Auteur Topic: Transformations  (gelezen 9598 keer)

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
Transformations
« Gepost op: november 05, 2008, 02:21:44 am »
Transformations

Een docu over steden die een massale bekering doormaken..
Dit verschijnsel fascineert mij enorm. de eerste keer dat ik er van hoorde was in een artikel in ons aller ND :P het was slechts een B artikeltje ergens achteraf maar et had een hele diepe impressie achter gelaten.. een aantal jaar later kwam ik deze video tegen..

ik denk dat er veel wijze lessen uit te leren zijn

Thorgrem

• Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #1 Gepost op: november 05, 2008, 10:27:13 am »
Ik had een heel verhaal getypt, maar eigenlijk is zulke eenzijdige propaganda filmpje het niet waard. Evangelische propaganda blijkt wel vaker de eigenschap te bezitten dat het gebakken lucht is. Maar wellicht kan rkdiak wat over Zuid-Amerika vertellen en wat daar gaande is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #2 Gepost op: november 05, 2008, 11:54:17 am »
Als het over Zuid Amerika gaat dan gebeuren daar wel degelijk hele mooie dingen. Veel mensen die helemaal geen levendig geloof hebben die gedreven raken. Bedenk dat ze vaak wel ingeschreven staan bij meestal een Rooms Katholieke kerk maar er geen overtuiging meer in hadden. Van levensheiliging en een relatie met God en vertrouwen in de Heer Jezus Christus was er amper tot niet en de kerk zagen ze misschien ook wel niet zo vaak van binnen. Daar is radicaal verandering in gekomen. Mensen die vol van verwachting en vertrouwen op Jezus de mensen het evangelie brachten, er gebeurden wonderen en mensen kwamen tot een radicaal ommekeer. Ze werden volgenlingen van Jezus. We kunnen daar luchtig over doen en het afschuiven als niets, maar er gebeuren echt wonderen daar. Niet dat er geen op en aanmerkingen zijn, maar mensen maken wel een bekering tot Christus mee.

Bedenk dat de eerste Hervormden en Lutheranen ook zo ontstaan zijn. Al ging het toen puur om de prediking die er gebracht wordt, nu ligt de nadruk sterk op het vertrouwen op Jezus Christus en het opbouwen van een hechte ralatie met hem. Wat me ook opvalt is dat de Rooms Katholieke kerk nu zelfverwijten maakt. De paus vindt dat er meer de nadruk moet worden gelegt op de gekruizigde Jezus en andere groepen op de daden van barmhartigheid in de RKK. Dat is goed, een crisis in de kerk zet de zaak weer scherp en schut slapende katholieken wakker.
en nog iets: er zijn in veel parochies van Mexico bijvoorbeeld veel dwalingen van occultisme te vinden, daar moet de Rooms Katholieke kerk ook eens wat aan gaan doen. Daar worden mensen niet voor niets protestants. Veel katholieken hebben hun oude indianengeloven gemixt met het katholicisme.

Dat de Rooms Katholieke kerk in succes afneemt zegt volgens mij vooral iets over de lauwheid dat er kennelijk is ontstaan binnen de kerken. Als ze allemaal net zo gedreven waren als de apostel Paulus dan was de pinksterbeweging niet nodig geweest.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2008, 01:09:17 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #3 Gepost op: november 05, 2008, 10:38:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 november 2008 om 11:54:
Dat de Rooms Katholieke kerk in succes afneemt zegt volgens mij vooral iets over de lauwheid dat er kennelijk is ontstaan binnen de kerken. Als ze allemaal net zo gedreven waren als de apostel Paulus dan was de pinksterbeweging niet nodig geweest.

Zonder er al te veel op in te willen gaan aangezien de topicstarter nog genoeg werk te doen heeft in een ander topic. Hoe veel succes kun je nog hebben met bekeringen als praktisch iedereen al bekeerd is? En ach ja, de boodschap van het welvaartsevangelie zal arme mensen vast aantrekkelijker in de oren klinken dan het evangelie van Christus. Dat deze sekten als kool groeien is op zich op allerlei wijze logisch verklaarbaar. We zien het hier in Nederland in mindere mate ook.
De derde golf neo-charismaten is nimmer nodig geweest, een parasiet heeft namelijk zelden goede bijwerkingen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #4 Gepost op: november 05, 2008, 11:38:21 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 november 2008 om 22:38:
[...]

Zonder er al te veel op in te willen gaan aangezien de topicstarter nog genoeg werk te doen heeft in een ander topic. Hoe veel succes kun je nog hebben met bekeringen als praktisch iedereen al bekeerd is? En ach ja, de boodschap van het welvaartsevangelie zal arme mensen vast aantrekkelijker in de oren klinken dan het evangelie van Christus. Dat deze sekten als kool groeien is op zich op allerlei wijze logisch verklaarbaar. We zien het hier in Nederland in mindere mate ook.
De derde golf neo-charismaten is nimmer nodig geweest, een parasiet heeft namelijk zelden goede bijwerkingen.

Tja, volgens mij wordt dit wel lastig uit te leggen wat ik zie, maar ten eerste geloof ik niet dat een heel land zich bekeren kan (brede en de smalle weg) en ten tweede zijn het vooral de armste mensen die in latijns Amerika hun steun vinden in de pinksterbeweging. Ten derde, er zijn verschillende soorten pinksterlui, het is een hele klus om de koren van de kaft te scheiden.

Of terwijl, als iedereen een christen is, wie is er dan nog een christen?
Kijk maar eens onder PKNers en lutheranen, zijn er christenen onder hen en valse christenen? Ja beide, zo ook onder katholieken en evangelischen. Aan de vruchten herkent men de geest. Ik heb een hoop verhalen via stichting Opendoors gelezen. Misschien moeilijk voor te stellen, maar wist je dat er helaas in midden Amerika protestanten vervolgd worden door Rooms Katholieken? Hun dorpen uitgedreven? Hun kerken met de grond gelijk gemaakt? Met de dood bedrijgt? Vals beschuldigd aangeklaagd en door foute justitie in de cel gesmeten? Hele groepen protestantse indianen die op de vlucht zijn geslagen en eigen dorpen hebben gesticht op veilige afstand van de valse katholieke dorpen. Vals, omdat ze absoluut geen echte katholieken zijn. Daardoor zijn deze gebieden op de lijst van Open Doors gekomen van landen waar christenen vervolgd worden.  

Brazilië zie ik niet voor zo'n gebied aan, maar wat ik er van weet is dat veel mensen in sloppenwijken door de armoede in wanhoop zitten en van de Rooms Katholieke kerk die arm om hen heen niet ervoeren die ze zochten, en die vonden ze wel bij andere evangelicals. Het is dat bittere lijden en de zorgen in hun leven dat hen zo massaal naar de pinksterbeweging brengt. Want daar raken ze doordrongen van een God die hun tranen droogt, een Jezus die naar hun gebeden luistert en hen elke dag geeft wat ze nodig heeft. God die hen zoveel lief heeft dat Hij het er zelfs voor over had Zijn Zoon op te offeren zodat ze gered zijn van de dood, bevrijd van de zonde en genezing mogen ontvangen door naar Zijn woorden te luisteren en te doen wat Jezus van hen vraagt.  Gebedsverhoringen die er plaats vinden, een warme gemeenschap die om hen heen staat. Ze vinden er hoop, rust en een houdt vast.

Hun lijden is enorm en daarom zoeken ze naar rust, geloof en Vrede. Die vinden ze er ook. Ik geloof dat dat ook in de RKK prima had gekunt, maar misschien dat het massale gebeuren in een mis en toeters en bellen er om heen hen het gevoel geeft dat ze slechts een nummertje zijn in de grote Rooms Katholieke wereldkerk, in de pinkstergemeente zijn ze geen nummertje.  Geen wonder ook, een pastoor kan niet heksen, de gemeenteleden moeten wel meewerken. Het voordeel van een pinkstergemeente is dat iedereen zo gedreven is dat er altijd wel iemand je die aandacht kan geven de ze nodig hebben, iets wat binnen de RKK misschien daar wat ongewoon is (de sleur misschien??? Een gewoonte??? Zo van: die red zich wel, God is immers met hem???). Kortom: onderlinge betrokkenheid, aandacht, een luisterend oor, een bemoedigend woord vanuit de bijbel, mensen die voor je bidden, en je ondersteunen waar dat kan is wat hen bindt met deze groepen. Waar dat gebeurd, komen ze op af. Zo simpel werkt dat gewoon. Een leer alleen werkt dan niet, ze willen het zien! Als je in de pure zit als zei, dan vraag je je toch echtaf of God nu wel echt met hun lot begaan is. Hun ogen gaan open bij die groepen en ze ontdekken dat God echt met hen mee gaat!

