Auteur Topic: Gaven van de Heilige Geest  (gelezen 18325 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Gaven van de Heilige Geest
« Gepost op: maart 30, 2008, 02:41:38 pm »
Een veel besproken onderwerp is wanneer iets wel van God komt en wanneer niet. In de bijbel lees je over de Gaven van de Heilige Geest die God een christen geven kan in zijn leven. Zoals tongentaal, gave van genezing en profetie.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2008, 02:42:17 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2008, 05:34:41 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 maart 2008 om 14:41:
Een veel besproken onderwerp is wanneer iets wel van God komt en wanneer niet. In de bijbel lees je over de Gaven van de Heilige Geest die God een christen geven kan in zijn leven. Zoals tongentaal, gave van genezing en profetie.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Vrij simpel: als het werkelijk van belang is, leg je het oordeel in handen van Christus.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2008, 07:19:24 pm »
Het is een gave dat God de kerk instant houd.
Het is een gave dat er mensen zijn die zich voor de kerk inzetten.
het is een gave dat kerkmensen zich inzetten voor de jeugd van de kerk.
Het is een gave dat er kerkmensen zijn die de ouderen en zieken bezoeken.
Het is een gave dat er mensen tot geloof komen en zich voegen bij de kerk.
enz enz enz enz.

Weet je wat ik denk Gaitema, dat is dat de meest simpele gaven niet meer als gave gezien worden omdat ze niet spectaculair zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2008, 08:28:04 pm »

quote:

diak2b schreef op 30 maart 2008 om 17:34:
[...]
Vrij simpel: als het werkelijk van belang is, leg je het oordeel in handen van Christus.
Dat ben ik met je eens.. Ik geloof dat het bij God niet draaid om die gaven, maar om de uitwerking van wat Hij ons geeft op ons geloof. Elke gebedsverhoring is er 1 van God. Niet altijd valt het op, maar de uitwerkingen blijven.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2008, 08:31:04 pm »

quote:

cyber schreef op 30 maart 2008 om 19:19:
Het is een gave dat er mensen zijn die zich voor de kerk inzetten.
het is een gave dat kerkmensen zich inzetten voor de jeugd van de kerk.
Het is een gave dat er kerkmensen zijn die de ouderen en zieken bezoeken.
Het is een gave dat er mensen tot geloof komen en zich voegen bij de kerk.
enz enz enz enz.

Weet je wat ik denk Gaitema, dat is dat de meest simpele gaven niet meer als gave gezien worden omdat ze niet spectaculair zijn.
Ik geloof dat dat ook zo is. Je kunt gaven ontvangen die niet opvallen. Ik heb vannavond nog als jeugdleider voor een christelijke tienerclub een leuke avond gehad. Dat daar belangstelling voor is, ondanks dat we ook het evangelie van Jezus brengen, zie ik al als een gave van God.

volgeling

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 31, 2008, 10:01:20 am »

quote:

Een veel besproken onderwerp is wanneer iets wel van God komt en wanneer niet.
Zeker als het gaat om de zgn. 'bijzondere' gaven is er veel wijsheid en inzicht nodig. Enerzijds lijkt de Bijbel heel duidelijk: 'Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn; want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan. Hieraan leert u de Geest van God kennen: elke geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en elke geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is niet uit God; maar dat is de geest van de antichrist, waarvan u gehoord hebt dat hij komt, en die nu al in de wereld is.' 1 Joh 4:1-3 (HSV).

Anderzijds schrijft Paulus over de wetteloze, 'wiens komst overeenkomstig de werking van de satan is, met allerlei kracht, tekenen en wonderen van de leugen' (2 Thess. 2:9 HSV). Ook spreekt hij over 'valse apostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus. En geen wonder, want de satan zelf doet zich voor als een engel van het licht.' (2 Kor 11:13-14 HSV).

Als ik deze teksten naast elkaar zet, dan lijkt het eenvoudig. Echter, Johannes schrijft over algemeen in eenvoudige bewoordingen, maar gaat tegelijkertijd heel diep. Er zit blijkbaar een hele wereld achter het zinnetje: 'elke geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God.' Belijden is meer dan alleen maar na-spreken met de mond. Als het hart er niet bij is, is het leeg. Het belijden hoort voort te komen uit een hart dat echt gelooft, dat hoopt op God, zoals ook Johannes laat zien: 'Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren' (1 Joh 5:1 HSV). En ook Paulus laat dit duidelijk uitkomen: 'Als u met uw mond Jezus als Heere belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden. Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid.' (Rom 10:9-10 HSV).

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 31, 2008, 10:07:03 am »

quote:

cyber schreef op 30 March 2008 om 19:19:
offtopic:Instant-kerk!    
Is dat niet meer iets voor het McChurchtopic? :+
Bombus terrestris Reginae

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 31, 2008, 10:12:42 am »

quote:

Bumblebee schreef op 31 maart 2008 om 10:07:
[...]

LOL ja

maar ja na 2000 jaar nog de kerk is geen mensenwerk ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 31, 2008, 02:45:14 pm »
Volgeling:

Dat geloof ik ook wel. Ik denk wel dat je iemand goed moet kennen om te zien dat hij of zij een echte christen vanuit het hart is.  

Er werd hier ook een paar keer de tekst genoemd uit Matheus 7 vers22-23: "Op die dag zullen velen tegen Mij zeggen: "Heer, Heer, hebben wij niet in Uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in Uw naam?" En dan zal ik hun rechtuit zeggen: "Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie wetsverkrachters!"

Die tekst houdt me al een tijdje bezig. Ik geloof dat het niet gaat om een speciale groep. Maar dat zij te vinden zijn in de christengemeentes tussen andere christenen. Ze zijn volgens mij heel moeilijk van de echte christenen te onderschijden. Zelf denk ik dat God wel gebruik van hen gemaakt kan hebben, omdat Hij zo anderen kon helpen. Maar zelf kennen deze mensen God niet. Het zou dus denk ik kunnen zijn dat je genezen wordt door God via iemand die voor je bid die zelf geen kind van God is.

Een uitleg die ik daarnaast verder hoor is dat je te maken hebt met occulte krachten. Mensen die denken namens Jezus te genezen, maar in werkelijkheid satan dienen en van hem deze gaven krijgen. Net als Jomanda. En ik las ook profeet Joshua. Die zijn volgens mij goed te herkennen aan antichristelijke occulte praktijken.

Ik geloof dat het wel goed is op te letten met wie je van doen hebt. Daarbij is God niet afhankelijk van 1 mens, maar kan Hij werken door verschillende mensen heen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 31, 2008, 04:14:21 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 31 maart 2008 om 10:07:
offtopic:komt nooit meer iemand, in de McChurch, doodgebloed wegens doorslaand succes of zo
Mail me maar als je wat wilt weten

tomp

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 31, 2008, 09:09:16 pm »

quote:

In de bijbel lees je over de Gaven van de Heilige Geest die God een christen geven kan in zijn leven. Zoals tongentaal, gave van genezing en profetie.
Is het toeval dat je juist deze 3 gaven noemt? Of had er net zo goed wijsheid, barmhartigheid en gastvrijheid kunnen staan?
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2008, 09:11:25 pm door tomp »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 31, 2008, 10:00:45 pm »

quote:

tomp schreef op 31 maart 2008 om 21:09:
[...]

Is het toeval dat je juist deze 3 gaven noemt? Of had er net zo goed wijsheid, barmhartigheid en gastvrijheid kunnen staan?

Ik doelde bewust ook op de minder populaire gaven, maar ook de gaven die je noemt zijn gaven van de heilige Geest. Daarbij, niet iedereen ontvangt de zelfde gaven. Niet iedereen is een leraar, niet iedereen is geschikt om de zelfde werken der barmhartigheid te kunnen verrichten etc...

Ik heb alleen wel het gevoel dat de bijzondere gaven ontlopen worden door veel christenen. Al zijn er meer belangrijke gaven, mensen die erg lijden mogen wel om genezing vragen bijvoorbeeld. Maar ook ik vindt dat eng. Stel je voor dat God het laat afweten en waarom? Stel je voor dat je er achter komt dat God 'bewust' niets doet. Waarom? Maar moeten wij altijd antwoorden op vragen hebben? Kunnen we niet gewoon vragen? God de vrijheid geven om te doen wat Hij wil met je leven? Baad het niet, dan schaad het niet? Open staan voor de mogelijkheid dat Hij ons laat zien dat Hij vandaag de dag nog steeds de wereld in zijn hand houdt en dat de duisternis geen enkele macht over het Licht heeft?

