Auteur Topic: Goochelen in de kerk  (gelezen 5389 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Gepost op: oktober 26, 2008, 03:53:11 pm »
Bij de PKN onderwerp werd er op een gegeven moment zeg maar gesproken over mazen van de wet in kerken. Een gegoochel in de kerk om iets te doen waarvan je zou denken gezien de regels dat het eigenlijk niet zou mogen. Een vrouw die toch een heel belangrijke taak kon krijgen in de GKV, door haar niet als ouderling actief te zijn, maar als  kerklid met de zelfde taken voor de kerkenraad, maar 'officieel' niet in de kerkenraad. In de PKN horen we bij bonders opwekkingnummers door de organist onder de collecte spelen en bij ons kan iemand zonder preekbevoegdheden op goedkeuren van de predikant die voorgaat voor hem de verkondiging doen om zo op een slimmer manier een spreker toch te kunnen laten spreken in de kerkdienst.
Nog een voorbeeld: zo hebben we meneer de pastoor ook een keer een dienst kunnen geven, officieel heeft hij niet de juiste papieren voor preken in de PKN.

Wat vinden jullie van die truckjes, mag dat? Waarom wel of niet? Vinden jullie dat bijvoorbeeld een spreken zonder spreekbevoegdheden in een dienst mag voorgaan als de dominee dat prima vindt?
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2008, 10:09:09 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #1 Gepost op: oktober 26, 2008, 04:04:12 pm »
Ik vind het nogal halfslachtig. Ik bedoel, je hebt met z'n allen afspraken gemaakt en vervolgens probeer je via achterweggetjes die afspraken te omzeilen. Mijn moeder noemde dat bij ons als wij zoiets probeerden smoesjesmakerij. Een beetje zoals wij op school nog weleens spiekten via onze grafische rekenmachine.... Je mocht je GRM gebruiken tijdens repetities, maar die was natuurlijk niet bedoeld om allerlei wiskundige formules die je uit je hoofd moest kennen in op te slaan en dan te bekijken tijdens de rep... Maar ja, ze konden de GRM niet verbieden, want die hadden we echt nodig. (Losten ze op door steekproefsgewijs GRMs te checken op dat soort spiekbriefjes.)
Dus nee, ik vind het niet kunnen. Maar ik vind de muziek die een organist speelt nog weer een verhaal apart. Lijkt me niet geheel ontopic om daar mijn mening nu uitgebreid op te geven
computerfout: een vreemde een in de byte

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #2 Gepost op: oktober 26, 2008, 06:14:09 pm »
titel ontgoogled

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #3 Gepost op: oktober 26, 2008, 07:07:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 oktober 2008 om 15:53:
Bij de PKN onderwerp werd er op een gegeven moment zeg maar gesproken over mazen van de wet in kerken. Een gegogel in de kerk om iets te doen waarvan je zou denken gezien de regels dat het eigenlijk niet zou mogen. Een vrouw die toch een heel belangrijke taak kon krijgen in de GKV, door haar niet als ouderling actief te zijn, maar als  kerklid met de zelfde taken voor de kerkenraad, maar 'officieel' niet in de kerkenraad. In de PKN horen we bij bonders opwekkingnummers door de organist onder de collecte spelen en bij ons kan iemand zonder preekbevoegdheden op goedkeuren van de predikant die voorgaat voor hem de verkondiging doen om zo op een slimmer manier een spreker toch te kunnen laten spreken in de kerkdienst.
Nog een voorbeeld: zo hebben we meneer de pastoor ook een keer een dienst kunnen geven, officieel heeft hij niet de juiste papieren voor preken in de PKN.

Wat vinden jullie van die truckjes, mag dat? Waarom wel of niet? Vinden jullie dat bijvoorbeeld een spreken zonder spreekbevoegdheden in een dienst mag voorgaan als de dominee dat prima vindt?

Het is een kwestie van afspraken maken en naleven lijkt mij. IN de door jou aangehaalde voorbeelden denk ik: past niet in de afspraken over de preekbevoegdheid dus niet doen.
Mocht men het anders willen: ga dan de afspraken bespreekbaar maken.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #4 Gepost op: oktober 26, 2008, 10:07:36 pm »

quote:

okidoki schreef op 26 oktober 2008 om 19:07:
[...]

Het is een kwestie van afspraken maken en naleven lijkt mij. IN de door jou aangehaalde voorbeelden denk ik: past niet in de afspraken over de preekbevoegdheid dus niet doen.
Mocht men het anders willen: ga dan de afspraken bespreekbaar maken.

