Auteur Topic: Bewijs voor evangelische opvatting van Sola Scriptura  (gelezen 38593 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bewijs voor evangelische opvatting van Sola Scriptura
« Reactie #50 Gepost op: november 13, 2008, 12:05:23 pm »

quote:

mohamed schreef op 13 november 2008 om 11:57:
[...]

Die woorden heb ik niet in de mond genomen, jij interpreteert mijn betoog als reclame, maar ik bedoel enkel dat men zich inhoudelijk het beste kan laten informeren door de geinspireerde Geschriften, welke toevallig zowat allemaal in de Bijbel staan.
Prima, maar dat toont nog helemaal niets aan.

quote:

[...]

Nogmaals, ik beperk mij tot de feiten zonder de bagage die jij met je meedraagt.
Het spijt me zeer, maar als je het over het wel of niet hebben van de heilige geest  kun je je onmogelijk baseren op feiten. Een ieder die dat wel feitelijk kan aantonen kan ook feitelijk aantonen dat God bestaat. In de gehele menselijke geschiedenis is dat nog niet voorgekomen.

quote:

Ik heb aangetoond dat Polycarpus zelf verklaarde nog niet alle verborgenheden van de Schrift te begrijpen en hierdoor verklaarde hij tussen de regels door dat hij de Heilige Geest niet had, want:

Joh 14,26    
Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
Interessant hoor, maar ik neem de moeite niet om het te lezen, het is namelijk offtopic. Begin er een eigen topic over en wellicht zal ik daar dan de moeite nemen om het te bekijken.

quote:

Nu heb je meteen ook je Schriftverwijzing!
Je snapt hopelijk wel dat ik een schriftverwijzing wil waaruit het sola scriptura blijkt. Dat doet dit citaat geenszins dus je had je de moeite kunnen besparen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 13, 2008, 12:58:57 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 november 2008 om 11:11:
Spijtig dat de draad wat afdrijft van het doel. Namelijk het bewijs voor sola scriptura.  Tot nu toe heb ik geen enkel steekhoudende schriftverwijzing gezien.

Misschien is toch wel relevant om te kijken of er verschil is tussen apostelen en apostolische vaders. Om verder een hele verhandeling gehouden moet worden over Polycarpus, is alleen in dit licht relevant/on-topic.

Mensen van het Sola Scriptura zien nl de bijbel als afgesloten na het apostolische tijdperk; de apostelen (die Jezus hebben meegemaakt en door Hem gezonden zijn) zijn dan overleden. Er zijn in protestantse ogen dan geen nieuwe apostelen die diezelfde opdracht rechtstreeks van de Heer hebben gekregen. Daarom kunnen de apostelen wel mondelinge overleveringen geven die als Gods woord beschouwd mogen worden; zij hebben speciaal de opdracht van Heer gekregen en worden door de Geest geinspireerd bij schrijven en spreken. Dat is ook nodig in die tijd omdat het NT nog niet voltooid was.
Na het heengaan van de apostelen en het voltooien van de geschriften van het NT, is het voor ons genoeg die geschriften te hebben.
Traditio is dan wel leerzaam en nuttig, maar heeft niet het gezag wat de Bijbel heeft....

(Tekstverwijzingen heb je nog tegoed - zie het artikel van Lao waar ik op terug ga komen...)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: november 13, 2008, 01:11:45 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 november 2008 om 12:58:
[...]

Misschien is toch wel relevant om te kijken of er verschil is tussen apostelen en apostolische vaders. Om verder een hele verhandeling gehouden moet worden over Polycarpus, is alleen in dit licht relevant/on-topic.

Mensen van het Sola Scriptura zien nl de bijbel als afgesloten na het apostolische tijdperk; de apostelen (die Jezus hebben meegemaakt en door Hem gezonden zijn) zijn dan overleden. Er zijn in protestantse ogen dan geen nieuwe apostelen die diezelfde opdracht rechtstreeks van de Heer hebben gekregen. Daarom kunnen de apostelen wel mondelinge overleveringen geven die als Gods woord beschouwd mogen worden; zij hebben speciaal de opdracht van Heer gekregen en worden door de Geest geinspireerd bij schrijven en spreken. Dat is ook nodig in die tijd omdat het NT nog niet voltooid was.
Na het heengaan van de apostelen en het voltooien van de geschriften van het NT, is het voor ons genoeg die geschriften te hebben.
Traditio is dan wel leerzaam en nuttig, maar heeft niet het gezag wat de Bijbel heeft....

(Tekstverwijzingen heb je nog tegoed - zie het artikel van Lao waar ik op terug ga komen...)
Zelf weten hoor, maar Thorgrem vraagt naar een Bijbelse onderbouwing van het sola scriptura, niet naar een onjuiste weergave van het katholieke geloof.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 13, 2008, 01:11:52 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 november 2008 om 12:58:
[...]

Het lijkt me geenzins relevant. Ik wil namelijk dat het sola scripture in het extreme vanuit de bijbel wordt onderbouwt. Tot nu toe heb ik daar niets, nada, noppes van gezien. Maar goed ik wacht je reactie op Laodicea later op de dag komt en dat dat waarschijnlijk een en ander zal verduidelijken.

quote:

Het is eigenlijk vrij simpel, we kunnen er eeuwen rondjes om heen gaan draaien, maar ik wil een bijbelse onderbouwing voor het sola scriptura hebben. En hoe, wat en wie zal me dan verder bijzonder weinig uitmaken. Ik heb dit nu al meerdere keren aangegeven, maar men blijkt bewust keer op keer er van alles bij te halen wat voor mijn vraagstelling er totaal niet toe doet. Het spijt me zeer, maar dat sterkt mij enkel in mijn vermoeden dat het sola scriptura in het extreme op zichzelf gebaseerd is op een traditie en dus onbijbels is.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: november 13, 2008, 01:13:02 pm »

quote:

rkdiak schreef op 13 november 2008 om 13:11:
[...]

Zelf weten hoor, maar Thorgrem vraagt naar een Bijbelse onderbouwing van het sola scriptura, niet naar een onjuiste weergave van het katholieke geloof.
Ik begin zo langzamerhand sterk de indruk te krijgen dat dat antwoord er niet is.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: november 13, 2008, 01:16:24 pm »
Het (gereformeerde) sola scriptura is overigens prima te onderbouwen. Calvijn doet dat in zijn Institutie bijvoorbeeld. De onderbouwing is niet "op plek X in de Bijbel staat dat het sola scriptura moet zijn", maar meer "het ligt vanuit christelijk perspectief voor de hand dat we de waarheid ontvangen via de kerk/traditie en via de Schrift, maar helaas moeten we constateren dat er redenen zijn om niet al te blind te steunen op de kerk/traditie, dus moeten we ons wel beperken tot de Schrift als ultieme toets"

Het sola scriptura ad absurdum is onbijbels, onzinnig en onhoudbaar. Het is dus niet toevallig dat je geen doorgewinterde gereformeerde op dit forum kan vinden die dat wil verdedigen, en dat de verdediging van P&A, die niet gereformeerd is, zo weinig indruk op je maakt.
« Laatst bewerkt op: november 13, 2008, 01:16:52 pm door rkdiak »
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: november 13, 2008, 01:20:43 pm »

quote:

rkdiak schreef op 13 november 2008 om 13:16:
Het (gereformeerde) sola scriptura is overigens prima te onderbouwen. Calvijn doet dat in zijn Institutie bijvoorbeeld. De onderbouwing is niet "op plek X in de Bijbel staat dat het sola scriptura moet zijn", maar meer "het ligt vanuit christelijk perspectief voor de hand dat we de waarheid ontvangen via de kerk/traditie en via de Schrift, maar helaas moeten we constateren dat er redenen zijn om niet al te blind te steunen op de kerk/traditie, dus moeten we ons wel beperken tot de Schrift als ultieme toets"
Juist en dan heb je de vier sola's. Vanuit traditie zo tot stand gekomen. Dat bedoel ik dan ook niet in dit topic.

quote:

Het sola scriptura ad absurdum is onbijbels, onzinnig en onhoudbaar. Het is dus niet toevallig dat je geen doorgewinterde gereformeerde op dit forum kan vinden die dat wil verdedigen, en dat de verdediging van P&A, die niet gereformeerd is, zo weinig indruk op je maakt.
Daar is dit topic dan ook voor bedoeld.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: november 13, 2008, 02:05:13 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 november 2008 om 13:20:
[...]

Juist en dan heb je de vier sola's. Vanuit traditie zo tot stand gekomen. Dat bedoel ik dan ook niet in dit topic.

[...]

Daar is dit topic dan ook voor bedoeld.
Ik snap wat je bedoeling is, en ik voorspel een resultaat :+
So sue me!

