Auteur Topic: 'IK BEN' is mijn naam  (gelezen 27256 keer)

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #150 Gepost op: mei 23, 2008, 09:11:04 am »
Dat het dogma van de drieëenheid alszodanig niet in de Bijbel uiteengezet/onderwezen wordt, daar is iedereen het denk ik wel over eens. Je kunt je natuurlijk afvragen waarom God, indien Hij een mysterieuze drieeenheid was, dit dan niet expliciet in de Bijbel opgenomen heeft, indien het Zijn wens is dat mensen Hem als een drieeenheid zouden bezien en aanbidden. Echter is in dit blog inmiddels, aan de hand van de Schrift zelf, ruimschoots voldoende aangetoond dat het dogma van de drieëenheid, als we eerlijk zijn, op geen enkele manier door de Bijbel wordt ondersteund (George in "'IK BEN' is mijn naam"). De Bijbel maakt duidelijk dat God niet drie personen in één wezen is. Jezus citeerde Deuteronomium 6:4-5 in zijn antwoord tot schriftgeleerden (in Markus 12:29): ’Hoor, o Israël, Jehovah, onze God, is één Jehovah,en gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand en met geheel uw kracht.’
Ook hebben we gezien dat er in Kol 1:15 letterlijk staat dat Jezus "de eerstgeborene der ganse schepping" is, en waarom het, Bijbels gezien, volstrekt onredelijk zou zijn hier ineens een andere betekenis aan toe te gaan kennen dan alle andere 30 keer dat deze term 'eerstgeborene' in de Bijbel voorkomt. Daarnaast spreekt Spreuken 8:22, verwijzend naar de Zoon als de gepersonifieerde wijsheid, dat God hem "schiep" aan het begin van zijn weg, of zoals GNB96 het verwoord: "De Heer heeft mij als eerste geschapen, lang geleden, voor al het andere." (De opmerking dat dit niet op Jezus betrekking zou hebben omdat God dan 'dom' geweest zou zijn voordat Hij Jezus schiep slaat natuurlijk nergens op, want dat zelfde argument zou nog steeds gelden als hier niet op Jezus geduid werd. God zou volgens zo'n redenatie dom zijn geweest voordat Hij de wijsheid schiep. Aangezien dit laatste natuurlijk overduidelijke flauwekul is, bekrachtigt deze gedachtengang juist eerder de opvatting dat hier inderdaad over Gods eerstgeboren Zoon gesproken wordt.)

Ook is in dit blog de algemeen wetenschappelijke consensus besproken omtrent de heidense oorsprong van het drieëenheidsdogma. Natuurlijk is het mogelijk dat de wetenschap er naast zit, en dat mag beargumenteerd worden, ook al stemmen zelfs de meeste serieuze encyclopedieën van de christenheid zelf in met deze algemeen wetenschappelijke consensus. Verder is de invloed van de Griekse filosofie binnen de dogma's van de latere christenheid onweerlegbaar. Dit laatste tegenspreken is niets anders dan de werkelijkheid bestrijden.

Als derde is in dit blog aangestipt hoe vervolgens het dogma van de drieëenheid vanaf de 3e en vooral 4e eeuw haar intrede heeft gedaan binnen het (reeds afvallig geworden) christendom.
Dit laatste hoeft ons echter niet te verbazen gezien hetgeen door de eerste eeuwse apostelen van Jezus onder inspriratie werd opgetekend. Zo had de apostel Paulus voorzegd dat er onder de gezalfde christenen een afval zou plaatsvinden, en Jezus’ boodschappen aan de zeven gemeenten  in Klein-Azië maken duidelijk dat deze afval zich tegen de tijd dat Johannes een hoge leeftijd had bereikt, reeds ontpopte. (Zie 2 Thessalonicenzen 2:3-12; Openbaring 2; 2 Petrus 2:1-3; Handelingen 20:29-30, vergelijk Mattheüs 13:36-43; 2 Tim. 2:16-18; 4:14-15). Het is niet vreemd dat deze geïnspireerde voorzeggingen inderdaad in vervulling zijn gegaan.

We kunnen ons afvragen: hebben we de waarheid werkelijk lief?
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2008, 09:32:58 am door George »

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #151 Gepost op: mei 23, 2008, 09:29:25 am »
"Past op: misschien zal iemand u als zijn prooi wegdragen door middel van de filosofie en door ijdel bedrog overeenkomstig de overlevering van mensen, overeenkomstig de elementaire dingen van de wereld en niet overeenkomstig Christus" - Kolossenzen 2:8

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #152 Gepost op: mei 23, 2008, 09:39:18 am »

quote:

George schreef op 23 mei 2008 om 09:11:
Dat het dogma van de drieëenheid alszodanig niet in de Bijbel uiteengezet/onderwezen wordt, daar is iedereen het denk ik wel over eens.

nee, tenzij dit een woordspelletje is. Uiteraard staat het dogma niet letterlijk in de bijbel, net zoals allerlei andere dogma's van zowel de christenen als de jehovah's getuigen. Nergens kun je bv. in de bijbel letterlijk vinden, dat Jezus gelijk is aan de aartsengel Michael (en toch wordt dat door het wachttorengenootschap geleerd).

"letterlijk" staan er verrassend weinig dogma's in de bijbel. Dat komt omdat de bijbel een geschiedenis is van God en mensen, niet een leerstellig boek.

quote:

Je kunt je natuurlijk afvragen waarom God, indien Hij een mysterieuze drieeenheid was, dit dan niet expliciet in de Bijbel opgenomen heeft, indien het Zijn wens is dat mensen Hem als een drieeenheid zouden bezien en aanbidden.
tja, als je de expliciete teksten negeert, ..... Als je negeert dat geschreven staat dat het Woord God is, of dat Jezus zegt dat Hij "de eerste en de laatste" is, net als Jehovah, of dat God de Vader over de Zoon zegt "Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest, de hemelen zijn het werk van uw handen" (Psalm 102, over Jehovah),.... tja, als je dat negeert en uit je bijbel haalt, dan ben ik het helemaal met je eens, dat wat er voor de rest overblijft niet expliciet en overduidelijk trinitarisch is.

je kunt je óók afvragen waarom het wachttorengenootschap niet in de bijbel genoemd wordt, of dat Jezus Michaël is, als dat zo belangrijk (of uberhaupt waar!) is?

quote:

Echter is in dit blog inmiddels, aan de hand van de Schrift zelf, ruimschoots voldoende aangetoond dat het dogma van de drieëenheid, als we eerlijk zijn, op geen enkele manier door de Bijbel wordt ondersteund (George in "'IK BEN' is mijn naam").

nee hoor, zo overtuigend was je post niet. Alleen aangezien het nogal een lap tekst is, die je van elders hebt gehaald (?!) kost het wat tijd om erop te reageren. Het punt m.b.t. tot de "eerste en de laatste" blijft gewoon staan, en je lange post gaat er uberhaupt amper op in.

quote:

(..)
Daarnaast spreekt Spreuken 8:22, verwijzend naar de Zoon als de gepersonifieerde wijsheid, dat God hem "schiep" aan het begin van zijn weg, of zoals GNB96 het verwoord: "De Heer heeft mij als eerste geschapen, lang geleden, voor al het andere." (De opmerking dat dit niet op Jezus betrekking zou hebben omdat God dan 'dom' geweest zou zijn voordat Hij Jezus schiep slaat natuurlijk nergens op, want dat zelfde argument zou nog steeds gelden als hier niet op Jezus geduid werd. God zou volgens zo'n redenatie dom zijn geweest voordat Hij de wijsheid schiep. Aangezien dit laatste natuurlijk overduidelijke flauwekul is, bekrachtigt deze gedachtengang juist eerder de opvatting dat hier inderdaad over Gods eerstgeboren Zoon gesproken wordt.)

zo, dus God was voor de schepping van z'n wijsheid, toch ook slim? Eigenaardig hoor. Mij lijkt het eerder een argument voor het continue bestaan van de wijsheid. Hooguit zou je in Spr.8 een verandering in "economie" binnen de triniteit kunnen bespeuren: Gods Wijsheid (altijd al aanwezi in God) krijgt een zelfstandigere positie. Mij ook best, is niet incompatibel met de triniteit.

quote:

Ook is in dit blog de algemeen wetenschappelijke consensus besproken omtrent de heidense oorsprong van het drieëenheidsdogma. Natuurlijk is het mogelijk dat de wetenschap er naast zit, en dat mag beargumenteerd worden, ook al stemmen zefs de meeste serieuze encyclopedieën van de christenheid zelf in met deze algemeen wetenschappelijke consensus.

:O

op deze plek was een kots-icoontje meer op z'n plaats. Hoe durf je met droge ogen het (deels uit z'n verband) citeren van enkele encyclopedieën en het aanhalen van atheisten die als christen-basher bekend staan en nota bene zo ongeveer al je eigen overtuigingen ook als heidens bestempelen, en een mening die niet door de wetenschap gedragen wordt, te benoemen als algemeen wetenschappelijke consensus?  Betekent dit nu, dat het óók wetenschappelijk aangetoond is, dat wat het wachttorengenootschap gelooft óók allemaal heidens is, aangezien sommige van je bronnen zo ongeveer alles van het christendom (incarnatie, kruis, opstanding, maagedelijke geboorte, 12 dicipelen, doop van Jezus, etc) van heidense oorsprong achten?

quote:

Verder is de invloed van de Griekse filosofie binnen de dogma's van de latere christenheid onweerlegbaar. Dit laatste tegenspreken is niets anders dan de werkelijkheid bestrijden.
hahaha, heel goedkoop. Je haalt een paar citaten aan, en daarmee zou het bewezen zijn. Als het zo was dat grieks denken nodig is om de drie-eenheid te bewijzen, waarom heb ik het dan niet nodig in mijn bewijzen? Waarom betekent "de eerste en de laatste" dan gewoon dat Jezus gelijk is aan Jehovah die óók de "eerste en de laatste" is? Wat een kolder.

quote:

Als derde is in dit blog aangestipt hoe vervolgens het dogma van de drieëenheid vanaf de 3e en vooral 4e eeuw haar intrede heeft gedaan binnen het (reeds afvallig geworden) christendom.
Dit laatste hoeft ons echter niet te verbazen gezien hetgeen door de eerste eeuwse apostelen van Jezus onder inspriratie werd opgetekend. Zo had de apostel Paulus voorzegd dat er onder de gezalfde christenen een afval zou plaatsvinden, en Jezus’ boodschappen aan de zeven gemeenten  in Klein-Azië maken duidelijk dat deze afval zich tegen de tijd dat Johannes een hoge leeftijd had bereikt, reeds ontpopte. (Zie 2 Thessalonicenzen 2:3-12; Openbaring 2; 2 Petrus 2:1-3; Handelingen 20:29-30, vergelijk Mattheüs 13:36-43; 2 Tim. 2:16-18; 4:14-15). Het is niet vreemd dat deze geïnspireerde voorzeggingen inderdaad in vervulling zijn gegaan.

