Auteur Topic: Tweede kerkdienst  (gelezen 19096 keer)

Siep

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Gepost op: september 23, 2008, 10:49:12 am »
Vinden jullie het ook zo vervelend dat er in de middagdiensten zoveel mensen ontbreken?
Het gebeurt mij regelmatig dat ik, komend vanuit de kerk, wel mensen ontmoet die aan het wandelen, of lekker in de tuin aan het eten zijn.
Mijn vraag is: Hebben deze broeders en zusters minder de behoefte om met de andere broeders en zusters de gemeenschap in het delen van woord, brood en wijn?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #1 Gepost op: september 23, 2008, 12:04:38 pm »
Ik kan niet voor anderen spreken. Zelf skip ik de ochtend- of middagdienst regelmatig vanwege mijn gezondheid. Dat je me dan vlak voor of na kerktijd ziet wandelen is dan geen gebrek aan behoefte aan die gemeenschap, maar een ontspannen van alle indrukken uit de andere dienst die ik wel meegemaakt heb. Wat voor anderen redenen zijn om weg te blijven, weet ik niet. Ik kan wel zeggen dat bij een deel gemakzucht speelt, of dat ze inderdaad genoeg denken te hebben aan 1 dienst per week, maar dan laat ik vooroordelen spreken. Ik weet van sommige mensen dat die op een mooie zondag 's middags niet naar de kerk gaan maar in plaats daarvan met andere christenen van Gods mooie schepping genieten. Ik wil niet oordelen over dat argument, maar mijn argument zou het nooit zijn. Tenslotte zijn er meer momenten dan alleen onder de middagdienst op die ene zondag dat je van Gods schepping kunt genieten
computerfout: een vreemde een in de byte

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #2 Gepost op: september 23, 2008, 03:02:15 pm »

quote:

Siep schreef op 23 september 2008 om 10:49:
Vinden jullie het ook zo vervelend dat er in de middagdiensten zoveel mensen ontbreken?
Het gebeurt mij regelmatig dat ik, komend vanuit de kerk, wel mensen ontmoet die aan het wandelen, of lekker in de tuin aan het eten zijn.
Mijn vraag is: Hebben deze broeders en zusters minder de behoefte om met de andere broeders en zusters de gemeenschap in het delen van woord, brood en wijn?

Nee, ik vind dat helemaal niet vervelend. Heerlijk toch, mensen die weten te genieten van een mooie wandeling, goed eten, en zoveel ander moois dat God ze geeft?
Of zoals Paulus al zei: De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.

Maar misschien is het beter om binnen te gaan zitten, als je langs de weg naar de kerk woont...

Vosje

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #3 Gepost op: september 23, 2008, 05:05:14 pm »
Nee, ik vind dat niet vervelend.

Een ieder maakt zelf uit hoe vaak hij/ zij behoefte heeft aan het Woord en aan de gemeenschap met broeders en zusters.

Ook ik heb genoeg aan het Woord dat ik 's morgens gehoord heb en heb niet altijd behoefte aan de gemeenteleden maar ontmoet op mijn wandel/ fietstochtjes ook leuke mensen.

En als het regent, duik ik in mijn bed of lees een boek.

Harold-2

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #4 Gepost op: september 23, 2008, 05:08:16 pm »
In heel veel kerkstromingen is het normaal dat er alleen een ochtenddienst is. Dus ja, wat is goed en wat is fout. Wij gaan vaak maar 1x, en genieten de rest van de dag met het gezin (meestal even een lekkere wandeling in het bos). De werkweek is meestal al hectisch genoeg.

Vaak gaan we 's avonds dan wel naar een themadienst.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #5 Gepost op: september 23, 2008, 10:09:07 pm »
Ik kan meevoelen met bovenstaande posts, maar hoe zit het precies met de kerkenraad die "de gemeente op de dag des Heren tweemaal zal samenroepen voor de eredienst." (KO, art. 65) In hoeverre ben je bij afwezigheid ongehoorzaam aan een roeping vanuit de KR en hoe kwalijk is dat?

Harold-2

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #6 Gepost op: september 23, 2008, 10:12:09 pm »
Dat de zondag de dag des Heren is, is ook maar door de kerk ingesteld, net als de 2 diensten, dus daar kan ik weinig mee....

Thorgrem

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #7 Gepost op: september 23, 2008, 10:32:06 pm »

quote:

Harold-2 schreef op 23 september 2008 om 22:12:
Dat de zondag de dag des Heren is, is ook maar door de kerk ingesteld, net als de 2 diensten, dus daar kan ik weinig mee....

De Bijbel is ook door de Kerk ingesteld. Dus op zich kan ik weinig met zo'n antwoord.

