Auteur Topic: Wet of Genade  (gelezen 19798 keer)

Onyx

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Gepost op: april 27, 2008, 08:10:20 pm »
Ik heb me altijd met hart en ziel overgegeven aan de gereformeerde leer.
Zondagmorgen de tien geboden.
Uitgelegd in de 3FvE wat ik daar van mag geloven.
Maar hoe meer ik lees en begrijp van Romeinen, Korintiers en vooral ook Galaten, hoe meer ik in de problemen kom met de toepassing van de wet als wedergeboren christen.
Op welke grond, vanuit Gods woord, is het toegestaan dat de wet nog gelezen mag worden? Want de wet, en geloven in Christus, en leven uit genade, lijken maar moeilijk samen te gaan.

Ulysses

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2008, 08:35:46 pm »
Christus zelf laat er geen misverstand over bestaan, lijkt me:

Matteüs 5:17-19

quote:

17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Onyx

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2008, 09:02:16 pm »
Hij vervolgt dan ook in vers 20 dat je gerechtigheid groter zal moeten zijn als die van de farizeeen als je het koninkrijk van God wilt binnen komen.
En dat is ook wat Paulus zegt in Galaten. Wie door de wet gerechtvaardigd wil worden, zal zich aan alle geboden moeten houden.
Maar waarom kiezen voor gerechtigheid door de wet, of "het juk der wet"  om in Galatenstijl te blijven , als je in Jezus geloofd?

Onyx

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2008, 09:14:15 pm »
No even een aanvulling. Galaten 5:4 is daar denk nog duidelijker in. Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #4 Gepost op: april 27, 2008, 09:18:59 pm »
Volgens mij dient (het voorlezen van) de wet om ons aan onze zonden te ontdekken. Zodat elke zondag weer het verlossende werk van Christus geprezen kan worden.

Het is ellende - verlossing - dankbaarheid. De wet hoort imho bij de ellende. Na de verlossing is de wet hooguit een richtlijn voor de dankbaarheid.
Volgens mij beweren de 3FvE niet heel veel anders. Weliswaar sluit de HC af met de wet, maar als je de artikelen van de HC over de wet leest dan zie je dat de schrijvers de wet interpreteerden op Jezus' manier: niet naar de letter, maar naar het hart. En dat is ook bijbels: dat de wet in het hart van Gods kinderen is geschreven, door Jezus Christus' werk.

(Bij ons in de gemeente wordt met regelmaat een stuk NT gelezen ipv de wet; dat is meestal 's middags na de preek. En da's toch een vrijgemaakte gemeente.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Onyx

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #5 Gepost op: april 27, 2008, 09:40:25 pm »
Volgens mij gaat de wet die in het hart geschreven is over de heidenen, als Paulus in Rom2, aangeeft dat er voor hen geen excuus is. En dat is denk ik ook precies waar de wet voor is bedoeld, voor hen die Jezus niet kennen. Maar het gebruik van de wet is, volgens mij, voor de gelovige de verkeerde weg, zelfs het voorlezen er van. Want Paulus zegt in 2Kor3:14 Hun denken verstarde, en dezelfde sluier ligt tot op de dag van vandaag over het oude verbond wanneer het voorgelezen wordt. Hij wordt alleen in Christus weggenomen. 15 Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. 16 Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen.
Ik ken de leer van de ellende die tot dankbaarheid moet lijden, maar wat ik me afvraag, zal het genieten aan Gods tafel niet genoeg reden tot danken geven, moeten we daarvoor dan steeds terug kijken naar het vuilnisvat waar we vandaan komen?

Laodicea

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2008, 09:49:21 pm »
Het is een beetje een schijntegenstelling lijkt het wel. Christus is immers de Wet, in Hem komen Wet en genade samen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Harold-2

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #7 Gepost op: april 27, 2008, 10:02:37 pm »
Misschien een leestip over de wet (vanaf bladzijde 16)

Auteur Bert Bolhuis vind dat de wet niet voor ons christenen is bedoeld, maar voor de Joden die uit Egypte geleid werden.

http://www.werkelijkvrij.nl/boek.pdf

Tegen dit boek is weer het 1 en ander ingebracht dmv een weerwoord vanuit de GKV.

Laodicea

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #8 Gepost op: april 27, 2008, 10:04:32 pm »

quote:

Harold-2 schreef op 27 april 2008 om 22:02:
Misschien een leestip over de wet (vanaf bladzijde 16)

Auteur Bert Bolhuis vind dat de wet niet voor ons christenen is bedoeld, maar voor de Joden die uit Egypte geleid werden.

http://www.werkelijkvrij.nl/boek.pdf

Tegen dit boek is weer het 1 en ander ingebracht dmv een weerwoord vanuit de GKV.
Houdt de auteur ook rekening met het verschil tussen algemene en casuistieke wetgeving? M.a.w. als er een tijdelijk wetje wordt aangenomen, dan geldt die op een bepaalde wijze nog steeds.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Onyx

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #9 Gepost op: april 27, 2008, 10:20:39 pm »
Als ik zie wat Paulus over de wet schrijft, lijkt Bert Bolhuis zich in goed gezelschap te bevinden. Maar ik zou het dan na moeten lezen. Wat ik niet doe, ik besteed mijn tijd liever in het vinden van bijbelse gronden. Dat de wet en de genade zich in Christus verenigen, dat zou veel verduidelijken wat de 3FvE betreft, kun je ook aangeven, waar dat in de bijbel staat. Want ik ben erg benieuwd in welke context dat geschreven is, anders worden de poten aardig onder Paulus stoel vandaag gezaagd.

Laodicea

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #10 Gepost op: april 27, 2008, 10:26:56 pm »

quote:

Onyx schreef op 27 april 2008 om 22:20:
betreft, kun je ook aangeven, waar dat in de bijbel staat.

O.m. in dat stukje wat Ulysses citeert. Maar om wat context te schetsen een stukje uit Jezus van Nazaret van B16 dat hier feitelijk ook over handelt:

Er is gezegd... Maar Ik zeg u

Van de Messias werd verwacht dat Hij een vernieuwde Thora - zijn Thora - zou brengen. Mis­schien zinspeelt Paulus daarop in zijn brief aan de Galaten, als hij het heeft over de 'Wet van Chris­tus' (Gal 6,2). Zijn hartstochte­lijke pleidooi voor bevrijding uit de Wet culmineert in het vijfde hoofdstuk: 'Voor die vrijheid heeft Christus ons vrijgemaakt. Houd dus stand en laat u niet opnieuw het slavenjuk opleggen' (Gal 5,1). In vers 13 herhaalt hij nog een keer: 'U werd geroepen tot vrijheid.' Daar voegt hij echter aan toe: 'Alleen, misbruik de vrijheid niet als een voorwend­sel voor een zondig leven, maar dien elkaar door de liefde.' Hij zet uiteen wat vrijheid is, name­lijk vrijheid om goed te doen, vrijheid die zich laat leiden door de Geest van God, die ons vrij­maakt van de Wet. Paulus geeft meteen aan waaruit de vrijheid van de Geest inhoudelijk bestaat en wat daarmee onverenigbaar is.
De 'Wet van Christus' is de vrij­heid. Dat is de paradox van de boodschap van de Galatenbrief. Deze vrijheid heeft een bepaalde inhoud, een richting, ze staat haaks op wat de mens alleen maar ogenschijnlijk bevrijdt en in feite tot slaaf maakt. De 'Thora van de Messias' is nieuw en anders, maar op die manier vervult ze de Thora van Mozes.
Het grootste deel van de Berg­rede (Mc 5,17-7,27) gaat daarover: na de programmatische inleiding met de zaligsprekingen beschrijft de Bergrede, om zo te zeggen, de Thora van de Mes­sias. Er is een analogie met de Galatenbrief, ook wat betreft de geadresseerden en de bedoelin­gen van de tekst: Paulus schrijft aan de christenen uit de joden, die in het onzekere zijn of ze toch niet de hele Thora net als vroeger moeten blijven onder­houden.
Ze waren vooral onzeker over de besnijdenis, de spijswetten, de reinheidsvoorschriften en de wijze van sabbat houden. Paulus beschouwt dat als een terugvallen achter het Messiaanse keer­punt, waarbij het wezenlijke van de vernieuwing verloren gaat: het universeel worden van het Godsvolk. Door die universali­teit kan Israël nu alle volkeren van de wereld omvatten.
De God van Israël is de facto volgens de belofte naar alle vol­keren gebracht en laat zich zien als de God van alle mensen, de enige God.
Beslissend is niet meer het 'vlees - de fysieke afstamming van Abraham - maar de 'Geest': het horen bij Israëls overleve­ring van geloof en leven door de gemeenschap met Jezus Chris­tus, die de Wet 'vergeestelijkt' heeft en tot de levensweg van allen heeft gemaakt. In de Berg­rede spreekt Jezus zijn volk toe, Israël als de eerste drager van de belofte. Maar door Israël de nieuwe Thora te geven, maakt Hij Israël open, zodat Israël en de volkeren nu één nieuwe, gro­te familie van God kunnen gaan vormen.
Matteus heeft zijn Evangelie geschreven voor christenen uit de joden en voor de joodse wereld als geheel, omdat hij deze grote impuls van Jezus kracht wilde bijzetten. Door zijn Evangelie spreekt Jezus opnieuw en steeds weer tot Israël. Hij spreekt, het historische moment waarop Matteus staat, in het bijzondel de christenen uit de joden toe. Ze kunnen daardoor vernieu­wing en continuïteit vaststel­len in de geschiedenis die God, te beginnen bij Abraham, heeft met de mensheid, ook in de wending die Jezus eraan gegeven heeft. Dat is de weg waarlangs zij de weg van het leven moeten vinden.
Maar hoe ziet deze Thora van de Messias eruit? Meteen aan het begin staat een uitspraak die kan gelden als titel en als sleu­tel tot goed verstaan. Het is een uitspraak die ons steeds weer verrast en die Gods trouw aan zichzelf en Jezus' trouw aan het geloof van Israël ondubbelzin­nig verwoordt: 'Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de
Profeten af te breken. Ik ben niet gekomen om af te breken, maar om te vervullen. Want Ik verrzeker jullie: eer hemel en aarde vergaan, zal er niet één punt of komma van de wet afgaan voor het allemaal gebeurd zal zijn. Wie één van die geringste geboden ontkracht en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen' (Mt 5,17-19).
Het gaat niet om opheffing maar om vervulling. Deze vervulling vraagt niet minder maar méér gerechtigheid, zoals Jezus met­een daarop ook zegt: 'Als jullie gerechtigheid niet méér betekent dan die van de schriftgeleerden en farizeeën, zul je het Konink­rijk der hemelen zeker niet bin­nengaan' (Mt 5,20). Gaat het dan om een drastische aanscher­ping van de gehoorzaamheid aan de Wet? Wat houdt die grotere gerechtigheid eigenlijk in?
Bij het 'herlezen' - het met nieuwe ogen lezen van kernge­deelten van de Thora valt eerste instantie de nadruk op consequente trouw, op onge­broken continuïteit op. Als we langer luisteren valt op dat Jezus een tegenstelling schept tussen de Thora van Mozes en de Thora van de Messias: 'Tot de ouden is gezegd ( ... ) maar Ik zeg jul­lie ( ... )' (Mt 5,21v). Het Ik van Jezus klinkt met een gezag dat geen wetsleraar zich mag toe­eigenen. De menigte voelt dat aan - Matteus zegt dat het volk schrikt van zijn onderricht. Hij onderricht hen als iemand met 'gezag' en niet zoals hun schrift­geleerden (Mt 7,28; vgl. Mc 1,22; Lc 4,32). Dat slaat natuur­lijk niet op Jezus' sprekerstalent, maar op de aanspraak dat Hij zelf het niveau van de wetgever - van God - vertegenwoordigt. Hun schrik komt voort uit het feit dat een mens durft te spre­ken met het hoogste gezag van God zelf. Ofwel Hij vergrijpt zich daarmee aan Gods majes­teit, wat onvergeeflijk zou zijn, ofwel Hij staat werkelijk op het niveau van God, en dat is nau­welijks voorstelbaar.
Hoe moeten we deze Thora van de Messias nu begrijpen? Welke weg toont ze ons? Wat zegt ze ons over Jezus, over Israël, over de Kerk, over onszelf, en wat zegt ze tegen ons? Bij het zoeken naar een antwoord heb ik veel hulp gehad van een boek van de joodse geleerde Jacob Neusner: A Rabbi talks with ]esus. An Inter­millennial Interfaith Exchange (Doubleday 1993).
Neusner, een gelovige jood en rabbijn, is in vriendschappe­lijke betrekkingen met katholieken opgegroeid. Hij doceert samen met christelijke theologen aan de universiteit en heeft groot z respect voor het geloof van zijn n christelijke collega's. Tegelijkertijd blijft hij echter ten diepste overtuigd van de geldigheid van de joodse uitleg van de Heilige Schriften. Zijn eerbied voor het christelijk geloof en zijn trouw aan het jodendom waren aanlei­ding voor hem om met Jezus in gesprek te gaan. In dit boek gaat hij bij de groep leerlingen van Jezus zitten op de berg in Galilea. Hij luistert naar Jezus en legt diens woorden naast de woorden van het Oude Testa­ment en van de rabbijnse overleveringen in Misjna en Talmoed, werken die de neerslag vormen van de mondelinge overlevering vanaf het begin. Voor hem zijn die de sleutel tot het verstaan van de Thora. Hij luistert, hij vergelijkt en hij spreekt met Jezus zelf. Hij is geraakt door de grootheid en de zuiverheid van Jezus' woorden. Tegelijk is hij ook onrustig over de uiteinde­lijke onverenigbaarheid met het jodendom die hij aantreft in de kern van de Bergrede. Hij loopt dan verder met Jezus op de weg naar Jeruzalem, hij hoort hoe bij Jezus dezelfde thematiek weer terugkeert en verder ontvouwd wordt. Steeds weer probeert hij het te begrijpen, steeds weer ontroert hem de grootheid ervan en steeds weer gaat hij in gesprek met Jezus. Maar uiteindelijk besluit hij Jezus niet te volgen. Hij blijft - zoals hij het uitdrukt - bij het 'eeuwige Israël'.
De dialoog van de rabbijn met Jezus laat zien hoe het geloof in Gods Woord in de Heilige Schriften de basis vormt om elkaar, door alle tijden heen, te vinden: op grond van de Schrift kan de rabbijn in gesprek treden met Jezus, en op grond van de Schrift komt Jezus met ons in deze tijd in gesprek. Deze dialoog heeft plaats met kracht van argumenten. De dialoog laat zien hoe sterk de verschillen zijn, maar hij wordt ook geken­merkt door grote liefde: de rab­bijn aanvaardt het anders-zijn van Jezus' boodschap, en als hij afscheid neemt van Jezus gaat hij weg zonder haatgevoelens. In de harde waarheid blijft ook plaats voor de verzoenende kracht van de liefde.
Proberen we de kern van dit gesprek te hernemen, om Jezus scherper in beeld te krijgen en om onze joodse broeders beter te begrijpen. Waar het om gaat, wordt naar mijn idee heel mooi zichtbaar in een van de meest indrukwekkende scènes die Neusner in zijn boek schetst. Neusner was - in zijn innerlijke dialoog - de hele dag in Jezus' gezelschap geweest. Nu trekt hij zich terug met de joodse bewo­ners van een klein stadje om te bidden en de Thora te studeren en om wat hij gehoord heeft te bespreken met de plaatse­lijke rabbijn - steeds volgens het uitgangspunt dat men eeu­wen overbruggen kan. De rab­bijn haalt een tekst aan uit de Babylonische Talmoed: 'Rabbijn Simlaj sprak: 613 voorschriften zijn aan Mozes overgeleverd: 365 (verboden) voor de dagen van het jaar, en 248 (geboden) voor de gewrichten van de mens. Toen kwam David en maakte er 11 van. ( ... ) Daarna kwam Jesaja en maakte er 6 van. ( ... ) Toen kwam Jesaja nog een keer en maakte er een enkele van. ( ... ) Beter gezegd - toen kwam Haba­kuk en maakte er een enkele van, want er staat: de rechtvaar­dige blijft leven door zijn geloof (Hab 2,4).'
In Neusners boek volgt daarop deze gedachtewisseling: 'En was dit het', vraagt de meester, 'wat Jezus, de schriftgeleerde, te zeggen had?' 'Niet precies zo, maar wel ongeveer', zeg ik. 'Wat heeft hij weggelaten?' vraagt hij.
'Niets', zeg ik. 'Wat heeft hij toegevoegd?' vraagt hij. 'Zich­zelf, zeg ik (p. 113v). Hier ligt de kern waarom de gelovige jood Neusner terugschrikt voor Jezus' boodschap. Dit is de reden waarom hij Jezus niet wil vol­gen, maar bij het eeuwige Israël wil blijven: vanwege de centrale plaats die de persoon van Jezus inneemt in zijn boodschap, die alles een nieuwe richting geeft. Neusner citeert op deze plaats, als bewijs voor deze 'toevoeging', wat Jezus zegt tegen de rijke jon­geman: 'Als u onverdeeld goed wilt zijn, ga dan uw bezit ver­kopen ( ... ). Kom dan terug om Mij te volgen (Mt 19,20; zie p. 114). Volmaakt zijn, heilig zijn zoals God heilig is - voorschrift van de Thora (Lv 19,2; 11,44) bestaat er voortaan in, Jezus na te volgen.
(viavia uit het KN geciteert)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #11 Gepost op: april 27, 2008, 10:37:18 pm »
In jeremia 31 voorspelt God al dat tzt Hij Zijn wet in de harten van de Israelieten zal schrijven, en dat dan alles weer goed zal zijn. 't Is dus niet iets voor heidenen.
In Romeinen 2 staat (waarschijnlijk) niet met zoveel woorden dat heidenen de Wet in hun hart hebben, maar dat hun hart en hun geweten samen in datgene resulteert waar de Wet ook op wijst.

