Auteur Topic: Heeft Yeshua(Jezus)zijn Joods zijn ooit verloochend?  (gelezen 16166 keer)

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
Heeft Yeshua(Jezus)zijn Joods zijn ooit verloochend?
« Reactie #50 Gepost op: juli 22, 2008, 07:27:30 pm »
Ik ben in contakt met messiaanse Joden van uit Israel, ze kennen wel degelijk Hebreeuws, en kennen zeer goed de Joodse schriften
Waarom zouden juist deze Joden minder kennis hebben ,
Er is een grote opwekking gaande in Israel,
Dat daar Joden tussen zitten die vanuit een christelijke opvoeding onderwijs geef, weet ik wel
Waarom ga je reageren op mij, waarom ben je boos
Ik geef enkel door vanuit de Messiannse Joden,
waarom zijn de éérste apostelen en de éérste christenen voor de leeuwen geworpen
Als ze niet de Messias hadden ontmoet dan zouden ze nooit hun leven hebben opgeofferd.Johannes de doper was de éérste die onthoofd werd, daarna volgden de andere apostelen en gelovigen
Als het allemaal een mitte zou zijn geweest, spraken we er al lang niet meer over
Ik ben mischien een gevaar voor deze die de christenen willen afhalen van Yeshua
Weet je , ik ben nu bereid om tot het uiterste te gaan, al moet mijn hoofd er voor af
Ik ben door allerlei wateren gezwommen, en niets maar ook niets kan me nog scheiden van mijn Verlosser

Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 22, 2008, 09:38:46 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 juli 2008 om 14:23:
Maar wat zit je nu dwars? Als ik het zo lees dan wek je de indruk dat God Jezus niet gebruikt heeft. (dat zegt je niet direct, je betwijveld het begrijp ik uit je woorden)

Ik ben het aan het onderzoeken. Mij is geleerd als kind dat God de schepper is, Jezus de Zoon van God is, de drieëenheidsleer, dat je zonden moet belijden en dan vergeving krijgt en gewoon goed moet leven (heb je naaste lief als jezelf en God boven alles)
Dat ben ik allemaal, van A tot Z aan het  'betwijfelen'. Iets dat je positief moet zien want hetgeen dat mijn 'onderzoek' doorstaat en waar ik in blijf geloven, is veel sterker dan dat het was. Toen ik zélf tot de conclusie komt dat de Tora echt waanzinnig volmaakt in elkaar zit, werd ik er veel meer door 'vervuld' dan toen ik leerde dat de Tora volmaakt is. Zo wil ik graag álles onderzoeken.

quote:

En God kan niet zomaar vergeven om niets, de bestraffing is wel nodig.

Dát zou ik dus wel eens oud-testamentisch beargumenteerd willen zien!

quote:

Van een zonde kan nooit gezegd worden dat het niet je schuld is.

Erfzonde is anders. Als mijn vrouw en ik allebei drager zijn van een ziekte, is ons kind dan SCHULDIG aan het feit dat ze die ziekte draagt op het moment dat de conceptie plaatsvindt?

quote:

Hoe kan dat nu? Vraag je je af.

Nee, dat vraag ik me helemaal niet af. Ik ken de erfzonde theorie in vele gedaanten.

quote:

sil schreef op 22 juli 2008 om 17:22:

Heb je enige hebreeuwse kennis

Als je bedoelt: kennis van het hebreeuws: nee. Ik versta misschien 10 woorden maar dat is het :)

quote:

ik ervaar dat je bij verkeerde mensen je kennis haalt,
Je wordt onzeker in je geloof,
Nee, ik heb uit eigen beweging contact opgezocht met een joods forum waar ik vroeger zeer aktief bij betrokken was en waar ik de beheerders persoonlijk ken om te leren van orthodoxe joden.
Verder ben ik uit eigen beweging naar dit GKV forum gegaan om te leren van christenen.
En ik ben ook nog lid van een 'atheïstisch' forum dat niet zozeer primair levensbeschouwelijk is maar waar wel heel veel atheïsten komen die zinnige dingen kunnen zeggen over filosofie, godsdienst en wetenschap.

quote:

Je zou door Messiaanse joden je onderwijs moeten hebben, anders ben je een gemakkelijk prooi
Ik herken bepaalde stellingen, zo ook de vraag van Jesaja 53, je begint dat in twijfel te stellen,

Ik trek niets in twijfel. Ik deponeer alleen in dít forum de visie die niet-messiaanse joden hebben en hoop dat de christenen hierop kunnen reageren. Op het joodse forum doe ik het tegenovergestelde. Natuurlijk filter ik wel veel (lees: de meeste) zaken omdat ik zelf wel van weet hoe ik die dingen moet interpreteren of omdat ik vind dat het onzin is en er verder geen onderzoek naar hoef te doen.

quote:

Als je geen kennis hebt ; heb je geen weerwoord

1. Ik geloof dat de Geest van God mij helpt bij dit onderzoek.
2. Ik geloof dat ik door 10 bijbelvertalingen te gebruiken en bovendien de strong-codes ter beschikking heb vrij goed beslagen op het ijs kom.
3. Ik heb een lieve vrouw die mij helpt.

quote:

Ik weet dat op alle forums anti-missionarissen  bezig zijn,
Het zijn meestal die eens Yeshua als hun verlosser hebben gekend, en nu Hem verloochenen,

Nou, op het forum waar ik kom waren de beheerders christelijk en hebben Yeshua helaas verworpen. Nochtans hoop ik ze te kunnen overtuigen dat het traditioneel christendom haar taak verkwanseld heeft maar dat ze de messias niet met het badwater moeten weggooien.

quote:

Wees gewaarschuwd

Dat ben ik bij deze en dan tel ik voor twee :)

Esther: ik weet niet of jij joods bent of niet maar wat ik inderdaad veel tegenkom bij messiaanse joden is dat het:
a) geen joden zijn
b) ze het hebreeuws niet beheersen
c) ze meestal flirten met het jodendom omdat dat 'leuk staat'

Sil: ik beschuldig jou persoonlijk ABSOLUUT NIET van bovenstaande zaken omdat jij je niet presenteert als jodin.

Dingo:

Allereerst wil ik zeggen dat ik je bijdrage een bijdrage van lik-m'n-vestje vind. Niet bijster constructief, wel?

Ik wil niets meer aannemen zonder goede bijbelse argumentatie. Er is mij al genoeg op de mouw gespeld. Ik voel me ook absoluut niet beter dan een 'eenvoudige GKV'er' en volgens mij gaat het daar op een discussieforum ook niet om. Mijn DOEL van het discussieren is het dichter bij de waarheid komen en de theologische nonsens achter me te laten.
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 22, 2008, 09:59:51 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 22 juli 2008 om 19:19:
[Trouwens je kunt je niet bekeren tot het Jodendom, behalve in heel uitzonderijke gevallen. Maar dat vergt veel tijd en vooral veel waarschuwingen van de Rabbejnoe. Meestal worden mensen niet toegelaten].