We kunnen ons afvragen: hebben we de waarheid werkelijk lief?
oh zeker, ik heb de Waarheid lief. En die Waarheid zegt: "IK ben de Eerste en de Laatste", en over die Waarheid wordt gezegd: "Het Woord is God" en er wordt door de Vader over gezegd dat "Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest, de hemelen zijn het werk van uw handen" (Psalm 102, over Jehovah) over de Zoon gaat. Dus ja, ik heb de Waarheid lief, en ik was niet van plan me daar zomaar vanaf te laten halen met wat uit z'n context gerukte quotes.

Wellicht is het informatief voor je, om eens zelf na te lezen wat de vroege kerkvaders over de triniteit zeiden. Niet omdat je die moet geloven, maar omdat je dan kunt zien hoe leugenachtig de publicaties van het wachttorengenootschap zijn, als ze beweren dat de vroege kerkvaders niet trinitarisch waren. Iemand die de Waarheid liefheeft, zou het aan moeten spreken dat diezelfde "Waarheid" verdedigd wordt met leugens. Als je zelf de citaten opzoekt die in publicaties genoemd worden, kun je zelf ontdekken of ze wel naar waarheid zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2008, 09:51:16 am door Nunc »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #153 Gepost op: mei 23, 2008, 10:20:53 am »

quote:

Nunc schreef op 23 mei 2008 om 09:39:
Wellicht is het informatief voor je, om eens zelf na te lezen wat de vroege kerkvaders over de triniteit zeiden. Niet omdat je die moet geloven, maar omdat je dan kunt zien hoe leugenachtig de publicaties van het wachttorengenootschap zijn, als ze beweren dat de vroege kerkvaders niet trinitarisch waren. Iemand die de Waarheid liefheeft, zou het aan moeten spreken dat diezelfde "Waarheid" verdedigd wordt met leugens. Als je zelf de citaten opzoekt die in publicaties genoemd worden, kun je zelf ontdekken of ze wel naar waarheid zijn.
Maar da's nog niet zo makkelijk, hoor! Ik heb hier een boekje van het Wachttorengenootschap, dat heet "Moet u geloof stellen in de Drieëenheid?". Daar staan allerlei losse citaten in. O.a het volgende: "De klassieken maakten een foutief gebruik van [Johannes 10:30] om te bewijzen dat Christus ... van hetzelfde wezen met de Vader is." - commentaar op het Evangelie volgens Johannes door Johannes Calvijn. Nou ben ik niet zo thuis in de geschriften van Calvijn, dat ik dit zo terug kan vinden (en een notenapparaat zit er niet in dat boekje). Wat ik wel terug kan vinden, is zijn Institutie (want die staat hier in verkorte vorm in de boekenkast). Boek 1, hoofdstuk XIII heet "Dat het enig Wezen Gods drie Personen in Zich bevat". Calvijn geloofde dus ondanks die conclusie over Joh. 10:30 in de Drie-Eenheid. Daarmee wordt hij ook een wat ongeloofwaardige bron om het geloof in de Drie-Eenheid af te kraken.

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #154 Gepost op: mei 23, 2008, 10:39:48 am »
Hoi Nunc, dank je wel voor je reactie. Ik hoop in ieder geval dat je mij persoonlijk geen verwijten maakt. Ik geloof oprecht, en met een rein geweten t.o.v. God en zijn Zoon, dat de drieëenheidsleer onbijbels, godslasterlijk en simpelweg niet waar is. Ik neem het op mijn beurt uiteraard niemand persoonlijk kwalijk indien hij deze leer wel aanhangt, maar ik wil iedereen graag helpen de Bijbelse waarheid te vinden, vooral zij die beweren de waarheid en de Bijbel werkelijk lief te hebben, en ik twijfel in het geheel niet aan jouw goede bedoelingen.

quote:

Als je negeert dat geschreven staat dat het Woord God is, of dat Jezus zegt dat Hij "de eerste en de laatste" is

Dit is niet eerlijk Nunc, dat weet je heel goed. Ik negeer die teksten helemaal niet. Ik beargumenteer, goed Bijbels en logisch onderbouwd, waarom op basis van de vertaling van deze Schriftplaatsen de conclusie dat God wél een drieëenheid is redelijkerwijs onjuist is. Laten we wel fair blijven. Volg de link hierboven en lees het nog eens zorgvuldig door. Ook Psalm 102 wordt daar besproken. Het moet je interesseren.

Nunc, over één ding zijn we het eens: zowel Jezus als Jehovah wordt 'de eerste en de laatste' genoemd, dus dat hoef je niet telkens als een soort van mantra te blijven herhalen (hoewel ik het op zich prima vind hoor). Alleen zijn we het niet eens over de conclusie die jij hieraan vebind, namelijk dat het onmiskenbaar zou betekenen dat Jezus dezelfde is als Jehovah. Dit is zowel door mij als door Etienne ook onderbouwd (denk b.v. aan het voorbeeld van Armstrong). Uiteraard hoef je het ook met die uitleg/verklaring niet eens te zijn, dat mag. Ik begrijp dat dit het sterkste bijbelse argument van trinitariërs is, maar je kunt niet ontkennen dat bepaalde namen en titels in de Bijbel wel vaker voor verschillende, van elkaar te onderscheiden wezens/personen/individuen gebruikt worden, dus het is een beetje zwak als dit het enigste is dat overeind blijft staan en daarop je conclusie betreffende de drieëenheid te basseren, daarbij voorbijgaand aan het algehele beeld wat door de hele Bijbel heen betreffende Jehovah en Jezus gegeven wordt en in bepaalde expliciete teksten, zoals die waarin over Jezus als 'de eerstegeborene' gesproken wordt. (Hoewel ik begrijp dat dit algehele beeld in sommige bijbelvertalingen wat verkleurd wordt door JHWH met HEER te vertalen en enkele verzen - waarvan de grammaticale regels meerdere opties bieden - zo te vertalen dat er een verkeerde/trinitarische indruk gewekt wordt bij de lezer die hiervan niet op de hoogte is).

Natuurlijk is de Almachtige God en Schepper altijd, in alle eeuwigheid al, wijs geweest, dat lijkt mij evident, denk je ook niet? Laten we elkaar serieus nemen. Maar Spreuken 8:22 verwijst dus niet naar de Zoon als de gepersonifieerde wijsheid?

Dus er is geen wetenschappelijk consensus over de oorsprong van het drieëenheidsdogma? Eerlijk niet? Vergeet mijn citaten, ga naar de Bieb en pak 10 goed aangeschreven encyclopedieën en lees wat verreweg de meeste zeggen. (Nogmaals, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ik denk niet dat er serieus twijfel kan bestaan over wat de consensus is.)

De Griekse filososfie heeft niet aantoonbaar de dogma's der christenheid beinvloed? Dat beweren is zelfs 'goedkoop'?!? Uh...
Vroege kerkvaders? Zucht...
Zolang je daarmee maar niet doelt op Jezus eerste-eeuwse apostelen, die waren duidelijk niet trinitarisch, heel wat "kerkvaders" daarna helaas wel, dat beargumenteer ik juist. Deze afvalligheid is in de Bijbel ook voorzegt. Waar schreef ik dat "vroege kerkvaders" niet trinitarisch waren?

Wie hou je nou voor de gek?

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #155 Gepost op: mei 23, 2008, 11:24:41 am »

quote:

Waarom betekent "de eerste en de laatste" dan gewoon dat Jezus gelijk is aan Jehovah die óók de "eerste en de laatste" is? Wat een kolder.

Wanneer Jezus zich in Openbraring 1:17b voorstelt met de titel „de Eerste en de Laatste” maakt hij er geen aanspraak op gelijk te zijn aan Jehovah, de Grootse Schepper. Hij maakt gebruik van een titel die hem op passende wijze door God is verleend. In Jesaja 44:6 omschreef Jehovah Zijn unieke positie als de ware God. Hij is de eeuwige God, en buiten hem bestaat er inderdaad geen God (1 Timótheüs 1:17).

Lees de context met vers 18:
"En hij legde zijn rechterhand op mij en zei: „Vrees niet. Ik ben de Eerste en de Laatste, 18) en de levende; en ik werd een dode, maar zie! ik leef tot in alle eeuwigheid, en ik heb de sleutels van de dood en van Hades"

Jezus was inderdaad „de Eerste” mens die tot onsterfelijk geestelijk leven werd opgewekt.
Bovendien is hij „de Laatste” die door Jehovah zelf aldus werd opgewekt. Zo wordt hij „de levende [... die] tot in alle eeuwigheid [leeft]”. Hij bezit onsterfelijkheid. In dit opzicht is hij gelijk aan zijn onsterfelijke Vader, die „de levende God” wordt genoemd (Openbaring 7:2; Psalm 42:2).

Jehovah heeft Jezus de macht gegeven om de doden op te wekken. Daarom kan Jezus zeggen dat hij de sleutels heeft om de poorten te ontsluiten voor degenen die zich in de kluisters bevinden van de dood en Hades (het gemeenschappelijke graf). — Vergelijk Matthéüs 16:18

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #156 Gepost op: mei 23, 2008, 12:03:05 pm »
Het volgende is niet een wetenschappelijk of theoretisch argument uiteraard, alleen een suggestie:

Misschien kun je deze belangrijke kwestie eens in een oprecht gebed aan Jehovah voorleggen (en gebruik daarbij zijn persoonlijke naam "Jehovah"). Vraag hem, zonder het antwoord van te voren in je hart al in te vullen, of Hij je duidelijk wil maken wat de waarheid is omtrent Hem en Zijn Zoon. Zend dit gebed vervolgens door bemiddeling van Jezus Christus in vertrouwen op tot Jehovah. Jehovah kan met zijn werkzame kracht (heilige geest) veel tot stand brengen bij personen met een nederig en waarheidslievend hart.

Alsjeblief, spot niet om deze suggestie. Altijd wanneer ik in de Bijbel studeer (en ik lees deze veel, en mediteer over de inhoud en de praktische toepassing ervan - dus ik weet heel goed dat ik net zoals jij nog heel veel te leren heb) ga ik eerst in gebed tot Jehovah en vraag hem om een ontvankelijk hart.

"Jehovah is nabij allen die hem aanroepen,
Allen die hem aanroepen in waarachtigheid." - Psalm 145:18

"En op die dag zult gij stellig zeggen: „Dankt Jehovah! Roept zijn naam aan. Maakt onder de volken zijn handelingen bekend. Vermeldt dat zijn naam hoog verheven is." - Jesaja 12:4

"Want dan zal ik volken tot een zuivere taal doen overgaan, opdat zij allen de naam van Jehovah aanroepen, ten einde hem schouder aan schouder te dienen." - Zefanja 3:9

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #157 Gepost op: mei 23, 2008, 01:42:52 pm »

quote:

George schreef op 23 mei 2008 om 12:03:
Het volgende is niet een wetenschappelijk of theoretisch argument uiteraard, alleen een suggestie:

Misschien kun je deze belangrijke kwestie eens in een oprecht gebed aan Jehovah voorleggen (en gebruik daarbij zijn persoonlijke naam "Jehovah"). Vraag hem, zonder het antwoord van te voren in je hart al in te vullen, of Hij je duidelijk wil maken wat de waarheid is omtrent Hem en Zijn Zoon. Zend dit gebed vervolgens door bemiddeling van Jezus Christus in vertrouwen op tot Jehovah. Jehovah kan met zijn werkzame kracht (heilige geest) veel tot stand brengen bij personen met een nederig en waarheidslievend hart.

