Ik lees heel veel vage argumentatie rond één of twee keer naar de kerk gaan, die ik voor mezelf (en misschien voor anderen op een rij zet). Ik ga hierbij uit van de de GKv, omdat ik hier het bekenste mee ben.
Arg 1: verzuimt de eigen samenkomsten niet. I.m.h.o. heeft dit meer te maken met het totaal niet naar de kerk gaan en het in je ééntje christen zijn i.p.v. het je aansluiten bij een gemeente. En dit zou dan een oneigenlijke argument zijn als we het toepassen op de frequentie van de samenkomsten op 1 zondag. Maar dit hangt ook samen hoe je tegen argument 2 aankijkt:
Arg 2: De kerkenraad roept je op. En in de KO is hiervan geregeld dat dit 2 maal per zondag is.
Weer i.m.h.o.: de KO heeft het hier over een (al dan niet goede) gewoonte. 1,2 of 3 keer per zondag ... het is een afspraak. Normaal gesproken houden mensen zich aan de afspraken die in een kerkgenootschap gelden.
Maar hier is nog wel een nuance aan te brengen. Een kerkorde (net zo als het burg. wetboek) sluit zich ook vaak aan bij de heersende praktijk. En dan loopt het nooit voorop, maar achteraan. Als iedereen vindt dat je op zondag naar de kerk mag fietsen, dan fiets iedereen. En uiteindelijk is het geaccepteerd. Dat de kerkorde over 2 x per zondag spreekt is niet meer en niet minder dan cultuur bepaald. De praktijk zal uiteindelijk uitwijzen of dit nog standhoudt. Ben je dan ongehoorzaam als je niet 2 x gaat? Ik denk het niet. Tegenwoordig loopt ook iedere voetganger door rood. Het wordt niet meer bestraft. Het is gewoon eigen risico.
Arg 3: Als je de gelegenheid hebt om 2x te gaan dan ga je toch? Er is toch niets fijner dan 2x per zondag ... . Wij hebben de vrijheid om ....
In dat geval daag ik deze mensen uit om de KO te wijzigen en 5 diensten of meer per zondag te beleggen, evenals de herinvoering van de woensdag avond dienst en liever nog iedere dag.
Dit argument duwt alleen maar op het schuldgevoel dat je met goed fatsoen toch niet kunt zeggen dat je liever niet de hele dag in de kerk zit om God te prijzen. Het doet mij denken aan het beeld van de hemel waar we de hele dag op bankjes God zitten te loven. Weinig aantrekkelijk, maar ja, dat komt nu eenmaal omdat ik met mijn zondige natuur niet kan voorstellen hoe fijn dat is.
Maar nu natuurlijk wat ik er van denk ... Ik vind een samenkomst noodzakelijk voor de beleving van de eenheid van de gemeente en zien van het lichaam van Christus. Verder vind ik 2 samenkomsten vooral praktisch voor de mensen in de zorg etc.. Zij hebben zo de mogelijkheid biedt om 1 x naar de kerk te gaan. En dan vind ik het iets te krap door de bocht gaan om te zeggen: "fijn dat zij de mogelijkheid hebben, maar daarom hoef ik er nog geen gebruik van te maken om 2 x te gaan."
Ikzelf zou graag naar een andere vorm toewerken, waarbij op zondag 1 dienst wordt gehouden, die dan overgaat in een gezellig samenzijn. vervolgens kunnen we dan in de middag nog de bijbelstudieverenigingen aan de slag gaan, dan zijn we ook van het 1 x per 2 weken bijbelstudie af wat tegenwoordig gangbaar is omdat men geen tijd heeft. Maar goed dat is slechts een mening.