Even wat vraagjes tussendoor over wel/niet jood zijn....hoe zit dat met  proselieten? Of is dat iets van het verleden en is het tegenwoordig stukken moeilijker?

Ik zag onlangs een nogal schrijnende reportage over mensen met een Joodse vader en een hollandse moeder. Ze worden niet als joden beschouwt en buitengesloten. Ze waren hun eigen gemeente begonnen maar de rapportage stond vooral in het teken van frustraties en trauma's.
Daarentegen worden mensen met Joodse moeder en Hollandse vader wel als volledig joods beschouwt. De regel dat geslachten via de vrouw gaan...is dat iets moderns of was dat altijd al?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 22, 2008, 10:03:33 pm »

quote:

Lord_Vader schreef op 22 juli 2008 om 14:13:
Stel dat er morgen iemand komt met een 3e testament waarin staat dat een roze olifant ons zal komen redden en dat degenen die dit niet geloven een sluier van God hebben gekregen. Dan heb jij daar toch ook lak aan?
offtopic:Ene Mohammed heeft dat al gedaan (muv de olifant) en niet geheel zonder succes. Het grote verschil is echter dat dit 3e testament grote delen van de eerste 2 ongeldig moet verklaren om geloofwaardig te blijven.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2008, 10:03:52 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 22, 2008, 10:08:43 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 22 juli 2008 om 21:59:

Ik zag onlangs een nogal schrijnende reportage over mensen met een Joodse vader en een hollandse moeder. Ze worden niet als joden beschouwt en buitengesloten. Ze waren hun eigen gemeente begonnen maar de rapportage stond vooral in het teken van frustraties en trauma's.
Daarentegen worden mensen met Joodse moeder en Hollandse vader wel als volledig joods beschouwt. De regel dat geslachten via de vrouw gaan...is dat iets moderns of was dat altijd al?

Dat was altijd al, zelfs in de 'bijbelse tijd' volgens mij.
Overigens kunnen niet-joden gijoer doen (ik weet niet of ik het woord goed spel) en op die manier toetreden tot het jodendom.
Dit is overigens iets waarvan ik niet verwacht dit ooit te doen omdat ik daarvoor Yeshua zal moeten verwerpen; direct en indirect.
Direct omdat je nooit jood kunt worden als je Yeshua erkent als de messias
Indirect omdat je Christus' werk nogal minacht: door Hem wordt je immers automatisch al geënt op de olijfboom.

quote:

offtopic:
Ene Mohammed heeft dat al gedaan (muv de olifant) en niet geheel zonder succes. Het grote verschil is echter dat dit 3e testament grote delen van de eerste 2 ongeldig moet verklaren om geloofwaardig te blijven.
Hahaha.. ja precies: ongeldig verklaren. Ik zie in de islam ook de grootste bedreiging voor zowel jood als christen.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2008, 10:08:57 pm door Lord_Vader »
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 22, 2008, 10:08:56 pm »
Lord-Vader

Ik ben verheugd te horen, dat je niet zomaar laat leiden,
Ik begrijp je hoor, ben door dat watertje gezwommen,
Ben er door sterker geworden, ben niet meer op mijn mondje gevallen,
Ik blijf de tenakh onderzoeken, ook de mondelijke overleveringen, maar Yeshua zal ik te nimmer verloochenen, ik dank dit aan mijn Joodse vrienden,
Dat er meer messiaanse Joden zijn ,dan hier wordt gezegt, wekelijks krijgen we de parashat uitgelegd, maar dan ook zo dat we Yeshua leren herkennen in de Tenakh,
Het geeft mij een geestelijke verrijken met deze messiaanse Joden
Het is juist dat er hier bijna geen Messiaanse Joden zijn , een paar keer per jaar krijgen we een Messiaanse Jood vanuit Yisrael, de laatste keer was het een leviet

Sil

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 22, 2008, 10:14:26 pm »

quote:

Lord_Vader schreef op 22 juli 2008 om 21:38:
[...]
Dingo:

Allereerst wil ik zeggen dat ik je bijdrage een bijdrage van lik-m'n-vestje vind. Niet bijster constructief, wel?

Ik wil niets meer aannemen zonder goede bijbelse argumentatie. Er is mij al genoeg op de mouw gespeld. Ik voel me ook absoluut niet beter dan een 'eenvoudige GKV'er' en volgens mij gaat het daar op een discussieforum ook niet om. Mijn DOEL van het discussieren is het dichter bij de waarheid komen en de theologische nonsens achter me te laten.
Twee millennia christendom hebben kennelijk de waarheid nog niet aan het licht kunnen brengen en alleen theologische nonsens voortgebracht. Oftewel je actie komt niet als erg zinvol over, vandaar mijn kortdoordebocht reactie.

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 22, 2008, 10:37:29 pm »

quote:

dingo schreef op 22 juli 2008 om 22:14:

Twee millennia christendom hebben kennelijk de waarheid nog niet aan het licht kunnen brengen en alleen theologische nonsens voortgebracht. Oftewel je actie komt niet als erg zinvol over, vandaar mijn kortdoordebocht reactie.

Niet 'alleen maar' theologische nonsens. Maar laten we gewoon even kijken naar wat de RKK heeft gepresteerd vanaf het jaar 0 t/m Luther. Daar word je niet vrolijk van. Dit reken ik de RKK's van nu niet aan en ik reken het ook 'andere christenen' niet aan, maar je zult hopelijk begrijpen dat ik niet diep onder de indruk ben van 2 millennia christendom.

En trek de volgende vergelijking:
De 'inkt van de stenen tafelen' was nog niet droog en de Israëlieten waren bezig met het aanbidden van een gouden kalf.
Yeshua was nog niet aangekomen in de hemel of Zijn volk werd door Zijn 'volgelingen' vervolgd op een gruwelijke manier en er werd een aards koninkrijk (de RKK) gevestigd in naam van Hem!

M.i. moet het christendom terug naar haar roots: naar het jodendom. Maar wel mét Yeshua!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 22, 2008, 10:47:16 pm »
Citaat
Lord_Vader schreef op 22 juli 2008 om 21:38:

quote:

En God kan niet zomaar vergeven om niets, de bestraffing is wel nodig.

Dát zou ik dus wel eens oud-testamentisch beargumenteerd willen zien!

In het Oude Testament zie tig keren dat er voor de zonde betaald moet worden door een offer.
Er zijn teveel teksten op te noemen om dat te bewijzen.
Het offerbloed moest gesprengd worden op het verzoendeksel Lev. 16:14
en in vs. 16 staat:
"Zo voltrekt hij aan de heilige ruimte de verzoeningsrite voor de onreinheden en overtredingen van de Israëlieten, voor al hun zonden.
Er is bloed nodig om de zonden te vergeven. Maar het bloed van stieren en bokken was niet voldoende. Er was een smetteloos lam nodig: een mens zonder zonde. Toen ging God zelf in Zijn zoon om die verzoening te bewerken.