Alsjeblief, spot niet om deze suggestie. Altijd wanneer ik in de Bijbel studeer (en ik lees deze veel, en mediteer over de inhoud en de praktische toepassing ervan - dus ik weet heel goed dat ik net zoals jij nog heel veel te leren heb) ga ik eerst in gebed tot Jehovah en vraag hem om een ontvankelijk hart.

"Jehovah is nabij allen die hem aanroepen,
Allen die hem aanroepen in waarachtigheid." - Psalm 145:18

"En op die dag zult gij stellig zeggen: „Dankt Jehovah! Roept zijn naam aan. Maakt onder de volken zijn handelingen bekend. Vermeldt dat zijn naam hoog verheven is." - Jesaja 12:4

"Want dan zal ik volken tot een zuivere taal doen overgaan, opdat zij allen de naam van Jehovah aanroepen, ten einde hem schouder aan schouder te dienen." - Zefanja 3:9

Jammer dat je hiermee welhaast suggereert dat anderen blijkbaar niet de Bijbel proberen te verstaan met hulp van God. Daarmee sla je elke gespreksmogelijkheid dood, aangezien jij je voordoet als de enige die het zo doet en dus als de enige die het bij het rechte eind kan hebben.

Ook doe je alsof het God zijn van Jezus totaal afhangt van die ene titel, terwijl Nunc op diverse plaatsen al veel meer argumenten gegeven heeft (en hij is niet de enige).

Zo kom ik weer even naar het onderwerp. Ik begin maar met een vraag. Wie mag aanbeden worden volgens de Bijbel? Alleen God toch?

quote:

Mattheüs 28
9  En zie, daar kwam Jesus haar tegen, en sprak: Weest gegroet. Ze kwamen  nader, omklemden zijn voeten, en aanbaden Hem.
10  Nu sprak Jesus tot haar: Vreest niet; gaat, en boodschapt mijn broeders,  dat ze naar Galilea moeten gaan; daar zullen ze Mij zien.
(...)
16  De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg, die Jesus hun had  aangewezen.
17  En toen ze Hem zagen, aanbaden ze Hem, ofschoon ze eerst hadden getwijfeld.
18  Jesus trad op hen toe, en sprak: Mij is alle macht gegeven in de hemel  en op de aarde.
19  Gaat dus heen; onderwijst alle volken, doopt ze in de naam van den Vader  en van den Zoon en van den Heiligen Geest,
20  en leert ze onderhouden al wat Ik u heb geboden. Ziet, Ik blijf altijd  bij u, tot aan het einde der wereld.

Jezus laat geenszins merken dat Hij de mensen kwalijk neemt dat ze Hem aanbidden, waar Hij in Zijn prediking anders aardig direct is! Welke conclusie verbind jij hieraan?
Naast de direct aanbidding is er in dit gedeelte nog een aanwijzing te vinden voor de constatering dat Jezus God is. De leerlingen moeten de volken alles leren onderhouden wat Hij geboden heeft. Uit de prediking van Jezus weten we dat Hij echt predikte Gods geboden te volgen (denk aan de Bergrede). Als Hij niet God zou zijn, zou hij dus hier oproepen andere geboden te volgen dan die van God. Hoe rijm je dit?

Er is mijns inziens voldoende aanleiding om te kunnen stellen: Jezus is JHWH, Ik Ben!
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2008, 01:43:41 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #158 Gepost op: mei 23, 2008, 02:57:41 pm »

quote:

HenkG schreef op 23 mei 2008 om 13:42:
Jammer dat je hiermee welhaast suggereert dat anderen blijkbaar niet de Bijbel proberen te verstaan met hulp van God. Daarmee sla je elke gespreksmogelijkheid dood, aangezien jij je voordoet als de enige die het zo doet en dus als de enige die het bij het rechte eind kan hebben.
Hoi Henk. Jammer dat je het zo opvat. Het was echt niet zo bedoeld. Sorry.

quote:

Ook doe je alsof het God zijn van Jezus totaal afhangt van die ene titel, terwijl Nunc op diverse plaatsen al veel meer argumenten gegeven heeft (en hij is niet de enige).
Die andere argumenten waren toch allemaal al weerlegt? Zie: George in "'IK BEN' is mijn naam"

quote:

Zo kom ik weer even naar het onderwerp. Ik begin maar met een vraag. Wie mag aanbeden worden volgens de Bijbel? Alleen God toch?

Ja, inderdaad, alleen God de Vader mag volgens de Bijbel aanbeden worden, zoals ook Jezus dat zei:
Mattheüs 4:10 (SV): "Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen.”

Mattheüs 28:9 (NW) : "En zie! Jezus kwam hen tegemoet en zei: „Goedendag!” Zij traden op hem toe en grepen zijn voeten vast en brachten hem hulde."

Mattheüs 28:9 (NBV) : "Op dat moment kwam Jezus hun tegemoet en groette hen. Ze liepen op hem toe, grepen zijn voeten vast en bewezen hem eer."

Mattheüs 28:9, WV95 : "En zie, Jezus kwam hun tegemoet. ‘Gegroet’, zei Hij. Ze gingen naar Hem toe, grepen Hem bij de voeten vast en vielen voor Hem op de knieën."

Matthew 28:9 (Young's Literal Translation) : "and as they were going to tell to his disciples, then lo, Jesus met them, saying, `Hail!' and they having come near, laid hold of his feet, and did bow to him."

Matthew 28:9 (Darby Translation) : "And as they went to bring his disciples word, behold also, Jesus met them, saying, Hail! And they coming up took him by the feet, and did him homage."

Matthew 28:9 (Worldwide English (New Testament)) : "As they were going, Jesus met them. He said `Greetings!' The women bowed down in front of him and put their hands on his feet."

Matthew 28:9 (Weymouth New Testament) : "And then suddenly they saw Jesus coming to meet them. "Peace be to you," He said. And they came and clasped His feet, bowing to the ground before Him."

Matthaeus 28:9 (Luther Bibel 1545) : "iehe, da begegnete ihnen Jesus und sprach: Seid gegrüßet! Und sie traten zu ihm und griffen an seine Füße und fielen vor ihm nieder."

Matthaeus 28:9 (Elberfelder) : "Als sie aber hingingen, es seinen Jüngern zu verkünden, siehe, da kam Jesus ihnen entgegen und sprach: Seid gegrüßt! Sie aber traten zu [ihm], umfaßten seine Füße und warfen sich vor ihm nieder."

Ik weet niet of je de beschikking hebt over een goede interlineaire vertaling, zodat je de grondwoorden die hier gebruikt worden zelf eens nader kan onderzoeken, alvorens hier al te voorbarige conclusies aan te verbinden.

Het Griekse woord pro‧sku′ne‧o komt nauw overeen met het Hebreeuwse hisj‧ta‧chawah′; het houdt ook zowel de gedachte in van hulde brengen aan schepselen als van het aanbidden van God of een godheid, hoewel bij pro‧sku′ne‧o de wijze waarop hulde wordt gebracht, misschien niet zo sterk naar voren treedt als bij de Hebreeuwse uitdrukking hisj‧ta‧chawah′, die de gedachte van zich neerwerpen of neerbuigen aanschouwelijk overbrengt. Geleerden leiden het Griekse woord van het werkwoord ku′ne‧o af, dat „kussen” betekent. Uit de wijze waarop het woord in de christelijke Griekse Geschriften (alsook in de Septuaginta, de Griekse vertaling van de Hebreeuwse Geschriften) wordt gebruikt, blijkt dat personen op wier handelingen dit woord wordt toegepast, zich neerwierpen of neerbogen. — Mt 2:11; 18:26; 28:9.

Net als bij de Hebreeuwse term moet ook bij pro‧sku′ne‧o de context in aanmerking genomen worden om vast te stellen of er slechts hulde als een daad van diep respect wordt bedoeld, of dat er sprake is van hulde als een daad van aanbidding.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2008, 03:01:17 pm door George »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #159 Gepost op: mei 24, 2008, 01:27:15 am »
Misschien denken mensen te moeilijk en moeten ze gewoon aannemen dat het God de Vader is die door Jezus de Zoon zich liet zien, die (Jezus)door zijn disipelen God genoemd werd en God is die één is met de Vader. Dat vanuit zowel God de Vader en Jezus de Zoon de Heilige Geest de wereld in gaat om in ons te wonen. God die in ons aan het werk is dus. En verder er niet te veel over nadenken en gewoon aannemen. De waarheid ligt bij God en wij kunnen God niet geheel begrijpen. God is meer dan ons. Hem omschrijven lukt niet vanuit ons beperkte intelligentie en een beperkte woordenschat die elke taal op de wereld kent. Menselijke woorden kunnen Hem niet omschrijven, het schiet te kort. God de Vader die in Jezus woont gaat ons verstand al te buiten. De Heilige Geest die de Geest van God en de Geest van Jezus is gaat onze denken te buiten. Hoe God en Jezus door de Heilige Geest in alle christenen te gelijketijd kan wonen kunnen we niet bevatten. Dat God overal is snappen we niet. Hoe God liefde is???  Maar het is zo en we geloven in Hem. Eens zal ons duidelijk worden wat voor ons nu nog in het verborgene ligt. Geen mens kan het beschrijven wat dat is, ook de beste theoloog niet. Want Gods wijsheid, kennis en inzicht gaat onze perken te buiten. Ik probeer het ook steeds, maar Hem echt goed beschrijven lukt me niet. Wat ik kan zeggen is enkel: God werd openbaar in Jezus. Wie Jezus zag, die zag de Vader. In Jezus stierf God de Vader zelf voor onze zonden aan het kruis voor onze zonden, opdat we zouden bekeren in geloof en de werken van de Geest van liefde en kracht zichtbaar zullen worden in ons leven.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Titaan.

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #160 Gepost op: mei 24, 2008, 02:27:45 pm »

quote:

George schreef op 18 mei 2008 om 00:42:
In Kol 1:15 (NBG51) staat geschreven:
"Hij [Jezus] is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping."

Betekent dit dat....
de voormenselijke Jezus geschapen is, en wel als eerste van al Gods scheppingswerken? "

quote:

George schreef op 19 mei 2008 om 19:01:
Wordt, volgens de gebruikelijke betekenis van het woord „eerstgeborene”, daarmee niet te kennen gegeven dat Jezus de oudste in Gods gezin van zonen is?

quote:

George schreef op 20 mei 2008 om 09:00:
[..]
Ook in de bijzondere gevallen die jij noemt blijft het zo dat [ ... (een ander aspect van de discussie) ]
Dus voor de duidelijkheid, betreffende het gebruik van de term ‘eerstgeborene’ in psalm 89, ben je het met me eens dat het hier niet betekent ‘de eerste die geboren is’ maar: de eerste in positie of prioriteit (belangrijkste, voornaamste, hoogste).

quote:

..
De stam Efraïm werd de belangrijkste stam van het noordelijke tienstammenrijk, zodat zijn naam vaak het gehele tienstammenrijk aanduidt. Omdat Jahweh niet Manasse, de eigenlijke eerstgeboren zoon van Jozef, maar Efraïm verkoos om de zegen van de eerstgeboren zoon uit handen van diens grootvader Jakob te ontvangen, kon hij de stam Efraïm terecht „mijn eerstgeborene” noemen. — Jer 31:9, 20; Ho 11:1-8, 12; vgl. Ge 48:13-20.