Door de plagen in Egypte toonde God de wereld dat Hij God is. Deze gebeurtenissen vertelde het Joodse volk generatie op generatie door. En vele omringende volkeren vreesden menigmaal de God van Israël. Die God is er nog steeds, en wanneer Hij mensen wil tonen dat Hij God is, dan zal Hij dat ook doen.
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2008, 10:03:45 pm door gaitema »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 01, 2008, 02:31:35 am »

quote:

gaitema schreef op 31 maart 2008 om 22:00:
Ik doelde bewust ook op de minder populaire gaven, maar ook de gaven die je noemt zijn gaven van de heilige Geest. Daarbij, niet iedereen ontvangt de zelfde gaven. Niet iedereen is een leraar, niet iedereen is geschikt om de zelfde werken der barmhartigheid te kunnen verrichten etc...
Precies, mooi hoofdstuk daarover is Romeinen 12: 'Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u. 2 U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is.' (NBV) Vervolgens zet Paulus een aantal gaven uiteen. Ook goed om na te lezen: 1 Korinthiërs 14 en 15.

quote:

Ik heb alleen wel het gevoel dat de bijzondere gaven ontlopen worden door veel christenen.
Ik ken het. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met groepen christenen die wel beweren over die bijzondere gaven te beschikken. Daarin kan men heel ver gaan, soms te ver (dan denk ik aan 'de doop met de HG' of het verplicht stellen van tongentaal). Een vraag die bij mij dan wel eens opspeelt is: waarom bij ons dan niet? Er is in ieder geval geen aandacht voor in de eredienst. Ik denk dat veel grefo's hun kop in het zand steken, 'streeptheologie' roepen en verder gaan met hun leven. Ms is meer aandacht vereist. Zelf denk ik dat als God geen bijzondere gaven nodig heeft om Zijn kerk in stand te houden, Hij ze ook niet gebruikt. We hebben immers aan Gods Woord genoeg.

quote:

Al zijn er meer belangrijke gaven, mensen die erg lijden mogen wel om genezing vragen bijvoorbeeld. Maar ook ik vindt dat eng. Stel je voor dat God het laat afweten en waarom? Stel je voor dat je er achter komt dat God 'bewust' niets doet. Waarom? Maar moeten wij altijd antwoorden op vragen hebben? Kunnen we niet gewoon vragen? God de vrijheid geven om te doen wat Hij wil met je leven? Baad het niet, dan schaad het niet? Open staan voor de mogelijkheid dat Hij ons laat zien dat Hij vandaag de dag nog steeds de wereld in zijn hand houdt en dat de duisternis geen enkele macht over het Licht heeft?

Een hoop vragen, ik weet niet of ik ze allemaal kan beantwoorden. Ook is een aantal mij onduidelijk, zoals 'kunnen we niet gewoon vragen?'. Bedoel je dan vragen om de (bijz.) gaven van de HG of vragen aan God waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeuren?
Het initiatief ligt altijd bij God.

quote:

Door de plagen in Egypte toonde God de wereld dat Hij God is. Deze gebeurtenissen vertelde het Joodse volk generatie op generatie door. En vele omringende volkeren vreesden menigmaal de God van Israël. Die God is er nog steeds, en wanneer Hij mensen wil tonen dat Hij God is, dan zal Hij dat ook doen.
Leuk en aardig, maar waarom is het OT dan één grote aanschakeling van zonde, afgoderij, straf, berouw en genade? Jezus deed ook wonderen, maar tegelijk berispte Hij de toeschouwers dat ze enkel voor het spektakel kwamen...
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 01, 2008, 08:49:01 am »
Dat er verschillende gaven zijn, staat buiten kijf. Ik hou me er echter niet verschrikkelijk mee bezig anders dan wanneer ik iets tegenkom, ik het waardeer. Ik begrijp niet alles, denk niet dat het van doorslaggevend belang is, tenminste, zolang de gaven maar wel gebruikt worden.
Als gaven van de Geest niet ingezet worden, is het alsof je je talent begraaft, en dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik voor mezelf richt me altijd op het einde van 1 kor 12, waar Paulus ons de weg wijst die hoger is: de liefde!
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 01, 2008, 03:10:00 pm »

quote:

socrates schreef op 01 april 2008 om 08:49:
Dat er verschillende gaven zijn, staat buiten kijf. Ik hou me er echter niet verschrikkelijk mee bezig anders dan wanneer ik iets tegenkom, ik het waardeer. Ik begrijp niet alles, denk niet dat het van doorslaggevend belang is, tenminste, zolang de gaven maar wel gebruikt worden.
Als gaven van de Geest niet ingezet worden, is het alsof je je talent begraaft, en dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik voor mezelf richt me altijd op het einde van 1 kor 12, waar Paulus ons de weg wijst die hoger is: de liefde!
Ik geloof dat de Liefde al een gave is.  Heel mooi en zeker het belangrijkste :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 01, 2008, 03:18:14 pm »

quote:

Ursa schreef op 01 april 2008 om 02:31:
[...]
Ook goed om na te lezen: 1 Korinthiërs 14 en 15.

Das een mooie tekst, net als het voorgenoemde.

quote:

[...]

Zelf denk ik dat als God geen bijzondere gaven nodig heeft om Zijn kerk in stand te houden, Hij ze ook niet gebruikt. We hebben immers aan Gods Woord genoeg.

Ik snap het, al denk ik dat God wel vaker uitingen geeft. Omdat het zijn belofte is. Zoals de belofte dat Hij gebeden verhoord. Ik herken ook wat je vertelde over het doorstreeptheologie.

quote:

[...]

Een hoop vragen, ik weet niet of ik ze allemaal kan beantwoorden. Ook is een aantal mij onduidelijk, zoals 'kunnen we niet gewoon vragen?'. Bedoel je dan vragen om de (bijz.) gaven van de HG of vragen aan God waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeuren?
Het initiatief ligt altijd bij God.

Wat ik bedoelde is vragen aan God om de gaven. Bijvoorbeeld als je ziek bent naar de voorganger te gaan om met je te bidden voor genezing. Dat kan je altijd vragen. Baad het niet, dan schaad het niet.

quote:

[...]

Leuk en aardig, maar waarom is het OT dan één grote aanschakeling van zonde, afgoderij, straf, berouw en genade? Jezus deed ook wonderen, maar tegelijk berispte Hij de toeschouwers dat ze enkel voor het spektakel kwamen...
Mee eens.
« Laatst bewerkt op: april 02, 2008, 03:15:43 pm door gaitema »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 03, 2008, 03:35:27 pm »

quote:

socrates schreef op 01 april 2008 om 08:49:

Maar moet je daar dan niet meer mee bezig zijn en niet alleen wanneer je het tegenkomt? Als niemand zich er mee bezig houdt kan ik me voorstellen dat bepaalde gaven niet gebruikt worden... en je ze dus ook niet tegenkomt. Als je je alleen met profetie bezighoudt als iemand profeteert, maar ondertussen is de kerkcultuur dat we niet profeteren, hoe kom je dan ooit in aanraking met een gave die er wel is maar niet gebruikt wordt?

Direct voor die hoogste weg die Paulus wijst in 1 kor 13 zegt hij: Streef dan naar de hoogste gaven. Dat gaat over de gaven die hij eerder heeft genoemd, in het vers daarvoor. Niet iedereen heeft die gaven van genezing, wonderen, profetie, leraar of apostel zijn of in tongen spreken maar we mogen naar de hoogste gaven streven. De Van Dale zegt bij streven: Je inzetten, inspannen voor een bepaald doel. De Statenvertaling gebruikt het woord "ijveren", moeite ervoor doen. Dat is wat anders dan "ik kijk wel wat ik tegenkom, verder hou ik me er niet zo mee bezig. Paulus schrijft een actieve houding voor.