Soms denk ik dat het ook te maken heeft met de rechten die Satan door de zonde op ons had. Door de zonde verdienden we de dood en Satan was de machthebber over de dood. (Heb. 2) God erkende dat recht van Satan. Hij had de mens in het Paradijs ervoor gewaarschuwd. . Maar toen stierf er Iemand die geen zonde had gekend.......  
Satan had zijn macht ten onrechte uitgeoefend.

Toen bleek dat Jezus ook nog macht over de dood had werd de Satan onttroond! Dat kon alleen door het bloed van Jezus. God zelf maakte alles, alles voor ons in orde. Hem zij eer!!

Jes. 53:5 Om onze zonden werd hij doorboord,
om onze wandaden gebroken.
Voor ons welzijn werd hij getuchtigd,
zijn striemen brachten ons genezing.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 23, 2008, 02:16:07 am »
Lord_Vader: wel succes met je onderzoek dan toegewenst. Ik begrijp wat je bedoelt te zeggen met de erfzonde. Wat ik aan toevoeging heb is dat wat ik er over beweer, dat het niet enkel de zonde die we erven het probleem is. Dat is namelijk niet onze eigen zonde, maar iets waar we mee opgezadeld worden. Daar zal God ons niet om zondig verklaren. Dat zou immers onrechtvaardig zijn en tegen de princiepes van het oude testament in gaan. Namelijk dat de zoon nooit gestraft zal worden om de zonden van zijn vader. Maar God zei dat we in zonden geboren, dat zecht  ook over onze eigen zonden. Anders zouden we niet op de aarde gekomen zijn. Waarom zou God ons in een duistere wereld geboren laten worden als we volmaakt al in het licht zouden zijn geschapen? Daar is een reden voor... (de engelen zijn daar wel gebleven namelijk)

Wat ik zelf trouwens gedaan heb de afgelopen jaren: kijken wat God nu aan het doen is in plaats van duizenden jaren terug. Dan zie ik dat Hij om de heidenen te berijken het Jodendom niet heeft gebruikt. als het christendom volledig onzinnig zou zijn, waarom liet Hij de wereld dan niet Joods worden?
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2008, 02:30:54 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juli 23, 2008, 02:20:57 am »
Tip, ga ook eens in discussie hier over op:
http://www.messiaans-berea.be/forum/

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juli 23, 2008, 10:29:22 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 juli 2008 om 02:16:
Lord_Vader: wel succes met je onderzoek dan toegewenst.

Dank je wel en ik waardeer jouw en ieders inbreng!! Want mede dankzij het GkV forum kom ik dichterbij de waarheid (denk ik).

quote:

Wat ik zelf trouwens gedaan heb de afgelopen jaren: kijken wat God nu aan het doen is in plaats van duizenden jaren terug. Dan zie ik dat Hij om de heidenen te berijken het Jodendom niet heeft gebruikt. als het christendom volledig onzinnig zou zijn, waarom liet Hij de wereld dan niet Joods worden?

Volgens mij was het idee ook dat de wereld joods zou worden. Maar de kerk heeft er m.i. een potje van gemaakt. Kijk naar de geschiedenis dan zie je veel onchristelijke daden door de RKK in de eerste 15 eeuwen christendom, veel antisemitisme, afkeer van Gods Tora, vermenging met het heidendom door heidense feesten te integreren, de sabbat vervangen door de zondag, en noem maar op.
Dat neem ik de kerken anno 2008 en zeker de individuele gelovigen niet kwalijk maar ik denk dat 'we' terug moeten naar de bron. Gelukkig zie je in veel kerken ook een terugkeer door bijv. de vervangingsleer af te schaffen (de kerk als vervanging van israël) en een oor te leggen bij het jodendom.
Aan de andere kant: wat je het jodendom kwalijk kunt nemen is hun anti-christelijke houding en hun anti-Yeshua houding. Op zich wel begrijpelijk door de vele vervolgingen door het christendom maar vandaag de dag is dat volgens mij niet in grote mate aan de orde en kan er gelukkig weer sprake zijn van gelijkwaardige dialoog.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juli 23, 2008, 11:39:13 pm »
Ik heb nog een geschriftje liggen van Rebecca de Graaf (een messiasbelijdende Jodin, die inmiddels niet meer bij ons is). Een bepaald gedeelte daarvan heeft me aangesproken en komt nu, in deze bespreking weer in mijn herinnering. Ze schreef:

"Gemeente, waar is uw partner?
In Ef. 2:15 laat Paulus a.h.w. zien dat Jezus de Messias een huwelijk gesloten heeft tussen jood en heiden. Hij heeft die twee tot één gemaakt. "Is God een God van de Joden alleen? Neen, ook der heidenen". (Rom. 3:29). DAAR AAN HET KRUIS WERDEN ZE VOLLEDIGE PARTNERS. De volkeren werden mede-erfgenaam naast Israël. MET WELK ISRAEL DAN? Wel, met dat gedeelte dat de Messias volgde; het gehoorzame gedeelte. God is dus gewoon doorgegaan met Israël! Wordt dit nu openbaar in de Gemeente? Waar is dan uw partner, Gemeente? Is het eigenlijk niet zo dat wij nu aan de Gemeente moeten vragen, anno 1984: "Is God een God der heidenen alleen? Is Hij het ook niet der Joden? (Vrij naar Rom. 3:29 en 9:24).
En nu nogmaals de vraag aan de gelovigen uit de volkeren: WAAR IS UW PARTNER? Waar zijn de Messias-belijdende Joden? Waar zijn die volgelingen van Jezus?
Omdat de Kerk zich in de plaats van Israël heeft gesteld, is er een Babylonische spraakverwarring ontstaan en is van het "gemaakt bestek", het plan dat de Here God gemaakt heeft voor Israël en de volkeren, niet veel overgebleven, (alhoewel Hij het .... bekwamelijk heeft samengevoegd... Ef. 2:21 o.v.)

...............

In wezen is het dus zo, dat de gelovigen uit de volkeren in alle beloften van God aan Israël, delen (mede deelachtig zijn.... Rom. 11:17
e.v.) Wanneer men dit gaat zien, dan gaat men eindelijk ook ontdekken dat men eeuwenlang zonder zijn Joodse partner heeft geleefd, dat het geen ECHT huwelijk was. Men heeft GESCHEIDEN geleefd. Vandaar mogelijk het verval in de kerken?"

Tot zover het geschriftje van mw. Rebecca de Graaf. Zelf ben ik wel eens naar een kerkdienst van de Messiasbelijdende Joden in Amsterdam geweest. Het was een heel mooie dienst, maar ik had wel een beetje moeite met het eerbetoon aan de boekrollen van de Torah.

In Israël heb ik in Haïfa enkele malen een dienst meegemaakt van Joden en Arabieren die samen Jezus belijden. Indrukwekkend!

