Auteur Topic: Amerika een christelijk(er) land?  (gelezen 8553 keer)

rkdiak

• Bekijk profiel
Amerika een christelijk(er) land?
« Reactie #50 Gepost op: november 01, 2008, 08:38:13 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 01 november 2008 om 19:13:
[...]

wat me  wel boeit is wat jij van het referaat van deze meneer vindt, wellicht een apart topic

Open een topic, en ik zal zien wat ik voor je kan betekenen.

Alleen: op zondag laat ik mijn pc meestal uit, dus het zal niet morgen zijn.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 03, 2008, 12:36:10 am »

quote:

rkdiak schreef op 01 november 2008 om 16:44:
[...]

Oh wacht, behalve creatief is hij ook gewoon onwetend van de exegetische mogelijkheden, en de historische context. Dat is op zich wel jammer eigenlijk. Maar het maakt zijn uitspraken niet tot meer dan iets om je schouders over op te halen.
Je moet wel bedenken dat ik zijn woorden in eigen woorden verwoord en zelf geen theologie gestudeerd heb. Als jij er zo tegen aankijkt, prima.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: november 03, 2008, 12:46:41 am »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2008 om 00:36:
[...]

Je moet wel bedenken dat ik zijn woorden in eigen woorden verwoord en zelf geen theologie gestudeerd heb. Als jij er zo tegen aankijkt, prima.
volledig offtopic:maar je moet uitkijken met herhalen van andermans teksten. In het verleden zijn er oorlogen over gevoerd namelijk.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 03, 2008, 01:06:31 am »

quote:

okidoki schreef op 03 november 2008 om 00:46:
[...]

volledig offtopic:maar je moet uitkijken met herhalen van andermans teksten. In het verleden zijn er oorlogen over gevoerd namelijk.
Je kan ook mensen dwingen het aan te nemen wat ze je opleggen. Daar worden ook oorlogen om gevoerd. Ik zeg maar zo, de genen die zijn woorden bestrijden, laten ze dat met rede doen.

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: november 03, 2008, 01:28:46 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 01 november 2008 om 05:05:
...ik deel wel hun mening dat de VS een soort uitverkoren land is geworden (met al z`n problemem natuurlijk, dat Israel ook had);
Ik voel me innerlijk verbonden met de GKV, vanwege m`n ouders onder andere;  veel gezien van de wereld echter.

T., weer moet ik zeggen, je bent te eenzijdig voorgelicht;  waarschijnlik liberaal en linksgericht, itt de oorspronkelike GG en GKV

het lijkt mij sterk dat Amerika een nieuw uitverkoren land is.. God verandert niet namelijk en blijft trouw aan zijn beloftes..
daarbij kan je een boom herkennen aan zijn vruchten.. en de vruchten die ik zie heten Dood en Verderf

Verder is het onmogelijk om iets democratisch te noemen als er maar 2 keuzes zij.. die eigenlijk in weze niet zo heel veel verschillen.. op misschien wat kleine uiterlijkheden na..

Ben ik in Californië geweest deze zomer en het verschil tussen arm en rijk is bizar en lijkt bijna bewust in stand te worden gehouden.. de consumptie is ver ver over de top.. de aandacht voor het milieu miniem.. er komt qua kerk gemeenschappen e.d. wel veel goeds vandaan maar dat is hier eigenlijk wel min of meer hetzelfde.. denk alleen dat je je niet moet beperken tot stromingen die uit de reformatie zijn ontstaan
Een vriend van me in San Fransico werkt in een soort ghetto missie gemeente en Jezus is de enige uitweg voor de mensen in dat soort buurten.. de maatschappij zelf blokkeert die mensen..

ik denk trouwens dat het percentage mensen in de gevangenis wel een redelijke graadmeter is voor hoe goed het met een land gaat
Hoe meer mensen procentueel gezien Jezus gaan volgen hoe minder gevangenen je krijgt

markopc

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: november 03, 2008, 02:01:24 am »
Amerika is tot nu steeds van Christus nodig, opnieuw in iedere generatie.  Haar redding zal niet door regering komen, noch door prive-eigendommen, noch door afwijzing van dergelijke.  Het zal alleen door de Geest komen, uit nieuwe harten, en komt niet door nieuwe politieke of economische leiders en hervormers.   De VS is ver, ver van een weergekomen Tuin Gods.  Het is ook niet zoals je leest op de toiletmuur of de dagelijke kranten van beidere rechte of linkere beeld.  Wij zijn gelijk met alle andere mensen, in deze zaken.

