quote:
Thorgrem schreef op 05 november 2008 om 22:38:[...]
Zonder er al te veel op in te willen gaan aangezien de topicstarter nog genoeg werk te doen heeft in een ander topic. Hoe veel succes kun je nog hebben met bekeringen als praktisch iedereen al bekeerd is? En ach ja, de boodschap van het welvaartsevangelie zal arme mensen vast aantrekkelijker in de oren klinken dan het evangelie van Christus. Dat deze sekten als kool groeien is op zich op allerlei wijze logisch verklaarbaar. We zien het hier in Nederland in mindere mate ook.
De derde golf neo-charismaten is nimmer nodig geweest, een parasiet heeft namelijk zelden goede bijwerkingen.
Tja, volgens mij wordt dit wel lastig uit te leggen wat ik zie, maar ten eerste geloof ik niet dat een heel land zich bekeren kan (brede en de smalle weg) en ten tweede zijn het vooral de armste mensen die in latijns Amerika hun steun vinden in de pinksterbeweging. Ten derde, er zijn verschillende soorten pinksterlui, het is een hele klus om de koren van de kaft te scheiden.
Of terwijl, als iedereen een christen is, wie is er dan nog een christen?
Kijk maar eens onder PKNers en lutheranen, zijn er christenen onder hen en valse christenen? Ja beide, zo ook onder katholieken en evangelischen. Aan de vruchten herkent men de geest. Ik heb een hoop verhalen via stichting Opendoors gelezen. Misschien moeilijk voor te stellen, maar wist je dat er helaas in midden Amerika protestanten vervolgd worden door Rooms Katholieken? Hun dorpen uitgedreven? Hun kerken met de grond gelijk gemaakt? Met de dood bedrijgt? Vals beschuldigd aangeklaagd en door foute justitie in de cel gesmeten? Hele groepen protestantse indianen die op de vlucht zijn geslagen en eigen dorpen hebben gesticht op veilige afstand van de valse katholieke dorpen. Vals, omdat ze absoluut geen echte katholieken zijn. Daardoor zijn deze gebieden op de lijst van Open Doors gekomen van landen waar christenen vervolgd worden.
Brazilië zie ik niet voor zo'n gebied aan, maar wat ik er van weet is dat veel mensen in sloppenwijken door de armoede in wanhoop zitten en van de Rooms Katholieke kerk die arm om hen heen niet ervoeren die ze zochten, en die vonden ze wel bij andere evangelicals. Het is dat bittere lijden en de zorgen in hun leven dat hen zo massaal naar de pinksterbeweging brengt. Want daar raken ze doordrongen van een God die hun tranen droogt, een Jezus die naar hun gebeden luistert en hen elke dag geeft wat ze nodig heeft. God die hen zoveel lief heeft dat Hij het er zelfs voor over had Zijn Zoon op te offeren zodat ze gered zijn van de dood, bevrijd van de zonde en genezing mogen ontvangen door naar Zijn woorden te luisteren en te doen wat Jezus van hen vraagt. Gebedsverhoringen die er plaats vinden, een warme gemeenschap die om hen heen staat. Ze vinden er hoop, rust en een houdt vast.
Hun lijden is enorm en daarom zoeken ze naar rust, geloof en Vrede. Die vinden ze er ook. Ik geloof dat dat ook in de RKK prima had gekunt, maar misschien dat het massale gebeuren in een mis en toeters en bellen er om heen hen het gevoel geeft dat ze slechts een nummertje zijn in de grote Rooms Katholieke wereldkerk, in de pinkstergemeente zijn ze geen nummertje. Geen wonder ook, een pastoor kan niet heksen, de gemeenteleden moeten wel meewerken. Het voordeel van een pinkstergemeente is dat iedereen zo gedreven is dat er altijd wel iemand je die aandacht kan geven de ze nodig hebben, iets wat binnen de RKK misschien daar wat ongewoon is (de sleur misschien??? Een gewoonte??? Zo van: die red zich wel, God is immers met hem???). Kortom: onderlinge betrokkenheid, aandacht, een luisterend oor, een bemoedigend woord vanuit de bijbel, mensen die voor je bidden, en je ondersteunen waar dat kan is wat hen bindt met deze groepen. Waar dat gebeurd, komen ze op af. Zo simpel werkt dat gewoon. Een leer alleen werkt dan niet, ze willen het zien! Als je in de pure zit als zei, dan vraag je je toch echtaf of God nu wel echt met hun lot begaan is. Hun ogen gaan open bij die groepen en ze ontdekken dat God echt met hen mee gaat!
En dan roepen ze het uit: "halleluja, wat een wondergrote God is Hij!" of zoals een Johannes de Heer-lied het zo mooi verwoord: "Ik wandel in het licht met Jezus, het donkere dal licht achter mij! En ik weet mij in Zijn trouw geborgen, welk een liefde volle Vriend is Hij!..Ik wandel in het licht met Jezus en luister naar Zijn dierb're stem en niets kan mij van Hem scheiden sinds ik wandel in het licht met Hem!"
Daarbij, in al het tegencommentaar: de hagenpreken en Maarten Luthers woorden zijn de bron van veel opvattingen vandaag de dag binnen het protestantisme. Er is beina geen protestant te vinden die begrijpt waarom katholieken en oosters orthodoxen heiligen biddend vereren met al die Mariaverering. De hagenpreken verkondigden dat het afgoderij is omdat je geen gesneden beeld mag maken om te aanbidden en dat zit er nog behoorlijk in bij de meesten. Hoewel de nuance er meestal wel is (zo van, ach God kijkt vast wel door de vingers of zo), is het niet verdwenen en nog steeds onbegrepen. De radicale opvattingen er over uit evangelische hoek zijn de zelfde opmerkingen als toen. Dat wordt gesteund als ze telkens katholieken over Maria horen hebben en in de protestantse oren nogal overheersend.
Ik ben iemand als jou dankbaar dat ik jullie uitleg heb mogen ontvangen en mogen begrijpen, maar dat wil nog niet zeggen dat ieder andere protestant dat ook zo zal begrijpen. Een stevig onbehaaglijk onderbuikgevoel blijft de gemoederen onrustig houden. Net zoals de meeste katholieken alle protestanten hoe dan ook voor zwaar uit maken en vele middenorthodoxe PKN'ers bij gereformeerd vrijgemaakt, christelijk gereformeerd, en gereformeerde bonders ook aan zwaar denken. Het zit er diep in gebakken en is er niet zo uit te krijgen. Maar God gaat met een ieder zijn weg.
en bedenk dit: "wat een boer niet kent, dat eet hij niet."