Ik ben nog redelijk wakker, dus maar weer ff proberen een recensietje uit m'n pc rammelen.
Afgelopen dinsdag heb ik, zoals in de filmdraad al gemeld, 'Abre los ojos' gezien. Regisseur van deze film is Alejandro Amenabar. Dankzij het succes van Abre kreeg de talentvolle Spanjaard van Hollywood een bak centen om een Engelstalige film te maken: het in Europa opgenomen 'The Others.'
Het verhaal van The Others speelt zich af in het begin van de Tweede Wereldoorlog. Op het mistige Kanaaleiland Jersey woont de jonge moeder Grace (Nicole Kidman) met haar twee kinderen in een knoert van een villa. De vader des huizes is in Frankrijk tegen de Duitsers aan het vechten en van hem is al maanden niks meer vernomen. Grace vermoedt dat hij dood is. In zo'n groot huis is wat hulp in de huishouding nooit weg, en daarom komt het Grace goed uit dat drie mensen zich aan de deur melden om bij haar in dienst te treden: Een oude huishoudster, een meisje dat niet kan praten en een oude tuinman. Ze moeten een aantal merkwaardige huisregels in acht nemen. Zo dienen de gordijnen gesloten te blijven omdat de kinderen niet tegen daglicht kunnen en mag er nooit meer dan 1 deur tegelijkertijd open zijn in een kamer.
De ietwat hysterische Grace krijgt het nog meer op de zenuwen als haar kinderen melden dat ze geesten zien in het huis. De streng katholieke Grace geloof de kinderen aanvankelijk niet en pijnigt hun tere kinderzieltjes met enge verhalen over de hel en het vagevuur. Langzaam komt ze echter tot de conclusie dat er toch iets niet helemaal pluis is...
The Others is een sfeervolle, trage film die het moet hebben van suggestie (net als bijv. 'Signs') Er vloeit geen druppel bloed, maar geluiden, gezichtsuitdrukkingen, licht en schaduweffecten etc. zorgen ervoor dat kijkers die er gevoelig voor zijn de angst naar de strot vliegt. Zelf vond ik The Others niet zo eng, maar de sfeer en het acteerwerk bevielen me heel goed. Nicole Kidman is ouderwets goed op dreef en de twee kinderen zijn geweldig.
Het slot van The Others is tamelijk verrassend. Woensdag zag ik 'm voor de tweede keer en toen vielen veel clues en aanwijzingen mooi op hun plaats. Net als bij The Sixth Sense. The Others komt het best tot zijn recht als je er rustig voor gaat zitten/liggen en je laat 'opnemen' in het verhaal. Wie geen geduld heeft, kan de film beter links laten liggen.