Auteur Topic: Hemels Strafrecht  (gelezen 3141 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #50 Gepost op: juni 10, 2003, 11:55:41 pm »

quote:

op 10 Jun 2003 21:42:34 schreef jfwolf:
L; Een kind loopt aan de hand van zijn ouder, afhankelijk. Als zij ouder en volwassen is geworden is zij niet meer afhankelijk maar draagt zij haar verantwoordelijkheid en vrijheid.

JFW: Als kind van God blijf je afhankelijk van God, want ook als 'ouder' kind maak je misstappen, want zolang je op de aarde bent, ook al ben je  bekeerd, ben je geneigd tot het doen van alle kwaad, want je blijft een zondig mens. En als kind van God heb je natuurlijk je verantwoordelijkheid en je vrijheid, binnen de regels van God. Maar die verantwoordelijkheid wordt nog steeds beschaamd, omdat je mens bent en daarom moet je altijd afhankelijk zijn van God. Want zodra je denkt dat je het zelf wel af kunt........gaat het verkeerd.

L; Als kind van God die gelooft of tot geloof is gekomen hoeft niet passief toe te kijken. Je bent op een bewustwordingsweg gezet. Zo wordt je overgezet van de zonde (onwetenheid) in een bewust leven, dat inzicht geeft in jezelf en daarmee inzicht in het leven zelf. De gelijkenis in Marc 4 is een mooi voorbeeld. Met het zaad dat langs de weg valt en door de vogels wordt opgegeten, wordt bedoeld: waar de woorden van Jezus niet door ons hart worden gehoord, maar alleen door je denken, slokt je denken deze woorden op, doodt die woorden en maakt ze krachteloos. Met het zaad dat op rotsachtige bodem valt wordt bedoeld dat de woorden van Jezus worden opgevangen met een verhard hart en daarom niet kunnen werken tot in de diepste van je ziel. En waar de woorden vallen tussen de dorens: daar worden de levende woorden gedood door onze ego-krachten of egoisme.

Wanneer je je bewust wordt van dit alles zul je komen tot ongekende inzichten, geestelijk gaan groeien, volwassen worden in je geloof. Je kunt niet tot het inzicht komen wat liefde en vrijheid is wanneer je ook niet in je verantwoordelijkheidsbesef bent gegroeid. Vanuit onwetenheid groei je uit tot wetenheid, éénmaal gekomen tot een bewustwording kun je jezelf niet beschamen door weer opnieuw in onwetenheid te gaan leven..

God geeft het geestelijk voedsel eerst als melk. Zou je meteen aan vast voedsel beginnen dan wordt je ziek, een kind in het geloof kan dit niet dragen. Niet elke gelovige  is dus hetzelfde. Je hebt gelovigen die dichter bij de volmaaktheid staan de een andere gelovige. Zo heeft God het gemaakt opdat wij van elkaar kunnen leren en elkaar tot inzichten kunnen brengen, om elkaar te dienen en lief te hebben.

L; Het is werken aan jezelf en het zaad wat wordt gestrooid in je hart op te nemen en niet alleen in je denken.  

JFW: Het is wel werken aan jezelf, maar wel in een manier die God wil. Je kunt het namelijk niet vanuit jezelf, Daar heb je God voor nodig. En hij zal ook het zaad dat gestrooid wordt vruchtbaar moeten maken in je leven, want zelf ben je niet in staat, om het op te nemen, als GOd het niet wil.
L; Je draagt een verantwoordelijkheid. Ik denk dan aan Matt.25 14-30 De gelijkenis van de talenten. Je komt niet tot je uiteindelijke bestemming wanneer je passief blijft.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #51 Gepost op: juni 11, 2003, 07:31:36 am »
L; Als kind van God die gelooft of tot geloof is gekomen hoeft niet passief toe te kijken. Je bent op een bewustwordingsweg gezet. Zo wordt je overgezet van de zonde (onwetenheid) in een bewust leven, dat inzicht geeft in jezelf en daarmee inzicht in het leven zelf. De gelijkenis in Marc 4 is een mooi voorbeeld. Met het zaad dat langs de weg valt en door de vogels wordt opgegeten, wordt bedoeld: waar de woorden van Jezus niet door ons hart worden gehoord, maar alleen door je denken, slokt je denken deze woorden op, doodt die woorden en maakt ze krachteloos. Met het zaad dat op rotsachtige bodem valt wordt bedoeld dat de woorden van Jezus worden opgevangen met een verhard hart en daarom niet kunnen werken tot in de diepste van je ziel. En waar de woorden vallen tussen de dorens: daar worden de levende woorden gedood door onze ego-krachten of egoisme.