Wat de weg die nog hoger voert betreft, heel mooi. Zolang het geen excuus wordt :) Zo heb ik het nog wel eens gehoord. Pff, wat moeten we met die gaven? Ik zie er zo weinig van. Maar oh, gelukkig. Er is iets belangrijkers, de weg die hoger voert. Dus de gaven zijn niet zo belangrijk, hoeven we ons daar ook niet druk om te maken. De liefde, dat is pas echt belangrijk. Probleem opgelost. Niet dus. De oproep tot het streven naar die gaven blijft staan. Paulus zet alleen dingen in perspectief. Je kan nog zoveel dingen doen of gaven hebben, als je de liefde niet hebt is dat waardeloos.

Het streven naar die gaven is dus een Bijbels gegeven. Misschien is het goed om hier eens door te praten over het hoe daarvan. Want dat is een lastig punt, denk ik. Hoe streven we naar die gaven? Wie denkt er met me mee?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 03, 2008, 03:52:35 pm »
Marnix, dat 'streef dan naar de hoogste gaven' zou je ook nog kunnen zien als pedagogische meegaandheid van Paulus. Hij schrijft die brief namelijk in een situatie waarin de gemeente gewend is tegen elkaar op te bieden, wat die gaven betreft. In diezelfde brief zie je dat Paulus heel vaak niet allereerst de confrontatie aangaat, maar eerst meegaat in de bestaande praktijk en daarbinnen dan enorm gaat bijsturen.
En dat bijsturen gaat vaak zelfs zó ver dat het niet meer bijsturen maar het stuur óm is.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 03, 2008, 04:02:35 pm »
Wil je met dit laatste nu zeggen dat wat betreft de 'bijzondere' gaven het stuur ook óm is bij Paulus?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 03, 2008, 04:37:04 pm »
De 'bijzondere' gaven, als je daarmee de tekenen bedoelt die Paulus ook elders vaag aanduidt als 'de tekenen van een apostel' (2 Kor. 12:12 Alles wat een apostel tot apostel maakt, heb ik u laten zien: elke volharding, alle tekenen en wonderen, elke kracht.)? Ja, díe gaven zijn m.i. niet bedoeld voor onderlinge concurrentie, nóch om in de gemeente jezelf mee te doen uitblinken of op te bouwen. Primair is zijn die bijzondere gaven bedoeld om de apostel te legitimeren. Daarbij is het ook aangekondigd dat bijv. de tongen zullen verstommen, profetieën afgedaan zullen hebben. Het zóu kunnen dat er nog sporen van te vinden zijn, maar we hebben geen bewijs uit de bijbel dat dat aan ons beloofd is, dat het blijvende gaven zijn.
Daarbij wil ik aantekenen dat 'profetie' niet alleen op 'nieuwe' openbaringen kan slaan in de bijbel, maar óók op het in een concrete situatie toepassen van oude openbaringen (als het goed is, is elke preek in die zin 'profetie').

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 03, 2008, 04:58:17 pm »
Is het met de gaven niet zo dat het je wordt gegeven wanneer God dat nuttig vindt? Ik denk wel dat je God de openheid moet bieden door tijd te nemen voor gebed of in gedachten te zijn met Hem bijvoorbeeld en er gericht op moet zijn Zijn wil te doen. Een positieve houding naar God toe.

Ik sprak met iemand die wel eens in tongen spreekt. Ik vroeg hem hoe het zo ver kwam en waardoor? Hij zei dat het bij hem helemaal niet direct kwam of zo. Hij had heel lang een periode gehad dat hij actief was in de kerk en veel in groepen met elkaar bad. Op een gegeven moment gebeurde het gewoon in zo'n groepsgebed. Bij hem in de gemeente kunnen ze gewoon meer dan een uur uittrekken om te bidden met elkaar. Het hing dus niet van hem af, maar van het moment dat God er voor koos.

Een ander iemand die ik sprak had het er over dat het meditate is. Je kunt mediteren in de duistere hoek (duistere machten), maar ook in het Licht (heilige Geest). Dat is echt de  tijd nemen voor gebed. De rust opzoeken is heel belangrijk zei hij. Zo dat je je openstelt voor God.

Dat gaat ook bij gewone dingen. Een neef van me is Nederlands hervormd predikant en vertelde in een jeugddienst bij ons aan de gemeente dat hij een keer dik een half uur ging bidden. Dat gaf heb een enorme rust en inspireerde hem enorm. Ik geloof dat veel gedachtes die dan door je heen gaan gestuurd worden. Ik heb zelf ook veel geloofsvragen gehad waar ik geen antwoord op wist. En dan was ik er heel veel mee bezig en kon ik het maar niet loslaten. Dan bad ik vaak niet eens bewust of zo, maar was ik er gewoon enorm lang mee aan het piekeren. En dan maakte ik vaak mee dat er iets gebeurde waardoor ik het antwoord kreeg. De ene keer door een christelijke schoolliedje die ik als kleuter op school zong die opeens in me op kwam, de andere keer door een boek te lezen (zoals de bijbel, maar zoveel nog wel meer), de Visie van de EO te lezen, een opwekkingsnummer te treffen, maar ook een keer in een rouwdienst waarin een psalm me diep trof. Dat betrof de vraag: "Waarom Heer bent U zo goed voor me en verhoord U mijn gebeden? Ik ben toch niet beter dan de andere Nederlanders?" Ik snapte er niets van. In de rauwdienst raakte die Psalm me met de woorden "Gij die mij dieper kent dan ik mijzelf ooit heb gekent, Gij kent mijn zitten en mijn staan." Toen wist ik het antwoord: "Omdat Hij me beter kent dan geen ander beantwoord Hij mijn gebeden en is Hij mij genadig. Hij kent mijn diepste verlangens naar Hem toe."

Dat is volgens mij in de zelfde draad denk ik.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2008, 04:59:01 pm door gaitema »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 04, 2008, 11:13:33 am »

quote:

E-line schreef op 03 april 2008 om 15:52:
Marnix, dat 'streef dan naar de hoogste gaven' zou je ook nog kunnen zien als pedagogische meegaandheid van Paulus. Hij schrijft die brief namelijk in een situatie waarin de gemeente gewend is tegen elkaar op te bieden, wat die gaven betreft. In diezelfde brief zie je dat Paulus heel vaak niet allereerst de confrontatie aangaat, maar eerst meegaat in de bestaande praktijk en daarbinnen dan enorm gaat bijsturen.
En dat bijsturen gaat vaak zelfs zó ver dat het niet meer bijsturen maar het stuur óm is.

Paulus koppelt de gaven toch duidelijk aan de Geest. Hij waarschuwt dan ook nergens tegen die gaven, hij waarschuwt slechts voor verkeerd omgaan met die gaven en wijst op een verantwoord omgaan met die gaven. (De liefde centraal, op God en elkaar gericht en niet op jezelf) Zie ook 1 Korinthe 14 over hoe op een ordelijke manier profetie en tongentaal een plek kunnen hebben in de gemeente. Het is dus geen meegaandheid met mensen ofzo. Het is dus ook geen koppeling van de bijzondere gaven aan apostelen of profetie aan voorgangers. Ik snap zo niet waar je dat op baseert. Primair is het doel om elkaar te stichten en op te bouwen (bij tongentaal en ook bij profetie, die Paulus hoger aanschrijft dan tongentaal)

Sowieso vraag ik me sterk af waar het cessationisme op gebaseerd is. Ik krijg regelmatig de indruk dat men niet vooral de Bijbel heeft laten spreken daarin maar meer de praktijk. Is men niet meer bezig geweest met proberen te verklaren waarom die gaven weinig aanwezig waren en heeft de Bijbel op die manier ook gelezen, in de zin van: Hoe kunnen we die afwezigheid verklaren?

Een voorbeeldje: De onderbouwing die jij geeft: Tongen zullen verstommen, profetieen zullen afgedaan hebben. Je hoort deze tekst wel vaker als argument en het lijkt aannemelijk. Maar als we verder kijken kan het nooit een argument zijn. Wanneer hebben profetieen en tongentaal afgedaan? We stellen dat dat allicht nu al is, maar dat zegt Paulus niet.

Hij zegt dat profetie en tongentaal zullen verstommen en kennis zal verloren gaan: Want ons kennen schiet te kort en ons profeteren is beperkt.