We als VS christenen, net als jullie, zijn burgers van twee steden.  Dat heeft niets te maken met waar wij wonen.  Bid voor allen van uw medeburgers.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2008, 06:59:09 am door markopc »
vergive het nederengels

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: november 03, 2008, 08:35:02 am »

quote:

markopc schreef op 03 november 2008 om 02:01:
Amerika is tot nu steeds van Christus nodig, opnieuw in iedere generatie.  Haar redding zal niet door regering komen, noch door prive-eigendommen, noch door afwijzing van dergelijke.  Het zal alleen door de Geest komen, uit nieuwe harten, en komt niet door nieuwe politieke of economische leiders en hervormers.   De VS is ver, ver van een weergekomen Tuin Gods.  Het is ook niet zoals je leest op de toiletmuur of de dagelijke kranten van beidere rechte of linkere beeld.  Wij zijn gelijk met alle andere mensen, in deze zaken.

We als VS christenen, net als jullie, zijn burgers van twee steden.  Dat heeft niets te maken met waar wij wonen.  Bid voor allen van uw medeburgers.
prieces, behoren we tot Jeruzalem of Babilon is voor ons de grote vraag. Om te zien tot welke stad we horen moeten we weten of we Jezus volgen of de anti-christ.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: november 03, 2008, 09:33:18 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 31 oktober 2008 om 00:44:
[...]
Geld ontvangen van een geestelijk `dood` lichaam, zoals de overheid, voor niet gedane arbeid is zeer `geestdodend`

Is dat een feit? Heb je daar ervaring mee?

In mijn geval is het niet zo dat mijn ouders mij niet zouden kunnen onderhouden. Maar ik ben maar wat blij dat ik niet meer financieel afhankelijk van hen ben. Ik ben juist blij dat ik geld van de overheid krijg, omdat ik me daardoor veel vrijer voel. Natuurlijk voel ik wel de verantwoordelijkheid niet langer gebruik daarvan te maken dan nodig is. En ik ben daarom ook erg blij dat ik in Nederland woon en niet in de VS, want daar had ik echt een gigantisch probleem gehad door mijn beperkingen
computerfout: een vreemde een in de byte

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: november 03, 2008, 05:43:29 pm »

quote:

Arend82 schreef op 03 november 2008 om 01:28:
[...]

het lijkt mij sterk dat Amerika een nieuw uitverkoren land is.. God verandert niet namelijk en blijft trouw aan zijn beloftes..
daarbij kan je een boom herkennen aan zijn vruchten.. en de vruchten die ik zie heten Dood en Verderf

Verder is het onmogelijk om iets democratisch te noemen als er maar 2 keuzes zij.. die eigenlijk in weze niet zo heel veel verschillen.. op misschien wat kleine uiterlijkheden na..

Ben ik in Californië geweest deze zomer en het verschil tussen arm en rijk is bizar en lijkt bijna bewust in stand te worden gehouden.. de consumptie is ver ver over de top.. de aandacht voor het milieu miniem.. er komt qua kerk gemeenschappen e.d. wel veel goeds vandaan maar dat is hier eigenlijk wel min of meer hetzelfde.. denk alleen dat je je niet moet beperken tot stromingen die uit de reformatie zijn ontstaan
Een vriend van me in San Fransico werkt in een soort ghetto missie gemeente en Jezus is de enige uitweg voor de mensen in dat soort buurten.. de maatschappij zelf blokkeert die mensen..

ik denk trouwens dat het percentage mensen in de gevangenis wel een redelijke graadmeter is voor hoe goed het met een land gaatHoe meer mensen procentueel gezien Jezus gaan volgen hoe minder gevangenen je krijgt

Zo denk ik er ook over. Als je de algemene statistieken uit de USA over misdaden, vergelijkt met statistieken van eender welk land in Europa... Dan komen ze niet goed weg.
Ik zou wel niet zo ver gaan, te beweren dat het daaraan ligt, dat ze zo christelijk zijn.  :+

markopc

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: november 03, 2008, 05:56:06 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2008 om 08:35:
[...]prieces, behoren we tot Jeruzalem of Babilon is voor ons de grote vraag. Om te zien tot welke stad we horen moeten we weten of we Jezus volgen of de anti-christ.
Intussen zou men beter weet hoe om na te denken over amerika als meest zowat hier al gezegd werd genegeerd.
vergive het nederengels