Ik ga overigens lang elk weekend naar de kerk. Ik probeer het wel, maar de motivatie is er niet altijd. Als ik wel ga dan is dat op zaterdagavond of op zondag ochtend. Afhankelijk van de vieringen die er zijn. Overigens begint de viering op zondag hier in mijn parochie pas om half 11 dus op zich is dat wel een mooie tijd. In de middag heb ik dan nog tijd voor andere dingen zoals wandelen, fietsen, relaxen, tuinieren, studie of winkelen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #8 Gepost op: september 23, 2008, 11:03:55 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 23 september 2008 om 22:09:
Ik kan meevoelen met bovenstaande posts, maar hoe zit het precies met de kerkenraad die "de gemeente op de dag des Heren tweemaal zal samenroepen voor de eredienst." (KO, art. 65) In hoeverre ben je bij afwezigheid ongehoorzaam aan een roeping vanuit de KR en hoe kwalijk is dat?
Dat is in sommige kringen een veelgehoord argument, maar komt voort uit een volledig onbegrip van het doel van de KO. De KO schrijft hier voor dat de kerkeraad iets moet doen. Maar dat heeft niks met normale leden te maken. Het is gewoon een organisatorische verplichting. 'Ongehoorzaamheid aan de kerkeraad' is dan ook geen sprake van als je niet komt, als zoiets al zou bestaan.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2008, 11:04:38 pm door Pooh »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #9 Gepost op: september 23, 2008, 11:33:46 pm »

quote:

Pooh schreef op 23 september 2008 om 23:03:
[...]

Dat is in sommige kringen een veelgehoord argument, maar komt voort uit een volledig onbegrip van het doel van de KO. De KO schrijft hier voor dat de kerkeraad iets moet doen. Maar dat heeft niks met normale leden te maken. Het is gewoon een organisatorische verplichting. 'Ongehoorzaamheid aan de kerkeraad' is dan ook geen sprake van als je niet komt, als zoiets al zou bestaan.
Volgens mij gaat het wel verder dan een organisatorische verplichting. De KR zal de gemeente (de normale leden) twee maal op een zondag samenroepen. Kom je niet, dan ben je dus ongehoorzaam aan de oproep van de KR om samen te komen. Toch?
De bal ligt duidelijk niet alleen bij de KR in dit KO-artikel, maar ook bij de gemeente. Anders had er wel gestaan: 'De kerkenraad organiseert twee kerkdiensten op een zondag'. Maar er staat dus méér.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2008, 11:36:09 pm door Mezzamorpheus »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #10 Gepost op: september 23, 2008, 11:40:57 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 23 september 2008 om 23:33:Volgens mij gaat het wel verder dan een organisatorische verplichting. De KR zal de gemeente (de normale leden) twee maal op een zondag samenroepen. Kom je niet, dan ben je dus ongehoorzaam aan de oproep van de KR om samen te komen. Toch?
De bal ligt duidelijk niet alleen bij de KR in dit KO-artikel, maar ook bij de gemeente. Anders had er wel gestaan: 'De kerkenraad organiseert twee kerkdiensten op een zondag'. Maar er staat dus méér.
Het gaat inderdaad wel iets verder. In de Bijbel worden we opgeroepen om de samenkomsten niet te verzuimen (roepen de voorstanders).
Ik ben geen voorstander van een "twee keer moeten" maar van het aanbieden van diensten en bijeenkomsten die mensen uitnodigen om te komen.
Dus niet "de kerkenraad roept" maar "je wilt er bij zijn".
Dat zijn twee verschillende dingen lijkt mij.
Anderzijds ben ik dan ook weer tegen consumentisme (ik kom niet want er is niets te halen deze keer) en vaak gaan wij dan ook twee keer.
Per saldo is het ook goed om met broers en zussen samen te komen om onze Goede en Grote GOD te loven en te prijzen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Vosje

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #11 Gepost op: september 23, 2008, 11:44:47 pm »
*
« Laatst bewerkt op: september 28, 2008, 07:23:21 pm door Vosje »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #12 Gepost op: september 23, 2008, 11:47:45 pm »

quote:

Siep schreef op 23 september 2008 om 10:49:
Ik ben zelf lid van een kerk waar enkel een aantal 65plussers twee keer naar de kerk gaan, ook ik ben gewoon één keer te gaan. Het is nogal per persoon verschillend hoe vaak en waarom hij gaat. Ik kan daar dus geen helder antwoord op geven. Wat me wel opvalt is dat de meeste mensen steeds minder en minder gaan als ze de kans krijgen, het moet dus leven in je hart om naar de kerk te willen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #13 Gepost op: september 24, 2008, 12:25:24 am »

quote:

Vosje schreef op 23 september 2008 om 23:44:
Zeker is het goed om met de gemeente samen te komen maar als ik daar dan vervolgens als een zombie bij zit omdat ik de drukte niet aan kan.... en dus kalmerende middelen moet nemen om de dienst door te komen.

Kies ik toch liever voor mijn wandel/ fietstochtje 's middags.

Hoi Vosje;
 Ik ben een man met ass, kan niet tegen grote groepen, heb een hekel aan kerkzalen en tóch kan ik er zijn :)
Het is niet de bedoeling dat je zo zwaar belast wordt dat je middelen moet nemen om de dienst aan te kunnen (hoewel ik wel na de ochtenddienst een borrel neem :) ) Soms (in jouw geval dus) zijn er redenen waarom het niet kan of niet gaat. Ik heb die perioden ook gekend in mijn leven en kon soms zelfs de ochtenddiensten niet meemaken. Ik denk dat we in deze draad over algemeenheden kletsen en niet over bijzondere situaties zoals waar jij in zit. Ik hoop dat je dat begrijpt.

Vosje

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #14 Gepost op: september 24, 2008, 12:27:35 am »
oké

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #15 Gepost op: september 24, 2008, 12:27:40 am »

quote:

gaitema schreef op 23 september 2008 om 23:47:
[...]