Dus (als ik je goed begrijp) betreffende het gebruik van de term ‘eerstgeborene’ in Jeremia, laat je de functie staan en gaat het dus hier niet om de eerste die geboren is maar de eerste in positie (belangrijkste).

Oftewel:
- Klopt het dat de term eerstgeborene 2 betekenissen kan hebben, waardoor dus de context de werkelijke betekenis aangeeft ?
- Hierna zou ik je willen aangeven welke van de 2 betekenissen (over)duidelijk het beste past binnen kol.1:15-20. ( en daarna de andere aspecten zoals “onderdeel van de groep”  ).
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2008, 02:28:18 pm door Titaan. »

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #161 Gepost op: mei 24, 2008, 03:05:29 pm »
Hoi gaitema, volgens mij ben jij een zeer vriendelijke man, ik merk dat de hele tijd aan jouw manier van schrijven. Ik vind het prettig om jouw bijdragen te lezen, dus ook nu weer: bedankt voor je reactie.

Ik ben het gedeeltelijk ook met je eens. Immers de Schrift zegt over God:
"O de diepte van Gods rijkdom en wijsheid en kennis! Hoe ondoorgrondelijk [zijn] zijn oordelen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen!" - Romeinen 11:33, zie b.v. ook Ps 139:6 ; Da 4:35.

en Jesaja 40:13 zegt: "Wie heeft de afmetingen van de geest van Jehovah opgenomen, en wie kan hem als zijn raadsman iets doen weten?"

De Bijbel geeft echter ook duidelijk aan dat we God kunnen vinden en tot hem kunnen naderen:
"En hij heeft uit één [mens] elke natie van mensen gemaakt om op de gehele oppervlakte der aarde te wonen, en hij heeft de bestemde tijden en de vastgestelde grenzen van de woonplaats der [mensen] verordend, opdat zij God zouden zoeken, of zij wellicht naar hem tasten en hem werkelijk vinden zouden, ofschoon hij eigenlijk niet ver is van een ieder van ons." - Hand 17:26-27

Psalm 83:19 [18] vermeld duidelijk: "Opdat men weet dat gij, wiens naam Jehovah is, Gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde."
(Of zoals NBV het vertaald: "Dan zullen zij weten dat uw naam HEER [?!?] is, dat u alleen de Allerhoogste bent op aarde.")

En Jakobus 4:8a luidt: "Nadert tot God en hij zal tot U naderen"

Hoe kunnen we dat doen?
"Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus." - Johannes 17:3

De bijbel zegt dus dat het tot „eeuwig leven” leidt als we meer over Jehovah en Jezus leren.

Op welke manier zijn God en Christus „één” (Joh. 10:30)?
De context waarin Jezus’ woorden in het bijbelse verhaal voorkomen, laat zien wat hij bedoelde. Een groep joden had hem omringd en eiste dat hij hun openlijk zou zeggen of hij werkelijk de Christus was. In het antwoord dat Jezus hun gaf, zei hij: „Ik heb het u gezegd, maar gij gelooft het niet. De werken die ik in naam van mijn Vader doe, zij leggen getuigenis over Mij af. Maar gij gelooft niet, omdat gij niet tot mijn schapen behoort. Mijn schapen luisteren naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij. Ik geef hun eeuwig leven, zij zullen in eeuwigheid niet verloren gaan en niemand zal ze van Mij wegroven. Mijn Vader immers die ze Mij gegeven heeft, is groter dan allen; en niemand kan iets uit de hand van mijn Vader roven. Ik en de Vader, Wij zijn één.” — Joh. 10:25-30, Willibrordvertaling.

Het is duidelijk dat Jezus Christus hier niet beweerde gelijk aan zijn Vader te zijn. Hij verklaarde zelf dat hij niet in zijn eigen naam handelde, maar in de ’naam van zijn Vader’. Hij erkende de superieure positie en autoriteit van zijn Vader door te erkennen dat de Vader hem de „schapen” had gegeven. Hij zei zeer terecht dat ’zijn Vader groter is dan allen’. Terzelfder tijd zijn de Vader en de Zoon „één” in hun voornemen met betrekking tot de redding van de „schapen”. Dat wil zeggen, beiden zijn even bezorgd voor de „schapen”, terwijl zij niet toelaten dat wie maar ook hen uit hun hand wegrukt.

Dat Jezus niet naar een gelijkheid van goddelijkheid maar naar een eenheid van voornemen en handelen verwees, wordt bevestigd door zijn gebed dat in Johannes hoofdstuk 17 staat opgetekend. Jezus zei: „Ik heb uw naam openbaar gemaakt aan de mensen die gij mij uit de wereld hebt gegeven. Zij waren van u, en gij hebt hen aan mij gegeven, en zij hebben uw woord onderhouden. Zij zijn nu te weten gekomen dat alle dingen die gij mij hebt gegeven, van u zijn [...] ik doe geen verzoek betreffende de wereld, maar betreffende hen die gij mij hebt gegeven; want zij zijn van u, en al het mijne is van u en het uwe is van mij [...] Ook ben ik niet langer in de wereld, maar zij zijn in de wereld en ik kom naar u toe. Heilige Vader, waak over hen ter wille van uw naam, die gij mij hebt gegeven, opdat zij één mogen zijn zoals wij.” — Joh. 17:6-11.

De gedachten die Jezus in dit gebed uitte, stemmen overeen met zijn woorden in Johannes hoofdstuk 10.
In hoofdstuk 17 erkende Jezus opnieuw dat zijn discipelen, zijn „schapen”, door de Vader aan hem waren gegeven. In deze beide hoofdstukken wordt dus naar dezelfde soort van eenheid verwezen. Uit Jezus’ gebed kunnen wij opmaken dat Jezus en zijn Vader in dezelfde betekenis „één” zijn als zijn ware volgelingen „één” kunnen zijn (Joh. 17:11). Het is duidelijk dat de getrouwe discipelen van Jezus Christus nooit deel zouden kunnen uitmaken van een drieënige God. Zij konden echter wel één in doel en activiteit zijn. Dat Jezus nooit heeft beweerd gelijk aan zijn Vader te zijn, blijkt bovendien uit het feit dat hij Zijn Vader in zijn gebed als de „enige ware God” aansprak en zichzelf de „vertegenwoordiger” van zijn Vader noemde. — Joh. 17:3, 8.

In Handelingen wordt op een aanbevelenswaardige manier over mensen in Berea gesproken: "De laatsten nu waren edeler van geest dan die in Thessaloni̱ka, want zij namen het woord met de grootste bereidwilligheid des geestes aan en onderzochten dagelijks zorgvuldig de Schriften of deze dingen zo waren."

Ze hadden het oprechte verlangen meer over God te weten te komen. Wij kunnen dat verlangen ook blijven cultiveren, en volgens de Bijbel is het dus ook echt mogelijk Jehovah God en zijn Zoon Jezus Christus werkelijk te leren kennen voor wie zij zijn. Dit is als een bron van kennis, wijsheid, liefde en waar geluk. En... eeuwig leven!

Over een ding hoeven we in ieder geval nooit te twijfelen. En dat is dat we ooit uitgeleerd zullen zijn:

"Alles heeft hij fraai gemaakt op zijn tijd. Zelfs onbepaalde tijd heeft hij in hun hart gelegd, opdat de mensheid het werk dat de [ware] God heeft gemaakt, nooit van het begin tot het eind kan doorgronden" - Prediker 3:11
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2008, 07:35:31 pm door George »

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #162 Gepost op: mei 24, 2008, 03:44:47 pm »
Hoi Titaan,

Ik bedoel - voor de duidelijkheid - dat volgens de gebruikelijke betekenis van het woord „eerstgeborene”, Jezus de oudste in Gods gezin van zonen is. Ook neemt hij de eerste plaats in positie of prioriteit onder al Gods Zonen in (belangrijkste, voornaamste, hoogste --> aartsengel). Ik geloof aan de hand van de Bijbel dat de voormenselijke Jezus dus de allereerste engelenzoon is die Jehovah schiep. Al het andere schiep God door bemiddeling van deze voormenselijke Jezus. Dat Jezus tot het huisgzin van de Zonen van God behoort komt overeen met alle andere (ongeveer 30) keren dat in de Bijbel de term „eerstgeborene” gebruikt wordt. Ik vind het, Bijbels gezien, onredelijk, daar in dit geval in één keer een heel andere betekenis aan toe te gaan kennen. En dit komt overeen met de voor de hand liggende betekenis van "Zoon van God" zoals die, ook door Jezus zelf, op hem van toepassing wordt gebracht.

Het klopt dus inderdaad dat de term "eerstegeborene" in de Bijbel zowel betrekking heeft op het letterlijk eerstgeboren zijn (vrijwel altijd) alsook op de eerste positie innemend betreffende het geboorterecht (gaat vrijwel altijd samen met dat eerste).
Uitzondering Efraïm werd als eertgeborene beschouwd, omdat God niet Manasse maar Efraïm verkoos om de zegen van de eerstgeboren zoon te ontvangen.
In het geval van David (Psalm 89) is het zo dat er profetisch gesproken wordt over degene die door David werd afgeschaduwd, Jezus Christus.

De term „eerstgeborene” heeft in de Bijbel echter hoe dan ook ALTIJD betrekking op "deel uitmakend van de groep", in dit geval de groep van hemelse zonen van God. Bijbels gezien is het duidelijk dat hij niet slechts een latere Zoon van God is die, zoals in het geval van Efraïm, toch het geboorterecht ontving, maar ook letterlijk de eerstgeboren Zoon van God in de Hemel is.

Dit komt overeen met de context:
Kolossenzen 1:15-20, NW : "Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping; want door bemiddeling van hem werden alle [andere] dingen in de hemelen en op de aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen of heerschappijen of regeringen of autoriteiten zijn. Alle [andere] dingen zijn door tussenkomst van hem en voor hem geschapen. Ook is hij vóór alle [andere] dingen en door bemiddeling van hem zijn alle [andere] dingen gemaakt om te bestaan, en hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, opdat hij in alle dingen de eerste zou worden; want het heeft [God] goedgedacht de gehele volheid in hem te doen wonen en door tussenkomst van hem alle [andere] dingen weer met zich te verzoenen door vrede te maken door middel van het bloed [dat hij] aan de martelpaal [heeft vergoten], ongeacht of het de dingen op de aarde zijn of die in de hemelen."

Nunc

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #163 Gepost op: mei 25, 2008, 12:14:12 pm »

quote:

George schreef op 24 mei 2008 om 15:44:
(..) (belangrijkste, voornaamste, hoogste --> aartsengel). Ik geloof aan de hand van de Bijbel dat de voormenselijke Jezus dus de allereerste engelenzoon is die Jehovah schiep. (..)
en dan durf je te klagen dat de drie-eenheid niet (letterlijk) in de bijbel te vinden is? Nergens zul je in de bijbel de uitspraak "Jezus is Michaël" of "Jezus is een/de aartsengel" of "geschapen engelenzoon" of iets dergelijks vinden.