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: november 13, 2008, 09:59:02 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 november 2008 om 13:11:
Het lijkt me geenzins relevant. Ik wil namelijk dat het sola scripture in het extreme vanuit de bijbel wordt onderbouwt. Tot nu toe heb ik daar niets, nada, noppes van gezien. Maar goed ik wacht je reactie op Laodicea later op de dag komt en dat dat waarschijnlijk een en ander zal verduidelijken.
Joh 7,38    
Die in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn buik vloeien.

Joh 10,35    
Indien de wet die goden genaamd heeft, tot wie het woord Gods geschied is, en de Schrift niet kan gebroken worden;

2 Tim 3,16    
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot weerlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

Jak 2,8    
Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, zo doet gij wel;

2 Petr 1,20    
Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;

Hieruit blijkt dat men aan een OT zelfs genoeg heeft!

quote:

Het is eigenlijk vrij simpel, we kunnen er eeuwen rondjes om heen gaan draaien, maar ik wil een bijbelse onderbouwing voor het sola scriptura hebben. En hoe, wat en wie zal me dan verder bijzonder weinig uitmaken. Ik heb dit nu al meerdere keren aangegeven, maar men blijkt bewust keer op keer er van alles bij te halen wat voor mijn vraagstelling er totaal niet toe doet. Het spijt me zeer, maar dat sterkt mij enkel in mijn vermoeden dat het sola scriptura in het extreme op zichzelf gebaseerd is op een traditie en dus onbijbels is.
Jak 4,5    
Of meent gij, dat de Schrift tevergeefs zegt: De Geest, Die in ons woont, heeft Die lust tot nijdigheid?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: november 13, 2008, 11:16:42 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 november 2008 om 13:11:
[...]

Sola scriptura in het extreme is in mijn ogen een karikatuur van het sola scriptura wat ik ken vanuit de NGB, van Calvijn en van vele anderen, kortom het sola scriptura van de orthodoxe christenen.
Citeer hier artikel 5 van de NGB en je hebt het sola scriptura. De NGB heeft er vast wel teksverwijzingen bijstaan; de NGB is nl gebaseerd op de bijbel.

quote:

Volgens mij waren we nog bezig te definieren wat bijbels, dan wel onbijbels is....
Ik was bezig een artikel van Lao te bekijken en daarop te reageren...
Dat kost nogal wat tijd en een beetje waardering daarvoor zou meer op z'n plek zijn dan een onderonsje van jou en diak dat je het antwoord toch niet zal krijgen omdat het onbijbels, onzinnig en onhoudbaar zou zijn. Dat zou dan de bedoeling van dit topic zijn.
Bij mijn weten ging het om het sola scriptura (en verder niet)....

quote:

rkdiak schreef op 13 november 2008 om 13:16:

De verklaring van Calvijn is iets minder 'het moet dan maar achtig' dan jij hier doet voorkomen.
Lao heeft een goede omschrijving van Calvijns standpunt in zijn artikel staan waavan ik al heb aangegeven het er helemaal mee eens te zijn.
Ik wil wel uitgebreider worden, dan moet ik hier wat quoten uit de institutie....

quote:

Het sola scriptura ad absurdum is onbijbels, onzinnig en onhoudbaar. Het is dus niet toevallig dat je geen doorgewinterde gereformeerde op dit forum kan vinden die dat wil verdedigen,

Ik kan zo een gedeelte quoten van een leerboek van twee gereformeerde godsdienstleraren op een vrijgemaakt geref. iddelbare school, die het sola scriptura verdedigen. In jouw/jullie ogen is dat het ad absurdum standpunt.
Nee, de karikatuur die jullie van het sola scriptura maken - nl 'ad absurdum' eraan te plakken, en het mij in de schoenen schuiven, daar kun je lang naar zoeken. Die is er nl idd niet.

quote:

en dat de verdediging van P&A, die niet gereformeerd is, zo weinig indruk op je maakt.
Ik heb throgrem al uitgelegd dat wat ik doe, het artikel van Lao, dat daar in het begin nog niet zoveel instaat waar jullie iets nieuws horen. Dus gewoon nog even geduld hebben.
« Laatst bewerkt op: november 13, 2008, 11:17:42 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: november 13, 2008, 11:37:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 november 2008 om 23:16:
[...]
De verklaring van Calvijn is iets minder 'het moet dan maar achtig' dan jij hier doet voorkomen.
Lao heeft een goede omschrijving van Calvijns standpunt in zijn artikel staan waavan ik al heb aangegeven het er helemaal mee eens te zijn.
Ik wil wel uitgebreider worden, dan moet ik hier wat quoten uit de institutie....
Nergens voor nodig. Ik heb de Institutie, ik weet wat Calvijn schreef hierover, en als ik behoefte heb aan toelichting en interpretatie van Calvijn, dan vraag ik die liever aan een gereformeerde, dan aan iemand die ik al te vaak door met name Cyber de oren gewassen heb zien worden.

quote:

Ik kan zo een gedeelte quoten van een leerboek van twee gereformeerde godsdienstleraren op een vrijgemaakt geref. iddelbare school, die het sola scriptura verdedigen. In jouw/jullie ogen is dat het ad absurdum standpunt.
Ik ken ook katholieke godsdienstleraren die de leer van hun eigen kerk niet kennen. Wat zegt dat?

quote:

Nee, de karikatuur die jullie van het sola scriptura maken - nl 'ad absurdum' eraan te plakken, en het mij in de schoenen schuiven, daar kun je lang naar zoeken. Die is er nl idd niet.
De karikatuur maken wij niet. Wij nemen hem wel waar.

quote:

Ik heb throgrem al uitgelegd dat wat ik doe, het artikel van Lao, dat daar in het begin nog niet zoveel instaat waar jullie iets nieuws horen. Dus gewoon nog even geduld hebben.
Ik heb de eeuwigheid de tijd.
So sue me!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: november 13, 2008, 11:49:34 pm »

quote:

[...]
Ik kan zo een gedeelte quoten van een leerboek van twee gereformeerde godsdienstleraren op een vrijgemaakt geref. iddelbare school, die het sola scriptura verdedigen.
(...)
offtopic:Brrrrr, godsdienstleraren op Gkv-scholen, brrrrr.... Volgens mij geeft mijn oude leraar er nog steeds godsdienst. En ja, die had zijn eigen studiemateriaal geschreven. Brrr...
Kan me overigens niet meer zijn specifieke standpunt mbt het sola scriptura herinneren.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: november 14, 2008, 12:14:25 am »

quote:

[...]

Sola scriptura in het extreme is in mijn ogen een karikatuur van het sola scriptura wat ik ken vanuit de NGB, van Calvijn en van vele anderen, kortom het sola scriptura van de orthodoxe christenen.
Citeer hier artikel 5 van de NGB en je hebt het sola scriptura. De NGB heeft er vast wel teksverwijzingen bijstaan; de NGB is nl gebaseerd op de bijbel.

[...]

Ik vind het toch wel een zwaktebod van jou kant dat je de Gereformeerde leer, wat je onbijbels hebt genoemd vanwege de dogma's, nu meent nodig te hebben om je punt te maken.

[...]

quote:

Ik wacht geduldig af :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: november 14, 2008, 12:35:31 am »

quote:

cyber schreef op 14 november 2008 om 00:14:
[...]

Ik vind het toch wel een zwaktebod van jou kant dat je de Gereformeerde leer, wat je onbijbels hebt genoemd vanwege de dogma's, nu meent nodig te hebben om je punt te maken.
Het enige wat ik doe is de overeenkomst wat betreft sola scriptura te laten zien bij de gereformeerde leer als wel bij mijn overtuiging: ergo: dat is allebei sola scriptura. Daarom haal ik de gereformeerde uitleg aan op dit punt van bijbelbeschouwing, die niet alleen gereformeerd is, maar orthodox protestants - om het wat breder te trekken.
Het nemen van de bijbel als Gods woord als enige bron van gezag en het zo lezen van de schrift kun je toch orthodox protestants noemen. En dat is breder dan alleen gereformeerd.

(Je doet nu net alsof ik de hele gereformeerde leer afwijs. Dat is niet het geval en heb ik ook al vaker uitgelegd.)

De artikelen in de NGB die over 'de bijbel is Gods woord' gaan, zijn identiek aan mijn overtuiging. Hier hoef ik niet mij voor in te spannen om het mee eens te zijn: ik be-aam het volmondig.

quote:

Ik wacht geduldig af :)
OK. :)
« Laatst bewerkt op: november 14, 2008, 12:36:20 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: november 14, 2008, 12:37:53 am »

quote:

elle schreef op 13 november 2008 om 23:49:
[...]

offtopic:Brrrrr, godsdienstleraren op Gkv-scholen, brrrrr.... Volgens mij geeft mijn oude leraar er nog steeds godsdienst. En ja, die had zijn eigen studiemateriaal geschreven. Brrr...
Kan me overigens niet meer zijn specifieke standpunt mbt het sola scriptura herinneren.

