Auteur Topic: Ezechiel zag een UFO  (gelezen 13406 keer)

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Gepost op: oktober 25, 2008, 10:15:16 am »
Met de titel vast een hoop nieuwsgierigen gelokt, hihi.

Ok, de aanleiding is niet de laatste Indiana Jones film, maar een documentaire die ik zag op CCTV 10. Daar ging het om "Ancient Astronauts". Men suggereerde dat vele beschrijvingen in de Bijbel over UFO's zouden gaan, en dat vele bouwwerken niet (zelfstandig) door de mens gemaakt KUNNEN zijn, daar de kennis en kunde op dat moment absoluut ontoereikend was.
Daar ik zelf vrij kritisch ben in dit opzicht en geneigd ben dit als flauwekul af te doen, is het verhaal op zich luk bedacht.
Reeds een 5 tal jaren geleden kwam ik in contact (collega) die nogal fan was van Erik von Daniken, die een stelling heeft als "Jesus was an Alien".
Anyway, to make a long sotry short, ben ik het volgende artikel tegen gekomen:
http://www.ufoevidence.org/cases/case493.htm

Hierin wordt het wiel dat ezechiel beschreef, uitgelegd als een UFO. Mijn idee is dat de uitleg goed in elkaar zit, zonder er nu direct me eens te zijn overigens.
Wat is jullie mening in deze... Is de wereld in de vroege geschiedenis bezocht door Aliens?
Het zo voor de geloofsbeleving in deze, zou het volgens mij niet veel uithoeven te maken, de Bijbel blijft, in ieder geval voor mij, de Bijbel.

any suggestions?  :P
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

sannebird

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #1 Gepost op: oktober 25, 2008, 10:26:20 am »
Er gaat al een topic over dit onderwerp: Kijk op God en de bijbel.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #2 Gepost op: oktober 25, 2008, 10:27:22 am »
Melchizedek blijft me een raadsel in de bijbel. Hij had geen vader en geen moeder etc. maar daarnaast is de aarde niet door buitenaards leven bezocht en zal dat ook niet gebeuren. Wel geloof ik dat er meer leven elders kan zijn en kijk ik naar de vergadering bijvoorbeeld waar satan in het verhaal van Job in gesprek kwam met God. wie waren die andere vertegenwoordigers met wie satan samen kwam in de vergadering bij God, en wat vertegenwoordigden zij?

Verder lijkt me wel zo'n beetje alles aards te zij, al zijn engelen en demonen ook buitenaardse verschijningen in die zin van: ze  bevinden zich ook buiten de aarde als op de aarde.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #3 Gepost op: oktober 25, 2008, 10:47:09 am »

quote:

gaitema schreef op 25 oktober 2008 om 10:27:
Melchizedek blijft me een raadsel in de bijbel. Hij had geen vader en geen moeder etc. maar daarnaast is de aarde niet door buitenaards leven bezocht en zal dat ook niet gebeuren. Wel geloof ik dat er meer leven elders kan zijn en kijk ik naar de vergadering bijvoorbeeld waar satan in het verhaal van Job in gesprek kwam met God. wie waren die andere vertegenwoordigers met wie satan samen kwam in de vergadering bij God, en wat vertegenwoordigden zij?

Verder lijkt me wel zo'n beetje alles aards te zij, al zijn engelen en demonen ook buitenaardse verschijningen in die zin van: ze  bevinden zich ook buiten de aarde als op de aarde.

je geeft aan dat  de aarde volgens jou niet bezocht is en zal worden door buitenaards leven, maar je zegt ook dat satan "buitenaarde" komt, lijkt me een tegenstelling.

Overigens, er zijn wetenschappers die menen te kunnen bewijzen dat er b.v. een nuclear war heeft plaatsgevonden in ancient times.
http://www.zenzibar.com/news/article.asp?id=1768

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #4 Gepost op: oktober 25, 2008, 11:40:38 am »
Waar het christendom verdwijnt herrijst het onkruid van de heidense mythologie in een nieuw jasje. What else is new?
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #5 Gepost op: oktober 25, 2008, 01:39:12 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 25 oktober 2008 om 10:47:
[...]

je geeft aan dat  de aarde volgens jou niet bezocht is en zal worden door buitenaards leven, maar je zegt ook dat satan "buitenaarde" komt, lijkt me een tegenstelling.

Overigens, er zijn wetenschappers die menen te kunnen bewijzen dat er b.v. een nuclear war heeft plaatsgevonden in ancient times.
http://www.zenzibar.com/news/article.asp?id=1768
Das waar, in dat geval noem ik de duivel,demonen, engelen en God dan dat buitenaardse dat de aarde bezocht en Melchizedek zet ik even als een mogenlijke andere er bij. Omdat ik niet weet waar hij vandaan kwam,  en waar hij nu dan is.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #6 Gepost op: oktober 25, 2008, 02:51:33 pm »

quote:

rkdiak schreef op 25 oktober 2008 om 11:40:
1. Waar het christendom verdwijnt herrijst het onkruid van de heidense mythologie in een nieuw jasje. What else is new?

het zou gebeurtenissen betreffen van ver voor het christendom, en zouden niet perse in hoeven tegaan tegen de Bijbel. Dus hoezo verdwijnt het christendom?
2. Jouw reactie is gelijk aan die van de kerk toen men zij dat de aarde rond was. Anders gezegd, op het moment dat de "wetenschap" ietd veronderstelt en mogelijk kan aantonen, zijn er altijd stromingen, vooral binnen datzelfde christendom, die een dergelijk iets per defenitie als heidens en occult aan doet.
Volgens teksten gevonden in India is een dorp daar Jaren geleden vernietigd. Dat wat er plaartsvond, de beschrijving daarvan (haar uitval, nagel uitval e.d.) komen zeer sterk overeen met de beschrijving van datgene in Hiroshima gebeurde. Dat staat onder andere in het 2e artikel. Alleen de datering daarvan is 2500 B.C.E. en zou, als het i.d.d. nuclear is, nog weleens veel ouder kunnen zijn. Niets mythe, maar een constatering, waarbij je hooguit kunt discuseren over de conclusie. De Bijbel gaat je in dit geval niet veel verder helpen, want daar staat het niet in beschreven. Overigens claimt het artikel dat ook Soddom en Gomorra een Nuclear attack zou kunnen zijn. Maar goed, dat laat ik aan de experts over...

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #7 Gepost op: oktober 25, 2008, 02:55:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 oktober 2008 om 13:39:
[...]

Das waar, in dat geval noem ik de duivel,demonen, engelen en God dan dat buitenaardse dat de aarde bezocht en Melchizedek zet ik even als een mogenlijke andere er bij. Omdat ik niet weet waar hij vandaan kwam,  en waar hij nu dan is.

Ben ik met je eens.
Wat de theorie betreft, het claimt dat de mensen in die tijd hetzelfde deden. Voor hun waren zij God en Engelen, daar zij geen mensen waren. Dit is zuiver thoretisch, daar hier geen hard bewijs van is, maar wel redeneringen die op zichzelf wel logica hebben als je erin wil geloven.

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #8 Gepost op: oktober 25, 2008, 03:42:44 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 25 oktober 2008 om 14:51:
[...]

het zou gebeurtenissen betreffen van ver voor het christendom, en zouden niet perse in hoeven tegaan tegen de Bijbel. Dus hoezo verdwijnt het christendom?
Kijk eens om je heen?

quote:

2. Jouw reactie is gelijk aan die van de kerk toen men zij dat de aarde rond was.
Zou je daar enige onderbouwing bij willen geven? Wie zei precies dat de aarde rond was, wanneer, en waar kan ik de kerkelijke reactie vinden?

quote:

Anders gezegd, op het moment dat de "wetenschap" ietd veronderstelt
von Daniken heeft net zoveel met wetenschap te maken als moeder de Gans.

quote:

en mogelijk kan aantonen, zijn er altijd stromingen, vooral binnen datzelfde christendom, die een dergelijk iets per defenitie als heidens en occult aan doet.
Als jij jezelf graag bezig houdt met pseudologica fantastica, en dat wetenschap wil noemen, dan moet je dat natuurlijk niet nalaten.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #9 Gepost op: oktober 25, 2008, 05:02:06 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 25 oktober 2008 om 14:55:
[...]

Ben ik met je eens.
Wat de theorie betreft, het claimt dat de mensen in die tijd hetzelfde deden. Voor hun waren zij God en Engelen, daar zij geen mensen waren. Dit is zuiver thoretisch, daar hier geen hard bewijs van is, maar wel redeneringen die op zichzelf wel logica hebben als je erin wil geloven.
Ja, dat zal wel kunnen ja. Het onderscheid tussen rangen en standen is met de zondeval gekomen, des ondanks noemt onze God ons zijn kinderen en zelfs goden al zijn wij gedegradeerd door onze zonden, tastend in het donker. Daarmee geeft Hij geloof ik aan dat Hij geen God is van rangen en standen alsof we in een kastenstelsel leven, hij heeft dat nooit zo gewild.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #10 Gepost op: oktober 25, 2008, 09:41:10 pm »

quote:

Tja, wat dat betreft staat het onkruid in Nederland heel hoog, letterlijk als je naar de hoogte van de minaretten kijkt.

quote:

Zou je daar enige onderbouwing bij willen geven? Wie zei precies dat de aarde rond was, wanneer, en waar kan ik de kerkelijke reactie vinden?
De kerk heeft vijlang vlogehouden dat de aarde plat was.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Platte_Aarde
Echter, ik heb me vergist, ik doelde op galilei en zijn constatering dat de aarde om de zon draait. zie hieronder. Vooral schokkend: Pas in 1992 erkend de RK pas hun fout.
Vanaf 1612 ontstond er verzet tegen Galileis bewijzen voor een Copernicaans, heliocentrisch zonnestelsel, dat vrijwel als ketterij werd beschouwd. Galilei kwam weer naar Rome, nu om zich te verdedigen. Kardinaal Bellarmino vermaande Galilei in 1616 de Copernicaanse theorie niet meer te verbreiden. In 1622 schreef Galilei zijn eerste boek Il saggiatore dat werd goedgekeurd en uitgegeven in 1623. In 1630 vroeg Galilei in Rome toestemming om zijn Dialogo uit te geven. Het verscheen in Florence in 1632. In oktober 1632 werd Galilei opgeroepen om te verschijnen voor de kerkelijke rechtbank in Rome.
Na een aantal jaren kwam Galilei dan ook in conflict met de Kerk, alhoewel hij zelf volhield dat zijn werk slechts een zuiver theoretische beschrijving inhield, en niet in conflict was met de godsdienst, die hijzelf ook aanhing. Hij meende juist te laten zien hoe doordacht het door God geschapene in elkaar zat.

Toch werd Galilei gedwongen afstand te nemen van zijn ontdekkingen. Hij hield niet vast aan zijn opvattingen zoals voor hem Giordano Bruno die als ketter verbrand was. Galilei werd in een kerkelijk proces veroordeeld tot levenslang huisarrest, van 1633 tot zijn dood in 1642. Overigens nam paus Urbanus VIII pas stappen nadat Galilei - op een verzoek van de paus tot verheldering van zijn standpunten - een satirische discussie had geschreven waarin een persoon die de officiële gezichtspunten van de kerk verwoordde werd voorgesteld als een dwaas. (1632, Dialogo di Galileo Galilei sopra i due Massimi Sistemi del Mondo Tolemaico e Copernicano - Tweegesprek van Galileo Galilei over de twee belangrijkste wereldsystemen, het Ptolemeïsche en Copernicaanse). In de dialoog verwoordde ene Simplicio -!!- het oude standpunt van Aristoteles, Salviati de nieuwe ideeën. Sagredo was een meestal luisterende, moderne toehoorder.)

