Auteur Topic: gereformeerde identiteit  (gelezen 9218 keer)

kjmollema

• Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Gepost op: december 17, 2008, 09:19:21 pm »
Ik breek mijn hoofd er dus over om de gereformeerde identiteit weer 'nieuw leven in te blazen' onder jongeren. Het feit dat het hier op het forum aan bod komt is logisch, maar ook wel heel fijn. Er is gelukkig een plek waar jongeren er nog mee bezig zijn. Maar ik voel wel een soort van missie om in het land gereformeerd weer 'cool' te maken. Ik bedoel: dat het weer 'van deze tijd is'.

Dat moet toch niet moeilijk zijn... ik ga er over doordenken en open dan een threat in gereformeerd leven... want daar hoort deze discussie thuis.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #1 Gepost op: december 17, 2008, 09:53:21 pm »

quote:

kjmollema schreef op 17 december 2008 om 21:19:
Ik breek mijn hoofd er dus over om de gereformeerde identiteit weer 'nieuw leven in te blazen' onder jongeren. Het feit dat het hier op het forum aan bod komt is logisch, maar ook wel heel fijn. Er is gelukkig een plek waar jongeren er nog mee bezig zijn. Maar ik voel wel een soort van missie om in het land gereformeerd weer 'cool' te maken. Ik bedoel: dat het weer 'van deze tijd is'.
Gisteren sprak een jongen van de Evangelische Hogeschool in Amersfoort mij aan in de trein, toen hij dat boekje 'gelukkig gereformeerd' in mijn handen zag. Een interessant gesprek gehad! Op die school, een soort tussenjaar tussen middelbare school en hogeschool/universiteit, zitten ong 50-50 gereformeerden en evangelischen - of laat het 'ns 60-40 zijn. Hij was zichzelf goed bewust van zijn gereformeerde identiteit, maar uit wat hij vertelde, weet ik niet of dat voor heel die school zo is. Op zich zou het wellicht interessant zijn om hen te benaderen, met jouw Venezolaanse ervaring? En vanwege jouw ervaring zou je ook met Jasper Klapwijk contact op kunnen nemen - KLIK

quote:

Dat moet toch niet moeilijk zijn... ik ga er over doordenken en open dan een threat in gereformeerd leven...

Thread, hoop ik ;)

quote:

want daar hoort deze discussie thuis

Ja, mods, zouden jullie dit topic even willen verplaatsen? Geereformeerd leven is inderdaad een betere plaats, met hoe het zich nu ontwikkelt.

offtopic:Over geloof en goede werken, zie dit ;)
« Laatst bewerkt op: december 17, 2008, 10:11:05 pm door wateengedoe2 »

kjmollema

• Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #2 Gepost op: december 18, 2008, 01:11:06 am »
Verplaatst uit feedback > Hoe meer gereformeerde topics/inbreng te verkrijgen?

Ik had in bovenstaande topic een reactie geplaatst met wat volgens mij het kernprobleem is van het tekort aan gereformeerde discussie onder vooral jongeren. Volgens mij weten gereformeerde jongeren niet precies meer waarom ze uberhaupt gereformeerd zijn. Het lijkt alsof we als vrijgemaakten (en zeker als jongeren) de identiteit van de kerk een beetje kwijt zijn. Ik denk dat als je een gemiddelde jongere op het kerkplein aanspreekt en vraagt waarom ze net in dat GKV kerkgebouw zaten, geen antwoord heeft. Of komt met een antwoord dat alle kerken alleen in vorm van elkaar onderscheiden.

Dat is jammer, want de gereformeerde gedachte is nog niet zo slecht. Onderbewust belijden we die vaak wel trouwens. We weten deksels goed waar het om draait in de bijbel.
Dát je alleen door de genade van God gered bent. Geen eigen werken (RK), geen eigen giften of andere zaken (evangelisch), of nog ander gedoe. (kerkstromingen tussen haakjes beetje zwart wit neergezet). Nee je hoeft alleen Gods genade maar te accepteren. Dat is het evangelie en dat is wat de GKV bij uitstek uitdraagt. Daarin zijn we bijna uniek.

Toen ik enkele jaren geleden 2 maal op het zendingsveld van Venezuela was, ontdekte ik voor het eerst in 24 jaar GKV pas echt de waarde van de 5 sola's: sola Christus, sola scriptura, sola gratia, sola fide, sola Deo gloria.
Dat is iets om enthousiast over te zijn. Vlak na de vrijmaking was men daar zo enthousiast over dat ze er zelfs eigen scholen, eigen politieke partij, eigen krant voor oprichten. Een eigen zuil.

Dat enthousiasme is nu een beetje weg hier in Nederland, maar zie je nog wel op zendingsvelden. Dat missende enthousiasme zorgt denk ik voor een stroef lopend forum gereformeerd leven.

Misschien moeten we de discussies op dit forum dus niet te veel over kerkregels/zaken houden, maar meer over de innerlijke gedachte rond christen in de gereformeerde leer zijn.

Dus let's start... Wat betekent voor jou die gereformeerde identiteit? En hoe kunnen we onze gereformeerde identiteit weer 'nieuw leven in te blazen'. In Venezuela lopen ze met Eglesia Reformada t-shirts rond. Dat zie ik mezelf en anderen hier in NL nog niet doen: Ik ben lid van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt. Gelukkig ook niet. We hebben in de geschiedenis al vaak genoeg onze kerk als ware kerk beleden... Dat is dan weer een stap te ver. Ik ben benieuwd hoe het midden er uit ziet. Enthousiast over de Sola's - dus de gereformeerde leer, maar wel open naar andere kerken. Wij hebben niet de waarheid in pacht, en kunnen ook leren van andere kerken. De auto is geweldig goed en degelijk (gereformeerd), maar de motor kan wel wat meer pit (evangelische invloeden) (aldus iemand van de Johan Maasbach SBS6 kerk hier in den haag).

ok. back to identiteit. Ik voel iig een soort van missie om in het land gereformeerd weer 'cool' te maken. Ik bedoel: dat het weer 'van deze tijd is'.

