quote:
George schreef op 25 mei 2008 om 22:58: (..)
Gods Woord noemt Michaël „de aartsengel” (Judas 9). Dit woord betekent „hoofdengel”. Dat Michaël de aartsengel wordt genoemd duidt erop dat er maar één zo’n engel is.
grappig genoeg duid het woordt "aartsvader" er in het nederlands
niet op dat er maar één zo'n aarstsvader is. De term "aartsengel" zou ook heel goed op een klasse of stand van engelen kunnen duiden (zoals ook de termen serafim en cherubim dat doen).
quote:
Het woord aartsengel komt in de bijbel ook alleen maar in het enkelvoud voor, nooit in het meervoud.
Aangezien het woord "aartsengel" maar
twee keer voorkomt in de bijbel, is het wat aan de vergezochte kant om daar meer van te maken dan het is. Moslims zijn bv. goed in het volgende spelletje: In Openbaring 1:13 wordt Jezus beschreven:
"aan de borst omgord met een gouden mantel". Het woord voor "borst(en)" is volgens hen vrouwelijk, omdat het altijd alleen maar voor vrouwen wordt gebruikt in de bijbel, en dus is Openbaring een raar en onbetrouwbaar boek. Het blijkt dat dit woordt "borsten" nog maar liefst twee keer voorkomt in het NT en in die twee gevallen inderdaad bij een vrouw gebruikt wordt. Met generaliseren op basis van weinig informatie, kun je vrijwel overal komen, en ik acht het dan ook geen sterk argument.
quote:
Bovendien wordt Jezus in verband gebracht met de positie van aartsengel. In 1 Thessalonicenzen 4:16 wordt over de opgestane Heer Jezus Christus gezegd: „De Heer zelf zal uit de hemel neerdalen met een bevelende roep, met de stem van een aartsengel.” De stem van Jezus wordt dus beschreven als die van een aartsengel. Deze tekst duidt er dan ook op dat Jezus zelf die aartsengel Michaël is.
Aangezien 1 Thess.4:16a in z'n geheel luidt:
want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; wordt Jezus óók met de bazuin van God in verband gebracht. Met 1 Tes.4:16 in de hand kan ik dus ook beweren dat Jezus God is, omdat Hij met Gods bazuin komt. Jezus komt echter vergezeld van drie dingen terug: er zal een geroep zijn, een stem van een aartsengel en het geluid van de bazuin van God. De zin impliceert
niet dat Jezus al die dingen
Zelf doet.
Verder staat er bv. in Openbaring 6:1
"En ik zag, toen het Lam een van de zeven zegels opende, en ik hoorde een van de vier dieren zeggen met een stem als van een donderslag: Kom!" maar daaruit concluderen we ook niet dat de dieren donderslagen zijn. Een stem kan
beschreven worden door het te vergelijken met iets wat aan de lezers/hoorders bekend is. De stem van een aartsengel was iets wat de lezers van Paulus zich wellicht nog wel konden voorstellen, zeker vanwege hun interesse in de eindtijd. Over aartsengelen konden ze in bv. de apocriefe joodse werken meer gelezen hebben.
quote:
De bijbel zegt dat „Michaël en zijn engelen streden tegen de draak [...] en zijn engelen” (Openbaring 12:7). Michaël is dus de Aanvoerder van een leger getrouwe engelen. In de Openbaring wordt ook Jezus beschreven als de Aanvoerder van een leger getrouwe engelen (Openbaring 19:14-16).
elk leger heeft "bazen boven bazen". Michael kan zeer goed de hemelse generaal (of prins) zijn, en Jezus de hemelse koning. Van David wordt bv. ook gezegd dat hij met "zijn mannen" uitrukte toen hij in dienst van Saul was. Later, als David koning is, wordt over de manschappen van "David en Joab" (2 Sam.3:22) gesproken, maar even eerder staat er:
"Ook Joab, de zoon van Seruja, en de manschappen van David, trokken uit" (2 Sam.2:13). David is de koning, en Joab slechts de legeraanvoerder, maar het ene moment is het "de manschappen van David en Joab" en het andere moment is het "de manschappen van David" en Joab, die uittrekken. Ook hier zie je dus dat de manschappen "van de generaal" zijn maar ook "van de koning" en dat deze koning en generaal niet één en dezelfde persoon zijn. Jezus kan dus zeer goed "de koning" zijn, en Michaël "de generaal", zonder dat die twee hetzelfde zijn.
