Auteur Topic: openbaring en de vermeende antichrist  (gelezen 15872 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
openbaring en de vermeende antichrist
« Gepost op: november 02, 2008, 12:37:21 am »
Naar aanleiding van een issue in een ander topic;

Omdat het me wel eens interessant lijkt om met elkaar van gedachten te wisselen over de (vermeende) opvatting dat de paus de antichrist zou zijn open ik dit topic.

Ik zou er op willen aandringen dat we m.b.t dit onderwerp zeer integer en met het volste respect met elkaar willen omgaan. Het is immers een ondewerp waarbij men zich zonder het te weten al snel op glad ijs begeeft.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2008, 12:38:04 am door grondig christelijk »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 02, 2008, 09:17:29 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 november 2008 om 00:37:

Omdat het me wel eens interessant lijkt om met elkaar van gedachten te wisselen over de (vermeende) opvatting dat de paus de antichrist zou zijn open ik dit topic.

Ik zou er op willen aandringen dat we m.b.t dit onderwerp zeer integer en met het volste respect met elkaar willen omgaan. Het is immers een ondewerp waarbij men zich zonder het te weten al snel op glad ijs begeeft.
Ik vind het een gewaagde, als je inderdaad respect wil handhaven. Bedenk vooraf donders goed dat respect hier vrijwel onmogelijk is.

Maar zolang de mods zeer actief willen bewaken dat niemand ontspoort, durf ik het wel aan. Ik geloof nl wel dat je dit integer bedoelt.

Aan de andere kant is dit GL, dus ik zal zelf zwijgen, totdat ik beweringen zie die niet stroken met de feiten.
So sue me!

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 02, 2008, 09:57:20 pm »

quote:

rkdiak schreef op 02 november 2008 om 21:17:
Aan de andere kant is dit GL, dus ik zal zelf zwijgen, totdat ik beweringen zie die niet stroken met de feiten.
Maar dit kan sowieso toch veel beter naar CL of naar LB? Wat heeft dit specifiek met (g)refo's te maken?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2008, 11:29:04 pm »
Modbreak:
Dit topic gaat naar CL, omdat het me inderdaad vrij onzinnig lijkt om dit soort gedachtengoed alleen vanuit gereformeerde visie te bekijken. Zelfs al zou het voornamelijk in gereformeerde kringen spelen, dan vooral in enkele extremen in de bevindelijke hoek, die we hier op dit forum niet echt hebben. Om ook de RKK'ers een kans te geven op reactie verplaats ik 'm naar CL.

Let wel: in dit topic geldt een zero-tolerance beleid. Onderbouw wat je zegt, speel niet op de man, blijf respectvol, en bovenal: probeer elkaar te begrijpen en van elkaar te leren.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 03, 2008, 12:07:29 am »

quote:

Pooh schreef op 02 november 2008 om 23:29:
[mbr]Dit topic gaat naar CL, omdat het me inderdaad vrij onzinnig lijkt om dit soort gedachtengoed alleen vanuit gereformeerde visie te bekijken. Zelfs al zou het voornamelijk in gereformeerde kringen spelen, dan vooral in enkele extremen in de bevindelijke hoek, die we hier op dit forum niet echt hebben. Om ook de RKK'ers een kans te geven op reactie verplaats ik 'm naar CL.

Let wel: in dit topic geldt een zero-tolerance beleid. Onderbouw wat je zegt, speel niet op de man, blijf respectvol, en bovenal: probeer elkaar te begrijpen en van elkaar te leren. [/]

Met de ruimte die dat geeft:

de Schrift spreekt uiterst beperkt over de antichrist, slechts vier keer, en al die keren in de brieven van Johannes. Toch is dat genoeg om vrij heldere criteria te kunnen vinden voor het herkennen van de antichrist:

- Er zijn er velen, en ze waren er al toen Johannes zijn brieven schreef (1 Joh 2;18)
- de antichrist loochent de Vader en de Zoon (1 Joh 2;22)
- de antichrist loochent dat Jezus mens is geworden (1 joh 4;3)
- de antichrist loochent dat Jezus mens is geworden  (2 joh 1;7)

Kortom, de term antichrist is niet van toepassing op één mens (of ander wezen), en is al zeker niet van toepassing op een functie.

Ik kan Johannes moeilijk anders verstaan dan dat hij met de antichrist diegenen bedoelt die op het oog christen zijn, of die uit het christendom voortkomen (1 joh 2;19) maar die zowel de Triniteit als de twee naturen van Christus ontkennen.

Er is geen enkele schriftuurlijke grond om tot de conclusie te komen dat de paus de antichrist zou zijn. Om te beginnen zou dat immers vereisen dat een specifieke paus wordt bedoeld, het kan nooit om "het instituut paus" gaan, op grond van de Schrift.

Stelt men dat het wel de paus is, zonder een specifieke paus te bedoelen, dan stelt men daarmee, zonder enige andere mogelijkheid, dat iedere katholiek een antichrist is. Immers, het katholieke geloof is geen ander, en kan per definitie geen ander zijn dan het geloof van de paus (als instituut).

Dat zou echter vereisen dat het katholieke geloof de Triniteit loochent, alsook de twee naturen van Christus. Maar het is juist de katholieke Kerk, die altijd heeft vastgehouden aan deze twee dogma's, ze tot fundament van het christendom heeft gemaakt, en uit de strijd rond deze twee dogma's het orthodoxe christendom heeft afgezonderd van heterodoxie, ketterij.

De logica vereist dan ook, dat wie stelt dat de paus de antichrist is, tevens stelt dat iedere individuele katholiek een antichrist is, maar tevens dat iedere christen die gelooft naar de dogma's en het geloof van de oecumenische concilies een antichrist is. En dat betekent dat tevens iedere lutheraan, angelicaan, oosters orthodox en jawel, ook iedere calvinist, iedere gereformeerde, een antichrist is.

Wie zowel eerlijk is, als de Schrift volgt, als de historische feiten tot zich neemt, moet concluderen dat als de paus de antichrist is, tevens iedere christen die gelooft dat God één is in drie Personen, Vader, Zoon en heilige Geest, en dat Jezus twee naturen kent, waardoor Hij volledig God is en volledig mens, tevens antichrist is.

Er is hier geen tussenweg vrees ik. Hoe zeer ook ooit politieke propaganda het nuttig heeft geacht de paus als antichrist te benoemen, het is een tweesnijdend zwaard.
So sue me!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 03, 2008, 12:11:47 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 november 2008 om 00:37:

Mag ik dan de blonde vraag stellen wat je verstaat onder de antichrist, welke zaken je ziet die je linkt aan de Paus etc?
enige background is wel handig lijkt mij?

quote:

Dat lijkt mij, gezien het gegeven dat hier ook RKK leden meedoen meer dan wenselijk!
De opmerking van RKDIAK om actief te modden lijkt mij dan ook meer dan logisch.
edit:gelijktijdig met rkdiak gepost, zijn verhaal spreekt mij aardig aan. Nu nog de onderbouwing van de TS?
« Laatst bewerkt op: november 03, 2008, 12:14:00 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 03, 2008, 12:13:17 am »
foutje
« Laatst bewerkt op: november 03, 2008, 12:13:41 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 03, 2008, 01:01:42 am »

quote:

rkdiak schreef op 03 november 2008 om 00:07:
[...]

Met de ruimte die dat geeft:

de Schrift spreekt uiterst beperkt over de antichrist, slechts vier keer, en al die keren in de brieven van Johannes. Toch is dat genoeg om vrij heldere criteria te kunnen vinden voor het herkennen van de antichrist:

- Er zijn er velen, en ze waren er al toen Johannes zijn brieven schreef (1 Joh 2;18)
- de antichrist loochent de Vader en de Zoon (1 Joh 2;22)
- de antichrist loochent dat Jezus mens is geworden (1 joh 4;3)
- de antichrist loochent dat Jezus mens is geworden  (2 joh 1;7)

Dit ontkent de dominee waar ik het over had ook niet. Aangezien hij een sluitent verhaal heeft zeker niet,

quote:

rkdiak schreef op 03 november 2008 om 00:07:Kortom, de term antichrist is niet van toepassing op één mens (of ander wezen), en is al zeker niet van toepassing op een functie.

