Auteur Topic: Protesterende Protestant  (gelezen 18673 keer)

Kyron

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Gepost op: juli 28, 2008, 06:40:51 pm »
Er zijn protestanten / (gereformeerden) waar ik als katholiek zijnde veel van leer. In de opleiding in de godsdienstwetenschappen (katholiek geïnspireerd) zijn ook boeken door protestanten geschreven aangeraden.

Tevens merk ik ook protestanten die zo sterk tekeer gaan ‘vooral ‘tegen’ de katholieken’, dat ik het gevoel krijg dat ze wel heel sterk van hun katholieke broeder/zuster afhankelijk zijn. Alsof ze altijd in de schaduw van hun tegenstander staan; wachtend totdat hij een beweging maakt, zodat hij dan ook zelf kan bewegen. Dit vind ik een zeer interessant verschijnsel.

Hoe merk je dat in uw eigen kring en wat doe je er aan?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #1 Gepost op: juli 29, 2008, 12:56:25 am »
In mijn kring (PKN- synodaal gereformeerd) merk je er niet zo veel meer van. Niet alles wordt begrepen wat de Rooms Katholieken doen. Al die aandacht voor al die heiligen blijft ook na een goede uitleg een beetje een vreemd bijsmaak hebben bij protestanten. Ook een grote bezorgtheid merk je om de teleurgang van de traditionele kerken. Zowel de PKN als de RKK. Ik denk dat we in het algemeen heel sterk het gevoel hebben elkaars broeders en zusters te zijn. Als PKN-christen voel je een bepaalde binding met onze moederkerk waaruit we voort zijn gekomen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #2 Gepost op: juli 29, 2008, 09:03:42 am »
Gait

Als PKN-christen voel je een bepaalde binding met onze moederkerk waaruit we voort zijn gekomen.

Daar kan ik helemaal niet met eens zijn,
De moederkerk is nooit de R.K.K geweest,
We zijn voortgekomen vanuit de Joodse bron, Yeshua en de Apostelen waren allemaal Jood in hart en nieren
Het is de vergrieksing geweest die de scheiding heeft gebracht, en Juist de R.K.K is daar de oorzaak van; niet de Joden dienen terug te keren , zij zijn nog steeds bij de bron, enkel herkennen zij hun verlosser niet,
Is dit verwonderlijk!
Geen enkele Jood zal ooit tot dat christendom zich bekeren
De messiaanse Joden die ik ken, zijn Joden in hart en ziel, ze hebben dan ook niets met de vervalste kerken te maken,
Ze hebben Yeshua herkent door de schriften heen, Hun verblinding is verwijderd geworden door de H.Geest, dit is geen mensenwerk
de messiaanse Joden die ik ken, zijn terug naar de boodschap gegaan van de Apostelen, en ze houden zich verder aan gans de torah
Daarom zijn zij voor ons zo belangrijk,
Zij kennen de schriften, de meesten onder ons kennen elkel het N.T, en dan nog de vergriekste versie, en hebben van Yeshua een westerste versie gemaakt.
De bijbelse schriften zijn in het Hebreeuws , Aramees , en in mindere maten in het grieks, vanuit de griekse vertalingen hebben wij de Bijbel, met all de vertaalfouten erbij
Voor de Roomse mensen is de zelfde boodschap als voor éénieder onder ons
We moeten terug naar de oorsprong, de Joodse Yeshua,en de Joodse roets
Yeshua zegt zelf; Ik ben de weg de waarheid en het leven
Dit is geen religie
Geen enkele religie voldoet daar aan
De éérste volgelingen hebben bijna één voor één hun leven gegeven; kijk de waar ze voor de leeuwen werden gegooid, kijk de Apostelen hun einde,
De messiaanse Joden krijgen zelfs in Yisraël het zeer moeilijk van hun eigen Volk
Door wie werden Yeshua, de Apostelen vervolgd!!!, Door hun eigen Volk
Worden wij vervolgd???
Ik denk het niet!!!, een nadenkertje; want waarom niet!!

Sil

simonida

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #3 Gepost op: juli 29, 2008, 09:56:02 am »

quote:

sil schreef op 29 juli 2008 om 09:03:

Door wie werden Yeshua, de Apostelen vervolgd!!!, Door hun eigen Volk
Worden wij vervolgd???
Ik denk het niet!!!, een nadenkertje; want waarom niet!!

Sil
Ik lees veel boeken over de vervolgde kerk. Op dit moment lees ik "zingen in de nacht" van Anneke Companjen (Open Doors). Ik heb zelfs vervolgde gemeenten bezocht. Het werk van Open Doors ligt me na aan het hart. Ik weet dat vervolging ook hier voorkomt. Waarschijnlijk heeft de gemiddelde kerkganger daar geen last van, maar dan mag men zich wel afvragen of men op de goede weg is.

Joh. 15
18 Wanneer de wereld je haat, bedenk dan dat ze mij eerder haatte dan jullie. 19 Als jullie bij de wereld zouden horen, zou ze jullie hebben liefgehad als iets van haarzelf, maar jullie horen niet bij haar, want ik heb jullie uit de wereld weggeroepen. Daarom haat ze jullie. 20 Denk aan wat ik gezegd heb: een slaaf is niet meer dan zijn meester. Ze hebben mij vervolgd, dus zullen ze ook jullie vervolgen; maar wie zich aan mijn woorden gehouden heeft, zal zich ook aan jullie woorden houden. 21 Dit alles zullen ze jullie vanwege mij aandoen, want ze kennen hem niet die mij gezonden heeft.

In ieder geval is het niet zo dat alleen de Messiaanse Joden worden vervolgd. Niettemin moeten zij onze aandacht hebben.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #4 Gepost op: juli 31, 2008, 01:16:23 am »
Sjaloom sil!

Voor de PKN is de RKK hun moederkerk, omdat ze uit hen voortgekomen zijn. Het is waar als je verder kijkt, dat de RKK er nog niet was in de tijd van de apostelen. Dus het messiaans Jodendom is ouder. Dat is inderdaad erg jammer en pijnlijk om te zien hoeveel er mis is gegaan in de eerste eeuwen na Christus. Toch belijd een oprechte christen als een oprechte messiaanse Jood de zelfde Messias. We geloven dat de zelfde messias voor onze zonden is gestorven en van ons vraagt om zijn luk te dragen. We beseffen dat de weg naar God smal is, en als christen merk ik dat. Ik hoor niet bij de westerse samenleving waar ik in woon dat de kerk niet bezoekt en niet van God of gebod wil weten. We worden als christenfundamentalisten gezien en genegeerd als naiefe schapen. Ik bid en bezoek de kerk, en houdt me aan christelijke beginselen waar anderen geen waarde meer aan hechten. Dan kan je ook niet mee doen met de waan van deze dag. Ik lees ook van vervolgde christenen wereldwijd in bladen van Open Doors. De tijd van de staats kerken zijn voorbij. De ware christenen zien hun valse broeders en zusters de kerk de rug toe keren, opeens moeten ze niets meer van God hebben of weten. Horen we bij hen? absoluut niet.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2008, 01:19:02 am door gaitema »

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #5 Gepost op: juli 31, 2008, 08:00:43 am »
gait

Er komt een tijd(ik denk dat we er dichterbij zitten) dat Yahwheh de echte gelovigen bijeen aan het verzamelen is,  
Yeshua is de herder en Hij kent zijn schaapje's,
De laatste jaren gaan er nog velen afvallen, omdat ze de wolven in schapenvacht niet herkennen, en die wolven kan je overal vinden
We zullen heel dicht bij de Herder moeten blijven
Dit staat allemaal beschreven, en we moeten de schriften beter gaan begrijpen , en gaan toepassen in ons persoonlijk leven
De ware gelovigen gaan vervolging kennen , zijn we klaar , zijn we bereid
Dat moet éénieder voor zich uitmaken
Ik heb je al een paar zeer goede linken gegeven waar je goed onderwijs kunt halen ik zal er nog een zetten, het is wel in het engels
Het is een Messiaanse wekelijkse uitleg van de bijbel, waar je vanuit het éérste verbond de Mashia's door gaat herkennen , echt een aanrader

Restoration of Torah ministries
http://www.restorationoftorah.org/
sil

markopc

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #6 Gepost op: augustus 01, 2008, 04:59:49 am »
Kyron,

Alsjeblieft, vergeef het Nederlands als het niet begrijpelijk is.  Mijn moedertaal is het Engels en heb ik weinige mensen met wie te oefenen.  