Overigens vind ik het wel een legitieme vraag: wij, Gods kinderen uit de heidenen, hebben nooit deel uitgemaakt van het Mozaische verbond. In Christus is ten eerste de wet vervuld (die de Joden aan hun tekort ontdekte), en ten tweede is het heil uitgebreid naar de heidenen.
Als dat juist is, dan lijkt de wet in onze grefo diensten idd wel misplaatst. Waar Joden nog konden pogen door de Wet behouden te blijven, gingen wij heidenen sowieso verloren. Maar evengoed hoort de wet onlosmakelijk bij het verlossende werk van Christus, waaraan ook wij deel hebben.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #12 Gepost op: april 27, 2008, 11:11:07 pm »
als je al die Joodse wetten na leest, dan zie je ook dat velen niet worden nageleefd in het huidige christendom. De vraag is vooral, wat wilde de profeten en God de Vader met die wetten berijken?

Adam en Eva hadden geen geboden. Ze leefden in Vrede en mochten alleen niet van de verboden vruchten eten. Maar ze werden ongehoorzaam en de mensen na hen ook. De wetten werden opgesteld om ons in te dreunen wat goed is en wat niet, omdat kennelijk mensen die regels nodig schijnen te hebben. Terwijl God de mens toch zo gemaakt heeft dat die van nature goed behoorden te doen zoals Adam en Eva in het begin ook waren zonder al die wetten. Maar hun vleselijke aard om van het goede af te keren maakte God zeg maar pissig, waardoor Hij de wetten opschreef om aan te kunnen tonen dat geen mens zich eraan zou kunnen houden en dus van Hem afgekeerd zijn en bevrijd moeten worden van deze last.

Dat kwam in Jezus. Hij bevrijdde ons van die last en in Jezus mogen we weer leven zoals Adam en Eva in het begin leefden. Gods wetten stonden in hun harten geschreven. Ze wisten door hun geweten wat goed en fout is. Dat is de heilige Geest die hun er van overtuigd. Het draaid dan ook niet om de wetten, maar het leven vanuit deze heilige Geest. Wanneer we dat doen, dan brengen we de bedoelingen van de wet (een liefdevol en rein leven in vrijheid) juist in vervulling.

De wetten gebruikte God om ons onder de neus te wrijven dat we ongehoorzaam zijn, om ons te wijzen op de oplossing. Leven vanuit de Geest die we ontvangen als antwoord op je vertrouwen en geloof in Jezus Christus.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #13 Gepost op: april 27, 2008, 11:27:49 pm »

quote:

Onyx schreef op 27 april 2008 om 22:20:
Als ik zie wat Paulus over de wet schrijft, lijkt Bert Bolhuis zich in goed gezelschap te bevinden. Maar ik zou het dan na moeten lezen. Wat ik niet doe, ik besteed mijn tijd liever in het vinden van bijbelse gronden. Dat de wet en de genade zich in Christus verenigen, dat zou veel verduidelijken wat de 3FvE betreft, kun je ook aangeven, waar dat in de bijbel staat. Want ik ben erg benieuwd in welke context dat geschreven is, anders worden de poten aardig onder Paulus stoel vandaag gezaagd.

Wet en genade verenigen zich in Christus maar dan zo dat Christus de wet heeft vervuld: Hij deed 100% de wil van de Vader.
Als we in Christus geloven, wil dat m.i. zeggen dat Christus onze plaatsvervanger is - voor de straf die we verdienen, maar ook heeft Hij in onze plaats de wet vervuld. Wij zouden dat moeten, maar kunnen het niet.
Hij deed het en daarom hoeven wij het niet meer. Dat is genade: Hij deed het en wij zijn ontslagen van het juk: Doe dat en gij zult leven.
Wil dat dan zeggen dat wij de wet maar moeten gaan overtreden?
nee, Christus in ons, is onze hoop. Hij vervult in ons wat we vanuit onszelf niet kunnen.
Maar dan is het een leven door de Geest en aangezien de Geest van God altijd Gods wil doet, zul je daarmee dan niet de wet overtreden.
Galaten 2: 20 zegt bv dat niet ik, maar Christus in mij leeft. Dat is de enige manier om de wil van de vader te kunnen doen.
En dat gaat dus niet meer langs de weg van de Wet, die is gegeven aan Joden, om te laten zien dat ze zondaars zijn. Het gaat langs de weg vanb de Geest die ons overtuigtg van zonde en ons laat zien wat de wil van de Vader is.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #14 Gepost op: april 27, 2008, 11:33:07 pm »
Waarom doet het OT en de Joodse Wet niet meer terzake? Dat Jezus deze vervuld heeft, betekent niet dat we dit dus maar uit onze bijbels kunnen scheuren!
Pray as if everything depended upon God and work as if everything depended upon man. -- Francis Cardinal Spellman (1889-1967)

cyber

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #15 Gepost op: april 27, 2008, 11:45:53 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 april 2008 om 23:27:
[...]

Wet en genade verenigen zich in Christus maar dan zo dat Christus de wet heeft vervuld: Hij deed 100% de wil van de Vader.
Als we in Christus geloven, wil dat m.i. zeggen dat Christus onze plaatsvervanger is - voor de straf die we verdienen, maar ook heeft Hij in onze plaats de wet vervuld. Wij zouden dat moeten, maar kunnen het niet.
Hij deed het en daarom hoeven wij het niet meer. Dat is genade: Hij deed het en wij zijn ontslagen van het juk: Doe dat en gij zult leven.
Wil dat dan zeggen dat wij de wet maar moeten gaan overtreden?
nee, Christus in ons, is onze hoop. Hij vervult in ons wat we vanuit onszelf niet kunnen.
Maar dan is het een leven door de Geest en aangezien de Geest van God altijd Gods wil doet, zul je daarmee dan niet de wet overtreden.
Galaten 2: 20 zegt bv dat niet ik, maar Christus in mij leeft. Dat is de enige manier om de wil van de vader te kunnen doen.
En dat gaat dus niet meer langs de weg van de Wet, die is gegeven aan Joden, om te laten zien dat ze zondaars zijn. Het gaat langs de weg vanb de Geest die ons overtuigtg van zonde en ons laat zien wat de wil van de Vader is.
Ik mis een 'bijbelse' onderbouwing voor je bewering, anders word het zo alleen je eigen prive mening.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #16 Gepost op: april 27, 2008, 11:47:21 pm »

quote:

Erudil schreef op 27 april 2008 om 23:33:
Waarom doet het OT en de Joodse Wet niet meer terzake? Dat Jezus deze vervuld heeft, betekent niet dat we dit dus maar uit onze bijbels kunnen scheuren!
Wat de wet wil uitwerken: nl God liefhebben met heel je hart en verstand en je naaste als je zelf, doet NATUURLIJK ter zake, maar niet meer langs de weg van de 10 geboden.
De andere weg is de geestelijke weg: Christus in ons (of: de Heilige Geest zo je wilt) en Hij vervult in ons wat wij niet kunnen.
En dan gaat dat zelfs veel verder dan de tien geboden maar kom je uit op wat Jezus ons schetst in Mattheus 5.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #17 Gepost op: april 27, 2008, 11:49:11 pm »
Waar in de Bijbel staat dat er deze twee wegen zijn, namelijk een aparte 'Joodse' manier en een 'geestelijke' manier? Ik heb hier nog nooit eerder van gehoord. :?
Pray as if everything depended upon God and work as if everything depended upon man. -- Francis Cardinal Spellman (1889-1967)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #18 Gepost op: april 27, 2008, 11:53:39 pm »

quote:

cyber schreef op 27 april 2008 om 23:45:
[...]

Ik mis een 'bijbelse' onderbouwing voor je bewering, anders word het zo alleen je eigen prive mening.

Romeinen 7: we zijn dood voor wet (10 geboden) dat was de man die eisen aan ons stelde waar we niet aan konden voldoen. De enige remedie om aan die strenge echtgenoot te ontkomen was door de dood.
Met Christus zijn wij gestorven en daarom dus ontslagen van de wet van de 10 geboden als onze echtgenoot met de strenge eisen.
We zijn nu eigendom geworden van een Ander en die stelt niet de eisen aan ons, maar vervult voor ons de goddelijke eisen.
In die zin hebben we niets meer met de wetg te maken: we zijn dood voor haar die ons gevangen hield.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #19 Gepost op: april 27, 2008, 11:58:45 pm »

quote:

Erudil schreef op 27 april 2008 om 23:49:
Waar in de Bijbel staat dat er deze twee wegen zijn, namelijk een aparte 'Joodse' manier en een 'geestelijke' manier? Ik heb hier nog nooit eerder van gehoord. :?