Dat moet toch niet moeilijk zijn... Wat voel jij bij gereformeerd zijn. Wat is volgens jou de identiteit van GKV. Herhaal niet alleen de theorie van Cath, maar verwoord ook je gevoel.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 01:12:50 am door kjmollema »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #3 Gepost op: december 18, 2008, 09:43:11 pm »

quote:

kjmollema schreef op 18 december 2008 om 01:11:
Wat voel jij bij gereformeerd zijn. Wat is volgens jou de identiteit van GKV. Herhaal niet alleen de theorie van Cath, maar verwoord ook je gevoel.

De cathechismus zou ik niet zo makkelijk meer kunnen herhalen. Ik leerde het vaak op de fiets naar de kerk, dan vergeet je het ook weer snel. Het was trouwens niet zo dat ik niet serieus was, ik was een beetje lui en hield niet van plicht.

Maar de identiteit van de gkv...
Laat ik beginnen met het positieve en die dingen waar het volgens mij om zou moeten draaien en waar ik een 'goed gevoel' bij heb. Eerbied voor God's Woord. Een welwillend luisteren naar de stem van God die spreekt door de samenhang van de bijbelboeken. Het willen wortelen in de geschiedenis, veel rijkdom willen vinden bij wat eerder christenen hebben beleden. Het zoeken naar de betekenis van dogma's maar geheimen toch geheimen willen laten.

Laat ik het hier anders even bij laten. Je post vraagt er om om een heleboel opmerkingen bij te maken, maar dat komt nog wel een keer.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #4 Gepost op: december 18, 2008, 11:39:02 pm »
Citaat
kjmollema schreef op 18 december 2008 om 01:11:
Verplaatst uit feedback > Hoe meer gereformeerde topics/inbreng te verkrijgen?

Ik had in bovenstaande topic een reactie geplaatst met wat volgens mij het kernprobleem is van het tekort aan gereformeerde discussie onder vooral jongeren. Volgens mij weten gereformeerde jongeren niet precies meer waarom ze uberhaupt gereformeerd zijn. Het lijkt alsof we als vrijgemaakten (en zeker als jongeren) de identiteit van de kerk een beetje kwijt zijn. Ik denk dat als je een gemiddelde jongere op het kerkplein aanspreekt en vraagt waarom ze net in dat GKV kerkgebouw zaten, geen antwoord heeft. /quote] Kan en mag je denken, heb je ook onderbouwing daarvan?

quote:

Of komt met een antwoord dat alle kerken alleen in vorm van elkaar onderscheiden.
Als er in de GKv gebeden kan worden voor de broeders en zusters binnen het Vrije Evangelie dan heb je in ieder geval één bron te pakken. Leven we in een tijd van eenheid zoeken zonder de verschillen aan de basis te kennen?

quote:

Dat is jammer, want de gereformeerde gedachte is nog niet zo slecht. Onderbewust belijden we die vaak wel trouwens. We weten deksels goed waar het om draait in de bijbel.
de gedachte uit de reformatie is een goede gedachte en een term als 'zo slecht nog niet" doet geen recht aan de doorgaande reformatie in Gods Kerk.

quote:

Dát je alleen door de genade van God gered bent. Geen eigen werken (RK), geen eigen giften of andere zaken (evangelisch), of nog ander gedoe. (kerkstromingen tussen haakjes beetje zwart wit neergezet). Nee je hoeft alleen Gods genade maar te accepteren. Dat is het evangelie en dat is wat de GKV bij uitstek uitdraagt.
Doen we dat dan nog wel? Durven wij als GKv nog een statement te maken tegen de andere kerken of (en ik vrees het antwoord) zijn we te mild geworden. De GKv heeft een leer van waarheid maar o wee als we dat zeggen.

quote:

Daarin zijn we bijna uniek.

Toen ik enkele jaren geleden 2 maal op het zendingsveld van Venezuela was, ontdekte ik voor het eerst in 24 jaar GKV pas echt de waarde van de 5 sola's: sola Christus, sola scriptura, sola gratia, sola fide, sola Deo gloria.
Dat is iets om enthousiast over te zijn. Vlak na de vrijmaking was men daar zo enthousiast over dat ze er zelfs eigen scholen, eigen politieke partij, eigen krant voor oprichten. Een eigen zuil.
Die zuil was nou niet alles eerlijk gezegd... Alles in eigen kring en beslist introvert want alle anderen gingen ter helle.
Pleit niet voor de GKv die tijd....

quote:

Dat enthousiasme is nu een beetje weg hier in Nederland, maar zie je nog wel op zendingsvelden. Dat missende enthousiasme zorgt denk ik voor een stroef lopend forum gereformeerd leven.
Dat enthousiasme van de verzuiling moeten we niet willen, we moeten zoeken naar de waarheid in Christus en dat bekend maken!

quote:

Misschien moeten we de discussies op dit forum dus niet te veel over kerkregels/zaken houden, maar meer over de innerlijke gedachte rond christen in de gereformeerde leer zijn.
Ik ben lid van de GKv maar sta hier en daar aan de rand van die kerk. Ik ben voor gesprekken met andere kerken en elkaar zoeken in waarheid op grond van de Bijbel en de traditie.

quote:

Dus let's start... Wat betekent voor jou die gereformeerde identiteit? En hoe kunnen we onze gereformeerde identiteit weer 'nieuw leven in te blazen'. In Venezuela lopen ze met Eglesia Reformada t-shirts rond. Dat zie ik mezelf en anderen hier in NL nog niet doen: Ik ben lid van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt. Gelukkig ook niet. We hebben in de geschiedenis al vaak genoeg onze kerk als ware kerk beleden... Dat is dan weer een stap te ver. Ik ben benieuwd hoe het midden er uit ziet. Enthousiast over de Sola's - dus de gereformeerde leer, maar wel open naar andere kerken. Wij hebben niet de waarheid in pacht, en kunnen ook leren van andere kerken. De auto is geweldig goed en degelijk (gereformeerd), maar de motor kan wel wat meer pit (evangelische invloeden) (aldus iemand van de Johan Maasbach SBS6 kerk hier in den haag).
gereformeerd zegt mij weinig. Jezus Christus en die gekruisigd maar tevens die is OPGESTAAN zegt mij alles.
gereformeerd zegt iets over de vorm waarin ik dat herken.

quote:

ok. back to identiteit. Ik voel iig een soort van missie om in het land gereformeerd weer 'cool' te maken. Ik bedoel: dat het weer 'van deze tijd is'.
Ik wil niet flauw doen maar "gedoemd tot alle kwaad" en "geneigd het eigen hart te volgen" als meningen over de mens is gewoon niet cool of super.
Je moet daar ook eerlijk in zijn lijkt mij.

quote:

Dat moet toch niet moeilijk zijn... Wat voel jij bij gereformeerd zijn. Wat is volgens jou de identiteit van GKV. Herhaal niet alleen de theorie van Cath, maar verwoord ook je gevoel.

De HC zegt mij weinig, behalve dan dat ik van de dominee de passage over de mis moest vergeten en dat dit tijdsbepaald was.
De identiteit van de GKv bestaat niet, het is een verzameling van mensen die GOD zoeken en vinden in die kerk, er is geen gemiddelde deler te benoemen denk ik.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2008, 03:03:49 am »
We moeten ook uitkijken dat het gereformeerd denken niet een intellectueel geloof wordt/is voor hoogopgeleiden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #6 Gepost op: december 19, 2008, 08:15:34 am »

quote:

okidoki schreef op 18 december 2008 om 23:39:
Doen we dat dan nog wel? Durven wij als GKv nog een statement te maken tegen de andere kerken of (en ik vrees het antwoord) zijn we te mild geworden. De GKv heeft een leer van waarheid maar o wee als we dat zeggen.
Kjmollema heeft het over het evangelie van alleen genade en jij begint ineens over 'een statement tegen andere kerken'? :? Dat mag je uitleggen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #7 Gepost op: december 19, 2008, 09:03:11 am »

quote:

Ik ben lid van de GKv maar sta hier en daar aan de rand van die kerk. Ik ben voor gesprekken met andere kerken en elkaar zoeken in waarheid op grond van de Bijbel en de traditie.

[...]
 gereformeerd zegt mij weinig. Jezus Christus en die gekruisigd maar tevens die is OPGESTAAN zegt mij alles.
gereformeerd zegt iets over de vorm waarin ik dat herken.

[...]

De HC zegt mij weinig, behalve dan dat ik van de dominee de passage over de mis moest vergeten en dat dit tijdsbepaald was.
De identiteit van de GKv bestaat niet, het is een verzameling van mensen die GOD zoeken en vinden in die kerk, er is geen gemiddelde deler te benoemen denk ik.
Als de GKv een leer van waarheid heeft en je als kerk een statement zou moeten maken/willen maken, snap ik niet bovenstaande opmerkingen, ze lijken daaemee in strijd. (Bv het door mij schuingedrukte)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #8 Gepost op: december 19, 2008, 09:22:36 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 19 december 2008 om 08:15:
[...]

Kjmollema heeft het over het evangelie van alleen genade en jij begint ineens over 'een statement tegen andere kerken'? :? Dat mag je uitleggen.
dat is dus niet uit te leggen. Een kerk die weet dat ze waarheid leert ( en dat lijkt mij meer dan alleen een genadeverhaal maar is verweven met een scala van zaken als doop, belijdenis, avondmaal, liturgische vormen etc.) zou daar van moeten verhalen.
Die kerk zou dat ook moeten durven zeggen tegen andere kerken / groepen lijkt mij.
Dat is meer een vraag dan een uitgangspunt overigens.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #9 Gepost op: december 19, 2008, 09:24:35 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 19 december 2008 om 09:03:
[...]

Als de GKv een leer van waarheid heeft en je als kerk een statement zou moeten maken/willen maken, snap ik niet bovenstaande opmerkingen, ze lijken daaemee in strijd. (Bv het door mij schuingedrukte)

Ik zie de tegenstrijdigheid niet hierin.
Het eerste is mijn beleving en het tweede is een conclussie op basis van wat er nu te zien is.
Er is net zoveel GKv identiteit als RKk identiteit en baptisenidentiteit denk ik.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #10 Gepost op: december 19, 2008, 09:31:07 am »

quote:

okidoki schreef op 19 december 2008 om 09:22:
[...]
dat is dus niet uit te leggen. Een kerk die weet dat ze waarheid leert ( en dat lijkt mij meer dan alleen een genadeverhaal maar is verweven met een scala van zaken als doop, belijdenis, avondmaal, liturgische vormen etc.) zou daar van moeten verhalen.
Die kerk zou dat ook moeten durven zeggen tegen andere kerken / groepen lijkt mij.
Dat is meer een vraag dan een uitgangspunt overigens.
Ik bedoel meer: wat is de link tussen kjmollema's opmerking over het evangelie van alleen genade en jouw opmerking over 'een statement tegen andere kerken'? Ik mis hem in ieder geval volkomen...