JFW: Je wordt niet overgezet van Zonde, je blijft zonde doen, je bent er alleen bewuster mee bezig. Je zonden worden dan wel vergeven, maar je bent en blijft een zondaar, en dat weet je ook.  En ik ben met je eens dat er een stuk bewustwording bij komt.

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #52 Gepost op: juni 11, 2003, 09:19:59 am »

quote:

op 11 Jun 2003 07:31:36 schreef jfwolf:

JFW: Je wordt niet overgezet van Zonde, je blijft zonde doen, je bent er alleen bewuster mee bezig. Je zonden worden dan wel vergeven, maar je bent en blijft een zondaar, en dat weet je ook.  En ik ben met je eens dat er een stuk bewustwording bij komt.

L; In de bijbel lees je, hoe meer je in Christus leeft, hoe volmaakter de mens wordt. "Gij zijt volmaakt" De bewustwording van wie jezelf bent maakt dat je aan je zwakheden kunt gaan werken. Maar je kunt er pas aan werken als je ook inzicht hierin hebt verkregen en het je eigen hebt gemaakt. Zolang dat niet zo is vervalt de mens keer op keer terug in zijn eigen zondige levensstijl.

Johan V.

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #53 Gepost op: juni 11, 2003, 11:47:50 am »
En in hoeverre wordt dan in dit verhaal het punt van volmaaktheid bereikt?
Er bekruipt mij het gevoel dat in deze redeneringslijn je nl. niet meer zondigd.
Dus dan zou je het offer van Christus niet meer nodig hebben.

Dan komen we op het punt dat je Christus nodig hebt om je op de goede weg te zetten en als je daar eenmaal op staat, dat je dan zelf wel verder kunt lopen.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #54 Gepost op: juni 11, 2003, 11:58:36 am »

quote:

op 11 Jun 2003 11:47:50 schreef Johan V.:
En in hoeverre wordt dan in dit verhaal het punt van volmaaktheid bereikt?
Er bekruipt mij het gevoel dat in deze redeneringslijn je nl. niet meer zondigd.
Dus dan zou je het offer van Christus niet meer nodig hebben.

Dan komen we op het punt dat je Christus nodig hebt om je op de goede weg te
 zetten en als je daar eenmaal op staat, dat je dan zelf wel verder kunt lopen.

dan heb je verwezenlijkt wat Paulus zei, "niet ik, maar de Christus in mij..."

20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik,
(dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in
mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef,
leef ik door het geloof in de Zoon van God, die
mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.
G a l a t e n 2
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Johan V.

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #55 Gepost op: juni 11, 2003, 12:02:32 pm »
Ik ben het met je eens dat een leven dicht bij Christus je leven kan veranderen.
Je kunt een heel nieuw mens worden, een mens die leeft uit genade en de liefde van God kan uitstralen in zijn leven.
Door liefde voor je naaste, barmhartigheid e.d.

Maar m.i. is het niet zo dat deze staat een staat van volmaaktheid is, een staat waarin niet meer gezondigd wordt.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #56 Gepost op: juni 11, 2003, 02:10:15 pm »

quote:

op 11 Jun 2003 12:02:32 schreef Johan V.:
Ik ben het met je eens dat een leven dicht bij Christus je leven kan veranderen.
Je kunt een heel nieuw mens worden, een mens die leeft uit genade en de liefde van God kan uitstralen in zijn leven.
Door liefde voor je naaste, barmhartigheid e.d.

Maar m.i. is het niet zo dat deze staat een staat van volmaaktheid is, een staat waarin niet meer gezondigd wordt.
In ieder geval is het zo dat de ene gelovige dichter bij God en in Christus leeft dan de ander. In die zin spreek je over gradaties en ook zonden in gradaties.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #57 Gepost op: juni 11, 2003, 06:21:56 pm »

quote:

op 11 Jun 2003 09:19:59 schreef lonneke:
[...]

L; In de bijbel lees je, hoe meer je in Christus leeft, hoe volmaakter de mens wordt. "Gij zijt volmaakt" De bewustwording van wie jezelf bent maakt dat je aan je zwakheden kunt gaan werken. Maar je kunt er pas aan werken als je ook inzicht hierin hebt verkregen en het je eigen hebt gemaakt. Zolang dat niet zo is vervalt de mens keer op keer terug in zijn eigen zondige levensstijl.
Inderdaad, maar daarmee wordt mijns inziens hoe meer je de volmaaktheid van God ervaart. Want als je God kent, dan zie je des te meer in hoe zwak je bent en hoe zondig je bent. En het gevolg daarvan is dat God in de ogen van een bekeerd mens, des te groter, des te volmaakter wordt.

