Auteur Topic: Profetie uit Maleachi 1:11 (protestantse visie)  (gelezen 4084 keer)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Profetie uit Maleachi 1:11 (protestantse visie)
« Gepost op: november 16, 2008, 10:17:48 am »
Maleachi 1:11

Want van waar de zon opkomt tot waar zij ondergaat, is mijn naam groot onder de volken, allerwege wordt mijn naam reukwerk gebracht en een rein spijsoffer, want groot is mijn naam onder de volken, zegt de HERE der heerscharen.
(NBG'51)

Van waar de zon opgaat tot waar ze ondergaat staat mijn naam bij alle volken in aanzien, overal brengt men mij reukoffers en reine offergaven. Mijn naam staat bij alle volken in aanzien – zegt de HEER van de hemelse machten
(NBV)

Werkelijk, van de opkomst van de zon tot aan haar ondergang is mijn naam groot onder de volken; overal wordt aan mijn naam een wierookoffer en een reine offergave gebracht. Ja, groot is mijn naam onder de volken – zegt de HEER van de machten.
(WB95)

Toen Maleachi dit schreef, was het nog geen werkelijkheid - er werd geofferd aan God in de tempel in Jeruzalem en er waren maar weinig niet-Joden die in God geloofden. Het gaat dus eerder om een profetie. Hoe wordt deze profetie door protestanten gezien? Is hij uitgekomen, zo ja wanneer? Moet hij nog uitkomen? Wat voor offer is het en waarom overal en door alle volken (niet alleen de Joden)?

Graag alleen protestantse zienswijzen/interpretaties in dit topic plaatsen. De katholieke visie wordt hier uitvoerig behandeld (lezen vanaf de post waarbij je in het topic 'binnenvalt'). Gelieve evt opmerkingen/vragen hierover in dat topic te plaatsen, en dit zojuist gestartte topic puur te houden voor de protestantse visie.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2008, 10:18:05 am door wateengedoe2 »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 16, 2008, 12:28:58 pm »
Ik ben protestants opgevoed en mij is altijd geleerd:

Rom 12,1    
Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 16, 2008, 01:27:17 pm »
Dank, Mohamed :)

Ik dacht zelf nog aan het volgende:

Al wat mij toekwam heb ik al ontvangen, en meer dan dat. Ik heb meer dan genoeg, dankzij Epafroditus, die mij uw gaven heeft overgebracht. Die zijn een welriekende geur, een aangenaam en welgevallig offer voor God.
(Fil 4,18)

En er kwam een andere engel, die met een gouden wierookvat bij het altaar ging staan. Hem werd veel reukwerk gegeven, om het samen met de gebeden van al de heiligen te offeren op het gouden altaar voor de troon.
(Op 8,3)

Zijn dat ook gebruikelijke verzen in de protestantse uitleg van Maleachi 1:11?
« Laatst bewerkt op: november 16, 2008, 01:27:26 pm door wateengedoe2 »

Hero

• vierkante kaaskop
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 16, 2008, 08:24:45 pm »

quote:

Want van waar de zon opkomt tot waar zij ondergaat, is mijn naam groot onder de volken, allerwege wordt mijn naam reukwerk gebracht en een rein spijsoffer, want groot is mijn naam onder de volken, zegt de HERE der heerscharen (NBG'51)
NB > de profeten in het rijtje van Jesaja t/m Maleachi, hadden allemaal wat met dat zgn *Einde der Tijden* (eindtijd), alwaar zij een soort van terugkeer aanschouwden richting oude_verbond, bij iets wat je (gek genoeg) zou kunnen omschrijven als : de vervulling van een oudtestamentisch godsbeeld --- dwz : het optreden van een uiterst harde & oorlogszuchtige godheid (( zoals wij deze NIET kennen in Christus )) --- de uiteenlopende vertalingen, zijn allemaal te sterk gefocust op het voorlezen in de eredienst, want bvb ""heirscharen"" is hier gewoon niks anders dan legerscharen of krijgsbenden --- kortom : *de Heere der krijgsbenden* ....
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||  ~ shalom! :: Hero   |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 16, 2008, 08:58:26 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 16 november 2008 om 13:27:
Dank, Mohamed :)

Ik dacht zelf nog aan het volgende:

Al wat mij toekwam heb ik al ontvangen, en meer dan dat. Ik heb meer dan genoeg, dankzij Epafroditus, die mij uw gaven heeft overgebracht. Die zijn een welriekende geur, een aangenaam en welgevallig offer voor God.
(Fil 4,18)

En er kwam een andere engel, die met een gouden wierookvat bij het altaar ging staan. Hem werd veel reukwerk gegeven, om het samen met de gebeden van al de heiligen te offeren op het gouden altaar voor de troon.
(Op 8,3)

Zijn dat ook gebruikelijke verzen in de protestantse uitleg van Maleachi 1:11?