Strikt gezien is de wet aan de Joden gegeven, wij als heidenen waren zonder wet en zouden ook zonder de wet verloren gaan - evanals de Joden met wet verloren gingen als ze er niet aan konden voldoen. Zie Romeinen 2.

Het is voorlezen en willen houden van de 10 geboden is m.i. toch wel Judaistisch. Al wordt daarna de genade gepredikt.

cyber

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #20 Gepost op: april 28, 2008, 12:08:20 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 april 2008 om 23:53:
[...]

Romeinen 7: we zijn dood voor wet (10 geboden) dat was de man die eisen aan ons stelde waar we niet aan konden voldoen. De enige remedie om aan die strenge echtgenoot te ontkomen was door de dood.
Met Christus zijn wij gestorven en daarom dus ontslagen van de wet van de 10 geboden als onze echtgenoot met de strenge eisen.
We zijn nu eigendom geworden van een Ander en die stelt niet de eisen aan ons, maar vervult voor ons de goddelijke eisen.
In die zin hebben we niets meer met de wetg te maken: we zijn dood voor haar die ons gevangen hield.

het staat in Romeinen 6 en Romeinen 7 volgt daarop.
Wij zijn dood voor de zonde maar levend in God, er staat niet dat we dood voor de wet zijn.
in hoofstuk 4 legt Paulus al uit wat hij daarmee bedoelt.

Paulus zegt nergens dat de wet exclusief voor de Joden is, maar dat de wet ook voor de heidenen is en dat wij de wet uit genade mogen ontvangen.
En dat is het thema van de hele brief aan de Romeinen en niet exclusief hoofstuk 7.

offtopic edit: had dit bericht p.o. gewijzigd i.p.v. gequote, heb het nu hersteld.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2008, 03:59:33 pm door Priscilla en Aquila »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #21 Gepost op: april 28, 2008, 12:23:42 am »
Heb het hier ooit eerder geschreven, maar mijn vorige predikant zei ooit in een preek dat het bij de 10 Geboden gaat om '10 leefregels die God eigenhandig op de stenen tafelen heeft geschreven als leefregels voor Zijn volk.'
Wij kunnen niet meer 'via' de wet behouden worden, we kunnen nog wel steeds heel goed in de wet zien hoe 'het goede leven' eruit ziet in Gods ogen en (met de hulp van de Geest) proberen steeds meer dat goede leven uit te leven.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2008, 12:24:07 am door Mezzamorpheus »

grompie

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #22 Gepost op: april 28, 2008, 12:46:04 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 april 2008 om 00:23:
Wij kunnen niet meer 'via' de wet behouden worden
dit snap ik niet, volgens mij geld nog steeds geen zonden, geen straf.
geheelonthouder

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #23 Gepost op: april 28, 2008, 10:54:09 am »

quote:

grompie schreef op 28 april 2008 om 00:46:
[...]

dit snap ik niet, volgens mij geld nog steeds geen zonden, geen straf.
Maar niemand is zonder zonden, behalve jezus... dus.

pyro

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #24 Gepost op: april 28, 2008, 11:02:07 am »

quote:

Onyx schreef op 27 april 2008 om 20:10:
Ik heb me altijd met hart en ziel overgegeven aan de gereformeerde leer.
Zondagmorgen de tien geboden.
Uitgelegd in de 3FvE wat ik daar van mag geloven.
Maar hoe meer ik lees en begrijp van Romeinen, Korintiers en vooral ook Galaten, hoe meer ik in de problemen kom met de toepassing van de wet als wedergeboren christen.
Op welke grond, vanuit Gods woord, is het toegestaan dat de wet nog gelezen mag worden? Want de wet, en geloven in Christus, en leven uit genade, lijken maar moeilijk samen te gaan.
In de Hebreenbrief wordt uitgelegd hoe de wet en zijn inzettingen zijn te verstaan vanuit het geloof in Christus: als een aardse voorafschaduwing van de geestelijke dingen die zouden komen.

volgeling

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #25 Gepost op: april 28, 2008, 11:41:55 am »

quote:

Onyx schreef op 27 april 2008 om 21:14:
No even een aanvulling. Galaten 5:4 is daar denk nog duidelijker in. Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld.

Vraag: Als in de kerk de wet wordt voorgelezen, betekent dit dan dat de gemeente wordt opgeroepen om 'door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven'? Ik hoop van niet, want dan is er geen hoop.
Wel is het zo dat wij door de Geest(!) innerlijk vol vreugde instemmen met de wet van God (Rom 7:22). Juist daarom kunnen wij Psalm 19 en 119 op de lippen nemen en zingen: Hoe lief heb ik uw wet! (Psalm 119:97).
Als wij de wet horen, laten we dan denken aan Christus. We horen dan namelijk hoe Hij in onze plaats volmaakt leefde. We horen dan ook dat dat de volmaaktheid is die door het geloof ons wordt toegerekend. We beseffen dat de wet ons niet meer veroordeeld, juist door Christus. En we beseffen dat de Geest juist déze eis van de wet in ons aan het vervullen is (Rom 8:4).
De Bijbel roept ons ook op om Jezus te volgen, achter Hem aan te gaan, op Hem te gaan lijken. De Geest werpt dan helder licht op Gods Woord, ook op de OT wetten.

quote:

Maar het gebruik van de wet is, volgens mij, voor de gelovige de verkeerde weg, zelfs het voorlezen er van. Want Paulus zegt in 2Kor3:14 Hun denken verstarde, en dezelfde sluier ligt tot op de dag van vandaag over het oude verbond wanneer het voorgelezen wordt. Hij wordt alleen in Christus weggenomen. 15 Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. 16 Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen.
Goed lezen: hier staat niet dat de sluier er ligt door het lezen van de wet. Overigens gaat het hier niet om de 10 geboden, maar om de Thora, de boeken van Mozes.

Onyx

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #26 Gepost op: april 28, 2008, 11:50:24 am »
Als ik de voorgaande discussie lees, valt me op dat er veel door elkaar gegooid wordt, naar mijn mening altans.
De basis is dat we met de zondeval geestelijk dood zijn gegaan.
De zonde heerste, maar gerechtigheid uit geloof was al mogelijk (Abraham) vanwege de belofte die God vanaf het begin al gegeven heeft, dat zijn zoon zou komen om om de relatie tussen God en de mensen te herstellen.
Maar het volk Israel dwwalde telkens af en wist absoluut niet meer waar het nu om ging. Zag wel de afgoden dienst om hen heen en wilde ook een dienst. Dat is wat zins de zondeval zo onhandig was. De behoefte om zelf gerechtigheid te bewerken.
God heeft als tussen oplossing, toen de wet gegeven met de daarbij behorende tempeldienst.
De wet leert de zonde kennen en de offers brachten het symbool van de verzoening die uiteindelijk in Christus verkregen zou worden.
De wet leert ons of brengt ons de zonde, zoals Paulus zegt. Maar aan de behoefte om er zelf wat aan te doen werdt vervuld, want er konden offers gebracht worden.
Dat is ingesteld door God uit liefde voor zijn volk, om zijn volk te behouden. Maar de wet brengt geen liefde voort, ondanks dat het uit liefde werdt gegeven. Nee, de wet geeft een hart van steen en God beloofd ook als op diverse plaatsen in het oude testament dat hij het hart van steen zal veranderen in een hart van vlees. Een liefdevol hart, waar zijn liefde een plaats in vind en wat daardoor in staat zal zijn om ook liefde uit te delen.
Door de dood van Christus vind de verzoening plaats, niet alleen voor Israel maar voor de hele schepping.
Dus elke zonde die plaats vind, van elk mens en de hele schepping is verzoend in het offer van Christus.
Maar nieuw leven, verlossing, redding, is alleen mogelijk door de opstanding van Christus. Rom5:10 We zijn verzoend in zijn dood, maar gered door zijn leven. Die redding komt tot stand door geloof in Hem. Wat geloven we dan. We geloven dat de beloften van God waar zijn.
Dat wordt dus ook bedoelt met de vervulling van de wet. De wet is niet meer in staat ons tot zonden te brengen, want die zijn in Christus vervult.
Wie in Christus geloofd is in Hem gestorven en begraven en samen met Hem opgestaan. Ik leef dat niet meer maar Christus leeft in mij. Dat is de enige manier waarop we geestelijk weer tot leven kunnen komen.
Hier komt de Doop om de hoek kijken, want die is daar een teken van.
Dus ieder mens is verzoend en er is leven mogelijk, maar je zult de beslissing moeten nemen Jezus te aanvaarden en met hem tot leven te komen. Openb.3:20 Jezus staat te kloppen aan het hart van ieder mens en wacht tot de deur wordt open gedaan.
Welke rol speelt de wet nu nog? Geen. De zonde zijn verzoend, en de functie van het leren kennen van de zonden is door de Heilige Geest die in ons is komen wonen, over genomen. Dat is de Juichkreet van Paulus in Rom8. nadat hij in Rom7. zijn failliete status heeft vastgesteld.
De wet in het hart van de ongelovigen heeft de funtie om een onrust te bewerken die een voortdurend zoeken naar bevrediging geeft. Een bevrediging die alleen in Christus gevonden kan worden.
Geldt de wet niet meer? nee. Kunnen we dan maar raak zondigen? Ja.
Maar wie dat doet heeft er vervolgen niets van begrepen. Wie gaat er nu als hij aan de rijk gevulde maaltijd van Christus zit, op zoek naar een korst brood in het vuilnisvat?
Dat doet alleen hij die nog niet begrepen heeft wat zijn redding, zijn verlossing, leven uit genade inhoud. Is zoiemand gered als hij christus heeft aangenomen? Ja.
Het enige wat ons van onze redding kan afbrengen, naar mijn mening, is terug gaan naar de wet. Want dat is net doen alsof Christus nog niet is gestorven. Alsof we niet zijn gered door zijn opstanding. Alsof de Heilige Geest ons niet gegeven is. Dit is zonden tegen de Heilige Geest.
Die behoefte om zelf onze redding te bewerken, zit in ons. Wij willen het juk (de wet) weer op ons nemen. Dat is het juk wat ons vemoeid en belast. Waarvan Jesus zegt in Matt11:28-30 kom naar mij en ik zal je rust geven, mijn juk is zacht en mijn last is licht. Dit is het juk wat de farrizeeen de mensen oplegden met de wet en hun extra regels en wetten. Waarvan Petrus zegt in Hand 15:10 Waarom wilt u God trotseren door op deze leerlingen en juk op te leggen wat wij nog onze voorouders konden dragen. Daarom gaat Paulus in Galaten compleet uit zijn dak als hij merkt dat de wet weer wordt verkondigd. Hij zegt: Zelfs als een engel uit de hemel u dit komt vertellen, hij is vervloekt.
Wetten en regels belemeren ons te nemen van de vrijheid die Christus ons wil geven. En de satan weet dat, dit is zijn kans om zoveel mogelijk kinderen van God met zich mee te sleuren.
Dat is mijn moeite die ik heb gekregen met alle menselijk geschreven boeken, veroordeningen en belijdenissen. Waarom moet ik die volgen?
Is Gods woord niet genoeg, in combinatie met Christus die in mij woont?
Of met de worden van 1Joh2:27 Wie zal mijn leraar zijn, wanneer de Heilige Geest in mij woont, zijn geest of zalving leert mij alles naar waarheid zonder bedrog.