In 1633 was Galilei al een oude man van 69 jaar. Men zegt dat hij na het vernemen van het vonnis de woorden Eppur si muove (en toch beweegt zij - namelijk de aarde om de zon) heeft geroepen.[11] Dat kan niet waar zijn, maar hij was er ongetwijfeld van overtuigd dat de aarde in beweging was, en dat zijn vonnis daar niets aan kon veranderen. Het heliocentrisch wereldbeeld werd inderdaad door Johannes Kepler en Isaac Newton verder aannemelijk gemaakt.

In 1992 sprak Paus Johannes Paulus II een excuus uit, waarmee Galileis naam eindelijk werd gezuiverd en Galilei zelfs werd erkend als gelovig mens.

quote:

von Daniken heeft net zoveel met wetenschap te maken als moeder de Gans.

Die relatie heb ik niet gelegd, maar heb hem zuiver aangehaald om de theorie te duiden. Er zijn echter wel anderen die wel wetenschap bedrijven die een dergelijke conclusie hebben.

quote:

Als jij jezelf graag bezig houdt met pseudologica fantastica, en dat wetenschap wil noemen, dan moet je dat natuurlijk niet nalaten.

Tot nog toe heb ik wetenschap in dit kader tussen "" geplaatst. Deze opmerking slaat der halve kant nog wal.
Als men constateert dat een stad is weggevaagd en dat de beschrijving daarvan meer dan 90% overeenkomt met de beschrijving van wat er beschreven is van hiroshima, is de conclusie dat het een atoombom geweest moet zijn gauw getrokken. Compliserende factor is alleen dat dit 5000 jaar (minstens) terug gebeurt is (skeleten zijn op 2.500 BCE gedateerd).
Geef hier eens een goed antwoord op, ik sta voor alles open. :P

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #11 Gepost op: oktober 25, 2008, 09:42:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 oktober 2008 om 17:02:
[...]

Ja, dat zal wel kunnen ja. Het onderscheid tussen rangen en standen is met de zondeval gekomen, des ondanks noemt onze God ons zijn kinderen en zelfs goden al zijn wij gedegradeerd door onze zonden, tastend in het donker. Daarmee geeft Hij geloof ik aan dat Hij geen God is van rangen en standen alsof we in een kastenstelsel leven, hij heeft dat nooit zo gewild.
True

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #12 Gepost op: oktober 25, 2008, 11:07:31 pm »
Chave zei: Als men constateert dat een stad is weggevaagd en dat de beschrijving daarvan meer dan 90% overeenkomt met de beschrijving van wat er beschreven is van hiroshima, is de conclusie dat het een atoombom geweest moet zijn gauw getrokken. Compliserende factor is alleen dat dit 5000 jaar (minstens) terug gebeurt is (skeleten zijn op 2.500 BCE gedateerd).
Geef hier eens een goed antwoord op, ik sta voor alles open.

Klopt als een speer. Alleen is het geen 5000 jaar, maar meer waarschijnlijk 3000 tot 3500 jaar. Een jaar of twintig terug wilde men in India een stuk grond ontginnen voor stedebouw, en men stuitte op een dikke aslaag. De werkers daar werden doodziek. Men constateerde een vreemde stralingsziekte, veroorzaakt door die grond. Het bleek zwaar radio-actief te wezen. Het hele gebied is nu afgesloten voor publiek. India heeft inderdaad enige duizenden jaren terug een grote atoomaanval gehad ergens van. Wat wij nu hebben en zien is een herhaling van de zaken toen der tijd.
Openb. 20, vs. 11-15

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #13 Gepost op: oktober 26, 2008, 12:08:55 am »

quote:

Chaveriem schreef op 25 oktober 2008 om 21:41:
[...]

Tja, wat dat betreft staat het onkruid in Nederland heel hoog, letterlijk als je naar de hoogte van de minaretten kijkt.
Ah, dus mijn uitspraak was wel correct.

quote:

Boeiende link, waarin ik niet één argument vinden kan dat je bewering ondersteunt, en talloze die je bewering weerspreken. Maar dat mag de pret niet drukken neem ik aan.

quote:

Echter, ik heb me vergist, ik doelde op galilei en zijn constatering dat de aarde om de zon draait. zie hieronder. Vooral schokkend: Pas in 1992 erkend de RK pas hun fout.
Echt schokkend is dat mensen zo graag historische broodje-aap verhalen napraten.

Hoe dan ook ben ik heel benieuwd naar een link naar de letterlijke tekst van die erkenning uit 1992, alvorens ik daar serieus op in ga.

quote:

Geef hier eens een goed antwoord op, ik sta voor alles open. :P
Welnee, ik ben helemaal overtuigd door zoveel wetenschap.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #14 Gepost op: oktober 26, 2008, 01:37:26 am »
Over of de aarde plat of bol was werd er in de kerk gediscuseerd, er waren verschillende inzichten:

Sint Augustinus (354–430) argumenteerde tegen de aanname dat de antipoden bewoond werden door mensen:

Maar over de fabel dat er antipoden zijn, mensen op de andere kant van de Aarde, waar de Zon opgaat als hij bij ons ondergaat, dat vind ik op geen enkele grond geloofwaardig. En inderdaad, het is niet bevestigd dat dit ontdekt is door historische kennis, maar door wetenschappelijke veronderstellingen, maar omdat de Aarde opgehangen zou zijn in het hemelgewelf en dat er net zoveel ruimte aan de ene kant als aan de andere zou zijn: daarom zegt men dat de onderkant ook bewoond zou moeten zijn. Maar zij merken niet op dat, hoewel er aangenomen wordt of het wetenschappelijk bewezen is dat de wereld een ronde of bolle vorm heeft, dat daar niet uit volgt dat de andere kant van de wereld niets dan water is; zelfs niet, als er land zou zijn, volgt er uit dat het bewoond is.[16]

Omdat deze mensen van Adam moeten afstammen, zouden ze ooit naar de andere kant van de Aarde zijn moeten gereisd; Augustinus vervolgt:

Het is té absurd om te zeggen dat sommige mensen met een schip de hele grote oceaan hebben overgestoken van deze kant van de Aarde naar de andere, en dat zo ook de bewoners van dat verre gebied afstammen van de eerste mens.

Augustinus ontkent het idee van een ronde Aarde niet, maar beschrijft de Aarde expliciet als een bol.[17]

Een klein aantal Christelijke schrijvers wijst een bolvormige Aarde meteen af:

Kosmas Indikopleustes' wereldbeeld - een platte Aarde in een tabernakel.Lactantius (245–325), na zijn bekering tot het Christendom en zijn afwijzing van de Griekse filosofie, noemde het "dwaasheid" omdat hij dacht dat mensen aan de tegenovergestelde kant van de wereldbol niet zouden "gehoorzamen" aan de zwaartekracht.[18] Hij vroeg,

Is er iemand zo dom om te geloven dat er mensen zijn van wie de voetstappen hoger zijn dan hun hoofden? Dat de oogst en de bomen naar beneden groeien? Dat regen, sneeuw en hagel bovenwaarts naar de Aarde vallen? Ik weet niet wat ik van hen moet zeggen die, als ze eens gedwaald hebben, vasthouden aan hun dwaasheid en de ene onzin met de andere verdedigen. [19]

In zijn Homilies Concerning the Statutes[20] omhelsde Sint Johannes Chrysostomus (344–408) expliciet het idee, gebaseerd op zijn lezing van de Geschiften, dat de Aarde op de wateren, die onder de hemel samenkwamen, dreef.

Diodorus van Tarsus († 394) pleitte ook voor een platte Aarde gebaseerd op de bijbel, maar Diodorus' gezichtspunt kennen we alleen uit de kritiek erop door Photius.[21]

Severianus, Bisschop van Gabala (overleden 408), schreef: "De Aarde is plat en de Zon trekt er 's nachts niet onderdoor, maar trekt door het noorden alsof hij achter een muur doorgaat".[22]

De Egyptische monnik Kosmas Indikopleustes (547) merkte in zijn Topographia Christiana, waar de Ark des Verbonds het hele heelal moest voorstellen, op theologische gronden op dat de Aarde plat was, een parallelogram omringd door vier oceanen. Minstens één vroeg-Christelijke schrijver, Basilius de Grote (329–379), was van mening dat de zaak theologisch irrelevant was.[23]

Verschillende historici wezen erop dat deze advocaten van een platte Aarde ofwel invloedrijk waren in de latere middeleeuwen (zoals Andrew Dickson White vond) of relatief onbelangrijk (gesteld door Jeffrey Russell). De weinige referenties naar hun opvattingen in late middeleeuwse geschriften overtuigt de meeste hedendaagse historici dat hun invloed klein was.

bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Platte_aarde
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2008, 02:06:58 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #15 Gepost op: oktober 26, 2008, 01:40:05 am »

quote:

Seacloud schreef op 25 oktober 2008 om 23:07:
Chave zei: Als men constateert dat een stad is weggevaagd en dat de beschrijving daarvan meer dan 90% overeenkomt met de beschrijving van wat er beschreven is van hiroshima, is de conclusie dat het een atoombom geweest moet zijn gauw getrokken. Compliserende factor is alleen dat dit 5000 jaar (minstens) terug gebeurt is (skeleten zijn op 2.500 BCE gedateerd).
Geef hier eens een goed antwoord op, ik sta voor alles open.

Klopt als een speer. Alleen is het geen 5000 jaar, maar meer waarschijnlijk 3000 tot 3500 jaar. Een jaar of twintig terug wilde men in India een stuk grond ontginnen voor stedebouw, en men stuitte op een dikke aslaag. De werkers daar werden doodziek. Men constateerde een vreemde stralingsziekte, veroorzaakt door die grond. Het bleek zwaar radio-actief te wezen. Het hele gebied is nu afgesloten voor publiek. India heeft inderdaad enige duizenden jaren terug een grote atoomaanval gehad ergens van. Wat wij nu hebben en zien is een herhaling van de zaken toen der tijd.
buitenaards leven kan de aarde nooit berijken, want ze wonen simpel weg te ver weg van de aarde. Het moet dus het gevolg zijn van beschavingen die hier op de aarde hebben plaats gevonden of rampen die door een engelenmacht van God veroorzaakt is of het toestaan van aanvallen door demonische machten als gevolg van de keuzes van de mensen van toen.Het kan ook een enorme natuurramp zijn geweest.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #16 Gepost op: oktober 26, 2008, 02:27:39 am »

quote:

rkdiak schreef op 26 oktober 2008 om 00:08:
Echt schokkend is dat mensen zo graag historische broodje-aap verhalen napraten.

Wat is broodje-aap en kun je dat onderbouwen?
Dat galilei met de kerk overhoop lag omdat de kerk zijn inzichten voor ketterij hielden kan je in geschiedenis boeken terugvinden.
Zo had Da Vinci hetzelfdde probleem, al was dat aanvankelijk van mindere aard.

quote:

Hoe dan ook ben ik heel benieuwd naar een link naar de letterlijke tekst van die erkenning uit 1992, alvorens ik daar serieus op in ga.

Doet op zich niet ter zake. Waar het omging is dat galilei verkettert is. De reden omdat te zeggen is omdat jij een bewijs wilde hebben waaruit zou blijken dat de kerk de wetenschap niet altijd zou accepteren.

quote:

Welnee, ik ben helemaal overtuigd door zoveel wetenschap.