Graag gedaan.

'En vergeet de weldadigheid en de mededeelzaamheid niet, want aan zulke offeranden heeft God een welbehagen.'(Heb 13,16)

De uitleg van de profeet Maleachi dien je in een eerste eeuws perspectief te zien, mits je net als de joden gelooft dat Elia nog niet gekomen is.

Mal 4,5
Ziet, Ik zend u de profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.'(Vgl. Matt 11:14; 17:11,12,13. Mark 9:11,12,13. Luk 1:7)

Sommige protestanten geloven dat Elia gekomen is, maar anderen niet. Feit is dat als Elia in de eerste eeuw gekomen is, dan ook de dag des Heren.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2008, 09:03:13 pm door mohamed »

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 17, 2008, 09:19:04 am »
Over de profeet Elia uit Maleachi:

7 Toen ze weer vertrokken, begon Jezus met de mensen over Johannes te spreken: ‘Waar zijn jullie in de woestijn naar gaan kijken? Naar het wuiven van het riet in de wind? 8 Wat zijn jullie dan gaan zien? Een mens die rijk gekleed ging? Welnee, wie rijk gekleed is, verkeert in koninklijke kringen. 9 Maar wat zijn jullie dan wel gaan zien? Een profeet? Jazeker, zeg ik jullie, en zelfs meer dan een profeet. 10 Hij is degene over wie geschreven staat: “Let op, ik zend mijn bode voor je uit, hij zal een weg voor je banen.” 11 Ik verzeker jullie: er is onder allen die uit een vrouw geboren zijn nooit iemand opgetreden die groter was dan Johannes de Doper; maar in het koninkrijk van de hemel is de kleinste nog groter dan hij. 12 Sinds de dagen van Johannes de Doper wordt het koninkrijk van de hemel door geweld bedreigd en proberen sommigen er zelfs met geweld beslag op te leggen. 13 Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken tot de dagen van Johannes. 14 En voor wie het wil aannemen: hij is Elia die komen zou. 15 Laat wie oren heeft goed luisteren!
Mattheus 11

Ergo:
Jezus zegt dat Elia in de persoon van Johannes de Doper al is gekomen, maar spreekt over de dag des Heren in de toekomst...

Waarmee dit

quote:

Sommige protestanten geloven dat Elia gekomen is, maar anderen niet. Feit is dat als Elia in de eerste eeuw gekomen is, dan ook de dag des Heren.
en dit

quote:

De uitleg van de profeet Maleachi dien je in een eerste eeuws perspectief te zien, mits je net als de joden gelooft dat Elia nog niet gekomen is.

dus niet juist is...

Overigens doet Maleachi 1: 11 mij denken aan Psalm 87:

Met recht kan men van Sion zeggen:
‘Welk volk ook, het is hier geboren,
de Allerhoogste houdt Sion in stand.’

Bij de namen van de volken schrijft de HEER:
‘Dit volk is hier geboren.’ sela
En dansend zingen zij:
‘Mijn bronnen zijn alleen in u.’

:)
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 17, 2008, 10:30:01 am »
Modbreak:
Een bepaalde visie op de bijbel bespreken,(hier de protstantse visie) wil zeggen dat dit topic naar CL gaat. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 17, 2008, 11:47:18 am »
Over het "reukoffer" heb ik eigenlijk nog niet zo veel nagedacht. Ik ben dus eerst eens het één en ander erover gaan lezen. De Katholieke visie zag ik niet zo gauw in de gegeven link. En of ik “de protestantse visie” geef weet ik niet. Ik probeer een bijbelse visie te geven.
Allereerst heb ik Maleachi 1 gelezen om de tekst in zijn context te zien.

Het hoofdstuk begint ermee met te zeggen dat God Israël zo liefheeft. Maar het volk ervaart dat niet. Het vraagt: “waaraan kunnen we dat dan merken?”.

Dan zegt God dat men in de wereld liefde bewijst aan zijn aardse vader en dat een knecht zijn werkgever hoog acht. Maar waaraan kan ik merken dat jullie mij liefhebben?