(I read and speak Dutch only with difficulty. Please bear with me. It's one of the reasons I read this forum, to improve).

Je wilt de verschil en aansluiting tussen "Protestant" en "Katholiek" te verstaan, "hoe merk je dat in uw eigen kring ...".  Je vraagt met andere woorden, hebben we noch positieve noch geestelijke maar alleen een "protestantse" motivatie, alsof te zeggen, "alleen een tegenstandige religie"?

(You want to know if, to be "Protestant" means only "anti-catholic".)

Heel kort, nee.  Als gereformeerd, aanvaard ik kerkelijke historie met ernst.  Maar de Kerk uit hemel en niet alleen uit aarde geschapen is.  Haar verhaal is niet alleen door historie maar toch door het einde verteld. Ze vrij staat door de dood. Zodoende, leven we niet naar onszelf maar tot God die ook in ons leeft.

Wij spreken op grond van deze uit de dood bestaan van de kerk tegen dode dingen die uit haarzelf en niet vanuit Gods levende woord en Geest kwam.

We don't see ourselves as against the Catholic Church  (integendeel, spreken we de katholieke belijdenis uit over de eeuwige eenheid van Vader, Woord en Geest).  But, we are against those things that derive from the elementary principles of the world, rather than from God.

Paulus zegt "Elke dag sterf ik opnieuw".  Zo is het met het geheel als het met alle delen is.  Dus de kerk moet werkelijk "semper reformanda" worden, niet op een wereldlijk maar een geestelijke manier.

Mark
--
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2008, 08:52:48 pm door markopc »
vergive het nederengels

Kyron

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #7 Gepost op: augustus 02, 2008, 12:03:01 pm »
Mark: (You want to know if, to be "Protestant" means only "anti-catholic".)

Kyron: Eerst en vooral uw Nederlands is al heel goed. Ik begrijp precies wat je wilt zeggen, ook zonder het Engels erbij. Door het gevorderde uur (vanuit het Nederlands perspectief) ga ik ervan uit  dat je in een ander land woont? Misschien Australië of Amerika?

Ik ken de kerkgeschiedenis redelijk goed. Ik ben redelijk op de hoogte wat een protestants geloof inhoud. Op sommige punten denk ik als katholiek zijnde, wat meer protestants. Hoewel ik niet een protestant zal worden omdat ik niet in de solo-bijbel benadering geloof.

Tevens zie ik in forums en ook in ‘real live’ wel vaak wat ik hierboven schreef. Gelukkig zijn er vele uitzonderingen. Ook al zijn er uitzonderingen, de gemiddelde katholiek steekt niet zoveel energie om anti-protestant te zijn. Ook al zijn en ken ik uitzonderingen
Ik geloof dat dit o.a kan liggen dat de gemiddelde katholiek (uitzonderingen niet meegerekend), een bepaald vermogen tot relativering heeft, wat hun toch eigenlijk weer siert. Ik vind dat de gemiddelde katholiek in staat is tot veel groter zelfspot dan de gemiddelde protestant…

Dat zeg ik niet zozeer omdat ik nu mezelf katholiek noem, maar omdat ik als zoekende en geen van beide geloven aanhing dit al opmerkte.

Kyron

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #8 Gepost op: augustus 02, 2008, 02:06:15 pm »
Mark: (You want to know if, to be "Protestant" means only "anti-catholic".)

Eerst en vooral uw Nederlands is al heel goed. Ik begrijp precies wat je wilt zeggen, ook zonder het Engels erbij. Door het gevorderde uur (vanuit het Nederlands perspectief) ga ik ervan uit  dat je in een ander land woont? Misschien Australië of Amerika?

Ik ken de kerkgeschiedenis redelijk goed. Ik ben redelijk op de hoogte wat een protestants geloof inhoud. Op sommige punten denk ik als katholiek zijnde, wat meer protestants. Hoewel ik niet een protestant zal worden omdat ik niet in de solo-bijbel benadering geloof.

Tevens zie ik in forums en ook in ‘real live’ wel vaak wat ik hierboven schreef. Gelukkig zijn er vele uitzonderingen. Ook al zijn er uitzonderingen, de gemiddelde katholiek steekt niet zoveel energie om anti-protestant te zijn. Ook al zijn en ken ik uitzonderingen
Ik geloof dat dit o.a kan liggen dat de gemiddelde katholiek (uitzonderingen niet meegerekend), een bepaald vermogen tot relativering heeft, wat hun toch eigenlijk weer siert. Ik vind dat de gemiddelde katholiek in staat is tot veel groter zelfspot dan de gemiddelde protestant…

Dat zeg ik niet zozeer omdat ik nu mezelf katholiek noem, maar omdat ik als zoekende en geen van beide geloven aanhing dit al opmerkte.

markopc

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #9 Gepost op: augustus 03, 2008, 02:50:04 am »
Kyron,

Ik deed niet je observatie bedoel te veroordeel.  Ik twijfel er niet aan dat je doorgewinterd bent in deze zaken.  Voorts, ook ik vind het slecht wanneer oppositie tegen het katholicisme is een hooggeplaatst excuus voor een beweging. In onze eigen kring dat is de laagste reden voor wat wij doen.  Als was er geen andere reden om gereformeerd te worden alsdan zou immers niks waardevol zijn. Natuurlijk is er meer en hoger.  

Groet uit Oregon
vergive het nederengels

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #10 Gepost op: augustus 03, 2008, 08:45:39 am »

quote:

We zijn voortgekomen vanuit de Joodse bron, Yeshua en de Apostelen waren allemaal Jood in hart en nieren
Het is de vergrieksing geweest die de scheiding heeft gebracht, en Juist de R.K.K is daar de oorzaak van
Het christendom is vanaf het begin geincultureerd in een judeo-hellenistische cultuur. Ik kan je van harte aanraden om de geschiedenis van het verstaan van het mens- en Godzijn van Christus in de eerste 5 eeuwen (met concilies die zonder uitzondering door de klassieke protestanten worden geaccepteerd!) na te kijken. Het is een samenspel en soms taai gevecht tussen de meer Joods en meer hellenistisch (Grieks) denkende kerkvaderen. Beide groeperingen hielden elkaar scherp. Was het voor de één of de ander geweest, dan waren we nu waarschijnlijk óf een soort moslims geweest (Joodse kant) óf gnostici (Griekse kant). Juist omdat de Antiocheense en de Alexandrische school (Joods resp Grieks) elkaar in evenwicht hielden, heeft de waarheid in de christologie gezegevierd.
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2008, 11:51:02 pm door wateengedoe2 »

Kyron

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #11 Gepost op: augustus 04, 2008, 06:52:38 am »

quote:

markopc schreef op 03 augustus 2008 om 02:50:
Kyron,

Ik deed niet je observatie bedoel te veroordeel.  Ik twijfel er niet aan dat je doorgewinterd bent in deze zaken.  Voorts, ook ik vind het slecht wanneer oppositie tegen het katholicisme is een hooggeplaatst excuus voor een beweging. In onze eigen kring dat is de laagste reden voor wat wij doen.  Als was er geen andere reden om gereformeerd te worden alsdan zou immers niks waardevol zijn. Natuurlijk is er meer en hoger.  