Ja, ik geloof ook dat er toenadering moet zijn tussen messiaanse Joden en christenen. Maar ze wonen niet bij mij in de buurt. Maar wie weet, via internet.......
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2008, 11:41:36 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juli 24, 2008, 01:39:01 am »

quote:

Lord_Vader schreef op 23 juli 2008 om 22:29:
Volgens mij was het idee ook dat de wereld joods zou worden. Maar de kerk heeft er m.i. een potje van gemaakt. Kijk naar de geschiedenis dan zie je veel onchristelijke daden door de RKK in de eerste 15 eeuwen christendom, veel antisemitisme, afkeer van Gods Tora, vermenging met het heidendom door heidense feesten te integreren, de sabbat vervangen door de zondag, en noem maar op.
Dat neem ik de kerken anno 2008 en zeker de individuele gelovigen niet kwalijk maar ik denk dat 'we' terug moeten naar de bron. Gelukkig zie je in veel kerken ook een terugkeer door bijv. de vervangingsleer af te schaffen (de kerk als vervanging van israël) en een oor te leggen bij het jodendom.
Aan de andere kant: wat je het jodendom kwalijk kunt nemen is hun anti-christelijke houding en hun anti-Yeshua houding. Op zich wel begrijpelijk door de vele vervolgingen door het christendom maar vandaag de dag is dat volgens mij niet in grote mate aan de orde en kan er gelukkig weer sprake zijn van gelijkwaardige dialoog.
Nou, een bijkomend probleem is wel dat de Joden de messiaanse beweging niet als Joods erkennen. Het blijkt als ik de berichtgeving over Israël volg, dat de meeste Joodse gelovigen niets moet hebben van de Messiaanse Joodse beweging. Zo doen veel Joodse Rabbies er ook van alles aan om de rechten van de Messiaanse Joden zo veel mogenlijk te beperken. Het probleem is diep geworteld. Wat positief is, is de sterke groei van de Messiaanse beweging. Er zijn gemeentes die in het afgelopen tien jaar een verviervoudiging van het aantal leden hebben gekregen door Joden die Yeshua als hun messias aan nemen en dus bij hen aansluiten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juli 24, 2008, 01:45:48 am »
Adinomis: dat is een indrukwekkende uitleg van Rebecca. Laten we hopen dat die onderlinge samenwerking steeds sterker wordt.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juli 24, 2008, 12:06:56 pm »
http://www.aciweb.nl/verslagen/verslag-4945.html
dit gaat over Rebecca de graaf

http://www.aciweb.nl/verslagen/verslag-4947.html
dit gaat over de feesten

duidelijk uitgelegd; veel lees en studie genot

Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juli 24, 2008, 10:55:31 pm »
Dank je.

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juli 25, 2008, 10:16:25 am »

quote:

Adinomis schreef op 23 juli 2008 om 23:39:
Ik heb nog een geschriftje liggen van Rebecca de Graaf

Prachtig geschriftje!! En precies de kern van mijn nieuwe ontdekking.

quote:

ik had wel een beetje moeite met het eerbetoon aan de boekrollen van de Torah.

In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God!
De Torah is het LETTERLIJKE Woord van God! Dus ook als christen / messiansbelijdende jood kun je eer betonen aan de Torarollen. Je moet natuurlijk niet buigen voor een stuk papier maar eer aan de 'software' die op die stukken papier staat.
(Ik denk zels dat Yeshua de vleesgeworden Tora is)

In de RKK loopt een pastoor ook soms met een bijbel in zijn handen omhoog geheven voor in de kerk tijdens de kerkdienst/mis. Hoewel ik niet zoveel heb met de RKK vind ik dat een geweldig iets.

quote:

Ja, ik geloof ook dat er toenadering moet zijn tussen messiaanse Joden en christenen. Maar ze wonen niet bij mij in de buurt. Maar wie weet, via internet.......

Ik geloof dat er toenadering moet komen tussen alle joden en alle christenen. En dat de een dan gelooft dat Yeshua de beloofde messias is en de andere niet is jammer maar desondanks kun je enorm veel van elkaar leren.

quote:

gaitema schreef op 24 juli 2008 om 01:39:
Nou, een bijkomend probleem is wel dat de Joden de messiaanse beweging niet als Joods erkennen.

En terecht. Een kerk die mohammed als profeet zou erkennen zou ook niet erkend worden door een heleboel andere kerken/christenen.

quote:

Zo doen veel Joodse Rabbies er ook van alles aan om de rechten van de Messiaanse Joden zo veel mogenlijk te beperken. Het probleem is diep geworteld.

Ja, er zal ook wel veel wantrouwen zijn richting christenen c.q. Yeshua-volgelingen vanwege het verleden. Overigens zijn ook veel joden dankbaar dat christenen het land Israël een warm hart toedragen, giften schenken, bidden en ook in het verleden joodse mensen hielpen (denk aan de 2e WO )

quote:

Wat positief is, is de sterke groei van de Messiaanse beweging. Er zijn gemeentes die in het afgelopen tien jaar een verviervoudiging van het aantal leden hebben gekregen door Joden die Yeshua als hun messias aan nemen en dus bij hen aansluiten.
Ja ik hoop echt dat er wat dat betreft een opwekking komt. Wat een feest zou het zijn!!
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2008, 10:19:50 am door Lord_Vader »

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juli 25, 2008, 12:36:49 pm »
Nou, een bijkomend probleem is wel dat de Joden de messiaanse beweging niet als Joods erkennen.

En terecht. Een kerk die mohammed als profeet zou erkennen zou ook niet erkend worden door een heleboel andere kerken/christenen.

Dat vindt ik een foute conclusie,
Er zijn bij de Messiaanse joden, die zich volledig afhouden van de christelijke leer, ze houden zich volledig aan het Joodse onderwijs
Het énige verschil is, dat ze zoals de Apostelen Yeshua erkennen als hun verlosser en Mashiah's
Dat er anderen zijn die zich messiaans noemen, en zich nog aan de christelijke leer houden, en dit vermengen met de Torah; is ook geweten
Maar je kunt al zeer snel de Ware Messianen hekennen,

Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juli 25, 2008, 12:56:48 pm »

quote:

sil schreef op 25 juli 2008 om 12:36:
Dat vindt ik een foute conclusie,
Natuurlijk is dat een foute conclusie vanuit onze point-of-view. Maar vanuit hun point-of-view is Yeshua als messias erkennen gewoon afgoderij of iets wat er in ieder geval naar riekt.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juli 26, 2008, 09:16:01 am »
Lord-Vader

Dit zal altijd het verschil zijn, en niet alleen door de Joden, ook van de ongelovigen,
Voor ons, mij is Yeshua het énige waarachtig offer, geweest,
Waarom werden de zonden niet meer bij het offeren aanvaard?
Waarom werd het scharlaken draad niet meer wit
Waarom scheurde het voorhangsel in de tempel
waarom gingen de poorten niet meer dicht?

