Auteur Topic: Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV? (deel 2)  (gelezen 26900 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV? (deel 2)
« Reactie #100 Gepost op: januari 17, 2008, 01:06:25 am »

quote:

okidoki schreef op 17 januari 2008 om 00:57:
[...]

Kijk, dat mist er ws in de GKv en andere GKkerken, een gezamelijk vertrekpunt.
Elk naar een eigen doel maar wel samen vertrekken op de ene basis.
Maar ik kan je nu al garanderen dat die eenheid er niet komt omdat er dan discussie komt over het moment van de opstanding, het weertype die dag en andere spijkers op laag water. Jammer, maar zo zijn enkelen in de GKv dan weer wel, sommigen noemen zich Vijfhoek, anderen gaan hun eigen weg en noemen zich nieuwe vrijgemaakten of Reformandisten. Weer anderen noemen zich "die hard grefo" etc. etc.
Wanneer accepteren we eens dat er verschillen mogen en kunnen zijn?

Geen idee. Ik weet dat het mezelf pas sinds kort begint te dagen hoe het zit. Niet zo heel lang geleden zou ik zelf mee hebben geroepen dat de Dominicanen zichzelf buiten de Kerk hebben geplaatst, of dat de Acht Mei Beweging eigenlijk nauwelijks meer katholiek is te noemen.

Overigens, om het nog wat leuker te maken: volgens onderzoek gelooft 35% van de Nederlandse priesters niet eens in het allerheiligst Sacrament, dus ga er maar van uit dat rond de 80-90% van de leken er nog veel minder van gelooft. En in Nederland wordt de paus denk ik ook niet echt als een rots van eenheid gezien. Zelfs over de sfeer van de tierelantijntjes zijn we het zelden eens.

Nee, ik begin me sinds enkele maanden te realiseren dat de eenheid van de Kerk zich niet laat definieren. En voor mezelf een zeker zo belangrijke ontdekking: het boeit me ook niet meer. Ik heb apologetica een tijdje bijzonder boeiend gevonden, en ook de eeuwige debatten met protestanten over allerlei geneuzel, maar ik keer terug naar waar ik vertrokken ben, en dat bevalt me veel beter.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2008, 01:08:25 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: januari 17, 2008, 09:12:55 am »

quote:

drentenaar schreef op 16 januari 2008 om 19:12:
[...]

Exact!  :)

Een goed verstaander ....  :+
Als je dat denkt dan adviseer ik je het boekje toch (nog) eens te lezen.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: januari 17, 2008, 12:40:21 pm »

quote:

okidoki schreef op 17 januari 2008 om 00:57:
Kijk, dat mist er ws in de GKv en andere GKkerken, een gezamelijk vertrekpunt.
Elk naar een eigen doel maar wel samen vertrekken op de ene basis.

Als men de eenheid zoekt in de leer, is de basis de Bijbel. En dat is ook meteen weer het probleem: met de Bijbel komt exegese om de hoek kijken. Het gereformeerde smaldeel accepteert slechts een deel van de scala aan hermeneutische mogelijkheden (ofzo). Conflicten rond de leer gaan dan ook vaak om conflicten rond de exegese. Dat zie je ook weer terug bij clubs als de Vijfhoek: zij hechten aan een bepaalde manier van exegeseren, en veroordelen (alle) andere vormen van exegese.

quote:

Wanneer accepteren we eens dat er verschillen mogen en kunnen zijn?
Wanneer we niet meer bang zijn dat de kerk naar de mallemoer gaat zodra iemand een iota of tittel van de leer afwijkt. De angst regeert (bij sommigen).
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: januari 17, 2008, 02:33:29 pm »
Nog even een artikeltje oud de oude doos van het ND:
dank aan het nd
voor wie wat verleden wil kennen...
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2008, 02:34:03 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: januari 17, 2008, 05:24:12 pm »
Ik heb nog een vraagje: wat is de FKO eigenlijk?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: januari 17, 2008, 06:35:49 pm »