Een gedeelte geciteerd:

Citaat uit: De Bijbel is Gods woord - Module 1 Havo; J.H. Bollemaat; J.H. Doornbos

quote:

Hoofdstuk 3
de bijbel is Gods Woord

De artikelen 3 t/m 7 van de Nedrlandse Geloofsbelijdenis gaan over de bijbel. Ze staan aan het begin. Dat is niet5 verwonderlijk: je gelooft God immers op zijn Woord, dus vertel je eerst hoe je de bijbel ziet.

quote:

ARTIKEL 3 NGB
Het woord van God

Wij belijden dat dit woord van God niet is voortgekomen uit de wil van een mens, maar dat mensen door de Heilige Geest gedreven, van Godswege gesproken hebben zoals de apostel; Petrus zegt (2 Petr. 1: 21)
Daarna heeft God in zijn bijzondere zorg voor ons en ons behoud zijn knechten de profeten en apostelen geboden zijn geopenbaarde Woord op Schrift te stellen, en zelf heeft Hij met zijn vinger dde twee tafelen van de wet geschreven. Hierom noemen wij zulke geschriften heilige en goddelijke Schriften
Inspiratie
In 2 Tim 3: 16 staat dat de bijbel door God is geinspireerd. God neemt het initiatief. Het is Zijn Woord! Dat woord heeft Hij - door de Heilige Geest - de bijbelschrijvers als het ware in de moind gelegd. Mensen zeiden het en schreven het op, maar Gods Geest leidde hen daarin. In 1 petr. 2 staat dat de bijbelschrijvers daartoe gedreven werden door de heilige Geest. Zij spraken en schreven namens God. Het vraagt om een eerbiedige luisterhouding.

Organische inspiratie

De bijbel is het woord van God. Betekent dat nu ook dat de grondtekst een heilige taal is? Is er geschreven in een goddelijke en dus volmaakte Hebreeuwse, Aramese en Griekse taal? Kregen alle bijbelschrijvers van God een hemelse stijl? Islamieten geloven dat wel van de koran en die mag daarom ook niet vertaald worden[...]
Bij de bijbel is dat anders. Het Hebreeuws van Jesaja is heel anders dan dat van Ezra. En Petrus vindt dat Paulus soms zo schrijft dat het moeilijk te begrijpen is.
Aan de bijbel hebben een flink aantal mesne mogen schrijven. [...]
Dat God de bijbelschrijvers helemaal inschakelde wordt wel eens organische inspiratie genoemd.
God maakte gebruik van mensen met hun eigen kenmerkende sterke en zwakke punten.

Mechanische inspiratie
[...] Daarmee wordt benadrukt dat bijbelschrijvers soms niet veel meer deden dan letterlijk opschrijven wat ze hoorden. [...] Johannes die in het begin van het laatste bijbelboek van de engel zeven keer hoort: ' schrijf aan de engele van de gemeente van'...

Illuminatie
De bijbel is door de heilige Geest geinspireerd. Je kunt je afvragen of wij vandaag niet meer wordem geinspireerd. Het antwoord is nee. De bijbel is volstrekt gezaghebbend en onfeilbaar. Als gelovige menhsen vandaag iets zeggen is dat altijd ondergeschilt aan de bijbel. Tgelijk is het wel zo dat wij geleid worden door de Heilieg Geest Hij helpt ons de bijbel begrijpen. Hij wil wijsheid en inzicht geven. Wij worden 'verlicht' door de heilige Geest. Dat noemen we illuminatie, maar het betent niet dat als jij of een dominee - verlicht door de heilige Geest - onfeilbare woorden met Goddelijk gezag kan spreken.

Hoofdstuk 4
De bijbel is af
[...]
Het nieuwe testament.

Wie op de knieen ging voor Jezus Christus boog uiteraard ook voor Zijn woorden. En dat bleef zo na Zijn hemelvaaert. Waarom zou het toen veranderd zijn? Christus Zelf heeft ook opdracht gegeven Zijn woorden te bewaren. ("wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn woorden bewaren" Joh 14: 15Hij heeft ook aangegeven wie dat allereerst moetsen doen: Zijn apostelen. Hij heeft beloofd dat ze zich naukeurig zouden herinneren alles wat Hij gesproeken had (Joh. 14: 25-26) En zij hebben zich dan ook beijvers het precies door te geven aan volgende generaties. Als Petrus aan ziet komen dat hij gauw zal sterven, schrijft hij nog weer een brief om ervoor te zorgen "dat gij ook na mijn heengaan, telkens weer aan deze dingen kunt denken. Want wij zijn geen vernuftig gevonden verdichtsels nagevolgd." (2 Petr. 1: 12-16)
En als Paulus in de g3evangenis ernstig rekening houdt met de marteldood, dan vraagt hij Timoteus de 'beoeken en perkamenten" voor hem mee te nemen. Dat zullen heus niet de schriften van het OT geweest zijn; daar zal men in de gemeente van Rome wel een afschrift van gehad hebben. Kennelijk was dat zijn eigen archief - het is goed mogelijk dat hij een afschrift had gehouden van zijn eigen brieven. En daar viel kennelijk nog wat aan af te werken!
Overigens was Paulus niet de enige die belang had bij zijn eigen brieven. Er zijn dan ooik mensen die ze bar moeilijk vinden, schrijft Petrus, en vervolgens ziojn er weer 'onkundige en onstandvastige leiden' die ze tot hun eigen verderf gaan verdraaien even als de overige schriften'
Uit dat laatste zinnetje blijkt trouwens al wel dat men al tijdens Paulus' leven zijn brieven als 'schriften' beschouwde, dus als op 1 lijn staand met het O.T. (2 Petr. 3: 14-16)
Ik stop nu. Zal over artikel 5 en artikel 7 een andere keer wat quoten. :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: november 14, 2008, 09:40:30 am »

quote:

mohamed schreef op 13 november 2008 om 21:59:
[...]

Joh 7,38    
Die in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn buik vloeien.
Toont het sola scriptura ad absurdum niet aan. 'Slechts' dat de voorspellingen uit het OT uitkomen in Jezus Christus.

quote:

Joh 10,35    
Indien de wet die goden genaamd heeft, tot wie het woord Gods geschied is, en de Schrift niet kan gebroken worden;
Toont het sola scriptura ad absurdum niet aan. Enkel dat de Schrift (let op, de Schrift zoals die toentertijd was, dus met deuterocanonieke boeken en zonder NT) belangrijk is.

quote:

2 Tim 3,16    
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot weerlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
Toont het sola scriptura ad absurdum niet aan. Enkel dat de Schrift (let op, de Schrift zoals die toentertijd was, dus met deuterocanonieke boeken en zonder NT) op God geïnspireerd is.

quote:

Jak 2,8    
Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, zo doet gij wel;
Toont het sola scriptura ad absurdum niet aan. Enkel dat de Schrift (let op, de Schrift zoals die toentertijd was, dus met deuterocanonieke boeken en zonder NT) als je die volgt voor naastenliefde zorgt.

quote:

2 Petr 1,20    
Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;

Toont het sola scriptura ad absurdum niet aan. Enkel dat je je moet onderschikken aan leergezag. Op zich is het dan wel weer leuk dat je met dit citaat aankomt.

(Dat jij enkel het OT genoeg vindt zeg meer over jou dan over het sola scriptura ad absurdum.)

quote:

[...]

Jak 4,5    
Of meent gij, dat de Schrift tevergeefs zegt: De Geest, Die in ons woont, heeft Die lust tot nijdigheid?

Toont het sola scriptura ad absurdum niet aan. Enkel dat er in de Schrift (let op, de Schrift zoals die toentertijd was, dus met deuterocanonieke boeken en zonder NT) belangrijke dingen staan.

Ik heb voor het gemak even niet de moeite genomen om de context op te zoeken, zo te zien heb jij die moeite namelijk ook niet genomen. Voordat je weer reageert graag serieuze citaten en niet willekeurig knip en plak werk die je vind op zoekresultaten op 'Schrift'. Bij voorbaat dank.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: november 14, 2008, 10:12:54 am »
Modbreak:
Meta discussie en wat off-topic gedoe verwijderd. Graag on-topic verder.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: november 14, 2008, 10:18:14 am »

quote:

[...]

Toch kom ik die karikatuur maar wat te vaak tegen bij mensen die het sola scriptura ad absurdum belijden. Sterker nog, er zijn hele evangelische/charismatische gemeenten die het zo zien.

Het sola scriptura komt uit de calvinistische traditie. Dat is niet erg, maar helaas niet 'Bijbels'. De NGB is gebaseerd op een bepaalde uitleg van de Bijbel.

Ik citeer:

quote:

Artikel 5. Het gezag van de Heilige Schrift.

Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te reguleren, daarop te gronden en daarmede te bevestigen. En wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer omdat ze de Kerk aanneemt en voor zodanige houdt; maar inzonderheid omdat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten dat zij van God zijn; en dewijl zij ook het bewijs daarvan bij zichzelven hebben: aangezien de blinden zelven tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegd zijn, geschieden.
De eerste zin alleen al is ontstaan op basis van traditie, niet van een feitelijke vermelding in de Bijbel. In de Bijbel praat men namelijk helemaal niet over welke boeken er tot de Bijbel behoren.

quote:

[...]

