Auteur Topic: Protesterende Protestant  (gelezen 18675 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #100 Gepost op: augustus 17, 2008, 01:41:49 pm »

quote:

sil schreef op 17 augustus 2008 om 12:58:
Thorgrem schreef:Ik elk soort vlees zitten bloedresten. Wordt het niet eens tijd om vegetariër te worden?

Spr 1,22    
Hoelang zult gij, onverstandigen, het onverstand liefhebben, zullen spotters aan spotternij een welgevallen hebben, en dwazen de kennis haten?
je bevindt je op glad ijs, al weet ik dat Thorgrem het wel kan hebben.
Een nieuwe start is een nieuw begin

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #101 Gepost op: augustus 17, 2008, 01:44:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 augustus 2008 om 13:41:
[...]

je bevindt je op glad ijs, al weet ik dat Thorgrem het wel kan hebben.

Het is dan wel glad ijs waar ze gemakkelijk doorheen kan zakken.
Want de reactie heeft totaal niets inhoudelijks in zich, maar enkel op de man spelende ongenoegens.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 01:44:28 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Thorgrem

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #102 Gepost op: augustus 17, 2008, 02:03:46 pm »

quote:

HenkG schreef op 17 augustus 2008 om 13:44:
[...]

Het is dan wel glad ijs waar ze gemakkelijk doorheen kan zakken.
Want de reactie heeft totaal niets inhoudelijks in zich, maar enkel op de man spelende ongenoegens.

Buiten dat toont het tevens aan dat het lukraak misbruiken van wat geknipte en geplakte citaten vrij gemakkelijk is. En dat men een heilig boek zoals de Bijbel al vrij snel kan misbruiken als slagwapen om de tegenstanders monddood te maken.
Allemaal niet mijn manier van omgaan met een heilig boek.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 02:12:31 pm door Thorgrem »

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #103 Gepost op: augustus 17, 2008, 02:27:44 pm »
HenkG,

We zullen het niet eens worden, maar ik geloof niet dat de verbonden die gegeven zijn aan Noach vervangen werden door het verbond dat is gegeven op Sinai. Er zijn twee verbonden 1 van Noach en met Noach begon het al met Adam en Eva. 1 verbond met de Israëlieten en met de Israëlieten begon het al met Abraham. Koning David werd toe gezegd dat zijn troon vast staat voor altijd. 2 Samuel 7:16. Tja, je kunt dit als een verbond zien, maar alleen gericht tot het huis van koning David. Dit is ook niet iets nieuw, want in Deut. 33:7 staat al dat het koningsschap aan de nakomeling van Juda toebehoord, maar Jakob zegt dit ook al in Gen. 49:8-10. Alleen wordt het bij koning David alleen aan zijn nakomelingen gegeven. Het wordt gepreciseerd.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #104 Gepost op: augustus 17, 2008, 03:56:13 pm »
Als we in het nieuwe testament lezen dan wordt er ook gesproken over het eerste en het tweede verbond. Dan wordt er weer wat anders bedoelt dan waar jij en HenkG het over hebben.

Thorgrem: Sil gebruikt wel Messiaans Joodse stantpunten, dus het komt niet uit de lucht vallen. Maar actie vraagt om reactie en zo snap ik je reactie maar al te goed, al snapte ik haar geprikkelde reactie ook wel weer. Ze hecht veel waarde aan haar standpunt dat ze geleerd heeft van mensen met een Messiaanse Joodse geloof en voelde zich niet serieus genomen door jou reactie.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #105 Gepost op: augustus 17, 2008, 04:05:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 augustus 2008 om 15:56:
Als we in het nieuwe testament lezen dan wordt er ook gesproken over het eerste en het tweede verbond. Dan wordt er weer wat anders bedoelt dan waar jij en HenkG het over hebben.

Thorgrem: Sil gebruikt wel Messiaans Joodse stantpunten, dus het komt niet uit de lucht vallen. Maar actie vraagt om reactie en zo snap ik je reactie maar al te goed, al snapte ik haar geprikkelde reactie ook wel weer. Ze hecht veel waarde aan haar standpunt dat ze geleerd heeft van mensen met een Messiaanse Joodse geloof en voelde zich niet serieus genomen door jou reactie.
Mijn reactie was wel degelijk zeer serieus bedoeld. Helaas wil Sil conclusies niet logisch doortrekken. Ik ben van mening dat als je A zegt en anderen daar op wijst jezelf ook B moet zeggen als daarvoor dezelfde argumentatie opgaat. Ik heb vaker getracht een serieus gesprek te voeren met Sil, maar deze weigert met concrete en heldere antwoorden te komen. Daarentegen is hij/zij  goed in het inslaan van nieuwe zijpaadjes met bijbehorende citaten uit de Bijbel. Dat vervuilt de discussie echter enkel en zal ons steeds verder afdrijven van het oorspronkelijke onderwerp.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #106 Gepost op: augustus 17, 2008, 04:27:30 pm »
Ik kan het niet voor haar invullen, maar ik denk dat ze het verkeert opvatte.Misschien kan ze reageren op je opmerking. Ook ik vraag me af hoe je dat onderschijd met dat vlees zou moeten maken en hoe zwaar dat zou wegen. Ik heb in de vakantie geregeld biefstuk gegeten en ben gezond de vakantie uit gekomen, al weet ik dat we niet teveel vlees moeten eten om hart an vaatziekten te voorkomen. Ik vermoed dan ook dat we het niet echt eens zullen worden met Sil op dit punt, maar dat we wel begrip kunnen krijgen door meer uitleg van haar zienswijze en dat van veel andere mensen met een messiaanse Joodse en Joodse zienswijze.

