Auteur Topic: onderlinge betrokkenheid  (gelezen 2268 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Gepost op: juli 07, 2008, 05:14:16 pm »
Ken je de ervaring ook? Je zit van klein af aan in de kerk en beseft opeens: "vreemd, ik weet niet eens hoe die mensen heten?"

Hoe raak je als gemeente onderling met elkaar betrokken?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #1 Gepost op: juli 07, 2008, 05:39:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 07 juli 2008 om 17:14:
Hoe raak je als gemeente onderling met elkaar betrokken?
Het makkelijkst is om je op te geven voor vrijwilligerswerk (op een punt waar jij goed in bent, lol aan beleefd, of wat het meest nodig is). Dan kom je vanzelf in contact met mensen van je gemeente. Daarnaast kun je ook aan een cursus meedoen. Beide suggesties zijn leervol, leuk en opbouwend voor je eigen geloof. De eerste is ook opbouwend voor de gemeente.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #2 Gepost op: juli 07, 2008, 07:01:03 pm »
omdat iedereen daar samenkomt voor god, wat let je om eens op een onbekende zuster of broeder af te stappen, misschien iemand die alleen zit, ongeacht leeftijd, stel je open in gebed hiervoor

Thorgrem

• Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #3 Gepost op: juli 07, 2008, 07:21:38 pm »

quote:

naomiaangenaam schreef op 07 juli 2008 om 19:01:
omdat iedereen daar samenkomt voor god, wat let je om eens op een onbekende zuster of broeder af te stappen, misschien iemand die alleen zit, ongeacht leeftijd, stel je open in gebed hiervoor
Hoe zie jij dit precies voor je? Als ik in de kerk zit dan wordt ik liever niet gestoord door iemand die zin heeft in een praatje. Zelfs als ik met iemand samen ga zal ik tijdens de dienst/viering zelden of niet een woord wisselen met diegene tijdens de viering.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #4 Gepost op: juli 07, 2008, 09:18:46 pm »
Nee, maar vlak voor en zeker vlak na de dienst kun je toch in gesprek gaan?
computerfout: een vreemde een in de byte

Thorgrem

• Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #5 Gepost op: juli 07, 2008, 10:18:20 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 07 juli 2008 om 21:18:
Nee, maar vlak voor en zeker vlak na de dienst kun je toch in gesprek gaan?

Vlak voor de dienst, vanaf het moment bij binnenkomst ben ik bezig met mij geestelijk voorbereiden op de viering. Na de viering blijf ik vaak nog even in gebed zitten of ga ik naar een andere plek in de kerk voor gebed. Maar er is idd ruimte om samen een kopje koffie of thee te drinken. Persoonlijk doe ik dat eigenlijk zelden.
Maar goed, dat ben ik dan he. :) Het kan natuurlijk best zo zijn dat anderen daar wel behoefte aan hebben en graag een leuk gesprek hebben voor de viering/dienst of daarna.
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2008, 10:19:18 pm door Thorgrem »

Harold-2

• Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #6 Gepost op: juli 07, 2008, 10:41:15 pm »
In de gemeente waar ik nu kerk is het de gewoonte om de mensen die om je heen zitten even te begroeten/voorstellen, even de hand schudden,ze een goede dienst te wensen. Dit was voor mij compleet nieuw, maar het zorgt er wel voor vind ik zelf dat je je onderling meer verbonden voelt, dat je je meer gemeente voelt, en dat je niet allemaal anoniem naast elkaar zit.

In mijn vorige gemeente werd de kerk verbouwd, en werd er tijdelijk gekerkt in een ander gebouw. Iedereen zat opeens op een totaal nieuwe plek, met allemaal andere gezichten om zich heen. De voorganger stelde voor om even de mensen die je niet kende een hand te geven. Ik hoorde van mijn ouders dat aan hun gevraagd werd door een ander kerklid tijdens het voorstellen of ze nieuw waren. Mijn moeder legde uit dat ze inmiddels al weer 15 jaar lid waren van deze gemeente.