Ik heb nergens gesteld dat Ancient Astronauts wetenschap is, slechts dat er wetenschappers zijn die dit stellen. Dat is de reden voor de discussie. Tot nu toe heb je daaraan weinig bijdrage geleverd.
De draad staat in levensbeschouwing zodat de Bijbel in deze wat betekenis eventueel anders uitgelegd zou kunnen worden zo iemand zich daartoe geroepen voelt.
Iets domweg onzin of flauwekul noemen is erg makkelijk. Wanneer je je buurman tegenkomt en hij levensvragen heeft, en jij de kans hebt om hem te vertellen van het eeuwige leven in Jezus, zou het jammer zijn als je op zijn verhaal niet verder zou komen dan de opmerkingen die je tot nu ote geplaatst hebt.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #17 Gepost op: oktober 26, 2008, 02:05:10 am »
Citaat
gaitema schreef op 26 oktober 2008 om 01:40:

quote:

buitenaards leven kan de aarde nooit berijken, want ze wonen simpel weg te ver weg van de aarde.

Dat is iets wat we niet weten want hen hebben we nooit gevonden. Behalve op de maan zijn we verder nergens fysiek geweest. Er wordt altijd beweerd dat op een dergelijke planeet water moet zijn want dat is de voorwaarde van leven. Wel, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Water is een voorwaarde voor leven zoals wij dat kennen. Maar als dat leven nu compleet anders is, zou dat ook kunnen betekenen dat er wellicht geen water voor nodig is, wat zou kunnen in houden dat ze op pluto leven, bij wijze van spreken.
Verder, als eventueel buitenaards leven in 2500 BCE (waarschijnlijk nog veel eerder) verantwoordelijk zijn voor een atoom aanval, wellicht hebben ze dan ook spacecrafts die een veelvoud van de snelheid van het licht zouden kunnen ontwikkelen. Afgezien van onbekende bij effecten zou dat betekenen dat al die afstanden in eens een stuk kleiner wordt. De afgelopen 50 jaar heeft de mens in het voortbewegen e.d. geweldige vooruitgangen geboekt. In al die jaren voor 2500 BCE... daar weten we domweg niet zo heel veel van.

quote:

Het moet dus het gevolg zijn van beschavingen die hier op de aarde hebben plaats gevonden of rampen die door een engelenmacht van God veroorzaakt is of het toestaan van aanvallen door demonische machten als gevolg van de keuzes van de mensen van toen.

Tja, dat zou natuurlijk ook kunnen. Maar opvallend is dan wel de textuele gelijkheid met gebeurtenissen uit de 20e eeuw.

quote:

Het kan ook een enorme natuurramp zijn geweest.

Dit is in zoverre uitgesloten dat een vulkaan staat niet in de buurt en geen enkele natuurramp de verschijnselen kent zoals beschreven.

even een citaat:
The Indus valley is now the Thar desert, and the site of the radioactive ash found west of Jodhpur is around there. Consider these verses from the ancient (6500 BC at the latest) Mahabharata: ...a single projectile Charged with all the power of the Universe. An incandescent column of smoke and flame As bright as the thousand suns Rose in all its splendour... a perpendicular explosion with its billowing smoke clouds... ...the cloud of smoke rising after its first explosion formed into expanding round circles like the opening of giant parasols... ..it was an unknown weapon, An iron thunderbolt, A gigantic messenger of death, Which reduced to ashes The entire race of the Vrishnis and the Andhakas. ...The corpses were so burned As to be unrecognisable. The hair and nails fell out; Pottery broke without apparent cause, And the birds turned white. After a few hours All foodstuffs were infected... ...to escape from this fire The soldiers threw themselves in streams To wash themselves and their equipment.

Until the bombing of Hiroshima and Nagasaki, modern mankind could not imagine any weapon as horrible and devastating as those described in the ancient Indian texts. Yet they very accurately described the effects of an atomic explosion. Radioactive poisoning will make hair and nails fall out. Immersing oneself in water gives some respite, though it is not a cure.

People were just lying, unburied, in the streets of the city. And these skeletons are thousands of years old, even by traditional archaeological standards. These skeletons are among the most radioactive ever found, on par with those at Hiroshima and Nagasaki. At one site, Soviet scholars found a skeleton which had a radioactive level 50 times greater than normal. Other cities have been found in northern India that show indications of explosions of great magnitude. One such city, found between the Ganges and the mountains of Rajmahal, seems to have been subjected to intense heat. Huge masses of walls and foundations of the ancient city are fused together, literally vitrified!

And since there is no indication of a volcanic eruption at Mohenjo-Daro or at the other cities, the intense heat to melt clay vessels can only be explained by an atomic blast or some other unknown weapon. The cities were wiped out entirely. While the skeletons have been carbon-dated to 2500 BC, we must keep in mind that carbon-dating involves measuring the amount of radiation left.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #18 Gepost op: oktober 26, 2008, 03:00:33 am »

quote:

Chaveriem schreef op 26 oktober 2008 om 02:05:

[...]

Dat is iets wat we niet weten want hen hebben we nooit gevonden. Behalve op de maan zijn we verder nergens fysiek geweest. Er wordt altijd beweerd dat op een dergelijke planeet water moet zijn want dat is de voorwaarde van leven. Wel, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Water is een voorwaarde voor leven zoals wij dat kennen. Maar als dat leven nu compleet anders is, zou dat ook kunnen betekenen dat er wellicht geen water voor nodig is, wat zou kunnen in houden dat ze op pluto leven, bij wijze van spreken.
Verder, als eventueel buitenaards leven in 2500 BCE (waarschijnlijk nog veel eerder) verantwoordelijk zijn voor een atoom aanval, wellicht hebben ze dan ook spacecrafts die een veelvoud van de snelheid van het licht zouden kunnen ontwikkelen. Afgezien van onbekende bij effecten zou dat betekenen dat al die afstanden in eens een stuk kleiner wordt. De afgelopen 50 jaar heeft de mens in het voortbewegen e.d. geweldige vooruitgangen geboekt. In al die jaren voor 2500 BCE... daar weten we domweg niet zo heel veel van.  [/i]

Wezens die met zulke snelheden voorbewegen zijn geesten omdat ze geen lichaam hebben met het bijkomende hinder er van. Stoffen die zo snel voort bewegen zouden dat geloof ik niet aan kunnen. Verder lijkt me een hoge ontwikkeling aan leven en vergelijking met dat van mensen niet vindtbaar op de direct omliggende planeten. Wel mogenlijk bacterieel leven of zo. Gezien de opnames die ze van de omliggende planeten hebben. En ik geloof dat God de mensen wel aan het hoofd van de schepping hebben geplaatst gezien de bijbelverhalen.

quote:

[...]

Tja, dat zou natuurlijk ook kunnen. Maar opvallend is dan wel de textuele gelijkheid met gebeurtenissen uit de 20e eeuw. [/i]

Dat is inderdaad opvallend.

[...]

quote:

Dit is in zoverre uitgesloten dat een vulkaan staat niet in de buurt en geen enkele natuurramp de verschijnselen kent zoals beschreven. [/i]
Okee, voor zo ver dat de kennis van de wetenschappers rijkt is dat dus niet denkbaar. God weet wat er gebeurd is.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2008, 03:03:25 am door gaitema »

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #19 Gepost op: oktober 26, 2008, 03:28:50 am »

quote:

gaitema schreef op 26 oktober 2008 om 03:00:
Wezens die met zulke snelheden voorbewegen zijn geesten omdat ze geen lichaam hebben met het bijkomende hinder er van.

geen idee... ben nog geen geest, maar als het zover is laat ik het je weten :P

quote:

Stoffen die zo snel voort bewegen zouden dat geloof ik niet aan kunnen.

Geloof ik...??? Dat laat ruimte voor een mogelijkheid. Daarnaast zouden het stoffen of materialen kunnen zijn die wij niet kennen.

quote:

Verder lijkt me een hoge ontwikkeling aan leven en vergelijking met dat van mensen niet vindtbaar op de direct omliggende planeten.

Geen idee, niemand heeft ze gezien. Althans, niet recent.
Rotstekeningen laten wel figuren zien die door de aanhangers van Ancient Astronauts worden uitgelegd als zijnde Aliens.
Verder kun je je afvragen hoe mensen bepaalde bouwwerken hebben kunnen maken in de wetenschap dat men toen niet de middelen hebben zoals wij die kennen. Die stenen van een pyramide zijn loodzwaar. Enige idee hoeveel mensen je nodig hebt om die te verplaatsen. Nu is daar een verklaring voor, maar als je kijkt naar die beelden op paaseiland, die wegen 169 ton per stuk...

quote:

Wel mogenlijk bacterieel leven of zo. Gezien de opnames die ze van de omliggende planeten hebben.

Ik denk dat je daar gelijk hebt.

quote:

En ik geloof dat God de mensen wel aan het hoofd van de schepping hebben geplaatst gezien de bijbelverhalen.

Ik heb dit even nagelezen in Genisis, maar eh, de schepping in Genisis gaat over de schepping van de aarde. Als de mens aan het hoofd gezet wordt, dan gaat het dus om de aarde. Een andere uitleg is m.i. niet uit de tekst te halen, want het staat er niet...

quote:

Okee, voor zo ver dat de kennis van de wetenschappers rijkt is dat dus niet denkbaar. God weet wat er gebeurd is.

Volgens de aanhangers van de theorie der Ancient Astronauts, zijn zij degene die in genisis aangeduidt worden met " In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name." (gen 6:4)

offtopic:Je bent nog laat/vroeg bezig (is maar net hoe je het bekijkt) :P
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2008, 03:29:19 am door Chaveriem »

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #20 Gepost op: oktober 26, 2008, 08:50:20 am »

quote:

gaitema schreef op 26 oktober 2008 om 01:37:
Over of de aarde plat of bol was werd er in de kerk gediscuseerd, er waren verschillende inzichten:

En wat volgt:

- Niet één tekst, citaat of verwijzing die een kerkelijk standpunt weergeeft.
- Een reeks gegevens waaruit blijkt dat "het kerkelijk denken" sterk richting "bol" ging.

Chav's conclusie: de Kerk leerde dat de aarde plat was.

Als dit de manier is waarop Chav tot conclusies komt, dan zegt dat bijzonder veel over de rest van diens stellingen.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2008, 08:51:00 am door rkdiak »
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #21 Gepost op: oktober 26, 2008, 08:54:25 am »

quote:

Chaveriem schreef op 26 oktober 2008 om 02:27:
[...]

Wat is broodje-aap en kun je dat onderbouwen?
Ja hoor. De werkelijkheid over de problemen tussen Galileo en de toenmalige paus zijn prima gedocumenteerd. Dat jij liever het populaire praatje gelooft moet je zelf weten. Ik zie dat je niet bereid of in staat bent iets van wat je beweert (noch over 'excuses', noch over 'platte aarde') te ondersteunen met verwijzingen naar relevante, dus kerkelijke, documenten. Als je vervolgens meent dat ik wel energie ga steken in het zoeken van de onderbouwing vergis je je nogal. Als jij niet bereid of in staat bent je beweringen te staven, waarom zou ik dat dan wel doen?
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #22 Gepost op: oktober 26, 2008, 08:57:22 am »

quote:

gaitema schreef op 26 oktober 2008 om 03:00:
[...]