Daar is hij het ook mee eens. Ik volg hem daar maar in in vertrouwen, ik ben immers geen theoloog maar gewoon een schaapje in zijn kudde.

quote:

Ik kan Johannes moeilijk anders verstaan dan dat hij met de antichrist diegenen bedoelt die op het oog christen zijn, of die uit het christendom voortkomen (1 joh 2;19) maar die zowel de Triniteit als de twee naturen van Christus ontkennen.
Volgens mij werd in de Openbaring de onderdrukking door het Romeinse rijk benoemd onder leiding van Nero, zo werd het me door mijn herder (de dominee) benoemd. Wat je dogma's betref, ik heb begrepen dat ze ontkennen dat God de Vader door Jezus Christus aan ons bekend maakte en voor onze zonden stierf, met als doel dat we zouden breken met het kwaad en het goede zouden doen. Dogma's of niet, dat zijn de woorden zoals ik het begrepen heb uit de bijbel en wat me geleerd is door mijn herders (dominee's en anderen die me onderwezen zoals mijn ouders)
Een nieuwe start is een nieuw begin

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 03, 2008, 01:12:27 am »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2008 om 01:01:
[...]

Dit ontkent de dominee waar ik het over had ook niet. Aangezien hij een sluitent verhaal heeft zeker niet,
Als je dominee aan de discussie mee wil doen, moet hij dat vooral doen. Maar kan jij gewoon voor jezelf praten?
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 03, 2008, 01:21:36 am »

quote:

rkdiak schreef op 03 november 2008 om 01:12:
[...]
Als je dominee aan de discussie mee wil doen, moet hij dat vooral doen. Maar kan jij gewoon voor jezelf praten?
Als het hier om gaat, nee.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 03, 2008, 01:27:30 am »
Het punt is dat ik hem geloof omdat de bijbel een moeilijk boek is en zijn uitleg best geloofwaardig is. Daarbij gebruikte hij best wat theologische kennis dat me des te meer overtuigde er van. En daarbij: hij is theoloog en kent de theologische opvattingen wel. Ik geloof dat dat hij heel bewust daarom dit zo verwoord. Het is niet aan mij om jou tegen te spreken, ik kan dan weer enkel zeggen dat jou woorden me niet overtuigd hebben.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 03, 2008, 01:30:30 am »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2008 om 01:27:
Het punt is dat ik hem geloof omdat de bijbel een moeilijk boek is en zijn uitleg best geloofwaardig is. Daarbij gebruikte hij best wat theologische kennis dat me des te meer overtuigde er van. En daarbij: hij is theoloog en kent de theologische opvattingen wel. Ik geloof dat dat hij heel bewust daarom dit zo verwoord. Het is niet aan mij om jou tegen te spreken, ik kan dan weer enkel zeggen dat jou woorden me niet overtuigd hebben.
Pfff, wat is dit in hemelsnaam voor manier van een gesprek voeren? Waar reageer je eigenlijk op? Wat is je standpunt? Wat je onderbouwing? Wat wil je eigenlijk zeggen?
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 03, 2008, 08:25:16 am »

quote:

rkdiak schreef op 03 november 2008 om 01:30:
[...]

Pfff, wat is dit in hemelsnaam voor manier van een gesprek voeren? Waar reageer je eigenlijk op? Wat is je standpunt? Wat je onderbouwing? Wat wil je eigenlijk zeggen?

Ik vraag me af of het wel gewaardeerd wordt als ik zeg wat ik geloof. Ik zeg wat ik geloof en van wie ik dat heb, voor mij is dat voldoende en misschien wil iemand daar op reageren.
Mijn overtuiging is dus dat de Anti-christ zichtbaar is in alles wat het christendom vervolgt, in steeds weer een andere gedaante. Voor mij is de antichrist niets anders dan de medium waar satan gebruik van maakt. Wie dat precies is en wat dat precies is kan je als mens niet altijd even goed zeggen geloof ik. Maar de paus lijkt me geen anti-christ. Niro en Hietler leek me wel een antichrist. Ook Jomanda is in mijn ogen een Anti-christ.

Daarbij valt me op dat alle Rooms Katholieken hier hun standpunten heel vaak innemen van wat ze van geestelijke kerkvaders hebben geleerd, dan lijkt me dat ik mij ook mag beroepen op woorden van één van mijn voorgangers.Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden, zeker niet als mijn kennis niet zover kan rijken.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2008, 08:28:14 am door gaitema »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 03, 2008, 08:29:49 am »
Ik sluit me aan bij diak. Zonder bronnen of een uiteenzetting van het standpunt 'de paus is de/een antichrist' is dit topic volledig zinloos.

Ik geef topicstarter de kans om daar alsnog mee te komen, anders gaat deze op slot.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 03, 2008, 08:32:29 am »

quote:

Pooh schreef op 03 november 2008 om 08:29:
Ik sluit me aan bij diak. Zonder bronnen of een uiteenzetting van het standpunt 'de paus is de/een antichrist' is dit topic volledig zinloos.

Ik geef topicstarter de kans om daar alsnog mee te komen, anders gaat deze op slot.
Niet om dwars te liggen, maar is dat wel helemaal eerlijk. Niet iedereen heeft even veel dogmatische kennis, als ik zeg dat ik iets zie in wat ik lees zonder theologische bewijsmateriaal en vervolgens word daarom deze topic gesloten dan begin ik inwendig wel te koken.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 03, 2008, 08:38:19 am »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2008 om 08:32:
[...]

Niet om dwars te liggen, maar is dat wel helemaal eerlijk. Niet iedereen heeft even veel dogmatische kennis, als ik zeg dat ik iets zie in wat ik lees zonder theologische bewijsmateriaal en vervolgens word daarom deze topic gesloten dan begin ik inwendig wel te koken.
Dit is een discussieforum. Het is de bedoeling dat je hier praat over dingen waarover te discussieren valt. Dan moet je dus op z'n minst bronnen hebben, of een artikel, of iets waar we over kunnen praten. Als je iets leest, zorg dat je het online krijgt, en link ernaar. Of zoek andere bronnen.
Maar een discussie over 'ik hoorde ooit iemand iets zeggen dat klonk een beetje als X, en hij was heel geloofwaardig, dus nu wil ik graag praten over X, maar ik kan niet precies uitleggen wat X inhoudt want ik ben geen theoloog' is echt gedoemd te mislukken, en nogal respectloos ten opzichte van je discussiepartners. Die steken hun tijd in het forum omwille van de anderen.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2008, 08:38:51 am door Pooh »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 03, 2008, 08:40:10 am »

quote:

Pooh schreef op 03 november 2008 om 08:29:

Laat ik heel helder zijn, dit topic is gestart met mijn vraag aan diak hoe hij tegen deze opvatting aankijkt. Ik schreef dat ik tegenover deze opvatting zeer terughoudend ben.
Ik verdedig hier niet de correctheid van een dergelijke opvatting, maar de uitleg van een ex-priester op youtube (de link had ik al geplaatst) zou je als sluitend en overtuigend kunnen aanvaarden opdat dingen een op een passen.
Daarmee beweer ik niet dat dit de waarheid is, maar wil ik meer aangeven dat een dergelijke uitleg kan verleiden dit te gaan geloven.
Feitelijk zou je dus het referaat van die meneer Bennet eerst moeten beluisteren en van daaruit bestrijden danwel bevestigen.