Daarin vond ik toch wel mijn bevestiging dat het helemaal niet zo verkeerd is om je broers en zussen tijdens de dienst even de hand te geven.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #7 Gepost op: juli 08, 2008, 11:28:07 am »
ik raak echt in de war, dus je moet in een kerk komen om christen te zijn, i.v.m de hand en de voet, en het avondmaal, vervolgens sta je daar dan, en hangt het alsnog van je broeders en zusters af of je samen een dienst beleefd?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #8 Gepost op: juli 08, 2008, 02:30:59 pm »
Misschien is dit een vergelijking waar je wat aan hebt: Zonder vrienden om je heen vereenzaam je. Je kunt dan wel mensen opzoeken door naar een café te gaan, maar als je daar geen contacten legt, verandert er ook niets aan je eenzaamheid, sterker nog: je voelt de eenzaamheid nog meer.... Toch heeft het geen zin om alleen maar te zitten wachten tot iemand anders jou aanspreekt, dat zul je toch echt zelf moeten doen.
Natuurlijk zou het ideaalbeeld zijn dat iedereen in de kerk contact legt met iedereen die in de dienst komt. Maar het feit dat niet iedereen dat doet, ontslaat je nog niet van je eigen verantwoordelijkheid daarin
computerfout: een vreemde een in de byte

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #9 Gepost op: juli 08, 2008, 02:54:54 pm »
Ik zou zeggen: ga naar de kring, ook wel kleine groep genoemd. Daar vind ik vooral de onderlinge betrokkenheid!

Overigens word er bij ons in de kerk behoorlijk uitgebreid nagepraat, en zul je zeker aangesproken worden als je na de dienst blijft hangen.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #10 Gepost op: juli 08, 2008, 03:34:48 pm »
Ik kan me wel aardig vinden in de antwoorden. Zelf heb ik veel gemeenteleden leren kennen door zoals Thorgrem het zegt in commisies te gaan zitten en ook een cursus helpt. Het meest persoonlijke is een kring zoals Zwever het verwoord, heb ik ervaren. Dan komen de meeste verhalen los, vooral rond de koffie. Daarin beleef ik de kerk ook.

als reactie op Naomi: in de bijbel staat ook de aanbeveling van Paulus dat ieder die de dienst bezoekt een aandeel in de gemeente moet hebben. De één door een lied aan te dragen/ te zingen, de ander door het Woord door te geven, de ander door iemand te onderwijzen, wat maar mogelijk is eigelijk. In onze kerk is ook gebleken dat de mensen die trouw de kerk bezoeken ook meestal de mensen zijn die actief zijn binnen de kerk. Zelf heb ik ervaren dat je door actief te zijn je geloof echt beleeft. Het geeft een zekere voldoening als het allemaal lukt en wanneer je het doet voor een ander.

Ik begrijp uit je woorden dat je bedoelt dat het goed is iemand te betrekken en te ontmoeten die je niet kent, bij de gemeente. Dat kan dus ook buitenstaanders zijn.

Wat ook leuk is, dat je gastvrij thuis ontvangen wordt. Zo breng ik voor de NBG geregeld felicitaties rond aan christenen die trouwen, belijdenis doen etc.. met de vraag of ze lid willen worden. Iemand bij wie ik langs kwam vroeg direct of ik ook zin had aan koffie. En zo hebben we rondom de koffie ook verder over van alles en nog wat gehad. Daarvoor kende ik hem helemaal niet, maar hij bleek met zijn vrouw (felicitatie vanwege de bruiloft) al vaak in de kerk te komen. Dat deed me goed. Ik was dan niet alleen maar die man van de kerk die even wat rondbracht. En hij met zijn vrouw niet zomaar mensen bij wie ik wat rond bracht.

Harold-2

• Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #11 Gepost op: juli 08, 2008, 09:58:22 pm »
Ik denk inderdaad dat huiskringen een goede aanvulling zijn om onderling betrokken te zijn en contact te onderhouden buiten de zondagsdiensten om.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #12 Gepost op: juli 08, 2008, 10:11:52 pm »
als ik alle ontmoetingen met mensen op uiteenlopende plekken waarmee ik een gesprek over het geloof en god ben aangegaan zou ik het hele forum kunnnen vullen tkomt namelijk bijna dagelijks voor, wat ik erg leuk vond maar ook best zwaar was gesprekken als christen met een moslim. je stoot elkaar zo snel tegen het hoofd.(onbedoeld) maar ook met andere geloofsovertuigingen waag ik een poging, zo heb ik lang contact gehad met een jehova dame, soms kwamen andere buren voorbij die dan een stik gebaar maakte, ik trek me daarin niks van een ander aan want god is liefde dus ik vind het altijd fijn om over hem te hebben, met een ieder die het wil horen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #13 Gepost op: juli 08, 2008, 10:29:41 pm »
De Heer gebruikt je, geweldig mooi om te zien.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #14 Gepost op: juli 08, 2008, 11:44:34 pm »
het is ook een beetje gekomen door het moment dat jezus werd verraden, wie zegt dat ze hem niet kennen, dat is voor mij zo belangrijk, ik wil hem eren, satan raast als een bezetene over de aarde om zoveel mogelijk zielen verloren te laten gaan, het teken van het beest zou ik niet accepteren, dan liever sterven met mijn gedachten en hart bij onze vader, denk daar maar is overna als je leven op het spel staat, het aardse leven zoals je het kent, je staat daar met je kinderen, en je moet kiezen tussen god en dat aardse leven wat kies je in alle oprechtheid, ik weet niet of wij dat nog mee maken maar het word er niet beter op. desnietemin blijf ik bidden voor iedereen op aard. en gelukkig met mij zo heel veel andere gelovigen, dat geeft mij blijdschap. misschien een beetje zwaar punt? maar wel belangrijk denk ik.
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2008, 01:52:16 pm door naomiaangenaam »

