Auteur Topic: Gereformeerd onderwijs: help  (gelezen 10504 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Gereformeerd onderwijs: help
« Gepost op: september 17, 2008, 08:09:38 pm »
Onze zoon wordt in februari vier. Om redenen die er hier niet toe doen hebben wij besloten hem naar een algemeen-christelijke basisschool te sturen en niet naar de gereformeerde basisschool die hier wel in het dorp is. We hebben hierop zeer uiteenlopende positieve én negatieve reacties gehad.

Nu ben ik net gevraagd om op een opvoed-inloopochtend een "inleiding" te houden over schoolkeus, gereformeerd ja of nee, en indien nee: hoe betrek je dan je kind goed bij de gemeente.

Ik zit te twijfelen of ik dit moet doen.

Voor:
- Ik weet dat schoolkeuze bij meer mensen leeft, dat gereformeerd basisonderwijs niet een vanzelfsprekende keus is voor nog een aantal andere mensen en ik vind het belangrijk dat het een bespreekbaar onderwerp is.
- Dit heb ik al eens laten doorschemeren op zo'n ochtend, dus ik voel me wel een beetje verplicht het te doen.
- Ik ben zelf benieuwd naar de ideëen van anderen.

Tegen:
- Het ligt ontzettend gevoelig in onze gemeente
- Ik ben bang voor erg vervelende discussies
- Ik vind het beslist niet leuk als veel mensen boos op me zijn
- Ik wil geen mensen kwetsen of voor het hoofd stoten en ik wil niet overkomen alsof ik loop te stoken
- Ik weet niet zeker of ik wel geschikt ben om een dergelijk gesprek (dat is namelijk de bedoeling, een gesprek en geen discussie en al helemáál geen ruzie) in goede banen te leiden.

Vragen:

Is het een goed plan om dit te doen? Moet ik (gezien mijn koudwatervrees en andere bezwaren) degene zijn die het doet? Hoe zou je zelf reageren als dit onderwerp besproken wordt in de gemeente, denk je: goed dat iemand er eens over begint, of denk je dat op die manier het gemeenteleven wordt benadeeld en vind je het maar gestook?

edit: en als je vindt dat ik 't moet doen, wat zijn dan je tips?

NB: het is met nadruk NIET de bedoeling dat in dit topic gediscussieerd gaat worden over schoolkeuze an sich. Als de discussie die kant op gaat zal die worden afgesplitst. Hier mag gepraat worden op meta-niveau of het een goed idee is om het gesprek over schoolkeuze binnen een gemeente op gang te brengen en meer specifiek, wat ik aanmoet met het verzoek.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 08:15:59 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 17, 2008, 08:13:22 pm »
Als ik héél eerlijk ben denk ik trouwens dat het schoolkeuze-probleem bij slechts weinig van de gemeenteleden écht speelt en dat de meesten, hoewel ze wel eens andere overwegingen gehad hebben, uiteindelijk toch min of meer vanzelfsprekend wél voor de gereformeerde school kiezen. Waar niks mis mee is, maar wat misschien wel het draagvlak voor de discussie en het onderwerp vermindert.

En nee, dit is geen smoesje om er onderuit te komen, dit denk ik echt  :P

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 17, 2008, 08:59:17 pm »
Het lijkt mij beter om je standpunt uit te leggen als iemand erom vraagt. Als je zo'n onderwerp in een groep gaat bespreken komen er onafwendbaar voor- en tegenstanders, en ik krijg het idee dat je daar niet op zit te wachten.
Ieder mag toch in vrijheid zijn keuze maken......?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 17, 2008, 10:17:46 pm »
Ik zou het niet zelf leiden iig, dat kan imho beter iemand doen die 'neutraal' erin staat. Eventueel kun je wel beloven dat je zo'n avond aanwezig zult zijn? Dan ben je zelf ook minder direct het onderwerp van discussie; als jij de avond leidt stel je je wel meteen op als discussie-onderwerp die zijn keus moet verantwoorden.