Volgens mij waren we nog bezig te definieren wat bijbels, dan wel onbijbels is....
Ik was bezig een artikel van Lao te bekijken en daarop te reageren...
Dat kost nogal wat tijd en een beetje waardering daarvoor zou meer op z'n plek zijn dan een onderonsje van jou en diak dat je het antwoord toch niet zal krijgen omdat het onbijbels, onzinnig en onhoudbaar zou zijn. Dat zou dan de bedoeling van dit topic zijn.
Bij mijn weten ging het om het sola scriptura (en verder niet)....

Het ging over het sola scriptura ad absurdum zoals ik dat wel eens voor de kiezen krijg. Wellicht zou je de topictitel aan willen passen om dat wat duidelijker te maken.

Maar ik wacht rustig af, neem het me niet kwalijk als ik in de tussentijd wel met anderen praat over hetzelfde onderwerp.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2008, 10:18:56 am door Thorgrem »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: november 14, 2008, 11:20:33 am »
offtopic:Bollemaat ken ik niet, aan Doornbos heb ik destijds geen trauma overgehouden. Wel zie je in dit stuk tekst de onderwijsstijl terug waar ik op doel. Polemisch, met suggestieve retorische zinsneden. De tekst gaat voorbij aan mogelijke tegenargumenten van anderen, maar suggereert dat het eigen belijden (in deze tekst niet doorspekt met fatsoenlijke inhoudelijke bijbelse argumenten of andere bronnen) logisch is. Daarmee maakt het op voorhand anderssoortige opvattingen ongeloofwaardig.
Vraag is natuurlijk of je HAVO-ers kunt/moet vermoeien met eerlijk godsdientsonderwijs, of dat je idd je dogma's gewoon mag versimpelen tot hapklare brokken die makkelijk weg te slikken zijn. Maar da's een andere discussie. Mijn trauma tav GKv godsdienstonderwijs stoelt ook op het verdraaid weergeven van wat anderen geloven, en dat zie ik hier niet terug.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2008, 12:07:35 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: november 14, 2008, 11:23:25 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 november 2008 om 00:35:
[...]
Het enige wat ik doe is de overeenkomst wat betreft sola scriptura te laten zien bij de gereformeerde leer als wel bij mijn overtuiging: ergo: dat is allebei sola scriptura. Daarom haal ik de gereformeerde uitleg aan op dit punt van bijbelbeschouwing, die niet alleen gereformeerd is, maar orthodox protestants - om het wat breder te trekken.
Het nemen van de bijbel als Gods woord als enige bron van gezag en het zo lezen van de schrift kun je toch orthodox protestants noemen. En dat is breder dan alleen gereformeerd.

(Je doet nu net alsof ik de hele gereformeerde leer afwijs. Dat is niet het geval en heb ik ook al vaker uitgelegd.)

De artikelen in de NGB die over 'de bijbel is Gods woord' gaan, zijn identiek aan mijn overtuiging. Hier hoef ik niet mij voor in te spannen om het mee eens te zijn: ik be-aam het volmondig.

[...]

OK. :)

De Nederlandse Geloofsbelijdenis, een document uit 1561, en dat interpreteer en becommentarieer  je alsof het gisteren geschreven is en voor mensen van 2008 gesneden koek is.
Gereformeerden zelf vinden het moeilijk om de hoogte en de breedte en de diepte ervan te doorgronden.

Overeenkomsten tussen de NBG en de leer die jij aanhangt zijn er niet , helaas voor jou dus, als je de hele NBG goed had bestudeert dan zou geen haar op je hoofd er over denken om de NBG te gebruiken voor jou overtuiging.

Maar goed de NBG is hier geen discussie punt, en ik ben benieuwd naar je onderbouwing op het geposte stuk van Lao.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: november 14, 2008, 11:35:24 am »
Ach ja, op protestantse scholen wordt iig nog godsdienstonderwijs gegeven. Dat is al een jaar of 30 niet meen aan de orde in het gemiddelde katholieke onderwijs. Catechese aan de hand van de catechismus werd vervangen door thematische onderwerpen in de leefwereld van kinderen. Wat plat gezegd neerkwam op humanistisch onderwijs met een christelijk sausje. Zoals, je moet lief zijn voor elkaar enz enz. Bisschoppen die zichzelf buitenspel hadden gezet door de door zichzelf opgestelde documenten (waar ze later op terugkwamen, maar toen was het kwaad al geschied). En in grote getallen vrijzinnige catechese leerkrachten die er een op zijn zachts gezegd bijzonder vrijzinnige katholieke visie op nahielden. Tel daarbij op dat deze de meerderheid vormde en geen ruimte lieten voor andere meningen dan hun eigen vrijzinnige, wat dus inhield dat de rest zijn mond dichthield om maar geen trammelant te krijgen.
Kortom, hele generaties hebben inmiddels geen enkele vorm van serieuze catechese meer gehad.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2008, 11:36:25 am door Thorgrem »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: november 14, 2008, 11:58:38 am »
@ Thorgrem:

quote:

mohamed schreef op 13 november 2008 om 21:59:
Kortom, in het extreme extreme genomen heeft men uitsluitend een OT nodig, dus geen NT en al helemaal de traditio niet.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: november 14, 2008, 12:06:34 pm »

quote:

mohamed schreef op 14 november 2008 om 11:58:
@ Thorgrem:

[...]

Kortom, in het extreme extreme genomen heeft men uitsluitend een OT nodig, dus geen NT en al helemaal de traditio niet.
Dat vind jij. Ik ben wel benieuwd wat anderen hierop te zeggen hebben. :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: november 14, 2008, 01:20:27 pm »
Daar de reacties uitblijven zal ik maar even mijn eigen mening geven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik lichtelijk perplex stond door je uitspraak. Van een Christen had ik zo'n uitspraak niet verwacht, ondanks dat ik al vele absurditeiten ben tegengekomen.

Jij zegt dus dat het NT overbodige vulling is van de Bijbel. Ik kan enkel concluderen dat je dergelijke uitspraak doet om niet door de mand te vallen voor wat betreft de samenstelling van de canon. Dat kan, dat brengt echter wel enkele consequenties met zich mee als christen zijnde (en tot nu toe heb ik eigenlijk altijd aangenomen dat je een christen was). Dat brengt namelijk met zich mee dat indien het NT niet in de Bijbel opgenomen zou zijn en de traditie wordt afgewezen (zoals jij beoogd) het christendom direct na de dood van de apostelen aan zijn eind was gekomen. Met geen mogelijkheid van schriftelijke overlevering (zoals het NT, wat jij niet noodzakelijk vind) of orale overlevering (zoals traditio, wat jij afwijst) zou het evangelie van Jezus Christus simpelweg niet meer verkondigd kunnen worden.

Bijzonder standpunt neem je hiermee in. Maar het is wel kenmerkend dat je je in kronkels moet buigen om je geloof in het sola scriptura ad absurdum in stand te houden. Kronkels die je enkel verder in het drijfzand doen wegzakken.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: november 14, 2008, 01:21:42 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 14 november 2008 om 12:06:
[...]

Dat vind jij. Ik ben wel benieuwd wat anderen hierop te zeggen hebben. :)

Het heeft met wat ik vind heel weinig van doen Thorgrem, het staat geschreven.

Luk 16,31    
Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al ware het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.

Joh 5,46    
Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: november 14, 2008, 01:25:55 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 14 november 2008 om 13:20:
Kronkels die je enkel verder in het drijfzand doen wegzakken.

Ik weet niet wie degene in het drijfzand is Thorgrem, als we puur op de Schrift afgaan blijkt dat Jezus Zelf zegt dat het OT voldoende is, zie eerder genoemde verzen.

Het hele NT kan vanuit het OT geconstrueerd worden, de traditio is leuk als historisch bewijs, maar meer moet het echt niet worden!

'Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, zo doet gij wel' (Jak 2,8)

Ooit zo'n absurditeit gelezen Thorgrem? ;)
« Laatst bewerkt op: november 14, 2008, 01:37:24 pm door mohamed »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: november 14, 2008, 01:53:35 pm »

quote:

mohamed schreef op 14 november 2008 om 13:25:
[...]