Groet uit Oregon

Dat ontken ik ook niet. Het verschijnsel dat ik hierboven beschrijf, is eigenlijk ook typisch menselijk die ook een andere vormen voorkomt die niets met het protestantisme te maken heeft. Alleen de vorm die ik beschrijf is typisch protestant… Waarbij ik voor de duidelijkheid niet wil zeggen dat alle gereformeerde zo primitief reageren.  

Groet van Kyron
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2008, 06:53:11 am door Kyron »

markopc

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #12 Gepost op: augustus 04, 2008, 11:52:07 pm »
Kyron,

Met alle vrijmoedigheid, ik vaak moeilijk vind het om dicht genoeg bij een katholiek te voelen dat ik gemakkelijk kan hem een "broeder" noem.   Dit komt voor gedachte op toen geen familie-gelijkenis is gezien tussen zijn aanbidding en praktijk en het mijne.

Zeker is het niet altijd noch in alle dingen dat voel ik wij niets in gemeen hebben.  En het is niet alleen ten aanzien tot rooms-katholicisme dat ik deze ervaring heb maar meer tegen anti-katholicisme (zoals arianisme, unitarisme, theologische naturalisme, mormonisme, etc.).   Katholiek en Hervormd hebben veel meer met elkaar dan met deze anderen.

Als water smaakt zoet bij de bron en stroomafwaarts rotte dan u zoeken naar een lijk tussen de twee plaatsen.

(Laat het me weten als het taal een belemmering is geworden. Ik blijf onzeker.)

Mark
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2008, 01:01:06 am door markopc »
vergive het nederengels

Laodicea

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #13 Gepost op: augustus 05, 2008, 04:51:55 pm »
Als we even een hele grove samenvatting maken dan heb je twee soorten Protestanten; hervormers en revolutionairen.

De hervormers zijn zij die weliswaar grote kritiek hebben op bepaalde leerstukken en praktijken in de Kerk, maar toch een voortzetting van die Kerk willen zijn. Alleen al dóórdat men de katholieke Kerk toch niet los laat op die manier is er toch sprake van een soort verwantschap. Als er twist is, dan is het met recht nog altijd een broedertwist te noemen.

Daarnaast heb je de revolutionairen. In de tijd van de Reformatie waren dat bijvoorbeeld de Wederdopers, nu zijn dat hyper-Evangelischen of Messianen. Elk op hun eigen wijze willen ze terug gaan naar de bron, maar niets is minder waar. Zoals het ook al met Thomas Muntzer verging, verliezen ze zichzelf in waanbeelden, raken ondanks hun bedoelingen ironisch genoeg juist los van elke traditie, het zijn geen Joden, geen Christenen, maar slechts de weerspiegeling van hun eigen verlangens.

@Kyron, ik heb elders ook al eens op dit thema gevarieerd:
http://forum.credible.nl/topic.php?id=16716
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #14 Gepost op: augustus 05, 2008, 05:10:08 pm »

quote:

Daar kan ik helemaal niet met eens zijn,
De moederkerk is nooit de R.K.K geweest,
Vertel?

quote:

Het is de vergrieksing geweest die de scheiding heeft gebracht, en Juist de R.K.K is daar de oorzaak van;
De Kerk noemt zich dan ook nog steeds het nieuwe Israel, wat overigens niet begrepen moet worden als dat de Kerk in de plaats gekomen is, maar dat ze het voortgezette/verbrede Israel is. Zoals Paulus al zegt in Rom. 11, wij zijn ge-ent op de olijfboom die Israel voorstelt, de Israelieten die Jezus niet volgden zijn van die olijfboom afgebroken (niet éénieder die uit Israel is, is van Israel). Niet voor altijd, want eens zal God hun weer op de olijfboom enten. Maar die olijfboom, die dus de Kerk is, is ondertussen wél doorgegroeid. Wat jij lijkt te willen is dat we ons spiegelen aan de afgebroken olijftakken i.p.v. er dankbaar voor zijn dat wij door God ge-ent zijn.

quote:

niet de Joden dienen terug te keren , zij zijn nog steeds bij de bron, enkel herkennen zij hun verlosser niet,

'Het' Jodendom bestaat niet. In de tijd van Jezus waren er al verschillende stromingen, maar nu zijn het er nog veel meer. En bovendien kun je je afvragen hoeveel dat nog met het Jodendom van vroeger te maken heeft. Zelfs Orthodoxe Joden geloven tegenwoordig bijvoorbeeld in Kaballah en reincarnatie. Als er één Godsdienst is die tegenwoordig doordesemt is van elke cultuur waarmee het in aanraking kwam, dan is het het Jodendom wel.
Het is waar dat het Christendom óók de invloed heeft ondergaan van de Griekse cultuur, maar dat doet ze bij elke cultuur. Sowieso was er in het Jodendom van die dagen al een stevige Griekse invloed, het heeft er alle schijn van dat zowel Jezus als de Apostelen verschillende malen citeren uit de Septuagint. Het Christendom is transcultureel, maar kerstent culturen van binnenuit en laat ze zo tot hun volle recht komen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

markopc

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #15 Gepost op: augustus 06, 2008, 05:17:45 am »
Als alle gelovigen en zogenaamde gelovigen die nu staan waren tot nauwe verbond gekomen, binnen de Rooms kerk bijvoorbeeld, zouden we dan "de ene kerk" gezien hebben?

Nee. Want, "De ene kerk" is "de ware kerk".  Sterker nog, "de ene kerk" is "de hele kerk", op aarde, in hemel, van de gisteren en de toekomst, die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.  

Daarvoor, de loutere bestaan van "de ene kerk" is een kwestie van geloof, meer dan aanblik.  Zoals de heiligen zullen op de laatste dag antwoorden, "Heer, wanneer hebben wij u ... gezien?"  Zij kennen de kerk niet na hun ogen,  maar volgens de gehoorzaamheid van geloof zij gekend zijn.

"U bent toch onze vader? Abraham heeft ons niet gekend en Israël zou ons niet herkennen, maar u, HEER, bent onze vader, van oudsher heet u Onze beschermer."
vergive het nederengels

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #16 Gepost op: augustus 06, 2008, 08:40:10 am »
Wat ik bedoel is de gemeente die door Yeshua is ontstaan, en dat is niet het orthodoxe Jodendom
Dezen hebben Yeshua verworpen,
Het zijn zij die de boodschap hebben begrepen en zijn gaan doorgeven,
Het waren wat ze toen werden genoemd; de sekte van de Nazereeërs; de éérste Messiaanse Joden, het is naar dat begin dat we terug moeten
Dat heb ik altijd laten blijken,
We moeten weg van de vergrieksing, die in de 4de eeuw is ontstaan,door Marcion en constantijn
De énige ware gemeente zijn zij
die geent zijn in de olijfboom, maar niet vergeten zij dragen de takken en niet anders om
Het lichaam is geen menselijk instituut, het is allen die de geboden Yahwehs en      
onderhouden
Niet ik leef, maar Hij (Yeshua) leeft in mij

Sil

markopc

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #17 Gepost op: augustus 06, 2008, 09:15:26 pm »
sil,

Misschien heb ik je berichten niet begrepen maar volgens mij:

Je ontkende de geschiedenis en institutie van de kerk en vandaar ging je een idee te nastreven dus je alleen je eigen fabricage verkrijgt.