Onyx

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #27 Gepost op: april 28, 2008, 12:35:42 pm »

quote:

Erudil schreef op 27 april 2008 om 23:49:
Lees Galaten helemaal in eenkeer, desnoots een paar keer. Dan kun je lijnen die Paulus hier uit zet oppakken. Hij heeft het hier over de zoon van de vrije en de zoon van de slavin. De zoon van de slavin, is hij die door de wet rechtvaardiging zoek, en de zoon van de vrije, is hij die door geloof in Christus rechtvaardiging zoekt. Beide wegen staan open om God te vinden. alleen over de mogelijkheden van beide wegen en welke je moet kiezen, gaat de rest van de bijbel.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #28 Gepost op: april 28, 2008, 02:41:08 pm »
Onyx. Ik ben onder de indruk van je uitleg. Het is zeker waar. In de brieven van Paulus aan de Romeinen en ook in de Hebreeën staat het er bol van. Ik heb het altijd gezien als het voorbeeld met het roken. Je weet dat het niet gezond is en dat je er dood aan kan gaan. Je wilt het dan ook niet en het wordt je verboden. Juist daarom ga je juist wel roken, want wat niet mag heeft toch wat spannends wat mensen graag op zoeken. Het lokt. Eenmaal aan het roken heb je er weer spijt van en wil je er van af. Daarom moet je het niet tot een verbod maken maar je afvragen wat je nou wilt. Wil je het ongezonde en dat wat dood en verderf brengt? Nee, nou dan doe je dat toch gewoon niet. Dan doe je gewoon wat je graag wilt. Het goede van God wat leven voortbrengt. En dan niet vanuit het streverige om zelf goed te doen, maar vanuit vertrouwen op Jezus dat Hij voor je zonden stierf en je wil helpen een beter mens te worden.

Trouwens ook een woord van Paulus. Iemand die zegt dat hij geloofd maar toch door gaat met zondigen bewijst daarmee dat zijn geloof niet echt is, maar een kind van satan is. Want satan is ook vanaf de dag dat hij begon te zondigen nooit gestopt met zondigen.

Iemand die dus een echt geloof heeft brengt ook goede vruchten voort. Niet uit verplichtingen, niet uit wetten, maar uit liefde. Het is waar dat elke overtreding met Jezus aan het kruis is geslagen, mits zijn geloof ook echt is.

Onyx

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #29 Gepost op: april 28, 2008, 07:51:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 april 2008 om 14:41:
Trouwens ook een woord van Paulus. Iemand die zegt dat hij geloofd maar toch door gaat met zondigen bewijst daarmee dat zijn geloof niet echt is, maar een kind van satan is. Want satan is ook vanaf de dag dat hij begon te zondigen nooit gestopt met zondigen.

Iemand die dus een echt geloof heeft brengt ook goede vruchten voort. Niet uit verplichtingen, niet uit wetten, maar uit liefde. Het is waar dat elke overtreding met Jezus aan het kruis is geslagen, mits zijn geloof ook echt is.

Ik heb persoonlijk wat moeite met de term echt geloof. Wat is nu echt geloof. Wie kan er dan echt geloven. Paulus zegt dat we moeten geloven dat Jezus de zoon van God is en dat hij als mens op aarde gekomen is en gestorven en opgestaan is. Als je dit geloofd ben je gered. Laten we het dan niet moeilijker maken. Wij zijn Gods geliefden, Hij houd van ons. Hij houd zoveel van ons dat hij zijn zoon voor onze zonden heeft laten sterven. Ik denk dat Gods liefde onvoorwaardelijk is. En als Hij in zijn woord zegt dat door zijn sterven de hele schepping verzoent is, is dat niet afhankelijk van ons geloof. Als wij in Jezus geloven zijn we gered. Doen we daarna zonden, dan zijn er niet plotseling kleine lettertjes van kracht die we over het hoofd hebben gezien.
Praten over echt geloof, kan een stuk veroordeling in zich hebben. En dat is onbestaanbaar met de liefdes relatie die God met ons wil. Hij heeft vergeven en wij zijn vergeven.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #30 Gepost op: april 28, 2008, 09:03:46 pm »

quote:

Onyx schreef op 28 april 2008 om 19:51:
[...]

Ik heb persoonlijk wat moeite met de term echt geloof. Wat is nu echt geloof. Wie kan er dan echt geloven. Paulus zegt dat we moeten geloven dat Jezus de zoon van God is en dat hij als mens op aarde gekomen is en gestorven en opgestaan is. Als je dit geloofd ben je gered. Laten we het dan niet moeilijker maken. Wij zijn Gods geliefden, Hij houd van ons. Hij houd zoveel van ons dat hij zijn zoon voor onze zonden heeft laten sterven. Ik denk dat Gods liefde onvoorwaardelijk is. En als Hij in zijn woord zegt dat door zijn sterven de hele schepping verzoent is, is dat niet afhankelijk van ons geloof. Als wij in Jezus geloven zijn we gered. Doen we daarna zonden, dan zijn er niet plotseling kleine lettertjes van kracht die we over het hoofd hebben gezien.
Praten over echt geloof, kan een stuk veroordeling in zich hebben. En dat is onbestaanbaar met de liefdes relatie die God met ons wil. Hij heeft vergeven en wij zijn vergeven.

