quote:
okidoki schreef op 28 september 2008 om 22:49:[...]
dan heb je de verkeerde uitdrukking gebezigd

Je opmerking over "mensen wegduwen" begrijp ik wel maar wat wil je dan?
Dat eigenzinnige godsdienst en consumentisme gewoon kan en dat het "gammageloof" (doe het zelf geloof) domweg moet kunnen?
Mogen mensen niet meer geconfronteerd worden met wat de Bijbel leert en wat de belijdenissen samenvattend vertellen?
Het is als een wedstrijd willen voetballen maar niet mee willen doen aan een elftal en de trainingen.
Misschien niet zo handig over dat stof en die schoenen.
Ik ben het met mijn gereformeerde achtergrond met je eens dat er consumentisme is en dat je vragen kunt stellen, maar tegenover consumentisme en zoek naar beleving staat ook een bepaalde mate van gemakzucht, geloofsautomatisme en niet-betrokkenheid bij de kernen van het geloven in de dagelijkse praktijk.
Het is de vraag waarop mensen in een gemeente, hetzij gereformeerd, of een andere denominatie hun "hongergevoel" baseren.
Wordt de honger gestilt door te leven naar de traditie en "zo zijn onze manieren" of wordt de honger gestilt door het zoeken naar de emotionele ervaring.
Mijn honger wordt inmiddels gestilt door het leren kennen en lezen van de bijbel. Dan kom je bij het voor de wereld haast onwaarschijnlijke offer, wat JC heeft gedaan voor ons. Wanneer men zich realiseert waarom en wat dit betekent heeft wordt je steeds kleiner, bewerkt de HG het zondebesef en groeit de dankbaarheid.
Het weten is daarin een kant van de zaak, dit beleven de ander kant.
Misschien is het wel zo dat het idee te weten en daar bij te blijven hangen onze oude mens is, en het beleven het werk van de HG.
Maar dit beleven is dan wel het volle evangelie van zonde, redding, verloren gaan, de dagelijkse worsteling met de oude mens, geloofstwijfel.
Nu ik in een andere denominatie kerk valt me op dat er zoveel karikaturen zijn over en weer. Karikaturen die het goede daarvan zo tekort doen.
Uiteraard gaat het om de volle waarheid, maar die volle waarheid heeft in alle richtingen zijn blinde vlekken.
De strijd gaat vaak ook over die blinde vlekken die naar elkaar bestreden worden.
Ik mag bezig zijn met een studie theologie, als je daarmee begint blijkt vanaf het eerste ogenblik dat dingen die we op een bepaalde manier aanvaardden en beleefden veranderen. Om de eenvoudige reden dat je Gods woord vanuit ander perspectieven gaat zien. Perspectieven die
het geloof verrijken en meer doen verwonderen hoe bijzonder en op zichzelf staande het geloof in JC is ten opzichte van elke andere religie.
Ik zou iedereen toewensen veel tijd door te brengen met Gods woord, te studeren en Gods Geest dagelijks diep op je in te laten werken.
Dat alleen kan de tekortkomingen van de kerk, onze onderlinge omgang en het dagelijks wandelen met God ten positieve veranderen.
Als dat de grondslag is van het bestaan dan wordt consumentisme, maar ook traditie gerelativeerd, groeit de verwondering en de behoefte kerk te zijn naar Gods hart.
Maar misschien is het ontbreken daarvan juist wel "de grote afval"
Tot slot nog één opmerking die ik ook voorbij zie komen. "niet iedereen die Heer, Heer roept etc." Math 7 en Lucas 6.
Ik heb me vaak afgevraagd voor wie dit dan zou gelden. Juist Lucas 6 geeft me daar een beter zicht op. Dit wordt ook wel de vlakterede genoemt. Jezus geeft hier onderricht aan zijn leerlingen. Aan het eind van dit betoog stelt hij dan die vraag. De vraag is op het voorgaande gebaseerd en komt er eigenlijk op neer dat het gaat om de praktische daadwerkelijke invulling van het christenleven. Dat is de betekenis wanneer Jezus zegt te doen wat hij zegt. Daarbij moeten we hetfundament bouwen op Hem. Niet alleen luisteren, maar doen.
In dat opzicht zijn er die veel luisteren en te weinig doen, maar ook die teveel doen zonder te luisteren.