En vervolgens geeft hij aan wanneer dit zal zijn:

Wanneer het volmaakte komt zullen die beperkte, onvolmaakte dingen afgedaan hebben. (vers 10)
Nu kijken we nog als door een spiegel, maar straks staan we oog in oog. (vers 12a)
Nu is ons kennen nog beperkt maar straks zal ik volledig kennen zoals ik gekend ben. (vers 12b)

Paulus geeft duidelijk aan dat de liefde de hoogste weg is, dat we mogen streven naar de gaven die genoemd worden maar dat de liefde altijd bovenaan moet staan (dus ook in het hoe we met die gaven omgaan) want de gaven zijn tijdelijk, als Christus komt zullen ze ophouden te bestaan. Maar de liefde zal altijd blijven bestaan (vers 13)

En dan volgt in Hoofdstuk 14 de richtlijnen hoe op een goede manier met die gaven om te gaan. Maar er staat dus duidelijk wanneer de profetie afgedaan zal hebben en tongentaal zal verstommen en het is dus vreemd dat men deze tekst vaak gebruikt om te onderbouwen dat het oke is de tongentaal nu al verstomd is en de profetie beperkt tot de voorgangers. Opmerkelijk...
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 04, 2008, 11:43:13 am »
Wat doe je dan met die tekst die ik in mijn vorige post aanhaalde, over de 'tekenen van een apostel'?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 04, 2008, 01:15:21 pm »
Ik heb gewezen op de rest van 1 kor 12 en verder hoofdstuk 14. Als het slechts tekenen van de apostel zouden zijn, waarom gaat Paulus dan de gemeente uitleggen  hoe ze op een goede manier met tongentaal en profetie kunnen omgaan in de kerk? En in het slot van 1 kor 12 maakt Paulus juist heel duidelijk een scheiding tussen gaven en apostel zijn.

Paulus somt daar gaven op en zegt:

God heeft in de gemeente allerlei mensen een plaats gegeven, apostelen, profeten leraren. Dan zijn er gaven (wonderen doen, genezen, bijstand verlenen, klanktaal spreken). En vervolgens komt dus de hele praktische uitleg aan de gemeenteleden hoe ze met deze gaven moeten omgaan... waarbij duidelijk blijkt dat tongentaal en profetie beiden gewoon onder de gemeenteleden voor komen.

Dat in 1 Kor 12: 12 staat dat de apostelen die gaven ook zeker hadden en daaraan zelfs te herkennen waren lijkt me kloppend met Jezus woorden tot de apostelen dat tekenen hun zullen vergezellen. Maar Paulus geeft in zijn eerdere brief aan dat die gaven niet specifiek voorbehouden zijn aan de apostelen. Apostelen hebben die gaven, als iemand zegt apostel te zijn gaan die tekenen met hem mee... Je kan zeggen: die is een apostel dus heeft die gaven... maar je kan niet zeggen: Die heeft die gave dus het is een apostel.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 04, 2008, 02:09:11 pm »
Kijk dan even verder naar de context van 2 Kor 12... hoe kan Paulus die tekenen daar als argument aanvoeren voor zijn apostelschap als het niet specifiek de tekenen van een apostel waren, maar tekenen die beschikbaar zijn voor willekeurige gemeenteleden (schijn-apostelen)?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 04, 2008, 03:18:41 pm »

quote:

E-line schreef op 04 april 2008 om 14:09:
Kijk dan even verder naar de context van 2 Kor 12... hoe kan Paulus die tekenen daar als argument aanvoeren voor zijn apostelschap als het niet specifiek de tekenen van een apostel waren, maar tekenen die beschikbaar zijn voor willekeurige gemeenteleden (schijn-apostelen)?

Enkele van die gaven staan in 1 corintiërs 12 vers 28:
"God heeft sommigen in de gemeente een taak gegeven. Ten eerste zijn er apostelen, ten tweede degenen die Gods woord doorgeven en ten derde leraren. Dan zijn er die wonderen doen en anderen die de gave hebben zieken te genezen. Er zijn helpers en leiders en sommigen die vreemde talen spreken." (Het Boek)

Ik ken mensen die voor hun neus ook gebedsgenezingen hebben zien gebeuren en mensen die zo genezen zijn. Ook mensen die gezien hebben hoe demonen werden uitgedreven. Dit gebeurde dan door christenen in de naam van Jezus, maar er zijn ook valse gave bezitters zoals Jomanda. Zij geneest wel mensen, maar dan niet door de Heilige Geest in de naam van Jezus Christus, dus van satan. Interessant is om te weten dat een vol evangelische gebouwbeheerder me vertelde dat de duivel geen tongentaal kan verstaan. Daardoor krijgt hij de boodschap dan ook nooit mee en kan hij er zich dan ook niet op voorberijden.

Als je om je heen kijkt in christelijk Nederland, dan zie je dat de wonderen letterlijk de wereld nog niet uit zijn.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2008, 03:19:44 pm door gaitema »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 04, 2008, 03:20:33 pm »
Zoals Jezus al aangaf dat de tekenen met de apostelen zullen meegaan om hun evangelie te ondersteunen, zo gebeurde dat daar blijkbaar ook. Die tekenen gingen met de apostelen mee toen ze het evangelie daar brachten.

Dit haal ik niet letterlijk uit de tekst, maar als je schrift met schrift vergelijkt kom je genoeg teksten tegen die aantonen dat het doen van tekenen en wonderen niet specifiek aan de apostelen toebedeeld was. Dit gebeurde bijvoorbeeld ook door Fillipus en Stefanus (geen apostelen maar oudsten in de gemeente van Jeruzalem) en Jezus waarschuwt zelfs dat valse profeten allerlei wondertekenen zullen doen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 05, 2008, 11:16:37 am »
Maar Marnix, kun je dan uitleggen hoe die tekst in 2 Kor 12 dan bedoeld is door Paulus? Want die tekst wordt m.i. een beetje een gekke opmerking van Paulus in zijn betoog op jouw interpretatie...
Overigens waren Filippus en Stefanus beiden naaste medewerkers van de apostelen, en waren hun woorden gezaghebbend omdat ze overeenkwamen met die van de apostelen; dat gezaghebbende aspect werd ondersteund doordat zij ook (zij het sporadischer) de bevestiging van de 'tekenen van een apostel' kregen.

Overigens is het opvallend dat de brieven aan de Korintiërs de énige zijn waarin het gaat over tongentaal en genezingswonderen. Dit zijn 2 van de vroegste brieven van het NT, in latere brieven is het totaal geen issue meer. Ook Augustinus kende die bijzondere Geestesgaven niet, ze kwamen - naar zijn zeggen - niet (meer) voor.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 05, 2008, 12:22:08 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2008 om 11:16:
Maar Marnix, kun je dan uitleggen hoe die tekst in 2 Kor 12 dan bedoeld is door Paulus? Want die tekst wordt m.i. een beetje een gekke opmerking van Paulus in zijn betoog op jouw interpretatie...
Misschien bedoelt hij te zeggen dat een apostel in ieder geval over die gaven beschikt. Want in 1 Kor. 12 heeft hij het toch echt over 'een ieder' die gaven heeft...

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 05, 2008, 12:24:56 pm »
Dan blijft mijn vraag toch staan, hoe het een argument van Paulus kan zijn als het gaat over 'schijnapostelenen' en Paulus' apostelschap?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 05, 2008, 12:49:06 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2008 om 12:24:
Dan blijft mijn vraag toch staan, hoe het een argument van Paulus kan zijn als het gaat over 'schijnapostelenen' en Paulus' apostelschap?

Wat heeft schijapostelen te maken met het wel of niet gebeuren van tongentaal en gebedsgenezing?
Daarbij: die mensen die vandaag in tongentaal spreken en wonderen meemaken zijn toch geen schijnapostelen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 05, 2008, 12:58:10 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2008 om 11:16:
Overigens is het opvallend dat de brieven aan de Korintiërs de énige zijn waarin het gaat over tongentaal en genezingswonderen. Dit zijn 2 van de vroegste brieven van het NT, in latere brieven is het totaal geen issue meer. Ook Augustinus kende die bijzondere Geestesgaven niet, ze kwamen - naar zijn zeggen - niet (meer) voor.