Friese studiekring Kerkelijke Ontwikkelingen - FKO
Er is in het Friese gewest een nieuwe studiegroep opgericht. De groep heeft als doel
de gereformeerde overtuiging te versterken door meer zicht op en inzicht te krijgen in ontwikkelingen van de gereformeerde kerken vrijgemaakt, en waar zinvol, ook daar buiten.
Naast gezamenlijke gerichte studie organiseert de studiegroep lezingen door gereformeerde predikanten en anderen. De groep bestaat uit leden van de gereformeerde kerken vrijgemaakt en draagt de naam FKO als boven aangegeven.
Ds. R. van der Wolf te Urk bijt het spits af met een lezing op woensdag 6 september 2006 in het kerkgebouw "De Hoeksteen", Middelwyk 148, te Drachten.
Het onderwerp is: GKv, hoe verder? De predikant zal een analyse geven van de ontwikkelingen in onze kerken. Er is gelegenheid tot het stellen van vragen.
D.J. Bolt Drachten
D. Merkus Drachten
Y. Merkus Drogeham
Th. Raap Opeinde
J.J. Woltjer Drachten
B. van der Weij Drachten

(uit: Reformatie nr 45, jaargang 81, 2-9-2006)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: januari 17, 2008, 08:40:02 pm »

quote:

Marnix schreef op 17 januari 2008 om 18:35:

Friese studiekring Kerkelijke Ontwikkelingen - FKO
Er is in het Friese gewest een nieuwe studiegroep opgericht. De groep heeft als doel
de gereformeerde overtuiging te versterken door meer zicht op en inzicht te krijgen in ontwikkelingen van de gereformeerde kerken vrijgemaakt, en waar zinvol, ook daar buiten.
Naast gezamenlijke gerichte studie organiseert de studiegroep lezingen door gereformeerde predikanten en anderen. De groep bestaat uit leden van de gereformeerde kerken vrijgemaakt en draagt de naam FKO als boven aangegeven.
Ds. R. van der Wolf te Urk bijt het spits af met een lezing op woensdag 6 september 2006 in het kerkgebouw "De Hoeksteen", Middelwyk 148, te Drachten.
Het onderwerp is: GKv, hoe verder? De predikant zal een analyse geven van de ontwikkelingen in onze kerken. Er is gelegenheid tot het stellen van vragen.
D.J. Bolt Drachten
D. Merkus Drachten
Y. Merkus Drogeham
Th. Raap Opeinde
J.J. Woltjer Drachten
B. van der Weij Drachten

(uit: Reformatie nr 45, jaargang 81, 2-9-2006)