En dan roepen ze het uit: "halleluja, wat een wondergrote God is Hij!" of zoals een Johannes de Heer-lied het zo mooi verwoord: "Ik wandel in het licht met Jezus, het donkere dal licht achter mij! En ik weet mij in Zijn trouw geborgen, welk een liefde volle Vriend is Hij!..Ik wandel in het licht met Jezus en luister naar Zijn dierb're stem en niets kan mij van Hem scheiden sinds ik wandel in het licht met Hem!"

Daarbij, in al het tegencommentaar: de hagenpreken en Maarten Luthers woorden zijn de bron van veel opvattingen vandaag de dag binnen het protestantisme. Er is beina geen protestant te vinden die begrijpt waarom katholieken en oosters orthodoxen heiligen biddend vereren met al die Mariaverering. De hagenpreken verkondigden dat het afgoderij is omdat je geen gesneden beeld mag maken om te aanbidden en dat zit er nog behoorlijk in bij de meesten. Hoewel de nuance er meestal wel is (zo van, ach God kijkt vast wel door de vingers of zo), is het niet verdwenen en nog steeds onbegrepen. De radicale opvattingen er over uit evangelische hoek zijn de zelfde opmerkingen als toen. Dat wordt gesteund als ze telkens katholieken over Maria horen hebben en in de protestantse oren nogal overheersend.

Ik ben iemand als jou dankbaar dat ik jullie uitleg heb mogen ontvangen en mogen begrijpen, maar dat wil nog niet zeggen dat ieder andere protestant dat ook zo zal begrijpen. Een stevig onbehaaglijk onderbuikgevoel blijft de gemoederen onrustig houden. Net zoals de meeste katholieken alle protestanten hoe dan ook voor zwaar uit maken en vele middenorthodoxe PKN'ers bij gereformeerd vrijgemaakt, christelijk gereformeerd, en gereformeerde bonders ook aan zwaar denken. Het zit er diep in gebakken en is er niet zo uit te krijgen. Maar God gaat met een ieder zijn weg.

en bedenk dit: "wat een boer niet kent, dat eet hij niet."
« Laatst bewerkt op: november 06, 2008, 03:12:23 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #5 Gepost op: november 05, 2008, 11:47:04 pm »

quote:

Arend82 schreef op 05 november 2008 om 02:21:
Transformations

Dit verschijnsel fascineert mij enorm. de eerste keer dat ik er van hoorde was in een artikel in ons aller ND :P het was slechts een B artikeltje ergens achteraf maar et had een hele diepe impressie achter gelaten.. een aantal jaar later kwam ik deze video tegen..

Ik wil hier mijn persoonlijke mening wel graag op kwijt, het boeit me ook om te zien wat er aan geweldige dingen wereldwijd gebeuren. Wat me opvalt dat het vaak komt door intensief gebed voor een bepaalde omgeving. Ik ken een verhaal van een dorp in China waar maar één christen leefde. Het hele dorp wist dat hij dat onbekende geloof had en dat hij bad voor het dorp. Het ging relatief goed met het dorp, tot hij overleed. De één na de andere ongeval gebeurde in het dorp. Ze werden er bang van. Uiteindelijk om een lang verhaal kort te maken heeft een voorbijtrekkende evangelist kunnen vertellen welk geloof hij heeft en er over verteld. Zo werd het dorp christelijk en bad ook voor elkaar.
wat kunnen we er van leren? Ik denk vooral geloven in de kracht van het gebed door te vertrouwen op Jezus onze Heer.

We kunnen nog zo veel plannen maken, en nog zo mooi de dingen bedenken, maar niemand doorgrond de harten en de gedachtes van de mensen en weet er beweging in te brengen dan Hij. en daarbij, niemand is als Hij in gedachten, wijsheden en gedrevenheid etc..

Thorgrem

• Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #6 Gepost op: november 06, 2008, 09:56:30 am »
Voor de term 'christen' hou ik aan dat iemand gedoopt moet zijn. Dat is een objectief punt. Wat mensen er verder voor subjectieve punten aan willen toevoegen moeten ze zelf weten, maar die weg zit vol vuilkuilen.

Verder ben ik in dit topic wel uitgepraat daar ik het toch niet netjes kan verwoorden wat zich daar afspeelt tevens heb ik alles wel gezegd wat ik wou zeggen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #7 Gepost op: november 06, 2008, 10:03:47 am »

quote:

Thorgrem schreef op 05 november 2008 om 10:27:
Ik had een heel verhaal getypt, maar eigenlijk is zulke eenzijdige propaganda filmpje het niet waard. Evangelische propaganda blijkt wel vaker de eigenschap te bezitten dat het gebakken lucht is.

_O_

Wat ik sowieso al niet begrijp is dat iemand die overkomt als die-hard GKV-er dergelijk dingen voor waar aan zou willen nemen.
daarmee zeg ik NIET dat het niet kan maar wel dat het discutabel is in hoeverre het juist is.
In het blad Naast lees je maar al te vaak dat het geloof hier en daar gemengd wordt met een vleugje oud geloof (vooroudervereringen etc.) en dat daar een pinkstersaus aan toegevoegd. Naar ik meen heeft er nog niet zo lang geleden een voormalig zendeling iets over gepend en uitgebracht maar dat weet ik niet zeker.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2008, 10:04:18 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #8 Gepost op: november 06, 2008, 10:50:03 am »
Ik vrees dat ik ook voor jullie twee moet bidden, want jullie zijn echt alles behalve objectief richting evangelicals.

Je kan nog zo gedoopt zijn wat je wil, dat maakt het nog niet dat je een goede ralatie met God hebt. En daar had ik het over.

Vervolgens wordt er ook niet op de feiten die ik aangeef ingegaan, het lot van deze mensen waar ze in verkeren niet serieus genomen. Het gebrek aan daden van barmhartigheid niet erkent. Kortom alle gebreken die er zijn aan de kant geschoven. Ook deze discussie is onmogelijk gebleken omdat er te eenzijdig gedacht wordt, en niet gekeken kan worden vanaf de andere kant.

Bovendien: als iemand gedoopt is in de RKK maar de naam Jezus verlogend en niet luistert naar zijn woorden en kiest voor de dwaalwegen van deze wereld en de duisternis dan is dat zijn keuze en is hij geen kind van God.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2008, 10:55:48 am door gaitema »

rkdiak

• Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #9 Gepost op: november 06, 2008, 10:53:36 am »

quote:

Thorgrem schreef op 05 november 2008 om 10:27:
Maar wellicht kan rkdiak wat over Zuid-Amerika vertellen en wat daar gaande is.
Mwah, niet zo veel hoor. Ik ben zeker geen Zuid-Amerika deskundige. Wat ik er van begrijp is dat dezelfde ontwikkelingen gaande zijn die we hier gezien hebben en zien, maar in ander tempo. Secularisatie dus. Niks mis met de werkelijke geest van Pinksteren natuurlijk, maar wie het zicht op de eeuwigheid inwisselt voor materiele genoegens nu, heeft een probleem.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #10 Gepost op: november 06, 2008, 10:57:16 am »

quote:

rkdiak schreef op 06 november 2008 om 10:53:
[...]

Mwah, niet zo veel hoor. Ik ben zeker geen Zuid-Amerika deskundige. Wat ik er van begrijp is dat dezelfde ontwikkelingen gaande zijn die we hier gezien hebben en zien, maar in ander tempo. Secularisatie dus. Niks mis met de werkelijke geest van Pinksteren natuurlijk, maar wie het zicht op de eeuwigheid inwisselt voor materiele genoegens nu, heeft een probleem.

Die secularisatie was er al toen ze nog katholiek waren neem ik aan. De katholieke kerk had de grip al op hen kwijt. Dan is het alleen maar mooi als ze weer christen worden. Dat ze dan pinksterchristen zijn is omdat ze daar wel die helpende hand vonden.

Jammer dan dat de RKK dan denkt dat ze zich ontkerstend hebben. Het is me wel helder dat de RKK moeite hebben met zelfkritiek. Dopen is mooi, de mensen er over vertellen ook, maar je moet er ook mee bezig zijn. In de tweede wereldoorlog bleken protestanten ook al actiever in het bieden van een helpende hand aan Joden bijvoorbeeld. God wil ook graag activiteit zien.