En waarom gebeurd het vandaag de dag wel weer? gebedsgenezing gebeurd ook binnen de RKK. Het was zelfs zo dat zieke mensen die de vorige paus aanraakten uit geloof in de macht van God in Jezus genezen werden. Daarom o.a. is de vorige paus ook heilig verklaard. En tongentaal komt niet vaak voor, maar het gebeurd nog wel. Denk je dat het allemaal vals is?
Augustinus was kennenlijk niet goed op de hoogte, of de geestelijke toestand van de RKK was toen zwakker dan nu. Want in de RKK zijn tal van wonderen bekent en vastgelegd op papier. De gaven komen zeker wel degelijk voor in de kerken. Niet alleen binnen de RKK maar ook in andere christen gemeentes. Hoe kijk je aan tegen de wonderen in de pinksterbeweging?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 05, 2008, 01:20:24 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2008 om 12:24:
Omdat die schijnapostelen die tekenen niet kunnen doen misschien?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 05, 2008, 01:42:53 pm »
Waarom zegt hij dan niet 'tekenen van een gelovige'? Waarom nou precies de 'tekenen van een apostel'?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 05, 2008, 01:52:12 pm »
Hoe ik aankijk tegen de wonderen en tongentaal in pinkstergemeenten, komt vrij dicht in de buurt van wat er in het boek 'de charismatische verwarring' van mcArthur staat.
Ik ontken zeker niet dat God nog steeds wonderen kan doen en ook doet. Ik bestrijd echter dat de visie die in charismatische kringen bestaat over in tongen spreken, klopt met wat de bijbel daarover zegt.
Daarmee ontken ik niet dat het voorkomt, ik wil er alleen wel voor waarschuwen dat we onze visie over o.a. tongentaal gaan baseren op ervaring en/of een eenzijdige, tekstenpluk-achtige bijbelvisie.
We zijn tenslotte gewaarschuwd voor misleiding, o.a. in Openbaring, omdat de satan ook machtig is en wonderen kan doen. Daarom kan ik maar weinig met 'ervaring-argumenten'.
De Geest in de pinkstergemeenten lijkt vooral af te leiden van gerichte bijbelstudie en zuivere kennis van God, in plaats van daar naar tóe te leiden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 05, 2008, 03:15:44 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2008 om 13:52:
Daarmee ontken ik niet dat het voorkomt, ik wil er alleen wel voor waarschuwen dat we onze visie over o.a. tongentaal gaan baseren op ervaring en/of een eenzijdige, tekstenpluk-achtige bijbelvisie.
Tegelijkertijd kan je niet ontkennen dat het juist als je het hebt over de gaven van de Geest (zoals ze in de Bijbel genoemd worden), gaat over iets dat je ervaart. Dan is het toch niet zo gek dat als je zo iets ervaren hebt, vertéld dat je 'het' ervaren hebt, waar de Bijbel over spreekt?

quote:

De Geest in de pinkstergemeenten lijkt vooral af te leiden van gerichte bijbelstudie en zuivere kennis van God, in plaats van daar naar tóe te leiden.
Ik ben niet voor Pinkstertheologie, maar tegelijk wil ik toch even benadrukken dat 'gerichte bijbelstudie en zuivere kennis van God' als het goed is (onder meer) léidt tot ervaring(en). Er zit principieel geen tegenstelling tussen bijbelstudie, kennis en ervaring. Het een leidt tot het ander.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2008, 03:17:14 pm door Mezzamorpheus »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 05, 2008, 04:02:11 pm »
Het ging mij om de vraag waarop men de visie op het al dan niet vóórkomen van tongentaal e.d. in onze huidige situatie baseert. Niet of ervaringen al dan geen echte ervaringen zijn, en ook niet of een (al dan niet terechte) visie wordt ondersteund door die ervaringen. Het gaat om de basis.
En inderdaad, ik ben een mens, ik ervaar heel veel. Maar daar baseer ik geen theologie op - daar hebben we gelukkig een bron buiten onszelf voor gekregen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 05, 2008, 04:27:20 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2008 om 16:02:
Het ging mij om de vraag waarop men de visie op het al dan niet vóórkomen van tongentaal e.d. in onze huidige situatie baseert.

Das volgens mij heel simpel, op 1 Kor. 12, waar staat:

quote:

4 Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; 5 er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; 6 er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. 7 In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.
Terecht of niet, maar het is wel zo dat Paulus het hier niet alleen lijkt te hebben over de gemeente van Corinthe toen, maar over de gemeente van Christus in het algemeen. Zijn schrijftrant nodigt daar wel sterk toe uit iig IMHO. En als dat zo is, dán laat deze tekst aan duidelijkheid niet zo heel veel te wensen over lijkt me.
Het zijn IMHO de gereformeerden geweest die nogal selectief in deze tekst zijn gaan winkelen, terwijl gereformeerden juist altijd roepen dat dat niet mag.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2008, 04:29:12 pm door Mezzamorpheus »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 05, 2008, 05:43:03 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 april 2008 om 16:27:
[...]

Das volgens mij heel simpel, op 1 Kor. 12, waar staat:

[...]

En daarnaast vers 28:
"God heeft sommigen in de gemeente een taak gegeven. Ten eerste zijn er apostelen, ten tweede degenen die Gods woordt doorgeven en ten derde lararen. Dan zijn er die wonderen doen en anderen die de gaven hebben zieken te genezen. Er zijn helpers en leiders en sommigen die vreemde talen spreken."

Dat laaste 'vreemde talen spreken' (tongentaal dus) wordt naast apostelen genoemd. niet sla een onderdeel van apostel zijn. Net als wonderen en zieken genezen.

Hoewel er zeker wat misstanden is te vinden in pinkstertheologie, zie ik juist dat ze op dit punt heel bijbels bezig zijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: april 05, 2008, 07:34:30 pm »
Bedankt voor de toevoeging. ;)

quote:

gaitema schreef op 05 april 2008 om 17:43:
Hoewel er zeker wat misstanden is te vinden in pinkstertheologie, zie ik juist dat ze op dit punt heel bijbels bezig zijn.
Ik zou het toch wat anders verwoorden: Hoewel er zeker wat misstanden te vinden zijn in pinkstertheologie (m.n. overaccentuering van de Geest en de gaven), hebben ze wel een punt richting Gereformeerden. Kind en badwater enzo....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: april 05, 2008, 08:52:00 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 april 2008 om 19:34:
Bedankt voor de toevoeging. ;)

[...]

Ik zou het toch wat anders verwoorden: Hoewel er zeker wat misstanden te vinden zijn in pinkstertheologie (m.n. overaccentuering van de Geest en de gaven), hebben ze wel een punt richting Gereformeerden. Kind en badwater enzo....
Ja, das inderdaad een betere omschrijving

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 06, 2008, 09:01:59 am »
Salomo had een gave en dat was wijsheid. Hij koos die uit 3 zaken die God voorstelde als iets wat hij mee kon krijgen voor zijn regering.
Verder had hij ook nog een paar keer contact met God ervaren.
En hij kon ook nog eens flink liefhebben. Ook dat is iets wat het bij christenen én ook spiritueel geïnteresseerde mensen zoals Gaitema altijd goed doet. Hij had honderden vrouwen, en die waren van vreemde culturen. Daardoor werd afgoderij in Israël geïmporteerd en kon een hoge vlucht nemen nog tijdens zijn regime.

Een gave is dus niet altijd een garantie dat je sindsdien vlekkeloos bent qua levenswandel, ik spreek me niet uit over het wel of niet in de hemel komen maar in elk geval is het hier op aarde geen garantie dat je sindsdien voortdurend in de lift zit, en je ontwikkelt ten goede. Je moet net als bij die Croma reclame van vroeger, "erbij blijven voor het beste resultaat". Blijven uitkijken en waarnemen. Waar het bij Salomo misging is dat hij die afgoderij "op de koop toe" nam, waar het hem misschien in de eerste plaats om de vrouwen is gegaan, zonder vooropgezette bedoeling om aan afgoderij te doen. In theorie zal Salomo het vast wel allemaal hebben geweten (getuige zijn boek Spreuken) maar het vlees is zwak. En dat was nou juist géén gave van Salomo, zo all-round was die gave van hem namelijk niet. En dus ging het daar ook het meest logischerwijs mis, in de praktische dingen, niet zozeer in die theoretische wijsheid maar als iets een gezicht heeft en zo, dan is het vast een stuk intenser dan al die woorden en gedachten.