Waarom verwijzen de feesten allemaal naar Yeshua
Waarom verwijst gans het éérste verbond naar de wederkomst
Ach , er staat er vol van, maar als men het niet kan zien, of wilt zien

Sil
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2008, 09:16:46 am door sil »

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juli 26, 2008, 09:21:26 pm »
http://www.bijbelseprofetie.nl/pageID_4758801.html
Modbreak:
De tekst hoeft niet volledig geciteerd te worden, een linkje is voldoende, evt. met een vermelding van de relevantie van de inhoud van de link. In dit geval is die relevantie: een overzichtje van messiaanse profetieën met hun vervullingen.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2008, 11:18:33 am door E-line »

simonida

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juli 28, 2008, 09:58:44 pm »

quote:

sil schreef op 26 juli 2008 om 09:16:

Waarom werden de zonden niet meer bij het offeren aanvaard?
Waarom werd het scharlaken draad niet meer wit
waarom gingen de poorten niet meer dicht?

Sil
Sil, ik ben benieuwd naar jouw antwoorden op deze vragen. Je zegt steeds "niet meer", was het dan voorheen wel mogelijk?

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juli 29, 2008, 09:18:22 am »
Simonida

Ga eens op deze web-sites, en ga eens goed onderzoeken wat deze messiaanse Joden leren, zeer verhelderend,
Op het messiaanslevend water ; worden elke week nieuwe studie's toegevoegd
Lees zeker's die van Rico-Cortes, Hij is een rabbijn vanuit de stam Levi

beiden zijn messiaanse Joden

http://www.messiaanshetlevendwater.be/

http://messiaans.christen...er/grote-verzoendag-1.htm

Sil

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juli 29, 2008, 11:56:48 am »
Hier kan je rechtstreeks bij Rico-Cortes zelf gaan kijken

http://www.wisdomintorah.com/powerpoint.htm

Sil

simonida

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juli 29, 2008, 09:27:17 pm »
Op de laatste link staan allemaal powerpoint presentaties. Ik houd daar niet zo van want ze nemen veel ruimte op de schijf in beslag en ik woeker al met de ruimte. Op dit moment zit ik achter een andere computer, maar als ik op download klik krijg ik de melding dat de webpagina niet beschikbaar is.
Ik had na je vorige instructie al de naam Rico Cortes op google ingetoetst en toen kreeg ik youtube met jonglerende (of boksende) figuren.
Jammer dat je de vraag zelf niet kon beantwoorden.
Bij "levend water" staan heel veel onderwerpen. Wie ze geschreven heeft weet ik niet. Maar ik zal er wel eentje lezen.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2008, 05:50:12 pm door simonida »

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juli 29, 2008, 11:15:00 pm »
Ik ben eigenlijk helemaal niet blij met wat "messiaanse Joden" leren. Het is eigenlijk op dezelfde plaats gaan staan van joden, alleen erkennen ze de Talmoed (Mondelinge Leer) niet. De sites die hier worden aangehaald ken ik wel. Of  Rico-Cortes echt een jood uit de stam Levi  is te betwijfelen en of hij dit kan aantonen dmv papieren? Ik denk dat niemand dat ooit aan hem gevraagd heeft.
We believe that the SHABBAT is forever and is the sign between YHVH and His people ISRAEL
Dit klopt, maar christenen zijn geen joden en ook geen Israelieten. Toch zeggen "messiaanse Joden" jood of niet-jood dat zij de Sabbat moeten houden en verwijzen naar Gen. 2:1. Ze zeggen dat het woord kalah er staat, maar kan de Hebreeuwse tekens niet zo vinden in de Chumash die ik heb. Wel kan ik twee de zelfde woorden vinden, maar deze is niet het zelfde als wat hun beweren. Wel staat er dit: בַּיּוֹם
Bet, jod, noen en mem. (volgens mij)
Mi gebruiken  "messiaanse Joden" het Hebreeuws om zo hun mening te ondersteunen. Ik ga navragen wat de letters wel betekenen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hebreeuws_alfabet
http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0102.htm
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2008, 11:17:43 pm door Ilonia »

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juli 30, 2008, 08:29:39 am »
Ilonia

Dat zal wel dat je niet blij bent met de Messiaanse Joden, daarom worden deze ook langs alle kanten onderuit gehaald; en nog het meest door hun broers, het is de herhaling van Jozef en zijn broers, en wat was daar de oorzaak van 'Ja" jaloersheid

Rico-Cortes is zelfs een Rabbijn hij is een Leviet, natuurlijk zijn er altijd mensen die er baat bij hebben om dit te ontkennen
Hij leeft nu niet in Ysraêl , Maar er zijn meerdere Joden ,die niet in Yisraêl leven, en kennen al die Joden dan geen Hebreeuws!!!!!!!

Waarom willen de Joden al hun krachten verzamelen om deze boodschap te kop in te boren,
Ik heb al van in het beginnen gezegt, dat op alle forum's anti-christenen aan het werk zijn, ze willen de Yeshua van het vernieuwd verbond , als een Afgod brengen
Yeshua is voor Hen, niet de Meshiah, maar een AFGOD
Wees er maar van verzekerd, dat ik het op mij heb genomen, om dezen te ontmaskeren, en ik denk dat jij daar bij hoort
Mensen wees gewaarschuwd;
Het enige dat dezen voorhebben, is om verwarring in het geloof in Yeshua te brengen
Ze ontkennen dat Yeshua de Zoon van YahWeH is, ze ontkennen Het N.T als zijnde het woord van G'D
ze Brengen verwarring, door voortdurend de mensen als onkundigen van de Hebreeuwse taal, en daardoor het N.T in discreet te brengen
Zelfs mensen die Hebreeuws kennen worden onderuitgehaald, met ze kennen de Joodse gedachtengoed niet
Ik kan niet genoeg waarschuwen
Er zijn door hun toetoen, oprechte gelovigen , die zo in hun denken verwardt zijn geworden, dat ze HUN Verlosser Yeshua hebben verworpen, en nu ook verder gaan om de christenen te doen wankelen,
Ze gaan heel suptiel te werk, ze mengen zich in de debatten, en als ze een slachtoffer hebben schrijven ze een Persoolijk bericht, en worden dezen uitgenodigd om verder te discuteren en zo verder beinvloed te worden
Wij zijn een gemakkelijk slachtoffer, want wie van ons kent Hebreeuws, wie van ons kent de Joodse teksten !!!!!!!

Ilonia, ik heb me gezworen, en ik weet dat ik daardoor een heleboel narigheden over mij haal, maar zoals ik heb laten blijken, het mag mijn kop kosten, maar ik blijf waarschuwen

Sil

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juli 30, 2008, 11:09:21 am »
Sil,

Wat ik probeer te doen is juist de waarheid te achterhalen. Dat jij mij als een anti-christen ziet kan mij niet schelen, maar dat je deze taal alleen al gebruikt zegt voor mij genoeg. Ik vind het raar hoe er met de Hebreeuwse tekst wordt omgegaan. Alleen maar om je gelijk mee te halen. Als ik kan aan tonen dat het er niet staat heb ik mij punt gemaakt en wat er verder mee wordt gedaan is aan de lezer. Ik zou zeggen onderzoek alles en behoud het goede en sta niet meteen met oordelen klaar.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juli 30, 2008, 11:22:56 am »
Ilonia

Het gaat niet om mijn gelijk, het gaat om wie en wat Yeshua is, en was
Ik heb je laten horen, dat ik door dik en dun dit zal blijven uitroepen, ook ik was bijna slachtoffer geworden, en dank zij de Messiaanse Joden heb ik onderscheid kunnen maken, maak een ander maar verder blosjes wijs, mij hebben ze niet in hun valstrik kunnen halen,
Ik kan ze zo er uithalen, en daarom verwittig ik de mensen hiervan
Je weet best zelf dat je daarbij hoort
Oei, nu ga ik een stap te ver, ben ik nog wel veilig!!!!

