quote:
Lord_Vader schreef op 17 juli 2008 om 16:42:Ik ga even voortborduren.
Een groot verschil tussen de christelijke (gereformeerde) traditie en het jodendom is dat christenen geloven in een rechtvaardige en liefdevolle God die 'bloed' wil zien. God vergeeft graag zonden maar er moet wel vergelding komen voor die zonden.
Joden geloven dat wanneer zij een overtreding doen en vervolgens 't'sjoevah' doet, oprecht berouw heeft en terugkeert naar God vergeving krijgen. Hierbij wordt er ook geen straf meer gegeven.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de geschiedenis van Ninevé: ze kwam tot inkeer en de straf van God kwam niet!
mwah, dat is wellicht een groot verschil tussen het "jodendom van nu" en het christendom, maar niet een verschil tussen het orthodox jodendom zoals dat in het OT naar voren komt, en het christendom. Lees in de pentateuch maar na hoeveel offerwetten er staan. Daar staan zelfs offers beschreven voor zonden die onbewust (en per ongeluk) gedaan zijn en waar men later dus pas achter komt dat het eigenlijk zonden waren. Een voorbeeld daarvan is Leviticus 5:
17 Wie zonder het te weten zondigt tegen een van de geboden van de HEER en schuld op zich laadt door iets te doen dat niet toegestaan is, is strafbaar. 18 Als hersteloffer moet hij een ram zonder enig gebrek ter waarde van een vastgesteld bedrag naar de priester brengen. Dan zal de priester voor hem de verzoeningsrite voltrekken voor wat hij onbedoeld en zonder het te weten misdaan heeft, en krijgt hij vergeving. 19 Het is een hersteloffer, want hij heeft zich schuldig gemaakt tegenover de HEER.’tussen twee haakjes, ik denk dat de typering "een God die 'bloed' wil zien" niet helemaal correct is (maar wel duidelijk!). Het is niet dat God "bloed" wil zien, maar het lijkt er eerder op dat Hij "bloed wil
laten zien". De offers draaien allemaal om het besef dat men schuldig is, fouten/zonden heeft begaan. Zelfs wat ik hierboven citeerde uit Lev.5, waar het toch om onbewuste onbedoelde fouten gaat. Zelfs dan nog staat er dat men schuld heeft richting God. Zelfs onbedoeld iets fout doen richting God, doet God op e.o.a. manier pijn. Dat wordt getoond door het offer (letterlijk iets dat je moet
opgeven). Iets dat pijn doet, moet rechtgezet worden.
Het offer toont dat zonden pijn doen. God wil bloed
laten zien zodat mensen weten dat ze Hem "op de ziel trappen" met zonden. God
hoeft het niet zo aan te pakken, maar God
wil het kennelijk wel zo. Op deze manies vergeving wel gratis maar beslist niet goedkoop.
Je moet ook niet vergeten dat het overgrote deel van degenen die tegenwoordig "joods" zijn (in de zin van, zeggen dat ze het joodse geloof aanhangen), iets geloven dat niet lijkt op hoe bv. de joden in Jezus' tijd geloofden. Één duidelijk punt is de (pijnlijke) afwezigheid van de tempel. Een enorm deel van de bepalingen in het OT gaat over de tempel/priesters/eredienst. Nadat de tempel met de grond gelijk gemaakt was door de romeinen, heeft het jodendom een grote verandering ondergaan. Men moest accepteren dat er geen tempel meer was, en veel van de geboden werden langszaam aan "symbolisch". Een moderne jood zal bv. (voor zover ik weet, op wellicht wat echte orthodoxen na) niet offeren.
(Uiteraard is dit vanuit een christelijk perspectief te duiden: de joden hadden God verlaten -- Jezus afgewezen -- en het is dan niet meer dan logisch dat hun religie inhoudsloos werd. De oude fysieke tempel was vervangen door de nieuwe: Jezus. Dat werd heel concreet gemaakt toen de oude fysieke tempel daadwerkelijk letterlijk verdween.)
quote:
Nu ben ik op zoek naar OUD-testamentische teksten waaruit blijkt dat God weldegelijk vergelding wil voor alle zonden en dat bovendien (dieren)offers niet afdoende zijn.
Kan iemand mij helpen?
Lees Leviticus/Deuteronomium eens na

Je zou ook kunnen vragen hoe het nu precies zit met de tempel of met het Davidische koningschap of de offerdienst. Wat je vaak ziet is dat joden het christendom aanvallen op (bv.) een symbolische (christologische) interpretatie van het OT (bv. Jesaja 53) en dan met een lading argumenten komen waarom dat niet zou kunnen. Maar het is niet heel consequent dat ze zelf geen tempel/offerdienst onderhouden, en verder is het voor het jodendom pijnlijk dat er geen nakomeling van David op de troon zit ondanks dat God dat wel beloofd had. Het lijkt mij dus dat men op zo'n moment niet heel oprecht bezig is met de kritiek. Aan de ene kant wordt het christendom aangevallen omdat het teksten iets anders leest (christologisch, symbolisch, etc) maar aan de andere kant
moet het jodendom dat ook doen, om de doodsimpele dat men geen tempel en geen offerdienst meer heeft.
Het christendom heeft m.i. een goed "excuus" om symbolisch te kijken naar de offerdienst/tempel, om de simpele reden dat Jezus die reden gegeven heeft. Hij
is de echte tempel, Hij
is het echte offerlam. Vanuit dat kader is het heel consistent dat alle tempeldienst en offerdieren in het OT vooruit wijzen naar het echte werk.
Vanuit het moderne jodendom is dat veel lastiger, want er is voor zover ik kan zien geen goede reden om van letterlijk (OT) naar symbolisch (tegenwoordig) te gaan, behalve dan de pijnlijke blamage van de verwoesting van de tempel en de lege troon van David. Dat lijkt mij een heel wat minder sterk excuus