Dat laastste is zeker iets goeds, het punt in onze gemeente was dat we graag met toestemming van de kerkenraad en dominee bepaalde personen een boodschap wilden later brengen om mensen te berijken en dat op deze manier konden doen. Het doel van de preekbevoegdheden is om te voorkomen dat iemand zomaar van alles kon zeggen op de preekstoel, maar dat doel wordt nog nageleefd, aangezien de dominee weet wie er komt en wat zijn inhoudt is en dat goed keurt.

Eigenlijk het zelfde als het geval was met het ontstaan van de gereformeerde kerken in Nederland: het gaat niet om de regels en de liturgie, maar om Gods wil. De kerkenraad, de dominee en de commissie die de dienst voorberijd stonden er achter. Bovenal gold, we geloofden dat God dit wilde in deze diensten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #5 Gepost op: oktober 26, 2008, 10:10:04 pm »

quote:

Bedankt voor de wijziging. Dat staat beter zo :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #6 Gepost op: oktober 26, 2008, 10:33:10 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 26 oktober 2008 om 16:04:
Ik vind het nogal halfslachtig. Ik bedoel, je hebt met z'n allen afspraken gemaakt
Ik denk dat dit juist het probleem is. Wij als gemeente met kerkenraad en dominee's hebben die afspraak niet gemaakt (dat deed de synode) en geloven dat we dit vanwege Gods wil zo moesten doen. Met het oog op Gods wil vonden wij deze weg om zo mensen in de diensten hun taak te geven die daarvoor van God die gaven ontvangen hebben. Gods woord en wil  boven alles.

rkdiak

• Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2008, 12:10:43 am »

quote:

Nog een voorbeeld: zo hebben we meneer de pastoor ook een keer een dienst kunnen geven,
Ik ben benieuwd hoe die priester dat kan verenigen met zijn eigen verplichtingen en verboden.
So sue me!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #8 Gepost op: oktober 27, 2008, 12:47:26 am »

quote:

rkdiak schreef op 27 oktober 2008 om 00:10:
[...]

Ik ben benieuwd hoe die priester dat kan verenigen met zijn eigen verplichtingen en verboden.

Behalve dat hij zijn eigen regels met klompen treed, treed men ook over de regels van de PKN.
Duidelijk voorbeeld van "moet kunnen" doch niet geregeld?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #9 Gepost op: oktober 27, 2008, 12:50:26 am »

quote:

gaitema schreef op 26 oktober 2008 om 22:33:
[...]

Ik denk dat dit juist het probleem is. Wij als gemeente met kerkenraad en dominee's hebben die afspraak niet gemaakt (dat deed de synode) en geloven dat we dit vanwege Gods wil zo moesten doen. Met het oog op Gods wil vonden wij deze weg om zo mensen in de diensten hun taak te geven die daarvoor van God die gaven ontvangen hebben. Gods woord en wil  boven alles.

In jullie kerken dien je je te conformeren aan de uitspraak van de synode, dat is één van de redenen dat er Art.31 kerken zijn namelijk.
Bij de PKN is de Synode toonaangevend toch?
Als je daar tegenin wilt gaan dan moet je een aardige strijd leveren lijkt mij.
Overigens, als de vereniging zegt "dit kan niet in onze kerken'dan is een reactie van "God wil zus en zo wel' erg simpel en magertjes te noemen.
Kom op met de argumenten:)
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2008, 12:50:57 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #10 Gepost op: oktober 27, 2008, 04:53:49 am »

quote:

okidoki schreef op 27 oktober 2008 om 00:50:
[...]

In jullie kerken dien je je te conformeren aan de uitspraak van de synode, dat is één van de redenen dat er Art.31 kerken zijn namelijk.
Bij de PKN is de Synode toonaangevend toch?
Als je daar tegenin wilt gaan dan moet je een aardige strijd leveren lijkt mij.
Overigens, als de vereniging zegt "dit kan niet in onze kerken'dan is een reactie van "God wil zus en zo wel' erg simpel en magertjes te noemen.
Kom op met de argumenten:)

Het mag volgens de PKN regels wel, als de dienst maar voorgegaan wordt door iemand met een preekbevoegdheid, en dat is nogsteeds het geval. Immers de voorganger gaat voor, maar hij laat zijn preek door iemand doen waarvan hij dat goed vindt met goedkeuren van de kerkenraad. Dat mag volgens de regels, plichtmatig moet hij wel votum en groet doen en aan het slot de zegen. Dat mag niet door iemand anders gedaan worden. De synode vindt het prima. En daarbij: de farizeeërs verboden de leerlingen van Jezus nog langer over Jezus te preken, maar ze deden het toch: want ze gehoorzamen God boven de Farizeeërs.