Het geheel van de FKO is sterk richting de groep die we nieuwe vrijgemaakten noemen.
dhr Bolt roept met regelmaat van alles via zijn orgaan Een in Waarheid, www.eeninwaarheid.nl en hij lijkt nog al eens wat te schrijven.
Kerkelijk zijn het mensen in de orthodoxe vleugel.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: januari 17, 2008, 08:43:38 pm »
Daar waar leden zich als aparte groep organiseren is de discussie al half dood. Immers, een groep versterkt onderling het eigen gelijk en zet zich sterker af tegenover anderen. Tegenstellingen hebben de neiging groter te worden als groepen tegenover elkaar staan dan als mensen face to face elkaar spreken. Heeft een groep al ooit een verzoenend effect gehad en "wederkeer" bereikt ipv "vrijmaking"?
Dat beschouw ik (niet verrassend waarschijnlijk) als een retorische vraag. De enige oecumene in de kleine gereformeerde kerken (ngk, cgk en gkv met name) zie ik op plaatselijk niveau met vaak enkele enthousiastelingen aan beide kanten.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: januari 18, 2008, 01:22:44 pm »
Het lijkt me redelijk hypocriet om vanuit de cgk commentaar te leveren op de gkv. In de cgk bestaan al sinds jaar en dag tenminste 4 stromingen dus wat maakt het uit als de gkv er ook een paar heeft. Plus dat als het ooit mocht staan te gebeuren dat er sprake is van samengaan op nationaal niveau dan splitsen deze groepen zich hoogst waarschijnlijk af en vormen dan geen beletsel meer. Maar na meer dan 60 jaar praten met de cgk op landelijk niveau zonder enig resultaat, ben ik zowiezo niet geneigd om commentaar van de cgk serieus te nemen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: januari 18, 2008, 03:08:09 pm »
Modbreak:
Discussie over plaatselijke problemen (op verzoek) verwijderd. Het gaat te ver om individuele acties die in 1 gemeente spelen hier te bespreken. Temeer daar de meeste betrokkenen niet hier actief zijn en zich niet kunnen verdedigen.
Mijn advies aan de betrokken users is om dit eventueel via mail te bespreken of te laten voor wat het is.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: januari 18, 2008, 07:20:46 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 18 januari 2008 om 15:08:
Modbreak:
Discussie over plaatselijke problemen (op verzoek) verwijderd. Het gaat te ver om individuele acties die in 1 gemeente spelen hier te bespreken. Temeer daar de meeste betrokkenen niet hier actief zijn en zich niet kunnen verdedigen.
Mijn advies aan de betrokken users is om dit eventueel via mail te bespreken of te laten voor wat het is.
Bedankt :+

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: januari 18, 2008, 07:52:29 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 januari 2008 om 00:28:
[...]

Is de PKN nu ook al een grote kerk :+.

Gisteren werd er op de IKON-site vermeld, ter gelegenheid van de aanvang van het 'Jaar van het Religieuze Erfgoed' dat de RKK in ons land momenteel over 1693 kerkgebouwen beschikt, en de PKN over 2319! Dus ...
(Over 10 jaar zal dat aantal bij beide overigens met zo'n 25% zijn gekrompen!)

Overigens sta je in sommige 'roomse' landen verbaasd over het zeer grote aantal protestantse kerkgebouwen! Wat denk je van het brazilaanse Sao Paolo? Op één R.K. kerkgebouw zeker 10 protestantse. En in Santiago de Chili is de verhouding ca. 1- 20!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: januari 18, 2008, 08:04:03 pm »

quote:

drentenaar schreef op 18 januari 2008 om 19:52:
[...]

Gisteren werd er op de IKON-site vermeld, ter gelegenheid van de aanvang van het 'Jaar van het Religieuze Erfgoed' dat de RKK in ons land momenteel over 1693 kerkgebouwen beschikt, en de PKN over 2319! Dus ...
(Over 10 jaar zal dat aantal bij beide overigens met zo'n 25% zijn gekrompen!)

Overigens sta je in sommige 'roomse' landen verbaasd over het zeer grote aantal protestantse kerkgebouwen! Wat denk je van het brazilaanse Sao Paolo? Op één R.K. kerkgebouw zeker 10 protestantse. En in Santiago de Chili is de verhouding ca. 1- 20!
offtopic:pfff, kunst, jullie hebben onze kerken gejat :+
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: januari 18, 2008, 08:19:06 pm »

quote:

diak2b schreef op 18 januari 2008 om 20:04:
[...]

offtopic:pfff, kunst, jullie hebben onze kerken gejat :+
offtopic:Je snapt het nog steeds niet volgens mij: aangezien het de enige ware leer is die voortgezet is vanaf de apostelen behoren de gebouwen van ouds al bij de protestanten :Y)   :Y)  
En er zijn nooit afscheidingen geweest dat waren voortzettingen waarbij de fouten achterbleven met de kerknaam en verder niets  ;)  

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: januari 27, 2008, 04:49:23 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 11 januari 2008 om 13:44:
Het vervelende is dat deze mensen suggereren dat de vrijgemaakten zich ooit vrijgemaakt hebben omdat de synodale kerk pluraal zou zijn kerk.
Weet je nu dan hoe de opvatting  nu is??
Alleen door JEZUS