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: november 03, 2008, 06:02:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2008 om 08:35:
[...]

prieces, behoren we tot Jeruzalem of Babilon is voor ons de grote vraag. Om te zien tot welke stad we horen moeten we weten of we Jezus volgen of de anti-christ.

ik denk dat Nederland en de VS allebei wel kwalificeren voor Babylon.. Nederland gaat wel richting een Sodom & Gomora gradatie alleen..
ik denk dat die gevangenis graadmeter in Nederland ook niet echt opgaat trouwens want wij straffen mensen nooit in verhouding tot wat ze gedaan hebben.. maarja tis natuurlijk nogal moeilijk om Christelijke normen en waarden te handhaven als je de Christus zelf er niet meer bij wil hebben

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: november 03, 2008, 06:40:20 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 29 oktober 2008 om 04:16:

(...) hulp aan behoeftigen zou niet door (voorial een geseculriseerde) overhied geregeld moeten worden;  hoogstens behoort de staat voor infrastructuur te zorgen, en veiligheid. Hulp aan anderen behoort door individuen, families en geloofsgemeenschappen geregeld te worden, want dan is het gebaseerd op goede wil en eigen verantwoordelijkheid en vrije wil.

Waarom zou het zorgen voor je naaste niet gecentraliseerd mogen worden? Lijkt me een uitstekend idee, zeker in een land waar de locale welvaartsstandaard kan verschillen. Rijke regio's dragen dan bij aan de welvaartsmogelijkheden van arme regio's. Idem voor gezondheidscentra: mensen uit dun bevolkte gebieden kunnen dan ook rekenen op kwalitatief goede zorg zonder het zelf allemaal te moeten bekostigen.
Dat lijkt me geheel los staan van het op locaal niveau je naaste helpen in tijden van nood. Ik vind het idioot om te veronderstellen dat het hebben van een nationaal georganiseerde sociale zekerheid uit zou sluiten dat er op locaal niveau hulp aan naasten in nood geboden zou worden.

Ik vind het bijzonder ziek dat een land als de VS, dat nota bene christelijk pretendeert te zijn, op dat gebied zo slecht presteert.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de meer geseculariseerde NL-regering op dit punt evident beter presteert.

Zoals al eerder aangehaald in dit topic, is de VS ook bijzonder matig op gebied van milieubescherming. Terwijl het 'rentmeester van de aarde' zijn toch ook een heldere taak van christenen is.

quote:

Leger en justitie kan slechts functioneren met Godgerichte generaals en rechters, bijv. met een GG of GVK achtergrond, zoals het vroeger ook was!

Waarom geldt voor het leger ineens wel dat dat gecentraliseerd mag zijn, en voor gezondheidszorg en sociale zaken niet? In het NT is het omzien naar de naaste een heldere opdracht, over zelfverdediging -laat staan op landelijk niveau- wordt nauwelijks gesproken (en als wel, dan doorgaans in behoorlijk pacifistische termen).

Harmoniezoeker, je refereert ettelijke malen aan de religieuze bevlogenheid van de Founding Fathers. 't Grotere deel daarvan was anglicaans/RK (sorry diak, je vindt het vast niet fijn wanneer ik dit op 1 hoop schuif) en niet echt 'GKV, CGK of GG'.
De meningen van deze groep wat betreft de rol van de kerk in de samenleving was nogal uiteenlopend: sommigen stonden de instanthouding van kerkverbanden tegen. Ook waren er die twijfelden aan de betrouwbaarheid van de evangelien. Er zaten nogal wat vrijmetselaars tussen.
Ikzelf zou nogal wat moeite hebben om deze lieden als leidraad voor het favoriete christelijk politieke bestel te laten gelden, vermoed ik.

Nog afgezien van het gegeven dat het nieuw gevormde land de autochtone amerikanen afslachtte of deporteerde, en een ander ras als slaven hield. Zoals reeds eerder aangegeven.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2008, 06:46:57 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

markopc

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: november 03, 2008, 08:55:34 pm »

quote:

Ik vind het bijzonder ziek dat een land als de VS, dat nota bene christelijk pretendeert te zijn, op dat gebied zo slecht presteert.

De VS is een van de werelds eerst echt modern seculaire naties.  Het werd de oude wereldse naties die "christen natie" speelden. Scheiding tussen kerk en staat is het meest beroemde Amerikaanse principe.  Inderdaad, dat is  verdere ontwikkelend, tot "scheiding tussen God en burger".

