quote:
Naar mijn mening erkennen vrijzinnigen de autoriteit van God niet. Zetten zichzelf boven het Woord. En dat is jammerlijk en zinloos.
Tegelijk is het begrijpen van Gods Woord heel ingewikkeld om te beschrijven. Wie begrijpt het dan werkelijk goed?
Daar kun je een topic op zichzelf over houden.
Even simpel gesteld: evangelischen zijn tegengesteld aan vrijzinnig. Dat is iig. zeker hun intentie. Men wil zich onderwerpen aan wat de Heer zegt en duidelijk maakt in het Woord.
quote:
[...]
Ik ken de evangelische wereld een beetje, doordat ik op een evangelische studentenvereniging heb gezeten en jarenlang een evangelische huisgenote heb gehad. Die huisgenote merkte eens op dat de Helperkerk in naam pinkster was, maar inhoudelijk meer evangelisch, terwijl de Goede Herderkerk (tegenwoordig CCG) in naam evangelisch was maar in vorm pinkster. Het viel me op dat de evangelischen/ bapto's/ etc die ik heb leren kennen allemaal erg denken in losse gemeentes. Als je in Groningen bij de VBG zit, is het niet vanzelfsprekend dat je straks in Rotterdam ook naar de VBG gaat. Ook bij veel gereformeerden (inclusief mijn vrouw) merk ik zo'n houding.
Dat verklaart misschien mijn houding tov de evangelischen en hun "leer" een beetje.

Terecht, de kans bestaat dat een gemeente in plaats A met (ongeveer) dezelfde naam andere gebruiken heeft en leer hanteert dan plaats B. Er zijn hoogstens algemene eigenschappen uit de naam af te leiden. ( wel niet charismatisch als je geluk hebt ). Voor de rest zul je er naar toe moeten gaan om te horen wat er gezegd wordt tijdens de prediking en hoe het toegaat in de dienst.
quote:
Nog maar een vraag: wat is een leer? En kan een individuele gemeente wel een eigen leer hebben?
[...]
Ja zondermeer, tenzij men verbonden is aan een grotere organisatie. De Baptisten hebben (voor zover ik weet) een centrale organisatie waar "de leer" bewaakt wordt. Als een gemeente daarvan afwijkt dan zal dat consequenties hebben. Althans dat heb ik daarover gehoord ( en me soms boos over gemaakt ). Zelf ben ik altijd naar gemeenten gegaan die zelfstandig waren en geen organisatie boven zich hadden, danwel zich daarvan bevrijdt hadden.
Overigens moet je het woord "leer" niet te breed maken. Het gaat dan over zaken als doop, avondmaal, gaven van de HG, verbond.
Het is niet zo dat buiten de Sola's gegaan wordt. De apostolische belijdenis zal ook niet ter diskussie staan. Over dergelijke basis dingen gaat het niet.
quote:
Lijkt me toch moeilijk: er is in evangelische kringen helemaal niets waaraan een dergelijk verhaal getoetst kan worden. Dus stel dat de oudsten (oid) zo'n "ernstig" gesprek gaan voeren met iemand, waaraan ontlenen ze dan de autoriteit om de mening van diegene als verkeerd te betitelen?
In onze gemeente hebben we wel degelijk zeer uitgesproken opvattingen en interpretaties. Alles wordt daarbij getoetst aan de bijbel, ook onze eigen opvattingen. Als we overtuigd zijn dat de bijbel iets anders leert dan wij denken, dan passen we onze opvattingen aan. En dat gebeurd dan ook werkelijk, wat dat betreft zijn we consequent.
Dat is de essentie: Sola Scriptura. Het zou onacceptabel zijn als we daar van af zouden wijken. We houden onszelf daar dus ook aan.
Soms heeft dat problemen tot gevolg. Wij vonden dat de waterdoop geen plaats had in deze tijd. (niet zomaar, maar na lang nadenken, studeren en veel praten over de bijbel ).
De bijbel zegt dit, wij willen God woord volgen, dus wij doen het dus ook zo. ( afgezien van jouw opvattingen over doop, hoop ik dat je hiermee ongeveer begrijpt hoe het toegaat en wat de bewegingsredenen zijn ).
quote:
Dat laatste ben ik met je oneens. Er valt veel te zeggen voor het tegendeel namelijk: er is geen leer in de evangelische kerken, waardoor verschillen van mening al snel ontaarden in jouw woord tegen dat van iemand anders. Er is geen autoriteit van waaruit kan worden bepaald of mensen vrijzinnige of verkeerde dingen roepen. Daardoor is m.i. juist in evangelische kerken het risico op vrijzinnigheid (en ook van wereldgelijkvormigheid) veel groter.
Als je inziet dat de leer doals deze wordt samengevat in formulieren van eenheid en dergelijke geschriften ook maar is opgesteld door mensen, dan valt de autoriteit die de traditionele kerken op basis daarvan denken te hebben ook wel mee. Ik zie de waarde daarin niet, de bijbel is Gods Woord, daar kom ik niet aan. Alles wat er verder over geschreven wordt is ter discussie, is menselijk, is feilbaar. ( conform Sola Scriptura )
quote:
Het sola scripture principe (en de 4 andere sola's) lijken, als ik dit topic zo lees, het belangrijkste principe van de evangelische kerken te zijn, het begin van wat je met een beetje goede wil een leer zou kunnen noemen. Maar als ik zo zie waar dat allemaal op uitloopt: evangelische gemeenten die zich focussen op wonderen en genezingen omdat dat in de bijbel staat, die zijn ingericht volgens het gemeentemodel van Handelingen 2, waarin leiders die goed kunnen knippen en plakken een boodschap kunnen verkondigen met een schijnbaar bijbelse onderbouwing. Theologische diepgang is vaak afwezig of wordt zelfs radicaal afgewezen, want het zou afleiden van de essentie. De bijbel wordt behandeld als een boek dat voor zichzelf spreekt en 100% duidelijke regels voorschrijft. Ik weet, dit is allemaal gechargeerd en ik ken ook evangelischen die wél een gedegen theologische kennis hebben, meer dan ik iig. Maar toch vraag ik me dan af: is dit allemaal niet rete-vrijzinnig?
Ik ben niet charismatisch. Ook al ben ik evangelisch, ik heb grote theologische bezwaren tegen de charismatische leer. De onderbouwing daarvan zal wellicht afwijken van de gereformeerde zienswijze, maar we komen wel op hetzelfde uit. Het zou daarom niet terecht zijn als ik de charismatische leer zou verdedigen ( ik heb daar ook geen behoefte aan ). Daar zul en een andere evangelische christen voor moeten strikken