Ik ben zelf lid van een kerk waar enkel een aantal 65plussers twee keer naar de kerk gaan, ook ik ben gewoon één keer te gaan. Het is nogal per persoon verschillend hoe vaak en waarom hij gaat. Ik kan daar dus geen helder antwoord op geven. Wat me wel opvalt is dat de meeste mensen steeds minder en minder gaan als ze de kans krijgen, het moet dus leven in je hart om naar de kerk te willen.

Hoe zie je het als je bedenkt dat in elke samenkomst de verkondiging van GOD's evangelie er is en dat je GOD mag ontmoeten?
Zeg je dan "één keer is genoeg" (en dat zeg ik wel eens gezien mijn beperkingen) of zeg je (en dat zou ik voor mijzelf graag willen!) elke mogelijkheid om samen te zijn met Zijn geroepenen wil ik bij zijn"?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #16 Gepost op: september 24, 2008, 08:23:08 am »

quote:

okidoki schreef op 24 september 2008 om 00:27:
[...]

Hoe zie je het als je bedenkt dat in elke samenkomst de verkondiging van GOD's evangelie er is en dat je GOD mag ontmoeten?
Zeg je dan "één keer is genoeg" (en dat zeg ik wel eens gezien mijn beperkingen) of zeg je (en dat zou ik voor mijzelf graag willen!) elke mogelijkheid om samen te zijn met Zijn geroepenen wil ik bij zijn"?
Daar ben ik me ook bewust van. Het is gewoon de gewoonte bij ons om één keer te gaan. Ik geloof dat als ik vrijgemaakt zou zijn geweest, dat ik dan twee keer zou zijn gegaan en wanneer ik lid was van de gereformeerde gemeente dat ik dan drie keer zou zijn gegaan. Die ene keer dat ik ga, ga ik met plezier. Als ik bij ons twee keer zou gaan, dan krijg ik het gevoel dat ik me zo nodig meer voor moet doen dan de rest die gewoon één keer gaat.

dovanlo

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #17 Gepost op: september 24, 2008, 08:33:28 pm »
Ik kan wel met Siep meevoelen.

Wij zijn lid van een kleine gemeente, 90 leden. 's Middags halen we vaak de 25 bezoekers niet. Juist daarom willen we er 's middágs óók zijn. Er is dan een gastpredikant, die kilometers heeft gereisd naar Breda om bij ons het woord te bedienen.

Natuurlijk heb ik niet altijd geweldige motivatie om te gaan, maar juist om dit soort dingen wil ik er toch zijn.

Jouw uitspraak, okidoki,
vind ik wel wat kort door de bocht.
God is immers niet exclusief te ontmoeten in de kerk?
Dan zou het er slecht voor staan met de Lijdende Kerk waar men vaak niet kán samenkomen ivm de veiligheid...
En eerlijk is eerlijk, de ontmoetingen in de natuur geven ook vaak een ontmoeting met God.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #18 Gepost op: september 24, 2008, 11:19:39 pm »
Das trouwens ook zo iets, ik ga ook 1 keer op de zondag bij mijn ouders op bezoek, dat kan ik ook twee keer doen, maar het is een gewoonte :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #19 Gepost op: september 24, 2008, 11:24:58 pm »

quote:

dovanlo schreef op 24 september 2008 om 20:33:
Ik kan wel met Siep meevoelen.

Wij zijn lid van een kleine gemeente, 90 leden. 's Middags halen we vaak de 25 bezoekers niet. Juist daarom willen we er 's middágs óók zijn. Er is dan een gastpredikant, die kilometers heeft gereisd naar Breda om bij ons het woord te bedienen.

Natuurlijk heb ik niet altijd geweldige motivatie om te gaan, maar juist om dit soort dingen wil ik er toch zijn.

Jouw uitspraak, okidoki,
vind ik wel wat kort door de bocht.
God is immers niet exclusief te ontmoeten in de kerk?
Dan zou het er slecht voor staan met de Lijdende Kerk waar men vaak niet kán samenkomen ivm de veiligheid...
En eerlijk is eerlijk, de ontmoetingen in de natuur geven ook vaak een ontmoeting met God.

Bedenk wel dat de lijdende kerk ONS als lijdende kerk ziet.
Een goede bekende van mij is onlangs in China en andere landen geweest om de lijdende kerk te ondersteunen. Opvallend is dat men daar ons verwend vindt omdat we denken te moeten kiezen.
Overigens ben ik er wel dubbel in hoor, ook de natuur spreekt van de grote daden van GOD alleen mis je dan wel de gemeenschap met je broers en zussen.
En dat blijft een keuze maken denk ik.
En ja, ook ik zit soms aan de waterkant te kijken naar hoe het water heen en terug gaat terwijl er ook een kerkdienst is :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #20 Gepost op: september 24, 2008, 11:46:02 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 september 2008 om 23:24:
[...]

Bedenk wel dat de lijdende kerk ONS als lijdende kerk ziet.
Een goede bekende van mij is onlangs in China en andere landen geweest om de lijdende kerk te ondersteunen. Opvallend is dat men daar ons verwend vindt omdat we denken te moeten kiezen.
Overigens ben ik er wel dubbel in hoor, ook de natuur spreekt van de grote daden van GOD alleen mis je dan wel de gemeenschap met je broers en zussen.
En dat blijft een keuze maken denk ik.
En ja, ook ik zit soms aan de waterkant te kijken naar hoe het water heen en terug gaat terwijl er ook een kerkdienst is :)

Dat contact met die broeders en zusters mis ik juist wel wat in kerken. Het is vooral je zitten afvragen wie toch die man is die al jaren op de vierde bank van voren zit. Er is gelukkig een hoop erom heen en dan blijkt dat mensen vaak dat contact ook niet zoeken.