Ik snap wat je bedoelt. Het is net zo iets als zweren. Waarom zou je zwerren bij de naam van iemand dat iets waar is. als dat nodig is komt dat omdat je boodschap wankelbaar zou zijn. Dus hoeven we niet te zweren. Inderdaad is dat ook met geloof. Als je geloofd is het goed. Het gaat er wel om dat het een geloof in vertrouwen is en goede wil in navolging van Jezus. In de bijbel wordt namelijk ook geschreven dat satan ook geloofd, maar op een verkeerde manier. Hij heeft Jezus namelijk helemaal niet lief. zo kan het ook met christenen zijn. Dat ze wel geloven in Jezus maar niet vanuit de liefde. Zoals ik eens zondag in de dienst hoorde dat geloven niet draaid om het aannemen van een aantal feiten. Waar wel om? Dat je echt vertrouwen hebt in Jezus. zoals een man tegen zijn vrouw zegt: "ik geloof in jou en het ook meent wat hij zegt."Das geloof vanuit liefde naar zijn vrouw en vertrouwen in zijn vrouw". Dat geloof wordt er hier bedoeld. Vanuit dat geloof heb je over veel over voor Jezus waarin je geloofd. Kijk maar eens naar de woorden die Jezus spreekt als Hij op de dag van het oordeel zal oordelen wie met Hem in het paradijs zullen zijn en wie niet. Dat oordeel zal Hij dan doen op basis wat je voor Hem over had uit geloof in Hem. Hij zegt dan tegen zijn kinderen: Want toen ik dorst had heb je me te eten gegeven, toen ik honger had heb je me te eten gegeven, toen ik ziek was heb je me opgezocht... toen je dit deed voor een broeder van mij, als is het de minst belangrijke van mijn broeders, toen deed je het voor Mij. En tegen die genen aan wie de tweede dood ten deel valt: "toen ik honger had heb jij mij niet te eten gegeven, toen Ik dorst had heb jij mij niet te drinken gegeven en ik ziek was heb je me niet opgezocht."

Jezus is dus uit op een geloof vanuit liefde voor Hem en vertrouwen op Hem. Een geloof van waaruit je ook iets wilt betekenen voor Hem omdat je Hem oprecht lief hebt. Dat geloof hoeft niet eens groot te zijn. Al is dat geloof zo klein als dat van een mostertzaadje, je zult Hem dan kunnen vragen wat je wilt en Hij zal het doen. Dat gaat natuurlijk om vragen om de juiste dingen en niet om een super de luxe auto of zo. Maar dat snap je wel. Het is geen opgefokt geloof van "oh als ik het maar wel goed geloof!" Nee, dat wekt juist een afstand van Jezus. Gewoon Hem vertrouwen en klaar voor Hem staan. Met vallen en opstaan ontspannen voor Hem willen gaan. Dan komt het wel goed, daar zorgt Hij wel voor.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2008, 11:34:09 pm door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #31 Gepost op: april 28, 2008, 09:58:23 pm »

quote:

cyber schreef op 28 april 2008 om 00:08:
[...]

het staat in Romeinen 6 en Romeinen 7 volgt daarop.
Wij zijn dood voor de zonde maar levend in God, er staat niet dat we dood voor de wet zijn.
Dat ga ik niet volgen.
Rom 7: 1 Weet u dan niet, broeders en zusters – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen –, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang hij leeft? (...) 4 Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. (...) We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest.

quote:

Jawel, de wet is die aeerste man. Wij zijn nu dood en eiiegendom van een Ander.
Paulus zegt nergens dat de wet exclusief voor de Joden is, maar dat de wet ook voor de heidenen is en dat wij de wet uit genade mogen ontvangen.
En dat is het thema van de hele brief aan de Romeinen en niet exclusief hoofstuk 7.
Wellicht zou je die uitspraak -dat de wet ook voor heidenen is en dat wij de wet uit genade hebben ontvangen- inzichtelijker willen maken? Ik lees dat niet zo terug in de romeinenbrief. Er staat wel vanalles over dat je de wet niet nodig hebt om verloren te gaan, en dat ieder door geloof (itt de wet) gerechtvaardigd wordt.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2008, 09:59:09 pm door elle »

Onyx

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #32 Gepost op: april 29, 2008, 09:09:41 am »
Christus beloofd ons een leven in vrijheid. Paulus zegt dat angst onverenigbaar is met het christelijke geloof.
Angst komt voor uit het niet voldoen aan de norm en om dan niet toegelaten te worden omdat je niet geslaagd bent. Die norm is de wet. Christenen die met de wet leven, lopen voortdurend met het gevoel van, ben ik wel wedergeboren, ben ik echt aanvaardbaar voor God?
God is voor hen geen liefhebbende vader, maar een eisende vader die nauwlettend toeziet op het goede gedrag van zijn kinderen.
Die kinderen vechten onderling om de eerste plaats, want als een vrome broeder behouden wordt, dan zit je toch goed als je het net iets beter doet?
Dit is wat de wet oplevert. Dit gebeurde in de tijd van Jezus. Waardoor Jezus boos uitriep, dat de beker alleen van buiten schoon werd gemaakt maar van binnen niet. Maar is dat nu veel anders? Onderzoek je zelf.
Weet je zeker dat je wedergeboren bent? Hou eens een mini onderzoek in je omgeving. Dat doet de wet. En daarom heeft God de wet vervuld. Is hij niet meer van toepassing.
Want als je de wet wilt houden moet je het ook goed doen. En dan niet een van de geboden afschaffen (sabbatrust) en de rest wel houden. Of gradaties aanbrengen is de geboden. B.v. wel roddelen, dat is niet zo erg, maar als er een gevalletje echtbreuk plaats vind, wordt een van deze zondaren de kerk uitgeschopt. Oordelen is makkelijker dan zelf reflextie.
Maar God is een liefhebbende God, die ons een goed leven gunt, ons het goed schenkt uit genade. Die geniet als wij genieten. Aan het verzoenend offer denkt als wij zondigen. Wij zijn Gods geliefden. God die bovenal een relatie met ons wil.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #33 Gepost op: april 29, 2008, 04:23:00 pm »
helemaal mee eens.

cyber

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #34 Gepost op: april 29, 2008, 11:56:29 pm »
Citaat
elle schreef op 28 april 2008 om 21:58:

quote:

Matt. 5:17. Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet
gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.

Er zijn mensen die naar aanleiding van deze tekst stellen dat Jezus voor ons de wet zo vervuld heeft dat wij daar helemaal geen aandacht aan hoeven te geven. Als Jezus dit zo bedoeld had zouden wij verwachten dat Hij in de voortgang van deze rede zou laten zien hoe Hij voor ons deze wet vervuld heeft, en hoe Hij de verschillende profetieën over zijn persoon in vervulling brengt. Maar dat is helemaal niet het onderwerp van
de Bergrede. Hij waarschuwt zelfs in het daarop volgend vers:

Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen.

quote:

7. Christelijke vrijheid
Wat valt er dan te zeggen over de christelijke vrijheid? Bijbelse christelijke vrijheid houdt twee verschillende vormen van vrijheid in. Ten eerste zijn wij pas in Christus en in de kracht van zijn Geest vrij om een werkelijk begin te maken aan het gehoorzamen van Gods wet. In Romeinen 8 zet Paulus de gezindheid van het (zondige) vlees tegenover de gezindheid van de Geest. De gezindheid van het vlees is vijandig tegen God omdat het zich niet aan Gods wet onderwerpt (Rom. 8:7). Daartegenover staat de gezindheid van de Geest die God wel behaagt en zijn wet volgt?een wet die ?van de Geest? is (Rom. 7:12, 14). Vandaar dat de Schrift ook spreekt over Gods wet als ?de wet der vrijheid.? Jakobus zegt het als volgt (1:25):

Wie zich verdiept in de volmaakte wet, die der vrijheid, en daarbij blijft, niet als een vergeetachtige hoorder, doch als een werkelijk dader, die zal zalig zijn in zijn doen

Deze quotes komt uit dit artikel van de hand van Ds Anderson.

http://katwijk.gkv.nl/and...IK%20VAN%20GODS%20WET.pdf

Onyx

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #35 Gepost op: april 30, 2008, 01:56:03 am »

quote:

Blijft natuurlijk het punt wat versta je onder de vervulling van de Wet. De vervulling van de wet is de wet van Christus.(Gal6:2). Dat is de volmaakte wet die vrijheid brengt.(Jac1:25). Niet onder de wet vallen wil niet zeggen dat er geen normen zijn. Maar er is een veel hogere norm waardoor de wet vervuld of overschreven wordt. Gal5:13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’
Dit is de norm, een veel hogere norm dan een paar regels na te leven. Zoals samengevat in Rom13:10 De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde.
Dat was dus wat christus zei: Matt5:17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.
Hij vervulde de wet: niet door wat hij niet deed, maar door wat hij wel deed - Hij leefde een leven in volmaakte liefde.
Jezus zei:Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’ Joh13:35.
Dat kan maar op een manier, wij moeten de liefde en genade van God ontvangen. Want Jezus zei zelf hierover:Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. (Joh 13:34). We moeten afstemmen op Gods liefde en maar niet doen alsof. Dat wordt vaak uitgelegd met het volgende voorbeeld, misschien ken je het wel:
Een man luisterde naar zijn muziek, vol aandacht bewoog hij mee. Tikte met zijn voet op de grond, knipte met zijn vingers en schudde met zijn hoofd. Een dove kwam binnen, keek er naar en probeerde hem na te doen. Oefende net zolang totdat hij de bewegingen natuurgetrouw nadeed. Een derde man kwam binnen en zag de twee en voor hem was er geen verschil. Alleen de eerste werd geinspireerd vanuit de bron en de twee deed alleen maar wat hem werd voor gedaan.
Dat is het verschil tussen leven uit genade en leven door de wet.