Sil
Ontken maar niet, dat de bedoeling is om van Jezus ? hun te laten zien dat ze een afgod dienen, en dat Jezus een anti-torah zou zijn

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juli 30, 2008, 11:58:35 am »
Sil,

Doe wat je niet laten kan zou ik zeggen. Wat ik nog wil opmerken is dat de titel rabbijn niet beschermd is in Nederland (weet ik zeker) maar ik vermoed dat het in andere landen ook zo is. Iedereen kan zich rabbijn noemen, maar of degene ook daadwerkelijk erkend is, is dan nog de vraag. Dus dat Rico-Cortes rabbijn is kan, maar of hij dan ook erkend is betwijfel. Als een rabbijn de Talmoed (Mondelinge Leer) niet erkent dan is hij geen erkent rabbijn. Ik heb dit een keer nagevraagd aan meneer Zwi Goldberg van de site Hoor-Israel.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juli 30, 2008, 12:17:45 pm »
Hij is in Ysraêl tot Rabbijn benoemd, of genoemd,

Wie zegt dat Hij de mondelingen leer niet erkent;
Wie oordeeld hier :zeg

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juli 30, 2008, 12:29:49 pm »

quote:

sil schreef op 30 juli 2008 om 12:17:
Hij is in Ysraêl tot Rabbijn benoemd, of genoemd,

Wie zegt dat Hij de mondelingen leer niet erkent;
Wie oordeeld hier :zeg

Door wie?
Ik zeg dat ik twijfel dat hij rabbijn is en heb gezegd dat rabbijnen die niet de Talmoed erkennen geen erkende rabbijn is. Alleen niks over hem. Goed lezen, maar dat heb ik al vaker tegen je gezegd.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: juli 30, 2008, 12:34:49 pm »
Toch zeggen "messiaanse Joden" jood of niet-jood dat zij de Sabbat moeten houden en verwijzen naar Gen. 2:1. Ze zeggen dat het woord kalah er staat, maar kan de Hebreeuwse tekens niet zo vinden in de Chumash die ik heb.

Vanwaar heb je die uitleg, die ken ik niet!!!!!

Sil

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juli 30, 2008, 10:18:11 pm »
Sil,
Dan moet je die powerpoint presentatie kijken van Rico-Cortes over de Sabbat.
Jammer dat je me vraag niet beantwoord en op een onder onderwerp over gaat.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: juli 30, 2008, 10:36:40 pm »
וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, וְכָל-צְבָאָם.    1 And the heaven and the earth were finished, and all the host of them.

Dit staat er

Sil

simonida

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: juli 30, 2008, 10:39:07 pm »
Eigenlijk was ik best blij om het één en ander over de Messias belijdende Joden te lezen. Als God de scheidsmuur van vijandigheid tussen hen en de gelovigen uit de heidenen heeft weggehaald, zoals in Efeze 2 staat beschreven, dan moet het ook mogelijk zijn om elkaar te bereiken. Dan moeten we ons door de Heilige Geest laten leiden en onze vijandschap afleggen. Helaas proef ik in de voorgaande berichten wantrouwen en vijandschap.

Natuurlijk moeten we geen genoegen nemen met opvattingen die Jezus als Zoon van God, onze Middelaar en Verlosser op een verkeerd spoor zetten. Want als we die waarheid ontkennen behoren we niet tot de twee partijen die God volgens Efeze 2 heeft samengevoegd.

Trouwens, dat samenvoegen is wel op basis van "de wet  met zijn geboden buiten werking te hebben gesteld" (Efeze 2:15). Nu heb ik intussen wel begrepen dat de Messias belijdende Joden de wet niet zien als een middel tot behoud maar ze zien als goede leefregels die werkelijk nut hebben.

Als we werkelijk verder willen komen moeten we niet spreken vanuit een standpunt "wij hebben de ware opvattingen". Dat kennen we uit het verleden van de vrijgemaakte kerk helaas maar al te goed. Maar ik bespeur die opstelling ook vanuit het kamp van de Messiaanse Joden.

Ik zou graag bij de besprekingen willen zien dat we aan de hand van Gods woord verder gaan. Dat we van elkaar leren en niet veroordelen. In Rom. 14:4 staat: "wie zijt gij dat ge een anders knecht oordeelt".
En in Filippenzen 3:
14 Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept. 15 Hierop moeten wij ons allen als volmaakte mensen richten. Mocht u er op enig punt anders over denken, dan zal God het u wel duidelijk maken.

Dus recht op het doel af gaan en erop vertrouwen dat God door zijn Heilige Geest ons inzicht zal geven. Dat betekent dat we open moeten staan voor elkaar.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: juli 31, 2008, 12:00:20 am »

quote:

sil schreef op 30 juli 2008 om 22:36:
וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, וְכָל-צְבָאָם.    1 And the heaven and the earth were finished, and all the host of them.

Dit staat er

Sil
Er staat in eerder geval geen bruid, zoals de powerpoint prensentatie beweert. Het probleem wat ik met messiaanse christenen heb is dat de Hebreewse tekst zo draaien dat hun eruit kunnen konkluderen wat ze willen, terwijl als je het aan een jood vraagt het niet zo is. Daarom denk ik ook niet dat Rico een rabbijn is, want joden gaan zo niet met de tekst om.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juli 31, 2008, 01:02:28 am »
Het lijkt me dat Joden alle Rabijnen uit de Messiaanse Joden niet erkennen. Als Christen zeg ik dan: het zal God een rotzorg zijn. Hij kent zijn herders en gaat niet over menselijke twisten. Sil: ik heb begrepen dat er door discussies met Joden er aardig wat messiaanse Joden van het geloof in Jezus zijn gevallen. Ik heb me daar over verontwaardigd, maar houdt moet broeder, God houdt je overeind met Zijn rechterhand. Daarbij zullen de mensen die God niet kennen de discussies altijd winnen. Ik heb ook van die discussies gehad met atheïsten. Echt, je kan er niet tegen op. Maar God weet zijn kinderen wel te vinden en opent hun ogen. De mensen die niet tot Zijn kinderen horen zullen het niet vatten en als een dwaasheid zien. De Joodse bronteksten lezen vindt ik niet zo erg, ik weet dat Jezus Heer is. Ik hoef dan ook niet alles te verklaren. Ik heb al vaker gemerkt in discussies dat er veel interpretatie verschillen ten grondslag liggen. Daarover kan je discuseren tot je een ons weegt, maar soms kunnen we beter gewoon op een gegeven moment elkaar succes wensen met de persoonlijke zoektochten en elkaar de zegen van God toewensen. God weet welke paden Hij met elk mens bewandeld. Hij laat niet los waar Zijn hand aan begon.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: juli 31, 2008, 07:46:11 am »
Gait