Thorgrem

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #164 Gepost op: mei 25, 2008, 12:32:23 pm »

quote:

Nunc schreef op 25 mei 2008 om 12:14:
[...]

en dan durf je te klagen dat de drie-eenheid niet (letterlijk) in de bijbel te vinden is? Nergens zul je in de bijbel de uitspraak "Jezus is Michaël" of "Jezus is een/de aartsengel" of "geschapen engelenzoon" of iets dergelijks vinden.
Dat is dan op zich bijzonder vreemd. Aangezien JG de heilige drie-eenheid afwijzen omdat het nergens direct in de Bijbel staat. En dan nu blijkt een belangrijk leerstellig standpunt van de JG zelf ook nergens direct in de Bijbel te staan, maar slechts vaagjes afgeleid kan worden uit wat citaatjes. Wat dat betreft staat de heilige drie-eenheid veel sterker. Wellicht is het weer eens tijd voor nieuw licht in het wachttoren genootschap. Wat op zich ook weer vreemd is een leer als waarheid verkondigen maar aanpassen indien nodig. In hoeverre kun je dan nog aannemen dat wat nu geleerd wordt door het wachttoren genootschap de Waarheid is?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #165 Gepost op: mei 25, 2008, 01:33:51 pm »

quote:

George schreef op 23 mei 2008 om 14:57:
Die andere argumenten waren toch allemaal al weerlegt? Zie: George in "'IK BEN' is mijn naam"
Blijkbaar niet. Er ligt tenminste nog wel wat open als ik zo de reacties lees en ook zelf bezie of er op eerder aangereikte punten (een keer zoeken op drieëenheid of Jezus en God) echt antwoord is gekomen.

quote:

George schreef op 23 mei 2008 om 14:57:
Ja, inderdaad, alleen God de Vader mag volgens de Bijbel aanbeden worden,
(...)
Ik weet niet of je de beschikking hebt over een goede interlineaire vertaling, zodat je de grondwoorden die hier gebruikt worden zelf eens nader kan onderzoeken, alvorens hier al te voorbarige conclusies aan te verbinden.

Het Griekse woord pro‧sku′ne‧o komt nauw overeen met het Hebreeuwse hisj‧ta‧chawah′; het houdt ook zowel de gedachte in van hulde brengen aan schepselen als van het aanbidden van God of een godheid, hoewel bij pro‧sku′ne‧o de wijze waarop hulde wordt gebracht, misschien niet zo sterk naar voren treedt als bij de Hebreeuwse uitdrukking hisj‧ta‧chawah′, die de gedachte van zich neerwerpen of neerbuigen aanschouwelijk overbrengt. Geleerden leiden het Griekse woord van het werkwoord ku′ne‧o af, dat „kussen” betekent. Uit de wijze waarop het woord in de christelijke Griekse Geschriften (alsook in de Septuaginta, de Griekse vertaling van de Hebreeuwse Geschriften) wordt gebruikt, blijkt dat personen op wier handelingen dit woord wordt toegepast, zich neerwierpen of neerbogen. — Mt 2:11; 18:26; 28:9.

Net als bij de Hebreeuwse term moet ook bij pro‧sku′ne‧o de context in aanmerking genomen worden om vast te stellen of er slechts hulde als een daad van diep respect wordt bedoeld, of dat er sprake is van hulde als een daad van aanbidding.
Vraag me af wiens conclusie voorbarig is, aangezien je zelf al aangeeft dat het gebruikte woord beiden in kan houden. Voor jou alle reden om blijkbaar te roepen dat het niet kan betekenen dat Jezus als God aanbeden wordt. Maar er is dus, zoals je zelf al aangeeft een andere uitleg mogelijk. En als ik dan het geheel van de Bijbel bezie, kan ik voor mezelf niet anders dan toch concluderen dat de aanbidding zoals die oa in Mattheüs 28 voorkomt juist Jezus als God laat zien. Dit bezie ik dan oa in het licht van bijvoorbeeld de belijdenis van Thomas:

quote:

Johannes 20
28  Tomas gaf Hem ten antwoord: Mijn Heer en mijn God!

Toch een belangrijk aanknopingspunt, welke in jouw redevoering ontbreekt.

Ook bij de andere argumenten die je aandraagt aangaande de 3-1heid, staan mijns inziens discutabele conclusies doordat je wel steeds aangeeft dat er andere interpretatiemogelijkheden zijn, maar wel direct de andere afwijst, waar je de voorstanders dat dus zelf verwijt.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

wateengedoe2

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #166 Gepost op: mei 25, 2008, 07:10:43 pm »

quote:

HenkG schreef op 25 mei 2008 om 13:33:
Toch een belangrijk aanknopingspunt, welke in jouw redevoering ontbreekt.
Met als aanvulling dat Jezus niet op Thomas reageerde met 'Welnee joh, ben je mal!' maar met 'Omdat je Me gezien hebt geloof je? Gelukkig zij die zonder gezien te hebben toch tot geloof komen.’ Een overduidelijke oproep aan ons, die niet gezien hebben, om te geloven dat Hij God is.

Titaan.

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #167 Gepost op: mei 25, 2008, 08:53:24 pm »

quote:

George schreef op 24 mei 2008 om 15:44:
(..)
Het klopt dus inderdaad dat de term "eerstegeborene" in de Bijbel zowel betrekking heeft op
- het letterlijk eerstgeboren zijn (vrijwel altijd)
- alsook op de eerste positie innemend betreffende het geboorterecht (gaat vrijwel altijd samen met dat eerste).
(..)

We zijn er nog niet.
Drie punten:

1)
Aan de ene betekenis voeg je de restrictie toe “betreffende het geboorterecht”.
Dus de term eerstgeborene kan volgens jouw wel eerste in positie betekenen maar alleen als het slaat op het (letterlijke) geboorterecht ?
Zou je dan willen aangeven wat het geboorterecht (lett.) te maken heeft met:
   - Job 18:13 “De eerstgeborene van de dood vreet de stukken van zijn huid weg, ... ”. ( meest dodelijke)
Wat heeft geboorterecht te maken met:
   - Jes. 14:30,  “de eerstegeborene der armen.” ( degene die het armst waren)
Wat heeft geboorterecht te maken met:
   - Hebr 12:23  “Gemeente der eerstgeborenen”  
 e.a.

2)
Dan betreffende het downsizen van mijn genoemde voorbeelden:

quote:

Uitzondering Efraïm werd als eertgeborene beschouwd, omdat God niet Manasse maar Efraïm verkoos om de zegen van de eerstgeboren zoon te ontvangen.
Waarom noem je het ‘beschouwd’ (en door je gecursiveerd). Los van het feit of dat verschil zou uitmaken; In de bijbel staat gewoon “Efraim is Mijn eerstgeborene.”
Dus het gebruik van eerstgeborene zonder enige raakvlak met het eerst geboren worden.

quote:

In het geval van David (Psalm 89) is het zo dat er profetisch gesproken wordt over degene die door David werd afgeschaduwd, Jezus Christus.

Mooie toevoeging. Maar ik mis daarvan de relevantie; deze tekst blijft gewoon een duidelijk voorbeeld van het gebruik van ‘eerstgeborene’ zonder enige raakvlak met het eerst geboren worden.  (2e uitzondering ?)

3a)
Jij vindt dat 1 betekenis de gebruikelijke is; degene die vrijwel altijd van toepassing is. En daarom zeg je dat: “Ik vind het, Bijbels gezien, onredelijk, daar in dit geval in één keer een heel andere betekenis aan toe te gaan kennen.”
Nu, uitgaande van jouw argument hier; Waarom is het bij de ‘uitzondering’ (die volgens jouw aanwezig is in de bijbel) dan opeens niet onredelijk en onbijbels om de andere betekenis toe te gaan kennen ?!
[ Let wel de context is nu nog niet relevant! Want het gaat me nu eerst alleen om het feit dat 2 betekenissen mógelijk zijn; De context moet sowieso (later) gaan bepalen welke. ]

Vind je werkelijk dat 1 betekenis bij voorbaat geëlimineerd kan worden als onredelijk en onbijbels omdat het volgens jou minder vaak geturfd kan worden dan de andere betekenis?

3b)
Je beweert dat het letterlijk eerstgeboren “vrijwel altijd” de betekenis is.
Hoeveel teksten heb je nodig om te zien dat je duiding van “vrijwel altijd” niet accuraat is ?
- Jer.31:9
- Psalm 89:28
- Job 18:13
- Jes. 14:30
- Hebr. 12:23
e.a.

quote:

De term „eerstgeborene” heeft in de Bijbel echter hoe dan  ( … - een ander aspect van de discussie - )
First things first.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2008, 08:55:27 pm door Titaan. »

Nunc

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #168 Gepost op: mei 25, 2008, 09:47:20 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 25 mei 2008 om 19:10:
[...]

Met als aanvulling dat Jezus niet op Thomas reageerde met 'Welnee joh, ben je mal!' maar met 'Omdat je Me gezien hebt geloof je? Gelukkig zij die zonder gezien te hebben toch tot geloof komen.’ Een overduidelijke oproep aan ons, die niet gezien hebben, om te geloven dat Hij God is.
en -- als inkoppertje -- de evangelist daarna de passage afsluit met de opmerking "opdat zij, gelovende, leven hebben in Zijn naam" (daarbij refererend naar Jezus, de Zoon van God). Dat terwijl we uit het oude testament wisten, dat het aanroepen van de naam van God tot behoud is (Joel 2:32). De evangelist sluit dus aan bij Thomas' belijdenis van Jezus' goddelijkheid.

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #169 Gepost op: mei 25, 2008, 10:36:41 pm »

quote:

Nunc, Thorgrem, als jullie het goed vinden zal ik betreffende deze kwestie een nieuwe thread openen.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2008, 12:21:28 pm door George »

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #170 Gepost op: mei 25, 2008, 10:42:01 pm »
HenkG, er is geen enkele basis op aan te nemen dat Jezus in Mattheüs 28:9 werkelijk echt aanbeden werd op de manier waarop de enige ware God aanbeden wordt. Jezus werd hulde gebracht. Volgens mij blijkt dat duidelijk uit de context.

En nu Joh 20:28. Goede vraag.

Zoals al eerder eens opgemerkt, is Jezus een god in de zin dat hij goddelijk is, maar hij is niet de Vader, of lid van een mysterieuze drieeenheid. Wat bedoelde Thomas toen hij tot Jezus uitriep: „Mijn Heer en mijn God! [lett.: „De Heer van mij en de God (ho The′os) van mij!”]” Sommige geleerden hebben deze uitdrukking opgevat als een uitroep van verbazing die weliswaar tot Jezus werd gesproken maar in werkelijkheid tot God, zijn Vader, gericht was. Dat zou heel goed kunnen. Dat Thomas eenvoudig een geëmotioneerde kreet van verbazing heeft geslaakt.
Anderen beweren echter dat men volgens het oorspronkelijke Grieks de woorden dient op te vatten als tot Jezus gericht. Zelfs als dit laatste het geval is, dan nog zou de uitdrukking „Mijn Heer en mijn God” met de rest van de geïnspireerde Schrift moeten overeenstemmen. Aangezien uit het verslag blijkt dat Jezus voordien aan zijn discipelen had laten zeggen: „Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader en naar mijn God en uw God”, is er geen reden om te geloven dat Thomas dacht dat Jezus de Almachtige God was (Jo 20:17). Na zijn beschrijving van Thomas’ ontmoeting met de uit de dood opgewekte Jezus, zegt Johannes zelf zowel over dit verslag als over soortgelijke verslagen: „Maar deze zijn opgetekend opdat gij moogt geloven dat Jezus de Christus is, de Zoon van God, en opdat gij door te geloven leven moogt hebben door middel van zijn naam.” — Jo 20:30, 31.