Wat bedoelen die Chinesen trouwens met onze keuzes? Waar moeten we volgens hen tussen kiezen?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #21 Gepost op: september 25, 2008, 12:02:35 am »
Ze bedoelen dat wij de mogelijkheden hebben om samen te komen en dan kiezen om iets anders te gaan doen.
Dat snappen ze niet (en terecht denk ik soms).
Het is een Godgegeven luxe dat wij in vrijheid naar een kerkdienst kunnen gaan. Het is ook iets om dankbaar voor te zijn.....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #22 Gepost op: september 25, 2008, 08:40:36 am »
Wat ook opvalt, dat zij er ook alles voor over hebben in geloof en navolging, terwijl veel West Europianen die nog iets doen voor het minimale wat ze hoeven te doen kiezen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #23 Gepost op: september 25, 2008, 09:20:09 am »

quote:

gaitema schreef op 24 september 2008 om 23:46:
[...]
Dat contact met die broeders en zusters mis ik juist wel wat in kerken. Het is vooral je zitten afvragen wie toch die man is die al jaren op de vierde bank van voren zit.
Kwestie van de man vragen en jezelf voorstellen. Je zult je verbazen hoe leuk mensen dat vinden.
Stel dat die man er al vier jaar zit en niemand heeft hem ooit aangesproken?
offtopic:Ik ga het extremer zeggen: stel dat het Jezus is of Zijn tegenstrijder?
Maar dat is een andere discussie.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #24 Gepost op: september 25, 2008, 10:41:36 am »

quote:

okidoki schreef op 25 september 2008 om 09:20:
[...]
Kwestie van de man vragen en jezelf voorstellen. Je zult je verbazen hoe leuk mensen dat vinden.
Stel dat die man er al vier jaar zit en niemand heeft hem ooit aangesproken?
offtopic:Ik ga het extremer zeggen: stel dat het Jezus is of Zijn tegenstrijder?
Maar dat is een andere discussie.
Daar heb je gelijk in. Soms doe ik dat met opzet dan maar ook, en dat werkt vaak positief uit.  Wat me vooral opvalt is dat de kerkgangers vaak ook niet met de bedoeling naar de kerkgaan om ook je broeders en zusters beter te leren kennen, dat zie ik bijvoorbeeld bij het koffie drinken na de dienst of andere activiteiten die er georganiseerd worden, dan gaan de meeste mensen in één streep naar huis. Ik ken ook een hele traditionele hervormde gemeente waar het veel emer op elkaar gericht is, waar jongeren massaal na de dienst bij de ingang blijven hangen en met elkaar ergens thuis gaan koffie drinken. Dat werkt aanstekelijk, dan maakt het ook niet zo uit dat de dienst wat streng georganiseerd is. Als het gemeenschapzijn beleeft wordt, dan zit het wel snor.

Siep

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #25 Gepost op: september 25, 2008, 06:32:31 pm »
Met dovanlo leef ik mee. Ik ken de kerk van Breda. Mooi gebouwtje, vroeger kerkten zij in een schuilkerk (was nog mooier). Maar men stond ervoor.
In mijn gemeente hebben we ook een prachtig kerkgebouw, sinds een aantal jaren ook een prachtig orgel. Maar staan we nog wel ergens voor?
Als we zelf al niet meer de moeite kunnen nemen om per zondag 2 keer naar de kerk te gaan, hoe kunnen we dan buitenstaanders motiveren om 1x per zondag of een enkele keer per maand de moed op te brengen te luisteren, zingen, bidden tot God's eer?

Siep

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #26 Gepost op: september 25, 2008, 06:41:07 pm »
dovanlo kan het met mij eens zijn. Ik kom uit een wat grotere gemeente, prachtig kerkgebouw, schitterend orgel. Driehonderd zitplaatsen en daar zit je met enkele mensen een dienst te houden. Een aanfluiting voor de buitenwereld. Hoe kun je gemeente zijn waarbij de meeste mensen hetzelf voor gezien houden?

Ephesian

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #27 Gepost op: september 25, 2008, 08:49:15 pm »
Ik wil wel elke zondag naar de kerk maar ik kan vaak niet.
Da's ook een lastig parket.
Inzicht is belangrijker dan kennis

Vosje

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #28 Gepost op: september 25, 2008, 10:04:19 pm »

quote:

Siep schreef op 25 september 2008 om 18:41:
dovanlo kan het met mij eens zijn. Ik kom uit een wat grotere gemeente, prachtig kerkgebouw, schitterend orgel. Driehonderd zitplaatsen en daar zit je met enkele mensen een dienst te houden. Een aanfluiting voor de buitenwereld. Hoe kun je gemeente zijn waarbij de meeste mensen hetzelf voor gezien houden?

Is er al eens rond gevraagd aan de diverse gemeente leden waarom ze niet naar de middagdienst komen? Als er bij meerdere leden eenzelfde antwoord komt, is het misschien tijd dat de kerkenraad daar wat mee doet?!  