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #11 Gepost op: december 19, 2008, 09:35:44 am »

quote:

[...]
 Dat enthousiasme van de verzuiling moeten we niet willen, we moeten zoeken naar de waarheid in Christus en dat bekend maken!

[...]

Je verzet je heel erg tegen van alles, dat lijkt de identiteit te zijn van 30'ers en 40'ers in de gkv. Vanaf 35 ongeveer lijkt er wel een grens te liggen. Daaronder is men ongekompliceerder volgens mij.

Ik hoor daar bij bij die generatie (die van jou) en herken het wel. Maar ik vind het zo heel erg jammer dat de jongere dan niet gehoord wordt, want wij leggen dan elke vraag uit met onze eigen verzetshouding. En wij verzetten ons dubbelzijdig. Naar het fanatisme van vroeger en ook naar de ongecompliceerdheid van nu. En door al dat verzet, we verzetten ons er nog tegen dat we een 'identiteit' zouden moeten hebben, moeten we oppassen dat we geen generatiekloof creeëren met de generatie 20'ers en begin 30'ers en dan speciaal hen die iets positiefs willen doen in de kerk als gkv'ers.
« Laatst bewerkt op: december 19, 2008, 09:36:12 am door mirt »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #12 Gepost op: december 19, 2008, 09:46:43 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 19 december 2008 om 09:31:
[...]

Ik bedoel meer: wat is de link tussen kjmollema's opmerking over het evangelie van alleen genade en jouw opmerking over 'een statement tegen andere kerken'? Ik mis hem in ieder geval volkomen...
Je moet even de tekst van KJM erbij pakken en dan het gequote stuk:

quote:

KJM:
Dát je alleen door de genade van God gered bent. Geen eigen werken (RK), geen eigen giften of andere zaken (evangelisch), of nog ander gedoe. (kerkstromingen tussen haakjes beetje zwart wit neergezet). Nee je hoeft alleen Gods genade maar te accepteren. Dat is het evangelie en dat is wat de GKV bij uitstek uitdraagt.
Daar reageer ik dan op met:

quote:

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #13 Gepost op: december 19, 2008, 09:50:46 am »

quote:

mirt schreef op 19 december 2008 om 09:35:
[...]

Je verzet je heel erg tegen van alles, dat lijkt de identiteit te zijn van 30'ers en 40'ers in de gkv. Vanaf 35 ongeveer lijkt er wel een grens te liggen. Daaronder is men ongekompliceerder volgens mij.

Ik verzet me niet zo snel tegen iets. Wel tegen een geloof waarin alles voor en door eigen kring gedaan wordt en de buitenwereld niet lijkt te bestaan. Dat was kenmerkend voor de artikel 31 zuil die er ooit was.
Gelukkig is dat voorbijgegaan...

quote:

Ik hoor daar bij bij die generatie (die van jou) en herken het wel. Maar ik vind het zo heel erg jammer dat de jongere dan niet gehoord wordt, want wij leggen dan elke vraag uit met onze eigen verzetshouding. En wij verzetten ons dubbelzijdig. Naar het fanatisme van vroeger en ook naar de ongecompliceerdheid van nu. En door al dat verzet, we verzetten ons er nog tegen dat we een 'identiteit' zouden moeten hebben, moeten we oppassen dat we geen generatiekloof creeëren met de generatie 20'ers en begin 30'ers en dan speciaal hen die iets positiefs willen doen in de kerk als gkv'ers.
De jongeren negeren? NEE, juist de jongeren leren wat er in het verleden en heden goed was /is maar ook waarschuwen tegen wat er fout is/was.
Dat is de taak van een gemeente lijkt mij.
Niet alles was fout in het verleden (kijk naar de bloei van verenigingen, de groei van kennis onder de leden van de GKv [waar veel andere kerken terecht jaloers op zijn!], het actieve gemeenteleven.
Maar is er één gereformeerde identiteit?
Dan wil ik daar wel een omschrijving van lezen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #14 Gepost op: december 19, 2008, 10:39:14 am »
Okidoki,

ik begrijp nu....

Hoe meer ik jouw reacties lees, hoe meer ik zie dat wij in hoofdlijn het zelfde denken. Door de overlijdensadvertentie van je vader weet ik nu ook dat je uit drachten komt en begrijp ik iets meer van je gevoelens bij de vrije baptisten aldaar.

overgang

Ik ben van gereformeerd overgegaan naar evangelisch. Maar het denk- en groeiproces is niet stil blijven staan. Ik bezie die periode nu meer als een herontdekken van het geloof en in die periode ben ik echt aangeraakt en is de levende Christus voor mij werkelijkheid geworden. Tot op de dag van vandaag wel in vallen en opstaan.
Door dit proces van vallen en opstaan en het blijvend verdiepen in de bijbel zit ik op een omslagpunt.

omslagpunten

omslagpunt één:

Ik ben langzamerhand toch weer minder stellig gaan denken over geloofsdoop.

omslagpunt twéé:

tijdens het herondekken werd voornamelijk de liefde van Christus, Zijn aanwezigheid in dit leven en de werking van de HG ook in deze dagen voor mij duidelijk.
wat ik meer en meer mis, is de leer over de zondige kant van de mens de oppervlakkigheid en het mijden van moeilijke thema's zoals bijvoorbeeld homoseksualiteit.
Wanneer het over bekering en levensheiliging gaat is er te vaak sprake van zachte heelmeesters. Jij haalt vaak math 25 aan en dit is ook een hoofdstuk die me zeer aanspreekt. Maar dan wordt wel gesproken over de schapen, maar het thema bokken wordt wat gemeden, dat vindt men lastig.
Dit is overigens een verantwoordelijkheid van de leiding en gekoppeld aan het uitgangspunt van de gemeente. Een liefdevolle gemeenschap zijn, in woord en daad waar een ieder zich welkom voelt.
Maar intussen heb ík wel geestelijke honger.....