Hebben jullie kindernevendiensten? Hier wordt er wel over nagedacht iets dergelijks op te starten. De CGK hier heeft een goed systeem daarvoor, vind ik. (Myrthe gaat naar een RK school dus ik ben daar ook mee bezig.)
CGK heeft: 0-2 jaar crèche, 3-4 jaar kinderverteldienst tijdens de ochtenddienst (beginnen in gewone kerkdienst en vertrekken na het woord voor de kinderen; ouders halen na de dienst hun kind weer op), 5-6 jaar kindernevendienst tijdens ochtenddienst (idem als 3-4 jr), 7-8 jaar kindernevendienst tijdens ochtenddienst (komen na de preek weer terug), 9-10 jr kindernevendienst tijdens preek in middagdienst, 11-12 jr voorcatechese tijdens preek in middagdienst, dinsdags catechisatie vanaf 12 jr.

Overigens gaat Myrthe liever mee naar de kerk dan naar de 3+-crèche bij ons (waar ook een bijbelverhaal verteld wordt met liedje en werkje). Kan ze lekker tekenen. ;)

O, en misschien nog een tip: als je een jaarabonnement neemt op Aan de Hand voor ¤32,60 krijg je meteen het Groot Kinderbijbellees-, kleur-/muziekboek + meezingCD twv ca ¤40 cadeau. Een kinderbijbel'systeem' met bij elk bijbelverhaal een (nieuw) liedje, plus kleurplaat. :)
http://www.aandehand.nl/abonneren

Ze hebben ook een eigen sprekersteam dat je kunt bellen om zo'n avond te verzorgen als waarvoor jij gevraagd bent ;) http://www.ebmedia.nl/abodienst/aktieadh_sprekersteam.html
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 11:22:53 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

dovanlo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 17, 2008, 11:08:45 pm »
Bumblebee, ik zou het NIET doen. En waarom niet? Omdat je het schoolsysteem nog niet kent (ik ga ervan uit je schoolgaand kind jullie oudste is?)  en daarmee ws. meteen een soort stok geeft om je mee om je oren te geven. Ik wist ook niet wat me te wachten stond toen ik de schoolkeuze maakte. Nu zou ik "van binnenuit" nóg meer mijn keuze kunnen beargumenteren dan vóór onze oudste naar school ging.
Ik denk dat de kans te groot is dat je onderwerp van discussie word. Jôh en met al die zwangerschaphormonen nog in je lijf... de tranen zó voor de grijp... niet aan beginnen... :-)

Idd. laat een neutraal iemand het leiden (iemand zonder kinderen ;-)) en wees op die avond mét je man aanwezig!

En: wat is de waarde van zo'n avond als jij denkt dat het onderwerp niet of nauwelijks leeft??

Nou tot zover mijn reactie.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 17, 2008, 11:23:13 pm »
Lijkt me ook inderdaad, het is niet zomaar iets. Tegenstanders kunnen nogal moeilijk doen vrees ik, daar heb ik in het verleden ervaring mee.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 18, 2008, 12:35:15 am »
Tegenstanders van wat?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 18, 2008, 08:47:41 am »
Ik sluit me aan bij m'n voorgangers hier: niet doen. Goed als ze jou je verhaal laten doen, maar niet tegelijk het gesprek leiden. Je hebt een 'exotisch' en misschien lastig verhaal voor veel mensen. Prima, moet absoluut verteld worden in zo'n gesprek/discussie, maar zo'n gesprek moet je laten leiden door een neutraal persoon. Niet de directeur van de gereformeerde basisschool dus, maar ook jij niet.