Thomas kan Jezus dus hebben aangesproken met „mijn God” in de zin dat Jezus „een god” was, maar niet de Almachtige God, niet „de enige ware God”, tot wie Thomas Jezus vaak had horen bidden (Jo 17:1-3). Of misschien heeft hij Jezus met „mijn God” aangesproken in dezelfde trant waarin zijn voorvaders soortgelijke uitdrukkingen hadden gebezigd die opgetekend staan in de Hebreeuwse Geschriften, waarmee Thomas vertrouwd was. Bij verschillende gelegenheden waarbij personen door een engel als boodschapper van Jehovah werden bezocht of aangesproken, kwam het voor dat zij, of ook wel de schrijver van het desbetreffende bijbelse verslag, die hemelse boodschapper antwoordden of over hem spraken alsof hij Jehovah God zelf was. (Vgl. Ge 16:7-11, 13; 18:1-5, 22-33; 32:24-30; Re 6:11-15; 13:20-22.) Dit kwam doordat de engel als Jehovah’s vertegenwoordiger optrad, in diens naam sprak, wellicht het voornaamwoord voor de eerste persoon enkelvoud gebruikte en zelfs zei: „Ik ben de ware God” (Ge 31:11-13; Re 2:1-5). In die zin kan Thomas Jezus dus met „mijn God” hebben aangesproken, aangezien hij Jezus als de vertegenwoordiger en woordvoerder van de ware God erkende of beleed. Hoe het ook zij, Thomas’ woorden zijn zeker niet in tegenspraak met wat hij Jezus zelf duidelijk had horen verklaren, namelijk: „De Vader is groter dan ik.” — Jo 14:28.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2008, 11:17:21 pm door George »

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #171 Gepost op: mei 25, 2008, 10:46:50 pm »

quote:

Titaan, is deze kwestie nog niet duidelijk? BEIDEN hebben betrekking op Jezus. Ook gaat het bij beiden om leden van de groep, nooit om iemand die daar buiten staat je lijkt daar telkens aan voorbij te gaan.
"Eerstgeborene" heeft in alle gevallen (ALTIJD, geen uitzondering, dat is wat ik telkens bedoel) betrekking op "deel uitmakend van de groep", en waarom hier dan ineens niet? Je hebt dus twee keuzes:
- Jezus was letterlijk de eerstgeborene
- Jezus was een later-geborene maar neemt toch de positie van eerstgeborene in omdat hij de belangrijkste is

Ik zeg dat hij letterlijk de eerstgeborene is EN de belangrijkste positie inneemt onder al Gods zonen.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2008, 10:48:31 pm door George »

Thorgrem

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #172 Gepost op: mei 25, 2008, 10:49:34 pm »

quote:

George schreef op 25 mei 2008 om 22:36:
[...]

Nunc, Thorgrem, als jullie het goed vinden zal ik betreffende deze kwestie een nieuwe thread openen.

Ik vind het best. Wat je er mee wil bereiken snap ik niet helemaal want het is zo klaar als een klontje.
Deze discussie is al wel vaker gevoerd en mijn ervaringen zijn dat JG op vervelende dingen die hun geloof aantasten of die ze niet kunnen onderbouwen vanuit hun leer (zoals de 66 boeken van de Bijbel) ze zich stilletjes terugtrekken of er om heen draaien. Zin in dansjes heb ik iig niet, en de kans dat je een potje kan breken acht ik klein.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2008, 10:49:56 pm door Thorgrem »

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #173 Gepost op: mei 25, 2008, 11:30:45 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 25 mei 2008 om 22:49:
Deze discussie is al wel vaker gevoerd en mijn ervaringen zijn dat JG op vervelende dingen die hun geloof aantasten of die ze niet kunnen onderbouwen vanuit hun leer (zoals de 66 boeken van de Bijbel) ze zich stilletjes terugtrekken of er om heen draaien. Zin in dansjes heb ik iig niet, en de kans dat je een potje kan breken acht ik klein.

Bah, zeg, wat een nare insinuaties. Waarom altijd zo neerbuigend doen over JG? Ik geloof niet dat je goed ingelicht bent, en bevooroordeeld bent zoals zovelen. Ach, de eerste eeuwse christenen werden ook voortdurend bespot en onheus bejegend, het zal er wel bijhoren, maar onsportief vind ik het wel. Nota bene van iemand die Katholiek is, en die nemen het al helemaal niet zo nauw met de Heilige Schrift daar zij officieel hun eigen onschriftuurlijke overlevering ("Traditie") op gelijk niveau met de Bijbel plaatsen. Ik kom zelf uit een katholieke familie met de nodige ooms die pastoor zijn enzo, dus ik geloof dat ik wel enig idee heb waar ik het over heb.

De reden waarom ik die thread wilde openen was alleen omdat ik al verschillende keren (off-topic) opmerkingen over de Michaël-kwestie ontvangen had.

Ik accepteer de hele Bijbel als waar en door God geinspireerd. Ik laat er niets uit weg, en voeg er niets aan toe.
Al is een leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel...
Ook kan de waarheid niet door de mand vallen.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2008, 11:32:17 pm door George »

Titaan.

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #174 Gepost op: mei 26, 2008, 01:19:03 am »

quote:

George schreef op 25 mei 2008 om 22:46:
[...]
Titaan, is deze kwestie nog niet duidelijk? BEIDEN hebben betrekking op Jezus. Ook gaat het bij beiden om leden van de groep, nooit om iemand die daar buiten staat je lijkt daar telkens aan voorbij te gaan.
"Eerstgeborene" heeft in alle gevallen (ALTIJD, geen uitzondering, dat is wat ik telkens bedoel) betrekking op "deel uitmakend van de groep", en waarom hier dan ineens niet?

Hoi George,
Het aspect van "deel uitmakend van de groep” is een onderwerp waarop ik je al had aangegeven op in te gaan zie mijn onderstaande tekst van 24 mei:

quote:

Titaan. schreef op 24 mei:

Oftewel:
- Klopt het dat de term eerstgeborene 2 betekenissen kan hebben, waardoor dus de context de werkelijke betekenis aangeeft ?
- Hierna zou ik je willen aangeven welke van de 2 betekenissen (over)duidelijk het beste past binnen kol.1:15-20. ( en daarna de andere aspecten zoals “onderdeel van de groep” ).

Dus ik ga er niet aan voorbij, maar daar zijn we nog niet aan toe.

Zo, waar waren we wel gebleven.
Oh ja, ik zie je op geen van de punten van mijn laatste bijdrage ingaat…
Daarin gaf ik het verschil van mening aan die ik nog meende te zien bij het aspect waarover we in discussie zijn. Dit gestaafd met argumenten.
Goed, maar als dat vermeende verschil van inzicht onterecht is en we daar nu over eens zijn, prima! Dan hoor ik het graag zodat we snel verder kunnen.

De samenvatting van dat aspect tot dusver is:
    Betekenis van de term eerstgeborene in de bijbel kan zijn:
  • De eerste die geboren is (letterlijk)
  • Eerste in status of prioriteit; dus de belangrijkste, de voornaamste
Van dit laatste zijn er vele voorbeelden van in de bijbel te vinden zoals:
- Jer.31:9
- Psalm 89:28
- Job 18:13
- Jes. 14:30
- Hebr. 12:23
- e.a.

Note:
- De context moet bepalen welke betekenis toegepast dient te worden.
- Het is niet zo dat deze 2 betekenissen altijd beide van toepassing zijn ( want b.v. bij bovenstaande teksten ontbreekt de relatie met letterlijk eerste geboren worden).
- Andersom is het natuurlijk ook zo dat als het in 1 vers betekent ‘belangrijkste’, dan hoeft dat niets te zeggen over het al dan niet eerst-geboren-zijn van het onderwerp.

quote:

George schreef op 25 mei
(..)
twee keuzes:
- Jezus was letterlijk de eerstgeborene
- Jezus was een later-geborene maar neemt toch de positie van eerstgeborene in omdat hij de belangrijkste is.

Ik zeg dat hij letterlijk de eerstgeborene is EN de belangrijkste positie inneemt onder al Gods zonen.

?
Het is ongegrond om mij in de schoenen te schuiven dat als uit de context van een tekst zou blijken dat het gaat om de ‘belangrijkste’ dat dan de andere betekenis per definitie niet opgaat!
Sterker nog, bij deze een tekst waarvan de context overschaduwd word door de betekenis van belangrijkste, maar dat dit Ruben daarom nog niet een latere-geborene maakt:
Gen 49:3  
" Ruben! gij zijt mijn eerstgeborene, mijn kracht, en het begin mijner macht; de voortreffelijkste in hoogheid, en de voortreffelijkste in sterkte! "

Laodicea

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #175 Gepost op: mei 26, 2008, 01:48:18 am »

quote:

George schreef op 25 mei 2008 om 23:30:
Nota bene van iemand die Katholiek is, en die nemen het al helemaal niet zo nauw met de Heilige Schrift daar zij officieel hun eigen onschriftuurlijke overlevering ("Traditie") op gelijk niveau met de Bijbel plaatsen. Ik kom zelf uit een katholieke familie met de nodige ooms die pastoor zijn enzo, dus ik geloof dat ik wel enig idee heb waar ik het over heb.
Sowieso hebben de JG's ook hun eigen versie van een 'Traditio', elke tekst dient immers vanuit een paradigma verstaan te worden. Daarnaast staat zij niet op een gelijk niveau, aangezien het gewoonweg twee verschillende dingen zijn. Vergelijk het met het voorwiel en het achterwiel van een fiets. Daar kun je ook eindeloos over twisten welke nu belangrijker is dan de andere, maar dat heeft weinig zin nietwaar?