Men komt over het algemeen niet voor het kerkgebouw, de orgel of het aantal zitplaatsen maar wel voor andere dingen zoals een preek die boeiend is met een duidelijke inhoud ed.
« Laatst bewerkt op: september 25, 2008, 10:08:56 pm door Vosje »

dovanlo

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #29 Gepost op: september 25, 2008, 11:12:22 pm »

quote:

Siep schreef op 25 september 2008 om 18:32:
Met dovanlo leef ik mee. Ik ken de kerk van Breda. Mooi gebouwtje, vroeger kerkten zij in een schuilkerk (was nog mooier).

Behoorlijk offtopic... vertel Siep, ken je de GKV of de CGK? Ik vermoed de GKV, ik ben CGK-maar ken GKVers ook goed.
Ik wilde een privébericht sturen hierover, maar kan dat nergens vinden... (ben ook niet zo handig..) sorry dat het hier dus tussen komt te staan.
Dorothé

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #30 Gepost op: september 25, 2008, 11:26:22 pm »

quote:

Vosje schreef op 25 september 2008 om 22:04:
[...]

Is er al eens rond gevraagd aan de diverse gemeente leden waarom ze niet naar de middagdienst komen? Als er bij meerdere leden eenzelfde antwoord komt, is het misschien tijd dat de kerkenraad daar wat mee doet?!  

Men komt over het algemeen niet voor het kerkgebouw, de orgel of het aantal zitplaatsen maar wel voor andere dingen zoals een preek die boeiend is met een duidelijke inhoud ed.
Nou dat valt tegen. Bij ons hebben ze één van de beste synodaal gereformeerde dominee's uit het land op de preekstoel gehad die ook directeur van Youth For Christ- Nederland is geweest, maar ondanks dat lopen de jongeren voor het grootste deel nog weg. Het is een beweging dat niet tegen te houden is. In dorpjes wil het vaak nog, maar hoe groter de plaats, hoe groter het aanbod om wat anders te bezoeken dan de kerk, der te groter de aantrekkingskracht om dan maar de kerk steeds vaker over te slaan, des te harder loopt de kerk leeg en des te meer schapen over de dam zijn, des te meer volgen er. Toch blijft er in de beste kerken nog wel het meeste schaapjes achter, maar dat gaat dan nog om een minderheid. Wat ook opvalt, hoe groter de kerk, der te groter de drama's. Een kleine kerk van hooguit  maar een paar honderd leden blijft makkenlijker drukbezocht dan en grote kerk met duizenden leden. dat blijkt ook uit landelijke onderzoeken. Het zijn de kleine kerkjes die meestal groeien en bloeien.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #31 Gepost op: september 26, 2008, 12:25:48 am »
Beste gait, dan wil ik graag wel de cijfers van het dienstencentrum erbij zien.
Welke gemeente zijn opgeheven of gefuseerd? NIET de grote gemeenten denk ik.
Overigens zie je ook in de GKv en CGk dat er een teruggang is.,
In de GKv wijnjewoude zitten elke zondag een man of 30. Maar die zitten er dan mooi wel :)

En dat je "de beste predikant van de PKN op de kansel hebt" is misschien wel iets wat tegenwerkt?
zet er eens een goede  artikel op (Poortinga, De Jong of zo) en zie wat er dan gebeurd?
Het gaat jeugd niet om de naam maar om wat iemand verteld.
Wij hebben volle middagdiensten. Niet om WIE er staat maar om WAT er gepreekt wordt (wij kennen op de middagen nog steeds de leerdienst btw)
« Laatst bewerkt op: september 26, 2008, 12:28:30 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #32 Gepost op: september 26, 2008, 12:41:57 am »

quote:

okidoki schreef op 26 september 2008 om 00:25:
Beste gait, dan wil ik graag wel de cijfers van het dienstencentrum erbij zien.
Welke gemeente zijn opgeheven of gefuseerd? NIET de grote gemeenten denk ik.
Overigens zie je ook in de GKv en CGk dat er een teruggang is.,
In de GKv wijnjewoude zitten elke zondag een man of 30. Maar die zitten er dan mooi wel :)

En dat je "de beste predikant van de PKN op de kansel hebt" is misschien wel iets wat tegenwerkt?
zet er eens een goede  artikel op (Poortinga, De Jong of zo) en zie wat er dan gebeurd?
Het gaat jeugd niet om de naam maar om wat iemand verteld.
Wij hebben volle middagdiensten. Niet om WIE er staat maar om WAT er gepreekt wordt (wij kennen op de middagen nog steeds de leerdienst btw)

Hij is juist bekent vanwege zijn goede preken. Hij trok in de vorige gemeente volle zalen. Letterlijk. Als hij een jeugddienst hield, dan werd er een hele grote sporthal afgehuurd omdat de kerk te klein was, zodra hij uit de gemeente verdwenen was waren die grote bezoekers aantallen ook verdwenen. Dat zie je dus bij ons ook. Zijn diensten werden het beste bezocht juist vanwege de inhoudvolle preken waar je wat aan had, maar dat nam niet weg dat de meeste jongeren uit eindelijk alsnog de kerk verlieten. Een andere vraag komt dan ook boven: hoe kan het dat uitgerekend in ons gezin juist iedereen naar de kerk blijft gaan? Ook mijn broertje van 18? En zelfs heel graag naar de kerk gaat? Ik geloof dat het grootste probleem van vele leeglopende kerken niet zozeer (die de gemeente toch zelf koos) de predikant is, maar de gemeente zelf. De gezinnen. En de onderlinge betrokkenheid. Een hele grote kerk maakt het ook vaak onpersoonlijker. De mensen kennen elkaar minder goed.