Stoffen die zo snel voort bewegen zouden dat geloof ik niet aan kunnen.
Dat geloof je terecht. Chaveriem schijnt te denken dat er ruimte bestaat om elementaire natuurwetten te herzien, maar dat is niet het geval.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #23 Gepost op: oktober 26, 2008, 09:41:16 am »

quote:

Chaveriem schreef op 26 oktober 2008 om 03:28:
[...]

Geloof ik...??? Dat laat ruimte voor een mogelijkheid. Daarnaast zouden het stoffen of materialen kunnen zijn die wij niet kennen.

maar ja, dat geloof ik weer niet ;)

quote:

Geen idee, niemand heeft ze gezien. Althans, niet recent.
Rotstekeningen laten wel figuren zien die door de aanhangers van Ancient Astronauts worden uitgelegd als zijnde Aliens.
Verder kun je je afvragen hoe mensen bepaalde bouwwerken hebben kunnen maken in de wetenschap dat men toen niet de middelen hebben zoals wij die kennen. Die stenen van een pyramide zijn loodzwaar. Enige idee hoeveel mensen je nodig hebt om die te verplaatsen. Nu is daar een verklaring voor, maar als je kijkt naar die beelden op paaseiland, die wegen 169 ton per stuk...

Misschien dat die reuzen van voor de zonsvloed dat gedaan hebben, met een flinks dosis kennis en technieken van hoe je dat doet.

Citaat

quote:

Ik heb dit even nagelezen in Genisis, maar eh, de schepping in Genisis gaat over de schepping van de aarde. Als de mens aan het hoofd gezet wordt, dan gaat het dus om de aarde. Een andere uitleg is m.i. niet uit de tekst te halen, want het staat er niet....

Ik houdt me vast aan de woorden in de bijbel dat God ons bijna goddelijk heeft gemaakt en slechts tijdenlijk onder de engelen gesteld heeft. Ik geloof trouwens ook dat we van oorsprog niet dat lichaam hebben wat we nu hebben (een stervelijk lichaam), maar dat dit lichaam en het stoffelijke aarde gekomen is door de zondeval.

Verder beroep ik me op sommige bijnadoodervaringen die ik gelezen heb waarin ook gesproken werd over leven van mensen op andere planeten, maar dat die nooit de aarde kunnen berijken omdat God dat gewild had dat dat niet mogelijk zou zijn.

quote:

Chaveriem schreef op 26 oktober 2008 om 03:28:Volgens de aanhangers van de theorie der Ancient Astronauts, zijn zij degene die in genisis aangeduidt worden met " In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name." (gen 6:4)

Dat verhaal ken ik, ik zelf ben van de overtuiging dat deze reuzen aardse schepselen waren die zonen van God genoemd werden omdat ze Gods kinderen waren en de Heilige Geest bezaten. Door gezonde levensomstandigheden reusachtig geworden in gehoorzaamheid aan Gods wetten (toen nog wel), maar ze gingen zondigen.

quote:

offtopic:Je bent nog laat/vroeg bezig (is maar net hoe je het bekijkt) :P
Ik had bezoek gehad thuis tot in de late uurtjes.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #24 Gepost op: oktober 26, 2008, 12:31:13 pm »

quote:

rkdiak schreef op 26 oktober 2008 om 08:54:
[...]
Ja hoor. De werkelijkheid over de problemen tussen Galileo en de toenmalige paus zijn prima gedocumenteerd. Dat jij liever het populaire praatje gelooft moet je zelf weten. Ik zie dat je niet bereid of in staat bent iets van wat je beweert (noch over 'excuses', noch over 'platte aarde') te ondersteunen met verwijzingen naar relevante, dus kerkelijke, documenten. Als je vervolgens meent dat ik wel energie ga steken in het zoeken van de onderbouwing vergis je je nogal. Als jij niet bereid of in staat bent je beweringen te staven, waarom zou ik dat dan wel doen?

Prachtig.
Ik had reeds een stuk terug gezecht dat ik me vergist heb, en dat het niet om de ronding van de aarde ging maar om het bewegen van de aarde i.p.v. de zon. Dat is geen broodje aap verhaal, dat kan je in ieder geschiedenisboek terug vinden. om er een te noemen, want dat wil je graag; Middeleeuwen gerschreven door D.E.H. de Boer of "A history of Modern World" geschreven door Palmer, beide beoken geschreven door en gebruikt door Academici.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #25 Gepost op: oktober 26, 2008, 12:37:47 pm »

quote:

rkdiak schreef op 26 oktober 2008 om 08:57:
[...]

Dat geloof je terecht. Chaveriem schijnt te denken dat er ruimte bestaat om elementaire natuurwetten te herzien, maar dat is niet het geval.

Elementaire natuurwetten zijn "uitgevonden" hierop aarde en zijn hier zonder meer geldig.
Wanneer stoffen een huige snelheid hebben, treedt er wrijving op, wat voor warmte ontwikkeling zorgt. In dat kader kunnnen de snelheden niet gehaald worden met de door ons bekende stoffen. Echter, in de ruimte zijn de omstandigheden anders. Als de wrijving 0 is, is er ook geen warmte ontwikkeling, wat maakt dat de snelheden wel gehaald zouden kunnen worden, voorop gesteld dat je een voldoende krachtige motor hebt. In een dergelijk geval heb je het over "beschavingen" die vele duizenden jaren verder zijn dan wij, dus waarom zouden zij dat probleem niet opgelost kunnen hebben?
Verder zijn het NIET mijn stelling, ook dat heb ik al meer dan eens gezegd, maar ook daar blijf je me op attackeren.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #26 Gepost op: oktober 26, 2008, 12:46:17 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 oktober 2008 om 09:41:
maar ja, dat geloof ik weer niet ;)

Ik weet neit of ik het geloof :P ik opper het zuiver als suggestie. Feit is dat er geen goed antwoord op bestaat.

quote:

Misschien dat die reuzen van voor de zonsvloed dat gedaan hebben, met een flinks dosis kennis en technieken van hoe je dat doet.

Wellicht...

quote:

Ik houdt me vast aan de woorden in de bijbel dat God ons bijna goddelijk heeft gemaakt en slechts tijdenlijk onder de engelen gesteld heeft.

Dat bestrijdt ik ook niet, ik zou niet durven :D

quote:

Ik geloof trouwens ook dat we van oorsprog niet dat lichaam hebben wat we nu hebben (een stervelijk lichaam), maar dat dit lichaam en het stoffelijke aarde gekomen is door de zondeval.

Hier heb ik iets meer moeite mee, daar de zondeval niet in de Bijbel, als term, voorkomt, en een christelijke "vinding" is.

quote:

Verder beroep ik me op sommige bijnadoodervaringen die ik gelezen heb waarin ook gesproken werd over leven van mensen op andere planeten, maar dat die nooit de aarde kunnen berijken omdat God dat gewild had dat dat niet mogelijk zou zijn.

Of niet meer....
Maar dat zijn getuigen, daar kan niemand tegen op.

quote:

Dat verhaal ken ik, ik zelf ben van de overtuiging dat deze reuzen aardse schepselen waren die zonen van God genoemd werden omdat ze Gods kinderen waren en de Heilige Geest bezaten. Door gezonde levensomstandigheden reusachtig geworden in gehoorzaamheid aan Gods wetten (toen nog wel), maar ze gingen zondigen.

Zoals je al zegt is dat jouw overtuiging. Het klinkt me niet helemaal lekker in de oren, ik ga er eens over nadenken. In ieder geval staat het er zo niet, m.a.w. het is een conclusie de je getrokken hebt, toch?

quote:

Ik had bezoek gehad thuis tot in de late uurtjes.
ik niet, ik zit in een andere tijdszone :P

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #27 Gepost op: oktober 26, 2008, 12:49:46 pm »

quote:

rkdiak schreef op 26 oktober 2008 om 08:54:
Ik zie dat je niet bereid of in staat bent iets van wat je beweert (noch over 'excuses', noch over 'platte aarde') te ondersteunen met verwijzingen naar relevante, dus kerkelijke, documenten.
Ik ben wel degelijk in staat om te onderbouwen en bereid daartoe. Maar om alleen en uitsluitend kerkdocumenten als waar aan te nemen vind ik wat kort door de bocht, om maar eens een understatement te gebruiken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #28 Gepost op: oktober 26, 2008, 03:33:52 pm »
Chaveriem:

Wetenschappelijk kan ik je niet wat meegeven, want ik ben geen wetenschapper maar ook hierin een gelovige.

Ik ben benieuwd naar het uitpluizen wat voor conclusie je trekt wat die Reuzen betreft. Ik zal een argument van me wat toelichten:
Genesis 6,

Toen mensen zich op de aarde begonnen te vermedigvuldigen en hun dochters geboren werden, zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen. En de Here zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig  jaar zijn.

en dan de laatste zin uit vers 4: De reuzen waren in die dagen op de aarde, en ook daarna, toen de zonen Gods tot de dochters der mensen kwamen, en zij hun kinderen baarden; dit zijn de geweldigen uit de voortijd, mannen van naam.

Deze reuzen baarden dus een hele lange tijd kinderen bij mensen en worden 'mannen van naam' genoemd.  Ook valt op dat er bij hun zonbde vermeld wordt als reactie van God erop: "Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig  jaar zijn." Dat zei hij dus bij hiet zien wat deze zonen Gods deden. Hij laat zijn Geest niet altoos in de "mens" wonen.

Het gaat hier dus om reusachtige mensen die Zonen Gods genoemd werden en mannen van naam waren, beroemdheden.
Wat betekend "Zonen Gods" in de bijbel?
Jezus zei: "zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen Gods genoemdworden."
Ik siteerde dus uit de NBG vertaling, in de NBV vertaling staat: "kinderen van God" en in Het Boek "zonen van God". Het komt allemaal op het zelfde neer, want kinderen van God zijn zonen en dochters van God. En de reuzen werder
"de zonen Gods"genoemd. Kinderen van God dus die reuzen waren, geweldenaars, beroemdheden, de mannen van naam. Toen God zag dat z zondigden zij Hij dus dat Hij Zijn Geest niet meer onder de mensen laat wonen nu ze zich zo misdragen hebben.

Daarbij: als een vrij lange tijd reuzen zich voorplanten met dochters van mensen, dan ontstaan er steeds weer reuzen die zich voortplanten met dochters van mensen. Mensen in het algemeen zoals een christen kan gaan met een dochter van de mensen van de wereld.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #29 Gepost op: oktober 26, 2008, 04:17:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 oktober 2008 om 15:33:
Chaveriem:

Wetenschappelijk kan ik je niet wat meegeven, want ik ben geen wetenschapper maar ook hierin een gelovige.

Ik ben benieuwd naar het uitpluizen wat voor conclusie je trekt wat die Reuzen betreft. Ik zal een argument van me wat toelichten:
Genesis 6,

Toen mensen zich op de aarde begonnen te vermedigvuldigen en hun dochters geboren werden, zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen. En de Here zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig  jaar zijn.

en dan de laatste zin uit vers 4: De reuzen waren in die dagen op de aarde, en ook daarna, toen de zonen Gods tot de dochters der mensen kwamen, en zij hun kinderen baarden; dit zijn de geweldigen uit de voortijd, mannen van naam.

Deze reuzen baarden dus een hele lange tijd kinderen bij mensen en worden 'mannen van naam' genoemd.  Ook valt op dat er bij hun zonbde vermeld wordt als reactie van God erop: "Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig  jaar zijn." Dat zei hij dus bij hiet zien wat deze zonen Gods deden. Hij laat zijn Geest niet altoos in de "mens" wonen.

Het gaat hier dus om reusachtige mensen die Zonen Gods genoemd werden en mannen van naam waren, beroemdheden.