Zo is het, maar ik herken ze en zal er zeker's voor waarschuwen
In hun ogen zijn Messiaanse Joden, geen Joden meer maar christenen,
Terwijl deze Messiaanse Joden zich geheel houden aan de Torah en zijn geboden
Er zijn er die inderdaad meer christen dan Jood zijn, maar die ga je vlug herkennen, een messiaase Jood, die niet de joodse gedachtengoed onderhoud, herken je onmiddelijk, zij gebruiken  de naam Jezus, Terwijl de anderen de Joodse Naam van Yeshua gebruiken
Het zijn die de Joodse naam van Yeshua gebruiken,die wij volgen
Het is zoals Jozef die door zijn broers in de put werd gegooid, en Hem later terug herkende
Eens zullen ze zijn als Ephraim & Juda, samen gaan ze één worden, maar tot heden , verloochenen ze Yeshua, en verleiden de mensen met hun kennis
Op alle forum's zijn ze te vinden, en overal zoeken ze mensen die Israel liefhebben, en door dat de meesten christenen geen kennis hebben van de Joodse gedachten zijn ze een gemakkelijk prooi,
Trouwens ik was er ook bijna ingetrapt, ik ben G'D dankbaar dat ik indien tijd in contakt was met Messiaanse Joden, die hebben me er voor beschermd
Ik blijf bij de Messiaanse Joden, dezen hebben ook de kennis van het Hebreeuws en kennen ook al de joodse geschriften
De messiaanse Joden, zijn de hedendaagse Apostelen, ze zijn de boodschappers van Yeshua

Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: augustus 02, 2008, 07:32:03 pm »
Ik wil me niet teveel bemoeien met alles maar wat ik kan zeggen is dat ik Ilonia ken van een ander forum (hoi! :) ) en dat ze absoluut niet anti-christelijk probeert te zijn maar - net als ik en vele anderen - naar de waarheid op zoek is.

Ze is er, net als ik, achter gekomen dat de kerken het in ieder geval mis hebben op veel punten en ze heeft een andere conclusie dan ik maar dat neemt niet weg dat je haar kunt beschuldigen van anti-christelijkheid. Ik weet dat ze respect heeft voor christenen.

Verder is het een feit dat er veel christenen zijn (die zich overigens netjes aan Tora e.d. houden ) die zich joods noemen of dit in het midden laten en zo de schijn wekken joods te zijn dus ik begrijp dat Ilonia dit aankaart.

Meer woorden kan en wil ik er niet aan vuil maken.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: augustus 02, 2008, 09:03:46 pm »

quote:

Lord_Vader schreef op 02 augustus 2008 om 19:32:
Ik wil me niet teveel bemoeien met alles maar wat ik kan zeggen is dat ik Ilonia ken van een ander forum (hoi! :) ) en dat ze absoluut niet anti-christelijk probeert te zijn maar - net als ik en vele anderen - naar de waarheid op zoek is.

Ze is er, net als ik, achter gekomen dat de kerken het in ieder geval mis hebben op veel punten en ze heeft een andere conclusie dan ik maar dat neemt niet weg dat je haar kunt beschuldigen van anti-christelijkheid. Ik weet dat ze respect heeft voor christenen.

Verder is het een feit dat er veel christenen zijn (die zich overigens netjes aan Tora e.d. houden ) die zich joods noemen of dit in het midden laten en zo de schijn wekken joods te zijn dus ik begrijp dat Ilonia dit aankaart.

Meer woorden kan en wil ik er niet aan vuil maken.
Klopt wat je zegt, maar ik weet dat Sil, want ik ken haar ook van andere forums, dat zij niks moet hebben van andere meningen die tegen haar mening in gaat.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: augustus 07, 2008, 09:51:38 pm »

quote:

Lord_Vader schreef op 17 juli 2008 om 16:42:
Ik ga even voortborduren.

Een groot verschil tussen de christelijke (gereformeerde) traditie en het jodendom is dat christenen geloven in een rechtvaardige en liefdevolle God die 'bloed' wil zien. God vergeeft graag zonden maar er moet wel vergelding komen voor die zonden.

Joden geloven dat wanneer zij een overtreding doen en vervolgens 't'sjoevah' doet, oprecht berouw heeft en terugkeert naar God vergeving krijgen. Hierbij wordt er ook geen straf meer gegeven.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de geschiedenis van Ninevé: ze kwam tot inkeer en de straf van God kwam niet!

Nu ben ik op zoek naar OUD-testamentische teksten waaruit blijkt dat God weldegelijk vergelding wil voor alle zonden en dat bovendien (dieren)offers niet afdoende zijn.

Kan iemand mij helpen?

Vandaag kwam de volgende tekst me onder ogen en toen moest ik denken aan jouw vraag:

Lev. 17:11: Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel.

Als je dit leest in combinatie met Heb. 9: 19-24 zie je de eenheid van het Oude en Nieuwe Testament. Ook Gods verbond met Mozes was op grond van het bloed.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: augustus 08, 2008, 01:51:38 pm »
Ik begrijp dat zelfs de messiaanse Joden onderling gespleten zijn? Wat een puinzooi in Gods huisgezin.

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: augustus 08, 2008, 02:06:48 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 augustus 2008 om 13:51:
Ik begrijp dat zelfs de messiaanse Joden onderling gespleten zijn? Wat een puinzooi in Gods huisgezin.
Just for the record: de meeste messiaanse joden zijn niet joods.

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: augustus 08, 2008, 02:28:11 pm »
Trouwens Sil. Heb je al een antwoord op deze posting van Esther-bat-Mordechai:

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 22 juli 2008 om 19:05:
Beste Sil,

(...)
Je schrijft "Yeshua" in plaats van Jezus; "Yisraël" in plaats van Israel; "nissan" in plaats van "de eerste maand" en je bent nu ook al G'd gaan schrijven in plaats van "God" en "Yoh" [waarschijnlijk jouw verwijzing naar de naam "Jochanan"] in plaats van "Joh" of "Johannes", je groet met "shalom",  enz.

Waarom verwijs je, zoals messiaanse Joden, naar Jezus als "Yeshua"? Waarom schrijf je "Yeshua" in plaats van "Jesjoe'a" of eventueel "Jeshoe'a", wat de correcte Nederlandse transliteraties zijn van ישוע. Waarom schrijf je "Yisraël" in plaats van Jisra'el? Ik vraag me dit af omdat ik steeds vaker tegenkom dat niet-Joden Joodse terminologie overnemen - alsof ze Joods zijn - en ik benieuwd geraakt ben naar de reden. Weet jij waarom dat is? En wat is werkelijk de toegevoegde waarde? Vergemakkelijkt het de communicatie?