En dan dat laatste, de Traditio is heel wat Schriftuurlijker dan 'sola scriptura', daar we de Traditio wél en sola scriptura niet in de Bijbel terug vinden. Elders heb ik een aardig stukje van Dave Armstrong hierover vertaald:
klik

quote:

Ik accepteer de hele Bijbel als waar en door God geinspireerd.
Ik ook, alleen kan je dat niet uit de Bijbel zélf halen, de Bijbel is immers product van de Kerk.

quote:

Ik laat er niets uit weg, en voeg er niets aan toe.
Mwah, een stuk of zeven boeken dan. :p Maar wist je dat dat citaat uit Openbaringen waaruit je nu citeert, gaat over dat boek zélf en niet de gehele Bijbel?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #176 Gepost op: mei 26, 2008, 09:14:19 am »
Hoi Titaan,

Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.
1) De bijbel gebruikt de uitdrukking „de eerstgeborene der ganse schepping” alleen voor de Zoon, nooit voor de Vader of de heilige geest. De gebruikelijke betekenis van het woord „eerstgeborene” is gewoon dat Jezus de oudste in Gods gezin van zonen is.
2) De eerstgeborene maakt deel uit van de groep, onafhankelijk van het letterlijk eerstgeboren zijn. Ook in het geval van al jouw voorbeelden. Ik geloof dat het niet eerlijk is in dit geval ineens een uitzondering te maken. Ik hoop dus dat je binnenkort wel aan dit aspect toekomt, want daar gaat het om en de rest hebben we al verschillende keren herhaald.

quote:

Het is ongegrond om mij in de schoenen te schuiven dat als uit de context van een tekst zou blijken dat het gaat om de ‘belangrijkste’ dat dan de andere betekenis per definitie niet opgaat!
Dat zou inderdaad ongegrond zijn. Ik heb dan ook niet geschreven - of bedoeld te suggereren - dat jij dat zou menen, volgens mij.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2008, 12:27:32 pm door George »

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #177 Gepost op: mei 26, 2008, 09:16:46 am »

quote:

Laodicea schreef op 26 mei 2008 om 01:48:
Sowieso hebben de JG's ook hun eigen versie van een 'Traditio', elke tekst dient immers vanuit een paradigma verstaan te worden.
[...]
En dan dat laatste, de Traditio is heel wat Schriftuurlijker dan 'sola scriptura', daar we de Traditio wél en sola scriptura niet in de Bijbel terug vinden.
Flauwekul.

quote:

Mwah, een stuk of zeven boeken dan. :p Maar wist je dat dat citaat uit Openbaringen waaruit je nu citeert, gaat over dat boek zélf en niet de gehele Bijbel?

De apocriefen? Die hebben in sommige gevallen wel historische waarde. De apocriefe geschriften hebben echter nooit tot de joodse canon der geïnspireerde bijbelboeken behoord, en maken er ook nu nog steeds geen deel van uit.

De eerste-eeuwse joodse geschiedschrijver Josephus toont aan dat alleen de boeken van de Hebreeuwse canon erkend werden en als heilig werden beschouwd. Hij schreef: „Bij ons vindt men geen ontelbare onderling afwijkende en met elkander strijdige boeken, maar slechts twee-en-twintig [het equivalent van de 39 boeken van de Hebreeuwse Geschriften volgens de huidige indeling], welke het gansche verleden omvatten en terecht voor goddelijk gehouden worden.”
Uit zijn verdere woorden duidelijk blijkt dat hij wist dat er apocriefe boeken bestonden, maar dat deze niet in de Hebreeuwse canon opgenomen waren: „Ook de overige tijd van Artaxerxes tot op onze dagen is in bijzonderheden beschreven; maar de des betreffende boeken verdienen niet hetzelfde vertrouwen als de vroegere, daar de opeenvolging der profeten niet nauwkeurig plaats had.” — Tegen Apion, I, 8.

Ook katholieken beschouwen deze toch als "deuterocanoniek" om ze te  onderscheiden van de "protocanonieke" boeken?

Nunc

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #178 Gepost op: mei 26, 2008, 11:39:38 am »

quote:

George schreef op 25 mei 2008 om 22:36:
[...]

is goed, maar ik hoop dat je wel doorhebt dat die gelijkstelling niet letterlijk in de bijbel staat en dat het dus zeer onterecht (en oneerlijk) is van het wachttorengenootschap om het argument te gebruiken dat de "triniteit" niet letterlijk in de bijbel staat, of dat het woord "triniteit" niet in de bijbel voorkomt.

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #179 Gepost op: mei 26, 2008, 12:32:56 pm »

quote:

Nunc schreef op 26 mei 2008 om 11:39:
maar ik hoop dat je wel doorhebt dat die gelijkstelling niet letterlijk in de bijbel staat en dat het dus zeer onterecht (en oneerlijk) is van het wachttorengenootschap om het argument te gebruiken dat de "triniteit" niet letterlijk in de bijbel staat, of dat het woord "triniteit" niet in de bijbel voorkomt.
Op dit punt van Nunc wordt ingegaan in die nieuwe thread "Wie is de aartsengel Michaël?", en wel hier: George in "Wie is de aartsengel Michaël?"

Nunc

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #180 Gepost op: mei 26, 2008, 12:50:13 pm »

quote:

George schreef op 23 mei 2008 om 10:39:
(..)
Nunc, over één ding zijn we het eens: zowel Jezus als Jehovah wordt 'de eerste en de laatste' genoemd, dus dat hoef je niet telkens als een soort van mantra te blijven herhalen (hoewel ik het op zich prima vind hoor). Alleen zijn we het niet eens over de conclusie die jij hieraan vebind, namelijk dat het onmiskenbaar zou betekenen dat Jezus dezelfde is als Jehovah. Dit is zowel door mij als door Etienne ook onderbouwd (denk b.v. aan het voorbeeld van Armstrong).

en dat is daarna door mij ontkracht. Het "Armstrong" voorbeeld is m.i. lachwekkend. Alles in de context wijst op de verheven betekenis van "de eerste en de laatste". Zowel het gebruik binnen het boek, als het feit dat Openbaring zo'n 300-400 keer naar oud-testamentische verzen verwijst, en deze titel nu juist heel prominent in Jesaja voorkomt.

quote:

Uiteraard hoef je het ook met die uitleg/verklaring niet eens te zijn, dat mag. Ik begrijp dat dit het sterkste bijbelse argument van trinitariërs is,

wellicht niet het sterkste, maar wel één van de meest interessante

quote:

maar je kunt niet ontkennen dat bepaalde namen en titels in de Bijbel wel vaker voor verschillende, van elkaar te onderscheiden wezens/personen/individuen gebruikt worden, dus het is een beetje zwak als dit het enigste is dat overeind blijft staan en daarop je conclusie betreffende de drieëenheid te basseren,

aangezien de titel in Opb. door het verdere gebruik duidelijk wordt gedefinieerd en in Opb.22:13 gekoppeld wordt aan "alpha en omega" en "begin en einde", vervalt je argument over "verschillende betekenissen van een titel voor verschillende personen".

quote:

daarbij voorbijgaand aan het algehele beeld wat door de hele Bijbel heen betreffende Jehovah en Jezus gegeven wordt en in bepaalde expliciete teksten, zoals die waarin over Jezus als 'de eerstegeborene' gesproken wordt.
er zijn geen expliciete teksten zoals jij die bedoelt -- er zijn namelijk meerdere (wat mij betreft plausibele) interpretaties mogelijk.

quote:

(..)
Natuurlijk is de Almachtige God en Schepper altijd, in alle eeuwigheid al, wijs geweest, dat lijkt mij evident, denk je ook niet? Laten we elkaar serieus nemen. Maar Spreuken 8:22 verwijst dus niet naar de Zoon als de gepersonifieerde wijsheid?
(..)
verwijst 2 Samuel 7:14 naar Jezus?

George

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #181 Gepost op: mei 26, 2008, 01:22:24 pm »

quote:

Nunc schreef op 26 mei 2008 om 12:50:
en dat is daarna door mij ontkracht.
en daarna door mij nog nader toegelicht/uitgewerkt in George in "'IK BEN' is mijn naam", waar staat:

quote:

Wanneer Jezus zich in Openbraring 1:17b voorstelt met de titel „de Eerste en de Laatste” maakt hij er geen aanspraak op gelijk te zijn aan Jehovah, de Grootse Schepper. Hij maakt gebruik van een titel die hem op passende wijze door God is verleend. In Jesaja 44:6 omschreef Jehovah Zijn unieke positie als de ware God. Hij is de eeuwige God, en buiten hem bestaat er inderdaad geen God (1 Timótheüs 1:17).

Lees de context met vers 18:
"En hij legde zijn rechterhand op mij en zei: „Vrees niet. Ik ben de Eerste en de Laatste, 18) en de levende; en ik werd een dode, maar zie! ik leef tot in alle eeuwigheid, en ik heb de sleutels van de dood en van Hades"

Jezus was inderdaad „de Eerste” mens die tot onsterfelijk geestelijk leven werd opgewekt.
Bovendien is hij „de Laatste” die door Jehovah zelf aldus werd opgewekt. Zo wordt hij „de levende [... die] tot in alle eeuwigheid [leeft]”. Hij bezit onsterfelijkheid. In dit opzicht is hij gelijk aan zijn onsterfelijke Vader, die „de levende God” wordt genoemd (Openbaring 7:2; Psalm 42:2).

Jehovah heeft Jezus de macht gegeven om de doden op te wekken. Daarom kan Jezus zeggen dat hij de sleutels heeft om de poorten te ontsluiten voor degenen die zich in de kluisters bevinden van de dood en Hades (het gemeenschappelijke graf). — Vergelijk Matthéüs 16:18
De context is duidelijk.

quote:

Nunc schreef op 26 mei 2008 om 12:50:
verwijst 2 Samuel 7:14 naar Jezus?
Ja, het is heel aannemelijk dat de profetie „Ík zal zijn vader worden, en híj zal mijn zoon worden” (2 Sam. 7:14) in werkelijkheid vooruitwees naar Jezus, zoals blijkt uit Hebreeën 1:5:
"Tot wie van de engelen heeft hij bijvoorbeeld ooit gezegd: „Gij zijt mijn zoon; heden ben ík uw vader geworden”? En wederom: „Ík zal zijn vader worden, en híj zal mijn zoon worden”?", zie ook Matth. 3:17; 17:5.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2008, 01:24:08 pm door George »

Laodicea

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #182 Gepost op: mei 26, 2008, 02:10:09 pm »

quote:

Ik zou eigenlijk net als James Rhandi een prijs moeten instellen voor de eerste mens die sola scriptura historisch kan bewijzen. Maar goed, daar heb ik het geld niet voor. Niettemin, de Traditio heeft betere historische papieren en ook menig
rotestant zal er i.v.m. met de canonvorming toch iets mee aan moeten. Een vaak gehoord argument is dan dat de Traditio bestond tot aan de canonisatie van de Bijbel zo rond de tijd dat de Vulgaat uitkwam.

quote:

De apocriefen? Die hebben in sommige gevallen wel historische waarde. De apocriefe geschriften hebben echter nooit tot de joodse canon der geïnspireerde bijbelboeken behoord, en maken er ook nu nog steeds geen deel van uit.

De eerste-eeuwse joodse geschiedschrijver Josephus toont aan dat alleen de boeken van de Hebreeuwse canon erkend werden en als heilig werden beschouwd. Hij schreef: „Bij ons vindt men geen ontelbare onderling afwijkende en met elkander strijdige boeken, maar slechts twee-en-twintig [het equivalent van de 39 boeken van de Hebreeuwse Geschriften volgens de huidige indeling], welke het gansche verleden omvatten en terecht voor goddelijk gehouden worden.”
Uit zijn verdere woorden duidelijk blijkt dat hij wist dat er apocriefe boeken bestonden, maar dat deze niet in de Hebreeuwse canon opgenomen waren: „Ook de overige tijd van Artaxerxes tot op onze dagen is in bijzonderheden beschreven; maar de des betreffende boeken verdienen niet hetzelfde vertrouwen als de vroegere, daar de opeenvolging der profeten niet nauwkeurig plaats had.” — Tegen Apion, I, 8.
Er zijn wel wat problemen met dit citaat. Allereerst stel je onomwonden dat de 22 boeken zondermeer samenvallen met de huidige Joodse canon, maar dat is nu juist betwist. Sommigen zeggen dat hij bijvoorbeeld Esther en Prediker niet als canoniek beschouwde. Daarnaast is het zo dat dit een apologetisch geschrift is na de val van de Tempel, een tijd waarin de Joodse tradities stolden. De opmerkingen van Josephus, die een Farizeëer was (de overwinnende partij in dat interne Joodse conflict) kunnen het best in dat licht gelezen worden. Het is in ieder geval een feit dat ook ná Josephus zelfs in de Farizeese factie nog debat was over de canon. Ook is het goed om rekening te houden met de gedachte dat de debatten hierover beinvloed werden vanuit een anti-Christelijke houding.