Ik weet niet wie degene in het drijfzand is Thorgrem, als we puur op de Schrift afgaan blijkt dat Jezus Zelf zegt dat het OT voldoende is, zie eerder genoemde verzen.
Hoe kun je nou schriftteksten gaan gebruiken die je er in eerste instantie al overbodig vond (omdat je niet kon bewijzen dat het in de Bijbel hoorde)? Ik met zeggen dat ik me kostelijk vermaak met zulke beredeneringen.

quote:

Het hele NT kan vanuit het OT geconstrueerd worden, de traditio is leuk als historisch bewijs, maar meer moet het echt niet worden!
O, dus je hebt het toch nodig. Nou komen we uiteindelijk toch wel ergens. Grappig voor iemand die zo tegen de traditio aanschopt dat je nu moet bekennen dat het toch nut heeft. Het heeft even gekost maar nu zie je schijnbaar zelf ook de consequenties in van je eigen uitspraken.

quote:

'Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, zo doet gij wel' (Jak 2,8)

Ooit zo'n absurditeit gelezen Thorgrem? ;)
Heb je wel eens van het woord context gehoord? Waar gaat dit citaat over? Weet je wat, laat maar zitten, ik heb ernstig het gevoel dat ik mijn tijd verknoei met reageren op jou. Bedankt in ieder geval voor het humoristische gesprek.  d:)b
« Laatst bewerkt op: november 14, 2008, 01:54:27 pm door Thorgrem »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: november 14, 2008, 02:03:47 pm »

quote:

cyber schreef op 14 november 2008 om 11:23:
[...]

De Nederlandse Geloofsbelijdenis, een document uit 1561, en dat interpreteer en becommentarieer  je alsof het gisteren geschreven is en voor mensen van 2008 gesneden koek is.
Gereformeerden zelf vinden het moeilijk om de hoogte en de breedte en de diepte ervan te doorgronden.

OK. Als je zo erover praat, lijkt het alsof je het over de bijbel hebt (serieus bedoeld) De NGB geeft geen ingewikkelde taal en is in redelijk begrijpelijk nederlands geschreven voor mij dan.
Ik becommentarieer hier trouwens niets, ik citeer een Godsdienst boek van het vrijgemaakte gereformeerde onderwijs.

quote:

Overeenkomsten tussen de NBG en de leer die jij aanhangt zijn er niet , helaas voor jou dus, als je de hele NBG goed had bestudeert dan zou geen haar op je hoofd er over denken om de NBG te gebruiken voor jou overtuiging.
Ik heb de hele NGB bestudeerd ja. En als je mij goed had gelezen zie je dat ik zeg dat de NGB op het punt van de bijbelbeschouwing in artikel 3-7 precies zegt wat ik ook geloof.
Andere artikelen kan ik niet allemaal onderschrijven, een groot gedeelte wel.

quote:

Maar goed de NBG is hier geen discussie punt, en ik ben benieuwd naar je onderbouwing op het geposte stuk van Lao.
Zal zien wanneer ik daar aan toekom. Je moet er nl wel rustig voor zitten.. :)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: november 14, 2008, 08:39:17 pm »
De bijbel eindigt zo:

quote:

18 Ik verklaar tegenover een ieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.
20 Hij die van deze dingen getuigt, zegt: ‘Ja, ik kom spoedig!’
Amen. Kom, Heer Jezus!
21 De genade van onze Heer Jezus zij met u allen.
Dus niets eraan toevoegen en niets ervan afdoen. Wat mij betreft is hiermee alles gezegd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: november 14, 2008, 09:26:30 pm »

quote:

Adinomis schreef op 14 november 2008 om 20:39:
De bijbel eindigt zo:
Dus niets eraan toevoegen en niets ervan afdoen. Wat mij betreft is hiermee alles gezegd.
Dat betekent dus heel concreet dat de Bijbel voor jou óf alleen het boek Openbaringen is, óf (de eerste complete Bijbel) de Vulgaat mét de Deuterocanonieke boeken?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: november 14, 2008, 09:49:57 pm »
Modbreak:
Bericht verwijderd. Heb respect voor een andere overtuiging.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: november 14, 2008, 10:16:50 pm »

quote:

elle schreef op 14 november 2008 om 11:20:
[offtopic]Bollemaat ken ik niet, aan Doornbos heb ik destijds geen trauma overgehouden. Wel zie je in dit stuk tekst de onderwijsstijl terug waar ik op doel. Polemisch, met suggestieve retorische zinsneden. De tekst gaat voorbij aan mogelijke tegenargumenten van anderen, maar suggereert dat het eigen belijden (in deze tekst niet doorspekt met fatsoenlijke inhoudelijke bijbelse argumenten of andere bronnen) logisch is. Daarmee maakt het op voorhand anderssoortige opvattingen ongeloofwaardig.
Er zit wel een liueratuuropgave bij en bijbelteksten. Ik heb natuurlijk niet alles overgetypt. :)

quote:

Vraag is natuurlijk of je HAVO-ers kunt/moet vermoeien met eerlijk godsdientsonderwijs, of dat je idd je dogma's gewoon mag versimpelen tot hapklare brokken die makkelijk weg te slikken zijn. Maar da's een andere discussie. Mijn trauma tav GKv godsdienstonderwijs stoelt ook op het verdraaid weergeven van wat anderen geloven, en dat zie ik hier niet terug.
[/quote]
Ze hebben ook een katern over: Evangelisch of gereformeerd. Als ik dat lees denk ik dat die titel niet klopt, ze hebben het meer over (extreem) charismatischen.....
Dat is idd geheel vanuit hun perspectief geschreven.
Met dat katern ben ik het niet eens, maar je kunt er wel heel goed de gereformeerde overtuiging uit halen.
Zo ook met dat katern: de bijbel is Gods Woord. De gereformeerde overtuiging van dat onderwerp ben ik het dan wel weer mee eens. :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: november 15, 2008, 07:44:45 am »

quote:

Laodicea schreef op 14 november 2008 om 21:26:
[...]

Dat betekent dus heel concreet dat de Bijbel voor jou óf alleen het boek Openbaringen is, óf (de eerste complete Bijbel) de Vulgaat mét de Deuterocanonieke boeken?
Ik vind het wonderbaarlijk dat sommige mensen zo weinig besef hebben van het ontstaan van de Bijbel, en basale feiten niet weten van een boek wat ze zo belangrijk vinden.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: november 15, 2008, 10:04:58 am »

quote:

Thorgrem schreef op 15 november 2008 om 07:44:
[...]

Ik vind het wonderbaarlijk dat sommige mensen zo weinig besef hebben van het ontstaan van de Bijbel, en basale feiten niet weten van een boek wat ze zo belangrijk vinden.
Dat is zeker wonderbaarlijk, maar beoordeel een boek niet op de kaft, want dan krijg je ook vreemde dogma's! :D

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: november 15, 2008, 11:22:35 am »

quote:

Thorgrem schreef op 15 november 2008 om 07:44:
[...]

Het is me niet duidelijk of deze opmerking voor mij bestemd was. Mijn besef van het ontstaan van de bijbel gaat verder dan Vulgaat of Septuaginta. Het diepste ontstaan van de bijbel vormen de gedachten van God die Hij aan ons duidelijk heeft willen maken. Het kan heel goed zijn dat het laatste bijbelvers van de bijbel alleen betrekking heeft op het boek Openbaring. Maar wat God daar, door inspiratie van de Heilige Geest zegt, mogen we toepassen op alles wat Hij heeft gezegd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: november 15, 2008, 11:56:11 am »

quote:

Adinomis schreef op 15 november 2008 om 11:22:
[...]

Het is me niet duidelijk of deze opmerking voor mij bestemd was. Mijn besef van het ontstaan van de bijbel gaat verder dan Vulgaat of Septuaginta. Het diepste ontstaan van de bijbel vormen de gedachten van God die Hij aan ons duidelijk heeft willen maken. Het kan heel goed zijn dat het laatste bijbelvers van de bijbel alleen betrekking heeft op het boek Openbaring. Maar wat God daar, door inspiratie van de Heilige Geest zegt, mogen we toepassen op alles wat Hij heeft gezegd.
Alles?
So sue me!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: november 15, 2008, 01:09:48 pm »

quote:

Ja, alles wat door het geïnspireerde Woord van God tot ons komt.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: november 15, 2008, 01:11:41 pm »

quote:

Adinomis schreef op 15 november 2008 om 13:09:
[...]

Ja, alles wat door het geïnspireerde Woord van God tot ons komt.
Oh, vertel, en wat is dan precies het geïnspireerde Woord van God?
So sue me!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: november 15, 2008, 02:54:28 pm »

quote:

rkdiak schreef op 15 november 2008 om 13:11:
[...]

Oh, vertel, en wat is dan precies het geïnspireerde Woord van God?

Dat moet je aan God zelf vragen. Als je een definitie daarvan wilt hebben zul je in je studiemateriaal moeten duiken. Ik weet dat je die vraag aan mij niet stelt omdat je ermee worstelt.

Ps 119:105 Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: november 15, 2008, 03:05:27 pm »

quote:

Adinomis schreef op 15 november 2008 om 14:54:
[...]

Dat moet je aan God zelf vragen. Als je een definitie daarvan wilt hebben zul je in je studiemateriaal moeten duiken. Ik weet dat je die vraag aan mij niet stelt omdat je ermee worstelt.