Dat het willen sluiten van dit topic zo snel aan de orde komt verbaast me overigens wel.

Ik zou zeggen doe dit dan maar als men denkt dat dit de algehele sfeer ten goede komt.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 03, 2008, 08:45:19 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 03 november 2008 om 08:40:
[...]
Laat ik heel helder zijn, dit topic is gestart met mijn vraag aan diak hoe hij tegen deze opvatting aankijkt. Ik schreef dat ik tegenover deze opvatting zeer terughoudend ben.
Ik verdedig hier niet de correctheid van een dergelijke opvatting, maar de uitleg van een ex-priester op youtube (de link had ik al geplaatst) zou je als sluitend en overtuigend kunnen aanvaarden opdat dingen een op een passen.

Die link kan ik niet vinden. Overigens begon je topic niet met een vraag aan diak, en is dat ook niet de bedoeling. Discussies moeten open zijn voor elke deelnemer die zich wil houden aan de richtlijnen van het betreffende subforum. Sterker nog: als het een vraag aan diak was, wat deed hij dan in GL?

quote:

Daarmee beweer ik niet dat dit de waarheid is, maar wil ik meer aangeven dat een dergelijke uitleg kan verleiden dit te gaan geloven.
Feitelijk zou je dus het referaat van die meneer Bennet eerst moeten beluisteren en van daaruit bestrijden danwel bevestigen.

Eerlijk gezegd heb ik persoonlijk een vreselijke hekel aan filmpjes en luisterfragmenten, omdat ik veel sneller lees dan mensen praten, maar op zich ben ik best bereid om topics open te laten die vooral een filmpje als discussieonderwerp hebben. Maar dan moet dat filmpje wel gelinkt worden.

quote:

Dat het willen sluiten van dit topic zo snel aan de orde komt verbaast me overigens wel.

Ik zou zeggen doe dit dan maar als men denkt dat dit de algehele sfeer ten goede komt.
Topics waarin niets te discussieren valt gaan dicht. Dat is hier al jarenlang regel. De sfeer maak je zelf, maar wel binnen de regels.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2008, 08:46:57 am door Pooh »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 03, 2008, 09:24:11 am »
Pooh

op 31 oktober 19.26 schreef ik:

Ik wil Rkdiak absoluut niet voor de schenen schoppen, maar de uitleg over o.a. de zeven koppen is een verhaal welke redelijk sluitend te krijgen.
Er is op youtube een ex priester te vinden die daar een uitleg over geeft van bijna een uur.
Het voert mij te ver zijn punt hier te verdedigen omdat ik daar zelf niet uit ben. Ik heb een gezonde terughoudendheid en ik wil onze Katholieke broeders hier niet kwetsen, omdat ik volledig uitga van hun integere uitgangspunten. Mocht je tch belangstelling hebben dan is hier de link

http://www.youtube.com/watch?v=al-Npc-wKBc&feature=related

en op 1 november 19.13 schreef ik:

wat me wel boeit is wat jij (Diak) van het referaat van deze meneer vindt, wellicht een apart topic

Waarop Diak op 1 november 20. 38 schreef:

Open een topic, en ik zal zien wat ik voor je kan betekenen.

Dit stond oorspronkelijk in topiv gkv versus gg

Deze delen zijn echter verplaatst naar topic:

Amerika een christelijker land

Mezza heeft deze delen verplaatst met de mededeling dat er nog geknipt moest worden in het verplaatste deel door de mod van GC

Het door mij geopende topic heb ik per ongeluk in gereformeerd leven geopend.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 03, 2008, 09:43:36 am »

quote:

Pooh schreef op 03 november 2008 om 08:38:
[...]

Dit is een discussieforum. Het is de bedoeling dat je hier praat over dingen waarover te discussieren valt. Dan moet je dus op z'n minst bronnen hebben, of een artikel, of iets waar we over kunnen praten. Als je iets leest, zorg dat je het online krijgt, en link ernaar. Of zoek andere bronnen.
Maar een discussie over 'ik hoorde ooit iemand iets zeggen dat klonk een beetje als X, en hij was heel geloofwaardig, dus nu wil ik graag praten over X, maar ik kan niet precies uitleggen wat X inhoudt want ik ben geen theoloog' is echt gedoemd te mislukken, en nogal respectloos ten opzichte van je discussiepartners. Die steken hun tijd in het forum omwille van de anderen.

Mijn onderbouwing gaf ik elders: namelijk een bijbelgedeelte en benoemde mijn uitleg als die wat ik geleerd heb, of terwijl een interpretie. Vervolgens komt diak met een interpretatie waar ik ook net zomin een onderbouwing van zie.

De bijbelgedeelte is: openbaringen 17
vers 8 t/m 14
Het beest, dat gij zaagt, was en is niet, en hij zal uitkomen uit de afgrond en het vaart ter verderve; en zij, die op de aarde wonen, wier naam niet geschreven is in het boek des levens van de grondlegging der wereld af, zullen zich verbazen, als zij zien, dat het beest was en niet is en er toch zal zijn. Hier is het verstand, dat wijsheid heeft: De zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw gezeten is. Ook zijn het zeven koningen: vijf ervan zijn gevallen. Een is er nog en de andere is nog niet gekomen, en wanneer hij komt, moet hij korte tijd blijven. En het beest, dat was en niet is, is zelf ook de achtste, maar het is uit de zeven en vaart ter verderve. En die tien hoorns dat gij zaagt zijn tien koningen, die nog geen koningschap hebben ontvangen. Maar één uur ontvangen zij macht als koningen, met het beest. Dezen zijn één van zin en geven hun kracht en macht aan het beest. Dezen zullen oorlog voeren tegen het Lam, maar het lam zal hen overwinnen- want Hij is de Here der heerscharen en de Koning der koningen- en zij, die met Hem zijn, de geroepenen en uitverkorenen en gelovigen.

Wat ik vervolgens geloof en hier neerzet doe ik aan de hand van wat ik begrepen heb van wat me geleerd is. Ik plaats dat hier zodat anderen er ook over na kunnen denken en misschien dat ze er op willen reageren. Als Diak wat begrepen heeft over wat dit betekend dan mag hij er ook op reageren. Ik wil alleen maar aangeven dat ik niet een theologische uitleg kan plaatsen zonder het van een andere theoloog te hebben overgenomen, aangezien ik gewoon domweg geen theoloog ben en ook niet het IQ heb om dat te bestuderen.

Wat lees ik (mogenlijk bevooroordeeld door wat me geleerd is) in de tekst?

Ten eerste dat het beest nog moest komen ten tijde dat deze visioen opgeschreven is. Het beest zal dus als achtste in de rij van koningen zichtbaar worden. Voor koningen lees ik dan aardse wereldleiders in geestelijke zin. Ik geloof niet dat je dan een persoon als 1 van deze koningen kan aanwijzen. Het zegt eerder iets over de manier waarop het beest te werk gaat, namelijk in steeds andere gedaantes. Zelf blijft het beest onzichtbaar maar zal in de toekomst als achtste zelf komen.
Nu leven we volgens het visioen onder de zesde koning als dat de koning is die er heerste ten tijde van Johannes, maar eventueel kunnen we ook al onder de zevende leven. Hoe dan ook, het zegt iets over de machten van de duisternis die de mensen leid en de mensen van God afdrijven.

De kenmerken van het geen, wie of wat dan ook dat ons van God afdrijft zie je onderandere in openbaringen 18 waar de val van het grote Babilon staat beschreven. De hoer waarmee Babilon gehoereerd heeft. Dat is onder andere een ieder die rijk zijn geworden door te hoereren met de hoer van babilon.

vers 9-12:
En de koningen der aarde, die met haar gehoereerd hebben en weelderig geweest zijn, zullen over haar wenen en weeklagen, wanneer zij de rook van haar de verbranding zien, van verre staande uit vrees voor haar pijniging, zeggende: Wee, wee, gij grote stad. Babylon, gij sterke stad, want in één uur is uw oordeel gekomen. En de kooplieden der aarde wenen en bedrijven rauw over haar, omdat niemand meer hun lading koopt, lading van goud, zilver, edelstenen en paarlen, van fijn linnen, purper, zijde en scharlaken etc.....

