quote:
sil schreef op 17 augustus 2008 om 09:19:Matteüs 5,17-19
Jezus en de wet
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u:
Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.
Prediker 12:13
Vrees God
en onderhoud zijn geboden, want dit geldt
voor alle mensen.Niet eten van bloed; is ook geen bloedworst eten : deze worden van varkensbloed gemaakt
Lieve Sil,
Dank zij Yeshua die in mij woont, en die de wet volbracht heeft, weet ik dat ik aan de eis van de wet voldoe. Ik weet dat Gods Geest mij erop opmerkzaam maakt als ik iets doe wat God verdriet geeft.
De wet is bestemd voor de "oude mens" en die is met Christus begraven.
In het oordeel zullen degenen die "onder de wet" leven, volgens die wet geoordeeld worden.
De "nieuwe mens" brengt vruchten van de geest voort (Gal.5) en komt daarom niet in conflict met de wet, die zijn geldigheid behoudt. De "nieuwe mens" (die besneden is aan het hart) komt tot de heiligmaking door
Gods liefde, die in ons hart is uitgegoten door de heilige Geest, die ons gegeven is. (Rom. 5:5).
Die liefde is de vervulling van de wet. Rom. 13:10
Voor degenen die hun leven niet aan Yeshua hebben gegeven geldt de wet. Dan heeft de wet de rol van tuchtmeester. Hierdoor gaan we onze zonden leren zien en begrijpen we dat we Yeshua nodig hebben.
De fout in het OT was dat de mensen trots werden op dat wat ze volgens de wet hadden gedaan. Ze voelden zich beter dan de anderen. Dat was ook de reden dat er nog meer regels kwamen. Dit had niets meer te maken met liefde tot God. Laten we niet dezelfde fout maken.
Daarom heeft God een ander vertrekpunt gegeven om toch heiligmaking te komen: vanuit het volbrachte werk van Yeshua.
Dat is nu het punt waardoor gelovigen uit de Joden en uit de heidenen één kunnen worden:
Efeze 2: 14
Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken 15 en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede 16 en verzoende hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden. 17 Vrede kwam hij verkondigen aan u die ver weg was en vrede aan hen die dichtbij waren: 18 dankzij hem hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader. Dat punt: de éénwording van de gelovigen uit de Joden en de heidenen is iets wat door jouw bijdragen erg tot me is gaan spreken. Maar dat gaat alleen maar door de besnijdenis van het hart, waardoor de wet, die zijn geldigheid houdt,
buiten werking wordt gesteld.
Hoe leg jij dat "buiten werking" stellen uit?