Ps 119:105 Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
Nee, ik stel die vraag omdat je stelling vanaf het begin onhoudbaar is. En nu je dat zelf merkt, weiger je verder te antwoorden. Daarmee is je antwoord gegeven.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: november 15, 2008, 04:47:08 pm »

quote:

mohamed schreef op 15 november 2008 om 10:04:
[...]

Dat is zeker wonderbaarlijk, maar beoordeel een boek niet op de kaft, want dan krijg je ook vreemde dogma's! :D
Schijnbaar zijn dogma's toch ergens goed voor. Jij bent daarin het levende bewijs die mij dat doet inzien. :)
« Laatst bewerkt op: november 15, 2008, 04:47:19 pm door Thorgrem »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: november 15, 2008, 05:04:35 pm »

quote:

rkdiak schreef op 15 november 2008 om 15:05:
[...]
Nee, ik stel die vraag omdat je stelling vanaf het begin onhoudbaar is. En nu je dat zelf merkt, weiger je verder te antwoorden. Daarmee is je antwoord gegeven.

Welke stelling van mij is dat dan? Het gaat niet om stellingen en definities. Het gaat om wat je gelooft. Het geloof kun je niet met zorgvuldig geformuleerde stellingen in kaart brengen. Het is een zaak van het hart en van aanvaarden. En dan gaat het niet om een boek als zodanig, maar om de "software" die het bevat.
Ik voor mij geloof dat God in Zijn Woord tot me spreekt en dat Zijn Woord tot leven gekomen is in Jezus. Daarom houd ik vast aan dat Woord. Het is dus mijn Houvast! Ik ervaar dat als een liefdevolle zegen die mijn leven zin geeft.

Wat we hier doen is elkaar op woorden vangen, een soort kat en muis spelletje. Ik stop daarmee.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2008, 05:05:13 pm door Adinomis »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: november 16, 2008, 12:50:20 am »

quote:

Laodicea schreef op 09 november 2008 om 17:36:
Paradosis (Traditio)

Het belangrijkste Griekse woord dat voor overlevering wordt gebruikt in het NT is 'paradosis'. Het wordt vier keer gebruikt om de Christelijke Traditio aan te duiden:

1 Kor. 11:2 Ik vind het prijzenswaardig dat u in alle omstandigheden aan mij blijft denken en u houdt aan de overleveringen die ik u heb doorgegeven.

Wat overgeleverd, verteld is door Paulus aan de Korintiers....
Dat gaat hij dan ook nog even uitleggen in het vervolgstukje..... En zo hebben we dat ook in onze bijbel gekregen. De onderwerpen waar Paulus het met hen over had gehad waren hier de positie van man en vrouw en het Avondmaal.

quote:

Kol. 2:8 Let op, dat niemand u meesleept door holle en misleidende ideeën die steunen op menselijke tradities, op de machten van de wereld, en niet op Christus.
NBG: 8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus,

Duidelijk dat menselijke overlevering niets met Christus te maken heeft.

quote:

'Paradosis' betekend zoveel als iets dat doorgegeven, danwel overgelevert wordt. Deze overlevering kan slecht zijn (Mat. 15:2, Kol 2:8), tegen de wil van God (Mar. 7:8), of juist geheel goed (1 Kor. 11:2). Dit onderscheid dient men wel steeds in de gaten te houden als men over de Traditio debateert.

Wat voor overlevering is het? Als het overlevering is die van God komt door de apsotelen, in de tijd dat de bijbel ontstond, is er geen vuiltje aan de lucht.
Veel van wat de apostelen vertelden, 'overleverden' aan de gelovigen, is in de bijbel terecht gekomen. Zij spraken woorden van God en de mensen uit die tijd konden nog niet om de hoek een bijbel halen in de winkel ofzo. Ze waren voor woord van God afhankelijk van brieven die overgeschreven werden en van de apostelen die kwamen om te prediken. En die prediking was de overlevering - wat doorgegeven werd......
Dit zie je ook in de tekst die je hieronder aanhaalt:

quote:

2 Tess. 2:15 Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift.

2 Tess 3:6 Broeders en zusters, op gezag van onze Heer Jezus Christus dragen wij u op u niet in te laten met broeders of zusters die hun werk verwaarlozen en niet leven volgens de traditie die wij hebben doorgegeven.

De Traditio in de Bijbel kan mondeling of geschreven zijn overgebracht. Het impliceert dat de schrijver (in dit geval St. Paulus) hier niet zijn eigen gezichtspunten overbrengt, maar een boodschap die van een ander afkomstig is (zie bijv. 1 Kor. 11:23). Het belang van de Traditio zit 'm niet in de vorm, maar in de inhoud.

Een open deur. :) Alleen is het natuurlijk zo dat wij hier en nu, niet veel hebben aan de traditio van Paulus die hij heeft gepredikt en die niet in de bijbel terecht is gekomen. Wat God nodig vond voor ons om te weten, staat er echter wel in.
Dat lees je mbt de evangelien in Johannes 20 en ook de brieven  Daarom is het voor ons nuttig om de overleveringen te zien als: wat Paulus allemaal heeft gepredikt, maar een 'selectie' van zijn onderwijs is in onze bijbel terechtgekomen.
Wat opgeschreven is, is dezelfde boodschap....

quote:

Woord van God/Woord van de Heer

De aanduidingen 'Woord van God' of 'Woord van de Heer' refereren in Handelingen en in de Brieven bijna altijd aan mondelinge prediking, niet aan de H. Schrift.

Als Petrus het woord van de Heer predikt, is dat natuurlijk mondeling uitgesproken, maar daarna door Lucas opgeschreven en zo het geschreven woord geworden. Met elkaar in overeenstemming.
Als Paulus schrijft in zijn brieven: Dit zeg ik u met een woord van de Heer.... , of: Ik deel u een geheimenis mede...en dan komt er wat, dan is dat op dat moment opgeschreven en niet alleen mondeling aan Paulus gegeven, maar ook opgeschreven voor de eerste lezers en voor ons.

quote:

Het Griekse woord wat gebruikt wordt is 'logos', dezelfde titel als die voor Jezus wordt gebruikt in Joh. 1:1. Op een bepaalde manier geldt dit ook voor de gehele Bijbel, zij bevat het Woord van God. Veel Protestanten echter, denken bij elke keer dat ze 'woord' tegenkomen in de Bijbel, dat dit persé het geschreven woord is, maar een beetje common-sense denken leert ons al dat zelfs in het Nederlands 'woord' niet alleen het geschreven woord betreft. In de H. Schrift is dit zelfs veelal niet het geval. De meeste verhalen die men in de H. Schrift aantreft, zijn eerst mondeling verkondigd alvorens ze zijn opgeschreven.

Mozes sprak van aangezicht tot aangezicht met God.
Verder moesten de profeten ook opschrijven wat God hen vertelde. Dus weet ik zo niet of je bewering klopt.

quote:

Aldus is de mondelinge component niet weg te denken uit het Christendom.
En? Zogauw het OT op schrift staat, is dat het woord van God. En wat er misschien allemaal nog meer is gezegd, is niet in dat OT - of later het NT terecht gekomen en is voor ons in deze tijd niet meer relevant als 'woord van God'.

quote:

Traditio volgens Jezus Christus en St. Paulus

Kol. 2:8 (zie boven) wordt vaak door Evangelischen van de fundamentalistische soort, aangehaald om zowel filosofie als de Traditio te veroordelen, maar dit vers ondersteunt geen van beide posities. St. Paulus contrasteert hier de tradities en filosofiëen van mensen i.t.t. die [en wat dan... er staat niet die, er staat niet:] van [ maar alleen:] Jezus Christus, hij veroordeelt deze zaken dus niet naar hun essentie, maar naar hun gecorrumpeerde verschijningsvorm.
(Vet/cursief van mij P&A)
Vanuit deze tekst kun je dat niet halen m.i.
Even weer gequote:

quote:

8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus,

Hier wordt alleen maar tegenover elkaar gesteld:
 in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten <-> in overeenstemming met Christus, (volgens de grondtekst staat het er zo)

Er wordt niet gesteld: de menselijke overleveringen <-> overleveringen van Christus.

quote:

We hebben hierboven immers gezien dat St. Paulus hetzelfde woord drie keer op positieve wijze gebruikt. Op dezelfde wijze gebruikt Jezus het woord 'paradosis' om de gecorrumpeerde menselijke tradities van de Farizeëen te veroordelen (Mat. 15:3, 6; Mar. 7:8-9, 13), dus niet de Apostolische Traditio an sich, want anders zou dat een tegenspraak met St. Paulus opleveren, net zoals dat een tegenspraak met Zijn eigen Bergrede zou opleveren. Ook is het goed om op te merken dat Jezus hier termen gebruikt als 'uw traditie', of 'tradities van mensen', net zoals St. Paulus dat doet in Kol. 2:8. Als hij echter over de Apostolische Traditio spreekt, dan verbind hij geen enkele kwalificaties aan dat woord.