Aan de andere kant is er volop mogelijkheid betrokken te zijn, maar wel voor de duur dat men van jou vindt dat je voldoet aan een bepaalde norm.

Ook in de pijlercursus (lokale alphacursus) werd het zondethema bij de kruisdood eigenlijk te weinig naar voren gehaald maar stond hierin de liefde centraal.
Prima, maar die liefdedaad was nodig omdat de zondedaad daaraan vooraf ging

Met betrekking tot de doop wordt een doopcursus gegeven maar die vind ik persoonlijk nogal zwak. Niet omdat een dergelijke cursus niet sterk van inhoud zou kunnen zijn, maar omdat men zich er inhoudelijk met een jantje van leiden af maakt. IK heb indertijd een keuze gemaakt o basis van een zelfstudie van een jaar.
Nu moet ik wel zeggen dat m.b.t. dit thema voor beide kanten heel goed een sterke exege kan worden gegeven, waarbij het me wel opvalt dat de argumenten voor kinderdoop beperkter en kwetsbaarder zijn dan die voor de volwassendoop.

Ik begin echter door de werking van de Geest meer en meer in te zien dat kinderdoop het unieke en onbegrijpelijke handelen van Gods liefde weer geeft.
Daarbij wil ik wel aantekenen dat het omgaan met dit gegeven een grote valkuil kan zijn en tot nogal wat gearriveerdheid en onverschilligheid kan leiden.
Daartegen over staat dat het Gods Geest is die op één moment in het christenleven  het schuldbesef, de bekering en wedergeboorte bewerkstelligt.

gevolg

Het gevolg daarvan is dat men zijn geloof wil gaan uitdragen en praktisch handen en voeten wil geven aan die bron van levend water aan de binnenkant van de vernieuwde mens.

thema's

Op mijn ontdekkingstocht ben ik in aanraking gekomen met thema's als werking van de Geest, handoplegging en zalving, spreken in tongen, genezing op gebed, bevrijding. Allemaal thema's die in de kern en praktijk waar bleken te zijn. Ik noem dit de verloren of blinde vlek van de gereformeerde en reformatorische gezindte. Mijn geloof is daardoor breder geworden, ik heb er iets bijgekregen wat ik van harte geloof.

teleurstellingen

Ik ben ooit weg gegaan omdat er in de gemeente geen betrokkenheid was, veel teleurstellingen en tegenslagen, ook eigen fouten dat zeker.
Ik ervaarde in de gemeente een bepaalde geestelijke onverschilligheid en plichtmatigheid, weinig navolging van initiatieven en het "zo hebben wij dat afgesproken, zo is het, zo leren we dat en wijzen naar anderen en andere denominaties en ons kent ons".

wat houdt terug

Mijn bredere inzicht en ervaring en het hele simpele "hoe gingen we met elkaar om" is nu wat mij een eventuele terugkeer weerhoudt. Een ingezetene van mijn oude gemeente en funktioneel redelijk vaak wat taken hebbend zei me in een persoonlijk gesprek dat de veranderingen nog wel lang op zich kunnen laten wachten.

toch

In de GKV komt meer ruimte en een voorganger als Ger Hutten en Vreugdenhil spreken me in hun benadering erg aan. Ze zijn echter niet meer autenthiek gereformeerd. Ook van ouweneel (hoe je ook over  hem denkt) heb ik ontzettend veel geleerd.
Ik bespeur ontwikkeling en honger in de GKV. Ik zou best op een heel genuanceerde manier terug willen gaan, maar ben bang dat ik dan een beetje geestelijk dood ga. En toch......er dringt iets in me....meer en meer....

Ergens herken ik in mij een behoorlijke mate van gereformeerde identiteit, maar ik heb er een aanhangsel bij. Hoe ga ik daar nou mee om...

Misschien zitten er wel meer met dit probleem?

Dat wilde ik even kwijt....
« Laatst bewerkt op: december 19, 2008, 10:49:22 am door grondig christelijk »

kjmollema

• Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #15 Gepost op: december 19, 2008, 12:41:00 pm »
Ik ben het eens met het feit dat we blij moeten zijn dat we van de zuil af zijn als het gaat om de bijna arrogante houding tenopzichte van andere kerken en geloven. Alsof wij alleen in de hemel kunnen komen.

Wel mogen we denk ik iets leren van het enthousiastme wat er heerste over de boodschap van alleen genade. Dat is zo bijzonder dat veel mensen en kerken er niet aan willen: dat je zonder zelf iets te hoeven doen dan alleen accepteren bij God en Jezus mag komen en je zonden vergeven krijgt. Dat is nogal wat. Normaal krijg je alles pas na betaling. voor niets gaat de zon op. In het geloof is het puur genade, sola gratia.

Daar wil, kan en ben ik enthousiast over en dat vind ik eigenlijk alleen in de GKv in deze ultiem pure vorm terug. Echt tof.

Mirt, ik ben het met je eens dat het af en toe lastig is om als jongere hier je stem over te geven aan de generaties boven je. De 70/80/90 jarigen zijn wel open minded, de leeftijd van mijn ouders 50/60 minder open over geloof en regelgebaseerd. Baby boomers opgegroeid in de veilige tijd na de oorlog.
De leeftijd daaronder 30/40 heeft daar weer op gereageerd maar is nog niet alles accepterend en open, terwijl de huidige generatie door media en maatschappij leert keuzes te maken voor wat ze willen en wat niet en dus meer open staat voor verschillende zaken.

