Auteur Topic: Constantijns christen-geloofsbelijdenis  (gelezen 2869 keer)

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
Constantijns christen-geloofsbelijdenis
« Gepost op: juli 12, 2008, 10:29:54 am »
CONSTANTIJN’S CHRISTEN GELOOFSBELIJDENIS

Ik verzaak aan alle gebruiken, wettisismen, ongezuurde broden en offers van lammeren van de Hebreeën. En alle andere Festivals van de Hebreeën, offers, gebeden, betrachtingen, zuiveringen en al de verzoeningen en vasten en nieuwe manen en shabbatten en alle bijgeloof en hymnen en gezangen, en voorschriften en synagogen – absoluut alles wat Joods is, elke wet, elk ritueel en gebruik en als ik nadien zal wensen dit te ontkennen en terug te keren naar het Joodse bijgeloof, of aan dezelfde tafel zal gevonden worden met Joden, of met hen zal feesten, of in mij het geheim zou bekeren en de Christen religie zou veroordelen inplaats van hen openlijk het zwijgen op te leggen en hun ijdel geloof te veroordelen, laat dan het beven van Kain en de melaatsheid van Gehazi mij aankleven
Zowel als alle wettelijke straffen waaraan ik erken mijzelf te zullen onderwerpen.
En moge ik een banvloek zijn in de toekomstige wereld en moge mijn ziel bij satan en de duivels geplaatst worden.”

(stefano Assemani, Acta Sanctorium Martyrum Orientaliom at Accidentalium, Vol. 1 Rome 1748 page 105

Ik distancieer mezelf dan ook openlijk van al wat er in die brief staat en wil er niets meer mee te maken hebben

Sil

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2008, 10:50:49 am »
Zo spreekt lekker een vloek over zichzelf uit....

Trouwens, is Paulus ook zo vel over de joodse gebruiken, vooral de besnijdenis. In galaten 1 zegt hij zelfs als dat hij zelf of een engel een ander evangelie zou brengen als van Jezus ze het niet moeten geloven. Dat andere evangelie was hier het besnijden van heidenen en de joden weer onder de wet te brengen. Door werken der wet, het zelf weer doen om voor God te leven. Paulus is hier vel op tegen omdat het slavenjuk dan weer omgedaan wordt en niet de vrijheid. Niet door werken der wet, maar de predeking van het geloof zegt hij dan. Vertrouwen op Jezus en dat Hij zijn Geest geeft om voor God te leven is dan de weg en niet op eigen kracht. Leven in de vrijheid, zijn in Jezus zoals bedoeld is.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2008, 11:02:17 am door farao »
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2008, 11:10:37 am »
Sil, kun je misschien wat meer vertellen over wat je met deze topic wilt? Is het een statement van jezelf of zoek je juist discussie?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2008, 12:09:09 pm »
Er zijn zovele misvattingen binnengeslopen, door deze geloofsgetuigenis van constantijn,
Yeshua bracht geen nieuw evangelie,
Staat er niet geschreven ,dat het heil uit de Joden komt,
Als we naar het leven van de éérste gemeenten's kijken, zien we een heel ander beeld dan dat we in de kerken krijgen,
De apostelen kwamen allemaal in de synagoge's, denk je nu echt wel dat ze dat hadden kunnen doen, als ze niet de geboden van Yaweh volgden, dit is meer dan 300jaar geleerd totdat deze constantijn dit allemaal veranderde, Deze is ook bekeerd tot de Rooms kathloliek geloof, en vele van zijn leer zijn gewoon mede genomen door Luther
Ik heb niets tegen luther en al de anderen, integendeel door hun zijn mensen beginnen de bijbel te lezen, waardoor wij nu ook inzichten kunnen uithalen
Ik weet dat ik door dit naar voren durf te brengen , mensen kan schokkeren, het wordt niet altijd in dank afgenomen
Maar zijn we niet zelf verantwoordelijk met wat we lezen in de bijbel
Dit is mij ook overkomen, door nauwkeuriger de bijbel te bestuderen kwam ik  verasssende uitleggingen tegen.
Wat gebeurdt er in de kerken, ze durven niet zelf het initiatief nemen, en het ene naast het andere te leggen,
Want ja , er staan teksten in de bijbel, die anders kunnen uitgelegt worden , als men het ook durft te bekijken zoals Yeshua en de apostelen deden, niet vergeten dat de eerste jaren geen nieuw testament bestond, en de apostelen vanuit het oud testament uitgingen, hun onderwijs was O.T
Vanuit de grondtekst (Hebreeuws ) kom je op verassende uitleg tegen,
Ik leer zelf al drie jaar Hebreeuws, zie ik dat de bijbel niet altijd juist is vertaald,
Het nieuw testament was oorspronkelijk in het hebreeuws en Aramees geschreven, door te vertalen, is er veel verloren gegaan