(hmm, dat is precies wat Marloes zei...)
« Laatst bewerkt op: september 18, 2008, 09:19:22 pm door Pooh »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 18, 2008, 08:58:00 am »
Wat ik niet snap: is een 'inleiding' houden hetzelfde als het gesprek 'leiden'? Volgens mij heeft BBB nergens gezegd dat ze het gesprek moet 'leiden'...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 18, 2008, 09:06:16 am »
Hallo allemaal, bedankt voor alle reacties. Ik ben eruit: ik doe 't niet.  Dit gaat een vervelende discussie worden, zeker in onze traditionele gemeente en ik wil daar niet het lijdend voorwerp van worden.

@Mezza: sorry, dan was ik onduidelijk. Het was de bedoeling dat ik een soort presentatie zou gaan houden over schoolkeus in het algemeen en die van ons in het bijzonder (omdat wij dus een afwijkende keus hebben gemaakt) en daarna ook het gesprek zou "voorzitten".

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 18, 2008, 09:08:11 am »
Iets beter lezen, Mezz:

quote:

Bumblebee schreef op 17 september 2008 om 20:09:
[...]
Voor:
- Ik weet dat schoolkeuze bij meer mensen leeft, dat gereformeerd basisonderwijs niet een vanzelfsprekende keus is voor nog een aantal andere mensen en ik vind het belangrijk dat het een bespreekbaar onderwerp is.
- Dit heb ik al eens laten doorschemeren op zo'n ochtend, dus ik voel me wel een beetje verplicht het te doen.
- Ik ben zelf benieuwd naar de ideëen van anderen.

Tegen:
- Het ligt ontzettend gevoelig in onze gemeente
- Ik ben bang voor erg vervelende discussies
- Ik vind het beslist niet leuk als veel mensen boos op me zijn
- Ik wil geen mensen kwetsen of voor het hoofd stoten en ik wil niet overkomen alsof ik loop te stoken
- Ik weet niet zeker of ik wel geschikt ben om een dergelijk gesprek (dat is namelijk de bedoeling, een gesprek en geen discussie en al helemáál geen ruzie) in goede banen te leiden.

[...]
computerfout: een vreemde een in de byte

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 18, 2008, 09:30:12 am »

quote:

Bumblebee schreef op 18 september 2008 om 09:06:
Hallo allemaal, bedankt voor alle reacties. Ik ben eruit: ik doe 't niet.  Dit gaat een vervelende discussie worden, zeker in onze traditionele gemeente en ik wil daar niet het lijdend voorwerp van worden.

Kun je niet zeggen dat je graag wilt vertellen over jouw keuzes, maar dat je graag wilt dat iemand anders dan 't gesprek leidt? Krijg je misschien nog steeds vervelende reacties, maar hoef je het zelf niet in goede banen te leiden, en kun je wel mensen aan 't denken zetten en vooral helpen met hun eigen vragen.
Heb je misschien iemand die neutraal is en dat wel zou willen doen?

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 01, 2008, 04:22:22 am »
Het is een wat late reaktie, maar toch schrijf ik!

De schrijfster schrikt terug voor vervelende discussies, en trok zich terug, klaarblijkelijk.

Als je een sterke overtuiging hebt, is dat niet erg verstandig.  Het is niet gemakkelijk om moedig te zijn, maar het op die momenten dat we juist diep kunnen bidden voor God`s kracht, en vervolgens echt God`s lifde en kracht kunnen ervaren.
Als zoiets te veel gebeurd op allerlei fronten, dan krijg je inderdaad een samenleving waar seculiere invloed meer en meer de overhand krijgt.