Hoereren met de hoer van babilon staat voor zover ik het er uit begrijp uit alle mensen die rijk zijn geworden ten koste van anderen op een onrechtvaardige wijze en er heerlijk van profiteren. De hoer is dan de middelen en de mogenlijkheden die hen voor handen liggen om dat mogenlijk te maken, gegeven door duistere machten die misbruik maken van de mensen die dat hen geven en daar ook zelf het slachtoffer van zijn. De verleidingen waar ze op in gaan. En ze genieten een heerlijk verrijkt leven tot hun rijkdom als een zeepbal uit elkaar spat doordat de hele handel in elkaar stort. Dat gebeurd hoe dan ook, want rijkdom kan je niet meenemen in je graf.

Terug naar de zeven koppen. De achtste horen krijgt macht van de tien machthebbers in de toekomst. Of dat nu letterlijk personen zijn of de verschillende verpersoonlijkingen waardoor de duivel zal regeren op aarde weet ik niet en verder geloof en begrijp ik hier uit dat de antichrist een ander mens zal vervullen die als achtste persoon na de zeven koppen over hen allen zal leiden, zoals God de Vader geheel  in de mens Jezus Christus woonde. Dat is de verpersoonlijking van de antichrist, het beest die eerder al zichtbaar was in het verborgende. Het deed zich voor als iets goeds, zoals de hoer van Babilon als een koningin beschreven werd die een onschuldig voorkomen had.

Maar het is en blijft een moeilijk boek, wie er wat anders van begrepen heeft moet hier op kunnen reageren. Ik hoop zo dat we er met elkaar wat aan kunnen hebben.
Verder begrijp ik dat de Anti-christ in eigen persoon (achtste koning na de zeven koppen) zich voor zal doen als een christusfiguur, mogenlijk op een Godsdienstig ogende wijze. Nu verschuilt hij zich nog achter anderen en zie je aan de vruchten van die anderen dat zij bij de anti-christ horen. En ook dan zie je steeds: het kwaad doet zich graag voor als iets goeds.

Het is zoals God te werk gaat. Hij zond profeten, koningen, leraars en wie dan ook die Jezus Christus voorgingen en kwam dus in eigen persoon in Jezus Christus op de aarde.

Satan doet dat natuurlijk na. Hij zend ook valse profeten (zoals Jomanda), boodschapper, leraren, valse christussen etc.. en zal uiteindelijk in eigen persoon zich volledig zichbaar maken door een mens zoals Jezus Christus dus de mens is in wie God zich volledig aan ons kenbaar maakte. Zo zal het beest als een soort verlosserfiguur de mensen te gemoed treden en hen verleiden door wonderen die hij verricht, zoals Jezus Christus door wonderen Gods almacht aan de mensen liet zien. Het doel is anders. De anti-christ en het beest is er op uit zelf vereerd te worden, terwijl Jezus Christus niet kwam voor zichzelf maar kwam namens de Vader die in Hem is en zich opofferde aan het kruis om zo het offer voor onze zonden te geven, met als doel dat we vergeving zouden kunnen ontvangen en het goede zouden doen zoals God dat wil.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2008, 10:08:52 am door gaitema »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 03, 2008, 12:42:27 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2008 om 08:25:
[...]

Ik vraag me af of het wel gewaardeerd wordt als ik zeg wat ik geloof.
door mij wel. Maar je vertelt hier alleen dat je dominee volgens jou gelijk heeft. Wat je dominee dan zoal gezegd heeft lees ik hier niet. Onderbouwing lees ik evenmin. Dat is toch geen manier van een gesprek voeren?

quote:

Ik zeg wat ik geloof en van wie ik dat heb, voor mij is dat voldoende en misschien wil iemand daar op reageren.
Maar je zegt hier nu juist NIET wat je gelooft, alleen dat je dominee gelijk heeft. Maar waarmee heeft hij gelijk dan?

quote:

Mijn overtuiging is dus dat de Anti-christ zichtbaar is in alles wat het christendom vervolgt, in steeds weer een andere gedaante. Voor mij is de antichrist niets anders dan de medium waar satan gebruik van maakt. Wie dat precies is en wat dat precies is kan je als mens niet altijd even goed zeggen geloof ik. Maar de paus lijkt me geen anti-christ. Niro en Hietler leek me wel een antichrist. Ook Jomanda is in mijn ogen een Anti-christ.
Kijk, DAT is tenminste duidelijk.

quote:

Daarbij valt me op dat alle Rooms Katholieken hier hun standpunten heel vaak innemen van wat ze van geestelijke kerkvaders hebben geleerd, dan lijkt me dat ik mij ook mag beroepen op woorden van één van mijn voorgangers.Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden, zeker niet als mijn kennis niet zover kan rijken.

De kwestie was alleen dat je alleen maar zei "mijn dominee heeft gelijk", maar wat die dominee dan gezegd heeft, ontbrak.

Overigens zal je hier zelden of nooit zien dat een katholiek zegt dat een kerkvader iets gezegd heeft, en dat het DUS waar is.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 03, 2008, 12:47:35 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 03 november 2008 om 08:40:
[...]

Laat ik heel helder zijn, dit topic is gestart met mijn vraag aan diak hoe hij tegen deze opvatting aankijkt.
Zo had ik het begrepen, en ik heb geprobeerd een antwoord te geven. Kon je daar iets mee?

quote:

Ik heb me beperkt tot de vraag bovenaan dit topic, en de Schrift. Ik hoop dat je me niet kwalijk neemt dat ik grote moeite heb met mensen die als priester (ex-priester bestaat niet, de wijding is voor eeuwig) gaan betogen dat de paus de anti-christ is.

quote:

Ik denk dat het wel mee valt. Gait laat zo te zien wat topics door elkaar lopen, waardoor onduidelijkheid ontstond. Volgens mij zit niemand in dit topic met negatieve intenties, dus laten we vooral proberen het gesprek gewoon te voeren.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 03, 2008, 12:49:33 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 03 november 2008 om 09:24:
Pooh

op 31 oktober 19.26 schreef ik:

Ik wil Rkdiak absoluut niet voor de schenen schoppen, maar de uitleg over o.a. de zeven koppen is een verhaal welke redelijk sluitend te krijgen.
Er is op youtube een ex priester te vinden die daar een uitleg over geeft van bijna een uur.
Het voert mij te ver zijn punt hier te verdedigen omdat ik daar zelf niet uit ben. Ik heb een gezonde terughoudendheid en ik wil onze Katholieke broeders hier niet kwetsen, omdat ik volledig uitga van hun integere uitgangspunten. Mocht je tch belangstelling hebben dan is hier de link

en op 1 november 19.13 schreef ik:

wat me wel boeit is wat jij (Diak) van het referaat van deze meneer vindt, wellicht een apart topic

Waarop Diak op 1 november 20. 38 schreef:

Open een topic, en ik zal zien wat ik voor je kan betekenen.

Dit stond oorspronkelijk in topiv gkv versus gg

Deze delen zijn echter verplaatst naar topic:

Amerika een christelijker land

Mezza heeft deze delen verplaatst met de mededeling dat er nog geknipt moest worden in het verplaatste deel door de mod van GC

Het door mij geopende topic heb ik per ongeluk in gereformeerd leven geopend.
Zie: we hebben gewoon wat verwarring doordat topics wat door elkaar liepen, herordend zijn, en daardoor onduidelijkheid ontstond. Als we nu met elkaar terug keren naar de inhoud, komt dit topic vast op zijn pootjes terecht.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 03, 2008, 12:54:02 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2008 om 09:43:
[...]