Wat de onderzoeken betreft: de hervormde kerk is de snelst leeg lopende kerk, en op de tweede plek de Rooms Katholieken. Dat zijn de grootste kerken. Onder Rooms Katholieken en ook de hervormden zie je dat de kerken in kleine dorpskernen het beste draaien. Daarnaast is het ook zo dat de meest behoudende kerken het beste draaien. Maar dan weer zo'n vergelijk. In Rijssen, Enter en Nijverdal zijn alle drie een confessionele gereformeerde kerk met even confessionele goede dominee's op de preekstoel. Toch loopt de kerk in Rijssen (2 dominee's) en Enter (1 dominee) elke zondag vol en in onze Nijverdal (3 dominee's) loopt de kerkgang langzaam achteruit en zit de kerk halfvol waarvan de grootste kerkverlating tussen de 25 en de 50 jaar is. Het gekke is dus dat dat minder het geval is onder de 25 jaar en boven de 50.

Wat ook opvalt: Rijssen en Enter zijn zeer betrokken kerkenlijke plaatsen. In onze Nijverdal lopen de GKV en de NGK nog het beste, maar daar kent ook iedereen elkaar en weet precies van elkaar wie er wel of niet in de dienst is geweest. Dat is bij ons zeker niet het geval. Wat trouwens ook opvalt: in de RK parochie bij ons draait het juist een stukken beter wat jeugdbezoek betreft dan de RK parochie van Rijssen. Volgens de pastoor van onze parochie is de gemeente opvallend actief aan vrijwilligers en willen heel veel wat doen in verhouding met ander parochies. Valt weer op dus, de onderlinge betrokkenheid :) Toch zit de kerk bij hun ook half vol.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2008, 01:01:55 am door gaitema »

tomp

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #33 Gepost op: september 28, 2008, 09:34:06 pm »
Ik zelf ga als GKv-er slechts éénmaal per zondag. En om te voorkomen dat de middagdienst echter te leeg wordt ... ga ik alleen 's middags. Zo schep ik weer wat evenwicht tussen ochtend- en middagdienst.

(serieuze bijdrage volgt later)
« Laatst bewerkt op: september 28, 2008, 09:35:50 pm door tomp »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #34 Gepost op: september 29, 2008, 02:23:31 pm »
Of kerken leeglopen of volstromen heeft te maken met verschillende faktoren natuurlijk - de genoemde punten, zoals de kwalieit van de preker, en de gezinssituatie zijn belangrijk.
Ook hoe alles in praktijk wordt gebracht gedurende de week, wekt de aandacht bij de jongeren denk, die bijzonder gevoelig zijn voor `echtheid`

UIteraard lopen de kerken i.h.a. leeg in vooral West Europa vanwege materialisme (maar die geest `woekert natuurlijk over de gehele wereld) en de gevolgen van de algemeen uitgeoefende zonden van abortus, samenwonen voor het huwelijk en sexuele ontucht in het algemeen - in de VS zijn er veel strengere wetten, almede politie  en justitie toezicht op de naleving ervan.
In Nederland is justitie en politie dermate liberaal dat ze dat minder doen - dat alles heeft natuurlijk een uitwerking op de samenleving, inclusief de chr. samenleving natuurlijk.
Alleen een sterke gezinstraditie van liefde, gebed en bijbelstudie, kan dan de situatie redden;  die zien we dus steed minder denk ik;  vandaar die leegloop helaas!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #35 Gepost op: september 29, 2008, 02:52:47 pm »
Dat denk ik zo ongeveer ook. Daarbij hangt het ook af van het individu. Die verschillen van reactie op de zelfde situatie. Zoals bij ons in de kerk iemand zit die uit een humanistisch gezin komt, maar toch christen is geworden.

Harold-2

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #36 Gepost op: september 29, 2008, 08:46:21 pm »
Wat ik me ook bedacht: Bij ons in de GKV hebben we alleen 's ochtends een creche, zodat we ons zoontje daar heen kunnen brengen en beide naar de de ochtenddienst kunnen. 's middags is er geen creche, dusblijft er sowieso 1 van beiden thuis. Maar in de praktijk gebeurt het dan vaak ook dat we met zijn drieen dan weg gaan richting de bossen oid....

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #37 Gepost op: september 29, 2008, 09:34:12 pm »

quote:

Harold-2 schreef op 29 september 2008 om 20:46:
Wat ik me ook bedacht: Bij ons in de GKV hebben we alleen 's ochtends een creche, zodat we ons zoontje daar heen kunnen brengen en beide naar de de ochtenddienst kunnen. 's middags is er geen creche, dusblijft er sowieso 1 van beiden thuis. Maar in de praktijk gebeurt het dan vaak ook dat we met zijn drieen dan weg gaan richting de bossen oid....
Voor een creche ben je toch niet afhankelijk van de kerk? Er zijn vast meer ouders met dat probleem, die kunnen toch prima om de beurt op elkaars kids passen?

Harold-2

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #38 Gepost op: september 29, 2008, 10:17:00 pm »
Tuurlijk, maar dat is net hoeveel moeite je daarvoor wilt doen denk ik.