Iemand had ook nog gezegd in deze topic dat "profetie afgedaan zal hebben" en verbaasde zich erom. Dit betekent dat als iets écht helemaal tot een automatisme is geworden, een tirade of gepreek van profetie niet meer nodig is, dan zou het overbodig zijn en dan ziet God het ook niet als noodzakelijk om een profeet te laten zeggen hoe het allemaal wél moet. Vandaar dus dat dit zo wordt gezegd, het gaat immers over een al ideale situatie die is bereikt. Geldt ook voor spreken in tongen. Ook gepreek via spreken in tongen heb je dan niet zo hard meer nodig, ook dat zou dan overbodig zijn. Dit soort dingen gebeurt als je je nog moet ontwikkelen, of bekeren. Het zijn beide communicatievormen met een boodschap waar nog wat mee te doen valt.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2008, 09:05:17 am door Divinespark »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: april 07, 2008, 01:39:24 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2008 om 13:42:
Waarom zegt hij dan niet 'tekenen van een gelovige'? Waarom nou precies de 'tekenen van een apostel'?

Omdat een apostel blijkbaar over die gaven beschikt. En allicht gaat het ook over de wijze waarop ze die inzetten, ondersteunend aan dat evangeliseren...  Zoals Jezus ook die wonderen koppelde aan evangelisatie. Het gaat nergens over schijnapostelen, ik weet niet waar je dat op baseert? Dat staat er namelijk niet. Wat ik er wel over lees in de Bijbel is dat schijnapostelen ook over wonderen en tekenen beschikken.

Nogmaals, wat doe jij met al die andere bijbelteksten? Ik mis een beetje het schrift met schrift vergelijken. Als Paulus ergens handleidingen geeft voor het gebruik van gaven in de gemeente (aan een gemeente waar men moeite had om daar goed mee om te gaan, dus logisch) en Jezus aangeeft dat er valse profeten zullen opstaan die allerlei wondertekenen zullen verrichten en dat wonderen de apostelen vergezellen (2 kor 12:12) moeten we toch uit het geheel een kloppend standpunt kunnen vormen dat niet met een van die teksten in strijd is?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: april 08, 2008, 12:31:52 pm »
Divinuspark: Dat hoor in inderdaad ook.Dat mensen eerst wonderen mee maakten, waardoor ze God leerden kennen. Daarnaast zijn er ook gaven die vaker tot uiting komen. Zoals de gave van genezing bij iemand als Jan Zijlstra. Maar het gaat dan niet om de persoon. Dat kan overal gebeuren waar mensen in geloof tot Jezus bidden.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: april 18, 2008, 08:56:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 maart 2008 om 14:45:
Er werd hier ook een paar keer de tekst genoemd uit Matheus 7 vers22-23: "Op die dag zullen velen tegen Mij zeggen: "Heer, Heer, hebben wij niet in Uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in Uw naam?" En dan zal ik hun rechtuit zeggen: "Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie wetsverkrachters!"

In de directe nabijheid van die tekst staat : "Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. "

Daaruit maak ik op dat het in de eerste plaats belangrijk is te bidden, om te verstaan wat God wil en daar ook naar te handelen.
Belangrijker dan gaven toepassen is dus de gemeenschap met God: het gaat niet om wat jij wil en doet (ook al ziet het er wellicht nog zo indrukwekkend uit) maar eerst luisteren wat de Geest zegt en daarnaar handelen (al ziet dat er misschien nog zo klein en nederig uit).
« Laatst bewerkt op: april 18, 2008, 08:58:20 pm door pyro »

loeki

• Het Zoutvat uit: De Wereld In!
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: april 22, 2008, 11:06:18 am »
Wat in Marcus staat geschreven in hoofdstuk 16 vanaf vers 15-20, zegt Jezus tot Zijn discipelen, die Hij heeft gekozen als Apostelen.
Die wonderen en tekenen waren juist de bevestiging van hun Apostelschap.
Jezus zegt dit niet tot alle gelovigen; Hij zegt dit tot Zijn discipelen, vlak voor Zijn Hemelvaart en voor Hij ze de wereld in stuurt.
In Korinthiërs 12: 31 lezen we: Doch ijvert naar de beste gaven; en ik wijs u een weg, die nog uitnemender is.
Paulus benoemt hier, wat nog veel belangrijker is:
de Liefde
In 1 Korinthiërs 13 : 8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
Het spreken in andere talen en profeteren zal stoppen zegt Paulus.
De Bijbel is met de Openbaringen van Jezus aan Johannes compleet; er zullen geen nieuwe openbaringen komen.
Er wordt aan de Bijbel geen Jotta of Tittel meer afgedaan of toegevoegd.
Wat blijft, lees je in vers 13: En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
de Liefde, daar moeten wij naar streven; de liefde gaven.
En voor ons geldt nog een veel belangrijkere kwesties; namelijk die waarin Jezus spreekt tot de zeven gemeenten.
Onderzoek dan eens op welke van deze gemeente jouw kerkelijke organisatie zich mee kan vergelijkene en onderzoek eens hoe jouw plaatselijke gemeente hier mee weg komt in vergelijking met deze gemeenten.
Dat lijkt met een stuk belangrijker dan de in het minst belangrijke spreken in andere talen.

1 Korinthiërs 13:
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.

Het volmaakte dat gekomen is, is het laatste Bijbelboek. De Openbaringen van Jezus aan Johannes.
Dat maakte dat het spreken in andere talen/tongen en profeteren ten einde kwam.
Gods Woord, aan ons gegeven is nu compleet. Het is volledig en volmaakt.
Het volmaakte Woord van God.

Al die zogenaamde profetieën (Zo spreekt de Heere) en spreken in tongen (talen die door de uitspreken zelf worden uitgelegd of niet) zijn daarmee niet van God afkomstig maar van een andere geest.

Wat veelal niet gebeurt in Evangelische kringen is de opgeven orde van Paulus hanteren:
1 Korinthiërs 14:
26 Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;
27 En zo iemand een vreemde taal spreekt, dat het door twee, of ten meeste drie geschiede, en bij beurte; en dat een het uitlegge.
28 Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.
29 En dat twee of drie profeten spreken, en dat de anderen oordelen.
30 Doch indien een ander, die er zit, iets geopenbaard is, dat de eerste zwijge.
31 Want gij kunt allen, de een na den ander profeteren, opdat zij allen leren, en allen getroost worden.
32 En de geesten der profeten zijn den profeten onderworpen.
33 Want God is geen God van verwarring, maar van vrede, gelijk in al de Gemeenten der heiligen.
34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.36 Is het Woord Gods van u uitgegaan? Of is het tot u alleen gekomen?
37 Indien iemand meent een profeet te zijn, of geestelijke, die erkenne, dat, hetgeen ik u schrijf, des Heeren geboden zijn.
38 Maar zo iemand onwetend is, die zij onwetend.

Deze teksten worden dan maar niet genoemd...

Onderzoekt de geesten of ze van God zijn en wees waakzaam voor de valse profeten!!

Er is een groot verschil tussen de vruchten van de Geest en de gaven van de Geest.

God schakelt de gaven in tot opbouw van Zijn gemeente.

Als het gaat over de gaven kan het zelfs zijn dat we persoonlijk wel gaven hebben, maar geen deel hebben aan de Heere Jezus als onze Borg en Zaligmaker.

Dat we in Zijn naam profeteren en krachten en wonderen doen en toch zelf nog verwerpelijk zijn.

Dat kan bij de vrucht van de Geest nooit.

Wie de vrucht van de Geest draagt, is een kind van God. Een christen kan wel zonder profetie en tongentaal, maar niet zonder de liefde.

Wie de vrucht niet heeft, hoort niet bij Christus. Dat kun je van de gaven niet zeggen.

Je kunt niet zeggen: omdat iemand de gave van profetie of het spreken in tongen (andere talen) niet heeft, hoor hij niet bij Christus.

Wij moeten streven naar de vrucht van de Geest;

Liefde, Blijdschap, Vrede, Lankmoedigheid, Goedertierenheid en Goedheid, Geloof(trouw), Zachtmoedigheid(vriendelijkheid) en Matigheid(zelfbeheersing)

Niet één van dezen maar allen; gezamenlijk zijn zij één vrucht.