Ook de lutheranen en hervormden zijn zo ontstaan. Die waren toch ook niet opeens vervloekt omdat ze niet meer Rooms Katholiek waren? Waar ze trouwens gewoon op harthandige wijze er uit zijn gegooid, terwijl ze zelf liever het anders hadden gewild. Ook zij waren eens Rooms Katholiek gedoopt, maar zijn uit gehoorzaamheid aan God protestants geworden. Liever hadden ze hun geloof beleden binnen de RKK, maar jah het mocht niet zo zijn.

Om eerlijk te zijn knagen me deze vooroordelen van Okidoki en Thorgrem me nog net zo hard als die vanuit de protestantse hoek.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2008, 11:10:16 am door gaitema »

rkdiak

• Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #11 Gepost op: november 06, 2008, 11:13:59 am »

quote:

gaitema schreef op 06 november 2008 om 10:57:
[...]

Die secularisatie was er al toen ze nog katholiek waren neem ik aan.
Natuurlijk. De opkomst van de welvaartskerken is gevolg, geen oorzaak.

quote:

De katholieke kerk had de grip al op hen kwijt.
Grip? :+ denk je echt dat de Kerk grip heeft op mensen? En wie zou dat moeten doen dan, de clerus ofzo? Echt, je zou eens een dagje met me mee moeten lopen in een parochie, en zien wat "grip" is.

quote:

Dan is het alleen maar mooi als ze weer christen worden. Dat ze dan pinksterchristen zijn is omdat ze daar wel die helpende hand vonden.
ALS ze daarmee christen zouden worden, zou je een punt hebben. Ik betwijfel dat.

Maar goed, ik zie aan de rest van je bericht dat het weer eens fijn schoppen tegen de kerk is, zonder inhoudelijke of historische kennis. En ik maar denken dat dit een normaal gesprek was. Mijn fout.

Geniet er van he, altijd fijn schoppen tegen de Kerk die je niet kent en niet begrijpt.  d:)b
So sue me!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #12 Gepost op: november 06, 2008, 11:51:11 am »

quote:

gaitema schreef op 06 november 2008 om 10:50:
Ik vrees dat ik ook voor jullie twee moet bidden, want jullie zijn echt alles behalve objectief richting evangelicals.

Ik vrees dat je om niets vreest.
Dergelijke zaken hebben meer en meer te maken met "leervervuiling"(vergeef me de term aub).

quote:

Je kan nog zo gedoopt zijn wat je wil, dat maakt het nog niet dat je een goede ralatie met God hebt. En daar had ik het over.
daar ging de TS niet over :)

quote:

Vervolgens wordt er ook niet op de feiten die ik aangeef ingegaan, het lot van deze mensen waar ze in verkeren niet serieus genomen.
Bedankt voor deze conclussie. Het lot van die mensen op geestelijk vlak verbetert door hen fastfood te bieden ljkt mij?

quote:

Het gebrek aan daden van barmhartigheid niet erkent. Kortom alle gebreken die er zijn aan de kant geschoven.
Of je leest verkeerd óf (en dat kan natuurlijk ook) je leest verkeerd.
Niemand hier zegt dat de situatie daar niet erbarmelijk is!

quote:

Ook deze discussie is onmogelijk gebleken omdat er te eenzijdig gedacht wordt, en niet gekeken kan worden vanaf de andere kant.
dat kijkje aan de andere kant heeft de TS mij gegeven en daar reageer ik op.

quote:

Bovendien: als iemand gedoopt is in de RKK maar de naam Jezus verlogend en niet luistert naar zijn woorden en kiest voor de dwaalwegen van deze wereld en de duisternis dan is dat zijn keuze en is hij geen kind van God.
En dat beste GAit kun je niet zomaar stellen maar da's een andere discussie.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #13 Gepost op: november 06, 2008, 11:54:33 am »

quote:

gaitema schreef op 06 november 2008 om 10:57:
Om eerlijk te zijn knagen me deze vooroordelen van Okidoki en Thorgrem me nog net zo hard als die vanuit de protestantse hoek.

OkiDoki zit in de protestantse hoek weet je nog?
Ook in deze draad kom je uit op "wat is waarlijk geloof" en "wat is een geloof van waarheid".
Natuurijk kunnen die mensen volledig waar geloven in de waarheid die ze voorgehouden wordt! Geen oordeel over dat gedrag maar.............
Als jij van kindsafaan geen eten hebt gehad dan is zelfs een McDonaldshap nog te pruimen.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #14 Gepost op: november 06, 2008, 11:55:53 am »
Ik vind het wel erg zwart wit in deze discussie. Ik heb het filmpje niet gezien, het kan zijn dat dat filmpje zelf een zwart-witte discussie uitlokt, dat is dan jammer. Want op zich is het wel een interessant onderwerp, ik denk dat God minder individualistisch denkt dan wij en dat het daarom niet vreemd is als een groep zich zo ongeveer als groep bekeerd. Aan de andere kant is nuchterheid natuurlijk ook heel goed. Maar ik snap dan weer niet zo goed waarom het lijkt alsof het niet waar màg zijn dat er wel eens hele groepen tot geloof komen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #15 Gepost op: november 06, 2008, 12:12:50 pm »
Dit gaat vrees ik helemaal langs elkaar heen en om maar voor de goede orde weer on topic te komen wil ik met  een laatste voorbeeld komen en dan mijn reactie erop geven en dan hoop ik dat we anderen ook de gelegenheid geven om serieus op de openingsvraag te kunnen reageren. Velen zullen dat nu bewust nalaten en hier niet eerlijk en openhartig op kunnen reageren vanwege de heftige reacties.
Al zijn zo nog zo goed bedoelt, laten we geen exposievaten worden.

Het voorbeeld zal twee kanten raken, zowel in de protestantse als katholieke hoek geloof ik. Ik heb het in het verleden geregeld gehad over pater Amadeüs uit Noord Braband. Hij sprak in een tent op Flevo Totaal Festival voor ruim tien jaar terug. Ik was toen rondt de 16 a 18 jaar toen ik in die tent was. Hij sprak over zijn bediening om demonen te gebieden mensen die bezeten waren te verlaten, zoals meerdere Katholieke geestelijken deze bediening hebben ontvangen binnen de kerk. Hij was toen een man van boven de 80, dus als je hem wilt opzoeken weet ik niet of hij hier op de aarde nog rondwandeld, hoe dan ook.. misschien volgt hij dit gesprek wel aandachtig mee vanuit de hemel.

Maar hij vertelde in zijn hele levensverhaal en evangeliserende uitleg een gebeurtenis van een pinkstervrouw die naar hem toekwam. Haar man hield zich bezig met behoorlijke occulte zaken en mishandelde haar heel erg. Een demoon had haar gegrepen en de meest onvoorstelbare dingen kon de man van haar met haar doen. Ik kan het je vertellen wat die kon doen met haar, maar laat ik het er op houden dat het verschrikkelijk is. Pater Amadeüs is op hoge poten zelf naar die man toegestapt en heeft zulke duidelijke taal tegen die man uitgesproken 'dat als hij nog één keer deze haar vrouw zo kwaad doet dat al dat kwaad hem zal overkomen', dat hij schrok en van angst direct stopte. De vrouw verliet met het kind het huis en de demoon die meester van haar maakte was uitgedreven. Toen dat gebeurd was zag ze in een verschijning Maria en vertelde dat aan hem. "Ik heb Maria gezien" en het speet haar vreselijk welke misverstanden daar over in de pinksterbeweging bestond, dus ze beloofte hem dat ze de pinksterchristenen zal vertellen van de ervaringen en de naam van de Rooms Katholieke kerk weer zal goed maken!" Maar pater Amadeüs zei tegen haar: "Doe geen moeite."

Ik wist daarna niet wat ik er van denken moest maar vanaf toen begreep ik dat God geen moeite kon hebben met de heiligingen vereringen van de Rooms Katholieken en dat hier zowel een pinksterchristen en katholiek erkend wordt als zijn kinderen. Daarnaast valt me nu op dat Amadeüs geen poging deed om haar enthausiasme over het katholicisme van haar te voeden of haar de gedachte mee te geven dat het goed is om terug te keren in de kerk van oer, nee hij zei: "doe geen moeite."