Het is absurd voor deze regering, die vanaf haar oprichting zo angstig is om zich te distantiëren van de regel van Christus, gedacht als het juiste middel te worden door die christelijk liefde wordt gepubliceerd.

De wereld met haar begeerte gaat voorbij, haar glories zijn zoals de bloemen van het veld, die verwelken. Maar wie Gods wil doet blijft tot in eeuwigheid.
vergive het nederengels

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: november 03, 2008, 09:03:39 pm »

quote:

elle schreef op 03 november 2008 om 18:40:
[...]
de VS pretendeert allerminst christelijk te zijn. De grondwet van de VS is strikt seculier (hoewel de inleiding soms anders doet vermoeden), en de VS kent een ver doorgevoerde scheiding tussen kerk en staat. Dat een flink deel van de bevolking pretendeert christelijk te zijn, is wat anders.
So sue me!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: november 03, 2008, 09:31:32 pm »
Hmz... Ok.

De Amerikanen profileren zich de laatste tijd wel enorm als christelijk. (Lees: ik was geschokt toen ik Bush en Gore op TV zag bidden, dat oogde ietwat hypocriet. Geloof/God als stemmentrekker, helemaal hot.
De kruistocht die, zoals het een goede kruistocht betaamt, onder valse voorwenselen gevoerd wordt in het midden-oosten.)
Jullie hebben gelijk: ik verwar huidige geluiden uit de VS met wat er in hun grondwet staat of met wat er vroeger nagestreefd werd. Maar goed, de TS lijkt dat ook te doen.

(The American dream laat ik met overtuiging links liggen. Al denk ik dat ik met mijn hersens daar best vet rijk had kunnen worden.)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: november 03, 2008, 09:48:03 pm »

quote:

rkdiak schreef op 03 november 2008 om 21:03:
[...]

de VS pretendeert allerminst christelijk te zijn. De grondwet van de VS is strikt seculier (hoewel de inleiding soms anders doet vermoeden), en de VS kent een ver doorgevoerde scheiding tussen kerk en staat. Dat een flink deel van de bevolking pretendeert christelijk te zijn, is wat anders.

In elk geval is het met aan zekerheid grenzende waarscheinlijkheid uitgeloten, als atheist president te worden.
In een enquete werd eens de vraag gesteld:
Op grond waarvan zou je iemand een job niet geven:
Vrouw
Kleurling
Homoseksueel
Atheist
In deze volgorde viel het antwoord uit. De preciese procenten weet ik niet meer.

markopc

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: november 03, 2008, 09:49:47 pm »

quote:

[...]
hoewel de inleiding soms anders doet vermoeden,

Au contraire.  

We the people of the United States, in order to form a more perfect union, establish justice, insure domestic tranquility, provide for the common defense, promote the general welfare, and secure the blessings of liberty to ourselves and our posterity, do ordain and establish this Constitution for the United States of America.

De grondwet maakt heel duidelijk met de eerste woorden, dat "mensen"  zijn verlossers van henzelf.

Niettemin, christenen bidden tot de Heer voor de stad waarheen ze weggevoerd hebben, en zetten ze hun zinnen op haar bloei.  Want, de bloei van de stad is ook onze bloei.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2008, 09:51:32 pm door markopc »
vergive het nederengels

markopc

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: november 03, 2008, 10:20:39 pm »
Ik ben verbaasd en teleurgesteld over het feit dat zo veel, zelfs nu, nog niet begrijpen van de intriges van secularisering van de kerken.  Farao heiland, farao Heer.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2008, 04:26:15 am door markopc »
vergive het nederengels

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: november 03, 2008, 10:25:12 pm »
Bedoel je secularisering in Amerikaanse- of in NL-kerken?

markopc

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: november 03, 2008, 10:29:31 pm »
Dat is niet een plaatselijk principe.
vergive het nederengels

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: november 03, 2008, 10:48:54 pm »
Offtopic: volgens mij is de secularisering in NL in de meeste kerken voorbij. Alleen de die-hards zijn overgebleven, de seculieren zijn niet meer kerkgaand. GKv sjokt nog wat achteraan, die zijn nu bezig de 'foute' kant op te gaan.
Wanner de kaalslag heeft plaatsgevonden is er echter weer nieuwe ruimte. Daarvan getuigt imho een kerk als die van Tim Keller in NY.