Hierin ga ik met je mee.

quote:

Wat betekend "Zonen Gods" in de bijbel?
Jezus zei: "zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen Gods genoemdworden."
Ik siteerde dus uit de NBG vertaling, in de NBV vertaling staat: "kinderen van God" en in Het Boek "zonen van God". Het komt allemaal op het zelfde neer, want kinderen van God zijn zonen en dochters van God. En de reuzen werder
"de zonen Gods"genoemd. Kinderen van God dus die reuzen waren, geweldenaars, beroemdheden, de mannen van naam. Toen God zag dat z zondigden zij Hij dus dat Hij Zijn Geest niet meer onder de mensen laat wonen nu ze zich zo misdragen hebben.

Ehm, ik weet wat je bedoeld en in het NT deel ik deze lezing. In het OT ligt het wat gecompliceerder. Er zitten meer facetten aan, daarvoor moet je naar de hebreeuwse grondtekst kijken. Er zitten wat haken en ogen aan, gaat buiten deze discussie en ik moet me dan gaan voeden met informatie van derden.
Het OT is geen christelijk boek, maar een joods boek. Het NT in feite ook. Jezus is joods (is, niet was, want Hij leeft :D), en Paulus was dat ook.

quote:

Daarbij: als een vrij lange tijd reuzen zich voorplanten met dochters van mensen, dan ontstaan er steeds weer reuzen die zich voortplanten met dochters van mensen. Mensen in het algemeen zoals een christen kan gaan met een dochter van de mensen van de wereld.

Dit is nu interessant. Hoewel ook Paulus aangeeft om niet te trouwen met een ongelovige, is dit echter een advies, geen wet (overigens; voor joodse mannen is die wet er wel).
Als je als man een christelijke vrouw trouwt (of denkt te trouwen) is dat geen enkele garantie, en vanuit dat oogpunt zie ik het probleem van een ongelovige niet, zij is immers geheiligd in haar man. (wat het eerste deel betreft heb ik hier ervaring in)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #30 Gepost op: oktober 26, 2008, 10:26:32 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 26 oktober 2008 om 16:17:

Ehm, ik weet wat je bedoeld en in het NT deel ik deze lezing. In het OT ligt het wat gecompliceerder. Er zitten meer facetten aan, daarvoor moet je naar de hebreeuwse grondtekst kijken. Er zitten wat haken en ogen aan, gaat buiten deze discussie en ik moet me dan gaan voeden met informatie van derden.
Het OT is geen christelijk boek, maar een joods boek. Het NT in feite ook. Jezus is joods (is, niet was, want Hij leeft :D), en Paulus was dat ook.

Weet je al iets van de betekenis van het woord in het oude testament?

quote:

Chaveriem schreef op 26 oktober 2008 om 16:17:

[...]

Dit is nu interessant. Hoewel ook Paulus aangeeft om niet te trouwen met een ongelovige, is dit echter een advies, geen wet (overigens; voor joodse mannen is die wet er wel).
Als je als man een christelijke vrouw trouwt (of denkt te trouwen) is dat geen enkele garantie, en vanuit dat oogpunt zie ik het probleem van een ongelovige niet, zij is immers geheiligd in haar man. (wat het eerste deel betreft heb ik hier ervaring in)

Dan is het denk ik goed om te zien wat Paulus voor ogen had, ik heb deze tekst van Paulus ook eens met een dominee bij ons gedeeld (ds. Pieter Boomsma) en hij vertelde dat in die tijd de heidenen een zeer goddeloze levensstijl hadden, waardoor Paulus woorden heel logisch zijn.

Met dat in je achterhoofd kijkend naar deze tijd wordt het ook steeds lastiger geloof ik. Je wilt als christen graag je geloof delen met je partner en je kinderen ook. Bidden, bijbellezen thuis, de kerk. Dat maakt je wel anders en en situatie wat complexer. Ik zit zelf nog in die fese waarin ik op dat gebied nog keuzes moet maken en vindt dat wel zwaar meewegen. God probeer ik er in te betrekken, biddens om wijsheid en of Hij leiding er over wil geven. Dan is het nog moeilijk om Gods wil te achterhalen, maar houdt me vast aan de gedachte dat Gods plan met de mensen hoe dan ook zal slagen, ook als het gaat om relaties. De tijd zal het leren denk ik dan. (eigenlijk een off-topic zeer interessante en belangrijke  levensvraag denk ik)

Ook nog eens te bedenken dat God boven alles staat. Niets of iemand moet tussen Hem en mij in de weg gaan staan. Das opzich ook weer een strijd geloof ik.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2008, 10:26:59 pm door gaitema »

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #31 Gepost op: oktober 27, 2008, 12:08:57 am »

quote:

Chaveriem schreef op 26 oktober 2008 om 12:49:
[...]

Ik ben wel degelijk in staat om te onderbouwen en bereid daartoe. Maar om alleen en uitsluitend kerkdocumenten als waar aan te nemen vind ik wat kort door de bocht, om maar eens een understatement te gebruiken.

Jij beweert iets over kerkelijke uitspraken, maar de kerkelijke documenten waaruit dat zou blijken vind je ongeschikt als onderbouwing.

Ik vind het echt heel fijn voor je dat Gait je nog serieus neemt  d:)b
So sue me!

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #32 Gepost op: oktober 27, 2008, 01:51:12 am »

quote:

rkdiak schreef op 27 oktober 2008 om 00:08:
[...]

Jij beweert iets over kerkelijke uitspraken, maar de kerkelijke documenten waaruit dat zou blijken vind je ongeschikt als onderbouwing.

Ik vind het echt heel fijn voor je dat Gait je nog serieus neemt  d:)b

Nee, de kerkelijke documenten heb ik niet, wel een link, maar geen kerkelijke. Daarmee heeft het niet zoveel zin om die hier voor jou neer te zetten daar jij alleen kerkelijke documentatie voor waar aanneemt.

Wat het serieus nemen betreft. Je hebt me niet begrepen, ik ga het nog een keer proberen uit te leggen.
Het zijn niet mijn ideen nog steun ik ze. Wel ben ik in de, zoals jij het noemt, fantasien geinteresseerd. Geef tenminste toe dat het een fantastisch verhaal is en goed voer voor een aardige film (volgens mij is die er ook en heet hij 10.000 BC?)
De aanleiding was een docu waarna ik mij afvroeg in hoeverre dit strijdbaar zou zijn met de Bijbel. Jouw eerste en tot nog toe enige inhoudelijke reactie was dat je "onkruid herrijst als het christendom vertrok".
Hoewel daar, tegenwoordig, wel wat voor te zeggen valt, kun je niet stellen dat de kerk het altijd bij het juiste eind had. Derhalve haalde ik de geschiedenis van Galilei aan waar jij elke punt en komma onderbouwt wil zin, al heeft het in de krant gestaan, je wil een kerkelijk document zien. Erg flauw. Iets meer openheid en flexibiliteit zou een discussie makelijker maken. Als je het topic niets vindt en niets hebt gevonden, waarom heb je dan gereageerd.

Duidelijk heb ik gesteld dat inzake de Ancient Astronauts dat dit niet vast staat, maar dat er wel opmekrelijke vonsten zijn gedaan. Iets waarvan ik zelf al zeg dat het niet mijn stellingen zijn, maar wel nieuwsgierig naar ben in de context zoals ik dat zoeven geschetst heb, kan en zou ik dan ook niet ten alle tijden sluiten wetenschappelijk te behoeven onderbouwen. Het zijn immers, om jouw woorden maar eens te gebruiken, fantasien. Nog thans neem je de moeite om me iedere keer bot om de oren te meppen dat ik alles moet onderbouwen en wel met kerkelijk documenten. Geen enkel respect voor mij als persoon als ook de vragen waar ik mee zit blijkt uit jouw reactie. Voor een christen mag ik op dat punt toch wel meer verwachten, dunkt mij.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #33 Gepost op: oktober 27, 2008, 02:13:37 am »

quote:

gaitema schreef op 26 oktober 2008 om 22:26:
Weet je al iets van de betekenis van het woord in het oude testament?

Nee, ik ben aansluitend gaan slapen, nadat ik het stukje geschreven had. Tussen jou en mij zit een paar uur tijdverschil.

quote:

Dan is het denk ik goed om te zien wat Paulus voor ogen had, ik heb deze tekst van Paulus ook eens met een dominee bij ons gedeeld (ds. Pieter Boomsma) en hij vertelde dat in die tijd de heidenen een zeer goddeloze levensstijl hadden, waardoor Paulus woorden heel logisch zijn.

Dat er veel heidense godsdiensten waren staat vast. Overigens, in dat kader is een christen ook een heiden, ik spreek daarom liever van gelovige en ongelovige.
Paulus was joods en ging ook nog steeds naar de synagoge toe. Dat betekent, als hij zijn worden nog enig gezag zal willen geven, dat hij de Gods wet uit D'variem m.i. gewoon naleefde. Zou hij dat niet doen, zou hij absoluut geen spreektijd krijgen, ik denk zelfs dat hij het gebouw niet in zou komen.

Verder zijn ideeen in de kerk nogal eens een eigen leven gaan leiden. Ik heb eens het woord "naaste" ter discussie gesteld. De algemene opvatting is dat je naaste iedereen is die je in je leven tegen kunt komen. Het aardige is, als je de Bijbel textueel goed bestudeerd, dat deze stelling nergens hard te onderschrijven is, in tegendeel, dat je "naaste" slechts en alleen je broeder, of in christelijke zin, je geloofsgenoot is. Ik heb dit toen eens tegen een dominee aangehouden.
Hij zei:"Ja, je hebt gelijk, maar ik geloof dat het woord naast in de loop der tijd ge-evolueerd is tot iedereen." Tja, als we zo met Bijbelse teksten omgaan, dan wordt alles erg breed en verwaterd. Betekenissen worden dan aangepast aan dat wat gangbaar is in plaat jezelf te onderwerpen aan dat wat God in Zijn Woord te gezeggen en gezegd heeft.

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #34 Gepost op: oktober 27, 2008, 10:55:07 am »

quote:

Chaveriem schreef op 27 oktober 2008 om 01:51:
[...]

Nee, de kerkelijke documenten heb ik niet, wel een link, maar geen kerkelijke. Daarmee heeft het niet zoveel zin om die hier voor jou neer te zetten daar jij alleen kerkelijke documentatie voor waar aanneemt.

Als ik beweer dat jij iets gezegd hebt, maar ik kan dat niet onderbouwen met directe bronnen, zou jij dat dan accepteren?