Denk dat veel (waaronder wijzelf dus) de weg van de minste weerstand nemen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #39 Gepost op: september 29, 2008, 10:25:47 pm »

quote:

Wel geinig, als ik mensen vraag waar ze 's middags waren omdat ik ze miste in de kerk dan zie ik ze ook vaak "bedenken".
Overigens valt mij op dat de leeftijd waarop kinderen meegaan naar de middagdienst ook steeds hoger wordt.
Mijn ervaring is dat als je jong leert ze het later ook vol kunnen houden. En natuurlijk met regelmaat onder protest maar ik protesteer ook wel eens.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #40 Gepost op: september 29, 2008, 11:26:39 pm »
Wij hebben ook twee diensten: 's morgens avondmaal, (we geven iets aan God)en 's middags 'preek'. (we ontvangen iets van God)

Dan heb je minder snel: Ik heb al een preek gehad vanmorgen en hoor er vanmiddag nog een. .... En ga je eigenlijk altijd gewoon twee keer. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #41 Gepost op: september 29, 2008, 11:45:04 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 september 2008 om 23:26:
Wij hebben ook twee diensten: 's morgens avondmaal
vreemde mensen die gelovigen. Heb je dan 's avonds ontbijt  _O_ ?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #42 Gepost op: september 30, 2008, 08:49:40 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 september 2008 om 23:26:
Wij hebben ook twee diensten: 's morgens avondmaal, (we geven iets aan God)
Sorry, beetje offtopic, maar ik ben toch wel benieuwd wat je in het Avondmaal aan God geeft en waarom dat het enige zou zijn wat er bij het Avondmaal gebeurt?

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #43 Gepost op: september 30, 2008, 09:14:20 am »
Beste M.!

Wat je aan God geeft, of zou moeten geven is je `hart`

Het Avonmaal zelf is zeer symbolisch en ceremonieel!
Ideaal zou het moeten leiden tot meer zelfopofferende liefde van het individu in navolging van Christus zelf

Als dit dit dus zou gebeuren, zou dit leiden to meer liefde, vergeving en minder `stress` in het leven.
Het zou moeten leiden tot het vergeven van de buren bijvoorbeeld, en niets verwachten van anderen, maar hoofdzakelijk het geven van dienstbaarheid aan naderen!

tomp

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #44 Gepost op: september 30, 2008, 10:20:46 am »
Ik lees heel veel vage argumentatie rond één of twee keer naar de kerk gaan, die ik voor mezelf (en misschien voor anderen op een rij zet). Ik ga hierbij uit van de de GKv, omdat ik hier het bekenste mee ben.

Arg 1: verzuimt de eigen samenkomsten niet. I.m.h.o. heeft dit meer te maken met het totaal niet naar de kerk gaan en het in je ééntje christen zijn i.p.v. het je aansluiten bij een gemeente. En dit zou dan een oneigenlijke argument zijn als we het toepassen op de frequentie van de samenkomsten op 1 zondag. Maar dit hangt ook samen hoe je tegen argument 2 aankijkt:

Arg 2: De kerkenraad roept je op. En in de KO is hiervan geregeld dat dit 2 maal per zondag is.
Weer i.m.h.o.: de KO heeft het hier over een (al dan niet goede) gewoonte. 1,2 of 3 keer per zondag ... het is een afspraak. Normaal gesproken houden mensen zich aan de afspraken die in een kerkgenootschap gelden.

Maar hier is nog wel een nuance aan te brengen. Een kerkorde (net zo als het burg. wetboek) sluit zich ook vaak aan bij de heersende praktijk. En dan loopt het nooit voorop, maar achteraan. Als iedereen vindt dat je op zondag naar de kerk mag fietsen, dan fiets iedereen. En uiteindelijk is het geaccepteerd. Dat de kerkorde over 2 x per zondag spreekt is niet meer en niet minder dan cultuur bepaald. De praktijk zal uiteindelijk uitwijzen of dit nog standhoudt. Ben je dan ongehoorzaam als je niet 2 x gaat? Ik denk het niet. Tegenwoordig loopt ook iedere voetganger door rood. Het wordt niet meer bestraft. Het is gewoon eigen risico.

Arg 3: Als je de gelegenheid hebt om 2x te gaan dan ga je toch? Er is toch niets fijner dan 2x per zondag ... . Wij hebben de vrijheid om ....
In dat geval daag ik deze mensen uit om de KO te wijzigen en 5 diensten of meer per zondag te beleggen, evenals de herinvoering van de woensdag avond dienst en liever nog iedere dag.
Dit argument duwt alleen maar op het schuldgevoel dat je met goed fatsoen toch niet kunt zeggen dat je liever niet de hele dag in de kerk zit om God te prijzen. Het doet mij denken aan het beeld van de hemel waar we de hele dag op bankjes God zitten te loven. Weinig aantrekkelijk, maar ja, dat komt nu eenmaal omdat ik met mijn zondige natuur niet kan voorstellen hoe fijn dat is.

Maar nu natuurlijk wat ik er van denk ... Ik vind een samenkomst noodzakelijk voor de beleving van de eenheid van de gemeente en zien van het lichaam van Christus. Verder vind ik 2 samenkomsten vooral praktisch voor de mensen in de zorg etc.. Zij hebben zo de mogelijkheid biedt om 1 x naar de kerk te gaan. En dan vind ik het iets te krap door de bocht gaan om te zeggen: "fijn dat zij de mogelijkheid hebben, maar daarom hoef ik er nog geen gebruik van te maken om 2 x te gaan."