Ik wil je uitdagen, om als ik iets schrijf dat onbijbels is,
Maar mag ik dat dan naar jullie uit ook doen

Sil

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2008, 12:32:18 pm »

quote:

sil schreef op 12 juli 2008 om 12:09:
Het nieuw testament was oorspronkelijk in het hebreeuws en Aramees geschreven, door te vertalen, is er veel verloren gegaan
Het NT was bedoeld voor christenen over de hele toenmalig bekende wereld, van wie de meesten niet eens Hebreeuws of Aramees kenden - ook al waren velen uit de Joodse gemeenschap. Vgl de Septuaginta (vertaling naar het Grieks van het OT) die toen in zwang was in de Joodse gemeenschappen in de diaspora. Het is dan ook waarschijnlijker te stellen dat men e.e.a. in het Grieks heeft geschreven, zoals wij vandaag de dag zo'n verhaal direct in het Engels zouden schrijven als zoiets in Nederland was gebeurd - puur om meer mensen te kunnen bereiken. Dat dat af en toe tot niet zulke mooie en hoogstaande taal heeft geleid (bijv. het Evangelie volgens Marcus schijnt in de grondtaal constant 'en toen, en toen, en toen' te zijn), is alleen maar logisch, aangezien niet ieders Grieks zo goed was - net zoals nu niet ieders Engels fantastisch is. Ook verklaart het dat bijv in Openbaringen over een draak wordt gesproken, terwijl het logischer zou zijn om van slang te spreken (één en hetzelfde woord in het Hebreeuws).
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2008, 12:33:13 pm door wateengedoe2 »

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2008, 12:49:26 pm »
He Sil, hoe zie je dan die teksten van Paulus en het juist tegen onder de wet leven fel tegen gaan en de joodse gebruiken? Dat deze niet door de heidenen gevolgd te hoefden worden, behalve wat in handelingen 15 staat? Als het om dwaalleer gaat heeft Paulus het hier namelijk wel vaak over. Dat mensen de christenen weer onder de joodse wet en gebruiken wilden stellen, zelfs tot besnijdenis toe.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2008, 12:56:27 pm door farao »
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2008, 12:53:19 pm »
@ farao: vel -> fel ;)

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2008, 12:57:09 pm »
Dank je iets te snel geschreven :)

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2008, 01:01:21 pm »
The Spirit That guides Us

Hoe denk je dat Paulus dit bracht, Hij was een jood, en bracht het vanuit zijn joods zijnde, Dit wordt niet altijd begrepen, omdat men vanuit de christelijke bril kijkt,
Handelingen 15 is gegeven als een springplank, om samen met de messiaanse Joden het avondmaal te kunnen vieren, en daarna verder te groeien,

Als je echt wilt weten , hoe ik en anderen daar over denken, dan kan je daar eens gaan kijken

http://www.messiaans-berea.be/forum/index.php

sil

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 12, 2008, 01:12:19 pm »
Modbreak:
Titel ontschreeuwt.

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 12, 2008, 01:19:29 pm »
En wat moet je dan met romeinen 6, 7 en 8. Waar Paulus het heeft over zijn leven toen hij nog onder de wet leefde, wat dat braagt, alleen maar ellende en zeker niet de wil van de Vader. Romeinen 6 en 8 spreken juist niet over die wet, maar het leven met de Heilige Geest die de wet in ons werkt. Dan hoeven we niet meer zelf de wet na te leven, maar zal het uit ons binneste vloeien. Niet door de Bijbel te bestuderen, maar te leven door geloof, uit geloof, te gaan met Jezus. Hoe komt dat met handelingen 15 dan, waar staat dat dan? Ik keek trouwens op het forum en schrok wel een beetje, het lijkt wel of jullie wel onder de wet willen leven. Daarbij zou de Heilige Geest niet meer van toepassing zijn op deze bedeling ofzo. Overigens geloof ik dat de laatste bedeling nog steeds dezelfde is als na de uitstorting van de Geest en dat we nu in die laatste dagen zitten en de profetie nog een keer vervuld zal of is aan het worden.

Maar als ik het goed begrijp zijn jullie christenen die volgens de joodse gebruiken proberen te leven of hoe en wat?