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #15 Gepost op: juli 15, 2008, 01:10:48 pm »
Ik ben nu al vijtien jaar zonder gemeente, en wat ik hier hoor komt niet overeen met wat ik ervaar,
Eerst waarom heb ik de gemeentes vaarwel gezegt;
Ik was lid van een pinstergemeente,was van huis uit Rooms katholiek,
In de R.K.K mochten we de bijbel niet zelfstandig onderzoeken, het werd zelfs verboden om de bijbel te lezen
Op mijn dertigste ben ik radicaal tot bekering gekomen, niet zomaar een gebed, nee, echt berouw,
Daar ben ik gebleven tot 15 jaar terug, nadat de gemeente opgedoekt werdt, omdat de voorganger sheve schaatsen reed met vrouwen vanuit de gemeente
OOK had ik enorme problemen met de uitspraak ; Wij zijn het nieuw Yisraël, ik las iets ander's in de bijbel,
Ik heb dan thuis de bijbel onderzocht, en niet alleen het N.T maar vooral het O.T
Nu vier jaar geleden heeft Yaweh Messiaanse joden op mijn pad gebracht;
Tot dan dacht ik zoals de meesten onder jullie
Maar vanuit het hebreeuws, en vanuit het joodse zinswijze ben ik totaal omgedraaidt in mijn geloofsbelijdenis
Voor mij blijft Yeshua mijn verlosser, alleen lees ik nu de bijbel vanuit de Joodse kijk;
Jullie hebben hier al kennis kunnen nemen,
Niet allemaal gemakkelijk voor jullie, dat was voor mij evenzo
maar ik heb hieruit geleerd ,dat Yaweh zijn volk kent, en niet verlaat, HIJ kent het hart van hen die hem waarlijk willen volgen
Geen mensenwerk, geen kerk
Is nu een gemeente waardeloos, nee, maar ze staat niet boven het woordt van Yaweh, de bijbel is niet enkel het O.T voor de Joden en het N.T voor de grieken, of de heidenen,
Nee gans de bijbel is het woord van Yaweh, en moet onderwezen worden als een geheel
Ik ga voorlopig niet meer naar een gemeente, enkel en allleen omdat niet gans het woord als een geheel word aan geleerd

Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #16 Gepost op: juli 15, 2008, 03:29:32 pm »
Ik ben bang dat ik Sil zal volgens in haar levenspad :(
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

Thorgrem

• Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #17 Gepost op: juli 15, 2008, 04:52:51 pm »

quote:

sil schreef op 15 juli 2008 om 13:10:
In de R.K.K mochten we de bijbel niet zelfstandig onderzoeken, het werd zelfs verboden om de bijbel te lezen
Het spijt me toch even in te moeten haken op je getuigenis en ik bedoel er verder niets vervelends mee. Maar hoe oud ben je dan, je moet wel erg oud zijn wil je dit soort excessen meegemaakt hebben. Je weet, neem ik aan, verder ook dat dit nooit een leerstelling is geweest en dat dit dus een persoonlijke invulling moet zijn geweest van je ouders/opvoeders of van en uit de pas lopende priester.

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
onderlinge betrokkenheid
« Reactie #18 Gepost op: juli 15, 2008, 05:49:17 pm »
Goed  gezien,als mijn Zoon reeds 44 jaar oud is, dan kan je ook uitmaken dat ik inderdaad niet meer van de Jongste ben,
Heb dus veel levens ervaring, zowel in het dagelijks leven als in het geestelijk leven
Waar ik mijn voedsel haal, op deze web

http://messiaans.christenpagina.nl/
En verder messiaanse forum
http://www.messiaans-berea.be/forum
http://coob.forum2go.nl/

Mishien kun je eens gaan kijken, en er iets van uithalen