quote:
Ja, dat is wel zo, anders had ik het natuurlijk niet gezegd.
quote:
In hoeverre werden de RK beinvloed door bijv. Billy Graham, en andere rel. leiders?
Aangezien Graham (de man zegt mij helemaal niets, heb het op moeten zoeken op wikipedia, dat zegt al genoeg) in 1918 geboren is kan hij simpelweg niet invloed gehad hebben op veruit de meeste katholieken. Wellicht dat de katholieke charismatische vernieuwing wat mee heeft gekregen van deze man, maar daar blijft het dan ook wel bij.
Neem bijvoorbeeld de Ordo Carmelitarum (oftewel, de Karmelieten). Sterk verbonden met de profeet Elia en ze hebben hun officiële leefregel gekregen van patriarch Albertus van Jeruzalem ergens in begin dertiende eeuw. Deze mystiek georiënteerde orde is echt niet beïnvloed door ene Graham. En zo is er vrij weinig geïnspireerd door Graham en andere schijnbaar rel. leiders.
quote:
Het riekt naar zelf-tevredenhied!
We mogen bijzonder verheugd zijn dat God ons de vele orden heeft gegeven en sturing heeft gegeven opdat iedere katholiek zich kan verdiepen in wat hem of haar aanspreekt. Het brengt zoveel mystieke rijkdom met zich mee dat ik van mijn levensdagen niet uitgekeken kan raken. Laat staan dat ik alles kan lezen of volgen. Ik ben inmiddels al ruim een jaar bezig met verdieping in de mystieke ruimte van de Karmel, en ik heb slechts de oppervlakte geraakt nu.
quote:
Ikzelf hou erg veel van de RK kerk, en heb als protestant op vele missies gewerkt in Afrika;
wat ik wel bespeurde is dat actieve leden hoofdzakelijk oud zijn en vrouw;
Dat zie ik ook wel in mijn eigen parochie. Prachtig dat de oudere mensen met hun wijsheid de jongere generatie willen voorgaan en een structuur voor de jongeren neerzetten opdat de jongeren later zelf met hopelijk net zoveel wijsheid de blijde boodschap kunnen doorgeven aan de volgende generatie. En wat een zegen dat de Kerk zoveel toegewijde vrouwen heeft die hun kwaliteiten willen benutten ter glorie van God en de Kerk. Ik als jong persoon en man kan enkel respect opbrengen voor de weg die deze mensen in dienstbaarheid afleggen, ooit hoop ik in hun schaduw te mogen staan. En toch zie ik ook wel mannen van middelbare leeftijd die ook hun kwaliteiten in dienstbaarheid van de parochie stellen, als lector of voor bestuurlijke taken binnen de parochie. Ik heb hier de notulen van het liturgisch beraad liggen en dat zijn toch voornamelijk mannen van middelbare leeftijd.
Of wat te denken van mannen van jonge of middelbare leeftijd die geroepen zijn tot het religieuze leven als diaken of priester.
Maar het kan best zo zijn dat de meest actieve leden oud of vrouw zijn. Bekend van onze parochie is dat het merendeel van de vrijwilligers vrouw is. Elke vrijwilliger is een zegen, laten we deze koesteren.
Overigens zijn oudere mensen voor mij altijd de grootste inspiratie geweest. Maar ook deze oudere mensen waren ooit eens jong en toen hebben ze geleerd van hun oudere voorbeelden. Oude mensen zijn over het algemeen wijzer, hebben meer levenservaring en kennen de klappen van de zweep, kennen de vuilkuilen. Het is niet voor niets dat ik als volwassen leerkracht voor een groep met kinderen sta. Ik ben ouder en wijzer dan de kinderen, sta ver boven hun niveau. Kinderen kunnen elkaar heel veel leren maar zullen zonder oudere wijzere man/vrouw die het voortouw neemt nooit een bepaald niveau overstijgen. Deze oudere man/vrouw is een voorbeeld figuur net zoals een vader en een moeder een voorbeeldfiguur voor kinderen zijn. Als kinderen aan elkaar een voorbeeldfiguur nemen dan zien we afglijdend groepsgedrag zoals bij hangjongeren. Tevens is bekend dat van oudere mensen de hersens anders werken, er kan meer empathie worden opgebracht en verbanden kan een oud persoon veel beter doorzien. Beter koppelingen maken.
quote:
God wenst vooral jonge mensen voor zijn Koninkrijk, omdat jonge mensen de energie hebben om echt iets te doen voor zo`n nieuwe wereld gericht op God!?
Dat is jouw mening en eerlijk gezegd vind ik het een grove belediging. Maar goed, welke kerk ben je lid van? Dan weet ik gelijk waar mensen afgeschreven worden zodra ze oud zijn. Dat beloofd overigens nog wat voor zieke mensen. Hebben jullie soms een soort systeem met ünter en über menschen?
In de katholieke kerk is in ieder geval iedereen waardevol, en mag iedereen er zijn hoe oud ziek of vrouwelijk dan ook. En een ieder mag zijn of haar kwaliteiten inzetten ter eer en glorie van God. En ik weet zeker dat dat in de PKN en GKV net zo zal zijn en dat elke vrijwilliger gewaardeerd wordt.