Wat heeft dit ontopic met de openingsvraag te maken?
Wel, Gods wegen zijn inderdaad ondoorgrondelijk en we moeten alles verwachten van Hem en niet van onze eigen beperkte inzichten.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2008, 12:18:26 pm door gaitema »

rkdiak

• Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #16 Gepost op: november 06, 2008, 12:14:43 pm »

quote:

mirt schreef op 06 november 2008 om 11:55:
Ik vind het wel erg zwart wit in deze discussie.
Ik vond mijn reactie helemaal niet zwart/wit. Ik geef aan dat mijn kennis beperkt is, en dat wat ik wel weet in een bepaalde richting wijst. En als Gaitema wat standaard anti-paapse propaganda wil geven, wens ik hem daar veel plezier mee. Niks zwart/wit.

quote:

ik denk dat God minder individualistisch denkt dan wij
Ik weet het wel zeker, en val imho dus niet onder deze "wij".

quote:

en dat het daarom niet vreemd is als een groep zich zo ongeveer als groep bekeerd.
In tegendeel, lijkt me heel normaal, en erg Bijbels.

quote:

Aan de andere kant is nuchterheid natuurlijk ook heel goed. Maar ik snap dan weer niet zo goed waarom het lijkt alsof het niet waar màg zijn dat er wel eens hele groepen tot geloof komen.
Graag zelfs!
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #17 Gepost op: november 06, 2008, 12:34:00 pm »

quote:

rkdiak schreef op 06 november 2008 om 11:13:

Grip? :+ denk je echt dat de Kerk grip heeft op mensen? En wie zou dat moeten doen dan, de clerus ofzo? Echt, je zou eens een dagje met me mee moeten lopen in een parochie, en zien wat "grip" is.

Okee, God die grip heeft op de mensen. Denk aan de woorden van Jezus:
"Toen ik honger had heb je me te eten gegeven, toen ik dorst had heb je me te drinken gegeven, toen ik naakt was heb je me kleren gegeven, toen ik ziek was heb je me opgezocht, toen ik gevangen zat heb je me opgezocht etc..."

quote:

rkdiak schreef op 06 november 2008 om 11:13:[...]
ALS ze daarmee christen zouden worden, zou je een punt hebben. Ik betwijfel dat.

Maar goed, ik zie aan de rest van je bericht dat het weer eens fijn schoppen tegen de kerk is, zonder inhoudelijke of historische kennis. En ik maar denken dat dit een normaal gesprek was. Mijn fout.

Geniet er van he, altijd fijn schoppen tegen de Kerk die je niet kent en niet begrijpt.  d:)b  

Laat ik het zo stellen: ze zijn al Gods kinderen nog voor ze het wisten omdat God dat wil. Welke naam mensen hen geven doet er dan niet toe. Het gaat me niet om de RKK zwart af te schilderen, maar dat het mogenlijk aan bepaalde leden van die kerk ligt dat er verdeeldheid is.
Wat God wil zien is dat als iemand honger heeft, dat hem dan te eten wordt gegeven (vast en geestelijk voedsel), als iemand dorst heeft hem te drinken wordt gegeven (dorst omdat je te weinig drinken kreeg, maar ook geestlijke dorst), als iemand gevangen zit dat hij wordt bezocht(gevangen in een gevangenis als mens, maar ook geestelijk gevangen in de duisternis), als iemand ziek is dat hij dan wordt opgezocht (lichamelijk ziek, maar ook geestelijk ziek)

Ik geniet helemaal niet van de harde woorden die hier over en weer vliegen, maar als er iemand een hele groep mensen onterecht zwart maakt omdat hij of katholiek, of protestants of evangelisch of een barmhartige gelovige onder een andere naam is dan kan ik het niet laten om er op te reageren. Ik geloof niet dat het goed is dat mensen onterecht zwart worden gemaakt en dat elke christen ook zelfkritiek moet kunnen geven, dat doe ik ook wel van mijn eigen kerk en mijn eigen geloof. en natuurlijk maak ik fouten en zet ik hier en daar wat dingen scheef neer, net als de rest hier.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2008, 12:40:09 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #18 Gepost op: november 06, 2008, 02:31:09 pm »
Hoi Gaitema;

Trap even op de spreekwoordelijke rem.
Niemand hier heeft ook maar enig oordeel over zwarten (walgelijk woord!), grefo's, katholieken of wat dan ook geveld.
Er zijn een aantal kritische noten geplaatst bij het filmpje van de TS (overigens de TS die niet reageert }:|  ).
Daarnaast is het maar de vraag (en RKDIAK stelt die vanuit zijn overtuiging terecht!) of die mensen dan Christen zijn.
Dan kom je weer op waar en onwaar. Dat zijn oneindige discussies waar je niet aan moet willen beginnen op een forum omdat je dan zeker weet dat er mensen gekwetst worden.

Mijn voorstel is dat we eerst maar eens wachten of de TS zelf ook nog iets te melden heeft.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2008, 02:33:18 pm door Riemer Lap »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #19 Gepost op: november 06, 2008, 03:59:40 pm »

quote:

rkdiak schreef op 06 november 2008 om 12:14:
[...]
Ik vond mijn reactie helemaal niet zwart/wit. Ik geef aan dat mijn kennis beperkt is, en dat wat ik wel weet in een bepaalde richting wijst. En als Gaitema wat standaard anti-paapse propaganda wil geven, wens ik hem daar veel plezier mee. Niks zwart/wit.

[...]
Ik weet het wel zeker, en val imho dus niet onder deze "wij".

[...]
In tegendeel, lijkt me heel normaal, en erg Bijbels.

[...]

Graag zelfs!
Sorry dan, ik was er een beetje bang voor en heb niet alles goed en rustig gelezen. Het is ook dat ik de ervaring heb dat er mensen zijn uit een kerk nog meer oer dan jullie kerk bijvoorbeeld niet kunnen geloven dat er zich moslims bekeren. Er is dan veel achterdocht, zo van: als ze zich zeggen te bekeren, doen ze het ergens om. Nu wil ik niet zo naief zijn om te denken dat dat nooit zo is, maar ik kan er gewoon niet zo tegen als er teveel vanuit achterdocht wordt gedacht. Maar nogmaals: ik was misschien een beetje te snel.

rkdiak

• Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #20 Gepost op: november 06, 2008, 04:32:57 pm »

quote:

:) niet nodig hoor, er moet wel heel veel gebeuren voor ik jou iets wat je zegt kwalijk neem.

quote:

ik was er een beetje bang voor en heb niet alles goed en rustig gelezen. Het is ook dat ik de ervaring heb dat er mensen zijn uit een kerk nog meer oer dan jullie kerk bijvoorbeeld niet kunnen geloven dat er zich moslims bekeren. Er is dan veel achterdocht, zo van: als ze zich zeggen te bekeren, doen ze het ergens om. Nu wil ik niet zo naief zijn om te denken dat dat nooit zo is, maar ik kan er gewoon niet zo tegen als er teveel vanuit achterdocht wordt gedacht. Maar nogmaals: ik was misschien een beetje te snel.
"dan doen ze het ergens om"? Lijkt me wel ja, om hun geloof te volgen. Aangezien katholiek zijn je voornamelijk gezeik oplevert, denk ik zelden dat iemand zich bekeert om andere redenen dan geloof :)
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #21 Gepost op: november 06, 2008, 05:03:22 pm »
Ik heb het filmpje gedeeltelijk bekeken.
George Ortis is een vertegenwoordiger van de Koninkrijk-nu beweging. Zij willen het koninkrijk van God hier en nu stichten, voordat Jezus terugkomt.

Hij brengt een gebied 'geestelijk in kaart' (spiritual mapping) en dan worden er marsen georganiseerd om bolweken van Satan neer te halen.....

Iets over deze 'kingdom now'-beweging:

Een citaat uit Uitdaging:, febr. 2006
door Bert Panhuise, voorzitter Eurospirit en TBN Nederland, Leeuwarden

quote:

'Amerikaanse voorgangers niet welkom'. Dit stond kort geleden boven een artikel in Uitdaging. Ik dacht even: eindelijk wordt men wakker, en men gaat maatregelen nemen tegen de Amerikanen die dit jaar in Nederland de 'Kingdom Now / Koninkrijk Nu' dwaling hebben gebracht. Zij brengen de leer dat de antichrist al is geweest, evenals de grote verdrukking; er is geen opname van de gemeente, etc. En in plaats van verdrukking gaan de christenen volgens hen 'nu de macht in de wereld overnemen'. Dus onder leiding van apostelen en profeten gaat nu (Kingdom Now) het koninkrijk van God op aarde gevestigd worden, let wel: voordat Jezus terugkomt. Terwijl de bijbel zegt dat we als koningen met Hem zullen heersen als Hij terugkomt.

