Wat in Marcus staat geschreven in hoofdstuk 16 vanaf vers 15-20, zegt Jezus tot Zijn discipelen, die Hij heeft gekozen als Apostelen.
Die wonderen en tekenen waren juist de bevestiging van hun Apostelschap.
Jezus zegt dit niet tot alle gelovigen; Hij zegt dit tot Zijn discipelen, vlak voor Zijn Hemelvaart en voor Hij ze de wereld in stuurt.
In Korinthiërs 12: 31 lezen we: Doch ijvert naar de beste gaven; en ik wijs u een weg, die nog uitnemender is.
Paulus benoemt hier, wat nog veel belangrijker is:
de Liefde
In 1 Korinthiërs 13 : 8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
Het spreken in andere talen en profeteren zal stoppen zegt Paulus.
De Bijbel is met de Openbaringen van Jezus aan Johannes compleet; er zullen geen nieuwe openbaringen komen.
Er wordt aan de Bijbel geen Jotta of Tittel meer afgedaan of toegevoegd.
Wat blijft, lees je in vers 13: En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
de Liefde, daar moeten wij naar streven; de liefde gaven.
En voor ons geldt nog een veel belangrijkere kwesties; namelijk die waarin Jezus spreekt tot de zeven gemeenten.
Onderzoek dan eens op welke van deze gemeente jouw kerkelijke organisatie zich mee kan vergelijkene en onderzoek eens hoe jouw plaatselijke gemeente hier mee weg komt in vergelijking met deze gemeenten.
Dat lijkt met een stuk belangrijker dan de in het minst belangrijke spreken in andere talen.
1 Korinthiërs 13:
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
Het volmaakte dat gekomen is, is het laatste Bijbelboek. De Openbaringen van Jezus aan Johannes.
Dat maakte dat het spreken in andere talen/tongen en profeteren ten einde kwam.
Gods Woord, aan ons gegeven is nu compleet. Het is volledig en volmaakt.
Het volmaakte Woord van God.
Al die zogenaamde profetieën (Zo spreekt de Heere) en spreken in tongen (talen die door de uitspreken zelf worden uitgelegd of niet) zijn daarmee niet van God afkomstig maar van een andere geest.
Wat veelal niet gebeurt in Evangelische kringen is de opgeven orde van Paulus hanteren:
1 Korinthiërs 14:
26 Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;
27 En zo iemand een vreemde taal spreekt, dat het door twee, of ten meeste drie geschiede, en bij beurte; en dat een het uitlegge.
28 Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.
29 En dat twee of drie profeten spreken, en dat de anderen oordelen.
30 Doch indien een ander, die er zit, iets geopenbaard is, dat de eerste zwijge.
31 Want gij kunt allen, de een na den ander profeteren, opdat zij allen leren, en allen getroost worden.
32 En de geesten der profeten zijn den profeten onderworpen.
33 Want God is geen God van verwarring, maar van vrede, gelijk in al de Gemeenten der heiligen.
34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.36 Is het Woord Gods van u uitgegaan? Of is het tot u alleen gekomen?
37 Indien iemand meent een profeet te zijn, of geestelijke, die erkenne, dat, hetgeen ik u schrijf, des Heeren geboden zijn.
38 Maar zo iemand onwetend is, die zij onwetend.
Deze teksten worden dan maar niet genoemd...
Onderzoekt de geesten of ze van God zijn en wees waakzaam voor de valse profeten!!
Er is een groot verschil tussen de vruchten van de Geest en de gaven van de Geest.
God schakelt de gaven in tot opbouw van Zijn gemeente.
Als het gaat over de gaven kan het zelfs zijn dat we persoonlijk wel gaven hebben, maar geen deel hebben aan de Heere Jezus als onze Borg en Zaligmaker.
Dat we in Zijn naam profeteren en krachten en wonderen doen en toch zelf nog verwerpelijk zijn.
Dat kan bij de vrucht van de Geest nooit.
Wie de vrucht van de Geest draagt, is een kind van God. Een christen kan wel zonder profetie en tongentaal, maar niet zonder de liefde.
Wie de vrucht niet heeft, hoort niet bij Christus. Dat kun je van de gaven niet zeggen.
Je kunt niet zeggen: omdat iemand de gave van profetie of het spreken in tongen (andere talen) niet heeft, hoor hij niet bij Christus.
Wij moeten streven naar de vrucht van de Geest;
Liefde, Blijdschap, Vrede, Lankmoedigheid, Goedertierenheid en Goedheid, Geloof(trouw), Zachtmoedigheid(vriendelijkheid) en Matigheid(zelfbeheersing)
Niet één van dezen maar allen; gezamenlijk zijn zij één vrucht.