Ikzelf zou graag naar een andere vorm toewerken, waarbij op zondag 1 dienst wordt gehouden, die dan overgaat in een gezellig samenzijn. vervolgens kunnen we dan in de middag nog de bijbelstudieverenigingen aan de slag gaan, dan zijn we ook van het 1 x per 2 weken bijbelstudie af wat tegenwoordig gangbaar is omdat men geen tijd heeft. Maar goed dat is slechts een mening.
« Laatst bewerkt op: september 30, 2008, 10:22:05 am door tomp »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #45 Gepost op: september 30, 2008, 03:20:00 pm »
Daar zeg je iets leuks. Eens in de maand heb ik een bijbelstudie op de zondagavond en eens per twee weken leid ik samen met twee anderen een tienerclub van de YFC. Als dat mooi om en om valt dan ben ik dus drie zondagavonden bezet. Die zelde avonden vallen ook bij ons de tweede dienst. Dus is het voor me kiezen. Voor de avonden kies ik als eerste voor de YFC-club, ten tweede voor de kring en ten derde voor de kerk tenzij ik daarin een belangrijke rol moet vervullen, zoals iets doen tijdens een jeugddienst. Waar het in de praktijk bij mij als PKN'er op neer komt is dat ik eens in de veertien dagen 's ochtends in de kerk zit en de andere avonden 'savonds in de kerk zit. Die ochtenden doe ik altijd als ik de YFC-tienerkring help. Van de avonden sla ik het dus over als ik de kring heb, dus zit ik geregeld 3 keer per maand in de kerk, tenzij de kring te gelijk valt met de YFC-kring. Dan ben ik dus twee ochtenden en twee avonden te vinden. De ochtenden dat ik er niet ben slaap ik uit van het uitgaan die avond er voor. Het uitgaan gaat niet door als ik 's ochtends de kerk bezoek. Mijn kerkgang lijkt wel een agenda :)
« Laatst bewerkt op: september 30, 2008, 03:56:16 pm door gaitema »

Vosje

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #46 Gepost op: september 30, 2008, 10:22:00 pm »
Siep, heb je je vraag nog naar buiten gebracht gisteravond tijdens de gemeentevergadering?

tomp

• Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #47 Gepost op: oktober 01, 2008, 09:51:05 am »

quote:

gaitema schreef op 30 september 2008 om 15:20:
Daar zeg je iets leuks. Eens in de maand heb ik een bijbelstudie op de zondagavond en eens per twee weken leid ik samen met twee anderen een tienerclub van de YFC. Als dat mooi om en om valt dan ben ik dus drie zondagavonden bezet. Die zelde avonden vallen ook bij ons de tweede dienst. Dus is het voor me kiezen. Voor de avonden kies ik als eerste voor de YFC-club, ten tweede voor de kring en ten derde voor de kerk tenzij ik daarin een belangrijke rol moet vervullen, zoals iets doen tijdens een jeugddienst. Waar het in de praktijk bij mij als PKN'er op neer komt is dat ik eens in de veertien dagen 's ochtends in de kerk zit en de andere avonden 'savonds in de kerk zit. Die ochtenden doe ik altijd als ik de YFC-tienerkring help. Van de avonden sla ik het dus over als ik de kring heb, dus zit ik geregeld 3 keer per maand in de kerk, tenzij de kring te gelijk valt met de YFC-kring. Dan ben ik dus twee ochtenden en twee avonden te vinden. De ochtenden dat ik er niet ben slaap ik uit van het uitgaan die avond er voor. Het uitgaan gaat niet door als ik 's ochtends de kerk bezoek. Mijn kerkgang lijkt wel een agenda :)
8)7

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #48 Gepost op: oktober 01, 2008, 01:13:53 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 september 2008 om 15:20:
 Dan ben ik dus twee ochtenden en twee avonden te vinden. De ochtenden dat ik er niet ben slaap ik uit van het uitgaan die avond er voor. Het uitgaan gaat niet door als ik 's ochtends de kerk bezoek. Mijn kerkgang lijkt wel een agenda :)

Begrijp ik goed dat je uitgaan prioriteert boven het ochtendkerkbezoek of lees ik dat verkeerd
 :?  :?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Tweede kerkdienst
« Reactie #49 Gepost op: oktober 01, 2008, 02:46:33 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 01 oktober 2008 om 13:13:
[...]

Begrijp ik goed dat je uitgaan prioriteert boven het ochtendkerkbezoek of lees ik dat verkeerd
 :?  :?
Nou nee, dat is gewoonte geworden. Toen ik 16 was mocht ik lekker uitgaan van mijn ouders, omdat het geloof voor mij altijd veel belangrijker was ging ik 's ochtend gewoon mijn nest uit met mijn duffe kop, waarna mijn moeder me gebood weer mijn bed in te duiken en verbood om naar de kerk te gaan. Ik moest eerst maar eens voldoende slaap nemen en dan moest ik maar 's avonds gaan. Ach en aangezien we toch de gewoonte hebben om 1 keer te gaan, maakt het niet veel uit of dat nu de ochtend of de avonddienst is. Juist nu ik die avonddiensten vaak niet kan dus, heb ik besloten om woord bij daad te voegen en dus weer voor een deel 'sochtends naar de kerk te gaan en het uitgaan dan maar een helft te minderen. Zo kwam ik na 10 jaar iedere zaterdagavond te hebben gestapt ook weer eens 's morgens in de kerk. juist vanwege mijn princiepe dat God belangrijker is dan uitgaan met mijn vrienden.