Mijn onderbouwing gaf ik elders: namelijk een bijbelgedeelte en benoemde mijn uitleg als die wat ik geleerd heb, of terwijl een interpretie. Vervolgens komt diak met een interpretatie waar ik ook net zomin een onderbouwing van zie.
Kom Gait, zo komen we nergens. In dit topic stond geen inhoudelijk bericht van je, en dat schiep verwarring. Dat is toch geen ramp? Nu ben je wel inhoudelijk, dan is gesprek toch gewoon mogelijk?

quote:

De bijbelgedeelte is: openbaringen 17
vers 8 t/m 14
Het beest, dat gij zaagt, was en is niet, en hij zal uitkomen uit de afgrond en het vaart ter verderve; en zij, die op de aarde wonen, wier naam niet geschreven is in het boek des levens van de grondlegging der wereld af, zullen zich verbazen, als zij zien, dat het beest was en niet is en er toch zal zijn. Hier is het verstand, dat wijsheid heeft: De zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw gezeten is. Ook zijn het zeven koningen: vijf ervan zijn gevallen. Een is er nog en de andere is nog niet gekomen, en wanneer hij komt, moet hij korte tijd blijven. En het beest, dat was en niet is, is zelf ook de achtste, maar het is uit de zeven en vaart ter verderve. En die tien hoorns dat gij zaagt zijn tien koningen, die nog geen koningschap hebben ontvangen. Maar één uur ontvangen zij macht als koningen, met het beest. Dezen zijn één van zin en geven hun kracht en macht aan het beest. Dezen zullen oorlog voeren tegen het Lam, maar het lam zal hen overwinnen- want Hij is de Here der heerscharen en de Koning der koningen- en zij, die met Hem zijn, de geroepenen en uitverkorenen en gelovigen.
Ik lees er misschien overheen, maar waar precies wordt hier gesproken over de antichrist?

quote:

Wat ik vervolgens geloof en hier neerzet doe ik aan de hand van wat ik begrepen heb van wat me geleerd is. Ik plaats dat hier zodat anderen er ook over na kunnen denken en misschien dat ze er op willen reageren. Als Diak wat begrepen heeft over wat dit betekend dan mag hij er ook op reageren. Ik wil alleen maar aangeven dat ik niet een theologische uitleg kan plaatsen zonder het van een andere theoloog te hebben overgenomen, aangezien ik gewoon domweg geen theoloog ben en ook niet het IQ heb om dat te bestuderen.
Dat was helemaal het probleem ook niet. Het probleem was dat je in dit topic bovenstaande tekst niet had staan.

quote:

Wat lees ik (mogenlijk bevooroordeeld door wat me geleerd is) in de tekst?

Ten eerste dat het beest nog moest komen ten tijde dat deze visioen opgeschreven is. Het beest zal dus als achtste in de rij van koningen zichtbaar worden. Voor koningen lees ik dan aardse wereldleiders in geestelijke zin. Ik geloof niet dat je dan een persoon als 1 van deze koningen kan aanwijzen. Het zegt eerder iets over de manier waarop het beest te werk gaat, namelijk in steeds andere gedaantes. Zelf blijft het beest onzichtbaar maar zal in de toekomst als achtste zelf komen.
Nu leven we volgens het visioen onder de zesde koning als dat de koning is die er heerste ten tijde van Johannes, maar eventueel kunnen we ook al onder de zevende leven. Hoe dan ook, het zegt iets over de machten van de duisternis die de mensen leid en de mensen van God afdrijven.

De kenmerken van het geen, wie of wat dan ook dat ons van God afdrijft zie je onderandere in openbaringen 18 waar de val van het grote Babilon staat beschreven. De hoer waarmee Babilon gehoereerd heeft. Dat is onder andere een ieder die rijk zijn geworden door te hoereren met de hoer van babilon.

vers 9-12:
En de koningen der aarde, die met haar gehoereerd hebben en weelderig geweest zijn, zullen over haar wenen en weeklagen, wanneer zij de rook van haar de verbranding zien, van verre staande uit vrees voor haar pijniging, zeggende: Wee, wee, gij grote stad. Babylon, gij sterke stad, want in één uur is uw oordeel gekomen. En de kooplieden der aarde wenen en bedrijven rauw over haar, omdat niemand meer hun lading koopt, lading van goud, zilver, edelstenen en paarlen, van fijn linnen, purper, zijde en scharlaken etc.....

Hoereren met de hoer van babilon staat voor zover ik het er uit begrijp uit alle mensen die rijk zijn geworden ten koste van anderen op een onrechtvaardige wijze en er heerlijk van profiteren. De hoer is dan de middelen en de mogenlijkheden die hen voor handen liggen om dat mogenlijk te maken, gegeven door duistere machten die misbruik maken van de mensen die dat hen geven en daar ook zelf het slachtoffer van zijn. De verleidingen waar ze op in gaan. En ze genieten een heerlijk verrijkt leven tot hun rijkdom als een zeepbal uit elkaar spat doordat de hele handel in elkaar stort. Dat gebeurd hoe dan ook, want rijkdom kan je niet meenemen in je graf.

Terug naar de zeven koppen. De achtste horen krijgt macht van de tien machthebbers in de toekomst. Of dat nu letterlijk personen zijn of de verschillende verpersoonlijkingen waardoor de duivel zal regeren op aarde weet ik niet en verder geloof en begrijp ik hier uit dat de antichrist een ander mens zal vervullen die als achtste persoon na de zeven koppen over hen allen zal leiden, zoals God de Vader geheel  in de mens Jezus Christus woonde. Dat is de verpersoonlijking van de antichrist, het beest die eerder al zichtbaar was in het verborgende. Het deed zich voor als iets goeds, zoals de hoer van Babilon als een koningin beschreven werd die een onschuldig voorkomen had.

Maar het is en blijft een moeilijk boek, wie er wat anders van begrepen heeft moet hier op kunnen reageren. Ik hoop zo dat we er met elkaar wat aan kunnen hebben.
Op zich wel, maar dit topic gaat volgens mij heel specifiek over de combinatie "paus" en "antichrist", en beiden zie ik in deze tekst niet genoemd.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 03, 2008, 01:11:44 pm »
Dat klopt. Beiden staan er niet in, maar aan de omschrijving van het Beest als achtste persoon kan ik wel een vergelijk trekken met bijbelgedeeltes waarin gesproken wordt over anti-christelijke figuren. Dan denk ik aan de woorden van Jezus die zegt: als iemand je zegt dat de christus hier is of daar, geloof hem dan niet. Door zowel de koningen die de koppen van het beest zijn en de horens en de valse christussen gaan de zelfde duistere krachten heen. Of terwijl, die duistere geesten opereren allen als een anti-christelijke geest op. Of terwijl: geesten die anti-christelijk zijn. Tegen christus gekeerde geesten.

De Paus ken ik niet in het diepste van zijn wezen, mijn indruk is dat hij wel degelijk een christen is en geen anti-christ. Ik kan zijn woorden wel christelijk noemen, al doet hij uiteraad ook uitspraken dat ingaat tegen mijn persoonlijke protestantse opvattingen, dat maakt van hem nog geen anti-christ. In de kern is hij volgens mij toch wel christelijk. Hij belijd de naam van Jezus Christus en treed namens hem op.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2008, 01:12:15 pm door gaitema »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 03, 2008, 01:16:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2008 om 13:11:
Dat klopt. Beiden staan er niet in, maar aan de omschrijving van het Beest als achtste persoon kan ik wel een vergelijk trekken met bijbelgedeeltes waarin gesproken wordt over anti-christelijke figuren. Dan denk ik aan de woorden van Jezus die zegt: als iemand je zegt dat de christus hier is of daar, geloof hem dan niet. Door zowel de koningen die de koppen van het beest zijn en de horens en de valse christussen gaan de zelfde duistere krachten heen. Of terwijl, die duistere geesten opereren allen als een anti-christelijke geest op. Of terwijl: geesten die anti-christelijk zijn. Tegen christus gekeerde geesten.