Je kunt niet de geschiedenis omzeilen zonder kijkend neer op het werk van de Geest.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2008, 09:18:06 pm door markopc »
vergive het nederengels

markopc

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #18 Gepost op: augustus 07, 2008, 12:51:16 am »
Laodicea,

Ik vind het wel plausibel, je overzicht over de verschil tussen hervormer en revolutionaire.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2008, 01:07:29 am door markopc »
vergive het nederengels

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #19 Gepost op: augustus 07, 2008, 08:49:08 am »
Revolutioneren,

Wie zijn ze,

Zij die van de bron zijn afgedwaald, en hun eigen invulling volgen
De evolutie van de kerken is een kwaad en geen zegen
Messiaanse gaan geen Joodje spelen, ook zijn ze niet het nieuw Yisraël
De kerken hebben Yisraël vervangen, en zijn in de plaats van Yisraël gekomen
In de kerken is niets meer te herkennen van het oorspronkelijk N.T geloof,

De Roomse Kerk heeft niets maar dan ook niets meer met de éérste gelovigen te maken, ze zijn het Babylon, met al hun heidense afgoderij
Ik kom uit deze kerk , en ken het van binnen en buiten ben er in opgegroeid

Ga uit van haar is de oproep

Als nu een Messiaanse uit de heidenen zie ik duidelijk het verschil

De ware gemeente is die de wil van de Vader doen, en één zijn in het breken van het brood,
Kan ik één zijn met de kerken en deelnemen aan de Tafel des Here
dat betwijfel ik

Sil

markopc

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #20 Gepost op: augustus 07, 2008, 10:32:33 am »
sil,

Ik erken de gepubliceerd waarheid in haar.  Ik steun niet de fouten.

Zeg je, God zou niet op zo'n manier doen?  Kijk maar.  Dat heeft hij wel gedaan.

Volgens jij, waarheen ging de belofte van Jezus, "Nooit zal ik u afvallen, nooit zal ik u verlaten"? Het lijkt weg.

Als de belofte gewacht tot het einde tijd, verwachtte nog iets, dan de belofte in de tussentijd was verwaarloosd.  Onderbroken.  Na dat is de belofte gebroken, want zei hij, "nooit zal ik ...".  Ergens, hij verliet iedereen. In de 4de eeuw.  

Dat heeft hij niet gedaan.

Mark
vergive het nederengels

Laodicea

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #21 Gepost op: augustus 07, 2008, 04:59:37 pm »

quote:

sil schreef op 06 augustus 2008 om 08:40:
We moeten weg van de vergrieksing, die in de 4de eeuw is ontstaan,door Marcion en constantijn
Volslagen onzin. Ik heb je elders al een inkijkje gegeven in de brieven van de Antiocheense bisschop Ignatius, en die dateren al uit 110. Daarbij in acht nemend dat Antiochië van de vroege Kerken nog het meest beinvloed was (op Jeruzalem na) door het Jodendom, en toch waarschuwt hij keer op keer tegen 'Judaizeerders'. Wat ook inzichtelijk is, zijn de Dialogen met Trypho de Jood die Justinus de Martelaar op schrift stelde rond 150, zie hier:
klik. Het is dezelfde Justinus trouwens die samen met Irenaeus de ketterijen van Marcion bestreed.
Ik heb het al eerder gezegd, het Christendom is transcultureel. Het mooist zie je dat bij Paulus terug. In de 19e eeuw zijn er eindeloze debatten geweest of de Paulijnse brieven nu begrepen moesten worden als Joods of Grieks. Tot dat het inzicht daagde dat ze beide zijn. In zekere zin is dit gewoon een voortzetting van Christus, wiens leer een scharnierpunt was waarmee de Godsdienst van Israel open kwam te staan voor de heidenen.

quote:

Het lichaam is geen menselijk instituut, het is allen die de geboden Yahwehs en      
onderhouden
Inderdaad, Jezus volgen is de nieuwe wet waarin de oude wet is geabsorbeerd.

Laodicea

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #22 Gepost op: augustus 07, 2008, 05:08:36 pm »

quote:

sil schreef op 07 augustus 2008 om 08:49:
Revolutioneren,

Wie zijn ze,

Zij die van de bron zijn afgedwaald, en hun eigen invulling volgen
Dát ben ik met je eens. :p

quote:

De evolutie van de kerken is een kwaad en geen zegen
Dogmatische doorontwikkeling is een hermeneutische noodzaak, hoe wil je anders een leer ongeschonden bewaren? Niet-ontwikkelen is geen keuze. De enige keuze is ontwikkeling en dat God daar over nagedacht heeft door ook die ontwikkeling te beschermen en te sanctioneren, zoals zowel katholieken als Joden doorhebben, of bij wijze van spreke een boek uit de hemel laten vallen met de opdracht 'red je er maar mee'. Wat klinkt nu meer plausibel?

quote:

Messiaanse gaan geen Joodje spelen, ook zijn ze niet het nieuw Yisraël
De kerken hebben Yisraël vervangen, en zijn in de plaats van Yisraël gekomen
Onzin, voor iemand die kennelijk katholiek is opgegroeid ken je de katholieke theologie hieromtrent niet eens. En dat is spijtig, want zelf iets geloven is één, het standpunt van de ander verkeerd voorstellen grenst aan lastering.

quote:

In de kerken is niets meer te herkennen van het oorspronkelijk N.T geloof,
De Roomse Kerk heeft niets maar dan ook niets meer met de éérste gelovigen te maken, ze zijn het Babylon, met al hun heidense afgoderij
Ik kom uit deze kerk , en ken het van binnen en buiten ben er in opgegroeid
Ja, daar komt de aap al uit de mouw. Nog altijd is het zo dat Jezus en Zijn Lichaam een steen des aanstoots zijn. Vaak weet men beter wat men haat dan wat men liefheeft. Dat hele 'heidense afgoderij'-gebeuren is kletspraat van het Da Vincicode niveau.

Laodicea

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #23 Gepost op: augustus 07, 2008, 05:09:40 pm »

quote:

markopc schreef op 06 augustus 2008 om 05:17:
Als alle gelovigen en zogenaamde gelovigen die nu staan waren tot nauwe verbond gekomen, binnen de Rooms kerk bijvoorbeeld, zouden we dan "de ene kerk" gezien hebben?

Nee. Want, "De ene kerk" is "de ware kerk".  Sterker nog, "de ene kerk" is "de hele kerk", op aarde, in hemel, van de gisteren en de toekomst, die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.  

Daarvoor, de loutere bestaan van "de ene kerk" is een kwestie van geloof, meer dan aanblik.  Zoals de heiligen zullen op de laatste dag antwoorden, "Heer, wanneer hebben wij u ... gezien?"  Zij kennen de kerk niet na hun ogen,  maar volgens de gehoorzaamheid van geloof zij gekend zijn.

"U bent toch onze vader? Abraham heeft ons niet gekend en Israël zou ons niet herkennen, maar u, HEER, bent onze vader, van oudsher heet u Onze beschermer."
Vraagje aan jou voordat ik erop inga. Wat is, volgens jou, de katholieke theologie omtrent het Kerkbeeld?

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #24 Gepost op: augustus 07, 2008, 09:01:10 pm »
Ik kom uit een Rooms nest, en ken al te best hun dwaalleer,
als men de bijbel beter begint te onderzoeken, begrijpt men dat deze nooit de  ware kerk kan zijn
Ze is te licht bevonden in de weegschaal

Sil

markopc

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #25 Gepost op: augustus 08, 2008, 03:18:58 am »
sil,

Is niets te moeilijk?  Jij niet alleen weegt misdaden af. Met uw vinger op de weegschaal gelegen, u veroordeelt het heel volk sinds de 4de eeuw?  Zeker je kijkt neer uit een erge hoogte. Is niets te makkelijk?

Laodicea,
Wat ik schreef tot een middenpositie (volgens mij) probeert te schieten.

In kort, denk ik dat de katholieke kerkbeeld is teveel vol van de paus en bisschoppen.   Aan de andere kant, ik denk dat feitelijke mensen zijn vermist uit sils gedachte.

Sorry, de volgende gedachten zijn te hard met mijn grijpen van het Nederlands te uitdrukken.  In switchende NederlEngels:

Ik denk dat de katholieke opvatting, door welk de verlossing is tot "the pale of the church" uitgebreid als gevisualiseerd in vorm movement toward Christ, is een interessante en liberale begrip -- enigszins likjt op de "godly Gentiles" in de N.T beschreven.  Maar dat instrument waarmee protestanten zou opgenomen  worden als "in the pale" vandaar werkt met hetzelfde principe om de hele heidenene wereld, en zelfs de wijze van de werelds aanbidding.  Die is niet gerechtigd bij God.