Als christenen gaan heersen (zonder Hem), voortijdig, loopt dit meestal niet goed af zoals de geschiedenis heeft bewezen. Het aantal werkelijke volgelingen van Jezus (die bereid zijn de volledige prijs te betalen) groeit juist meestal het hardst tegen de verdrukking in, zoals in China, Noord Korea, etc. Nog een paar voorbeelden: Een van de drie voornoemde Amerikanen schreef in een boek (onder andere) dat de dood er al was voor de zondeval. Een tweede schrijft op zijn website dat de hel niet eeuwig duurt... De derde schrijft in zijn boek Een andere kijk op profetie, dat Jezus niet komt als een dief in de nacht, maar dat ruim van tevoren op radio en televisie wordt aangekondigd dat Hij er aan komt, en meer van die nonsens.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #22 Gepost op: november 06, 2008, 11:14:06 pm »

quote:

rkdiak schreef op 06 november 2008 om 16:30:
[...]

Ik heb geen harde woorden gebruikt. Jij daarentegen spuit wat onzin en anti-paapse beledigingen. Mag van mij, maar dan niet zeuren over harde woorden.

Ik bedoelde ook niet jou woorden.  Ik bedoelde de woorden die door anderen hier op de evangelicals worden afgevuurd, als waren ze  allemaal stuk voor stuk volgers van het welvaartsevangelie (lekker over één kam scherend en totaal niet onderbouwd). En dan van de andere kant  de woorden richting de katholieken. Ik zelf veronderstelde wat er tussen bepaalde mensen mis gaat in Latijns Amerika als reactie op Thorgrems oordeel  over evangelicals en haalde wat aan over mensen op sommige plekken in midden Amerika die zeggen Rooms Katholiek te zijn maar er niet naar leven "volgens stichting Open Doors" die hun handen vol hebben aan het bijstaan van vervolgde protestantse Indianen (alle soorten van protestantisme wat er daar te vinden is). De zelfde stichting die elders op de wereld ook Rooms Katholieken en oostersorthodoxen uit Irak bijvoorbeeld die vervolgd worden bijstaan. We adopteren trouwens een heel gelovige Rooms katholieke jongentje uit de Dominicaanse republiek, dat zijn in mijn ogen de echte katholieken als ik hun brieven lees. :)

Daarnaast haalde ik calvanistische uitspraken uit de hagepreken aan om aan te tonen waarmee protestanten opgevoed zijn en al eeuwen overgeleverd wordt die heel herkenbaar onder de evangelicals worden gehoord en zijn overgenomen. Waarscheinlijk dat ik zelf wat te subjectieve aannames vanuit mijzelf toe voegde. Mijn excuses dan voor dat laatste.

Ik heb net een gedeelte in de bijbel gelezen dat een waardige boodschap meegeeft:

Johannes 8:12 t/m 17
"Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben. De Farizeeën dan zeiden tot Hem: Gij getuigt van Uzelf, uw getuigenis is niet waar. Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ook al getuig ik van Mijzelf, toch is mijn getuigenis waar, want Ik weet, vanwaar Ik gekomen ben en waar Ik heenga; maar gij weet niet, vanwaar Ik kom of waar Ik heenga. Gij oordeelt naar het vlees, Ik oordeel niemand, en indien Ik al oordeel, dan is mijn oordeel waarachtig, want Ik ben niet alleen, maar Ik en die Mij gezonden heeft."

Laten we dan maar niet zelf oordelen, als zelfs Jezus niet oordeelt.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2008, 12:20:40 am door gaitema »

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #23 Gepost op: november 06, 2008, 11:28:04 pm »

quote:

okidoki schreef op 06 november 2008 om 14:31:
Er zijn een aantal kritische noten geplaatst bij het filmpje van de TS (overigens de TS die niet reageert }:|  ).
Daarnaast is het maar de vraag (en RKDIAK stelt die vanuit zijn overtuiging terecht!) of die mensen dan Christen zijn.

..
Mijn voorstel is dat we eerst maar eens wachten of de TS zelf ook nog iets te melden heeft.

Dat lijkt mij niet nodig :P

wat betreft of deze mensen Christen zijn geworden ja of nee.. Aan de vruchten herkent mij de boom lijkt me.. kanttekeningen zal je altijd kunnen plaatsen als er ergens mensen rondlopen

quote:

gaitema schreef op 06 november 2008 om 12:12:
Maar hij vertelde in zijn hele levensverhaal en evangeliserende uitleg een gebeurtenis van een pinkstervrouw die naar hem toekwam. Haar man hield zich bezig met behoorlijke occulte zaken en mishandelde haar heel erg. Een demoon had haar gegrepen en de meest onvoorstelbare dingen kon de man van haar met haar doen. Ik kan het je vertellen wat die kon doen met haar, maar laat ik het er op houden dat het verschrikkelijk is. Pater Amadeüs is op hoge poten zelf naar die man toegestapt en heeft zulke duidelijke taal tegen die man uitgesproken 'dat als hij nog één keer deze haar vrouw zo kwaad doet dat al dat kwaad hem zal overkomen', dat hij schrok en van angst direct stopte. De vrouw verliet met het kind het huis en de demoon die meester van haar maakte was uitgedreven. Toen dat gebeurd was zag ze in een verschijning Maria en vertelde dat aan hem. "Ik heb Maria gezien" en het speet haar vreselijk welke misverstanden daar over in de pinksterbeweging bestond, dus ze beloofte hem dat ze de pinksterchristenen zal vertellen van de ervaringen en de naam van de Rooms Katholieke kerk weer zal goed maken!" Maar pater Amadeüs zei tegen haar: "Doe geen moeite."

Ik wist daarna niet wat ik er van denken moest maar vanaf toen begreep ik dat God geen moeite kon hebben met de heiligingen vereringen van de Rooms Katholieken en dat hier zowel een pinksterchristen en katholiek erkend wordt als zijn kinderen. Daarnaast valt me nu op dat Amadeüs geen poging deed om haar enthausiasme over het katholicisme van haar te voeden of haar de gedachte mee te geven dat het goed is om terug te keren in de kerk van oer, nee hij zei: "doe geen moeite."

Wat heeft dit ontopic met de openingsvraag te maken?
Wel, Gods wegen zijn inderdaad ondoorgrondelijk en we moeten alles verwachten van Hem en niet van onze eigen beperkte inzichten.
Dank.. dit verruimd het blikveld.. schiet me ook ineens een stukje discovery channel te binnen wat ik ooit gezien had waar Katholieke geestelijken aan het woord waren over hun taak om demonen uit te drijven.. wat onmogelijk is als je Jezus niet volgt met heel je hart

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #24 Gepost op: november 06, 2008, 11:30:28 pm »

quote:

okidoki schreef op 06 november 2008 om 14:31:
Hoi Gaitema;

Trap even op de spreekwoordelijke rem.
Niemand hier heeft ook maar enig oordeel over zwarten (walgelijk woord!), grefo's, katholieken of wat dan ook geveld.
Dan kom je weer op waar en onwaar. Dat zijn oneindige discussies waar je niet aan moet willen beginnen op een forum omdat je dan zeker weet dat er mensen gekwetst worden.

Ik heb net een mooie bijbeltekst gelezen waar ik me aan hoop vast te houden en die heb ik aan RKDaik geantwoord. Want al deze vooroordelen van en over elkaar (evangelische soorten versus traditionele stromingen)zijn hoe dan ook nooit het antwoord dat God zou geven geloof ik.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #25 Gepost op: november 06, 2008, 11:32:28 pm »

quote:

Arend82 schreef op 06 november 2008 om 23:28:
[...]

Dat lijkt mij niet nodig :P

wat betreft of deze mensen Christen zijn geworden ja of nee.. Aan de vruchten herkent mij de boom lijkt me.. kanttekeningen zal je altijd kunnen plaatsen als er ergens mensen rondlopen

[...]

Dank.. dit verruimd het blikveld.. schiet me ook ineens een stukje discovery channel te binnen wat ik ooit gezien had waar Katholieke geestelijken aan het woord waren over hun taak om demonen uit te drijven.. wat onmogelijk is als je Jezus niet volgt met heel je hart
Dit doet me goed om te lezen broeder :) Ik kwam al niet meer uit mijn woorden.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #26 Gepost op: november 06, 2008, 11:44:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 november 2008 om 23:30:
Ik heb net een mooie bijbeltekst gelezen waar ik me aan hoop vast te houden en die heb ik aan RKDaik geantwoord. Want al deze vooroordelen van en over elkaar (evangelische soorten versus traditionele stromingen)zijn hoe dan ook nooit het antwoord dat God zou geven geloof ik.

ik ben (gelukkig!) GOD niet maar vrees dat je opmerking verre van Bijbels is.
De Bijbel is aardig helder in een aantal zaken die hier door velen uit diverse denominaties aangehaald zijn in meerdere draden.
Was het niet Jezus zelf die zei "Ga weg van mij Satan?"
De verleider is goed in inpakken en doen alsof.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #27 Gepost op: november 07, 2008, 12:02:43 am »

quote:

okidoki schreef op 06 november 2008 om 23:44:
[...]

ik ben (gelukkig!) GOD niet maar vrees dat je opmerking verre van Bijbels is.
De Bijbel is aardig helder in een aantal zaken die hier door velen uit diverse denominaties aangehaald zijn in meerdere draden.
Was het niet Jezus zelf die zei "Ga weg van mij Satan?"
De verleider is goed in inpakken en doen alsof.