De Paus ken ik niet in het diepste van zijn wezen, mijn indruk is dat hij wel degelijk een christen is en geen anti-christ. Ik kan zijn woorden wel christelijk noemen, al doet hij uiteraad ook uitspraken dat ingaat tegen mijn persoonlijke protestantse opvattingen, dat maakt van hem nog geen anti-christ. In de kern is hij volgens mij toch wel christelijk. Hij belijd de naam van Jezus Christus en treed namens hem op.
Dat is mijn hoofdpunt als argument tegen de verbinding Puas - antichrist: alléén in de brieven van Johannes komt de term voor. Als Johannes ook de Apokalyps schreef, is dat geen toeval. Ik kan dus niks met teksten uit de Openbaringen, op dit punt.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 03, 2008, 01:35:39 pm »
Een antichrist moet dus de twee-naturen leer en de Heilige Drie-eenheid ontkennen. Dan lijkt het me duidelijk dat een paus per definitie geen antichrist kan zijn. Opgelost.

Maar goed, de paus als antichrist, das toch voornamelijk ingedoctrineerd volksgeloof uit omstreeks 1600.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 03, 2008, 04:35:26 pm »

quote:

rkdiak schreef op 03 november 2008 om 12:54:
Op zich wel, maar dit topic gaat volgens mij heel specifiek over de combinatie "paus" en "antichrist", en beiden zie ik in deze tekst niet genoemd.

De woorden "Paus" en "antichrist" staan inderdaad niet letterlijk in de door Gait aangehaalde bijbelgedeelten. Maar het is wel duidelijk dat het hier om antichristelijke machten gaat. Het zijn machten die zich tegen Christus keren.
Dus de vraag is nu: "waarin herkennen wij die machten?".
Als ze beschreven staan moeten we ook weten waar die machten zichtbaar worden.
Er is in een YouTube filmpje al een mening gegeven die voor Katholieken erg pijnlijk is. Maar, als dit niet klopt, hoe kijken de Katholieken dan tegen die materie aan? Dat is nu de vraag. Laten we dus allemaal maar wachten op dat antwoord.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 03, 2008, 04:43:33 pm »

quote:

Adinomis schreef op 03 november 2008 om 16:35:
Er is in een YouTube filmpje al een mening gegeven die voor Katholieken erg pijnlijk is. Maar, als dit niet klopt, hoe kijken de Katholieken dan tegen die materie aan? Dat is nu de vraag. Laten we dus allemaal maar wachten op dat antwoord.

Misschien is het een openbaring, maar over het algemeen houden katholieken zich niet zo bezig met wat anderen van katholieken vinden. Sterker nog, het kan de meeste katholieken vrij weinig schelen hoe men over het algemeen tegen het katholicisme (en bijvoorbeeld het petrusambt) kijkt.
En wat een ex-priester dan allemaal beweerd, ach ja, dat zal mij een zorg zijn. Ik ken de beste man niet, ik weet echter wel dat hij een gelofte tegenover God gebroken heeft en een heleboel mensen in de kou heeft laten staan door zijn herderlijke taak neer te leggen, en dat niet alleen, hij verlaagd zich vervolgens ook nog tot een nestbevuiler.

Het is inmiddels wel duidelijk dat er Bijbels gezien niets hard te maken is. Dan blijft over de Traditio, maar goed, dat ligt voor protestanten wat moeilijk. Kortom, tenzij iemand nieuwe inzichten in de discussie brengt hebben we zo'n beetje alles al besproken.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2008, 04:45:31 pm door Thorgrem »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 03, 2008, 04:50:39 pm »

quote:

[...]

De woorden "Paus" en "antichrist" staan inderdaad niet letterlijk in de door Gait aangehaalde bijbelgedeelten. Maar het is wel duidelijk dat het hier om antichristelijke machten gaat. Het zijn machten die zich tegen Christus keren.
Ja, dat zal best. Maar ik mag toch hopen dat "het is wel duidelijk", zonder verdere onderbouwing, onvoldoende is om de nogal specifieke term "antichrist" die nota bene door Johannes zelf gebruikt wordt, zomaar van toepassing te verklaren op andere Schriftgedeelten, dan de vier die Johannes zelf gebruikt. Zo niet, dan illustreert dit meteen het hoofdbezwaar tegen allerlei zogenaamd steekhoudende verhalen over paus & antichrist: het is niet zo bijzonder moeilijk om wat dan ook te betogen, als je maar voldoende slordig met het bronnenmateriaal om gaat.

quote:

De antichrist wordt door Johannes in twee van zijn brieven beschreven.

quote:

Er is in een YouTube filmpje al een mening gegeven die voor Katholieken erg pijnlijk is.
Oh, is dat zo? Jij weet wat voor katholieken erg pijnlijk is? Ik kan in dergelijke filmpjes weinig pijnlijks ontdekken, anders dan dat het pijnlijk is om een geloofsbroeder bezig te zien zijn ziel prijs te geven.

quote:

Maar, als dit niet klopt, hoe kijken de Katholieken dan tegen die materie aan? Dat is nu de vraag. Laten we dus allemaal maar wachten op dat antwoord.
Als je mijn eerdere antwoord wenst te negeren, kan je wat mij betreft lang wachten.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 03, 2008, 05:02:53 pm »
Wat ook best overtuigend is: je kan zonder veel moeite youtube-filmpjes vinden die de antichrist herkennen bij:

http://nz.youtube.com/watch?v=1GeC3aR_OSE de islam

http://nz.youtube.com/watch?v=sC4BDDMLejo Obama

http://nz.youtube.com/watch?v=bwZSzvCBErk of desnoods een hamster
So sue me!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 03, 2008, 09:33:58 pm »

quote:

Kun je die vraag beantwoorden met de paus voor ogen? Je stelt nogal wat, kom dan ook maar met de mogelijke antwoorden :)

quote:

het moeten zie ik niet zo, waarom zou ik dat moeten weten? Mogelijk dat het voor mij als bevrijd Christen helemaal niet speelt? Zo maar wat dingen die kunnen.

quote:

Het gehalte aan waarheid op YouTube is gelijk aan de waarheid in een gemiddeld roddelblad. Ik geloof  niet dat het neutraal meetbaar is zeg maar. NIet dat dat een verplicht iets is maar elke malloot kan daar posten wat hij wil en zelf doen alsof hij iemand anders is. Journalistieke waarde laag in mijn beperkte overtuiging.

Heb je ook te lezen onderbouwing bij je eerdere link?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 03, 2008, 10:18:31 pm »

quote:

okidoki schreef op 03 november 2008 om 21:33:

Heeft zij een eerdere link dan? Heb die nog niet gevonden... (Of heb ik niet goed genoeg gezocht?)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 03, 2008, 11:00:04 pm »

quote:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/plaatsvervanger.pdf

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 november 2008 om 22:18:

Heeft zij een eerdere link dan? Heb die nog niet gevonden... (Of heb ik niet goed genoeg gezocht?)
Die eerdere link was van "Grondig Christelijk" 3 nov.  9.24 u
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 03, 2008, 11:29:58 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 november 2008 om 22:18:
[...]

Was er geen filmpje???
Nee dus, elke bron ontbreekt hier.
en dan gelden de regels lijkt mij: geen onderbouwing bladiebla.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 03, 2008, 11:38:10 pm »

quote:

rkdiak schreef op 03 november 2008 om 13:16:
[...]