Dit heeft niets te maken met wat ik voor waar aanneem, en alles met gewoon netjes onderbouwen wat je beweert. Je kan dat niet, en dat is logisch, want wat je beweert is gewoon niet waar.

quote:

Geef tenminste toe dat het een fantastisch verhaal is en goed voer voor een aardige film (volgens mij is die er ook en heet hij 10.000 BC?)
Met alle plezier. Het is een fantastisch verhaal. En van fantasie zijn mooie films te maken. Mijn diepe, welgemeende excuses dat ik niet begrepen had dat het je daar om ging.

quote:

De aanleiding was een docu waarna ik mij afvroeg in hoeverre dit strijdbaar zou zijn met de Bijbel. Jouw eerste en tot nog toe enige inhoudelijke reactie was dat je "onkruid herrijst als het christendom vertrok".
Klopt. Ik constateer dat het christendom, hoewel het daarin ook bepaald niet altijd even zuiver is geweest, door haar dogmatische zekerheid dat er slechts één waarheid kan bestaan, en wetenschap en geloof elkaar dus per definitie niet kunnen uitsluiten of tegenspreken, in ons deel van de wereld, en vervolgens in de gehele wereld, twee millennia draagster is geweest van een fakkel die overigens zeker mede door de oude Grieken is ontstoken. Die fakkel is, op filosofisch aardig genoeg geheel andere gronden, na de breuk tussen reformatie en katholicisme, door zowel reformatie als katholicisme fel brandende gehouden. Vanaf ongeveer de 19e eeuw, toen de secularisatie in ijltempo opkwam, is "de wetenschap" langzaamaan compleet los gegroeid van Het Echte Leven, en hebben de oude vormen, die in het christendom aan belang verloren hebben, hoewel nooit verdwenen, hun plek weer ingenomen: bijgeloof, mythologie, heidendom.

quote:

Hoewel daar, tegenwoordig, wel wat voor te zeggen valt, kun je niet stellen dat de kerk het altijd bij het juiste eind had.
Kan ik best. Dat is een kwestie van zuiver formuleren en argumenteren. Dat jij personen kan vinden die onware uitspraken hebben gedaan, en dan beweert dat "de kerk" een onjuist standpunt heeft ingenomen is simpelweg onzorgvuldig, en eventueel lasterlijk. Als je het verschil niet begrijpt tussen "organisatie X beweert Y" en "directeur A van organisatie X beweert Y" dan maak je een zinnig gesprek hierover zelf onmogelijk. En dan moet je niet bij mij komen klagen.

quote:

Derhalve haalde ik de geschiedenis van Galilei aan waar jij elke punt en komma onderbouwt wil zin, al heeft het in de krant gestaan, je wil een kerkelijk document zien. Erg flauw.
Niet zo flauw, als je de feiten zou kennen. Ik heb me toevallig in die geschiedenis vrij goed verdiept. Jouw beweringen kan je niet onderbouwen, omdat ze niet kloppen. En als je dan je gelijk wil halen door mij flauw te noemen, dan is dat hooguit wat sneu.

quote:

Iets meer openheid en flexibiliteit zou een discussie makelijker maken.
Openheid en flexibiliteit betekent dus dat ik een onjuiste versie van de geschiedenis maar moet accepteren, omdat dat jou zo fijn uitkomt? laat me niet lachen.

quote:

Als je het topic niets vindt en niets hebt gevonden, waarom heb je dan gereageerd.
Ik reageer waar ik wil. En als ik op een christelijk forum zie hoe modern heidendom een plaats krijgt en/of hoe leugens over de Kerk als feiten worden gepresenteerd, dan wil ik wel eens reageren.

quote:

Nog thans neem je de moeite om me iedere keer bot om de oren te meppen dat ik alles moet onderbouwen en wel met kerkelijk documenten.
Niet jokken, dat misstaat je. Ik heb gevraagd om een onderbouwing met kerkelijke documenten voor dat waarvan JIJ beweert dat het een kerkelijk standpunt was/is. Dus niks "iedere keer" en niks "alles". Dit zijn allemaal schijnbewegingen om de aandacht af te leiden van het simpele feit dat je beweringen doet alsof het om feiten gaat, die je niet kan of wil onderbouwen.

quote:

Geen enkel respect voor mij als persoon
En wederom schijnbewegingen. Ik heb niet meer of minder respect voor je als persoon, dan voor ieder ander die ik niet ken. Ik reageer op wat je beweert. Als je daar nie tegen kan, moet je maar niet dingen beweren alsof het feiten zijn, terwijl het geen feiten zijn.

quote:

Voor een christen mag ik op dat punt toch wel meer verwachten, dunkt mij.
Als wat je zegt waar zou zijn, en geen schijnbeweging om de aandacht af te leiden van het feit dat je beweringen doet die je niet kan onderbouwen, zou je gelijk hebben.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #35 Gepost op: oktober 27, 2008, 10:59:33 am »

quote:

Chaveriem schreef op 26 oktober 2008 om 12:37:
[...]

Elementaire natuurwetten zijn "uitgevonden" hierop aarde en zijn hier zonder meer geldig.
Met alle respect voor je persoon hoor, maar wat is dit nu weer voor onzin?

quote:

Wanneer stoffen een huige snelheid hebben, treedt er wrijving op, wat voor warmte ontwikkeling zorgt.
Nooit verder gekomen dan Newtoniaanse mechanica blijkbaar. Geeft niet. Maar het jammere is dat je nu dus alweer uitspraken doet alsof je het over feiten hebt, maar je in feite gewoon niet weet waarover je praat. Zeg dat dan gewoon.

quote:

dus waarom zouden zij dat probleem niet opgelost kunnen hebben?
Omdat het allemaal NIETS met wrijving te maken heeft, bijvoorbeeld.

quote:

Verder zijn het NIET mijn stelling, ook dat heb ik al meer dan eens gezegd, maar ook daar blijf je me op attackeren.
Nee, ik blijf me verbazen over de stelligheid waarmee je doet alsof je vanuit feiten praat, terwijl je op ieder gebied waarop ik voldoende kennis heb, gewoon kan zien dat je niet weet waarover je praat. Dat is vanzelfsprekend niet erg, maar doe dan niet alsof je weet waarover je praat, om vervolgens heel beledigd te zijn als je gevraagd wordt voor onderbouwing te zorgen.
So sue me!

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #36 Gepost op: oktober 27, 2008, 01:08:47 pm »

quote:

rkdiak schreef op 27 oktober 2008 om 10:55:
Als ik beweer dat jij iets gezegd hebt, maar ik kan dat niet onderbouwen met directe bronnen, zou jij dat dan accepteren?

Galilei; ik heb je 2 bronnen gegeven, algemeen geaccepteerd, sterker nog, iedere docent geschiedenis kent ze en heeft ze gebruikt. Als jij dat niet accepteerd, omdat jezelf andere bronnen hebt, maak ze dan op zijn minst kenbaar. Nu maak je me alleen maar belachelijk.

quote:

Dit heeft niets te maken met wat ik voor waar aanneem, en alles met gewoon netjes onderbouwen wat je beweert. Je kan dat niet, en dat is logisch, want wat je beweert is gewoon niet waar.

Nogmaals, het zijn niet mijn beweringen.

quote:

Met alle plezier. Het is een fantastisch verhaal. En van fantasie zijn mooie films te maken. Mijn diepe, welgemeende excuses dat ik niet begrepen had dat het je daar om ging.

Dan hebben we nu in ieder geval duidelijkheid.

quote:

Klopt. Ik constateer dat het christendom, hoewel het daarin ook bepaald niet altijd even zuiver is geweest, door haar dogmatische zekerheid dat er slechts één waarheid kan bestaan, en wetenschap en geloof elkaar dus per definitie niet kunnen uitsluiten of tegenspreken, in ons deel van de wereld, en vervolgens in de gehele wereld, twee millennia draagster is geweest van een fakkel die overigens zeker mede door de oude Grieken is ontstoken. Die fakkel is, op filosofisch aardig genoeg geheel andere gronden, na de breuk tussen reformatie en katholicisme, door zowel reformatie als katholicisme fel brandende gehouden. Vanaf ongeveer de 19e eeuw, toen de secularisatie in ijltempo opkwam, is "de wetenschap" langzaamaan compleet los gegroeid van Het Echte Leven

Absoluut mee eens

quote:

, en hebben de oude vormen, die in het christendom aan belang verloren hebben, hoewel nooit verdwenen, hun plek weer ingenomen: bijgeloof, mythologie, heidendom.

ten dele mee eens, naar mijn mening is er veel meer verloren gegaan dan er overgebleven is, anders gezegd, er is veel verwaterd.

quote:

Kan ik best. Dat is een kwestie van zuiver formuleren en argumenteren. Dat jij personen kan vinden die onware uitspraken hebben gedaan, en dan beweert dat "de kerk" een onjuist standpunt heeft ingenomen is simpelweg onzorgvuldig, en eventueel lasterlijk.

Zoals eerder gesteld, maakt Palmer en de Boer hier in hun boeken melding van. Deze werken zijn leidend in onder andere geschiedenis opleidingen.

Citaat

Als je het verschil niet begrijpt tussen "organisatie X beweert Y" en "directeur A van organisatie X beweert Y" dan maak je een zinnig gesprek hierover zelf onmogelijk. En dan moet je niet bij mij komen klagen./quote]
mea culpa mea culpa mea maxima culpa, ik was in het begin onduidelijk en gaf een verkeerd voorbeeld.

quote:

Niet zo flauw, als je de feiten zou kennen. Ik heb me toevallig in die geschiedenis vrij goed verdiept.

Ik in geschiedenis algemeen, deed de lerarenopleiding geschiedenis, vandaar de werken (wel slordig dat ik in eerste instante het verkeerde voorbeeld ophoest).

quote:

Jouw beweringen kan je niet onderbouwen, omdat ze niet kloppen. En als je dan je gelijk wil halen door mij flauw te noemen, dan is dat hooguit wat sneu.
Openheid en flexibiliteit betekent dus dat ik een onjuiste versie van de geschiedenis maar moet accepteren, omdat dat jou zo fijn uitkomt? laat me niet lachen.

Dit ontken ik, heb de bronnen reeds genoemd. Mocht je het hier niet mee eens zijn, kom dan met bronnen, dan hebben we een discussie. Nu leg ik mijn kaarten op tafel en jij zegt het klopt niet...
De opmerking "laat me niet lachen" is dan ook niet eerlijk en getuigd wederom van weinig of geen respect.

quote:

Ik reageer waar ik wil. En als ik op een christelijk forum zie hoe modern heidendom een plaats krijgt en/of hoe leugens over de Kerk als feiten worden gepresenteerd, dan wil ik wel eens reageren.

Ik heb hier genoeg overgezegd, maar ik zal uitleggen hoe het bij mij overkomt.
Als je een gesprek met een moslim aangaat (ze zijn niet allemaal zo, voordat je me daar op vangt) dan gebruikt hij de koran. Alles wat je aandraagt wat daarmee niet overeenkomt of instaat is dan per definitie niet waar.
Een extreem voorbeeld, maar deze indruk maak je op mij.

quote:

Niet jokken, dat misstaat je. Ik heb gevraagd om een onderbouwing met kerkelijke documenten voor dat waarvan JIJ beweert dat het een kerkelijk standpunt was/is. Dus niks "iedere keer" en niks "alles". Dit zijn allemaal schijnbewegingen om de aandacht af te leiden van het simpele feit dat je beweringen doet alsof het om feiten gaat, die je niet kan of wil onderbouwen.

Nogmaals:
Palmer (A history of Modern World)
den Boer (Middeleeuwen)
excuses van de paus, dagblad Trouw.

quote:

En wederom schijnbewegingen. Ik heb niet meer of minder respect voor je als persoon, dan voor ieder ander die ik niet ken. Ik reageer op wat je beweert. Als je daar nie tegen kan, moet je maar niet dingen beweren alsof het feiten zijn, terwijl het geen feiten zijn.

zie hiervoor

quote:

Als wat je zegt waar zou zijn, en geen schijnbeweging om de aandacht af te leiden van het feit dat je beweringen doet die je niet kan onderbouwen, zou je gelijk hebben.
Schijnbewegingen? Als dat zo is, dan zeker niet bewust als schijnbeweging bedoeld, wellicht zou je dit willen toelichten?