Kijk, het is niet aantrekkelijk, de spanning, de stress etc., maar de profeten stonden ook zo`n keuze.  
Ik heb een keer meegedaan met een demonstratie tegen het adoptierecht voor homosexuele echtparen in Den Haag - we waren te weinig echter, mensen toonden wel begrip maar uiteindelijk was het niet voldoende;  mensen hebben geen tijd altijd i.v.m. met werk, en anderen schrokken terug om in et openbaar te verschijnen.  We voelden wel enorm veel energie en kracht;  voor die tijd wel veel spanning echter.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 01, 2008, 07:48:46 am »
Als ik het goed begrijp, gaat ze discussies niet echt uit de weg, maar heeft ze ook geen zin om de discussies op te zoeken en te verharden. Daar schiet je namelijk veel minder mee op dan op een informele manier met mensen erover praten. Ze is bereid om haar standpunt te verdedigen, maar niet bereid om in een soort van debat haar eigen standpunt als het enig juiste neer te zetten.
Wat je laatste post betreft: ik heb op gereformeerde scholen gezeten, maar ik heb wel ontdekt dat het etiket 'gereformeerd' nog niet altijd betekent dat de sfeer op zo'n school wel goed is. Een gereformeerde school waar je kind gepest wordt, als een nummer behandeld wordt, niet gestimuleerd wordt zichzelf ook als waardevol voor God te zien, daar stuur ik mn kind liever toch niet naar toe als ik er ook voor kan kiezen om datzelfde kind naar een goede algemeen christelijke school te sturen, waar dat christenzijn ook uit de sfeer en de omgang met elkaar en de begeleiding van de kinderen blijkt. Maar die keus moet geen breuk worden met mijn andere gereformeerde broers en zussen die het etiket gereformeerd belangrijker vinden dan datgene waar dat etiket op geplakt zit. Dan leg ik ze liever op het moment dat ze ernaar vragen uit waarom ik die keus gemaakt heb. En dan alsjeblieft niet vanuit een houding: ik zit goed en jullie zitten hartstikke fout. Zo'n houding creëer je eigenlijk vanzelf als je op een officiele avond een gesprek over dat onderwerp moet inleiden en vervolgens ook leiden.
computerfout: een vreemde een in de byte

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 01, 2008, 10:32:02 am »
Modbreak:
Off-topic discussie afgesplitst naar Geref onderwijs en lijfstraffen

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 01, 2008, 12:07:48 pm »
Ik kan me goed voorstellen dat iemand die bewust een keuze heeft gemaakt niet het onderwerp van gesprek wil zijn in de gemeente. Het doel is namelijk een zo goed mogelijke keuze voor de eigen kinderen, niet om anderen te overtuigen van die keuze. Waarom zou je je in het beklaagdenbankje laten drukken?

Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje jammer dat het zo gevoelig ligt. Net alsof slechts de religieuze identiteit bepalend kan zijn voor een schoolkeuze. Ik zie het nut van gereformeerde streekscholen ook niet zo in, maar wellicht is dat een ander onderwerp.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2008, 12:09:04 pm door Thorgrem »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 01, 2008, 12:42:15 pm »
Ik krijg wel eens het idee dat mensen hun kinderen naar het gereformeerd onderwijs doen (of geacht worden dat te doen) omdat het onderwijs zelf een 'groot goed' is dat met veel strijd is verworven.

Ik vraag me dan af of mensen hun kinderen naar school doen om een groot goed in stand te houden of om hun kind goed te laten onderwijzen.

Ook vraag ik me af welke duidelijk meerwaarde gereformeerd onderwijs dan biedt. Waar zit hem dat 'grote goed' dan precies in? En is dat in deze tijd nog van belang?

Om maar eens een knuppel in het hoenderhok te gooien   :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 01, 2008, 12:59:22 pm »
Modbreak:
Aangezien mijn vraag is beantwoord vind ik het prima om dit onderwerp te laten afzwenken naar gereformeerd onderwijs in 't algemeen  :)

Praten over lijfstraffen kan in het andere, zojuist geopende topic.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 01, 2008, 04:57:36 pm »
@ Harmoniezoeker: om te gaan 'profeteren' over de juiste schoolkeuze of de houding daarin, lijkt me iets te ver gaan. Het is een kwestie die helemaal niets met 'waarheid' van doen heeft. De enige link die ik kan maken is die van zwakke en sterke christenen - juist dan zegt de Bijbel dat je je naaste niet moet gaan verzoeken.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 02, 2008, 08:10:25 am »
Verzoeken is niet goed inderdaad!