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #107 Gepost op: augustus 17, 2008, 07:23:35 pm »
Gait schreef:

quote:

Ja dat klopt. Ik heb het over een verbond met Noach en een verbond met Israel.

HenkG

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #108 Gepost op: augustus 17, 2008, 08:36:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 augustus 2008 om 15:56:
Het is maar de vraag of het dan om wat anders gaat. Want uiteindelijk gaat het volgens allemaal om dat Ene Verbond dat God met de mens gesloten heeft en waar diverse verbonden deel van uitmaken zonder als gescheiden verbonden gezien te moeten worden.
JHWH = Ik ben

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #109 Gepost op: augustus 17, 2008, 10:18:10 pm »
Zo kan je het zien. De conclusie die wij als christenen er uit kunnen trekken is dat het allemaal één grote plan van God is dat met elkaar samenhangt. Wet en genade als samenhangend geheel met een hele les erbij.

HenkG

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #110 Gepost op: augustus 18, 2008, 07:10:13 am »

quote:

gaitema schreef op 17 augustus 2008 om 22:18:
Zo kan je het zien. De conclusie die wij als christenen er uit kunnen trekken is dat het allemaal één grote plan van God is dat met elkaar samenhangt. Wet en genade als samenhangend geheel met een hele les erbij.
Zo is het.
JHWH = Ik ben

Adinomis

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #111 Gepost op: augustus 18, 2008, 12:37:24 pm »

quote:

sil schreef op 17 augustus 2008 om 09:19:
Matteüs 5,17-19

Jezus en de wet

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.

Prediker 12:13
Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen.

Niet eten van bloed; is ook geen bloedworst eten : deze worden van varkensbloed gemaakt

Lieve Sil,

Dank zij Yeshua die in mij woont, en die de wet volbracht heeft, weet ik dat ik aan de eis van de wet voldoe. Ik weet dat Gods Geest mij erop opmerkzaam maakt als ik iets doe wat God verdriet geeft.

De wet is bestemd voor de "oude mens" en die is met Christus begraven.
In het oordeel zullen degenen die "onder de wet" leven, volgens die wet geoordeeld worden.

De "nieuwe mens" brengt vruchten van de geest voort (Gal.5) en komt daarom niet in conflict met de wet, die zijn geldigheid behoudt. De "nieuwe mens" (die besneden is aan het hart) komt tot de heiligmaking door Gods liefde, die in ons hart is uitgegoten door de heilige Geest, die ons gegeven is. (Rom. 5:5).

Die liefde is de vervulling van de wet. Rom. 13:10

Voor degenen die hun leven niet aan Yeshua hebben gegeven geldt de wet. Dan heeft de wet de rol van tuchtmeester. Hierdoor gaan we onze zonden leren zien en begrijpen we dat we Yeshua nodig hebben.

De fout in het OT was dat de mensen trots werden op dat wat ze volgens de wet hadden gedaan. Ze voelden zich beter dan de anderen. Dat was ook de reden dat er nog meer regels kwamen. Dit had niets meer te maken met liefde tot God. Laten we niet dezelfde fout maken.

Daarom heeft God een ander vertrekpunt gegeven om toch heiligmaking te komen: vanuit het volbrachte werk van Yeshua.

Dat is nu het punt waardoor gelovigen uit de Joden en uit de heidenen één kunnen worden:

Efeze 2: 14 Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken 15 en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede 16 en verzoende hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden. 17 Vrede kwam hij verkondigen aan u die ver weg was en vrede aan hen die dichtbij waren: 18 dankzij hem hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader.

Dat punt: de éénwording van de gelovigen uit de Joden en de heidenen is iets wat door jouw bijdragen erg tot me is gaan spreken. Maar dat gaat alleen maar door de besnijdenis van het hart, waardoor de wet, die zijn geldigheid houdt, buiten werking wordt gesteld.

Hoe leg jij dat "buiten werking" stellen uit?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #112 Gepost op: augustus 18, 2008, 01:30:12 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 17 augustus 2008 om 10:56:
[...]

Ik elk soort vlees zitten bloedresten. Wordt het niet eens tijd om vegetariër te worden?

Als je handelingen 15 erbij neemt (Het NT) dan staat er:

quote:

20 maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed.

Het verstikte maakt duidelijk dat het vlees is van een dier dat gestikt is en die dus niet geslacht is en waar men dan het bloed uit heeft laten lopen.
Dat is het onderscheid. Niet dat er in elk stuk vlees nog wel bloedresten zitten en dat je dan wel vegetarier zou moeten worden.
Dat wordt ons niet opgedragen in handelingen 15.
Was het echt zo ernstig met ander vlees dan het verstikte of bv bloedworst, dan had er wel gestaan dat we ons moeten onthouden van alle vlees om te eten.

We moeten niet verder gaan dan de Schrift gaat. (maar ook niet minder ver)
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2008, 01:31:27 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #113 Gepost op: augustus 18, 2008, 02:42:58 pm »

quote:

Vast en zeker, maar dan moet ik eerst de bijbel bestuderen. Tot nu toe ken de uitleg uit het nieuwe testament van de twee verbonden. Ik ga er van uit dat je gelijk hebt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #114 Gepost op: augustus 18, 2008, 02:50:40 pm »
Als ik het bovenstaande allemaal lees, dan is de wet dus bedoelt om ons wakker te schudden. Als God vandaag de wet zou geven dan zouden er weer andere regels aan toegevoegd worden wat gericht is op het handelen van christenen in deze tijd. Dat geloof ik wel.