De “gelovigen” brengen offers, dat wel. Ze voldoen toch netjes aan de voorschriften? Nou dan. God kan daar niets van zeggen.
Maar uit het brengen van die offers blijkt dat het de mensen alleen om zichzelf gaat. Ze zoeken niet het allermooiste, het beste om de Here te offeren. Als er wrak vee is kan dat wel als offer dienen, dan voelen ze dat tenminste niet in hun portemonnee en ze hebben toch mooi aan hun plicht voldaan. Maar is dat liefde tot God?

Maar God heeft een ander beeld voor ogen. Dat blijkt uit vers 11.
Zijn naam zal verheerlijkt worden vanwaar de zon opgaat tot waar de zon ondergaat. Onder alle volken.

Die verheerlijking wordt uitgebeeld in een spijsoffer, wat ook een reukoffer is. In Lev. 6 wordt aangegeven waaruit dat offer bestaat: fijn meel of ongezuurd brood. Hierin wordt de zondeloze menselijke openbaring van God uitgebeeld in Jezus zijn Zoon. Het moest met olie overgoten worden, waarin de Heilige Geest wordt uitgebeeld. De wierook vormde de aanbidding, de verheerlijking.
Al deze elementen ontbraken aan de offerdienst.

Voor ons bevat het natuurlijk ook een les. Zijn onze gebeden reukwerk van aanbidding en verheerlijking? Of zijn we in ons gebed alleen met onze eigen noden bezig en vergeten er onze dank en liefde uit te spreken?
Ik las eens een voorbeeld van een kind dat uit school komt en meteen zegt: “Mama mag ik een koekje?” Dan zegt mama: “mag ik eerst eens een dikke knuffel?”  

God heeft in vers 11 een ander beeld voor ogen. In het jaar 70 na Chr. Is de tempel verwoest. Er is geen “Heilige” meer met het reukofferaltaar. Maar er is nu een geestelijke tempel:

quote:

4 Voeg u bij hem, bij de levende steen die door de mensen werd afgekeurd maar door God werd uitgekozen om zijn kostbaarheid, 5 en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. Vorm een heilige priesterschap om geestelijke offers te brengen die God, dankzij Jezus Christus, welgevallig zijn. 6 In de Schrift staat immers: ‘In Sion leg ik een hoeksteen die ik heb uitgekozen om zijn kostbaarheid; wie daarop vertrouwt, komt niet bedrogen uit.’ 7 Kostbaar is hij voor u, die erop vertrouwen. Voor wie er niet op vertrouwen, geldt echter: ‘De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden.’ 8 En: ‘Het is een steen waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot.’ Zij struikelen omdat ze Gods woord niet gehoorzamen, daartoe zijn ze bestemd. 9 Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht. 10 Eens was u geen volk, nu bent u Gods volk; eens viel Gods ontferming u niet ten deel, nu wordt zijn ontferming u geschonken.

We mogen nu als priesters het wierook van aanbidding in de geestelijke tempel brengen.

quote:

psalm 142:2:
2 Laat mijn gebed voor u zijn als reukwerk,
mijn geheven handen als een avondoffer.

Openbaring 8 vs 3 en 4:
3 Toen kwam er een andere engel, die met een gouden wierookschaal bij het altaar ging staan. Hij kreeg een grote hoeveelheid wierook om die op het gouden altaar voor de troon te offeren, samen met de gebeden van alle heiligen.
4 De rook van de wierook steeg met de gebeden van de heiligen uit de hand van de engel op naar God.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 17, 2008, 11:54:48 am »

quote:

Adinomis schreef op 17 november 2008 om 11:47:
Over het "reukoffer" heb ik eigenlijk nog niet zo veel nagedacht. Ik ben dus eerst eens het één en ander erover gaan lezen. De Katholieke visie zag ik niet zo gauw in de gegeven link.