Wat betreft Openbaring 19:11-16, het is goed dat je dat aanhaalt. Die tekst zegt namelijk heel veel:
11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid. 12 En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf. 13 En Hij was bekleed met een kleed, dat in bloed geverfd was, en zijn naam is genoemd: het Woord Gods. 14 En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen. 15 En uit zijn mond komt een scherp zwaard, om daarmede de heidenen te slaan. En Hijzelf zal hen hoeden met een ijzeren staf en Hijzelf treedt de persbak van de wijn der gramschap van de toorn Gods, des Almachtigen. 16 En Hij heeft op zijn kleed en op zijn dij geschreven de naam: Koning der koningen en Here der heren. - Jezus draagt een geschreven naam, die niemand kent dan Hijzelf. Hoe zou het kunnen dat
niemand die naam kent behalve Jezus zelf? Hoe zit dat met God? Weet die de geheime namen van Zijn engelen niet?
Als Jezus één van de drie Goddelijke personen is, wordt deze tekst veel begrijpelijker. Als Jezus God is, dan is het niet zo verwonderlijk dat Hij een absoluut geheime naam kan hebben.
- Jezus draagt de naam/titel
"Koning der koningen en Here der heren", maar dit is een titel van
God. Er kan maar één koning van alle koningen en heer van alle heren zijn, en Jehovah is dat:
"Looft de Heer der heren" (Ps.136:3) en
"13 Ik beveel voor God, die alle leven wekt, en voor Christus Jezus, die de goede belijdenis voor Pontius Pilatus betuigd heeft, 14 dat gij dit gebod onbevlekt en onberispelijk handhaaft tot de verschijning van onze Here Jezus Christus, 15 welke te zijner tijd de zalige en enige Heerser zal doen aanschouwen, de Koning der koningen en de Here der Heren, 16 die alleen onsterfelijkheid heeft en een ontoegankelijk licht bewoont, die geen der mensen gezien heeft of zien kan. Hem zij eer en eeuwige kracht! Amen." (1 Tim.6:15)
- Jezus is
eigenhandig degene die de persbak van de wijn der gramschap van de toorn Gods zal treden. Het is allereerst opvallend dat Jezus
alleen deze toorn van God zal uitvoeren, maar het is nog opvallender als je opmerkt dat dit een zinspeling op Jesaja 63 is waar God spreekt over het oordeel over Edom dat Hij alleen uitvoerde:
"2 Waarom is dat rood aan uw gewaad, en zijn uw klederen als die van iemand die de wijnpers treedt? 3 Ik heb de pers alleen getreden en van de volken was niemand bij Mij, Ik trad hen in mijn toorn en vertrad hen in mijn grimmigheid; toen spatte hun bloed op mijn klederen en ik bezoedelde mijn ganse gewaad. 4 Want een dag van wraak had Ik in de zin en het jaar van mijn verlossing was gekomen. 5 En Ik zag rond, maar er was geen helper; Ik ontzette Mij, maar niemand bood steun. Toen verschafte mijn arm Mij hulp en mijn grimmigheid ondersteunde Mij. 6 En Ik vertrapte volken in mijn toorn, maakte hen dronken in mijn grimmigheid en deed hun bloed ter aarde stromen.".
(Nu is dit laatste geen sluitend bewijs, omdat
resultaten behaald in het verleden, geen garantie voor de toekomst geven en God wellicht in Opb.19 ineens wel een helper gevonden heeft)
quote:
En de apostel Paulus heeft het specifiek over „de Heer Jezus [...] met zijn krachtige engelen” (2 Thessalonicenzen 1:7). De bijbel heeft het dus zowel over Michaël en „zijn engelen” als over Jezus en „zijn engelen” (Mattheüs 13:41; 16:27; 24:31; 1 Petrus 3:22). Aangezien nergens uit Gods Woord blijkt dat er in de hemel twee legers van getrouwe engelen zijn — een onder aanvoering van Michaël en een ander onder aanvoering van Jezus — is de logische conclusie dat Michaël niemand minder is dan Jezus Christus in zijn hemelse positie.