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #37 Gepost op: oktober 27, 2008, 01:18:05 pm »

quote:

rkdiak schreef op 27 oktober 2008 om 10:59:
Met alle respect voor je persoon hoor, maar wat is dit nu weer voor onzin?
Nooit verder gekomen dan Newtoniaanse mechanica blijkbaar. Geeft niet. Maar het jammere is dat je nu dus alweer uitspraken doet alsof je het over feiten hebt, maar je in feite gewoon niet weet waarover je praat. Zeg dat dan gewoon.

de eerste zin bevat een tegenstelling. "met alle respect" komt niet overeen met önzin".
maar goed, dat terzijde ;)
Zelfs de kreet "newtoniaanse mechanica" lees ik hier voor het eerst :P, zonder dollen.
Ik kan me alleen nog iets herinneren dat je last van wrijving hebt van van alles en nog wat, wind, weg, noem maar op. In de ruimte niet aanwezig, zodoende mijn gewaagde veronderstelling. Maar goed, jij blijkt het haar fijn te weten, dus ik zou zeggen, leg maar uit :D.

quote:

Omdat het allemaal NIETS met wrijving te maken heeft, bijvoorbeeld.

leg het me maar uit, dan maak ik de fout niet weer

quote:

Nee, ik blijf me verbazen over de stelligheid waarmee je doet alsof je vanuit feiten praat, terwijl je op ieder gebied waarop ik voldoende kennis heb, gewoon kan zien dat je niet weet waarover je praat. Dat is vanzelfsprekend niet erg, maar doe dan niet alsof je weet waarover je praat, om vervolgens heel beledigd te zijn als je gevraagd wordt voor onderbouwing te zorgen.

Dat doe ik niet en heb je me blijkbaar toch niet begrepen. De onderbouwing van galilei heb je gehad, maar niet geaccepteerd. Daar ztel je geen bronnen tegenover.
Wat de Ancient Astronauts betreft, en de nuclear war, een 2-tal linken bijgevoegd, en ik vraag notabene om een reactie. Juist om te discuseren.

Je vraagt me dus om een site te onderbouwen die zelf verwijst naar enz... terwijl ik meer dan eens heb aangegeven dat het NIET MIJN mening vertegenwoordigd.
Mocht ik je hierin niet juist begrepen hebben, dan moet je het even zeggen.

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #38 Gepost op: oktober 27, 2008, 02:05:46 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 27 oktober 2008 om 13:08:
[...]
Galilei; ik heb je 2 bronnen gegeven, algemeen geaccepteerd, sterker nog, iedere docent geschiedenis kent ze en heeft ze gebruikt. Als jij dat niet accepteerd, omdat jezelf andere bronnen hebt, maak ze dan op zijn minst kenbaar. Nu maak je me alleen maar belachelijk.
Jij beweert iets over het conflict tussen Galileo en "de kerk" en je beweert iets over excuses van de kerk. Ik weet dat je daarmee aansluit bij de beweringen van geschiedenisdocenten die opgevoed zijn in een zwaar antipaaps land, dat tegenwoordig ook nog eens vrij zwaar anti-christelijk geworden is. Die geschiedenisdocenten zeggen me niets. Als jij beweert dat de Kerk "A" zegt, en eeuwen later "B", dan is het aan jou dat ofwel te onderbouwen met precies die beweerde kerkelijke uitspraak, ofwel te erkennen dat je mensen napraat zonder de bronnen te kennen.

Ik heb geen enkele bewijsplicht voor iets dat ik niet stel. Jij stelt, jij bewijst. Doe, wil of kan je dat niet, dan moet je niet bij mij klagen dat je, naarmate je je standpunt blijft volhouden zonder onderbouwing, minder geloofwaardig wordt.

Ik sluit overigens helemaal niet uit dat wat je beweert klopt. Als jij kan verwijzen naar een kerkelijke uitspraak die gelijk is aan wat jij beweert dat de kerk heeft uitgesproken, dan heb je gelijk. Ik heb vrij veel informatie die verklaart wat rond Galileo is gebeurd, en dat strookt niet met jouw bewering. Maar ik beweer niet dat mijn informatie volledig is. Ik pas er echter voor een bewering serieus te nemen als iedere bron ontbreekt, en slechts wordt volstaan met het niveau "maar iedereen weet toch dat het zo is".

quote:

Nogmaals, het zijn niet mijn beweringen.

toch wel:

quote:

Chaveriem schreef op 25 oktober 2008 om 21:41:
[...]

Ik wacht dus rustig af tot je aankomt met kerkelijke documenten, of een betrouwbare verwijzing daar naar, waaruit blijkt:

1. dat de Kerk vrij lang heeft volgehouden dat de aarde plat was
2. dat Galileo werd veroordeeld omdat de Kerk leerde dat het heliocentrische wereldbeeld onwaar was
3. dat de RKK in 1992 erkende dat het onder 2 aangetoonde, fout was.

Zodra je daarmee komt, ga ik er graag inhoudelijk op in. Als je gelijk hebt, ben ik blij iets geleerd te hebben. Als je geen gelijk hebt, zal ik trachten dat te laten zien. Maar zolang je blijft weigeren onderbouwing te leveren voor je eigen stellingen, ga ik er van uit dat je stellingen gewoon niet kloppen.

quote:

ten dele mee eens, naar mijn mening is er veel meer verloren gegaan dan er overgebleven is, anders gezegd, er is veel verwaterd.
Van het oude heidendom is vrijwel niets over, denk ik. Maar de mechanismen zijn altijd hetzelfde gebleven, en zie je in het moderne heidendom weer op volle kracht terugkeren. Het grappige is overigens dat dit niet alleen een zorg vanuit het christendom is, maar zeker zozeer vanuit "de wetenschap". Een club als Skepsis is een fanatieker bestrijder van dit moderne heidendom, dan welke kerk dan ook.

quote:

Zoals eerder gesteld, maakt Palmer en de Boer hier in hun boeken melding van. Deze werken zijn leidend in onder andere geschiedenis opleidingen.
Voor de bewering "de Kerk zei X" is alleen de gedocumenteerde uitspraak van de Kerk, met daarin X, van belang.

quote:

mea culpa mea culpa mea maxima culpa, ik was in het begin onduidelijk en gaf een verkeerd voorbeeld.
Geen probleem. Maar stop dan eens te doen alsof ik jou aanval of niet respecteer.

quote:

Ik in geschiedenis algemeen, deed de lerarenopleiding geschiedenis, vandaar de werken (wel slordig dat ik in eerste instante het verkeerde voorbeeld ophoest).
Dan moet je toch weten hoe bronnenonderzoek werkt? Dan vraag ik toch niets vreemds van je?

quote:

Dit ontken ik, heb de bronnen reeds genoemd. Mocht je het hier niet mee eens zijn, kom dan met bronnen, dan hebben we een discussie. Nu leg ik mijn kaarten op tafel en jij zegt het klopt niet...
De opmerking "laat me niet lachen" is dan ook niet eerlijk en getuigd wederom van weinig of geen respect.
Laten we het er voor het gemak eens op houden dat we langs elkaar heen zitten te praten, en daardoor wat afglijden naar minder prettige omgangsvormen. Jij ergert je aan mij, ik aan jou, maar misschien kunnen we elkaar hervinden op de inhoud? Hoe dan ook, ik wil je niet kwetsen, en als ik dat gedaan heb dan spijt me dat. Wat ik wel wil, is afstand nemen van de, ook onder geschiedenisleraren, wat al te populaire misvattingen over "de ketterij van Galileo". Het is namelijk een zeer bekend "feit" om aan te tonen dat de Kerk wetenschapsvijandig is. Probleem is alleen dat het conflict wat anders in elkaar zit.

quote:

Ik heb hier genoeg overgezegd, maar ik zal uitleggen hoe het bij mij overkomt.
Als je een gesprek met een moslim aangaat (ze zijn niet allemaal zo, voordat je me daar op vangt) dan gebruikt hij de koran. Alles wat je aandraagt wat daarmee niet overeenkomt of instaat is dan per definitie niet waar.
Een extreem voorbeeld, maar deze indruk maak je op mij.
Dat is jammer, want dan wek ik de verkeerde indruk. Ik sta open voor vrij veel, eigenlijk. Maar niet voor popualire verhalen, die al te vaak misbruikt zijn om de katholieke Kerk te lasteren. Ik ben nog nooit weg gelopen voor terechte kritiek op de Kerk. Maar ik maak bezwaar tegen beweringen die naar mijn overtuiging onjuist zijn, en waar onderbouwing ontbreekt.

quote:

Nogmaals:
Palmer (A history of Modern World)
den Boer (Middeleeuwen)
excuses van de paus, dagblad Trouw.
En nogmaals: beweringen over wat de Kerk zegt, kunnen simpel onderbouwd worden met documenten. De katholieke Kerk notuleert namelijk al een eeuw of 17 vrij nauwkeurig.

quote:

Schijnbewegingen? Als dat zo is, dan zeker niet bewust als schijnbeweging bedoeld, wellicht zou je dit willen toelichten?
Ik vrees dat we beiden bij elkaar dingen zien, die we bij onszelf niet herkennen. Ik wil de gok wel aan dat we beiden betere bedoelingen hebben dan de ander denkt. Als je wil, gaan we vanuit die veronderstelling verder.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #39 Gepost op: oktober 27, 2008, 02:09:51 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 27 oktober 2008 om 13:18:
[...]

de eerste zin bevat een tegenstelling. "met alle respect" komt niet overeen met önzin".
Ik heb best respect voor mensen die soms onzin vertellen hoor. Alleen al omdat ik zelf ook wel eens onzin blijk te praten.

quote:

Zelfs de kreet "newtoniaanse mechanica" lees ik hier voor het eerst :P, zonder dollen.
Ik kan me alleen nog iets herinneren dat je last van wrijving hebt van van alles en nog wat, wind, weg, noem maar op. In de ruimte niet aanwezig, zodoende mijn gewaagde veronderstelling. Maar goed, jij blijkt het haar fijn te weten, dus ik zou zeggen, leg maar uit :D.
Haarfijn wil ik niet zeggen, maar ik vermoed dat mijn kennis van moderne natuurkunde inderdaad iets groter is.

Wikipedia zegt het naar mijn idee vrij helder:

quote:

De lichtsnelheid in een vacuüm is de maximale snelheid voor materie en informatie. Een deeltje dat in rust geen massa heeft, zoals het foton (lichtdeeltje, geen rustmassa, wel relatieve massa), reist altijd met de lichtsnelheid. Een deeltje met massa gaat altijd langzamer, want er zou een oneindige hoeveelheid energie nodig zijn om het tot de lichtsnelheid te versnellen. De theorie van Einstein laat echter ook de mogelijkheid van tachyonen toe: deeltjes die altijd sneller gaan dan het licht en oneindig veel energie nodig hebben om tot de lichtsnelheid af te remmen. Of ze daadwerkelijk bestaan, is onbekend en kan ook in beginsel niet worden aangetoond.

quote:

Mocht ik je hierin niet juist begrepen hebben, dan moet je het even zeggen.
Ik hoop dat mijn vorige post daarin heeft voorzien :)
So sue me!

Chaveriem

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #40 Gepost op: oktober 27, 2008, 02:30:41 pm »

quote:

rkdiak schreef op 27 oktober 2008 om 14:05:
Ik vrees dat we beiden bij elkaar dingen zien, die we bij onszelf niet herkennen. Ik wil de gok wel aan dat we beiden betere bedoelingen hebben dan de ander denkt. Als je wil, gaan we vanuit die veronderstelling verder.