Ik ben  o.a. om die reden naar een stad verhuisd. Werd gek van de soms starre houding die leefde in de zwijndrechtse kerk destijds - de tijd van de afscheiding nieuw vrijgemaakten. Niet deze mensen veroorzaakten dit alleen. Ook de anderen. Zo zat ik toen al (als 18 jarige) in de evangelisatiecommissie en liep ik letterlijk tegen het feit aan dat we niet in de interkerkelijke evangelisatiecommissie konden zitten vanwege de kerkorde. Dat de interkerkelijke plannen die ik had van een jongerenevenement voor alle christenjongeren in zwijndrecht door de kerkenraad van tafel werd geschoven omdat de gkv bang was voor gemengde verkeringen, enzovoort enzovoort.

Nu zit ik in een ruim denkendere stadsgemeente die die 40/50/60-jarigen een beetje mist. Veel jong, veel oud.

Hoe komt het dat andere kerken (CGK/NGK/HERV BOND) daar beter mee lijkt om te gaan?
« Laatst bewerkt op: december 19, 2008, 12:41:47 pm door kjmollema »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #16 Gepost op: december 19, 2008, 01:07:16 pm »

quote:

kjmollema schreef op 19 december 2008 om 12:41:
Ik ben  o.a. om die reden naar een stad verhuisd. Werd gek van de soms starre houding die leefde in de zwijndrechtse kerk destijds - de tijd van de afscheiding nieuw vrijgemaakten. Niet deze mensen veroorzaakten dit alleen. Ook de anderen.

Ik zal proberen niet te roddelen, maar ik was er al gek geworden toen jij er nog een kleuter was.

quote:

Hoe komt het dat andere kerken (CGK/NGK/HERV BOND) daar beter mee lijkt om te gaan?
Goeie vraag! Het heeft waarschijnlijk te maken met valkuilen bij de vrijgemaakten die ofwel te maken hebben met een te menselijk enthousiasme over de eigen weg ofwel met een te menselijke angst voor andere wegen.

kjmollema

• Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #17 Gepost op: december 19, 2008, 01:10:58 pm »
Zijn er mensen van deze andere kerken op dit forum aanwezig? Klopt mijn beeld van deze kerken dat ze meer open minded met veranderingen en jongeren kunnen omgaan?

Zie bijvoorbeeld de ontmoetingsdiensten van CGK zwolle, de NGK kerk eindhoven, ...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #18 Gepost op: december 19, 2008, 01:14:58 pm »

quote:

kjmollema schreef op 19 december 2008 om 13:10:
Zijn er mensen van deze andere kerken op dit forum aanwezig? Klopt mijn beeld van deze kerken dat ze meer open minded met veranderingen en jongeren kunnen omgaan?

Zie bijvoorbeeld de ontmoetingsdiensten van CGK zwolle, de NGK kerk eindhoven, ...
Ik ben natuurlijk niet van die andere kerken maar die openheid van de CGk merk je hier ter plaatse weer niets van.

kjmollema

• Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #19 Gepost op: december 19, 2008, 01:38:45 pm »
Waar is hier ter plaatse?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #20 Gepost op: december 19, 2008, 02:45:18 pm »

quote:

offtopic:waar ik woon :)
De Diamant van het Noorden, de stad met de beste drugsleveranciers, de stad waar geen V&D is maar wel een H&M, de stad met een eigen Courant, de stad waar de straat blauw geverfd werd voor 75.000 euro maar waar de voedselbank geen 3.000 euro kon krijgen voor onkosten.
de stad waar Bert Middel de meeste onder de burgers moet zijn en waar de CU in B&W zit.
De stad van Phillips en Dunlop.
De stad die denkt stad te zijn maar o zo dorps blijft :)
« Laatst bewerkt op: december 19, 2008, 02:48:25 pm door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #21 Gepost op: december 20, 2008, 01:41:18 am »
Hij komt uit Drachten :)

Interessante discussie deze. Ik heb wel een nieuwe opmerking hierdoor: door te hameren op de genade om niets kan je ook doorgeschoten stellingen krijgen als wat ik in ons dorp (Nijverdal) tegen kom. Namelijk: alleen geloven is genoeg, zo kom je in de hemel. En daarachter aan komt dan wel eens: "je hoeft niets voor je geloof te doen, alleen geloven is genoeg"
Zo leerde ik dat ook in mij opvoeding. Ik vroeg aan mijn moeder of iemand die niets verkeerts doet maar niet geloofd naar de hel ging. en mijn moeder antwoorde dat dat inderdaad zo is. En ik vroeg daarna of iemand die nooit iets goeds doet maar wel gelooft naar de hemel ging. en mijn moeder antwoorde weer dat dat waar is.

dus niet, want nu we immers uit genade Gods kind mogen heten is het wel de bedoeling dat we ook schatten gaan opbouwen voor in de hemel. Het verhaal van de schapen en de bokken dus weer en het verhaal van de barmhartige Sammaritaan.

Een welvaartsevangelie is er ook in geslopen van het leven zoals je het zelf wilt, enkel geloven is genoeg.

Trouwens: ik ben synodaal gereformeerd binnen de PKN. we nemen innitiatieven met andere gemeentes in Nijverdal en dat gaat best goed. Al merken we wel dat vier gemeentes daarin het beste samenwerken. Namelijk: hervormd (PKN), gereformeer(PKN), vrij evangelisch en voll evangelisch.
De gereformeerd vrijgemaakten en Nederlands gereformeerden geven wel eens als antwoord als het om interkerkelijke vieringen betreft: "wij werken niet mee aan aan concurerende kerkdiensten." Bij katholieken heb je van doen met grote liturgische, culturele en organisatorische verschillen dat samenwerking niet altijd mogenlijk maakt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #22 Gepost op: december 20, 2008, 02:04:12 am »
Deze las ik ook nog in Handelingen 14,22:
" Ze (Paulus en Barnabas) bemoedigden de leerlingen en spoorden hen aan te volharden in het geloof, maar wezen hun erop 'dat wij pas na veel beproevingen het koninkrijk van God binnen kunnen gaan.' "