Dat is mijn hoofdpunt als argument tegen de verbinding Puas - antichrist: alléén in de brieven van Johannes komt de term voor. Als Johannes ook de Apokalyps schreef, is dat geen toeval. Ik kan dus niks met teksten uit de Openbaringen, op dit punt.

Ik heb de moeite genomen om de brieven van Johannes te lezen over de anti-christ en ik geloof je dat daar enkel deze term gebruikt wordt.

Daar lees ik in  1 Johannes 18: "Kinderen, het is de laatste ure, en gelijk gij gehoord hebt, dat er een anti-christ komt, zijn er nu ook vele antichristen opgestaan, en daaraan onderkennen wij, dat het de laatste ure is."

en 1 Johannes 4: "Geliefden, vertrouw niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en iedere geest, die Jezus niet belijdt,is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld."

1 Johannes 18 doet me sterk denken aan het Beest uit openbaringen, en dat is ook zoals protestanten vaak die link leggen.  Dan heb ik het over de antichrist die nog komen moet, dat doet me denken aan het beest die als achtste koning zal heerzen na dat de zeven koningen door wie hij heen werkte geregeerd had.

In 1 Johannes 4 lees ik over de geest van de antichrist die niet enkel zichtbaar is in valse christenen, maar in een ieder die ontkent dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dus ook onchristelijke machthebbers en burgers, uitgezonderd de genen die niet hadden kunnen kiezen maar in de geest wel God volgen.  Vanzelfsprekend valt de paus niet onder de mensen die het vlees geworden God in Jezus Christus ontkent, tenzij hij zijn eigen woorden niet van harte zou geloven en daarmee in zijn hart zou ontkennen. Die mensen heb je natuurlijk ook, mooipraters die hun eigen woorden niet nakomen. Maar ik geloof niet dat de paus zo is.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2008, 11:40:12 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 03, 2008, 11:50:43 pm »

quote:

het moeten zie ik niet zo, waarom zou ik dat moeten weten? Mogelijk dat het voor mij als bevrijd Christen helemaal niet speelt? Zo maar wat dingen die kunnen.
ai, dat denken sommige radicale evangelische christenen eigenlijk ook en vallen zo in de strikken van duistere machten die zich als de Heilige Geest of engelen voor doen. Zelf persoonlijk geloof ik dat we wel satans werk moeten ontmaskeren om onszelf en onze broeders en zusters te beschermen tegen verleidingen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 04, 2008, 12:02:47 am »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2008 om 23:50:
[...]

ai, dat denken sommige radicale evangelische christenen eigenlijk ook en vallen zo in de strikken van duistere machten die zich als de Heilige Geest of engelen voor doen. Zelf persoonlijk geloof ik dat we wel satans werk moeten ontmaskeren om onszelf en onze broeders en zusters te beschermen tegen verleidingen.

Beste Gaitema;

Als Christus aan het kruis Zijn offer heeft volbracht, als hij na de doorleving van de HEL opstaat en mijn zonden heeft voldaan en ik geloof van harte dat HIJ mijn ZIEL EN ZALIGHEID is, denk je dat Satan dan nog enige moer in te brengen heeft?
Schat de Satan niet te hoog in!
Niet voor niets staat er geschreven: "Ga weg van mij Satan" en zie, hij ging.
dat zegt niet dat ik de werken niet herken maar wel dat ik ze niet ERKEN.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 04, 2008, 12:10:33 am »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2008 om 23:50:
[...]

Zelf persoonlijk geloof ik dat we wel satans werk moeten ontmaskeren om onszelf en onze broeders en zusters te beschermen tegen verleidingen.
wist je dat gelovigen beschermengelen hebben zodat de satan ons niet kan overmeesteren en geen kwaad kan doen ?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 04, 2008, 12:16:35 am »

quote:

okidoki schreef op 04 november 2008 om 00:02:
[...]

Beste Gaitema;

Als Christus aan het kruis Zijn offer heeft volbracht, als hij na de doorleving van de HEL opstaat en mijn zonden heeft voldaan en ik geloof van harte dat HIJ mijn ZIEL EN ZALIGHEID is, denk je dat Satan dan nog enige moer in te brengen heeft?
Niet voor niets staat er geschreven: "Ga weg van mij Satan" en zie, hij ging.
dat zegt niet dat ik de werken niet herken maar wel dat ik ze niet ERKEN.

Hoi, ik vindt het mooi dat je het hier geplaats hebt want ik citeerde net aan Daik zijn eigen opgedragen bijbelgedeelte: 1 Johannes 4: "Geliefden, vertrouw niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en iedere geest, die Jezus niet belijdt,is niet uit God. "

En dan kijk ik naar evangelischen die echt geloven dat
"Als Christus aan het kruis Zijn offer heeft volbracht, als hij na de doorleving van de HEL opstaat en mijn zonden heeft voldaan en ik geloof van harte dat HIJ mijn ZIEL EN ZALIGHEID is, denk je dat Satan dan nog enige moer in te brengen heeft?
Niet voor niets staat er geschreven: "Ga weg van mij Satan" en zie, hij ging."

en vervolgens in tongen spreken die in de meeste gevallen niet door God komt, naar Todd gaan of vervallen in twisten over welke doop je moet hanteren om de Heilige Geest te ontvangen of zoals ik persoonlijk mee maakte hun broeder of zuster voor een kind van satan uitmaken omdat ze tot een andere kerkenlijke stroming horen. We moeten de geesten blijven beproeven of ze van God zijn, want in de laatste dagen zullen sommige christenen van het rechte pad raken door dwaalgeesten te volgen. Kijk maar naar uitgestorven kerken en  sektarische stromingen.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2008, 12:19:44 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 04, 2008, 12:21:48 am »

quote:

cyber schreef op 04 november 2008 om 00:10:
[...]

wist je dat gelovigen beschermengelen hebben zodat de satan ons niet kan overmeesteren en geen kwaad kan doen ?

Ja zeker, maar dan moeten we wel hun bescherming accepteren. als ik me me laat verleiden door het kwaad ondanks de waarschuwingen die ik van Gods zijde kreeg, dan kunnen demonen gewoon op een democratische manier te werk gaan. God staat hen dan toe vanwege onze eigen keuze.
Het doet me denken aan een bijbelgedeelte waarin staat dat wanneer een demoon is uitgedreven hij zal rond waden in de omgeving en nergens rust zal vinden. Dan zal hij besluiten terug te gaan en zien dat hij geen intrede kan doen omdat het huis schoon is. Hij zal weer op pad gaan om andere demonen mee te nemen die nog slechter en machtiger zijn dan hem en met hen opnieuw het lichaam gaan bewonen, dan is de persoon er nog slechter aan toe dan voorheen. Het is dus mogenlijk dat we bevrijd worden van een demoon, maar vervolgens nog grote verleidingen van het kwaad op ons af zien komen en ons er door laten verleiden. Dan zal het kwaad zo alsnog weer in ons gaan wonen op een nog veel bozere wijze dan voorheen.

Kortom, blijf waakzaam!
« Laatst bewerkt op: november 04, 2008, 12:28:16 am door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 04, 2008, 05:42:17 am »
nogmaals de link

misschien dat het de moeite waard is dit toch eens rustig te bekijken.
het is een rustig referaat met onderbouwing vanuit de bijbel en documenten die in de RK aan de orde zijn (zo beweerd de spreker)

De spreker refereert niet naar johannes maar naar 2 thess 2 en openbaring 18

een prettige verkiezingsdag

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 04, 2008, 05:43:54 am »

quote:

okidoki schreef op 03 november 2008 om 23:29:
[...]