In ieder geval bestaat er géén consensus over een al dan niet gesloten Joodse canon.

quote:

Ook katholieken beschouwen deze toch als "deuterocanoniek" om ze te  onderscheiden van de "protocanonieke" boeken?

Deuterocanoniek is een soort 'werknaam' geweest van veel later datum om de boeken te onderscheiden waarvan de canonieke status meteen al duidelijk was en welke pas later. Er zijn ook NT deuterocanonieken, te weten:
Brief aan de Hebreëen
Brief van Jakobus
Tweede brief van Petrus
Tweede en derde brief van Johannes
Brief van Judas
Openbaringen van Johannes
En de passages Marcus 15:9-20, Lucas 23:43-44 en Johannes 7:53-8:11

Als je kijkt in de Kerkgeschiedenis tot aan de samenstelling van de Vulgaat, dan zie je dat de acceptatie van OT en NT deuterocanonieken redelijk gelijk opgaat. Kerkvaders die bepaalde OT deuterocanonieken niet accepteerden, accepteerden ook bepaalde NT deuterocanonieken niet.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #183 Gepost op: mei 26, 2008, 03:12:09 pm »
George:
Wat je uitleg van hoe Jezus één is met God in relatie zoals God ook één wil zijn met al zijn kinderen geloofde ik al. Toch zeg ik dat God de Vader Zijn Zoon Jezus aan zich gelijk heeft gesteld in status, eer, macht etc... zoals de Farao aan Jozef alle macht gaf en hem tot koning maakte over Egypte. Zo heeft God het volmaakte Mens bedoeld, als Zijn kinderen met wie Hij zou samen zijn als Familie van Gelijkgezinden. De afstand tussen Hem en zijn kinderen zijn door onze zonden ontstaan dat nooit bij Jezus het geval is geweest. Satan heeft nooit grip over Jezus kunnen krijgen, en daarom heeft God de Vader Zijn Zoon echt een Godenzoon laten zijn vanaf het begin af aan. Hij is de enige geboren Zoon. Onze God, omdat we door Hem gered worden en Jezus is ook onze schepper. Omdat God de Vader door Jezus ons schiep is Jezus als schepper ook onze God. Het woord 'God' is een ere titel voor Hem die Hij vanwege zijn eenheid met de Vader waard is, ook als vertegenwoordiger/ Het Woord van de Vader. Jezus en God de Vader hebben altijd alles samen ondernomen en gedaan. Ze schiepen samen, deden alles samen en leefden altijd samen in een volmaakte Vader Zoon relatie. Des al niet te min staat de Vader als Bron boven Zijn Zoon, omdat Jezus uit de Vader voortgekomen is (vandaar dat Hij Zijn Vader is), maar de Vader heeft Hem aan zich gelijk laten zijn in status, macht en eer. De Vader is in Hem en Hij is in de Vader. Jezus had die éénheid kunnen verbreken door net als wij zondig te worden door satans wegen te volgen, maar Hij heeft zich niet laten verleiden door satan. Daardoor is Hij altijd één gebleven met de Vader. Wie Jezus heeft gezien heeft de Vader gezien. Want de Vader leefde in Hem en openbaarde zich volledig aan ons in Jezus. Johannes 1 zegt het: Het Woord was bij God en het Woord was God.

Wat je uitspraak betreft dat Jezus een engel was heb ik vaker gehoord. Maar is het je al opgevallen dat het verschil tussen goden zonen en kinderen van God er niet is? Een kind van God heeft God als Zijn Vader. Dus we zijn allemaal als kinderen van God zonen en dochters van de Vader. Jezus is echter geheel uit eigen gehoorzaamheid de enige geboren Zoon van de Vader. Wij hebben als kinderen van God (Gods zonen en Gods dochters dus) deze eer onvangen uit genade, door Jezus kruisdood. Jezus, onze broeder. Want Hij noemde ons zijn broeders en zusters. Jezus zegt het zelfs zo: "Wie iets doet voor één van mijn broeders, als is het de minst belangrijke er van af, die doet het voor mij."
Een nieuwe start is een nieuw begin

Titaan.

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #184 Gepost op: mei 26, 2008, 05:18:36 pm »

quote:

Laodicea schreef op 26 mei 2008 om 14:10:
[...]
Ik zou eigenlijk net als James Rhandi een prijs moeten instellen voor de eerste mens die sola scriptura (..) kan bewijzen. Maar goed, daar heb ik het geld niet voor.

De vraag voor onderbouwing van Sola Scriptura is heel legitiem.
Ik hoop in de zomervakantie me daar wat meer in te verdiepen. Begrijp me goed ik kan gerust enkele zaken noemen gevoegd met wat plak-werk. Maar het liefst wil ik deze door-en-door bijbels gedachte voor mezelf wat meer eigen maken en structureren.
Sorry dat dit even duurt. Kun jij mooi alvast sparen ;)

Titaan.

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #185 Gepost op: mei 26, 2008, 05:19:07 pm »

quote:

Nunc schreef op 26 mei 2008 om 11:39:
[...]
is goed, maar ik hoop dat je wel doorhebt dat die gelijkstelling niet letterlijk in de bijbel staat en dat het dus zeer onterecht (en oneerlijk) is van het wachttorengenootschap om het argument te gebruiken dat de "triniteit" niet letterlijk in de bijbel staat, of dat het woord "triniteit" niet in de bijbel voorkomt.

Precies. Het zegt helemaal niets. zoals ook het woordje "monotheisme" niet in de bijbel voorkomt.
Of eigenlijk inderdaad: het zegt wel iets, namelijk het onhult de methode's die de JG-standaard brochure's  meent in de strijd te moeten werpen om een punt te pogen te maken.

Titaan.

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #186 Gepost op: mei 26, 2008, 05:19:16 pm »

quote:

George schreef op 26 mei 2008 om 09:14:
Hoi Titaan,

Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.
Het zou inderdaad jammer zijn als we langs elkaar heen praten. Ik hoop met onderstaande verduidelijking aan te geven waarom ik blijf hameren op dat punt en dat dit ons ophoud van voortgang naar andere aspecten.

quote:

1) De bijbel gebruikt de uitdrukking „de eerstgeborene der ganse schepping” alleen voor de Zoon, nooit voor de Vader of de heilige geest. De gebruikelijke betekenis van het woord „eerstgeborene” is gewoon dat Jezus de oudste in Gods gezin van zonen is.
2) De eerstgeborene maakt deel uit van de groep, onafhankelijk van het letterlijk eerstgeboren zijn. Ook in het geval van al jouw voorbeelden. Ik geloof dat het niet eerlijk is in dit geval ineens een uitzondering te maken. Ik hoop dus dat je binnenkort wel aan dit aspect toekomt, want daar gaat het om en de rest hebben we al verschillende keren herhaald.
OK herhaald, maar nog met verschil van mening? Want een be-aming van mijn laatste conclusie betreffende de term “eerstgeboren” heb ik echt niet kunnen vinden…..

Dus daarom herhaal ik mijn oproep:

quote:

Titaan Schreef:
Goed, maar als dat vermeende verschil van inzicht onterecht is en we daar nu over eens zijn, prima! Dan hoor ik het graag zodat we snel verder kunnen.
Want we waren gebleven bij het feit dat:

quote:

Titaan Schreef:
Daarin gaf ik het verschil van mening aan die ik nog meende te zien bij het aspect waarover we in discussie zijn. Dit gestaafd met argumenten.

Bovenstaande punt is nu aan de orde en geen ander voordat mij dit helder is. Bespaar me dus je herhaling van andere aspecten waarvan ik vanaf het begin al heb gezegd dat die nu niet aan de orde zijn. (misschien dat een gevoel bij je opwekt van negeren, maar het is slechts het volgen van een ordentelijke discussie: punt voor punt.)
De toepassing op Jezus is nu (nog) niet aan de orde zolang we de algemene definitie niet gezamenlijk onderschrijven.

De reden voor een consensus in de algemene betekenis is dat we daar dan later niet opeens op hoeven terug te komen.
Ik hoop dat bovenstaande inzicht geeft in de lijn die ik volg.

p.s. laten we eerlijk zijn ook in je laatste bericht blijf je consequent volhouden dat er een ‘gebruikelijke betekenis is’.  (Als je bedoeld puur 'Gezien de context' namelijk met toepassing op Jezus dat alleen dan er een gebruikelijk betekenis is vanwege ….. Dan zou ik antwoorden dat we nog niet aan de toepassing op de context toe zijn.
En als je zegt nee, het woord zelf kent al een gebruikelijke betekenis, dan verzoek ik je (vriendelijk) in te gaan op mijn gepresenteerde weerlegging daarvan.

Ik vertrouw erop dat je de moeite neemt deze gedachtegang te volgen.
Met vriendelijke groeten, Titaan.

Laodicea

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #187 Gepost op: mei 26, 2008, 06:16:09 pm »

quote:

Titaan. schreef op 26 mei 2008 om 17:18:
[...]

De vraag voor onderbouwing van Sola Scriptura is heel legitiem.
Ik hoop in de zomervakantie me daar wat meer in te verdiepen. Begrijp me goed ik kan gerust enkele zaken noemen gevoegd met wat plak-werk. Maar het liefst wil ik deze door-en-door bijbels gedachte voor mezelf wat meer eigen maken en structureren.
Sorry dat dit even duurt. Kun jij mooi alvast sparen ;)
Oh ik ben daar zeker benieuwd naar, en dan vooral een historische onderbouwing. ;)

Nunc

• Bekijk profiel
'IK BEN' is mijn naam
« Reactie #188 Gepost op: mei 26, 2008, 06:38:12 pm »

quote:

George schreef op 26 mei 2008 om 13:22:
(..)
Ja, het is heel aannemelijk dat de profetie „Ík zal zijn vader worden, en híj zal mijn zoon worden” (2 Sam. 7:14) in werkelijkheid vooruitwees naar Jezus, zoals blijkt uit Hebreeën 1:5:
"Tot wie van de engelen heeft hij bijvoorbeeld ooit gezegd: „Gij zijt mijn zoon; heden ben ík uw vader geworden”? En wederom: „Ík zal zijn vader worden, en híj zal mijn zoon worden”?", zie ook Matth. 3:17; 17:5.
en toch gaat het in 2 Samuel niet over Jezus, maar over Salomo. Zie je het subtiele verschil? In Spreuken (en elders) wordt Gods Wijsheid gepersonificeerd (een stijlfiguur). Jezus is "de echte" Wijsheid Gods en heeft uiteraard overeenkomsten met de stijlfiguur van de personificering van Gods Wijsheid, net zoals de echte Gezalfde veel weg heeft van zijn "voorgangers", de gezalfden die koning over Israel en Juda waren.