Dat doet me denken aan de zaaier die zaaide lang en op de weg. Welke zaad zal vrucht dragen en het koninkrijk van God binnen gaan?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #23 Gepost op: december 20, 2008, 11:14:12 am »

quote:

offtopic:klikspaan :Y)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #24 Gepost op: december 20, 2008, 07:58:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 december 2008 om 01:41:
De gereformeerd vrijgemaakten en Nederlands gereformeerden geven wel eens als antwoord als het om interkerkelijke vieringen betreft: "wij werken niet mee aan aan concurerende kerkdiensten."
Is ook een goed uitgangspunt lijkt mij. Het is vreemd als je wel samen kunt evangeliseren maar verder niet samen wilt gaan immers (en het zou zo sneu zijn als de GKv daarna volle bak trekt en jullie leeg zitten  :D   )

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #25 Gepost op: december 20, 2008, 10:00:48 pm »
Als ze dat bij ons doen, dan kom ik ze weer halen. Wat doet ge nu broeders en zusters, gij stelletje overlopers!
Maar een troost:vanwege ruimtegebrek in de kerkbanken van de Nederlands gereformeerden en de vrijgemaakten, huren ze dan vast wel ons kerkgebouw, wat goed is voor 900 zitplaatsen. Ruimte ten over :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #26 Gepost op: december 20, 2008, 10:01:40 pm »
Als het maar geen kerkje ruilen wordt. :/
« Laatst bewerkt op: december 20, 2008, 10:02:23 pm door gaitema »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #27 Gepost op: december 22, 2008, 05:51:37 pm »
Hoi, ik ben zo'n grefojongere uit kjmollema's doelgroep. Ik waardeer je elan en inzet om jongeren weer gereformeerd te maken. Daarin kom ik mezelf ook tegen, geboren en getogen binnen de GKv. Ondertussen heb ik veel mogen leren van andere denominaties. Ik hang de leer aan maar heb moeite met de kerk. Mijns inziens, zoals ook al eerder werd aangegeven in dit topic, zijn wij vrijgemaakten te ver doorgeschoten met de doorgaande reformatie en de creatie van een minizuil.

Ik denk dat veel jongeren een negatief beeld over de kerk hebben: star, saai en niet aansluitend op de beleving. Dit is één punt om aan te werken: om jongeren binnen te leiden in de schatkamer van het gereformeerde Bijbelverstaan. We hebben gewoon een heel erg ware leer, en daar mogen we trots op zijn ook! (niet dat de termen 'waar' en 'vals' zo aansprekend zijn)

Ten tweede vraagt deze tijd om een zekere deconstructie. Wanneer we de Bijbel en de 3FvE hooghouden en de rest van onze religie afbreken, wat houden we dan over? Juist ja, allerlei uiterlijke zaken die onderhevig zijn aan variatie. We moeten leren, op basis van de ethiek van De Bruijne, dat we als kerk mogen leven in de vrijheid van Christus.

Dit biedt ruimte voor mijn derde punt: enkele vroegere ondergeschoven kindjes in de GKv. We staan nu als kerk en gelovigen in een multiculturele en pluriforme samenleving. We kunnen ons niet langer verschuilen in het gereformeerde bastion, we worden getriggerd om ons geloof te verantwoorden. Ik herken in jouw ervaring in Venezuela dat veel grefo's hier erg aan hun kerk gewend zijn, dat het een soort 'way of life' is die ze niet makkelijk kunnen verantwoorden (dat herken ik bij mezelf heel erg). Het wordt tijd dat we onze jongeren voorbereiden op een post-christelijke samenleving en daarnaast dat we meer energie besteden aan vrijgemaakte evangelisatie. Als er één zorgenkindje is, is dat het wel.* Wij hebben de wereld de Waarheid te bieden, dus wat houdt ons tegen?

* In mijn gemeente ligt het evangelisatiewerk iig al jaren op z'n gat, alleen de dominee zelf gaat bij de huizen langs.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #28 Gepost op: december 22, 2008, 06:00:28 pm »
De drie formulieren van eenheid. wat zijn dat eigenlijk?
« Laatst bewerkt op: december 22, 2008, 06:00:44 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #29 Gepost op: december 22, 2008, 09:41:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 december 2008 om 18:00:
De drie formulieren van eenheid. wat zijn dat eigenlijk?

De Catechismus, Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels.
De kerken die deze belijdenisgeschriften onderschrijven vormen een eenheid als uitgangsbasis.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #30 Gepost op: december 22, 2008, 09:46:25 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 december 2008 om 01:41:
Bij katholieken heb je van doen met grote liturgische, culturele en organisatorische verschillen dat samenwerking niet altijd mogenlijk maakt.
Zolang er maar geen Avondmaal/Communie bij komt te kijken, is er zeer veel mogelijk!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #31 Gepost op: december 23, 2008, 12:22:11 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 22 december 2008 om 21:46:
[...]

Zolang er maar geen Avondmaal/Communie bij komt te kijken, is er zeer veel mogelijk!
Hmm, misschien dus toch wel. Mag de pastoor daar dan ook aan deel nemen? Bij ons ging de pastoor al een keer in een PKN-dienst voor en een keer een het grootste deel op de preek na voor, maar ik begreep van RK-diak dat dat een vreemde zaak is.

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #32 Gepost op: december 23, 2008, 08:44:43 am »
Ik sluit mij helemaal aan bij de opmerking van onze prinses Maxima:

De gereformeerde identiteit bestaat niet.

Zoja, dan slechts twee vragen:
Zou de Here na ons leven vragen naar onze "identiteit", of naar onze levende relatie met Hem.

