Modbreak:
Ik las vandaag een artikel in Trouw en ben wel benieuwd hoe jullie er over denken.
Aangezien ik niet zo goed weet waar het geplaatst moet worden en dit me een vrij geschikte plaats leek heb ik het hier maar neergezet. Als het hier niet goed staat, dan een vriendelijk verzoek aan de mod om het te verplaatsen. (of als het dubbel is het te verwijderen.

)
Verontruste vrijgemaakten schermen met scheidingAmsterdam – De kerk is ’stuk, want ze is pluraal geworden’. Dat is de klacht van een groep verontruste vrijgemaakten die zich De Vijfhoek noemt. De enige uitweg: bekering.
Het postmodernisme heeft gezegevierd in de gereformeerde kerken (vrijgemaakt), aldus het ’visiedocument’ Gods Woord of Mensenwoord? dat op 7 februari publiek wordt. Zelfs in dit ooit zo eensgezind orthodoxe kerkgenootschap interpreteert iedereen er maar op los.
Zo zijn de vrijgemaakten geworden waar ze altijd zo voor vreesden: een plurale kerk. Net als de ’synodalen’, de kerk waar ze in 1944 van af zijn gesplitst. „Veel van wat er nu kan en gebeurt, herkennen we uit de tijd dat de toenmalige gereformeerde kerk synodaal aan het begin van haar omwenteling stond.”
De Vijfhoek ziet hoe de vrijgemaakten de zondagsrust en echtscheiding relativeren, hoe de positie van de vrouw verandert en er zelfs gematigd wordt gedacht over homoseksualiteit.
Liturgisch mag er van alles, en de gezonde leer is ingeruild voor ’de leefwereld van de hoorders’, stelt het document, ’verdrongen door evangelische beleving’. Deze EOïsering heeft ertoe geleid dat, waar vroeger de gereformeerde leer, neergelegd in 16de-eeuwse documenten, hét richtsnoer was, men het nu heeft over de door de EO bedachte ’oecumene van het hart’.
Dat alles is ronduit ’rampzalig’. De enige kans op herstel is ’bekeren voor het te laat is’. Dat vraagt om eerherstel voor een fundamentalistische bijbelbeschouwing; het scheppingsverhaal in Genesis verdraagt geen andere dan de letterlijke uitleg.
Anders vervalt men tot ’godslasterlijke Schriftkritiek’. Begrip voor of zelfs samenwerking met kerken die vrouwelijke ambtsdragers kennen, is uit den boze. Evangelische geloofsbeleving moet wijken voor bevindelijkheid en erkenning van de toorn Gods.
De Vijfhoek-verontrusten dreigen niet met een schisma, maar sluiten hun stuk wel als volgt af. Hun houding zal ’tegenstand’ oproepen, „mogelijk verwijdering en zelfs uiteindelijk ook: scheiding. Het zij zo. Dat moeten we niet ontlopen.”
Bron:
http://meer.trouw.nl/nieu...en-schermen-met-scheidinghet hele document is te lezen op:
http://www.trouw.nl/redactie/pdf/Vijfhoek.pdf (dat heb ik niet gelezen)
Nu dus blijkt dat de vrijgemaakten dezelfde richting opgaan als de synode waar zij zich van afgescheiden hebben in 1944, is het dan geen wenselijk iets om weer op te gaan in de synode?
Ik ben niet zo bekend met de geschiedenis van de gereformeerde stromingen, wellicht dat het een erg domme vraag is, maar dat risico neem ik dan maar.