Vind ik een goed plan.
Maar dan toch even dit. Je stelt wel iets ernstigs, namelijk dat "men" colectief de kerk )rk in dit geval) in het beklaagdenbankje zet. Naar jou stelligste overtuiging is dit onjuist. Laten we het even alleen bij galilei houden, op het andere feit, heb ik reeds een aantal malen gemeld, zat ik er naast.
Ik heb geen toegang tot kerkelijke documenten, dus daar kan ik je niet tegemoetkomen. Je hebt gelijk als de wetenschap buitengewoon vijandig is richting de RK. De R.K. is, laat ik het netjes zeggen, soms wat ongelukkig geweest in haar keuzes in de geschiedenis en haar leefden niet altijd conform de leer van de kerk die zij aanvoerden, wederom zeg ik dit om de voor mij binnen handbereik zijnde bronnen, reeds genoemd.

Graag lees ik het verhaal, zoals dat volgens jou daadwerkelijk heeft afgespeeld. Zet men fout dan zit men fout, maar op dit moment heb ik niets dan alleen dat jij zegt dat het zo is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #41 Gepost op: oktober 27, 2008, 02:59:01 pm »
Als buitenstaander wil ik er even bij zeggen dat jullie wel redelijk aan het discuseren zijn vanuit respect zoals het op me over komt. Ik krijg echter de indruk dat jullie elkaar een beetje overvragen en daar de wrijving uit voor komt. Ik ben dan erg nieuwschierig naar de uitspraken van de RKK en vond op wikipedia dat de RKK inderdaad nooit beweerd heeft dat de aarde plat is, maar dat er geestelijken verschillende standpunten er over innamen. Een minderheid aan geestelijken geloofden dat de aarde plat was en dat uitspraken. Wat het standpunt over de zon om de aarde of aarde om de zon betreft valt er vast ook wel wat te vinden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #42 Gepost op: oktober 27, 2008, 03:05:26 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 27 oktober 2008 om 02:13:
Hij zei:"Ja, je hebt gelijk, maar ik geloof dat het woord naast in de loop der tijd ge-evolueerd is tot iedereen." Tja, als we zo met Bijbelse teksten omgaan, dan wordt alles erg breed en verwaterd. Betekenissen worden dan aangepast aan dat wat gangbaar is in plaat jezelf te onderwerpen aan dat wat God in Zijn Woord te gezeggen en gezegd heeft.

Daar heb je een punt. Ik las al elders in de bijbel dat we in eerste plaats er moesten zijn voor onze broeders en zusters en pas op de tweede plaats voor de mensen van de wereld.

Mocht je de betekenis van Zonen Gods vinden dan hoor ik hem nog graag van je, ik ben zelf niet hoog opgeleid om dat uit te kunnen pluizen.

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #43 Gepost op: oktober 27, 2008, 03:07:49 pm »

quote:

Bon.

quote:

Maar dan toch even dit. Je stelt wel iets ernstigs, namelijk dat "men" colectief de kerk )rk in dit geval) in het beklaagdenbankje zet. Naar jou stelligste overtuiging is dit onjuist. Laten we het even alleen bij galilei houden, op het andere feit, heb ik reeds een aantal malen gemeld, zat ik er naast.
Ik heb geen toegang tot kerkelijke documenten, dus daar kan ik je niet tegemoetkomen. Je hebt gelijk als de wetenschap buitengewoon vijandig is richting de RK. De R.K. is, laat ik het netjes zeggen, soms wat ongelukkig geweest in haar keuzes in de geschiedenis en haar leefden niet altijd conform de leer van de kerk die zij aanvoerden, wederom zeg ik dit om de voor mij binnen handbereik zijnde bronnen, reeds genoemd.
Tot hier toe zijn we het eens, geloof ik. Overigens, je hebt wel degelijk toegang tot veel van die documenten. Het vaticaan heeft een uitgebreide website, en ook in ons taalgebied is aardig wat te vinden, bijvoorbeeld via www.rkdocumenten.nl

quote:

Graag lees ik het verhaal, zoals dat volgens jou daadwerkelijk heeft afgespeeld. Zet men fout dan zit men fout, maar op dit moment heb ik niets dan alleen dat jij zegt dat het zo is.

Ik heb de informatie daarvoor niet bij de hand op de plek waar ik nu zit. Ik weet alleen, uit herinnering, dat "het bekende verhaal" nuance nodig heeft. Vandaar mijn vraag om je onderbouwing.

Het uitzoeken van het hele verhaal gaat me wat tijd kosten, ik heb thuis een aantal historische werken die ik hiervoor moet induiken, maar als het je boeit wil ik dat met alle plezier voor je doen.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #44 Gepost op: oktober 27, 2008, 03:12:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 oktober 2008 om 14:59:
Als buitenstaander wil ik er even bij zeggen dat jullie wel redelijk aan het discuseren zijn vanuit respect zoals het op me over komt. Ik krijg echter de indruk dat jullie elkaar een beetje overvragen en daar de wrijving uit voor komt.
Mogelijk :) maar misschien verstaan we elkaar ook gewoon niet altijd even goed hoor. We zijn maar mensen.

quote:

Ik ben dan erg nieuwschierig naar de uitspraken van de RKK en vond op wikipedia dat de RKK inderdaad nooit beweerd heeft dat de aarde plat is, maar dat er geestelijken verschillende standpunten er over innamen. Een minderheid aan geestelijken geloofden dat de aarde plat was en dat uitspraken. Wat het standpunt over de zon om de aarde of aarde om de zon betreft valt er vast ook wel wat te vinden.
Ja, maar we gaan ons beperken tot de kwestie "Galilei" in relatie tot het heliocentrisme. Anders blijven we aan de gang.
So sue me!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #45 Gepost op: oktober 27, 2008, 03:49:11 pm »

quote:

rkdiak schreef op 27 October 2008 om 15:07:
Ik heb de informatie daarvoor niet bij de hand op de plek waar ik nu zit. Ik weet alleen, uit herinnering, dat "het bekende verhaal" nuance nodig heeft. Vandaar mijn vraag om je onderbouwing.

Betrekkelijk recent heb ik hierover een genuanceerd verhaal gelezen, ik zal dat hier even samenvatten, iedereen mag me corrigeren, aanvullen en nuanceren.

Basale feiten:
1. Galileo had gelijk wat betreft het heliocentrisme
2. Galileo is akelig behandeld door de Inquisitie: gedwongen zijn beweringen terug te nemen op z'n knieën en de rest van z'n leven in (overigens goed verzorgd) huisarrest doorbrengen.

Geplaatst echter in de wereld van het 17e-eeuwse Rome valt er nog het één en ander over te zeggen. Maffeo Barberini was een persoonlijke vriend van Galileo en beschermheer van kunst en wetenschap. In 1623 werd hij Paus Urbanus de achtste waarop Galileo een "nu of nooit" idee kreeg. Hij handelde te snel en te provocerend, schreef een boek waarin hij zijn vriend en beschermheer afschilderde als een halve zool met de naam Simplicio die het cosmologisch standpunt van de Kerk verdedigde (dus met de aarde als centrum van het universum) en kwam in de problemen.

Barberini zat feitelijk fout maar voelde zich wel begrijpelijk verraden en genaaid.

edit:
niet helemaal uit m'n hoofd, toch nog even snel wat feitjes erbij gezocht  ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2008, 03:54:38 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #46 Gepost op: oktober 27, 2008, 04:07:06 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 27 oktober 2008 om 15:49:
Basale feiten:
2. Galileo is akelig behandeld door de Inquisitie: gedwongen zijn beweringen terug te nemen op z'n knieën en de rest van z'n leven in (overigens goed verzorgd) huisarrest doorbrengen.

Die 2 zo onder elkaar plaatsen is natuurlijk wel heel suggestief. Even de tegenhanger:

Basale feiten:
1. Galileo vond het nodig om zijn heliocentrisme te publiceren in een boek waarin hij de paus afschilderde als een halve zool.

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #47 Gepost op: oktober 27, 2008, 05:00:10 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 27 oktober 2008 om 15:49:
[...]

Betrekkelijk recent heb ik hierover een genuanceerd verhaal gelezen, ik zal dat hier even samenvatten, iedereen mag me corrigeren, aanvullen en nuanceren.

Basale feiten:

Geplaatst echter in de wereld van het 17e-eeuwse Rome valt er nog het één en ander over te zeggen. Maffeo Barberini was een persoonlijke vriend van Galileo en beschermheer van kunst en wetenschap. In 1623 werd hij Paus Urbanus de achtste waarop Galileo een "nu of nooit" idee kreeg. Hij handelde te snel en te provocerend, schreef een boek waarin hij zijn vriend en beschermheer afschilderde als een halve zool met de naam Simplicio die het cosmologisch standpunt van de Kerk verdedigde (dus met de aarde als centrum van het universum) en kwam in de problemen.

Barberini zat feitelijk fout maar voelde zich wel begrijpelijk verraden en genaaid.

edit:
niet helemaal uit m'n hoofd, toch nog even snel wat feitjes erbij gezocht  ;)

Galileo had overigens op verschillende fronten géén gelijk met zijn heliocentrisme, maar dat is een andere discussie :+

De rest klopt, voorzover ik weet. Paus Urbanus heeft zijn macht duidelijk misbruikt om een persoonlijke belediging af te straffen. En dat paus Johannes Paulus II dáár in 1992 zijn excuses voor heeft aangeboden lijkt me volkomen terecht.

Maar de fout betrof dus persoonlijk machtsmisbruik door een paus die zich belachelijk gemaakt voelde (en terecht) vanwege zijn persoonlijke overtuiging dat de aarde het centrum van het heelal was. Het is echter nooit een kerkelijk standpunt geweest. Sterker, het is juist altijd een katholiek standpunt geweest dat geloof en wetenschap naar dezelfde ene waarheid verwijzen, en in essentie dus nooit in tegenspraak kunnen zijn met elkaar.

Anders dan sommige, naar katholiek verstaan wat fundamentalistische, christenbroeders, is het bij katholieken dus

NIET: Darwin bedenkt evolutie -> Gensis lijkt iets anders te zeggen -> Darwin is gek

WEL: Darwin bedenkt evolutie -> Gensis lijkt iets anders te zeggen -> mogelijk moeten we Genesis anders verstaan.

De pogingen de RKK als achterlijk af te schilderen, middels de casus Galileo, zijn een pijnlijk voorbeeld van de wijze waarop "geschiedenis" wordt misbruikt voor propaganda-doelen.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #48 Gepost op: oktober 27, 2008, 06:35:09 pm »
Ik heb nog twee stellingen:
Niet: Darwin bedenkt evolutie -> Genesis lijkt iets anders te zeggen -> Darwin maakt een denkfout
Wel: Darwin bedenkt evolutie -> Genesis lijkt iets anders te zeggen -> Darwin maakt een denkfout én we moeten genesis anders lezen

Maar laten we maar niet over evolutie hebben ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2008, 06:35:37 pm door gaitema »

rkdiak

• Bekijk profiel
Ezechiel zag een UFO
« Reactie #49 Gepost op: oktober 28, 2008, 12:39:45 am »

quote:

gaitema schreef op 27 oktober 2008 om 18:35:
Ik heb nog twee stellingen:
Niet: Darwin bedenkt evolutie -> Genesis lijkt iets anders te zeggen -> Darwin maakt een denkfout
Wel: Darwin bedenkt evolutie -> Genesis lijkt iets anders te zeggen -> Darwin maakt een denkfout én we moeten genesis anders lezen

Maar laten we maar niet over evolutie hebben ;)
Nee, bespaar me dat
So sue me!