M.i. de eucharistie:

rkdiak in "[RKK] De zeven sacramenten - Katholieke ..."
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 17, 2008, 11:59:18 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 16 november 2008 om 10:17:

Want van waar de zon opkomt tot waar zij ondergaat, is mijn naam groot onder de volken, allerwege wordt mijn naam reukwerk gebracht en een rein spijsoffer, want groot is mijn naam onder de volken, zegt de HERE der heerscharen.
(NBG'51)

Van waar de zon opgaat tot waar ze ondergaat staat mijn naam bij alle volken in aanzien, overal brengt men mij reukoffers en reine offergaven. Mijn naam staat bij alle volken in aanzien – zegt de HEER van de hemelse machten
(NBV)

Werkelijk, van de opkomst van de zon tot aan haar ondergang is mijn naam groot onder de volken; overal wordt aan mijn naam een wierookoffer en een reine offergave gebracht. Ja, groot is mijn naam onder de volken – zegt de HEER van de machten.
(WB95)

Toen Maleachi dit schreef, was het nog geen werkelijkheid - er werd geofferd aan God in de tempel in Jeruzalem en er waren maar weinig niet-Joden die in God geloofden.

Heb je hier bewijzen voor? Ik denk namelijk dat er vrij veel aanwijzingen zijn van het tegendeel.
Om er een paar te noemen:
- In Mal.1:11-12 wordt Israël verweten dat andere volken God meer vrezen dan zijzelf. (In dat kader is het dus duidelijk gepresenteerd als een argument, niet als een profetie.)
- In Daniël wordt beschreven hoe een zekere vorm van dienst aan de God van de Hemel (een naam die vaker gebruikt wordt door niet-Joodse mensen als ze het over Israëls God hebben) en 'de God van Daniël' in het Babylonische en/of Perzische rijk wordt ingevoerd.
- Na de ballingschap zie je eenzelfde vrees voor God bij niet-Joden in de boeken Nehemia en Ezra.
- In Jona (aangenomen dat dat niet slechts symbolisch is, maar ook geschiedenis beschrijft) wordt beschreven hoe de zeelieden schrikken als Jona vertelt dat hij ongehoorzaam is geweest aan de God van de Hemel. In het hele boek speelt dezelfde aanklacht een grote rol, als in Mal.1: vreemde volken vrezen God meer dan Israël.
- Een buiten-bijbels argument: in China zijn offerplaatsen gevonden aan 'de God van de Hemel', en het is bekend dat er een monotheïstische godsdienst was (in ieder geval in een deel van China). Dit zou te verklaren zijn in dezelfde richting als hierboven.

Kortom: of het een profetie is, in Mal 1, is zeer de vraag. Op basis van de context waarin het staat, zie ik er geen aanleiding voor.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 17, 2008, 07:50:21 pm »
Modbreak:
Enkele berichten verplaatst naar het topic met dat betreffende onderwerp: 101 preteristische tijdsaanduidingen
Hier hebben we het over Maleachi 1: 11

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 17, 2008, 08:39:49 pm »

quote:

M.i. verwijs je fout. Dat topic ging niet over Maleachi.
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 17, 2008, 08:53:22 pm »

quote:

rkdiak schreef op 17 november 2008 om 20:39:
[...]

M.i. verwijs je fout. Dat topic ging niet over Maleachi.

off-topic
In die post wordt maleachi 1 : 11 aangehaald.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 17, 2008, 09:41:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 november 2008 om 20:53:
[...]

off-topic
In die post wordt maleachi 1 : 11 aangehaald.
Weet ik ook wel, maar dat topic ging daar niet over. Er is ook een topic (door mijzelf gemaakt, dus dat weet ik echt nog wel) dat wel over maleachi gaat
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 17, 2008, 10:55:54 pm »

quote:

(NBG'51)

(NBV)

(WB95)

Toen Maleachi dit schreef, was het nog geen werkelijkheid - er werd geofferd aan God in de tempel in Jeruzalem en er waren maar weinig niet-Joden die in God geloofden. Het gaat dus eerder om een profetie. Hoe wordt deze profetie door protestanten gezien? Is hij uitgekomen, zo ja wanneer? Moet hij nog uitkomen? Wat voor offer is het en waarom overal en door alle volken (niet alleen de Joden)?

Graag alleen protestantse zienswijzen/interpretaties in dit topic plaatsen. De katholieke visie wordt hier uitvoerig behandeld (lezen vanaf de post waarbij je in het topic 'binnenvalt'). Gelieve evt opmerkingen/vragen hierover in dat topic te plaatsen, en dit zojuist gestartte topic puur te houden voor de protestantse visie.
Ik weet niet of "de" protestantse zienswijze ervan bestaat, maar als ik hem lees dan is het nog bezig uit te komen. Het is misschien pas voltooid als alle mensen die bestaan voor God op de knieën gaan. Bij het grote oordeel bijvoorbeeld moet iedereen Gods naam belijden. Maar als ik er zo over nadenk, dan zal het wel gaan om alle kinderen van God over de hele wereld die God in de toekomst zal kennen. Ik zeg toekomst, omdat er nog steeds veel mensen op de wereld nog niet met het evangelie berijkt zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 17, 2008, 11:12:21 pm »

quote:

MaVee schreef op 17 november 2008 om 09:19:
Over de profeet Elia uit Maleachi:

7 Toen ze weer vertrokken, begon Jezus met de mensen over Johannes te spreken: ‘Waar zijn jullie in de woestijn naar gaan kijken? Naar het wuiven van het riet in de wind? 8 Wat zijn jullie dan gaan zien? Een mens die rijk gekleed ging? Welnee, wie rijk gekleed is, verkeert in koninklijke kringen. 9 Maar wat zijn jullie dan wel gaan zien? Een profeet? Jazeker, zeg ik jullie, en zelfs meer dan een profeet. 10 Hij is degene over wie geschreven staat: “Let op, ik zend mijn bode voor je uit, hij zal een weg voor je banen.” 11 Ik verzeker jullie: er is onder allen die uit een vrouw geboren zijn nooit iemand opgetreden die groter was dan Johannes de Doper; maar in het koninkrijk van de hemel is de kleinste nog groter dan hij. 12 Sinds de dagen van Johannes de Doper wordt het koninkrijk van de hemel door geweld bedreigd en proberen sommigen er zelfs met geweld beslag op te leggen. 13 Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken tot de dagen van Johannes. 14 En voor wie het wil aannemen: hij is Elia die komen zou. 15 Laat wie oren heeft goed luisteren!
Mattheus 11

Ergo:
Jezus zegt dat Elia in de persoon van Johannes de Doper al is gekomen, maar spreekt over de dag des Heren in de toekomst...

Waarmee dit

quote:

en dit

quote:

dus niet juist is...

:)

Wat ik niet snap zijn de woorden van Johannes de doper zelf.
Johannes 1: 21 "Toen vroegen ze hem: 'Wie dan? Bent u Elia?'Hij zei: 'Die ben ik ook niet.' 'Bent u de profeet?' 'Nee,'antwoordde hij."

Misschien dat Johannes de doper van zichzelf niet wist wie hij was of dat Jezus bedoelde dat hij kwam in de rol van Elia, maar zelf gewoon Johannes is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 17, 2008, 11:21:26 pm »

quote:

Hero schreef op 16 november 2008 om 20:24:
[...]

NB > de profeten in het rijtje van Jesaja t/m Maleachi, hadden allemaal wat met dat zgn *Einde der Tijden* (eindtijd), alwaar zij een soort van terugkeer aanschouwden richting oude_verbond, bij iets wat je (gek genoeg) zou kunnen omschrijven als : de vervulling van een oudtestamentisch godsbeeld --- dwz : het optreden van een uiterst harde & oorlogszuchtige godheid (( zoals wij deze NIET kennen in Christus )) --- de uiteenlopende vertalingen, zijn allemaal te sterk gefocust op het voorlezen in de eredienst, want bvb ""heirscharen"" is hier gewoon niks anders dan legerscharen of krijgsbenden --- kortom : *de Heere der krijgsbenden* ....
Je bedoelt dus dat hier satan aanbeden wordt in deze versen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 17, 2008, 11:40:42 pm »

quote:

rkdiak schreef op 17 november 2008 om 21:41:
[...]

Weet ik ook wel, maar dat topic ging daar niet over. Er is ook een topic (door mijzelf gemaakt, dus dat weet ik echt nog wel) dat wel over maleachi gaat

off-topic:
Ik heb de link die wateengedoe aangaf in deze OP, gebruikt. Daarmee kwam ik na een paar berichten  op jouw post uit:

quote:

De katholieke visie wordt hier uitvoerig behandeld (lezen vanaf de post waarbij je in het topic 'binnenvalt'). Gelieve evt opmerkingen/vragen hierover in dat topic te plaatsen,
Misschien handig voor de users hier dat je zelf dan even de link geeft naar een volledig topic over dat onderwerp?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 18, 2008, 12:02:44 am »
Na even zoeken:

Mal 1,11

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 18, 2008, 12:09:21 am »

quote:

gaitema schreef op 17 november 2008 om 23:12:
[...]

Wat ik niet snap zijn de woorden van Johannes de doper zelf.
Johannes 1: 21 "Toen vroegen ze hem: 'Wie dan? Bent u Elia?'Hij zei: 'Die ben ik ook niet.' 'Bent u de profeet?' 'Nee,'antwoordde hij."