Was er geen filmpje???
Nee dus, elke bron ontbreekt hier.
en dan gelden de regels lijkt mij: geen onderbouwing bladiebla.
wel een filmpje dus met bladiebla  :)
« Laatst bewerkt op: november 04, 2008, 06:05:44 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 04, 2008, 05:45:04 am »

quote:

cyber schreef op 04 november 2008 om 00:10:
[...]

waarom wel eenvoudig geloven in het werk van beschermengelen en niet in het werk van het kwaad wat ruimte, invloed krijgt als we die ruimte bieden? Lijkt me wat selectief...

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 04, 2008, 05:47:20 am »

quote:

Het gehalte aan waarheid op YouTube is gelijk aan de waarheid in een gemiddeld roddelblad. Ik geloof  niet dat het neutraal meetbaar is zeg maar. NIet dat dat een verplicht iets is maar elke malloot kan daar posten wat hij wil en zelf doen alsof hij iemand anders is. Journalistieke waarde laag in mijn beperkte overtuiging.

Maar dat betekent nog niet dat ALLES op youtube bij voorbaat onzin is natuurlijk. Doe eens moeite om die link die ik geplaatst te volgen eb beluisteren en stel dan vast wat voor niveau het is i.p.v. tevoren te oordelen?
Het gaat mij erom dat het verhaal van deze man geloofwaardig kan overkomen, ik zeg NIET dat dit zo is. Vandaar dat ik dat dan graag onderuit gehaald zie als dit de grootste onzin is die er is. Het kan velen helpen in het juiste spoor te blijven of weer te komen.
Wat is één klein uur  (duur van het filmpje) op een mensenleven om een mensenleven te behoeden voor een verkeerde voorstelling van zaken?

Ook ik ben voortdurend op onderzoek uit en bij onderzoek hoort uitsluiten van onwaarheden. vandaar mijn vraag aan Diak n.a.v. dat referaat...wie weet overigens meer van de meneer bennett?
« Laatst bewerkt op: november 04, 2008, 06:05:14 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 04, 2008, 06:00:25 am »
off topic

link over exorcisme (in het verlengde van de aangehaalde zaken over demonen)

http://www.katholiekneder...etail_objectID580758.html

Daarbij aangetekend dat ik het de grootste onzin vind dat christenen niet onder invloed van het kwaad kunnen staan. Het wel of niet onder invloed kunnen staan heeft niets met christen zijn te maken, maar met het gebrek aan levensheiliging omdat men zich bezig houdt met bepaalde zonden die het kwaad invloed geven.
Je kunt dan stellen dat het hier afvallige christenen betreft. Ik denk dat die er meer zijn (ook in de kerk) dan we denken.
Of (en dat is dan wel een vraag) veronderstelt de doop ook te beschermen tegen het kwaad. Wie kan dat beantwoorden?

Overigens, en dat even in het verlengde van het punt vermeende antichrist...wanneer gewijden in de RK kunnen exorceren lijkt het me dat het RK dus niet het in zichzelf verdeelde koninkrijk te zijn waar Jezus aan refereert of is dit ook een spelletje van het kwaad.

gewoon maar wat gedachten op deze vroege morgen...

fijne dag
« Laatst bewerkt op: november 04, 2008, 06:04:10 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 04, 2008, 06:08:10 am »

quote:

gaitema schreef op 04 november 2008 om 00:21:
[...]
Dan zal het kwaad zo alsnog weer in ons gaan wonen op een nog veel bozere wijze dan voorheen.

Kortom, blijf waakzaam!

Ouweneel zegt hier een aantal heel interessante zaken over

link

http://vergadering.nu/downloads.htm

zie onder bijbellezingen 2004-2005
« Laatst bewerkt op: november 04, 2008, 06:08:37 am door grondig christelijk »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 04, 2008, 06:56:50 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 november 2008 om 05:47:Ook ik ben voortdurend op onderzoek uit en bij onderzoek hoort uitsluiten van onwaarheden. vandaar mijn vraag aan Diak n.a.v. dat referaat...wie weet overigens meer van de meneer bennett?

Maar daar ging hij niet iets mee doen, dat weet je toch? Over meneer Benett zul je toch wel wat kunnen vinden via google?

quote:

grondig christelijk schreef op 04 november 2008 om 06:00:Overigens, en dat even in het verlengde van het punt vermeende antichrist...wanneer gewijden in de RK kunnen exorceren lijkt het me dat het RK dus niet het in zichzelf verdeelde koninkrijk te zijn waar Jezus aan refereert of is dit ook een spelletje van het kwaad.

De katholieke site die jij noemde  heeft best wel respect voor evangelischen zie je dat:

quote:

Pinksterkerken
Binnen de hoofdstroom van het Protestantisme komt het exorcisme nauwelijks voor, maar in het Pentecostalisme (Pinksterbeweging) en het Evangelicalisme des te meer. In deze christelijke stromingen heeft een exorcist geen speciale wijding of kerkelijke volmacht ontvangen. Iedere gelovige kan er een exorcist zijn. Dat de duivel kan worden bezworen is immers een gave van de Heilige Geest, een Charisma. Deze opvatting sluit direct aan bij het laatste hoofdstuk van het Marcus-evangelie. Daarin zegt Jezus dat gelovigen herkend kunnen worden aan onder meer het uitbannen van demonen.  
Misschien een goed voorbeeld voor ons?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 04, 2008, 07:24:51 am »

quote:

mirt schreef op 04 november 2008 om 06:56:
[...]

Maar daar ging hij niet iets mee doen, dat weet je toch? Over meneer Benett zul je toch wel wat kunnen vinden via google?

[...]

De katholieke site die jij noemde  heeft best wel respect voor evangelischen zie je dat:

[...]

Misschien een goed voorbeeld voor ons?

Las verkeerd, inderdaad kan dat een voorbeeld zijn. Toch vraag ik me af hoe  dit zich verhoudt met een ander stukje uit waar je nu citeert, nml

Een exorcist – in de zin van iemand die een exorcisme uitspreekt - mag volgens de katholieke wet dus alleen een priester zijn. Een priester is immers door zijn wijding op zeer bijzondere wijze met Jezus verbonden; in zijn naam wordt de duivel verdreven. Maar de priesterwijding is niet voldoende. Aan een exorcist worden hoge ethische en theologische eisen gesteld. De reden daarvoor ligt in het gegeven dat exorcismen gevaarlijk zijn. De kwade geest keert zich namelijk – zo blijkt ook uit Handelingen 19 - tegen degene die hem probeert uit te drijven. Als de demon geconfronteerd wordt met een persoon die over te weinig geloof beschikt of in wie morele zwakheid schuilgaat, dan kan de exorcist zelf slachtoffer worden van de kwade macht

Overigens is dit weer een van de voorbeeld (zoals ik ergens anders al de biecht aanhaalde) van zaken die we kennelijk met de reformatie de kerk hebben uit gegooid en waar we de kennis van zijn verloren?

Aanvullend dan nog, hoe verhoud zich dit met het bevrijdingspastoraat van bijv. Wilkin van de Kamp. Is wat hij doet werkelijk of is het niet werkelijk omdat hij bijvoorbeeld geen gewijd priester is, of is wat hij doet illegaal maar wel mogelijk?

gewoon wat vragen (maar we gaan al weer off topic naar ik meen)
« Laatst bewerkt op: november 04, 2008, 07:55:59 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 04, 2008, 07:27:34 am »

quote:

mirt schreef op 04 november 2008 om 06:56:
[...]
Maar daar ging hij niet iets mee doen, dat weet je toch? Over meneer Benett zul je toch wel wat kunnen vinden via google
Het gaat mij erom of men in de RK een mening heeft over deze man, of hij daar bekend is op de een of andere manier en ik heb kennelijk iets gemist dat Diak er niets mee zou doen anders had ik dit topic niet geopend.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2008, 07:56:47 am door grondig christelijk »