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #58 Gepost op: juni 11, 2003, 11:30:59 pm »

quote:

op 11 Jun 2003 18:21:56 schreef jfwolf:
[...]

Inderdaad, maar daarmee wordt mijns inziens hoe meer je de volmaaktheid van God ervaart. Want als je God kent, dan zie je des te meer in hoe zwak je bent en hoe zondig je bent. En het gevolg daarvan is dat God in de ogen van een bekeerd mens, des te groter, des te volmaakter wordt.

Deze volmaaktheid voltrekt zich in de mens, in je eigen hart. Niet alleen buiten je om. De mens zelf verandert in zijn denken en in zijn beleving, in zijn hele bewustwording. Het is de Christus in je.
Christus kwam niet alleen naar de aarde voor de kruisiging maar Hij leerde de mensen en Zijn discipelen hoe je tot je eigen bewustwording komt.
Hij is ook niet zomaar gestorven. Hij was ook echt mens en moest ook Zijn eigen lijdens-en leerweg gaan, Hij leefde het voor. Hij was en is ons voorbeeld.

Johan V.

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #59 Gepost op: juni 12, 2003, 08:46:34 am »

quote:

op 11 Jun 2003 23:30:59 schreef lonneke:
[...]

Hij leefde het voor. Hij was en is ons voorbeeld.

Ik hoop dat Hij meer is dan je voorbeeld. Want als Hij alleen het voorbeeld is, dan ben je slecht af.
Hij is de enige weg, de enige naam onder de Hemel en op de aarde die gegeven is tot ons behoud.
We moeten Zijn voorbeeld wel volgen, maar Hij is meer dan ons voorbeeld.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #60 Gepost op: juni 12, 2003, 06:42:33 pm »

quote:

op 11 Jun 2003 09:19:59 schreef lonneke:
[...]

Lonneke, Helemaal mee eens!

Michael

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #61 Gepost op: juni 16, 2003, 03:33:21 pm »

quote:

op 09 Jun 2003 16:28:51 schreef jfwolf:
[...]
Genade is er NIET voor iedereen. Als specifieke onvergeeflijke zonde wil ik de zonde tegen de Heilige Geest noemen, dus dat iedereen die vervalt.
Het is ook niet een kwestie van aanpakken, dus dat hij klaar staat en dat als jij zegt, geef maar, dat je gelooft. Bij het geloven komt wel meer kijken, dan alleen aanpakking, ellende, verlossing en dankbaarheid. Daarnaast staat er in de bijbel, velen die menen in te gaan, zullen buitengeworden worden, dus velen die geloven dat ze geloven, en geloven dus niet. Het stellig en zeker kennen van God ontbreekt.
En aanpakken, dat geloof ik ook niet. Je zult met je zonden bij God moeten komen, omdat je geen uitkomst meer ziet. En dan is het Genade van God als hij je vergeeft. En dat is een actie, enkel en alleen vanuit de kant van God. Dus wij zijn niet alleen actief, zoals jij stelt, maar het begint bij God.
Ik vind het wel een beetje apart dat jullie het niet eens zijn over hoe het werkt, en dat je dan, omdat je weet dat je in dezelfde kerk zit, concludeert dat je het uiteindelijk toch wel eens zult zijn en in het kader van non-discussie de discussie afkappen. Een beetje een makkelijke oplossing vind ik.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #62 Gepost op: juni 16, 2003, 05:30:32 pm »

quote:

op 16 Jun 2003 15:33:21 schreef Michael:
[...]

Ik vind het wel een beetje apart dat jullie het niet eens zijn over hoe het werkt, en dat je dan, omdat je weet dat je in dezelfde kerk zit, concludeert dat je het uiteindelijk toch wel eens zult zijn en in het kader van non-discussie de discussie afkappen. Een beetje een makkelijke oplossing vind ik.
Eigenlijk vind ik dat iedereen mag denken wat hij/zij wil. Ik proef ook wel eens dat je min of meer verplicht wordt om hetzelfde te denken. Dat is geen onvoorwaardelijke liefde.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #63 Gepost op: juni 16, 2003, 06:31:42 pm »

quote:

op 16 Jun 2003 15:33:21 schreef Michael:
[...]

Helaas.............ik zit niet in de Gereformeerde Kerken in Nederland, dus dat gaat niet op.