Misschien is het zinvol in bepaalde gevallen dat ik nog eens mooie onderbouwende voorbeelden noem zonder een groep te betichten van valse gronden, tenzij wel heel overduidelijk de boze machten in het spel is, zoals bij Jomanda. Ik heb iets hiervoor het voorbeeld genoemd van Pater Amadeüs en de pinkstervrouw en zal wel eens vaker wat aanhalen. Ik lees genoeg in christelijke bladen en spreek of hoor geregeld dergelijke mensen.

En verder: God heeft vaak mijn gebeden verhoord, dus waar nodig een inzicht moet veranderen zal dat wel komen. Dus vrees niet.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2008, 12:07:02 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #28 Gepost op: november 07, 2008, 12:55:07 pm »

quote:

Arend82 schreef op 05 november 2008 om 02:21:
Transformations

Hoi,

Ik heb 10 minuten van het filmpje maar eens bekeken en ik vindt het gewoon mooi om te zien. Mensen die bewust zijn van hun zonden en het belijden. En bekeren van hun zonden tot Jezus Christus en hem aannemen als zijn verlosser. Iets waar ze daarvoor niet voldoende bewust van waren wat tot hen doorgedrongen is en hun levens nu echt veranderde.

Ik wou dat veel jongeren in onze kerk dat ook zouden beleven, maar velen blijven er een beetje omheen draaien willen de stap niet zetten om als een christen te leven en een relatie met Jezus op te bouwen, nog eerder verlaten ze de kerk en gaan hun eigen weg. Er zijn gelukkig ook die dat wel wagen en dat zie je in hun levens ook terug.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2008, 12:56:36 pm door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #29 Gepost op: november 07, 2008, 01:20:38 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 november 2008 om 17:03:
Ik heb het filmpje gedeeltelijk bekeken.
George Ortis is een vertegenwoordiger van de Koninkrijk-nu beweging. Zij willen het koninkrijk van God hier en nu stichten, voordat Jezus terugkomt.

Hij brengt een gebied 'geestelijk in kaart' (spiritual mapping) en dan worden er marsen georganiseerd om bolweken van Satan neer te halen.....

Iets over deze 'kingdom now'-beweging:

Een citaat uit Uitdaging:, febr. 2006
door Bert Panhuise, voorzitter Eurospirit en TBN Nederland, Leeuwarden

[...]
Dank voor de extra informatie. Dat heeft me even aangemoedigd om wat verder te zoeken en ik kom al snel uit op dit artikel wat al een hoop opheldering geeft: http://www.christian-witn...ives/van2001/video13.html

Of dit artikel: http://www.lam.org/news/article.php?id=371 wat als nel de koppeling met Peter Wagner en zijn Spiritual Warfare Network legt. Peter Wagner is een vrij prominent persoon in de derde charismatische golf (oftewel neo-charismatische golf), een persoon met een zeer discutabele gedachtengang (voor christelijke begrippen).

klein citaat uit het artikel:

quote:

All this leads me to believe that the Transformations video presents a triumphal and simplistic approach to the solution of the problems of society; in the case of Cali, resorting to spiritual warfare rather than to incarnational love and the way of the Cross shown by Jesus. The truth is that the evangelical churches have had very little impact on society. There must be a connection between the prayers of the church and its action in society to attribute results to its prayers. Spiritualization of problems, and the lack of understanding of the structural causes of these problems, leads to loose connections with the results. Another side effect of spiritualizing reality is that one tends to forget the suffering and needs of people. These often open doors for testimony and service, rather than for spiritual warfare.
Modbreak:
Opmerkingen verwijderd; we spelen niet op de man en blijven on-topic
« Laatst bewerkt op: november 07, 2008, 11:35:57 pm door Priscilla en Aquila »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #30 Gepost op: november 07, 2008, 01:20:48 pm »
Volgens Marc Verhoeven zou de bedoeling van George Otis (sluit aan bij wat P&A schreef) wel bedenkelijk zijn. Ik denk dat ik hen wel geloof.

(zoals ook Thorgrem geloof ik schrijft, ik had het nog niet gelezen)

Best wel jammer, als je bedenkt hoe dat dan het werk van God kan vertroebelen.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2008, 01:22:24 pm door mirt »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #31 Gepost op: november 07, 2008, 08:41:19 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 07 november 2008 om 13:20:

En zich op dezelfde dag wederom in zware bewoording een oordeel aanmatigt over 1,2 miljard katholieken en de katholieke kerk.

Om maar te zwijgen over het inzicht wat we hebben in de "opwekking" van de "great healing revival' te Lakeland, Florida.

Beste Thorgrem, hij heeft me ook inmiddels na mijn  voorbeeld vertelt dat de heilige Geest toch wel onder katholieken zijn na het voorbeeld van pater Amadeüs.
En je vergeet het protestantse geloof mee te rekenen. Ik zal wat toevoegen: calvanisten van hart en bloed geloven dat niet iedere kerkganger in de hemel komt, maar slecht de uitverkorenden. De rest beland in het dodenrijk en zit daar al in. Volgens het calvanisme zijn dat de valse christenen die onder ons zijn. Zo kijken we naar iedere kerk, of het nu katholiek, hervormd, gerevormeerd, gereformeerde gemeente, Luthers of pinksters is. Als je vandaar uit beredeneerd dan is het helemaal niet zo gek wat hij zegt, en daarbij geloven we ook dat niemand de waarheid in pacht heeft en dat je inderdaad aan de vruchten de boom herkent. Zie de gelijkenis van de barmhartige Sammaritaan.

Theologisch gezien wijkt hier het calvanisme en het katholicisme nu eenmaal van elkaar af.

ps. dat ik positief reageerde op het filmpje komt ook voor een groot deel om dat mijn engels barreslecht is en minder kritisch kan kijken naar zo iets. Toch ben ik het met hem eens dat je aan de vruchten de boom kent.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2008, 08:44:56 pm door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #32 Gepost op: november 07, 2008, 09:17:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 07 november 2008 om 20:41:
[...]

Beste Thorgrem, hij heeft me ook inmiddels na mijn  voorbeeld vertelt dat de heilige Geest toch wel onder katholieken zijn na het voorbeeld van pater Amadeüs.
Ja, dat doet echter niets af aan de uitspraken over bijvoorbeeld het vormsel, een vormsel dat ook de pater heeft ondergaan. Als je zo'n uitspraak serieus neemt en consistent doortrekt dan is het mij volkomen duidelijk.

quote:

En je vergeet het protestantse geloof mee te rekenen.
Het spijt me zeer beste Gaitema, maar dat doe ik ook in mijn reacties. Mijn inlevingsvermogen wordt echter minder als mijn gesprekspartner elk inlevingsvermogen ontbeerd.

quote:

Ik zal wat toevoegen: calvanisten van hart en bloed geloven dat niet iedere kerkganger in de hemel komt, maar slecht de uitverkorenden.
De rest beland in het dodenrijk en zit daar al in. Volgens het calvanisme zijn dat de valse christenen die onder ons zijn.
Ik ben bekend met de predestinatieleer en de dubbele predestinatieleer.

quote:

Zo kijken we naar iedere kerk, of het nu katholiek, hervormd, gerevormeerd, gereformeerde gemeente, Luthers of pinksters is.
Ik zie niet in hoe dat een gebrek aan inlevingsvermogen kan rechtvaardigen. Wanneer de katholieke kerk uitspraken doet zoals laatst betreffende het kerk zijn dan zijn de rapen gaar (en dat zegt dan nog niets over goed en fout, iets was een ander het dodenrijk toedichten wel degelijk doet) .

quote:

Als je vandaar uit beredeneerd dan is het helemaal niet zo gek wat hij zegt, en daarbij geloven we ook dat niemand de waarheid in pacht heeft en dat je inderdaad aan de vruchten de boom herkent. Zie de gelijkenis van de barmhartige Sammaritaan.
Ik dacht dat de GKv (alsmede de PKN) wel degelijk een duidelijk handvat had aan de drie formulieren van eenheid en dat er wel degelijk een eenheid in leer was. Schijnbaar heb ik mij vergist. Schijnbaar mogen leren die op zijn zachts gezegd niet stroken met de christelijk visie (zoals reeds duidelijk is aangetoond door zowel P&A als de artikelen die ik aangehaald heb) niet benoemd worden.

quote:

Theologisch gezien wijkt hier het calvanisme en het katholicisme nu eenmaal van elkaar af.