I think that the Catholics include Protestants "in the pale" by the same principle that they have syncretistically absorbed pagan worship practices.  I think that consequently, Catholicism has shown itself more friendly to base superstition and to the flattery of modern naturalistic Protestant liberalism than to the Reformation, and this cannot be just.

Mark
--
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2008, 07:48:18 pm door markopc »
vergive het nederengels

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #26 Gepost op: augustus 08, 2008, 01:16:03 pm »
Sil: nog bedankt voor je mooie reactie op mijn laatste bericht. Mijn engels laat veel te wensen over, maar ik zal hem (de site) toevoegen aan mijn lijstje. Toch kan ik het niet geheel in alles wat je zegt meegaan. Ik zie in elke religieuse beweging die belijden dan Jezus de Zoon van God is en voor onze zonden aan het kruis is gestroven invloeden die goed zijn en die verkeert zijn naar mijn eigen beperkte menselijke blik, waarop ik hoop dat God die sturing daarin genomen heeft. Zo heb ik ook veel vraagtekens bij veel. Ik geloof meer in de benadering zoals wateengedoe2 aan je antwoordde. Als je daadwerkelijk als buitenstaander een ander groep mag bekritiseren dan vindt je altijd wel wat. Er zijn door de duizenden jaren heen vele invloeden geweest in alle groepen. Maar we kunnen ook verzanden in dit spitwerk in al die invloeden. We mogen vertrouwen dat God met ons mee gaat en vandaaruit ook onze broeders en zusters herkennen. Ik moet zeggen dat ik met al de mooie berichten die vele christenen hier op deze forum schreven (van Rooms Katholiek tot (messiaanse) Joods tot voll evangelisch) het steeds weer droevig vindt hoe zwart-wit de ander kan worden neer gezet.

Eigenlijk geloof ik dit: De Kerk kennen we niet. Niet in de zin van Joods, of messiaans of Rooms, nog protestants. Enkel God kent de Kerk. Wie we moeten kennen is Jezus zoals Paulus Jezus heeft gekent. Hij ging naar vreemde culturen, was voor een Jood een Jood, voor een Griek een Griek en vertelde hen het verlossende nieuws van bevrijding van zonden door Jezus en een nieuw leven die Hij met ons begon.

Ik kwam vanmorgen om 6 uur weer vanuit Griekenland. Ik ben daar een week op vakantie geweest. Het Grieks orthodoxe geloof heeft daar nog sterke invloeden. Ook zie ik sterkte westerse invloeden als die stoere auto's van de haantjes die er in rond rijden. Ook goede invloeden. Volgens de reisleider van een tourdag door midden-Kreta had ze nergens zoveel bordjes met eten van de buren naar de buren zien gaan als in Griekenland. Er is daar een gezegde: "Als je geen grootouders hebt, dan neem je grootouders." Wat wil zeggen dat iedereen goed voor elkaar dient te zorgen. Daar leven grootouders van wat hun kleinkinderen hen geven en deels van wat het rijk hen geeft. Maar als ze geen kleinkinderen hebben die dat kunnen opbrengen, dan nemen buren hun plaats in en zorgen voor hen. Wat zei Jezus?: "toen ik honger had, heb jij mij te eten gegeven."
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2008, 01:37:27 pm door gaitema »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #27 Gepost op: augustus 08, 2008, 01:23:45 pm »

quote:

Dat maakt gelijk duidelijk waarom je zo spuugt en kotst op je eigen nest - weinig niet-katholieken die zo een enorme haat t.o.v. de Kerk tentoon zullen spreiden. Ik hoop wel dat je je ouders en eventuele overige gelovige familieden wat spaart, maar da's puur een persoonlijke/menselijke zorg. Voor mij is het in ieder geval duidelijk: geen enkele zin om inhoudelijk op je in te gaan, want je hebt je mening toch al wel klaar. Stof afschudden en verder gaan maar weer...
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2008, 01:24:50 pm door wateengedoe2 »

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #28 Gepost op: augustus 08, 2008, 01:48:53 pm »
Och, ik heb een zeer goed contakt met mijn roomse famlie,
Maar ze kennen mijn standpunt,en zijn er over aan het nadenken,
Door enkel naar de Bijbel te verwijzen, begrijpen ze me beter, en beginnen ook beter gaan te onderzoeken
Ze weten van mij, dat ik niet de mens becritiseer, maar eerder de instituten
Ik ervaar bij hen veel respect, mischien omdat ze me kennen,
 is er geen spreekwoord dat zegt , onbekend is onbemind

Als ik in de kerk kom, B.V een trouw of begravenis,dan hou ik me op de achtergrond, en houd ik mijn mond, uit respect voor Hen

Gait , ik ga helemaal met je mee, overal zijn er mensen die bij het lichaam horen, en dat zal ik blijven zeggen
Niet de mens haal ik onderuit, maar de instituten met hun heidense leer

De mensen zijn niet gewoon dat er tegen hun geloof wordt ingegaan, ze zijn zo gewoon dat iedereen zwijgt
Was dat ook niet zo in de bijbel de roepende wordt niet graag gehoord

Sil
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2008, 01:49:52 pm door sil »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #29 Gepost op: augustus 08, 2008, 05:41:17 pm »

quote:

sil schreef op 08 augustus 2008 om 13:48:
Och, ik heb een zeer goed contakt met mijn roomse famlie,
Maar ze kennen mijn standpunt,en zijn er over aan het nadenken,
Door enkel naar de Bijbel te verwijzen, begrijpen ze me beter, en beginnen ook beter gaan te onderzoeken
Ze weten van mij, dat ik niet de mens becritiseer, maar eerder de instituten
Ik ervaar bij hen veel respect, mischien omdat ze me kennen,
 is er geen spreekwoord dat zegt , onbekend is onbemind

Als ik in de kerk kom, B.V een trouw of begravenis,dan hou ik me op de achtergrond, en houd ik mijn mond, uit respect voor Hen
Gelukkig, al zullen ze het waarschijnlijk prettiger vinden als je hen gewoon katholiek noemt i.p.v. rooms (hetgeen een pejoratieve term is, als je er tenminste geen -katholiek aan plakt).
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2008, 05:49:14 pm door wateengedoe2 »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #30 Gepost op: augustus 09, 2008, 12:57:42 pm »
Wel Sil, ik zal de discussie volgen. Ik wil er wel bij zeggen dat ook voorgangers van kerken echt kinderen van God kunnen zijn. Ik kan daar een reeks van voorbeelden van noemen. Ik ben zelf meer van de misvattingen aan de kaak te stellen. Er zijn nogal veel verschillen van leer tussen Jood en Katholiek. Katholiek en protestants, net als evangelisch. Denk maar aan hoe hoog Jezus staat ten aanzien van Zijn Vader en wat betreft wanneer je nu precies Gods kind bent en wanneer niet. En zoveel meer. Vervolgens moeten we het ook kunnen accepteren dat niet iedereen daardoor zal zeggen: "he, je hebt gelijk!" Het belangrijkste is dat we de stem van Jezus horen die onze verlosser is en Hem volgen.

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #31 Gepost op: augustus 09, 2008, 01:06:31 pm »
Gait

Wat ik mezelf dikwijls afvraag, zou Yeshua zich nog kunnen vinden, in al die kerken, ik heb het over de instituten, en niet over de mens,
Dit benadruk ik, om alle mistoestanden te vermijden
 zou Yeshua daar kunnen om lachen,de humor, of zal Hij eerder verdrietig zijn, om wat er met zijn gemeente is overgebleven

Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #32 Gepost op: augustus 09, 2008, 03:49:23 pm »
Dat doet me weer denken aan wat in in het oude testament las: 'in de laatste dagen zullen de herders hun schapen laten dolen door de bergen' en wat ik las in het nieuwe testament 'in de laatste dagen zullen de meesten opeens niets weer willen weten van God.' Maar ook 'de genen die nooit zochten zullen Hem vinden en de genen die zochten, vinden Hem niet.' Ook een mooie: "God zal iets nieuws doen onder Zijn volk, ze zullen Hem gaan zoeken."

