quote:
gaitema schreef op 22 juli 2008 om 14:23:Maar wat zit je nu dwars? Als ik het zo lees dan wek je de indruk dat God Jezus niet gebruikt heeft. (dat zegt je niet direct, je betwijveld het begrijp ik uit je woorden)
Ik ben het aan het onderzoeken. Mij is geleerd als kind dat God de schepper is, Jezus de Zoon van God is, de drieëenheidsleer, dat je zonden moet belijden en dan vergeving krijgt en gewoon goed moet leven (heb je naaste lief als jezelf en God boven alles)
Dat ben ik allemaal, van A tot Z aan het 'betwijfelen'. Iets dat je positief moet zien want hetgeen dat mijn 'onderzoek' doorstaat en waar ik in
blijf geloven, is veel sterker dan dat het was. Toen ik zélf tot de conclusie komt dat de Tora echt waanzinnig volmaakt in elkaar zit, werd ik er veel meer door 'vervuld' dan toen ik leerde dat de Tora volmaakt is. Zo wil ik graag álles onderzoeken.
quote:
En God kan niet zomaar vergeven om niets, de bestraffing is wel nodig.
Dát zou ik dus wel eens oud-testamentisch beargumenteerd willen zien!
quote:
Van een zonde kan nooit gezegd worden dat het niet je schuld is.
Erfzonde is anders. Als mijn vrouw en ik allebei drager zijn van een ziekte, is ons kind dan SCHULDIG aan het feit dat ze die ziekte draagt op het moment dat de conceptie plaatsvindt?
quote:
Hoe kan dat nu? Vraag je je af.
Nee, dat vraag ik me helemaal niet af. Ik ken de erfzonde theorie in vele gedaanten.
quote:
Als je bedoelt: kennis van het hebreeuws: nee. Ik versta misschien 10 woorden maar dat is het

quote:
ik ervaar dat je bij verkeerde mensen je kennis haalt,
Je wordt onzeker in je geloof,
Nee, ik heb uit
eigen beweging contact opgezocht met een joods forum waar ik vroeger zeer aktief bij betrokken was en waar ik de beheerders persoonlijk ken om te leren van orthodoxe joden.
Verder ben ik uit
eigen beweging naar dit GKV forum gegaan om te leren van christenen.
En ik ben ook nog lid van een 'atheïstisch' forum dat niet zozeer primair levensbeschouwelijk is maar waar wel heel veel atheïsten komen die zinnige dingen kunnen zeggen over filosofie, godsdienst en wetenschap.
quote:
Je zou door Messiaanse joden je onderwijs moeten hebben, anders ben je een gemakkelijk prooi
Ik herken bepaalde stellingen, zo ook de vraag van Jesaja 53, je begint dat in twijfel te stellen,
Ik trek niets in twijfel. Ik deponeer alleen in dít forum de visie die niet-messiaanse joden hebben en hoop dat de christenen hierop kunnen reageren. Op het joodse forum doe ik het tegenovergestelde. Natuurlijk filter ik wel veel (lees: de meeste) zaken omdat ik zelf wel van weet hoe ik die dingen moet interpreteren of omdat ik vind dat het onzin is en er verder geen onderzoek naar hoef te doen.
quote:
Als je geen kennis hebt ; heb je geen weerwoord
1. Ik geloof dat de Geest van God mij helpt bij dit onderzoek.
2. Ik geloof dat ik door 10 bijbelvertalingen te gebruiken en bovendien de strong-codes ter beschikking heb vrij goed beslagen op het ijs kom.
3. Ik heb een lieve vrouw die mij helpt.
quote:
Ik weet dat op alle forums anti-missionarissen bezig zijn,
Het zijn meestal die eens Yeshua als hun verlosser hebben gekend, en nu Hem verloochenen,
Nou, op het forum waar ik kom waren de beheerders christelijk en hebben Yeshua helaas verworpen. Nochtans hoop ik ze te kunnen overtuigen dat het traditioneel christendom haar taak verkwanseld heeft maar dat ze de messias niet met het badwater moeten weggooien.
quote:
Wees gewaarschuwd
Dat ben ik bij deze en dan tel ik voor twee
Esther: ik weet niet of jij joods bent of niet maar wat ik inderdaad veel tegenkom bij messiaanse joden is dat het:
a) geen joden zijn
b) ze het hebreeuws niet beheersen
c) ze meestal flirten met het jodendom omdat dat 'leuk staat'
Sil: ik beschuldig jou persoonlijk ABSOLUUT NIET van bovenstaande zaken omdat jij je niet presenteert als jodin.
Dingo:Allereerst wil ik zeggen dat ik je bijdrage een bijdrage van lik-m'n-vestje vind. Niet bijster constructief, wel?
Ik wil niets meer aannemen zonder goede bijbelse argumentatie. Er is mij al genoeg op de mouw gespeld. Ik voel me ook absoluut niet beter dan een 'eenvoudige GKV'er' en volgens mij gaat het daar op een discussieforum ook niet om. Mijn DOEL van het discussieren is het dichter bij de waarheid komen en de theologische nonsens achter me te laten.