Jezus zegt:
"Wie overwint, zal aldus bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitwissen uit het boek des levens, maar Ik zal zijn naam belijden voor mijn Vader en voor zijn engelen. " (Opb.3:5). -- Hier is dus sprake van de engelen van de Vader. En we hadden ook al engelen van de Zoon én engelen van Michael. Is Michael nu ook gelijk aan de Vader? Dat is de conclusie die je in alle oprechtheid moet trekken, aangezien je zelf komt met het argument:
" Aangezien nergens uit Gods Woord blijkt dat er in de hemel twee legers van getrouwe engelen zijn — een onder aanvoering van Michaël en een ander onder aanvoering van Jezus — is de logische conclusie dat Michaël niemand minder is dan Jezus Christus in zijn hemelse positie". Parallel daaraan zul je moeten concluderen:
" Aangezien nergens uit Gods Woord blijkt dat er in de hemel twee legers van getrouwe engelen zijn — een onder aanvoering van Michaël en een ander onder aanvoering van de Vader— is de logische conclusie dat Michaël niemand minder is dan de Vader" --- of toch niet?
De bijbel heeft het ook over "de manschappen van David" heeft én over "de manschappen van David en Joab". Er was echter maar één koning in Israel. Is David nu gewoon een andere naam voor Joab? Of kunnen manschappen van meerdere mensen zijn? Dat laatste is plausibeler. In een keten van gezag zijn "de manschappen" uiteraard van degene die boven hen staat in de keten, maar aangezien er daarboven weer iemand staat, en daarboven weer iemand, zijn de manschappen óók van die personen.
Als God de Vader boven alles staat, dan zijn de engelen van Hem. Maar als Jezus óók heer der heren en koning der koningen is, direct onder de Vader, dan zijn alle engelen óók van Hem. Als Michael de aartsengel één van de engelen is die als "hemelse generaal" fungeert, dan staat Michael net als alle andere engelen (Hebr.1:4, 2:7, etc) onder Jezus, maar zijn het ook "zijn engelen" omdat hij de generaal is.
Het is dus op z'n minst zeer dubieus of Michael en Jezus één en dezelfde zijn. De argumenten m.b.t. de engelen houden geen stand en ook het argument op basis van de stem van een aartsengel, blijft niet overeind. Sterker nog,
als je je "zijn engelen"-argument serieus overeind wilt houden, zul je een drie-eenheid van de Vader, Jezus en Michael moeten concluderen, of een soort Modalisme waar Vader=Jezus=Michael, of iets van dien aard.
De concrete gegevens die we over Michael hebben, maken het verder onwaarschijnlijk dat Jezus en Michael één en dezelfde zijn. Michael twistte wel met de duivel, maar durfde hem niet te oordelen:
""Maar Michaël, de aartsengel, durfde, toen hij met de duivel in twist gewikkeld was over het lichaam van Mozes, geen smadelijk oordeel uitbrengen, doch hij zeide: De Here straffe u! (Judas 1:9).
Jezus had echter geen enkele moeite met het oordelen van de duivel:
"Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen. " (Joh.

quote:
George schreef op 25 mei 2008 om 22:58: (..)
Soms zijn personen onder meer dan één naam bekend. De patriarch Jakob bijvoorbeeld is ook bekend als Israël, en de apostel Petrus als Simon (Genesis 49:1, 2; Mattheüs 10:2). Blijkt uit de bijbel dat Michaël een andere naam is voor Jezus Christus, in de tijd voor en na zijn leven op aarde? Wat zijn enkele bijbelse redenen voor zo'n conclusie?
(..)
geheel consistent met de wachttoren-doctrine, dien je plekken in de bijbel te laten zien waar
letterlijk staat geschreven dat Jezus de aartsengel Michaël is. Immers, die (onredelijke en absurde) eis stelt het wachttorengenootschap zelf ook aan het drie-eenheids-dogma. (de onzinredenering "het woord 'triniteit' staat niet in de bijbel, dus is het niet bijbels").
Wat jij in je betoog deed, was inferenties en afleidingen geven, terwijl de zaken niet letterlijk zo in de bijbel staan. Je trekt conclusies uit bepaalde overeenkomsten. Het is dan ook eigenaardig dat het wachttorengenootschap in haar publicaties een zelfde soort proces van inferentie (op basis van
veel meer feiten) afwijst als onbijbels, maar
zelf die methode net zo goed hanteert. Het is toch wonderlijk, dat als Michaël en Jezus één functie delen (leiding geven aan engelen) dat ze dan gelijk moeten zijn, terwijl als Jezus en de Vader
talloze functies, titels en eigenschappen delen, ze toch niet gelijk kunnen zijn. Dat lijkt meer op een starre dogmatische uitspraak, dan op een conclusie gebaseerd op bijbelonderzoek.