Dit gebeurd er allemaal. Als de Heer kijkt naar wat er van de christenheid geworden is, zal hem dat veel verdriet doen, maar er zijn ook de enkelen om wie Hij zich verheugd. "Zij die Hem nooit gezocht hadden, hebben Hem gevonden." Ik heb een neef van dertig die heel bewust gekozen heeft om voorganger (Nederlands Hervormd) te worden en hij heeft een groot geloof met een passie voor de Heer. Hij geloofd dat de Heer vandaag de dag veel wonderen kan doen en legt de nadruk op het volgen van de Geest van God in de naam van Jezus. Hij preekt daar veel over. Uit onderzoeken blijkt dat de jongste voorgangers binnen de Protestantse kerken in Nederland gemiddeld genomen geloviger zijn dan de oudere voorgangers, ook neemt de leegloopt binnen de PKN iets af, door juist de toename van jongeren onder de 25 jaar die wel naar de kerk blijven gaan. Onderzoekers snappen er niets van hoe dat kan, waar al die gelovigen opeens door ontstaan zijn. Maar wij weten het zeker: "God vergeet de zijnen niet" Daarbij, er ontstaan steeds meer bijbelkringen van jonge mensen die elkaar opzoeken. ;)

Ik geloof dat God een groot plan heeft om de verdeeldheid in de toekomst op te lossen. Mijn overgrootvader was ook zeer overtuigd orthodox gereformeerd gelovig op een heel warme manier en trok daardoor op zijn bijbelschool in een plattelandsomgeving vele kinderen die ademloos naar de bijbelverhalen luisterden die hij 55 jaar lang vertelde op de bijbelschool. Ze kwamen uit 3 kerken bij één. Gereformeerden, hervormden en vrij evangelischen. Zeer uniek voor die tijd, ze praten nog over hem vandaag de dag. Hij vertelde tegen mijn moeder: "De kerk zal blijven kraken en scheuren tot dat Jezus terug komt."

Vertrouw op Jezus-Yeshua, hij komt met macht en luister en dan zal deze wereld verlost worden.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2008, 03:57:45 pm door gaitema »

markopc

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #33 Gepost op: augustus 09, 2008, 07:05:35 pm »
Het lijkt me dat deze kerk institutie zonder mensen die je het over heeft, een niet-zijn is.  De kerk die ik ken is knechten, leerars, vaders, moeders, broer, zus, zo verder.
vergive het nederengels

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #34 Gepost op: augustus 09, 2008, 07:29:38 pm »
bestaan er dan kerken zonder mensen? Dacht het niet. Als jij een kind van God bent en ik ook dan behoren we toch het zelfde lichaam.

markopc

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #35 Gepost op: augustus 10, 2008, 05:13:54 am »
gaitema,
Dit is mijn punt.  Je kunt niet laster de institutie van de kerk zonder ook oordelend over de mensen die de kerk zijn.

Precies als de kerk als "een lichaam" bestaat, dan ook is het noch een spook noch een drom van ongeordende parten, niets maar een mensenmassa.  Het is een bepaalde volk met hun eigen regels en bestuursapparat. In kort, het is een institutie.

"Gehoorzaam uw leiders en schik u naar hen, want zij waken over uw leven en zullen daarvan ook rekenschap moeten afleggen." Heb 13:17

"Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen." Eph 4:14
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2008, 05:30:45 am door markopc »
vergive het nederengels

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #36 Gepost op: augustus 10, 2008, 08:58:20 am »
Gevaarlijk, om zomaar de leiding te geloven en te vertrouwen
We worden geestelijk als kind geboren, maar de bedoeling is om te groeien, en dan als volwassen in het geloof de schriften zelf gaan te onderzoeken
Leiding kan het volkomen mis hebben,
Onderzoek en behoudt het goede, is een zeer wijze raad
De Bijbel staat vol van mistoestanden door mensen gebracht, en de bijbel waarschuwd ons daarvoor
Niet de leiding leidt, Maar G'ds Geest

Sil
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2008, 08:59:36 am door sil »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #37 Gepost op: augustus 10, 2008, 09:05:09 am »

quote:

sil schreef op 10 augustus 2008 om 08:58:
Gevaarlijk, om zomaar de leiding te geloven en te vertrouwen
We worden geestelijk als kind geboren, maar de bedoeling is om te groeien, en dan als volwassen in het geloof de schriften zelf gaan te onderzoeken
Leiding kan het volkomen mis hebben,
Onderzoek en behoudt het goede, is een zeer wijze raad
De Bijbel staat vol van mistoestanden door mensen gebracht, en de bijbel waarschuwd ons daarvoor
Niet de leiding leidt, Maar G'ds Geest

Sil
De Heilige Geest kan prima door de leiding werken. Wat jij nu voorstelt zal kunnen leiden tot verdere versnippering van het christendom en een opstapeling van verschillende dwaalleren. Mensen compleet de vrije hand laten in wat zij geloven en niet geloven heeft met God niets meer van doen maar meer met de eigen moderne en egocentrische mentaliteit. Een typisch hedendaags verschijnsel zo ongeveer vanaf rond 1900 waarin God op een lager pitje word gezet en de eigen persoonlijkheid wordt verheerlijkt en als maatgevend wordt gezien. We zien de destraseuze gevolgen tot de dag van vandaag doorwerken in de wereld waar het materialisme wordt verheerlijkt en waar het welvaartsevangelie gretig aftrek vind.

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #38 Gepost op: augustus 10, 2008, 10:21:12 am »
En welke gemeente zou ik dan moeten gaan, welke heeft de juiste leer?

er zijn er zovelen die zeggen dat ze de waarheid verkondigen

ik wacht op jou antwoordt daarop, want ik zie ze niet

Sil

Thorgrem

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #39 Gepost op: augustus 10, 2008, 10:27:37 am »

quote:

sil schreef op 10 augustus 2008 om 10:21:
En welke gemeente zou ik dan moeten gaan, welke heeft de juiste leer?

er zijn er zovelen die zeggen dat ze de waarheid verkondigen

ik wacht op jou antwoordt daarop, want ik zie ze niet

Sil

Aan mijn antwoord heb je toch geen boodschap. Ik ben van mening dat alle traditionele protestantse kerken grote delen van de Waarheid tot hun beschikking hebben. Dus als je daar een begin maakt is dat prima. Dat jij niet kunt kiezen tussen verschillende stromingen/gemeenten geeft je geen vrijbrief om dan maar zelf je geloof bij elkaar te zoeken en links en rechts maar wat mee te pakken wat je bevalt. Dat is reli-shoppen, ook zo'n modern verschijnsel.
Tevens doe jij hetzelfde waar je anderen voor waarschuwt, ook jij gaat af op leraren die hun informatie op internet posten. Dat lees je en je bent het er vervolgens mee eens of oneens. Waar je het mee eens bent neem je aan als Waarheid, de rest verstoot je. Wordt God dan niet heel erg een invulling van je eigen ideaal beeld?