Maar, het is duidelijk dat het niet de bedoeling is dat we als jood leven, ik blijf erbij dat Paulus hier duidelijk over is en ons oproept om Jezus achterna te gaan. Niet door de wet, Jezus heeft deze immers vervuld. Daarbij is het evangelie voor de Jood en de Griek. Dat betekend niet dat de griek een jood moet worden, hier wordt steeds tegen gewaarschuwd, dat is niet nodig. Laat ieder zijn eigen feestdagen hebben, romeinen 14 houdt het open. Alles is geoorleefd niet alles zinvol, belangrijkste is hier ook dat (1 cor 6) we niet het slavenjuk op laten leggen. Ik zie dat nu wel gebeuren.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 12, 2008, 01:40:16 pm »
Ik begrijp niet goed wat er mis is met de geboden
Als men nog maar gewoon de menselijke wetten bekijkt, zijn deze bedoeld om ons te beschermen, ik kan me een leven zonder wetten niet voorstellen,

6 Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.
7 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
8 Gij zult u geen gesneden beeld maken van enige gestalte, die boven in de hemel of onder op de aarde is of die in de wateren onder de aarde is. 9 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen en aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, 10 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
11 Gij zult de naam van de HERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HERE zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.
12 Onderhoud de sabbatdag, dat gij die heiligt, zoals de HERE, uw God, u geboden heeft. 13 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, 14 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw rund, noch uw ezel, noch uw overige vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont, opdat uw dienstknecht en uw dienstmaagd rusten zoals gij; 15 want gij zult gedenken, dat gij dienstknechten in het land Egypte geweest zijt, en dat de HERE, uw God, u vandaar heeft uitgeleid met een sterke hand en met een uitgestrekte arm; daarom heeft u de HERE, uw God, geboden de sabbatdag te houden.
16 Eer uw vader en uw moeder, zoals de HERE, uw God, u geboden heeft, opdat uw dagen verlengd worden en het u wèl ga in het land, dat de HERE, uw God, u geeft.
17 Gij zult niet doodslaan.
18 En gij zult niet echtbreken.
19 En gij zult niet stelen.
20 En gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
21 En gij zult niet begeren uws naasten vrouw, gij zult uw zinnen niet zetten op uws naasten huis, noch op zijn akker, noch op zijn dienstknecht, zijn dienstmaagd, zijn rund, zijn ezel, noch op iets, dat van uw naaste is.
het is toch goed om deze richtlijnen te volgen
Waarom is er zoveel wetteloosheid onder de christenen,
zou de oorzaak hier niet liggen, ze verwerpen de geboden G'dS

sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 12, 2008, 03:51:56 pm »
De Here Jezus vatte de wet samen in het liefhebben van God met je hele wezen en je naaste als jezelf.

Hoe hebben wij God lief? Toch door Hem te leren kennen? En je leert Hem toch onder andere kennen door de Wet van Mozes te leren kennen, deze lief te hebben en je daar stapje voor stapje aan te gaan houden?

Zouden de goede werken waar in het NT zo op gehamerd wordt niet de 613 mitswot zijn ?

Nee, ik pleit hier niet voor wetticisme, maar wellicht zou het wel goed zijn als de christenen deze 613 wetten nog eens tegen het licht zouden houden.
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 12, 2008, 06:55:44 pm »
1 Johannes 5:2 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen.3 Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar,4 want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwonnen heeft; ons geloof.

Romeinen 8:28 Wij weten nu, dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.

2 joh 5 En nu vraag ik u, vrouwe, niet alsof ik u een nieuw gebod zou schrijven, maar hetgeen wij van den beginne gehad hebben: dat wij elkander liefhebben.6 En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen.7 Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist.8 Let op uzelf, dat gij niet verliest wat wij verricht hebben, maar uw loon ten volle ontvangt.9 Een ieder, die verder gaat en niet blijft in de leer van Christus, heeft God niet; wie in die leer blijft, deze heeft zowel de Vader als de Zoon.10 Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis en heet hem niet welkom.11 Want wie hem welkom heet, heeft deel aan zijn boze werken.

Sil
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2008, 06:56:22 pm door sil »

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 13, 2008, 08:52:34 pm »
Hoi Sil, probeer je met deze teksten mijn vraag te onderbouwen met bijbelteksten of heeft je posting een ander doel?
(even voor de zekerheid voordat ik inhoudelijk antwoord)

EDIT: Laat maar, het is me al duidelijk :)
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2008, 08:55:41 pm door Lord_Vader »
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.