Want anders wordt het zoals Jezus zegt:
Mattheüs 7:
15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Want de liefde overtreft de profetie, de tongentaal en de kennis ver. Want de liefde zorgt dat er vruchten van de Geest tevoorschijn komen.
Want uiteindelijk zullen profetieën, tongen en kennis verdwijnen, maar geloof, hoop en liefde zullen blijven.
Niet iedereen met gaven van de Geest, brengt vruchten van de Geest voort: denk maar aan de discipel Judas, die net als de andere discipelen, de boze geesten aan zich onderwierp. Ook hij had de gave van genezing.
Mattheüs 7:
15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
Mattheüs 24:
11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden.
Marcus 13:
22 Want er zullen valse christussen, en valse profeten opstaan, en zullen tekenen en wonderen doen, om te verleiden, indien het mogelijk ware, ook de uitverkorenen.
2 Korinhiërs 11:
13 Want zulke valse apostelen zijn bedriegelijke arbeiders, zich veranderende in apostelen van Christus.
14 En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.
15 Zo is het dan niets groots, indien ook zijn dienaars zich veranderen, als waren zij dienaars der gerechtigheid; van welke het einde zal zijn naar hun werken.
2 Petrus 2:
1 En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende;
2 En velen zullen hun verderfenissen navolgen, door welke de weg der waarheid zal gelasterd worden.
1 Johannes 4:
1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
En Wanneer je hebt over : 1cor14 vers 1 begint hij al met: laat de liefde uw DOEL zijn, maar streef OOK naar de gaven van de geest. In het bijzonder naar het spreken namens GOD.
Dan heb je het hier dus over profetie.
En wat is profetie?
Profetie is een woord van God : Zo zegt de Heere. Uitgesproken door Profeten. Erkende profeten. En waar herkennen wij profeten aan: (o.a.Deuteronomium 13)
http://www.bijbel.nl/BIJB...r_tongensprekers_niet.htmhttp://www.solcon.nl/apge...t/toetsentongen.eigen.dochttp://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc/toetstong.htmhttp://home.hetnet.nl/~arjan26/studies/nieuw/Tongentaal.htmhttp://www.apologetique.o...alie_literatuurstudie.htm
Na de Openbaringen van Christus zelf aan Johannes; is de Bijbel compleet.
Er zullen geen nieuwe openbaringen meer komen: geen Jotta of Tittel zal worden afgedaan of toegevoegd.
Er zullen niet meer nieuwe woorden komen van God; wij hebben de complete Bijbel; het complete Woord van God.
Wanneer ze al in Mozes en de profeten niet geloven, en nu ze de gehele Bijbel hebben en niet geloven, zullen zij ook niet geloven wanneer een dode zal opstaan en terugkeren tot de levenden, laat staan dat hetspreken in tongen/taal hen zal overtuigen.
Gods Woord is af; het is compleet.
Onze opdracht is om vrucht te dragen. Want een boom die geen vrucht draagt, zal worden omgehakt en de bijl ligt al aan de stam.
Laat je niet verleiden door de valse profeten en valse leraren maar volg Jezus.
Wees trouw aan Zijn Woord en laat je door Zijn Geest leiden. De Geest zal je door het Woord van God de dingen bekend maken..
Het is juist gevaarlijk om te stellen dat nu de Bijbel compleet is, God nog door een ander kanaal tot ons spreekt en ons leert. Iedereen kan wel beweren Gods openbaring te hebben ontvangen.
Beproeft de geesten of zij uit God zijn!!
Openbaringen 3:
1 En schrijf aan den engel der Gemeente, die te Sardis is: Dit zegt, Die de zeven geesten Gods heeft, en de zeven sterren: Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood.
2 Zijt wakende, en versterk het overige, dat sterven zou; want Ik heb uw werken niet vol gevonden voor God.
3 Gedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het, en bekeer u. Indien gij dan niet waakt, zo zal Ik over u komen als een dief, en gij zult niet weten, op wat ure Ik over u komen zal.
Dit zijn de woorden van Jezus zelf.
Het lijkt wel erg veel op Daniel 5:
25 Dit nu is het schrift, dat daar getekend is: MENE, MENE, TEKEL, UPHARSIN.
26 Dit is de uitlegging dezer woorden: MENE; God heeft uw koninkrijk geteld, en Hij heeft het voleind.
27 TEKEL; gij zijt in weegschalen gewogen; en gij zijt te licht gevonden.
28 PERES; uw koninkrijk is verdeeld, en het is den Meden en den Perzen gegeven.
Laat het dan zo zijn dat tegen de tijd van Jezus terugkomst wanneer we aan Zijn troon zullen staan, wij niet te licht worden gevonden en in de poel van vuur zullen worden geworpen.
Nogmaals het gaat om de liefde en om vruchtdragen, De vrucht van de Geest.
vruchtdragen voor Hem.
Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele;Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen dat ten dele is, tenietgedaan worden. (1 Kor.13:9,10)
De gaven zullen verdwijnen het volmaakte zal gekomen zijn. Sommigen suggereren dat dit een verwijzing is naar de wederkomst van Christus. Nee, want verwijzen wij naar onze Heere als het volmaakte? Hij is een persoon en niet een iets. Hierbij komt het feit dat het woord volmaakt is en het te maken heeft met volwassenheid, met het tot voltooiing komen.
Nergens in de Schrift lezen we dat wij moeten wachten met opgroeien tot Christus wederkomst . Dat is iets wat wij nu moeten doen (Efeze 4:15).
Wat het volmaakte is kunnen we in de verzen zelf nagaan: Wij kennen ten dele -- wat is ten dele? Kennis! Wat neemt gedeeltelijke kennis weg? Volledige kennis!
Het volmaakte heeft te maken met de voltooiing van de boodschap die aan de apostel Paulus is toevertrouwd. Het is een verwijzing naar de volheid van de kennis van de openbaring van het geheimenis aan hem gegeven. Efeze 4 geeft verder licht op dit proces:
Daarom zegt Hij: Als Hij opgevaren is in de hoogte, heeft Hij de gevangenis gevangengenomen en heeft DEN MENSEN GAVEN GEGEVEN.
Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zone Gods, TOT EEN VOLKOMEN MAN, tot de mate van de grootte der volheid van Christus%u201D. Efeze 4:8,13
De gaven waren nodig totdat de openbaring voltooid was. Hierover zegt Kolossenzen 1:25,26 :
Welker dienaar ik geworden ben naar de bedeling Gods, die mij gegeven is aan u, OM TE VERVULLEN HET WOORD GODS;
Namelijk de verborgenheid, die verborgen is geweest van alle eeuwen en van alle geslachten, maar nu geopenbaard is aan Zijn heiligen.
Het geheimenis geopenbaard aan Paulus heeft het Woord van God volmaakt. Het maakte een einde aan de noodzaak van verdere openbaring. Het geschreven Woord van God is nu voltooid.
Op dit punt is de aanspraak die de charismatische beweging op de tongentaal maakt het meest verontrustend. Want als mensen in tongen spreken maken ze er aanspraak op dat God door hen spreekt (vgl.Hand.2:4). Dit is een ontkenning van het volmaakte en de definitieve autoriteit van het geschreven Woord van God.
We kunnen niet geloven dat Gods Woord volmaakt is terwijl wij claimen dat Hij doorgaat met het geven van extra woorden en openbaringen. Dat gebeurde wel toen de tongen nog in werking waren. Zij werden gebruikt om openbaringen van God door te geven.
Vandaag is die openbaring volmaakt. Gods Woord is af.
-
De charismatische beweging is hierin niet alleen onschriftuurlijk, ze zit helemaal fout. Het spreken in tongen is hun meest gevaarlijke fout. Niet alleen door zijn excessen en emoties, maar omdat het de leer van doorgaande inspiratie in zijn meest elementaire vorm is, die het hart raakt van het geschreven Woord van God.
Wij hebben het complete en bewaarde Woord van God in de Staten Vertaling, een vertaling waar wij op kunnen vertrouwen.
God spreekt vandaag door het Woord der waardheid, geschreven in een boek, en rechtgesneden bestudeert, waardoor wij opgroeien in Christus en arbeiders van God worden.
(Efeze 4:15; 2 Tim.2:15)
*1 Kor.13:8 verwijst naar de gaven van profetie, tongen en kennis(zie 12:7-11). Het is niet zo dat mensen nooit meer in tongen zullen spreken of profeteren. Het gaat hier om het verdwijnen van het gavenprogramma.
Het blad 'Herstel' wordt veelal gelezen in de kringen van de volle evangelie gemeenten.
De volle evangelie gemeenten zijn dezelfde als de Pinkstergemeenten; zij noemen zich tegenwoordig niet meer zo maar noemen zich vol evangelisch.
De organisatie van Herstel organiseert ook jaarlijks weekenden en weken en zo ook dit jaar weer een herstel week.
Ik ken mensen in mijn omgeving (met kleine kinderen) die dit jaar, samen met hun kinderen, willen deelnemen aan zo'n herstel week.
Vraag/verzoek: Lees het stuk eens rustig en kritisch door. Vooral onder het kopje : Meer Kracht verdient (naar mijn idee) de nodige aandacht.....
http://www.herstelteam.nl/group/group.aspx?id=49241 Vraag: Is dit het werk van de H.G. of zijn hier andere geesten aan het werk?
Is dit van God of ......
Wat dunkt jullie na het lezen van dit stuk?