Dat klopt. En ik snap dat jij nu oproept dat vanuit beide hoeken men met respect met elkaar omgaat. Daar geef ik je gelijk in, ik heb ook altijd getracht respectvol met de protestantse broeders en zusters om te gaan op dit forum. Maar indien een persoon geen respect voor mij toont, sterker nog mij schoffeert en allerlei loze kreten over de katholieke kerk roept dan heb ik geen enkele motivatie meer om wel respect te tonen. Bij mij kun je het krijgen zoals je het zelf wil.

De gemeenten die in dit topic aan bod komen zijn echter niet calvinistisch, niet traditioneel protestants. Sterker nog, een groot aantal protestanten zetten er vraagtekens bij of dit type gemeenten wel binnen het protestantisme vallen. Dit zijn neo-charismatische gemeenten en desbetreffende gemeenten hebben een leer die niet strookt met het christendom.

quote:

ps. dat ik positief reageerde op het filmpje komt ook voor een groot deel om dat mijn engels barreslecht is en minder kritisch kan kijken naar zo iets. Toch ben ik het met hem eens dat je aan de vruchten de boom kent.
Is misleiding een goede vrucht? Want dat is wat dit filmpje is, misleiding die niet de werkelijkheid laat zien.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2008, 09:18:23 pm door Thorgrem »

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #33 Gepost op: november 07, 2008, 09:31:36 pm »
als je nu de gebeurtenissen wat betreft de criminaliteit in de stad even bekijkt lijkt me het een goede vrucht dat dat je weer over straat kan daar terwijl je eerst voor je leven moest vrezen

Thorgrem

• Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #34 Gepost op: november 07, 2008, 10:04:12 pm »

quote:

Arend82 schreef op 07 november 2008 om 21:31:
als je nu de gebeurtenissen wat betreft de criminaliteit in de stad even bekijkt lijkt me het een goede vrucht dat dat je weer over straat kan daar terwijl je eerst voor je leven moest vrezen
Als je de artikelen die ik geplaatst heb even leest dan zie je dus dat dat nogal tegenvalt. Men schetst een beeld in het filmpje wat niet strookt met de werkelijkheid.

cyber

• Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #35 Gepost op: november 07, 2008, 10:23:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 07 november 2008 om 20:35:
[...]

Ook Samaritanen dwaalden, leiders van hen zijn daar de veroorzakers van, maar toch kwam Jezus naar een zeer gelovige Samaritaanse vrouw toe.
.

mijn beste Gait, hier klopt geen bal van
Deze vrouw had al 7 verschillende mannen gehad, en, dit is ook belangrijk, Jezus ging eerst naar de Samaritanen en daarna naar de Joden, lees je bijbel eens....... het geheugen houd mensen soms voor de gek :P

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #36 Gepost op: november 07, 2008, 11:02:55 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 07 november 2008 om 22:04:
[...]
Als je de artikelen die ik geplaatst heb even leest dan zie je dus dat dat nogal tegenvalt. Men schetst een beeld in het filmpje wat niet strookt met de werkelijkheid.

yepyep.. gelezen.. geeft inderdaad wel te denken.. had bij dat spiritual mapping helemaal niet stil gestaan.. dat is misschien aan de ene kant wel maf.. maar als ik nou weet dat m'n buurman zich met occulte bizznizz bezig houd dan kan ik toch gewoon bidden dat God hem verhindert?

Die Otis en Wagner hebben er dan een hele religie van gemaakt misschien het bidden los getrokken van het Woord wat het een halve waarheid maakt.. hmmz hmmz.. veradelijke zaken dan.. beide kanten op dan.. als je je er door mee laat sleuren en als je je er te hard tegen afzet

Wat mij het meeste aansprak (of het nu fictief is of niet) was het een worden van de gemeentes in de eerste case.. wat als je dat een beetje inbeeld hierzo best zou kunnen en waardoor je een gemeente zou krijgen die mij meer bijbels lijkt.. Traditionele mensen zijn vaak te star en Charismaten vaak te overdreven gericht op geestelijkheid.. als die beiden elkaar zouden hebben om eenander bij de les te houden zou je (in ieder geval) in theorie een veel gezondere gemeente krijgen

Thorgrem

• Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #37 Gepost op: november 07, 2008, 11:09:16 pm »
Ik denk dat je nu een goede nuance legt. En ja ik kan me voorstellen dat het op het eerste gezicht heel aantrekkelijk klinkt. Ook ik hoop op een betere samenleving, en ook ik zie dat de samenleving zoals die nu is in Nederland in moreel verval is.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #38 Gepost op: november 07, 2008, 11:18:09 pm »

quote:

Arend82 schreef op 07 november 2008 om 23:02:
[...]

yepyep.. gelezen.. geeft inderdaad wel te denken.. had bij dat spiritual mapping helemaal niet stil gestaan.. dat is misschien aan de ene kant wel maf.. maar als ik nou weet dat m'n buurman zich met occulte bizznizz bezig houd dan kan ik toch gewoon bidden dat God hem verhindert?

Die Otis en Wagner hebben er dan een hele religie van gemaakt misschien het bidden los getrokken van het Woord wat het een halve waarheid maakt.. hmmz hmmz.. veradelijke zaken dan.. beide kanten op dan.. als je je er door mee laat sleuren en als je je er te hard tegen afzet

Wat mij het meeste aansprak (of het nu fictief is of niet) was het een worden van de gemeentes in de eerste case.. wat als je dat een beetje inbeeld hierzo best zou kunnen en waardoor je een gemeente zou krijgen die mij meer bijbels lijkt.. Traditionele mensen zijn vaak te star en Charismaten vaak te overdreven gericht op geestelijkheid.. als die beiden elkaar zouden hebben om eenander bij de les te houden zou je (in ieder geval) in theorie een veel gezondere gemeente krijgen

d:)b

Ik denk wel dat de traditionele kerken (protestants en katholiek) daar een belangrijkere rol in zouden moeten gaan spelen. En dan om te beginnen bij hun eigen achterban (dus allereerst proberen om je 'eigen' randkerkelijken weer je kerk in te krijgen, en niet gaan 'snoepen' bij de buren). Ik zit ook op een katholiek forum, waar nu al 2 topics bestaan, over dat je vooral niet katholiek moet worden. Echter, van katholieken - of ze nou eerst agnost waren of niet - zien we graag dat ze wel katholiek blijven en niet evangelisch of gereformeerd worden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #39 Gepost op: november 07, 2008, 11:22:11 pm »
Modbreak:
Enkele (gedeelten van) berichten verwijderd.
Aanbevelingen:
- Blijf on-topic
- Speel niet op de man
- Onderbouw je beweringen; je wordt nl. zomaar verkeerd begrepen als je dat niet doet (NB voor een paar users hier: plaats je bijbeltekst opnieuw maar zet er dan een korte uitleg bij)
« Laatst bewerkt op: november 07, 2008, 11:24:26 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #40 Gepost op: november 07, 2008, 11:31:27 pm »

quote:

Arend82 schreef op 07 november 2008 om 23:02:
[...]

Het is niet altijd makkelijk om dingen te beoordewlen die er aan de buitenkant geweldig uit zien.
Maar we kunnen van elkaar leren door de dingen te onderzoeken. Een beweging als 'Kingdom now' is van bekend wat de gedachtengangen zijn. En het is voor ieder dan na te gaan of dit bijbels verantwoord is.
Zo kun je dan ook uitvloeisels van die beweging beoordelen en let je op meer dingen dan alleen de uiterlijke vertoning van (wat lijkt) positieve dingen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #41 Gepost op: november 08, 2008, 02:07:54 am »

quote:

Thorgrem schreef op 07 november 2008 om 21:17:
[...]

Ja, dat doet echter niets af aan de uitspraken over bijvoorbeeld het vormsel, een vormsel dat ook de pater heeft ondergaan. Als je zo'n uitspraak serieus neemt en consistent doortrekt dan is het mij volkomen duidelijk.