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: januari 27, 2008, 05:14:37 pm »
Wat bedoel je? De opvatting van wie?
Ik zeg slechts dat de mensen van de Vijfhoek suggereren dat de vrijgemaakten zich ooit vrijgemaakt hebben omdat de synodale kerk pluraal zou zijn. Terwijl dat helemaal niet de reden tot vrijmaking was.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: januari 28, 2008, 08:19:48 pm »
Het blijft  altijd jammer dat 'we' in '44 niet  naar de Christelijk Gereformeerden zijn gegaan. (die toen nog niet zo heetten?)

Ik vind 'de vijfhoek' een beetje vaag.  welke Ds's zitten daar in?

[edit]  Oh, ik heb geloof ik 4 bladzijden overgeslagen.... even teruglezen.
[edit2] Oh ja, die vijfhoek...
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2008, 08:29:47 pm door Doarsie »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: januari 28, 2008, 08:42:02 pm »
Niet dat dat enig verschil had gemaakt want de eerste contacten met de cgk waren er al in '45 of '46 en toen hadden ze er al geen trek in en dat is nog niet veranderd zoals je op de laatste synode van de cgk hebt kunnen horen.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: januari 28, 2008, 08:43:56 pm »
Tja, dat was al te laat hè... Als je voor je zelf begint ga je meteen je eigen regeltjes maken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: januari 28, 2008, 09:17:41 pm »
Volgens mij sla je de spijker op z'n kop Doarsie.  :'(
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2008, 09:17:57 pm door Mezzamorpheus »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: januari 28, 2008, 09:53:07 pm »
Dat is onzin Doarsie, want het was tot in 1946 dat gemeente(lede)n zich nog vrijmaakte maar de cgk is altijd al zo geweest, met een ultrarechtse flank die denkt iedereen de maat te mogen nemen.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: januari 28, 2008, 10:30:31 pm »
Het  denken iedereen de maat te mogen nemen is 'gelukkig' geen alleenrecht van de CGk.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: januari 28, 2008, 11:04:06 pm »
Na meer dan zestig jaar praten vind ik dat een zeer sterk argument wat de cgk volledig verontschuldigd voor hun aandeel in het totstandkomen van de landelijke afspraken.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: januari 28, 2008, 11:14:54 pm »
* okidoki vind het niet erg als er on-topic gekletst zou worden :+

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: februari 09, 2008, 05:58:29 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 11 januari 2008 om 13:09:
[mbr]Vervolgdiscussie van het oudere topic: Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??[/mbr]

Ik las vandaag een artikel in Trouw en ben wel benieuwd hoe jullie er over denken.
Aangezien ik niet zo goed weet waar het geplaatst moet worden en dit me een vrij geschikte plaats leek heb ik het hier maar neergezet. Als het hier niet goed staat, dan een vriendelijk verzoek aan de mod om het te verplaatsen. (of als het dubbel is het te verwijderen. :) )

Verontruste vrijgemaakten schermen met scheiding

Amsterdam – De kerk is ’stuk, want ze is pluraal geworden’. Dat is de klacht van een groep verontruste vrijgemaakten die zich De Vijfhoek noemt. De enige uitweg: bekering.

Het postmodernisme heeft gezegevierd in de gereformeerde kerken (vrijgemaakt), aldus het ’visiedocument’ Gods Woord of Mensenwoord? dat op 7 februari publiek wordt. Zelfs in dit ooit zo eensgezind orthodoxe kerkgenootschap  interpreteert iedereen er maar op los.

Zo zijn de vrijgemaakten geworden waar ze altijd zo voor vreesden: een plurale kerk. Net als de ’synodalen’, de kerk waar ze in 1944 van af zijn gesplitst. „Veel van wat er nu kan en gebeurt, herkennen we uit de tijd dat de toenmalige gereformeerde kerk synodaal aan het begin van haar omwenteling stond.”