Als de synode het af zou keuren dan kunnen we altijd nog diensten houden naast de gewone diensten die niet officiëel PKN-diensten zijn, maar particuliere diensten. Zoals de christelijk gereformeerden in Zwolle dat doen. Ze huren een gebouw elders en organiseren daarin naast de andere diensten in de kerk iets alternatiefs om zo de mensen te kunnen berijken. In wezen is het een dienst, maar een alternatieve elders op particuliere basis. Officieel is het geen christelijk gereformeerde eredienst, maar gewoon een activiteit elders.
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2008, 05:01:07 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #11 Gepost op: oktober 27, 2008, 02:12:05 pm »

quote:

rkdiak schreef op 27 oktober 2008 om 00:10:
[...]

Dan moet ik er bij zeggen dat in de laatste dienst een dominee een dienst hield met als thema "Maria" en tijdens het preekgedeelte de pastoor liet vertellen waarom Rooms Katholieken bidden tot Maria. In wezen trad hij dus op als evangelist van het rooms katholieke geloof voor een groep protestanten die samenkomen om daar doelbewust naar te luisteren. Aangezien volgens de Rooms Katholieke kerk de protestantse kerken geen kerken zijn en hun diensten dus geen kerkdiensten gaat het in het oog van de Rooms Katholieken wellicht om een samenkomst waar hij mag spreken en evangeliseren.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #12 Gepost op: oktober 27, 2008, 02:39:03 pm »

quote:

Ik snap daar weinig van? Het fenomeen 'leesdiensten' is toch al eeuwenoud? Volgens mij mag iedereen (of iedere man) voorgaan in een leesdienst. Het enige punt is dat de preek vooraf goedgekeurd moet worden door een bevoegd predikant, als hij niet door een bevoegd predikant is geschreven. Dat lijkt me nauwelijks een probleem.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #13 Gepost op: oktober 27, 2008, 03:08:42 pm »

quote:

Pooh schreef op 27 oktober 2008 om 14:39:
[...]

Ik snap daar weinig van? Het fenomeen 'leesdiensten' is toch al eeuwenoud? Volgens mij mag iedereen (of iedere man) voorgaan in een leesdienst. Het enige punt is dat de preek vooraf goedgekeurd moet worden door een bevoegd predikant, als hij niet door een bevoegd predikant is geschreven. Dat lijkt me nauwelijks een probleem.
Dank je, dan gebruiken de predikanten bij ons dat als bron om het te kunnen doen. Ik had al begrepen dat het wel mocht volgens de regels. Het begrip 'leesdiensten' is nieuw voor me, het zal wel zelden gebruikt worden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #14 Gepost op: oktober 27, 2008, 03:11:07 pm »
Een vraag verder: hoe vinden jullie het wat betreft een strak schema van liederen spelen en zingen in de dienst (gezangen en of psalmen), maar onder de collecte wel iets anders spelen als achtergrondmuziek overkomen? Is dat niet een beetje dubbel?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #15 Gepost op: oktober 27, 2008, 03:17:53 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 oktober 2008 om 15:08:
[...]

Dank je, dan gebruiken de predikanten bij ons dat als bron om het te kunnen doen. Ik had al begrepen dat het wel mocht volgens de regels. Het begrip 'leesdiensten' is nieuw voor me, het zal wel zelden gebruikt worden.

Geen idee in welke kerken dit gebruikelijk is. In GKv, CGK en NGK is het heel normaal. Het idee is dat bij gebrek aan een predikant, een ouderling voorgaat. De meeste kerken zijn ondertussen afgestapt van het idee dat dat een ouderling moet zijn. (de gereformeerde kerk in de jaren '20 trouwens) De preek is doorgaans een preek van een andere predikant, maar er staat je niets in de weg om je eigen preek bij je eigen predikant in te leveren, met de vraag of hij z'n naam er onder wil zetten. Lijkt me ook niets mis mee.