Dat is m.i. een open deur. :)
Een apostel was persoonlijk door de Heer geroepen/gezonden en in de tijd dat de bijbel nog vorm moest krijgen qua NT, was er gewoon gezaghebbende prediking van de Apostelen. Hoe moesten de gelovigen anders onderwijs ontvangen? En die prediking kwam ook (niet allemaal natuurlijk) in de bijbel terecht (brieven bv)
Met het voltooien van het NT (de boeken die de gelovigen al erkenden als gezaghebbend) was er gezaghebbend woord. In 2 Petrus haalt Petrus brieven van paulus aan en stelt die gelijk met de 'overige Schriften'- met het OT dus.
Na het overlijden van de Apostelen zou het anders ook een lastige kwestie worden om onderwijs te ontvangen zonder NT.

Efeze 2: 20 zegt het:
gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is.
De leer van de apostelen (NT) en de profeten (OT) vormen met Jezus als de hoeksteen het fundament van de gemeente, het huis Gods.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: november 16, 2008, 01:50:05 pm »
Modbreak:
We beschuldigen andere kerken niet van opzettelijke verdraaing om het eigen gelijk te halen. We blijven respect houden voor elkaars overtuiging en elkaars geloofsgemeenschap. Enkele berichten (en een reactie daarop) verwijderd.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2008, 03:09:01 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: november 16, 2008, 04:16:00 pm »

quote:

Paradidomi 'overbrengen, doorgeven'

Een woord dat taaltechnisch verwant is aan paradosis, is paradidomi, en het wordt minstens zeven keer gebruikt i.v.m. de Traditio:

Luc. 1:1-2 Nadat reeds velen zich tot taak hebben gesteld om een verslag te schrijven over de gebeurtenissen die zich in ons midden hebben voltrokken,  en die ons zijn overgeleverd door degenen die vanaf het begin ooggetuigen zijn geweest en dienaren van het Woord zijn geworden

St. Lucas vertelt ons hier dat de tradities die hier overgeleverd zijn, geen fabels, mythen of legenden zijn, maar betrouwbare ooggetuigenverslagen, hier hebben we dan ook een melding van zowel mondelinge als schriftelijke bronnen, waarbij de eerste predominant lijken.
Duidelijk dat de discipelen niet met een notitieboekje hebben rondgelopen toen Jezus op aarde rondwandelde; de evangelien zijn van iets latere datum.

quote:

1 Kor. 11:23 Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood (zie ook 1 Kor. 11:2 en Rom. 6:17)
1 Kor. 15:3 Het belangrijkste dat ik u heb doorgegeven, heb ik op mijn beurt ook weer ontvangen: dat Christus voor onze zonden is gestorven, zoals in de Schriften staat
Het is opvallend hoe vooral in dit laatste vers de H. Traditio en de H. Schrift in elkaar overvloeien als twee bronnen van één openbaring,

Goed in het oog houden wat je hier zegt. Heilige overlevering is hier:
23 Want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen, wat ik u weder overgegeven heb,.
Paulus heeft alles van de Heer Zelf ontvangen, hij heeft geheimenissen gehoord om te openbaren aan de gelovigen, hij heeft woorden gehoord die een mens niet geoorloofd zijn uit te spreken..... Paulus was een apostel geroepen door de Heer zelf en God heeft veel met hem gesproken.

quote:

..............   net zoals dat nu nog het geval is in de katholieke leer. De authentieke Apostolische Traditio spreekt de H. Schrift nooit tegen,
Ik heb eerder in dit artikel een voorbeeldje gebruikt om te laten zien dat in protestantse ogen het dogma: Maria onbevlekt ontvangen niet uit de bijbel komt en tegen het tekstwoord dat ieder mens in zonde ontvangen en geboren is, ingaat.

quote:

maar zet haar juist in de goede context,
Daar zijn we het dan niet over eens. :) Als de context van de bijbel is: Ieder mens in zonde ontvangen en geboren, kan daar niet een uitzondering op zijn dan alleen wanneer dat uitdrukkelijk wordt vermeld zoals het gebeurt bij de aankondiging van de geboorte van Jezus.

quote:

complementeert het en breidt het uit.
Het woord dat ons als evangelie verkondigd is, in de evangeliën en de brieven van de apostelen is genoeg om ons alles bij te brengen wat nodig is.

quote:

2 Pet. 2:21 Het was beter voor hen geweest de weg van de rechtvaardigheid nooit gekend te hebben dan die weg wel te kennen, en zich vervolgens af te wenden van het heilige gebod dat hun is overgeleverd.

Ze hebben het heilige gebod horen prediken, het is hun doorgegeven. Kan zowel mondeling gebeurd zijn wat in die tijd veel gebeurde vanwege het nog niet compleet zijn van de bijbel, als wel door de al aanwezige brieven.....

Ik zie niet in waarom dit tekstgedeelte een lans zou breken voor de Traditio die het schriftwoord juist in de goede context zet, (waarom zou dat nodig zijn?), het complementeert (het volledig maakt?) en breidt het uit (er wat bij doet.)....
Wat geschreven staat, is een uitkristallisering van wat de apostelen al mondeling predikten. Een mondelinge overlevering die daar nog wat aan toe voegt en het uitbreidt? Dat zou dan als een aanhangsel nog weer door Paulus of Petrus aan de bijbel moeten worden toegevoegd (en daarmee weer op schrift komen in de bijbel zelf.) Er wordt niet gesproken in de bijbel van een nagekomen overleverinbg die toch maar even op schrift is gesteld omdat het niet verloren mocht gaan. (als dit idd zo was, staan die overleveringen toch al gewoon in de bijbel) en die overleveringen - als ze mondeling waren gebleven, zijn na 2000 jaar niet meer te achterhalen. Dat is ook de reden dat God Zijn Woord liet opschrijven.
Mondelinge overlevering is niet meer nodig op het moment dat je schriftelijke overlevering hebt. :)
De Schriftelijke overlevering (boeken van het NT) lijkt hier dan onvolledig en niet uitgebreid genoeg te zijn, en zou nog wel in de juiste context geplaatst moeten worden....

quote:

Jud. 3 Geliefde broeders en zusters, het was mijn vaste voornemen u te schrijven over de redding van ons allen, maar ik zie mij nu genoodzaakt u in deze brief op te roepen om te strijden voor het geloof dat voor eens en altijd aan de heiligen is overgeleverd
Voor eens en altijd overgeleverd sluit m.i. uit dat er nog wat bij komt. Het is voltooide tijd.

quote:

Paralambano 'ontvangen'

Het woord Paralambano, dat ontvangen betekent, komt ook minstens zeven keer voor m.b.t. de Traditio. Aldus zijn er drie gerelateerde concepten; de Traditie, of overlevering die gegeven is, en handelingen zoals het overleveren en het ontvangen van de Traditio:

1 Kor. 15:1-2 Broeders en zusters, ik wijs u nog eens op het evangelie dat ik u heb verkondigd, dat u hebt aanvaard, waarop u gegrondvest bent  en waardoor u ook gered wordt, tenminste als u zich houdt aan de bewoordingen waarin ik het u verkondigd heb; anders zou u het geloof zonder nadenken hebben aanvaard.

Zie ook hoe hij hier refereert aan het onthouden; de kern van dit vers gaat over een mondeling verkondigt evangelie en overlevering dat wordt bewaard middels het herinneren.
De prediking van Paulus moeten ze als het Woord van God in hun hart bewaren en het weer in herinnering roepen, er weer over nadenken. Zoals in het OT staat dat we 'uw wet bij dag en nacht overpeinzen'.

quote:

Galaten 1:9, 12 Wat wij vroeger hebben gezegd zeg ik nu opnieuw: als iemand u een ander evangelie verkondigt dan u ontvangen hebt: hij zij vervloekt!
...Want ook ik heb het niet van een mens ontvangen of geleerd, maar door een openbaring van Jezus Christus.

Dit klinkt trouwens redelijk hetzelfde als de anathema's die werden verkondigt op het concilie van Trente, die voor menig Protestant zo aanstootgevend zijn. Hier ziet men hoe St. Paulus een duidelijk onderscheid aanbrengt tussen de 'tradities van mensen' en de echte Traditio die van God komt. Deze Traditio is degene van wie de Kerk al twintig eeuwen de hoeder is. De volgende passage bevestigt dit:

1 Tes. 2:13 En daarom danken wij God dan ook zonder ophouden, omdat u het woord van God, dat u van ons te horen kreeg, hebt ontvangen en het hebt aanvaard; niet als een woord van mensen, maar als wat het inderdaad is: het woord van God zelf, dat ook werkzaam blijft in u die gelooft.

