quote:
Kan er nog wel wat van zeggen maar een heel artikel is gewoon veel te uitgebreid om helemaal op in te gaan.
Een klein stukje eruit:
quote:
Laten we het eerste behandelen — dat een wolk Hem onttrok en dat Hij op dezelfde wijze terug zou komen. Het is duidelijk dat het Nieuwe Testament leert dat Jezus' komst met wolken omgeven zou zijn (Matthéüs 24:30; 26:64; Markus 13:26; 14:62; Lukas 21:27). Om te willen dat de Schrift wordt verklaard door de Schrift (zoals u er terecht op aandringt "dat Schrift de Schrift MOET verklaren"), gaan wij eens kijken naar een aantal passages uit het Oude Testament die ons kunnen helpen om het Nieuwe te begrijpen.
Exodus 16:10 – Terwijl nu Aäron sprak tot de gehele vergadering der Israëlieten, richtten zij hun blik naar de woestijn – en zie, de heerlijkheid des HEREN verscheen in een wolk.
Exodus 19:9 – Daarna zeide de HERE tot Mozes: Zie, Ik kom tot u in een donkere wolk, opdat het volk kan horen, wanneer Ik met u spreek, en zij ook voor altoos in u geloven. En Mozes deelde de woorden van het volk aan de HERE mee.
Exodus 34:5 – En de HERE daalde neder in een wolk, stelde Zich daar bij hem en riep de naam des HEREN uit.
Leviticus 16:2 – De HERE nu zeide tot Mozes: Spreek tot uw broeder Aäron, dat hij niet te allen tijde kome in het heiligdom binnen het voorhangsel voor het verzoendeksel dat op de ark ligt, opdat hij niet sterve; want in de wolk verschijn Ik boven het verzoendeksel.
Numeri 11:25 – Toen daalde de HERE in de wolk neder en sprak tot hem....
Merk op dat in een aantal van deze passages, gezegd wordt dat Jahweh "gekomen" is, Hij "daalde neder," en "verscheen." Deze taal is gelijk aan de taal die Jezus gebruikte om naar Zijn eigen wederkomst te verwijzen. Vraag: werd tijdens deze keren het "lichaam" van Jahweh gezien of was het slechts dat de wolk de aanwezigheid van God duidelijk maakte? Waren deze manifestaties van Jahweh "lichamelijk en fysiek?" Het antwoord ligt voor de hand.
Tja, hoe kun je dit nu helemaal gelijk gaan trekken aan wat er in het NT gebeurt:
Jezus is het beeld van de onzichtbare God - zie Colossenzen. Hem kunnen we zien, itt tot Jahweh die in een wolk was.
Pas als je Hem ziet, zie je de Vader.
'Een wolk ontrok Hem aan hun ogen': Eerst zagen ze Hem, (anders dus dan Jahweh) Hij ging omhoog richting hemel en een wolk zorgde ervoor dat ze Hem niet meer zagen. (Dat is nog steeds anders dan Jahweh
in een wolk...)
Jahweh was niet zichtbaar
dan in een wolk...
Alleen Mozes heeft ooit Hem van achteren gezien....
Verder: Je kunt niet helemaal hard maken dat het hetzelfde zou zijn: het OT is in het Hebreeuws geschreven en het NT in het Grieks.
Volgende gedeelte uit je artikel:
quote:
Merk op dat in de Nieuwtestamentische verwijzingen van Jezus' komst op de wolken, de meerderheid van de geleerden het erover eens is dat Jezus naar deze passage terugwijst, verwijzende naar Zichzelf als de "mensenzoon" in Daniël. Was het belangrijkste punt van Jezus door dat te doen ter verdediging van een "fysieke, lichamelijke" komst, of was het meer om Zichzelf te identificeren met die mensenzoon welke heerlijkheid en een koninkrijk zou ontvangen die nooit wordt beëindigd of zal vergaan (zie Daniël 7:14). Preteristen geloven het laatstgenoemde.
Men zet deze twee dingen
ten onrechte tegenover elkaar. Nergens voor nodig.
Jezus ontvangt een onverderfelijk Koningschap. Nogmaals: waarom dat niet
ook letterlijk zo kan zijn, is me nog steeds zeer onduidelijk.
Er staat nog steeds de tekst uit Lucas 24 waar Jezus na Zijn opstanding een verheerlijkt
lichaam heeft bestaande uit vlees en beenderen....
quote:
Merk op dat de getuigen van Christus hemelvaart op de Olijfberg – de apostelen waren. Jullie futuristen houden vol dat de komst van Christus "op dezelfde wijze" moet zijn zoals de apostelen Hem in deze passage hebben zien heengaan. Jullie drukken zo hard op de lichamelijke/fysieke aspecten (welke er niet zijn), dat jullie een vrachtwagen vol vragen openlaten.
Bijvoorbeeld, jullie houden vol dat bij Zijn wederkomst "elk oog Hem zal zien." Maar in Handelingen 1:9-11, zag niet elk oog Hem, dat deden alleen de ogen van de apostelen. Hoe kunnen jullie dan zeggen dat de wederkomst van Christus "op dezelfde wijze" moet zijn als Zijn hemelvaart op de Olijfberg?
* Ik ga weg van huis en verdwijn omzichtbaar in de mist...
Als ik netzo terug kom, dan kom ik terug uit de mist en kom zo naar mijn huis...
Of er nu honderd mensen staan te kijken als ik terugkom en 20 stonden te kijken toen ik wegging, is niet relevant voor het weggaan en terugkomen
op dezelfde wijze.
* Als de koningin naar een ver land vertrekt met een vliegtuig van Schiphol, is het duidelijk dat als ze op dezelfde wijze terugkomt, ze ook met een vliegtuig terugkomt - op Schiphol.....
Of bij het weggaan haar kinderen haar uitzwaaien en bij het terugkomen voor mijn part het hele nederlandse volk het vliegtuig ziet landen, maakt daarvoor niets uit.
quote:
Artikel:
Verder geloven de meeste futuristen dat de wederkomst van Christus beschreven is in Openbaring 19:11-16. Met dit in gedachten, zijn hier een paar andere vragen:
In Handelingen 1:9-11 ging Jezus vanaf de Olijfberg niet heen op een wit paard. Hoe kan Zijn wederkomst dan op een wit paard zijn als verondersteld wordt dat het "op dezelfde wijze" zal zijn?
Ging Jezus heen met "Zijn ogen waren een vuurvlam en op Zijn hoofd waren vele kronen?" Zo niet, hoe kunt u dan zeggen dat Hij "op dezelfde wijze" terugkomt?
Jezus ging niet heen met de heerscharen van de hemel die Hem volgden op witte paarden. Hoe kunt u zeggen dat Zijn wederkomst "op dezelfde wijze" zal zijn?
Ging Jezus heen met een scherp zwaard in Zijn mond en op Zijn kleed geschreven de naam "Koning der koningen en Heer der heren?" Zo niet, hoe kunt u zeggen dat Hij "op dezelfde wijze" terugkomt?
Handelingen beschrijft een letterlijke gebeurtenis die men zo heeft gezien en wat zo is gebeurd.
Openbaring beschrijft ook een letterlijke gebeurtenis: Jezus komt weer - maar het taalgebruik in Openbaring is itt de evangelien en de Handelingen,
beeldend zoals in de vioenen in het OT ook het geval is.
Vandaar het verschil.