Misschien dat Johannes de doper van zichzelf niet wist wie hij was of dat Jezus bedoelde dat hij kwam in de rol van Elia, maar zelf gewoon Johannes is.
Blijkbaar dacht Johannes de Doper dat Jezus (Joh 1,26-27) Elia was.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 18, 2008, 02:24:57 pm »
* E-line is benieuwd of haar post heel gek gevonden wordt...

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 18, 2008, 02:30:42 pm »

quote:

E-line schreef op 18 november 2008 om 14:24:
Niet gek, wel te kort door de bocht :+
So sue me!

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 18, 2008, 07:21:49 pm »

quote:

Ik ga de moeite niet doen om te kijken of er een protestantse kerk is die mijn visie deelt want hoeveel zijn er wel niet overal ter wereld?? Ik denk dat deze profetie gerelateerd is aan de profetieën in het Oude Testament die over Sion gaan (in elke concordantie terug te vinden welke dat zijn), in die profetieën wordt voorspeld dat Sion het epicentrum is van de verspreiding van het geloof in God, op een wereldwijd niveau. De Joden spelen hierbij een belangrijke rol (NB zij zijn ook de eerste verspreiders van het christendom, sorry katholieke kerk 't is niet anders). Hij klopt met de belofte aan Abraham dat alle volkeren in Abraham's naam gezegend zullen worden (Joden= nakomelingen van Abraham).

NB ook interessant vind ik aan zo'n profetie dat die keurig "aangepast" is aan de belevingswereld of wereldbeeld van de profeet. De profeet gaat er van uit dat er 1 plek is waar de zon voor de hele wereldbevolking ondergaat (dus aarde = plat) en sinds het ontvangen van deze profetie is dat duidelijk niet veranderd. Stel nu eens dat er, als je écht de hele waarheid zou meegeven zoals die echt is (hoe onthutsend is dat voor iemand uit de tijd voor christus??) dus dat de aarde een bol is en om de zon draait, dan zou dat waarschijnlijk een hoeveelheid bewuste aandacht in beslag nemen die de hoeveelheid aandacht voor de boodschap waar het om gaat (wereldwijd geloof) in de weg zou kunnen staan (mensen hebben maar een beperkt werkgeheugen, = bewuste aandacht op een bepaald moment). Ik denk dat daarom God prima in staat is om dingen mede te delen die aangepast zijn aan wat een mens begrijpt en zonder die al te veel van zijn sokkel te blazen met allerlei extra zaken die in feite niet zozeer bij de essentie van de boodschap horen. Jezus legde ook allerlei zaken uit in o.a. agrarische termen zoals de gelijkenis van de zaaier, of in termen van meesters en dienstknechten, aangepast aan de tijd zelf.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2008, 07:28:06 pm door Divinespark »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 18, 2008, 11:47:02 pm »

quote:

mohamed schreef op 18 november 2008 om 00:09:
[...]

Blijkbaar dacht Johannes de Doper dat Jezus (Joh 1,26-27) Elia was.

Nou, volgens mij niet :)

Lees maar vers 29 t/m 34

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 18, 2008, 11:54:38 pm »

quote:

E-line schreef op 18 november 2008 om 14:24:

Ik vindt hem een heldere uitleg :)
Ook een mogenlijke betekenis wat mij betreft.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 19, 2008, 09:53:54 am »

quote:

gaitema schreef op 18 november 2008 om 23:47:
[...]

Nou, volgens mij niet :)

Lees maar vers 29 t/m 34
Ik bedoel niet dat Johannes dacht dat Jezus uitsluitend Elia was.

Hero

• vierkante kaaskop
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 21, 2008, 02:58:10 am »

quote:

gaitema schreef op 17 november 2008 om 23:21:[...]
Je bedoelt dus dat hier satan aanbeden wordt in deze versen?
Nee, want wij vereren : de goede Vader in de hemel, en dus niet de *oorlogsgod* --- maar ik bedoel dus, dat de oude profeten iets vooruit hebben zien gaan gebeuren, dat totaal niet harmonieert met hoe Jezus aan ons leerde, hoe God is --- kortom : je zou derhalve ernstig moeten gaan nadenken over wat zo'n oude profeet nu werkelijk bedoelde, plus wat ie waarlijk aanschouwd heeft ...?
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||  ~ shalom! :: Hero   |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||