Een discussie uit de weg gaan, omdat het te `heet` zou kunnen worden is alleen niet zo goed;  juist door die uitdagingen positief aan te gaan, kunnen we sterker worden in het uitbrengen van onze mening t.b.v. onze (klein)kinderen, en hopelijk anderen ook inspireren!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 02, 2008, 09:28:03 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 02 december 2008 om 08:10:

Een discussie uit de weg gaan, omdat het te `heet` zou kunnen worden is alleen niet zo goed;  juist door die uitdagingen positief aan te gaan, kunnen we sterker worden in het uitbrengen van onze mening t.b.v. onze (klein)kinderen, en hopelijk anderen ook inspireren!

Ik vind het een prima idee om een discussie uit de weg te gaan als je denkt dat die je niet opbouwt en/of anderen niet opbouwt.

Zwijgen kan zilver goud zijn, spreken goud zilver

Bedankt Zwever  :)
« Laatst bewerkt op: december 02, 2008, 10:12:11 am door Mellon »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 02, 2008, 09:54:56 am »

quote:

Mellon schreef op 02 december 2008 om 09:28:
Zwijgen kan zilver zijn, spreken goud.
Eh, andersom B)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 02, 2008, 10:08:33 am »
Haha! Ja, sorry. Andersom dus.  8)7

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 03, 2008, 01:31:46 am »
Wij staan voor de vervolgkeuze:
onze oudste gaat naar algemeen chr, onderwijs, de tweede moet kiezen.Ík wil kiezen op kwaliteit en niet alleen op gereformeerd zijn.
de school van de oudste biedt kwaliteit, cijfers van de grefoschool krijgen we niet.
Hij moet eers aanmelden en dat willen wij pas als we weten welke zorg er is voor de leerling.
Lastig.
Ik ben grefo maar beslist niet voor automatisme van grefonderwijs.
Onderwijs moet GOED zijn en dat wil ik kunnen meten
Mail me maar als je wat wilt weten

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 03, 2008, 07:28:47 am »
Soms, is spreken goud, en zwijgen `oud-ijzer`

Mordechai zei tegen Esther:  `Als je op een tijd als deze niet spreekt ........`
Het was uitserst belangrijk voor haar om te spreken want de toekomst van haar volk stond op het spel;
in Nederland is het nu hetzelfde - als we nu niet meer met overtuiging en kracht duidelijk spreken over God`s ideaal, zal de goddeloosheid meer en meer om zich heen grijpen denk ik!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 03, 2008, 06:39:26 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 03 december 2008 om 07:28:
Soms, is spreken goud, en zwijgen `oud-ijzer`

Mordechai zei tegen Esther:  `Als je op een tijd als deze niet spreekt ........`
Het was uitserst belangrijk voor haar om te spreken want de toekomst van haar volk stond op het spel;
in Nederland is het nu hetzelfde - als we nu niet meer met overtuiging en kracht duidelijk spreken over God`s ideaal, zal de goddeloosheid meer en meer om zich heen grijpen denk ik!
Enne, wat heeft dat te maken met al dan niet gereformeerd onderwijs?
Zou GOD willen dat er gereformeerde scholen zijn (dan graag een onderbouwing natuurlijk) of zou GOD willen dat we zoutend zout zijn?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 03, 2008, 11:51:07 pm »
Ik ga niet te persoonlijk reageren, maar ik heb speciale hulp gehad op een speciale school zodat ik vervolgens gewoon dankzij deze school gewoon door kon naar de vbo. Ik kon voor die hulp naar een protestantse school in Rijssen of een Rooms katholieke school in Almelo. Mijn ouders kozen voor Almelo omdat deze school simpelweg een betere school is.
Een nieuwe start is een nieuw begin