Aquila

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #36 Gepost op: april 30, 2008, 04:36:01 am »
ik heb een beetje mee zitten lezen in deze interessante dicussie en heb het eigenlijk te druk voor een reactie, maar post toch maar even wat.

Allereerst de wet onder het oude verbond. Het is goed om te beseffen dat genade niet pas een element is dat zijn intrede doet in het nieuwe testament. Het is niet OT tegenover NT, als wet tegenover genade. Het hele oude testament is doordrongen van genade, en dat geldt dus ook voor de wet. Kijk allereerst maar naar de aanhef van de wet: ‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.' (Ex. 19:2, zie ook Ex. 34:6-7) Genade! Net als wij wist ook het volk Israel dat ze niet behouden konden worden door zich aan de wet te houden. Niet voor niets moest er dagelijks (en jaarlijks op de grote verzoendag) bloed vloeien om de zonden van Israel uit te wissen. Net als ons, wordt Israel gevraagd om zich met hart en ziel aan God over te geven: het gaat God altijd om het hart van zijn volk, niet zozeer om het houden van de wet (zie ook Deut. 10). Al vanaf het allereerste begin van de bijbel zien we dat de intentie van God is om in een intieme relatie met de mens samen te leven. Adam & Eva wandelden samen met God in het paradijs, en ookal maakt de zondeval hier een einde aan, keer op keer zien we God als een liefhebbende God die met zijn volk samen wil wonen. Ik denk dat je in deze context alle verhalen in het OT moet lezen, ook als het om wraak etc. gaat: de liefde van God is gekrenkt en hij straft zijn volk hierom, zodat het weer terugkeert naar hem.
Als dit de context is waarin de wet wordt gegeven (de intentie tot een liefdevolle, intieme relatie tussen God en zijn volk), dan kan het niet anders dan dat er afstand zit tussen ethiek (hoe God zou willen dat we leven) en de wet zelf. De wet geeft aan waar de uiterste grenzen liggen van wat we kunnen doen (niet moorden, niet echtbreken, geen andere goden dienen) en veroordeelt ons als we over die grenzen heengaan. Maar God vrezen, liefhebben en je helemaal aan hem overgeven wordt niet in praktijk gebracht door simpelweg geen andere goden te dienen: Gods intentie met zijn volk was veel dieper en omvattender, namelijk Hem liefhebben en volop genieten van zijn aanwezigheid, of met andere woorden, leven naar het beeld van God, Hem immiteren, zoals hij de mens oorspronkelijk had geschapen.
De engelse theoloog Wenham zegt het als volgt: Je kunt de wet zien als de vloer van een kamer, de grens van waar je mag gaan. Als je onder vloer terechtkomt, buiten de grenzen van de wet gaat, volgt oordeel: je kwetst God, je schepper en degene die je liefheeft, je brengt jezelf en je volk in gevaar. (Noot: de regels van de wet zijn bijna universele ethische regels, bijna iedereen kan ermee instemmen) Wat God echter van je verlangt is dat je leeft naar zijn oorspronkelijke bedoelingen (het plafond) en dus niet op de vloer blijft zitten, minimalistisch de wet volgen, maar de hele kamer vult, je uitstrekt naar het plafond, omdat zo werkelijk Gods bedoelingen tot uitting komen.
Het oude testament schetst zo dus een hoge ideaal voor het volk Israel: geschapen naar het beeld van God, zijn vertegenwoordigers op aarde en daarvoor geroepen om God te imiteren (na te doen) in hun gedrag ten opzichte van elkaar en de schepping. Dat als gevolg van de zondeval Israel met geen mogelijkheid deze verwachtingen kan vervullen mag duidelijk zijn... dat zien we door het hele Oude Testament heen, en maakt de roep om een verlosser, iemand die de schepping weer in z'n oude glorie zal herstellen, alleen maar luider.

De wet in het Nieuwe Testament. Dat die verlosser er kwam in de persoon van Jezus is wel duidelijk. Door Jezus offer aan het kruis zijn de dagelijkse offers niet meer nodig, zijn bloed is voldoende voor de zonden van de hele mensheid. Door zijn opstanding is iedereen die in Hem geloofd een nieuwe schepping, ookal leven we tot de wederkomst nog in de spanning van het 'already/not yet'. Zijn volgelingen zijn burgers van het koninkrijk van God, en dat koninkrijk luidt een nieuwe tijd in waarin God's oorspronkelijke intenties voor zijn schepping weer worden gerealiseerd: leven in een intieme relatie met God, leven als beeld van God door hem na te leven in alles.
Betekent dit het einde van de wet? Geenzins volgens Jezus... de wet zijn Gods basale regels, gegrond in zijn oorspronkelijke bedoeling met zijn schepping, en die zijn nog steeds van kracht. Wat hij echter vraagt en wat nu mogelijk is door Jezus opstanding is om werkelijk te leven in de vrijheid van de wet, te leven naar Gods oorspronkelijke bedoeling in de kracht van de heilige Geest, te streven naar het plafond en niet blijven hangen op het niveau van de vloer.
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #37 Gepost op: april 30, 2008, 09:30:03 am »

quote:

Onyx schreef op 27 april 2008 om 21:02:
Maar waarom kiezen voor gerechtigheid door de wet, of "het juk der wet"  om in Galatenstijl te blijven , als je in Jezus geloofd?
Gerechtigheid is niet direct een juk te noemen zoals je in je reactie lijkt te veronderstellen. Daarmee doe je de opmerking van Paulus over het juk absoluut tekort naar mijn idee.

quote:

Filippenzen 3 (NBG)
en in Hem moge blijken niet een eigen gerechtigheid, uit de wet, te bezitten, maar de gerechtigheid door het geloof in Christus, welke uit God is op de grond van het geloof.

quote:

Galaten 5 (NBG)
4  Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij.
5  Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen.
Ter verduidelijking even twee teksten van Paulus, waarbij de tekst uit Galaten een uitleg is over het juk dat hij in 5:1 aanhaalt. Om te verstaan wat Paulus in Galaten 5:4 bedoelt met de zinssnede "als gij door de wet gerechtigheid verwacht", is het goed om de tekst uit Filippenzen er als het ware overheen te leggen. Als Paulus daar spreekt over de relatie tussen wet en gerechtigheid heeft hij het nadrukkelijk over de eigen gerechtigheid zoals men die gestalte kan geven uit de wet. Met het juk zoals Paulus dat in Galaten 5 beschrijft verwijst hij naar mijn idee naar de eigen invulling die mensen aan de wet wensen te geven. Dit wordt mijns inziens vooral duidelijk door de duiding in de Statenvertaling:

quote:

Galaten 5 (StV)
1  Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
De dienstbaarheid waar Paulus het hier over heeft, is duidelijk gelinkt aan de werken der wet, waar hij een aantal hoofdstukken hiervoor al sprak.

quote:

Galaten 2 (NBG)
16  wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus, zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen, om gerechtvaardigd te worden uit het geloof in Christus en niet uit werken der wet. Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden.
Hiermee volgt Paulus Jezus, die veelvuldig de mensen heeft gewezen op het belang van leven vanuit de vrijheid die de wet geeft en niet de regel tot juk te laten zijn. De mooiste en meest sprekende voorbeelden hierin zijn wellicht de volgende:

quote:

Mattheüs 5 (NBG)
20  Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.

quote:

Marcus 2 (NBG)
27  En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.
28  Alzo is de Zoon des mensen heer ook over de sabbat.

Het juk zit hem dus vooral in de eigen invulling. Of, om het even anders te zeggen, in het verleggen van het middel naar het doel. De wet mag mooit een doel op zich worden, zo willen zowel Jezus als Paulus ons naar mijn idee duidelijk maken.

Deze zienswijze heb ik vooral ontdekt vanuit de vertaling die ik zelf al jarenlang aanhoudt voor de term 'gerechtigheid', namelijk doelgerichtheid! We komen niet tot ons doel door het naleven van de wet. Wel is de wet een middel om ons naar ons doel te geleiden:

quote:

Romeinen 3 (NBG)
20  daarom, dat uit werken der wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want wet doet zonde kennen.
21  Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen,
22  en wel gerechtigheid Gods door het geloof in Jezus Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23  Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods,
24  en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.
Wet doet zonde kennen. En door kennis en besef van zonde leren we de waarde van Jezus en daarmee van Gods genade kennen. We mogen de wet dus dankbaar gebruiken als middel om God te leren verstaan in Jezus. Is het niet daarom dat Jezus ook aangeeft

quote:

Mattheüs 5 (NBG)
17  Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.

terwijl Hij daarna een geweldige verdiepingsslag van de door God gegeven leefregels weergeeft?
Zo mag dus inderdaad blijken dat wet en genade samenkomen in Jezus en mogen we door het Verzoeningswerk van Jezus delen in Zijn Geest en vruchten voortbrengen die mogen zijn in de lijn van Gods leefregels:

quote:

Galaten 5 (NBG)
22  Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23  Tegen zodanige mensen is de wet niet.
24  Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25  Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 09:41:23 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Onyx

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #38 Gepost op: april 30, 2008, 10:27:47 am »
Citaat
HenkG schreef op 30 april 2008 om 09:30:
[...]