markopc

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: november 03, 2008, 11:25:32 pm »
Volgens mij, de meeste moderne kerken zijn zo overtuigd van een seculaire geloof dat ze overbodig zijn.  Ze zijn profeten van een humanistische verlosser. De humanistische staat moet groter worden en de seculaire kerken kleiner.
vergive het nederengels

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: november 04, 2008, 12:06:58 am »

quote:

elle schreef op 03 november 2008 om 22:48:
Offtopic: volgens mij is de secularisering in NL in de meeste kerken voorbij. Alleen de die-hards zijn overgebleven, de seculieren zijn niet meer kerkgaand. GKv sjokt nog wat achteraan, die zijn nu bezig de 'foute' kant op te gaan.
Wanner de kaalslag heeft plaatsgevonden is er echter weer nieuwe ruimte. Daarvan getuigt imho een kerk als die van Tim Keller in NY.

Ik wou dat je gelijk had, maar het is helaas nog lang niet afgelopen. Ik zie dichtbij alleen al in onze gemeente nog steeds heel veel mensen seculier worden en als ik lees over de ontwikkelingen in andere kerken dan is dat daar ook niet voorbij. Ik heb eens een artikel gelezen in het reformatorisch dagblad meen ik dat de gereformeerde gemeentes vrezen dat hun jongeren de zelfde kant op gaan en steeds meer gaan denken als de 'synodaal gereformeerden' (ik snap wat ze bedoelen), ook bij hen wordt het steeds minder en minder. En de tijd is voorbij dat alle evangelische gemeentes groeien en bloeien, nu zijn er ook steeds meer evangelische gemeentes die last van leegloop hebben. In onze dorp zijn drie evangelische gemeentes zelfs gefuseerd vanwege de enorme leegloop aan bezoekers op de zondag. Ook in gereformeerde bonds kerken hebben ze er al wat last van. Zo heeft de gereformeerde bond in Rijssen besloten hun zesde kerkgebouw te verkopen aan de hersteld hervormde gemeente en een kleinere kerk er voor in de plaats te zetten in een nieuwbouwwijk, dat omdat de kerk licht aan het vergrijzen is en er nu berekend wordt dat in de toekomst de financiële lasten door kerkverlating wel eens hoog op kan lopen als ze de kerk niet zouden gaan verkopen. Nou denk je misschien: "zouden die hersteld hervormden dan geen ex-bonders zijn?" Nou nee, want ze hadden al een gemeente met een andere naam die zich aansloten bij de hersteld hervormden toen ze opgericht werden. Dus de bond heeft echt last van vergrijzing daar, ondanks de grote overloop ieder jaar van gergemmers die bonders worden daar.

Het is een breed probleem waar we nog lang niet van af zijn.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: november 04, 2008, 06:12:11 am »

quote:

[...]

is het niet zo dat de bijbel ook verboden is op school, staat me iets van bij...maar weet dat niet zeker...

markopc

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: november 04, 2008, 06:41:22 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 november 2008 om 06:12:
[...]
is het niet zo dat de bijbel ook verboden is op school, staat me iets van bij...maar weet dat niet zeker...
Niet zo expliciet, maar omdat er een risico is van rechtszaken op basis van scheiding van kerk en staat.
vergive het nederengels

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: november 04, 2008, 10:46:50 am »

quote:

Je hebt gelijk. Ik vergiste me, en bedoelde de onafhankelijkheidsverklaring: We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.
So sue me!

markopc

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: november 05, 2008, 03:27:11 am »
Christendom in de Verenigde Staten staat niet op papier of in politieke partijen.  Het bestaat alleen in haar mensen en anders het is er niet.  

En toch, de Verenigde Staten is wereldwijd verachte dezer dagen, allereerst lijkt het me, en ironisch, voor zijnde "christelijke", daarna voor haar hoogmoedigheid.  Alsof te zeggen dat haar "christendom" (uitgesloten in feit) is de veroorzaker van haar dwaasheid, een verklaring voor haar kwaad. Wees niet verbaasd als dit land eerst van christendom berouw heeft, net als in Europa.

En toch, zich vrij uit te spreken over mijn frustraties, rechtvaardigd of niet: zelfs christenen in andere delen ter wereld kijken neer op onze vrijwilliger cultuur.  Ze lijken te denken dat alleen seculaire regeringskracht is betekenisvol. Ze ons verleiden.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2008, 06:23:04 am door markopc »
vergive het nederengels