Is het zeker dat ישוע [Jesjoe'a] de naam is waarvan de Nieuw Testamentische naam iησους is afgeleid? In de Septuagint, een oude Griekse versie van de T'NaCh, wordt Hosje'a ook iησους genoemd [bijvoorbeeld in Deuteronomium 32:44 en Numeri 13:16], en J'hosjoe'a wordt ook iησους genoemd [bijvoorbeeld in 1 Kronieken 7:27 en 1 Samuel 6:18]. De Nieuw Testamentische naam iησους zou dus naar de Hebreeuwse naam הושע [Hosje'a], naar יהושוע [J'hosjoe'a], als naar ישוע [Jesjoe'a] kunnen verwijzen. Dat wil niet zeggen dat messiaanse Joden geen reden hebben om het risico te lopen de verkeerde semitische naam te gebruiken, aangezien Jezus  evenmin "Jezus" of iησους was genoemd door zijn moeder; maar het is een "risicovolle" afweging. In geen geval is "Yeshua" de correcte Nederlandse transliteratie.

Een interessant argument.

Bovendien ben ik, net als Esther-bat-Mordechai, eveneens benieuwd hoe goed je Hebreeuws, Aramees en eventueel je Grieks en Latijn zijn. Je gaat af op wat anderen jou zeggen. Misschien zou je er goed aan doen de originele teksten er zelf eens op na te slaan en ze dan vooral in hun context te laten. Gewoon een tip.

Vrede!

Moshe

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: augustus 08, 2008, 02:37:37 pm »
Ik ga af op de Messiaanse Joden, die kennen de taal en de oorspronkelijke joodse bronnen
Berqowtitz is een Messiaanse Jood , die in Yisraël woont,
Er zijn er nog meedere, waarvan we wekelijkse paracha van krijgen
mijn Hebreeuws staat nog in kinderschoenen
Ik vind het een voorrecht om de messiaanse Jood op mijn pad te hebben ontmoed, ik heb er niet naar gezocht, ze zijn gekomen zonder dat ik van hen wist
Wekelijkse bijbelstudie's van Hen hebben mijn inzichten sterk veranderd
Jaarlijks komen er Messiaanse Joden naar Nederland en België
Daar moeten we het mee doen, verder is het roeien met de riemen die we hebben

Sil

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: augustus 08, 2008, 02:49:27 pm »
1) Zoveel was reeds duidelijk. Met andere woorden: je gaat af op wat anderen jou zeggen. Prima. Hoe controleer je wie de originele teksten (ik doel op de Talmoed, Targoemiem, Midrashiem, waarvan slechts een selectief aantal citaten geliefd zijn bij messiaanse Joden) correct binnen hun context uitleggen?

2) Nogmaals, Sil, heb je al een antwoord op deze posting van Esther-bat-Mordechai:

quote:

Beste Sil,

(…)
Je schrijft "Yeshua" in plaats van Jezus; "Yisraël" in plaats van Israel; "nissan" in plaats van "de eerste maand" en je bent nu ook al G'd gaan schrijven in plaats van "God" en "Yoh" [waarschijnlijk jouw verwijzing naar de naam "Jochanan"] in plaats van "Joh" of "Johannes", je groet met "shalom",  enz.

Waarom verwijs je, zoals messiaanse Joden, naar Jezus als "Yeshua"? Waarom schrijf je "Yeshua" in plaats van "Jesjoe'a" of eventueel "Jeshoe'a", wat de correcte Nederlandse transliteraties zijn van ישוע. Waarom schrijf je "Yisraël" in plaats van Jisra'el? Ik vraag me dit af omdat ik steeds vaker tegenkom dat niet-Joden Joodse terminologie overnemen - alsof ze Joods zijn - en ik benieuwd geraakt ben naar de reden. Weet jij waarom dat is? En wat is werkelijk de toegevoegde waarde? Vergemakkelijkt het de communicatie?

Is het zeker dat ישוע [Jesjoe'a] de naam is waarvan de Nieuw Testamentische naam iησους is afgeleid? In de Septuagint, een oude Griekse versie van de T'NaCh, wordt Hosje'a ook iησους genoemd [bijvoorbeeld in Deuteronomium 32:44 en Numeri 13:16], en J'hosjoe'a wordt ook iησους genoemd [bijvoorbeeld in 1 Kronieken 7:27 en 1 Samuel 6:18]. De Nieuw Testamentische naam iησους zou dus naar de Hebreeuwse naam הושע [Hosje'a], naar יהושוע [J'hosjoe'a], als naar ישוע [Jesjoe'a] kunnen verwijzen. Dat wil niet zeggen dat messiaanse Joden geen reden hebben om het risico te lopen de verkeerde semitische naam te gebruiken, aangezien Jezus  evenmin "Jezus" of iησους was genoemd door zijn moeder; maar het is een "risicovolle" afweging. In geen geval is "Yeshua" de correcte Nederlandse transliteratie.

Vrede!

Moshe
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2008, 03:55:24 pm door Suighnap »

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: augustus 08, 2008, 03:08:06 pm »
Doch niet moeilijk, deze Messiaanse Joden gebruiken deze termen

Ja ik ga op hen af, ik vertrouw Hen, ze halen ook uit de Joodse bron,alleen Joden kan een andere Jood controleren, dat ben ik me spijtig genoeg van bewust, maar dat telt voor éénieder die geen Jood is
Als ik jou vertrouw, dan heb ik daar ook geen eigen controle op
En zo kunnen we bezig blijven
Tot nu toe, kan ik met hun uitleg de bijbel beter begrijpen, eveneens Paulus, en de andere teksten
En wat voor mij heel belangrijk is, Ze herkennen Yeshua als hun Machiah
maar er komen meer en meer Messiaanse Joden op de voorgrond
Mischien en daar ben ik met jou eens zijn ze niet allemaal Jood, of zijn ze geboren in een christelijk gezin,
Deze gebruiken ook dan de naam van Jezus en niet de Joodse Yeshua,(Aramees) dat is voor mij een aanwezing

Ik heb de chumash vertaald door I Dasberg, daar vergelijk ik in

Sil
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2008, 03:19:59 pm door sil »

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: augustus 08, 2008, 03:40:29 pm »
Naar eigen zeggen ga je af op wat anderen je zeggen; naar eigen zeggen kun je niet controleren of het waar is; desondanks weerhoudt het je niet om met bombastische retoriek te ageren richting degenen die deze geschriften dagelijks in hun originele taal en binnen hun context bestuderen.
Ik heb respect voor jou en jouw overtuiging, maar zou je een oordeel over anderen a.u.b. kunnen uitstellen totdat je een oordeel over je eigen beoordeling kunt geven?

En nogmaals, Sil, heb je al een antwoord op deze posting van Esther-bat-Mordechai:

quote:

Beste Sil,

(...)
Je schrijft "Yeshua" in plaats van Jezus; "Yisraël" in plaats van Israel; "nissan" in plaats van "de eerste maand" en je bent nu ook al G'd gaan schrijven in plaats van "God" en "Yoh" [waarschijnlijk jouw verwijzing naar de naam "Jochanan"] in plaats van "Joh" of "Johannes", je groet met "shalom", enz.

Vrede!

Moshe
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2008, 03:47:16 pm door Suighnap »