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #40 Gepost op: augustus 10, 2008, 10:43:01 am »
Ik wacht op de Messiaanse gemeentens,
Zij verkondigen het voortgezet onderwijs van Yeshua, dat er geen zijn in mijn omgeving is spijtig, anders zou ik me daar lekker laten verwennen
InYisraël (Maar dat is een beetje te ver) zijn ze wel te vinden
Ook weet ik één in Amsterdam
Dus blijft er maar voor mij één oplossing via computer en hun bijbelse lessen , en af en toe een paar keren per jaar een conferentie volgen
Maar dat zal wel door de trationele kerken niet goed gekeurd worden
De trationele kerken heb ik van binnen en buiten gezien
Opgegroeid als R.K. en daarna in de evangelische kringen rondgetoerdt,en wat ik daar allemaal tegengekomen ben , zal ik je maar besparen

Sil

Thorgrem

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #41 Gepost op: augustus 10, 2008, 10:56:25 am »

quote:

sil schreef op 10 augustus 2008 om 10:43:
Ik wacht op de Messiaanse gemeentens,
Succes met wachten. Lijkt me een beetje een hopeloze zaak. Zeker aangezien de Messias belijdende Joden door een groot deel van het Joodse volk met de nek aangekeken worden. En stel dat er dan al zo'n gemeente komt en jij daar onderdeel van uit wil maken zul je door het grootste deel van het jodendom niet erkend worden als jood.

quote:

Zij verkondigen het voortgezet onderwijs van Yeshua,
Dat claimen er wel meer. Sterker nog, elk zichzelf serieus nemende christelijke kerk/gemeente zal dat doen.

quote:

dat er geen zijn in mijn omgeving is spijtig, anders zou ik me daar lekker laten verwennen
Wat let je om contact te zoeken om zelf actief mee te werken aan het stichten van een gemeente?

quote:

InYisraël (Maar dat is een beetje te ver) zijn ze wel te vinden
Ook weet ik één in Amsterdam
Dus blijft er maar voor mij één oplossing via computer en hun bijbelse lessen , en af en toe een paar keren per jaar een conferentie volgen
Maar dat zal wel door de trationele kerken niet goed gekeurd worden
Je mag gaan en staan waar je wil, ook van de traditionele kerken, er is volledige godsdienstvrijheid. Beetje onzinnig argument.

quote:

De trationele kerken heb ik van binnen en buiten gezien
Opgegroeid als R.K.

Die ben ik vaker tegengekomen, sterker nog ik ben er zelf een van. Schopte ook tegen alles en iedereen wat ook maar enigszins gezag had en waarvan mijn ouders het waardevol vonden. Inmiddels weet ik beter. Opgegroeid zijn in de RKK wil niet zeggen dat je hem van binnen en van buiten kent. Sterker nog ik acht het vrij onmogelijk om de RKK binnen de eerste 50 levensjaren van binnen en van buiten te kennen, ik vraag me zelfs af of iemand in zijn leven de gehele geestelijke rijkdom van de Kerk van bevatten. Momenteel ben ik bezig met het proberen te begrijpen van de Karmelitaanse spiritualiteit.

quote:

en daarna in de evangelische kringen rondgetoerdt,en wat ik daar allemaal tegengekomen ben , zal ik je maar besparen

Sil

Ik heb daar al genoeg over gehoord. En bespaar me het idd maar, want het boeit me allemaal nog maar bijzonder weinig.

Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben, nadat je van het ene in het andere gevallen bent, wat geeft jou de garantie dat dit wel de juiste weg is. Als je verleden vrij wisselvallig is kun je voor het zelfde geld volgend jaar wel weer helemaal into de islam zijn of aanpappen met de mormonen.
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2008, 10:56:45 am door Thorgrem »

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #42 Gepost op: augustus 10, 2008, 11:20:03 am »
Dat is ook zo, maar de éérste gelovigen werden allemaal in hun nek nagekeken, ze hebben zelfs hun leven daarvoor gegeven
Het zijn door de Joden dat Yeshua en zijn Apostelen vervolgd werden, en het zal zeker's niet bij hun zijn dat ik ga schuilen, trouwens zij erkennen Yeshua '(nog) niet als hun verlosser
Vrij wisselvallig zou ik niet noemen
Als de voorganger de vrouwtje's veel te graag gaat zien, en de gemeente daardoor op zijn kop gaat, als er door allerlei scheuringen, ik heb er persoonlijk drie meegemaakt, en daarna hoe er geroddeld werd over de broeder's
Niet netje's allemaal
Mensen die uitgezet werden, omdat ze niet eens zijn met de lering, moet ik verder gaan, ik denk het niet
Trouwens als ik me moest aansluiten aan een gemeente heb ik op de korste tijd de voorgangers over de vloer, en zal het niet lang duren eer ik op straat zal worden gezet

In de R.K.K mocht er zelfs geen bijbel in de gezinnen zijn, we moesten het doen met wat meneer pastoor op de kansel afriep (zal ondertussen al wel veranderd zijn) maar zo ben ik in de kerk groot gebracht, zonder ooit de bijbel hebben gelezen,
Dan in een evangelishe gemeente , ben er zelf nooit uit weggegaan, de splitsingen zorgde daar zelf voor
het laatste was dat de gemeente werd opgeboekt vanwege hoererij van de Voorganger
Dus jou conclusie over mij klopt langs geen kanten ik ben nooit uit mezelf ergens uitgegaan
Jaren thuis in de bijbel blijven zoeken,totdat ik heel (toevallig)met een Messiaanse Jood in aanraking ben gekomen
Trouwens een gebedsverhoring, ik bad Tot YHWH om terug naar de oorsprokelijke leer te kunnen gaan,
In mijn zoektijd heb ik al de leringen die ik maar vond onderzocht, en dan Ja op een wonderljke wijze met Hen in aanraking gekomen

Sil

Thorgrem

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #43 Gepost op: augustus 10, 2008, 11:32:46 am »

quote:

sil schreef op 10 augustus 2008 om 11:20:
Dat is ook zo, maar de éérste gelovigen werden allemaal in hun nek nagekeken, ze hebben zelfs hun leven daarvoor gegeven
Welk deel van de geschiedenis snap je niet? Het deel waarin de toenmalig Messias belijdende joden het jodendom uitgeknikkerd werden of het deel dat joden de Messias niet erkennen?

quote:

Het zijn door de Joden dat Yeshua en zijn Apostelen vervolgd werden, en het zal zeker's niet bij hun zijn dat ik ga schuilen, trouwens zij erkennen Yeshua '(nog) niet als hun verlosser
Vrij wisselvallig zou ik niet noemen
Als de voorganger de vrouwtje's veel te graag gaat zien, en de gemeente daardoor op zijn kop gaat, als er door allerlei scheuringen, ik heb er persoonlijk drie meegemaakt, en daarna hoe er geroddeld werd over de broeder's
Niet netje's allemaal
Mensen die uitgezet werden, omdat ze niet eens zijn met de lering, moet ik verder gaan, ik denk het niet
Trouwens als ik me moest aansluiten aan een gemeente heb ik op de korste tijd de voorgangers over de vloer, en zal het niet lang duren eer ik op straat zal worden gezet
Je zou me er niet mee gaan vermoeien, en dan doe je het vervolgens als nog.

quote:

In de R.K.K mocht er zelfs geen bijbel in de gezinnen zijn,
Hebben we het al een keer over gehad en toen kwamen we al tot de conclusie dat dit niets te maken heeft met de leer van de katholieke kerk. Beetje spijtig dat je het nu weer zo moet presenteren.

quote:

we moesten het doen met wat meneer pastoor op de kansel afriep (zal ondertussen al wel veranderd zijn) maar zo ben ik in de kerk groot gebracht, zonder ooit de bijbel hebben gelezen,
Meneer de pastoor las elke (zon)dag uit de Bijbel voor (3 maal tijdens de viering waarvan een evangelie lezing) volgens een vast schema zodat je na drie jaar alle belangrijke dingen gehoord had. Dat is nog steeds zo. Wellicht dus dat je de Bijbel zelf nooit gelezen hebt als kind, je bent er zeker in onderwezen en je hebt de teksten gehoord.

quote:

Dan in een evangelishe gemeente , ben er zelf nooit uit weggegaan, de splitsingen zorgde daar zelf voor
het laatste was dat de gemeente werd opgeboekt vanwege hoererij van de Voorganger
Dus jou conclusie over mij klopt langs geen kanten ik ben nooit uit mezelf ergens uitgegaan
Jaren thuis in de bijbel blijven zoeken,totdat ik heel (toevallig)met een Messiaanse Jood in aanraking ben gekomen
Trouwens een gebedsverhoring, ik bad Tot YHWH om terug naar de oorsprokelijke leer te kunnen gaan,
In mijn zoektijd heb ik al de leringen die ik maar vond onderzocht, en dan Ja op een wonderljke wijze met Hen in aanraking gekomen

Sil

Je zou me er niet mee vermoeien en nu doe je het weer. Vervelend dat je zulke ervaringen hebt meegemaakt, maar jouw persoonlijke ervaringen zijn niet maatgevend. En vetrek je nu weer wanneer de Messias belijdende gemeente je een vervelende ervaring geeft, ga je dan weer naar het volgende?

