn die gebruik kunnen maken van een willekeurige ODBC datasource.

En verder zul je denk ik de meeste MySQL ondersteuning vinden in de open-source hoek, wellicht heeft freshmeat iets wat aan je eisen voldoet. Je hoeft je niet direct te laten afschrikken door de grotere systemen, vaak kun je prima een deel van de applicatie gebruiken en de rest negeren, maar je moet er wel op reken dat het inrichten ervan wel wat voeten in de aarde heeft.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 27, 2007, 11:56:58 pm »

quote:

Pooh schreef op 27 december 2007 om 21:23:

[...]

Dat hangt nogal van je referentiekader af. Ik zou zeggen: eenmaal converteren van MS-access of Excel naar MySQL of Postgres. Vanaf dat punt zou je met de meeste software wel verder kunnen.
Niet met de mij bekende kerkelijke software, die willen allemaal MS-Access zien. Maar misschien dat er inmiddels een asp is die kerkelijke administratie software online heeft?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 28, 2007, 10:25:11 am »

quote:

dingo schreef op 27 december 2007 om 23:56:
[...]

Niet met de mij bekende kerkelijke software, die willen allemaal MS-Access zien. Maar misschien dat er inmiddels een asp is die kerkelijke administratie software online heeft?

Ik weet niet wat er anders is aan de administratie van een kerk dan aan willekeurige administratiesoftware voor wat adressen en wat financiele meuk, maar ik zou gewoon een open-source pakketje nemen. Freshmeat heeft er genoeg, zit altijd wel wat bruikbaars bij. Heb inderdaad weinig ervaring met 1 ervan, maar wat moet ik me bij 'kerkelijke software' voorstellen? :?

Fidelius

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 29, 2007, 11:00:40 pm »

quote:

mtl schreef op 27 december 2007 om 20:59:
Heeft er iemand hier op het forum misschien ervaring met bepaalde kerkadministratiesoftware (en dan vooral het financiële deel hiervan)? Wij gaan onze financiële administratie binnenkort digitaliseren. Nu staan alle ledengegevens wel in een MySQL database, maar hier kunnen niet veel paketten mee overweg. Iemand ervaringen?

Ik heb goede ervaringen met het pakket KLA (Kerkelijke Leden Administratie) van de firma Topsoft in Apeldoorn. Hier kan je namelijk ook een boekhoudmodule bijnemen, die helemaal is geïntegreerd met de ledenadministratie. Ideaal voor het bijhouden van VVB en allerlei andere doelen, zoals Zending, TU, etc.
Kijk maar eens op hun website: http://www.topsoft.nl/hoofdscherm.asp
Het is niet erg om een bord voor je kop te hebben, als er maar 'sorry' op staat.

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 30, 2007, 12:15:05 pm »
KLA adviseert het steunpunt CvB inderdaad. Ik heb er een demo van. Het jammere van dat programma vind ik dat het niet met een andere database kan communiceren. Ook staat het dan altijd lokaal bij iemand en moet je steeds versies uitwisselen tussen de mensen die het gebruiken. Als laatste vind ik de 385 euro per jaar die het verplicht kost wel erg veel. Is dat het wel waard?

Heb je trouwens ervaring met het importeren van gegevens? Kan je dat zelf of moet topsoft dat doen?
« Laatst bewerkt op: december 30, 2007, 12:15:53 pm door mtl »

Fidelius

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 02, 2008, 09:24:33 pm »

quote:

mtl schreef op 30 december 2007 om 12:15:
KLA adviseert het steunpunt CvB inderdaad. Ik heb er een demo van. Het jammere van dat programma vind ik dat het niet met een andere database kan communiceren. Ook staat het dan altijd lokaal bij iemand en moet je steeds versies uitwisselen tussen de mensen die het gebruiken. Als laatste vind ik de 385 euro per jaar die het verplicht kost wel erg veel. Is dat het wel waard?

Deels mee eens. Het is voor mij alweer zo'n 4 jaar geleden dat ik KLA heb gebruikt. Ik zou nu ook andere eisen aan zo'n pakket stellen dan toen, en de voorkeur geven aan een webapplicatie met een MySQL-database er achter.
Of het pakket (te) duur is, valt moeilijk te zeggen. De doelgroep is betrekkelijk klein en ik begrijp best dat Topsoft de ontwikkel- en exploitatiekosten wil terugverdienen. Als je het afzet tegen het aantal uren dat je zelf kwijt zou zijn om iets in elkaar te knutselen, dan vind ik het nog wel meevallen. Ik gebruikte het destijds in een grote gemeente, waar de prijs niet zo'n grote rol speelde.

quote:

Heb je trouwens ervaring met het importeren van gegevens? Kan je dat zelf of moet topsoft dat doen?
Voor de gemeente waar ik toen lid van was, heeft Topsoft het gedaan. Wij leverden alles aan in een Access-database (Excel kon ook) en Topsoft importeerde alles in z'n eigen databaseformaat. Voor zover ik mij kan herinneren, zit er wel een exportfunctie in KLA, maar geen importfunctie.
Het is niet erg om een bord voor je kop te hebben, als er maar 'sorry' op staat.

johanfh

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 26, 2008, 07:28:47 pm »
Ondanks het risico van verouderde discussie toch even een reactie:
Je kunt prima een verbinding maken tussen MySQL en MS-Access. Je moet dan op je pc de MyODBC client installeren (te downloaden via www.mysql.com/products/myodbc)
Op je pc moet je dan een ODBC verbinding aanmaken (via configuratiescherm - systeembeheer - odbc-verbindingen - nieuwe systeemDSN) die naar de server van je mysql-database verwijst. (N.B.: je moet dan natuurlijk wel vanaf de pc waar je achter werkt rechten hebben op je database! Zo niet, even rechten aanpassen.) In MS-Access kun je kiezen voor ' Bestand' -> ' Externe gegevens ophalen'  -> 'Tabellen koppelen' . In het venster wat nu verschijnt kies je bij ' Bestandstype'  ' ODBC'  en kies je de ODBC-verbinding die je gemaakt had in je configuratiescherm. Vervolgens kun je je tabellen allemaal in Access 'zien'  en er op de normale manier query's, formulieren, enz. omheen hangen.
Voordeel: je kunt MySQL op heel diverse manieren benaderen. Je kunt dus bijv. iemand via een html-webformuliertje gegevens laten invoeren die je met php laat posten in je database, terwijl je voor geavanceerde beheertaken gebruik maakt van de mogelijkheden van Access. (Noot: in Excel kun je de gegevens op een vergelijkbare manier benaderen)

Succes!
JohanFH