De Vijfhoek ziet hoe de vrijgemaakten de zondagsrust  en echtscheiding relativeren, hoe de positie van de vrouw verandert en er zelfs gematigd wordt gedacht over homoseksualiteit.

Liturgisch mag er van alles, en de gezonde leer is ingeruild voor ’de leefwereld van de hoorders’, stelt het document, ’verdrongen door evangelische beleving’. Deze EOïsering heeft ertoe geleid dat, waar vroeger de gereformeerde leer, neergelegd in 16de-eeuwse documenten, hét richtsnoer was, men het nu heeft over de door de EO bedachte ’oecumene van het hart’.

Dat alles is ronduit ’rampzalig’. De enige kans op herstel is ’bekeren voor het te laat is’. Dat vraagt om eerherstel voor een fundamentalistische bijbelbeschouwing; het scheppingsverhaal in Genesis verdraagt geen andere dan de letterlijke uitleg.

Anders vervalt men tot ’godslasterlijke Schriftkritiek’. Begrip voor of zelfs samenwerking met kerken die vrouwelijke ambtsdragers kennen, is uit den boze. Evangelische geloofsbeleving moet wijken voor bevindelijkheid en erkenning van de toorn Gods.

De Vijfhoek-verontrusten dreigen niet met een schisma, maar sluiten hun stuk wel als volgt af. Hun houding zal ’tegenstand’ oproepen, „mogelijk verwijdering en zelfs uiteindelijk ook: scheiding. Het zij zo. Dat moeten we niet ontlopen.”

Bron: http://meer.trouw.nl/nieu...en-schermen-met-scheiding

het hele document is te lezen op: http://www.trouw.nl/redactie/pdf/Vijfhoek.pdf (dat heb ik niet gelezen)

Nu dus blijkt dat de vrijgemaakten dezelfde richting opgaan als de synode waar zij zich van afgescheiden hebben in 1944, is het dan geen wenselijk iets om weer op te gaan in de synode?

Ik ben niet zo bekend met de geschiedenis van de gereformeerde stromingen, wellicht dat het een erg domme vraag is, maar dat risico neem ik dan maar. :)

Ik vind dat toch een nogal vreemde opstelling - ik bedoel: datgene waar het aangehaalde krantebericht ons over informeert - waarvan ik zelf niet het idee heb dat die goed is.
Er zal altijd een hoop aan de hand zijn in de kerk. Dat is volgens mij inherent aan kerk-zijn in deze wereld. Ik denk dat er niks anders op zit, dan in die situatie je positief en constructief op te stellen. En ik heb het gevoel dat ik dat hier mis. Het ademt meer een sfeer van: 'we worden het zat, dan moeten we maar vertrekken.' Ik vraag mij af hoe geestelijk dat is. Ook al begrijp ik wel, dat je de moeiten van bepaalde kerkleden niet moet onderschatten.
Maar ik vind het nog altijd opvallend, dat wanneer ik met moeilijke karakters van doen heb, dat ik op termijn toch tot begrip kom.

Ik heb zelf ook wel eens gedacht aan een kerkelijke overstap. Maar het wilde er niet van komen. Misschien is het wel de hand van God geweest, die mij tegenhield. Het zou wel eens kunnen zijn dat God mijn overwegingen niet goed keurde. Als ik erop terug kijk, waren er ook gedachten en overwegingen bij mij die niet zuiver waren.

Wat de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) betreft, die zijn best veranderd. Dat is nogal wennen. Maar vervolgens moet het dan toch wel mogelijk zijn om je houding daarin te bepalen?
In zo'n kerkelijke situatie, waarin veranderingen komen, is het zaak als kerkverband een goede koers te kiezen.
Ik vind het bijzonder verfrissend om te lezen, dat er van de zijde van de Theologische Universiteit expliciet uitgesproken is, dat men verder wil in onderworpenheid aan het Woord van God en in gebondenheid aan de gere­formeerde belijdenis.