Je kunt dit dan ook daarom, niet met elkaar gaan vergelijken,.
Waarom pakt men dan geen tekst uit Zacharia waar staat dat Hij weerkomt en zijn voeten zullen staan op de Olijfberg?

Daarna zal Hij strijden voor zijn volk is het vervolg in Zacharia. .... (Dat wordt uitgebeeld door het witte paard in Op. 19)
En Jeruzalem wordt bevrijd en niet verwoest zoals in 70 Dit staat ook heel mooi parallel in Openbaring 19.

Handelingen 1 gaat puur om
het komen en weggaan van de persoon zelf: vanaf de Olijfberg naar boven, tot een wolk Hem onttrekt aan hun ogen....
Zo komt Hij ook terug: op de wolken, tot op de Olijfberg....
Wat Hij daarna gaat doen en wie er allemaal bij is betrokken kan overduidelijk uit andere bijbelgedeelten over de
verschijning van de Heer (zoals deze komst ook wel wordt genoemd) worden gehaald.
quote:
Tot besluit, Handelingen 1:11 kan niet worden gebruikt om het geloof dogmatisch te rechtvaardigen dat Jezus' wederkomst "lichamelijk en fysiek" zal zijn. In feite wordt het beter gebruikt om de zaak te bouwen dat Zijn komst "in de wolken" zal zijn (in associatie met de "mensenzoon" in Daniël 7:13) en "aan hun ogen" (onzichtbaar) wat de Preteristen geloven.
Jezus was niet vanf het eerste moment op de Olijfverg al ontrokken aan hun ogen. Dus bij de (weder)komst zal het toch ook vanuit de wolk zichtbaar moeten worden. Daarom heet het ook 'de verschijning' en Hij blijft niet in de wolk hangen ofzo.
Het NT maakt God juist openbaar, in het OT
moest Hij nog wel in de wolk blijven: niemand kon God zien en leven.....
quote:
Dat duidt juist op het tegenovergestelde.
Jezus gaat weg maar laat ons niet alleen als wezen achter: de discipelen moesten nadat Hij naar de hemel was gegaan, wachten op de Geest die als Parakleet naar de aarde kwam en een onderpand is voor de gelovige..
als
bewijs dat we bij Jezus horen.....
De Trooster omdat Jezus Zelf nu niet lichamelijk meer bij ons is op aarde... We kunnen Hem niet zien in deze tijd.
Straks zullen we Hem zien 'van aangezicht tot aangezicht'......
quote:
Volgens mij zei God dat sommigen de dood niet zouden smaken voordat Hij zou komen om te oordelen

Dat
maak jij ervan want er staat volgens jouw eigen citaat uit de evangelien dit in die teksten:
quote:
Mar 9,1
En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien,dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.
Luc 9,27
Ik zeg u in waarheid, er zijn sommigen onder degenen die hier staan, welke voorzeker de dood niet zullen smaken, voordat zij het Koninkrijk Gods gezien hebben.
Er wordt niets over oordelen gezegd.
quote:
en ik denk dat je Petrus misquote wanneer je meent dat hij dat zou tegenspreken.
Nee hoor.
I.i.g. kun je er niet omheen dat Petrus aangeeft dat God
wacht met de belofte van Zijn komst omdat Hij niet wil dat er sommigen verloren gaan maar dat allen tot bekering komen....
Is Hij er dus (al), ga je verloren als je daarna pas je wilt bekeren, je bent dan domweg te laat.....
quote:
Nu houd ik er over op hoor, let's agree to disagree!
Dat laatste heb je helemaal gelijk in.