Alles wat ze in die tijd ontvingen is volgens de schrijver van dit stuk 'Traditio' waarvan de kerk al 20 eeuwen de hoeder is?
De RK Kerk is m.i. hoeder van een Traditio die komt na de bijbelse tijd.
Want: De Traditio in de tijd van het NT, is wat de mondelinge betreft, niet meer bekend, wat wel bekend is van de mondelinge overlevering is op schrift gesteld - de geïnspireerde schriftelijke overlevering van die tijd is ons bekend als NT.

Hier in deze tekst gaat het nl over de apostelen die het evangelie hebben verkondigd in Thessaloniki. Dat ontvingen ze als het woord van God. Het was ook het woord van God wat de apostelen spraken. Dat woord hebben ze later ook nog op Schrift gezet.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2008, 09:37:47 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: november 17, 2008, 10:23:53 am »

quote:

Traditio, evangelie en Woord van God zijn synoniem

Het moge nu overduidelijk zijn dat alle voorgaande data uit de H. Schrift laat zien dat de termen 'Traditio' of 'overlevering', 'evangelie'  'Woord van God' en soortgelijke termen in essentie als synoniemen worden gebruikt. Allen zijn over het algemeen mondeling en er wordt aan gerefereerd als zijnde ovegeleverd en ontvangen:

1 Kor. 11:2 ...en dat u zich houdt aan de overleveringen die ik u heb doorgegeven.

2 Tes 2:15 ...houd u aan de overleveringen waarin u door ons, mondeling dan wel schriftelijk, bent onderwezen.

2 Tes. 3:6 ...volgens de overlevering die u van ons hebt ontvangen.

1 Kor 15:1 ...het evangelie dat ik u heb verkondigd...

Gal. 1:9 ...een ander evangelie verkondigt dan u ontvangen hebt...

1 Tes. 2:9 ...Wij hebben u het evangelie van God verkondigd...

Hand. 8:14 ...dat Samaria het woord van God had aanvaard...

1 Tes 2:13 ...omdat u het woord van God, dat u van ons te horen kreeg, hebt ontvangen en het hebt aanvaard...

2 Pet. 2:21 ...het heilige, overgeleverde gebod...

Jud. 3 ...het geloof dat eens en voorgoed aan de heiligen werd overgeleverd...

Alleen al in St. Paulus' brieven aan de Tessalonicenzen zien we dat drie van de bovenstaande termen onderling inwisselbaar worden gebruikt. Het is in ieder geval duidelijk dat de term 'Traditio' of 'Overlevering' geen Bijbelsvreemde uitdrukking is vooral bij St. Paulus.
Dat is ook niet vreemd. Alleen moeten we wel in het oog houden over wat voor overlevering we het hebben. :)
We hebben het over de woorden van God die Hij gesproken heeft bv tegen Paulus en die hij mondeling (en op het moment dat je er over leest in bovenstaande teksten ook schriftelijk) aan ons heeft doorgegeven.
Een mondelinge overlevering kunnen we in de aard der zaak nl niet meer achterhalen na 2000 jaar.
De logische conclusie is dat we aangewezen zijn uitsluitend op de geïnspireerde schriftelijke overlevering : het NT.
Zoals ik al eerder aangaf, stelt Petrus de brieven van Paulus op dezelfde lijn als het OT:

quote:

2 Petrus 3
15 en houdt de lankmoedigheid van onze Here voor zaligheid, zoals ook onze geliefde broeder Paulus naar de hem gegeven wijsheid u geschreven heeft, 16 evenals in alle brieven, wanneer hij over deze dingen spreekt. Daarin is een en ander moeilijk te verstaan, wat de onkundige en onstandvastige lieden tot hun eigen verderf verdraaien, evenals trouwens de overige schriften.
En de tekst uit Judas geeft aan dat het geloof eens en voor altijd overgeleverd is; er komen geen nieuwe dingen bij die nog weer moeten toevoegen aan ons geloof.

quote:

'Traditio' of 'Overlevering' geen Bijbelsvreemde uitdrukking is vooral bij St. Paulus.
 Als men zou willen volhouden dat dit wel het geval is, dan geldt dit ook voor termen als 'evangelie' en 'woord van God'.
Het is niet het geval maar de traditio is wel begrensd: in de tijd van Paulus gaf hij het woord van God door als apostel, zowel mondeling als schriftelijk.

quote:

Zo bezien is de aangebrachte dichotomie tussen Bijbel en Traditio zelf onBijbels, en in essentie een 'traditie van mensen'.
Dit is een conclusie die ik niet kan delen omdat evangelie, woord van God en mondelinge traditio in bijbelse tijd wel hetzelfde is (maar daar hebben we niet veel aan want mondelinge overlevering weten we gewoon niet meer na 2000 jaar), we hebben nu echter alleen de bijbel over omdat de mondelinge overlevering die God voor ons relevant vond, op schrift is gesteld.
Ergo: we houden alleen geïnspireerde schriftelijke overlevering over.  

quote:

Mondelinge Traditio volgens St. Paulus

In zijn twee brieven aan Timotheus plaatst St. Paulus een paar fascinerende opmerkingen over het belang van mondelinge Overlevering:

2 Tim. 1:13-14 Neem als richtsnoer de heilzame woorden die je van mij hebt gehoord, houd vast aan het geloof en aan de liefde die in Christus Jezus zijn. Bewaar door de heilige Geest, die in ons woont, het goede dat je is toevertrouwd.

2 Tim. 2:2 En wat u van mij in het bijzijn van vele getuigen hebt gehoord, geef dat door aan betrouwbare mensen, bekwaam om op hun beurt anderen te onderrichten.

St. Paulus zegt dat Timotheus niet alleen de mondelinge boodschap die hij heeft ontvangen als richtsnoer moet gebruiken, maar ook anderen op diezelfde wijze moet onderrichten. De katholieke Kerk doet precies hetzelfde met de geloofsschat, of leringen der Apostelen (Hand. 2:42).
Als het goed is geven we allemaal het woord van God door aan anderen. We mogen het niet voor onszelf houden..... In handelingen 2 was het zelfs nog zo dat er alleen mondeling apostolisch onderwijs was. Nu hebben we het ook op schrift. Als je dat doorgeeft, is dat ook mondeling of schriftelijk. In een geprek zal het mondeling zijn. OK. Maar niet: - in een bepaalde context zettend dan de context van de mondelinge overlevering van Paulus zelf, - het hoeft niet gecomplementeerd of uitgebreid te worden. Het is zelfs niet toegstaan er iets aan toe te voegen. Daar wordt het nl een andere evangelie van. En we mogen niets aannemen dat afwijkt van wat Paulus ons rechtreeks van God als evangelie heeft gebracht. Paulus schrijft in Galaten 1: 8 dat het evangelie zo gebracht moet worden als hij het hen heeft verkondigd - dit kan zowel mondeling als schriftelijk zijn gebeurd, maar mag en kan elkaar niet tegenspreken.
De toets is hiermee de schriftelijke verkondiging die wij hebben in het NT. De mondelinge overlevering van Paulus hebben we nl niet meer. :)

In de tijd van Timoteus, was die overlevering die hij had ontvangen, het woord van God. Dat mag hij doorgeven en zichzelf niet te jong vinden daarvoor.
Verder kreeg Timotheus 2 brieven van Paulus en is het duidelijk dat hij daarmee ook de schriftelijke overlevering mocht doorgeven. Zelfs tot in deze tijd. :)

(even weer tot zover)
« Laatst bewerkt op: november 17, 2008, 10:25:59 am door Priscilla en Aquila »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: november 17, 2008, 01:39:53 pm »
Dit is dus het complete antwoord waar ik wel op mag reageren? Ik vraag het voor de zekerheid maar even.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: november 17, 2008, 02:29:07 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 17 november 2008 om 13:39:
Dit is dus het complete antwoord waar ik wel op mag reageren? Ik vraag het voor de zekerheid maar even.

Het artikel is nog niet af. :) Het was heel lang en er komt dus nog wat achteraan. Maar je mag best alwel reageren. Als we dan alles nog maar uit elkaar kunnen houden en de onderwerpen niet teveel door elkaar gaan lopen...... Dan kan het allemaal wat lastig worden om te reageren, je ziet dan daardoor wel eens wat over het hoofd.
Ik wilde net beginnen met het vervolg stuk.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: november 17, 2008, 02:42:24 pm »
Prima, dan wacht ik rustig af tot het moment dat je het sola scriptura ad absurdum gaat onderbouwen vanuit de Bijbel.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: november 17, 2008, 03:22:49 pm »
Ik heb het over het sola scriptura zoals ik ervan overtuigd ben.
Ik ben nu wel bezig dat te doen aan de hand van een artikel. Het onderwerp van het artikel is Bijbel en de Traditio en de verschillende kijk die protestanten en kathlieken daarop hebben. Wat ik allemaal ten berde breng, ligt dus aan wat er in het artikel naar voren komt. Daar reageer ik op.
« Laatst bewerkt op: november 17, 2008, 10:38:50 pm door Priscilla en Aquila »