Gerechtigheid is niet direct een juk te noemen zoals je in je reactie lijkt te veronderstellen. Daarmee doe je de opmerking van Paulus over het juk absoluut tekort naar mijn idee.

Gerechtigheid is ook geen juk, Het pogen om "gerechtigheid door de wet" te verkrijgen is een juk. En dat is ook wat er staat.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #39 Gepost op: april 30, 2008, 10:38:23 am »

quote:

Onyx schreef op 30 april 2008 om 10:27:
Citaat
HenkG schreef op 30 april 2008 om 09:30:
Gerechtigheid is ook geen juk, Het pogen om "gerechtigheid door de wet" te verkrijgen is een juk. En dat is ook wat er staat.
Toch is het wel wat je in je vraagstelling lijkt te veronderstellen, oa door over het juk der wet te spreken (wat er dus niet staat). Vandaar de door mij gekozen formulering. De verdere uitleg hierboven geeft verder duidelijk antwoord op de vraag in je openingspost naar mijn idee. Want de wet wordt niet gelezen om ons het juk der dienstbaarheid op te leggen, maar om ons te doen beseffen hoe een leven met God eruit kan en moet zien om zo te beseffen hoezeer we God nodig hebben!
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 10:42:23 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Divinespark

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #40 Gepost op: april 30, 2008, 12:58:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 april 2008 om 23:11:
Adam en Eva hadden geen geboden. Ze leefden in Vrede en mochten alleen niet van de verboden vruchten eten.
Dat is voor zover het in de bijbel staat. Dat iets er niet staat, sluit niet uit dat er wetten waren. Iets als vanzelfsprekend beschouwen is ook wel eens een reden dat je iets niet opschrijft.

Divinespark

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #41 Gepost op: april 30, 2008, 01:02:21 pm »
Citaat
[...]

Citaat

De wil van de Vader houdt ook in dat er wordt gestenigd voor overspel. Aan Jezus' missie zaten limieten. Hij mocht niet oordelen (stenigen e.d.). Dus de een moest van God stenigen, en de ander niet. De wil van God is dus iets wat afhankelijk van je bestemming, ook anders kan lijken dan dat iedereen zich hetzelfde gedraagt. De wil van God is ook, in het Oude Testament, dat in geval van afwijking van het rechte pad door het volk Israël, de Assyriërs op een gegeven moment op de stoep staan.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #42 Gepost op: april 30, 2008, 01:03:22 pm »
vind ik niet

Divinespark

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #43 Gepost op: april 30, 2008, 01:06:19 pm »

quote:

Erudil schreef op 27 april 2008 om 23:33:
Dit is omdat ik hier merk dat veel mensen het woord "vervuld" niet snappen. Het is tegenwoordig iets wat een soort afmaken of voleindigen van een taak betekent. Als je ziet hoe Paulus het woord gebruikt dan betekent het t.a.v. wetten gewoon dat je ze uitvoert en naleeft. Zowel in het OT als NT hoor je de Wet na te leven vanuit een innerlijke motivatie (houden van God, liefde) en niet alleen maar omdat je weet wat voor handelingen er bij horen zonder dat je ze begrijpt of wilt.

Divinespark

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #44 Gepost op: april 30, 2008, 01:07:25 pm »
Heidenen, of Goyim, is voor Joden, alles wat niet van Joodse komaf is. Daarom kunnen er ook gelovige heidenen zijn tijdens de apostelen. En ook heidenen ingaan tot het koninkrijk der hemelen. Ook dit is weer iets wat neerkomt op het begrijpen hoe de betekenis van "heiden" tegenwoordig afwijkt van wat het voor bijbelvertalers ook nog kon betekenen. Gaat eerder om afkomst dan hoe godsdienstig je bent.

Divinespark

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #45 Gepost op: april 30, 2008, 01:18:40 pm »
Het is nu waarschijnlijk ook makkelijker te begrijpen dat ná de aardse missie van Jezus, er een Paulus is die je als hij maar lang genoeg blijft schrijven, met een groot gedeelte van de Wet des Heren in aanraking brengt. Dat kun je alleen al afleiden uit wat voor gedrag hij afkeurt, en wenselijk acht. Leg dat naast de Wet des Heren en je weet dat er veel meer uiteindelijk gewenst is dan zelfs alleen de 10 geboden (of 9, als je het eerste ziet als een introductie bij een contact met God net als in andere contacten met God).
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 01:19:06 pm door Divinespark »

Onyx

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #46 Gepost op: april 30, 2008, 01:20:40 pm »

quote:

Divinespark schreef op 30 april 2008 om 13:02:
Citaat
[...]

Citaat

De wil van de Vader houdt ook in dat er wordt gestenigd voor overspel. Aan Jezus' missie zaten limieten. Hij mocht niet oordelen (stenigen e.d.). Dus de een moest van God stenigen, en de ander niet. De wil van God is dus iets wat afhankelijk van je bestemming, ook anders kan lijken dan dat iedereen zich hetzelfde gedraagt. De wil van God is ook, in het Oude Testament, dat in geval van afwijking van het rechte pad door het volk Israël, de Assyriërs op een gegeven moment op de stoep staan.

Volgens mij is er een wezelijk verschil tussen OT en NT. Het sterven van Jezus en de redding door zijn opstanding is het grote kantelpunt in de geschiedenis. In het OT is de (geestelijke) dood het enige antwoord op de zonde. In het NT is door de verzoening door de dood van Jezus, redding (geestelijk leven) mogelijk voor wie Hem aan neemt als Heer.
OT en NT kun je daarom maar niet zonder meer over elkaar heen leggen.
Gods eis onveranderlijk en zijn norm ook, maar door Jezus ziet hij onze zonden niet meer, maar zijn we schoon gewassen door zijn bloed.

Divinespark

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #47 Gepost op: april 30, 2008, 01:29:34 pm »

quote:

Onyx schreef op 30 april 2008 om 13:20:
[...]

Volgens mij is er een wezelijk verschil tussen OT en NT. Het sterven van Jezus en de redding door zijn opstanding is het grote kantelpunt in de geschiedenis.

Sterven van Jezus? Morgen is het hemelvaart. En de doeken waren nog bol maar er was geen lichaam. Waarom geloof je dan dat Jezus zou zijn overleden?

quote:

In het OT is de (geestelijke) dood het enige antwoord op de zonde. In het NT is door de verzoening door de dood van Jezus, redding (geestelijk leven) mogelijk voor wie Hem aan neemt als Heer.

Wat versta je dan onder een geestelijke dood? Sorry als het misschien wat hoog gegrepen voor mij is hoor. Maar ik wil gewoon graag weten waar we het hier over hebben. Ik ga er van uit dat als het gesneden koek voor je is op een bewuste manier (je redeneert er immers over) dat je dan ook in staat bent het aan een ander uit te leggen.

quote:

OT en NT kun je daarom maar niet zonder meer over elkaar heen leggen.
Gods eis onveranderlijk en zijn norm ook, maar door Jezus ziet hij onze zonden niet meer, maar zijn we schoon gewassen door zijn bloed.
Gods eis is onveranderlijk? Dan kun je dus juist wél het OT en het NT als één en hetzelfde zien. Met alleen maar een extra actie van Gods kant daarnaast. Ook in het OT kon je bovendien bij bekering vergeven worden, en God zien (Zie zaligpredikingen voor hetzelfde, maar dan in het NT).

Divinespark

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #48 Gepost op: april 30, 2008, 01:30:13 pm »
OT en NT: Jezus beriep zich op de wet en de profeten. Lijkt me duidelijk genoeg. Als het iets anders was, dan had Jezus dat vast niet zo gezegd vind je niet? Zolang de Joden bekeerd bleven, zag hij ook in het OT hun zonden niet meer. Maar als ze vervolgens de fout weer in gingen, werden alle "ouwe koeien" sinds desnoods nog voor de Exodus, weer uit de sloot gehaald, ik zeg het even wat cru maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 01:32:34 pm door Divinespark »

Divinespark

• Bekijk profiel
Wet of Genade
« Reactie #49 Gepost op: april 30, 2008, 01:37:12 pm »
Wat ik me nu bedenk, is dat als je die ouwe koeien herinnert als volk, dat je dan in een ontwikkelingsfase en op het moment dat je voor een keuze staat, geleerd wordt (conditionering) de juiste keuze te maken. Dat kon je in het OT ook al. Jezus was er om de verloren schaapjes (afdwalers van een reeds bestaande wet dus) weer bij de kudde te krijgen.