Want anders wordt het zoals Jezus zegt:

Mattheüs 7:

15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.

16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?

17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.

18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.

19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.

20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.

21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?

23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Want de liefde overtreft de profetie, de tongentaal en de kennis ver. Want de liefde zorgt dat er vruchten van de Geest tevoorschijn komen.

Want uiteindelijk zullen profetieën, tongen en kennis verdwijnen, maar geloof, hoop en liefde zullen blijven.

Niet iedereen met gaven van de Geest, brengt vruchten van de Geest voort: denk maar aan de discipel Judas, die net als de andere discipelen, de boze geesten aan zich onderwierp. Ook hij had de gave van genezing.

Mattheüs 7:

15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.

Mattheüs 24:

11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden.

Marcus 13:

22 Want er zullen valse christussen, en valse profeten opstaan, en zullen tekenen en wonderen doen, om te verleiden, indien het mogelijk ware, ook de uitverkorenen.

2 Korinhiërs 11:

13 Want zulke valse apostelen zijn bedriegelijke arbeiders, zich veranderende in apostelen van Christus.

14 En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.

15 Zo is het dan niets groots, indien ook zijn dienaars zich veranderen, als waren zij dienaars der gerechtigheid; van welke het einde zal zijn naar hun werken.

2 Petrus 2:

1 En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende;

2 En velen zullen hun verderfenissen navolgen, door welke de weg der waarheid zal gelasterd worden.

1 Johannes 4:

1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.

En Wanneer je hebt over : 1cor14 vers 1 begint hij al met: laat de liefde uw DOEL zijn, maar streef OOK naar de gaven van de geest. In het bijzonder naar het spreken namens GOD.

Dan heb je het hier dus over profetie.

En wat is profetie?

Profetie is een woord van God : Zo zegt de Heere. Uitgesproken door Profeten. Erkende profeten. En waar herkennen wij profeten aan: (o.a.Deuteronomium 13)

http://www.bijbel.nl/BIJB...r_tongensprekers_niet.htm

http://www.solcon.nl/apge...t/toetsentongen.eigen.doc

http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc/toetstong.htm

http://home.hetnet.nl/~arjan26/studies/nieuw/Tongentaal.htm

http://www.apologetique.o...alie_literatuurstudie.htm

Na de Openbaringen van Christus zelf aan Johannes; is de Bijbel compleet.

Er zullen geen nieuwe openbaringen meer komen: geen Jotta of Tittel zal worden afgedaan of toegevoegd.

Er zullen niet meer nieuwe woorden komen van God; wij hebben de complete Bijbel; het complete Woord van God.

Wanneer ze al in Mozes en de profeten niet geloven, en nu ze de gehele Bijbel hebben en niet geloven, zullen zij ook niet geloven wanneer een dode zal opstaan en terugkeren tot de levenden, laat staan dat hetspreken in tongen/taal hen zal overtuigen.

Gods Woord is af; het is compleet.

Onze opdracht is om vrucht te dragen. Want een boom die geen vrucht draagt, zal worden omgehakt en de bijl ligt al aan de stam.

Laat je niet verleiden door de valse profeten en valse leraren maar volg Jezus.

Wees trouw aan Zijn Woord en laat je door Zijn Geest leiden. De Geest zal je door het Woord van God de dingen bekend maken..

Het is juist gevaarlijk om te stellen dat nu de Bijbel compleet is, God nog door een ander kanaal tot ons spreekt en ons leert. Iedereen kan wel beweren Gods openbaring te hebben ontvangen.

Beproeft de geesten of zij uit God zijn!!

Openbaringen 3:

1 En schrijf aan den engel der Gemeente, die te Sardis is: Dit zegt, Die de zeven geesten Gods heeft, en de zeven sterren: Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood.

2 Zijt wakende, en versterk het overige, dat sterven zou; want Ik heb uw werken niet vol gevonden voor God.

3 Gedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het, en bekeer u. Indien gij dan niet waakt, zo zal Ik over u komen als een dief, en gij zult niet weten, op wat ure Ik over u komen zal.

Dit zijn de woorden van Jezus zelf.

Het lijkt wel erg veel op Daniel 5:

25 Dit nu is het schrift, dat daar getekend is: MENE, MENE, TEKEL, UPHARSIN.

26 Dit is de uitlegging dezer woorden: MENE; God heeft uw koninkrijk geteld, en Hij heeft het voleind.

27 TEKEL; gij zijt in weegschalen gewogen; en gij zijt te licht gevonden.

28 PERES; uw koninkrijk is verdeeld, en het is den Meden en den Perzen gegeven.

Laat het dan zo zijn dat tegen de tijd van Jezus terugkomst wanneer we aan Zijn troon zullen staan, wij niet te licht worden gevonden en in de poel van vuur zullen worden geworpen.

Nogmaals het gaat om de liefde en om vruchtdragen, De vrucht van de Geest.

vruchtdragen voor Hem.

Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele;Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen dat ten dele is, tenietgedaan worden. (1 Kor.13:9,10)
De gaven zullen verdwijnen het volmaakte zal gekomen zijn. Sommigen suggereren dat dit een verwijzing is naar de wederkomst van Christus. Nee, want verwijzen wij naar onze Heere als het volmaakte? Hij is een persoon en niet een iets. Hierbij komt het feit dat het woord volmaakt is en het te maken heeft met volwassenheid, met het tot voltooiing komen.
Nergens in de Schrift lezen we dat wij moeten wachten met opgroeien tot Christus wederkomst . Dat is iets wat wij nu moeten doen (Efeze 4:15).
Wat het volmaakte is kunnen we in de verzen zelf nagaan: Wij kennen ten dele -- wat is ten dele? Kennis! Wat neemt gedeeltelijke kennis weg? Volledige kennis!
Het volmaakte heeft te maken met de voltooiing van de boodschap die aan de apostel Paulus is toevertrouwd. Het is een verwijzing naar de volheid van de kennis van de openbaring van het geheimenis aan hem gegeven. Efeze 4 geeft verder licht op dit proces:
Daarom zegt Hij: Als Hij opgevaren is in de hoogte, heeft Hij de gevangenis gevangengenomen en heeft DEN MENSEN GAVEN GEGEVEN.

Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zone Gods, TOT EEN VOLKOMEN MAN, tot de mate van de grootte der volheid van Christus%u201D. Efeze 4:8,13
De gaven waren nodig totdat de openbaring voltooid was. Hierover zegt Kolossenzen 1:25,26 :
Welker dienaar ik geworden ben naar de bedeling Gods, die mij gegeven is aan u, OM TE VERVULLEN HET WOORD GODS;
Namelijk de verborgenheid, die verborgen is geweest van alle eeuwen en van alle geslachten, maar nu geopenbaard is aan Zijn heiligen.

Het geheimenis geopenbaard aan Paulus heeft het Woord van God volmaakt. Het maakte een einde aan de noodzaak van verdere openbaring. Het geschreven Woord van God is nu voltooid.

Op dit punt is de aanspraak die de charismatische beweging op de tongentaal maakt het meest verontrustend. Want als mensen in tongen spreken maken ze er aanspraak op dat God door hen spreekt (vgl.Hand.2:4). Dit is een ontkenning van het volmaakte en de definitieve autoriteit van het geschreven Woord van God.

We kunnen niet geloven dat Gods Woord volmaakt is terwijl wij claimen dat Hij doorgaat met het geven van extra woorden en openbaringen. Dat gebeurde wel toen de tongen nog in werking waren. Zij werden gebruikt om openbaringen van God door te geven.
Vandaag is die openbaring volmaakt. Gods Woord is af.
-
De charismatische beweging is hierin niet alleen onschriftuurlijk, ze zit helemaal fout. Het spreken in tongen is hun meest gevaarlijke fout. Niet alleen door zijn excessen en emoties, maar omdat het de leer van doorgaande inspiratie in zijn meest elementaire vorm is, die het hart raakt van het geschreven Woord van God.
Wij hebben het complete en bewaarde Woord van God in de Staten Vertaling, een vertaling waar wij op kunnen vertrouwen.
God spreekt vandaag door het Woord der waardheid, geschreven in een boek, en rechtgesneden bestudeert, waardoor wij opgroeien in Christus en arbeiders van God worden.
(Efeze 4:15; 2 Tim.2:15)

*1 Kor.13:8 verwijst naar de gaven van profetie, tongen en kennis(zie 12:7-11). Het is niet zo dat mensen nooit meer in tongen zullen spreken of profeteren. Het gaat hier om het verdwijnen van het gavenprogramma.