quote:

gaitema schreef op 27 oktober 2008 om 15:11:
Een vraag verder: hoe vinden jullie het wat betreft een strak schema van liederen spelen en zingen in de dienst (gezangen en of psalmen), maar onder de collecte wel iets anders spelen als achtergrondmuziek overkomen? Is dat niet een beetje dubbel?
Vind ik vrij normaal. Liederen worden doorgaans beoordeeld op tekstuele inhoud en zingbaarheid en dergelijke. Niet echt iets dat wat boeit bij instrumentale achtergrondmuziek.
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2008, 03:21:18 pm door Pooh »

rkdiak

• Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #16 Gepost op: oktober 27, 2008, 03:19:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 oktober 2008 om 14:12:
[...]
Dan moet ik er bij zeggen dat in de laatste dienst een dominee een dienst hield met als thema "Maria" en tijdens het preekgedeelte de pastoor liet vertellen waarom Rooms Katholieken bidden tot Maria. In wezen trad hij dus op als evangelist van het rooms katholieke geloof voor een groep protestanten die samenkomen om daar doelbewust naar te luisteren. Aangezien volgens de Rooms Katholieke kerk de protestantse kerken geen kerken zijn en hun diensten dus geen kerkdiensten gaat het in het oog van de Rooms Katholieken wellicht om een samenkomst waar hij mag spreken en evangeliseren.
Echter, het gaat wel degelijk om een religieuze samenkomst van mede-christenen. Er is de katholieke Kerk veel aan gelegen duidelijk te zijn. Dit gast-optreden lijkt zo op het oog, aan die duidelijkheid niet bij te dragen. In tegendeel zelfs.

Overigens, ter vergelijking, in omgekeerde richting zou het volstrekt uitgesloten zijn (hoewel het vast wel eens gebeurt), aangezien de preek, of zoals het bij ons officieel heet: de homilie, alleen en uitsluitend door een geestelijke mag worden uitgesproken. En wel omdat in de homilie "de Kerk spreekt", met leergezag zelfs.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #17 Gepost op: oktober 27, 2008, 03:37:53 pm »

quote:

Pooh schreef op 27 oktober 2008 om 15:17:
[...]

Geen idee in welke kerken dit gebruikelijk is. In GKv, CGK en NGK is het heel normaal. Het idee is dat bij gebrek aan een predikant, een ouderling voorgaat. De meeste kerken zijn ondertussen afgestapt van het idee dat dat een ouderling moet zijn. (de gereformeerde kerk in de jaren '20 trouwens) De preek is doorgaans een preek van een andere predikant, maar er staat je niets in de weg om je eigen preek bij je eigen predikant in te leveren, met de vraag of hij z'n naam er onder wil zetten. Lijkt me ook niets mis mee.

Nou je het zegt, daar heb ik wel eens van gehoord inderdaad, dat komt in de PKN ook wel voor.

quote:

Pooh schreef op 27 oktober 2008 om 15:17:[...]

Vind ik vrij normaal. Liederen worden doorgaans beoordeeld op tekstuele inhoud en zingbaarheid en dergelijke. Niet echt iets dat wat boeit bij instrumentale achtergrondmuziek.
Toch wekt het wel helder de indruk dat je als organist achter de inhoud van de nummer staat die je speelt. Als de gemeente dat ook vindt dan is er niets aan de hand, het kan immers ook een doorn in het oog zijn. Een organist uit onze kerk mocht een keer in de Rooms Katholieke kerk bij ons spelen en speelde tijdens de collecte een nummer van Maarten Luther. Had hij helemaal niet zo bij stil gestaan, maar hij kreeg de wind wel van voren na de mis en mocht er niet meer spelen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #18 Gepost op: oktober 27, 2008, 03:45:23 pm »

quote:

rkdiak schreef op 27 oktober 2008 om 15:19:
[...]
Echter, het gaat wel degelijk om een religieuze samenkomst van mede-christenen. Er is de katholieke Kerk veel aan gelegen duidelijk te zijn. Dit gast-optreden lijkt zo op het oog, aan die duidelijkheid niet bij te dragen. In tegendeel zelfs.

Overigens, ter vergelijking, in omgekeerde richting zou het volstrekt uitgesloten zijn (hoewel het vast wel eens gebeurt), aangezien de preek, of zoals het bij ons officieel heet: de homilie, alleen en uitsluitend door een geestelijke mag worden uitgesproken. En wel omdat in de homilie "de Kerk spreekt", met leergezag zelfs.
Ik begrijp het, wellicht dat hij zelf persoonlijk ook niet met alles instemt wat door de RKK gebracht wordt. Zo is er nu een pastoor (een andere) bij ons met emiraat gegaan die uitsprak niet met alles eens te zijn wat Rome zei. Hij is een voorstander van het mogen huwen van pastoors namelijk o.a.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #19 Gepost op: oktober 27, 2008, 03:48:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 oktober 2008 om 15:37:
Toch wekt het wel helder de indruk dat je als organist achter de inhoud van de nummer staat die je speelt. Als de gemeente dat ook vindt dan is er niets aan de hand, het kan immers ook een doorn in het oog zijn. Een organist uit onze kerk mocht een keer in de Rooms Katholieke kerk bij ons spelen en speelde tijdens de collecte een nummer van Maarten Luther. Had hij helemaal niet zo bij stil gestaan, maar hij kreeg de wind wel van voren na de mis en mocht er niet meer spelen.
Veel van de 'kerkelijke' melodieen hebben een behoorlijk repetoire aan verschillende 'bijbehorende' teksten. En heel vaak over kerkmuren heen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #20 Gepost op: oktober 27, 2008, 04:03:21 pm »

quote:

Pooh schreef op 27 oktober 2008 om 15:48:
[...]

Veel van de 'kerkelijke' melodieen hebben een behoorlijk repetoire aan verschillende 'bijbehorende' teksten. En heel vaak over kerkmuren heen.
Dat zou nog kunnen. Toch krijg ik de indruk dat veel kerken eigenlijk ruimer willen zijn dan ze zijn, maar het niet zijn om een bepaalde groep er bij te houden met het risico juist daardoor leden te verliezen aan evangelischen bijvoorbeeld.

rkdiak

• Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #21 Gepost op: oktober 27, 2008, 04:49:34 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 oktober 2008 om 15:37:
[...]
Een organist uit onze kerk mocht een keer in de Rooms Katholieke kerk bij ons spelen en speelde tijdens de collecte een nummer van Maarten Luther. Had hij helemaal niet zo bij stil gestaan, maar hij kreeg de wind wel van voren na de mis en mocht er niet meer spelen.
Dat is opmerkelijk. Ik wist niet dat Maarten Luther ook componeerde trouwens, maar dan nog: in de RKK wordt heel veel gebruik gemaakt van "protestantse" muziek, dus waarom niet van Luther?
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #22 Gepost op: oktober 27, 2008, 04:51:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 oktober 2008 om 15:45:
[...]

Ik begrijp het, wellicht dat hij zelf persoonlijk ook niet met alles instemt wat door de RKK gebracht wordt. Zo is er nu een pastoor (een andere) bij ons met emiraat gegaan die uitsprak niet met alles eens te zijn wat Rome zei. Hij is een voorstander van het mogen huwen van pastoors namelijk o.a.
Dat kan. Helaas, maar we hebben inderdaad een generatie priesters, die nu met emeritaat gaat of al is, die grote moeite blijkt te hebben met de geloofsgehoorzaamheid waartoe ze zich hebben vastgelegd toen ze gewijd werden.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #23 Gepost op: oktober 27, 2008, 04:56:03 pm »

quote:

rkdiak schreef op 27 oktober 2008 om 16:49:
[...]

Dat is opmerkelijk. Ik wist niet dat Maarten Luther ook componeerde trouwens, maar dan nog: in de RKK wordt heel veel gebruik gemaakt van "protestantse" muziek, dus waarom niet van Luther?

Op zich vind ik het al een wonder dat het gepingel tijdens een collecte zo goed beluisterd wordt en dat men weet wie de componist is.
Gister was er overigens ene uitzending van de RKK (kruispunt geloof ik) waar een nieuwe liedbundel van een zuidelijk bisdom (ik weet niet meer welke, volgens mij Roermond, of het kan ook 's Hertogenbosch zijn) waarin geen enkel nummer meer van Oosterhuis in verwerkt was. Ik heb maar eventjes gekeken want het was gekibbel om niets.

rkdiak

• Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #24 Gepost op: oktober 27, 2008, 05:01:49 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 oktober 2008 om 16:56:
[...]

Op zich vind ik het al een wonder dat het gepingel tijdens een collecte zo goed beluisterd wordt en dat men weet wie de componist is.
Gister was er overigens ene uitzending van de RKK (kruispunt geloof ik) waar een nieuwe liedbundel van een zuidelijk bisdom (ik weet niet meer welke, volgens mij Roermond, of het kan ook 's Hertogenbosch zijn) waarin geen enkel nummer meer van Oosterhuis in verwerkt was. Ik heb maar eventjes gekeken want het was gekibbel om niets.
Laus Deo, vermoed ik. een liedbundel van Roermond, die overigens al lang bestaat, en zonder Oosterhuis inderdaad :)
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goochelen in de kerk
« Reactie #25 Gepost op: oktober 27, 2008, 06:26:47 pm »

quote:

rkdiak schreef op 27 oktober 2008 om 16:49:
[...]

Ik zou het niet weten, het werd zo door mijn familie verteld, maar het kan een roddel zijn.