Hoe dan ook, ik weet inmiddels al wel weer genoeg om het gesprek bij deze af te sluiten want het gaat weer werkelijk nergens over.

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #44 Gepost op: augustus 10, 2008, 11:40:08 am »
Nergens zijn er volmaakte mensen,
Maar de leer die ze verkondigen zijn tot nu toe ,is de Leer die Yeshua en de Apostelen brachten
Deze leer heb ik in geen enkele kerk of gemeente gehoordt,
De kerken hebben de vervangings theologie
Vergeet het dat Joden zich zullen bekeren tot de leer van de kerken,
dat verwachten jullie, maar het zal niet gebeuren, eerder's anders'om

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #45 Gepost op: augustus 10, 2008, 01:10:20 pm »

quote:

markopc schreef op 10 augustus 2008 om 05:13:
gaitema,
Dit is mijn punt.  Je kunt niet laster de institutie van de kerk zonder ook oordelend over de mensen die de kerk zijn.

Precies als de kerk als "een lichaam" bestaat, dan ook is het noch een spook noch een drom van ongeordende parten, niets maar een mensenmassa.  Het is een bepaalde volk met hun eigen regels en bestuursapparat. In kort, het is een institutie.

"Gehoorzaam uw leiders en schik u naar hen, want zij waken over uw leven en zullen daarvan ook rekenschap moeten afleggen." Heb 13:17

"Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen." Eph 4:14
Dat ben ik met je eens. Als een soort familie. Daarom is een gemeenschap van christenen ook goed.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #46 Gepost op: augustus 10, 2008, 01:29:56 pm »

quote:

sil schreef op 10 augustus 2008 om 11:40:
Nergens zijn er volmaakte mensen,
Maar de leer die ze verkondigen zijn tot nu toe ,is de Leer die Yeshua en de Apostelen brachten
Deze leer heb ik in geen enkele kerk of gemeente gehoordt,
De kerken hebben de vervangings theologie
Vergeet het dat Joden zich zullen bekeren tot de leer van de kerken,
dat verwachten jullie, maar het zal niet gebeuren, eerder's anders'om
Je draaft iedere keer totaal door. Hoezo vervangingstheologie? Onzin. Er zijn wat punten verkeert opgevat en anders weergegeven. Maar de kerk van het evangelie is niet verdwenen. Je moet wel klein over God denken dat Hij geen trouwe voorgangers onder de christenen heeft laten ontstaan. Je tast daarmee Gods werk aan. Hij is aan het werk, maar jij ontkent dat. Ik zou wel eens willen zien wat jij zou doen als je in onze kerk in een jeugddienstcommissie werd gezet en mee mag doen met het organiseren van een jeugddienst voor de hervormde, gereformeerde en vrij evangelische gemeente in ons dorp die dat gezamelijk houden.Ik zou wel eens willen zien wat je zou doen als je leiding mag geven over een christelijke tienersclub en hen de bleide boodschap mag geven. Volgens mij kom je dan zwaar in de problemen.

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #47 Gepost op: augustus 10, 2008, 02:30:27 pm »
Het koninklijke bruiloftsmaal
22
1 En Jezus antwoordde en sprak wederom in gelijkenissen tot hen en zeide: 2 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een koning, die voor zijn zoon een bruiloft aanrichtte. 3 En hij zond zijn slaven uit om de ter bruiloft genodigden te roepen, doch zij wilden niet komen. 4 Wederom zond hij andere slaven uit, met de boodschap: Zegt de genodigden: Zie, ik heb mijn maaltijd bereid, mijn ossen en gemeste beesten zijn geslacht en alles is gereed; komt tot de bruiloft. 5 Maar zij sloegen er geen acht op en gingen heen, de een naar zijn akker, de ander naar zijn zaken. 6 De overigen grepen zijn slaven, en zij mishandelden en doodden hen. 7 En de koning werd toornig, en hij zond zijn legers uit en verdelgde die moordenaars en stak hun stad in brand. 8 Toen zeide hij tot zijn slaven: De bruiloft is wel gereed, maar de genodigden waren het niet waard. 9 Gaat daarom naar de kruispunten der wegen en nodigt allen, die gij aantreft, tot de bruiloft. 10 En die slaven gingen naar de wegen en verzamelden allen, die zij aantroffen, zowel slechten als goeden. En de bruiloftszaal werd vol met hen, die aanlagen. 11 Toen de koning binnentrad om hen, die aanlagen, te overzien, zag hij daar iemand, die geen bruiloftskleed aanhad. 12 En hij zeide tot hem: Vriend, hoe zijt gij hier gekomen zonder bruiloftskleed? En hij verstomde. 13 Toen zeide de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Sil

Hoe moet dit uitgelegd worden

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #48 Gepost op: augustus 10, 2008, 07:21:34 pm »
Hoe denk je dat wij dat uitleggen Sil? Ik heb het je immers al uitgelegd, maar je erkent mijn broeders en zusters niet. Dan heb ik het over kinderen die ik als clubleider leid, over de 30 jarige voorganger die vol voor God wil gaan. Dan heb ik het over een andere dominee van me die als bijbelsmokkelaar in het oude Sofjet Unie heeft gewerkt voor stichting OpenDoors, voorzitters is geweest van Youth for Christ Nederland en daadwerkelijk wonderen heeft meegemaakt.  Dan heb ik het over mijn moeder die op jonge leeftijd zijn beiden ouders verloor en erstig opzoek ging naar God om te weten of ze wel in de hemel zijn. Dan heb ik het over mijn oom die jaren psygisch naar de knoppen was, maar uiteindelijk door de dokter weer bovenjan kwam en de kerk weer is gaan bezoeken. Dan heb ik het over zoveel broeders en zusters die tot de smalle weg behoren. En wat zeg jij dan Sil?
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2008, 07:22:50 pm door gaitema »

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #49 Gepost op: augustus 10, 2008, 07:49:23 pm »
Dat Yahweh zijn kinderen kent, Hij kent de harten van zijn Volk

Dit is blijkbaar moeilijk ,

Wat zegt Yeshua, zij die de wil van de Vader doen, omziet naar de weduwe, omzien naar de armen, omzien naar de misdeelden

De rijke jongeling

16 En zie, iemand kwam tot Hem en zeide: Meester, wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?
 17 Hij zeide tot hem: Wat vraagt gij Mij naar het goede? Eén is de Goede. Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden.
18 Hij zeide tot Hem: Welke? Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven,
 19 eer uw vader en uw moeder, en gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
 20 De jongeling zeide tot Hem: Dat alles heb ik in acht genomen; waarin schiet ik nog te kort?
21 Jezus zeide tot hem: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemelen hebben, en kom hier, volg Mij.
22 Toen de jongeling [dit] woord hoorde, ging hij bedroefd heen, want hij bezat vele goederen.
23 Jezus zeide tot zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, een rijke zal moeilijk het Koninkrijk der hemelen binnengaan.
 24 Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat.
 25 Toen de discipelen dit hoorden, waren zij zeer verslagen en zeiden: Wie kan dan behouden worden?
 26 Jezus zag hen aan en zeide: Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

Sil