Ik snap het , dan denk ik aan het belijdenis doen in de protestantse kerken en hoeveel van die mensen daarna toch weer van hun geloof gevallen zijn, zoals sommige theologen binnen de synodaal gereformeerde kerken bijvoorbeeld, die beweren dat Jezus niet echt uit de dood is opgestaan maar dat je het symbolisch moet zien en dat soort dingen, anderen die figuren als Jomanda achterna gaan en zo recht in de klauwen van het dodenrijk lopen.

quote:

Ik ben bekend met de predestinatieleer en de dubbele predestinatieleer.

Daar heb ik bewondering voor, je weet heel veel van theologische opvattingen uit protestantse en katholieke hoek af.

quote:

Ik dacht dat de GKv (alsmede de PKN) wel degelijk een duidelijk handvat had aan de drie formulieren van eenheid en dat er wel degelijk een eenheid in leer was. Schijnbaar heb ik mij vergist. Schijnbaar mogen leren die op zijn zachts gezegd niet stroken met de christelijk visie (zoals reeds duidelijk is aangetoond door zowel P&A als de artikelen die ik aangehaald heb) niet benoemd worden.

Niet iedereen kent die drie formulieren uit hun hoofd of beprijpen hem, dat maakt ze nog niet direct welvaartsevangelie-gelovigen.

quote:

De gemeenten die in dit topic aan bod komen zijn echter niet calvinistisch, niet traditioneel protestants. Sterker nog, een groot aantal protestanten zetten er vraagtekens bij of dit type gemeenten wel binnen het protestantisme vallen. Dit zijn neo-charismatische gemeenten en desbetreffende gemeenten hebben een leer die niet strookt met het christendom.

Tja, laat ik wel zijn. Met geen enkele punt die P & A voor ons van hun leer opnoemde ben ik het met deze genootschap eens, behalve op één punt na dan die je al van me met onderbouwing en al kent. Daarbij: messiaanse gelovigen hebben ook een wat andere uitleg wat ze nog geen valse christenen maakt.

Valt het de volgelingen van deze groep van het filmpje kwalijk te nemen? Ze geloven gelukkig wel dat Jezus voor hen gestorven is en dat ze moeten breken met hun zonden. In ieder geval beter dan PKN theologen die beweren dat Jezus niet echt uit de dood is opgestaan of mensen die bezeten zijn door Todd Benley's dwaalgeesten die overal over hebben behalve over welke bijbelse boodschap inclusief het kruisdood dan ook. Ook beter dat traditionele katholieken en protestanten die de noodzaak van Jezus' offer ontkennen. Ik geloof eerder dat die laatste groep en die verlichte theologen het welvaartsevangelie uitdragen samen met die compleet Todd geestige mensen. Mensen die vooral op een goed gevoel afgaan met een toenemend gebrek aan bijbelkennis.

Kijk je dan naar de Samaritanen, die verdraaiden de tien geboden en verdaaiden het Jodendom zo dat het verschil tussen het Jodendom en het Samaritaanse geloof net zo groot was als het christendom en de Islam en toch kwam Jezus naar een Samaritaanse vrouw toe en vertelde haar dat  zij baden tot de God die ze niet kennen en dat de tijd zal komen dat de mensen zullen bidden in geest en waarheid en dat die tijd er toen al was.

Ik denk niet dat je de misleidde volgelingen  gelijk behandelen kan als misleidende herders.

quote:

Is misleiding een goede vrucht? Want dat is wat dit filmpje is, misleiding die niet de werkelijkheid laat zien.

Misleiding is een kwade vrucht, maar een misleid mens die ondanks dat toch bid tot de God waarvan hij de waarheid niet kent kan goede vruchten opleveren door dat te doen wat hij wel weet. Bijvoorbeeld: een zieke bezoeken, een arme bijstand verlenen, en op de gekruizigde Jezus vertrouwen, zijn naaste lief hebben. etc.. kortom barmhartige Samaritanengedrag en gebedsleven.

Het doet me ook denken aan een uitleg die ik kreeg over de Sadduseeërs. Die schrapten een groot deel van de Thora, maar wat deed Jezus? Hij pakte hun kleine deel dat ze nog gebruikten en haalde een zinnetje uit om hen wat duidelijk te maken. De reactie: "Is God een God van doden of van levenden?"
Dus God kan gebruik maken van dat wat er nog gebruikt wordt.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2008, 03:56:53 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #42 Gepost op: november 08, 2008, 02:34:53 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 07 november 2008 om 23:18:
[...]

Ik denk wel dat de traditionele kerken (protestants en katholiek) daar een belangrijkere rol in zouden moeten gaan spelen. En dan om te beginnen bij hun eigen achterban (dus allereerst proberen om je 'eigen' randkerkelijken weer je kerk in te krijgen, en niet gaan 'snoepen' bij de buren). Ik zit ook op een katholiek forum, waar nu al 2 topics bestaan, over dat je vooral niet katholiek moet worden. Echter, van katholieken - of ze nou eerst agnost waren of niet - zien we graag dat ze wel katholiek blijven en niet evangelisch of gereformeerd worden.

Hoi Wateengedoe2!

Helemaal met je eens. In gesprek tot elkander komen we zeker wel vooruit als God dat wil.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #43 Gepost op: november 08, 2008, 02:39:41 am »

quote:

cyber schreef op 07 november 2008 om 22:23:
[...]

mijn beste Gait, hier klopt geen bal van
Deze vrouw had al 7 verschillende mannen gehad, en, dit is ook belangrijk, Jezus ging eerst naar de Samaritanen en daarna naar de Joden, lees je bijbel eens....... het geheugen houd mensen soms voor de gek :P
Sorry voor het misverstand, ik doelde op het gebedsleven van deze vrouw. Jezus zei ook dat de Samaritanen bidden tot de God die ze niet kennen en zei was een bidster. Inzicht ontbrak haar niet, ze begon al vrij snel in het gesprek over wat ze wist, namelijk dat de messias zou komen. Daar doelde ik op. Het geloof van zondaars is dikwels hun redding geweest.

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #44 Gepost op: november 10, 2008, 11:35:22 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 07 november 2008 om 23:18:
[...]

Toch denk ik dat dat vaak niet zal werken omdat een (groot) deel van die randkerkelijken afgeknapt zijn op menselijke fouten binnen hun oorspronkelijke gemeente en het kan best wel gezond zijn om eens een tijdje bij de buren te hangen om te zien hoe het er daar aan toe gaat.. ik ben zo eigenlijk een jaar of 2 niet in een vrijgemaakte kerk geweest behalve als ik bij me ouwe lui was op zondag.. dit heeft mijn perspectief enorm verbreed (wat de discussies hier ook weer doen) en ik heb de keuze gemaakt om terug te gaan en om wat ik geleerd heb in de praktijk te gaan brengen.. en ik heb de invulling daarvan verder aan God over gelaten..
alleen mijn taak werd al metteen duidelijk bij het kennismakings bezoek van mijn wijkouderling..

Maar ondanks mijn keuze om me toe te wijden aan de GKV bezoek ik wel met enige regelmaat diverse andere gemeentes of kijk ik diensten terug op het net.. om zo wel te weten wat er speelt

maarja.. mijn punt.. in een hoop gevallen kan het snoepen bij de buren best gezond zijn.. zolang Jezus maar op nr 1 staat
En zoals het verhaal van Gait over pater Amadeus al aangeeft.. God laat zich niet beperken door muren die wij op trekken

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #45 Gepost op: november 11, 2008, 02:55:47 pm »
ontkerkelijking zie je trouwens ook overal op een gegevenmoment een rol spelen. Tegenwoordig is het niet meer zo vanzelfsprekend dat evangelische groepen groeien. Zo ken ik een pinkstergemeente waar elke zondag ongeveer 900 mensen bij elkaar komen, toch zie je ook dat van de generatie van 25 tot 35  ruim 4 keer zoveel bezoekers zijn (ongeveer 150) dan 15-25 jaar. (kleine 40) In totaal krimpt de gemeente ook licht.

Hero

• vierkante kaaskop
    • Bekijk profiel
Transformations
« Reactie #46 Gepost op: november 21, 2008, 01:54:25 pm »

quote:

De derde golf neo-charismaten is nimmer nodig geweest, een parasiet heeft namelijk zelden goede bijwerkingen
Wat, in 's_hemel's naam, zijn : 3e golf neo_charismaten ...?

« Laatst bewerkt op: november 21, 2008, 08:18:44 pm door Hero »
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||  ~ shalom! :: Hero   |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||