Het blad 'Herstel' wordt veelal gelezen in de kringen van de volle evangelie gemeenten.
De volle evangelie gemeenten zijn dezelfde als de Pinkstergemeenten; zij noemen zich tegenwoordig niet meer zo maar noemen zich vol evangelisch.
De organisatie van Herstel organiseert ook jaarlijks weekenden en weken en zo ook dit jaar weer een herstel week.
Ik ken mensen in mijn omgeving (met kleine kinderen) die dit jaar, samen met hun kinderen, willen deelnemen aan zo'n herstel week.
Vraag/verzoek: Lees het stuk eens rustig en kritisch door. Vooral onder het kopje : Meer Kracht verdient (naar mijn idee) de nodige aandacht.....
http://www.herstelteam.nl/group/group.aspx?id=49241
Vraag: Is dit het werk van de H.G. of zijn hier andere geesten aan het werk?
Is dit van God of ......
Wat dunkt jullie na het lezen van dit stuk?
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: april 23, 2008, 12:49:37 am »
Het is mij duidelijk dat oude tijden herleven. Ik ken volevangelischen en pinksterchristenen die de gaven van de Geest ontvingen om demonen toe te spreken dat ze in Jezus naam zouden verdwijnen en ze verdwenen. Nu hadden de Joodse geestelijken ook een hoop commentaar op Jezus en zeiden over Hem dat Hij demonen kon uit drijven doordat Hij deze macht van satan ontvangen had. En wat antwoordde Jezus? Juist, dat satans rijk niet onderling verdeeld is. Als de ene demoon de andere verdrijft dan zou zijn rijk uit één vallen. Het volmaakte waar het in deze bijbelgedeelte over gaat waarin dus de gaven die je op noemde zal verdwijnen heb ik altijd gelezen als het paradijs dat komen zal. Daar is het pas volmaakt en zijn de gaven niet meer nodig zijn om mensen bij te staan.

Dan spreek je jezelf ook nog eens tegen. Door 1 kor. 13: 8 aan te halen waar in dus staat dat deze gaven nog wel voorkomen als God dat wil. Juist. Niet iedereen heeft de zelfde gaven. Niet iedereen zal in tongen spreken, niet iedereen zal de gave van genezing ontvangen etc...  Ik ken zowel evangelischen als een rooms katholiek meisje die door gebedsgenezing genezen is. Niet iedereen zal de gave van profeteren ontvangen en niet iedereen zal de gave van uitleg van Gods Woord hebben. God schenkt een ieder gaven die Hij hen maar schenken wil tot opbouw van Zijn Rijk.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: april 23, 2008, 02:43:54 pm »

quote:

Na de Openbaringen van Christus zelf aan Johannes; is de Bijbel compleet.
Er zullen geen nieuwe openbaringen meer komen: geen Jotta of Tittel zal worden afgedaan of toegevoegd.
Er zullen niet meer nieuwe woorden komen van God; wij hebben de complete Bijbel; het complete Woord van God.
Wanneer ze al in Mozes en de profeten niet geloven, en nu ze de gehele Bijbel hebben en niet geloven, zullen zij ook niet geloven wanneer een dode zal opstaan en terugkeren tot de levenden, laat staan dat hetspreken in tongen/taal hen zal overtuigen.
Gods Woord is af; het is compleet.
Onze opdracht is om vrucht te dragen. Want een boom die geen vrucht draagt, zal worden omgehakt en de bijl ligt al aan de stam.
Laat je niet verleiden door de valse profeten en valse leraren maar volg Jezus.
Wees trouw aan Zijn Woord en laat je door Zijn Geest leiden. De Geest zal je door het Woord van God de dingen bekend maken.
Het is juist gevaarlijk om te stellen dat nu de Bijbel compleet is, God nog door een ander kanaal tot ons spreekt en ons leert. Iedereen kan wel beweren Gods openbaring te hebben ontvangen.
Beproeft de geesten of zij uit God zijn!

Tja op deze manier wordt het 'beproeven van de geesten' uitermate simpel. Alle profetie is automatisch vals omdat de echte alleen in de bijbel staan !

1 cor 13:10 "of het vermogen wonderen te doen, of te profeteren, of de geesten te onderkennen, of om zich in allerlei tongetaal te uiten, of die uit te leggen. Dit alles wrocht een en dezelfde Geest, naar het hem goeddunkt, aan ieder zijn bijzondere gave toebedelend."
is dan ook niet meer waar, want hoezo vermogen om te profeteren? Iedereen kan wel zeggen dat hij een gave van de Geest gekregen heeft. Nee hoor, wij hebben de bijbel al.

Ik lees nergens in de bijbel dat er gaven van de Geest ingetrokken worden zodra de bijbel compleet is. Toetsing betekent dan ook dat profetie / openbaring etc in de geest van de bijbel moet zijn.
Zo kan bijvoorbeeld het idee dat de gave van de profetie sinds voltooiing van de bijbel vals is, de toets niet doorstaan.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: april 23, 2008, 06:21:27 pm »

quote:

pyro schreef op 23 april 2008 om 14:43:
[...]

Tja op deze manier wordt het 'beproeven van de geesten' uitermate simpel. Alle profetie is automatisch vals omdat de echte alleen in de bijbel staan !

1 cor 13:10 "of het vermogen wonderen te doen, of te profeteren, of de geesten te onderkennen, of om zich in allerlei tongetaal te uiten, of die uit te leggen. Dit alles wrocht een en dezelfde Geest, naar het hem goeddunkt, aan ieder zijn bijzondere gave toebedelend."
is dan ook niet meer waar, want hoezo vermogen om te profeteren? Iedereen kan wel zeggen dat hij een gave van de Geest gekregen heeft. Nee hoor, wij hebben de bijbel al.

Ik lees nergens in de bijbel dat er gaven van de Geest ingetrokken worden zodra de bijbel compleet is. Toetsing betekent dan ook dat profetie / openbaring etc in de geest van de bijbel moet zijn.
Zo kan bijvoorbeeld het idee dat de gave van de profetie sinds voltooiing van de bijbel vals is, de toets niet doorstaan.
Een definitie van valse profeten is dat ze vanuit de ingevingen van hun eigen hart spreken, en zonder dat ze gevraagd is iets te zeggen of ergens te gaan. Ik ben het absoluut met je eens dat het verschijnsel profetie nog lang niet met de samenstelling van de bijbel uit diverse boeken afgelopen zou zijn, en omdat het nergens in de bijbel staat dat profetie opeens niet meer werkt nadat de bijbel is samengesteld, heb je juist een hele goeie fundamentalistische reden om in profetie ook anno 2008 nog te kunnen geloven.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2008, 06:22:27 pm door Divinespark »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: april 23, 2008, 11:25:43 pm »

quote:

Divinespark schreef op 23 april 2008 om 18:21:
[...]

Een definitie van valse profeten is dat ze vanuit de ingevingen van hun eigen hart spreken, en zonder dat ze gevraagd is iets te zeggen of ergens te gaan. Ik ben het absoluut met je eens dat het verschijnsel profetie nog lang niet met de samenstelling van de bijbel uit diverse boeken afgelopen zou zijn, en omdat het nergens in de bijbel staat dat profetie opeens niet meer werkt nadat de bijbel is samengesteld, heb je juist een hele goeie fundamentalistische reden om in profetie ook anno 2008 nog te kunnen geloven.
Een toevoeging: in de laatste dagen zullen er ook valse profeten komen die wonderen en tekenen doen en zo vele achter zich aan krijgen. Deze profeten zijn de profeten van de antichrist die ook voorspellingen over de toekomst kunnen doen. Al zullen dat automatisch slechts halve waarheden zijn. Het enge is dat juist deze profeten zo'n beetje de hele wereld achter zich aan krijgen, op de wijnige overgebleven volgelingen van Jezus na.