Wanneer deze Identiteit dan toch zou bestaan, zou u mij deze dan even helder kunnen uitleggen, dan kunnen we namelijk alle andere kerken sluiten, en weer gezellig één gemeenschap vormen, daarnaast is er niet zo lang geleden nog een kerkscheiding geweest, en hoef ik slechts te kiezen wie ik vraag naar deze "identiteit"

sorry, dit klinkt misschien wat hard, maar is toch zeker niet zo bedoeld, het is in ieder geval wel in 1 zin duidelijk.
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #33 Gepost op: december 23, 2008, 06:00:38 pm »
We moeten identiteit niet te belangrijk maken, dat ben ik met je eens. We willen kerk zijn zoals God het heeft bedoelt, dan hebben we zowiezo een identiteit.

Maar zoals Maxima gelijk heeft en een Nederlandse identiteit er alleen lijkt te zijn als we met z'n allen boe gaan roepen tegen de buitenlander (trots op Nederland is er een voorbeeld van) zou het ook zo kunnen zijn dat gereformeerd vrijgemaakten hun identiteit erin zijn gaan vinden (niet opzettelijk natuurlijk) in het boe roepen tegen andere kerken.

Meer daarom is het dat ik het zelf wel van belang vind om, al noem je het anders, je met je identiteit bezig te houden. Dat kan dan gewoon zijn: waarom ben je blij dat je in de vrijgemaakte kerk zit, ondanks alles waar je tegenaanloopt. En hoe zou volgens jou dat waar je tegenaanloopt anders moeten, dan gaat het meer om de gewenste identiteit.

kjmollema

• Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #34 Gepost op: december 24, 2008, 01:42:04 am »

quote:

Ursa schreef op 22 december 2008 om 17:51:
Hoi, ik ben zo'n grefojongere uit kjmollema's doelgroep. Ik waardeer je elan en inzet om jongeren weer gereformeerd te maken. Daarin kom ik mezelf ook tegen, geboren en getogen binnen de GKv. Ondertussen heb ik veel mogen leren van andere denominaties. Ik hang de leer aan maar heb moeite met de kerk. Mijns inziens, zoals ook al eerder werd aangegeven in dit topic, zijn wij vrijgemaakten te ver doorgeschoten met de doorgaande reformatie en de creatie van een minizuil.

Ik denk dat veel jongeren een negatief beeld over de kerk hebben: star, saai en niet aansluitend op de beleving. Dit is één punt om aan te werken: om jongeren binnen te leiden in de schatkamer van het gereformeerde Bijbelverstaan. We hebben gewoon een heel erg ware leer, en daar mogen we trots op zijn ook! (niet dat de termen 'waar' en 'vals' zo aansprekend zijn)

te ver doorgeschoten, ja en nee. Ja als het gaat om vorm (zoals je zelf ook al noemt: saai star, niet aansluitend op de beleving). nee als het gaat om de verkondiging. Juist omdat we de beleving uit het oog verloren hebben weten we niet meer te communiceren waar we nou eigenlijk voor staan. Het is onpersoonlijk inzichzelfgekeerd geblaat (ik chargeer). Soms kan het voorkomen dat een dominee prekend in zijn eigen wereld staat te preken. Zelfs het vuur van de preek land dan niet bij de normale mensch die net wakker is geworden op zondagochtend. Maar een enkele dominee weet de gevoelige snaar te raken en de mensen aan te spreken. Hieronder probeer ik te onderzoeken waar dat aan ligt.

grappig. Jij gebruikt het woord trots. Ik heb hier op het forum al meerdere malen (zeker in dit topic) het woord trots getyped, omdat ik zelf ook graag ik dergelijke 'gevoelstermen' spreek.  Toch heb ik dat woord tot nu toe steeds weggehaald omdat sommigen het wellicht assosieren met onze oude vrijgemaakte tijd van 'wij zijn de beste kerk'. Maar je hebt gelijk: in de positieve zin mogen we trots zijn op onze zuivere leer.

quote:

Dit biedt ruimte voor mijn derde punt: enkele vroegere ondergeschoven kindjes in de GKv. We staan nu als kerk en gelovigen in een multiculturele en pluriforme samenleving. We kunnen ons niet langer verschuilen in het gereformeerde bastion, we worden getriggerd om ons geloof te verantwoorden. Ik herken in jouw ervaring in Venezuela dat veel grefo's hier erg aan hun kerk gewend zijn, dat het een soort 'way of life' is die ze niet makkelijk kunnen verantwoorden (dat herken ik bij mezelf heel erg). Het wordt tijd dat we onze jongeren voorbereiden op een post-christelijke samenleving en daarnaast dat we meer energie besteden aan vrijgemaakte evangelisatie. Als er één zorgenkindje is, is dat het wel.* Wij hebben de wereld de Waarheid te bieden, dus wat houdt ons tegen?

* In mijn gemeente ligt het evangelisatiewerk iig al jaren op z'n gat, alleen de dominee zelf gaat bij de huizen langs.
Ja Amen. roerend met je eens. De vrijgo's denken nog steeds dat een kerkelijk verband zaligmakend is. Vanuit haar (soms) ivoren toren roept de generale synode af dat we dingen plaatselijk zo zouden moeten doen. (pas weer over opwekkingsliederen, maar ook over meer maatschappelijke thema's). Landelijke eensgezindheid is een waardig streven, maar mag NIET ten koste gaan van de plaatselijke praktijk. En we hebben nu eenmaal in ons kleine kikkerlandje enorme verschillen tussen het landelijke gebied van brabant, zeeland en alles voorbij utrecht en de multiculturele randstad (Den Haag alleen al kent meer dan 60 nationaliteiten

quote:

wikippedia:
Den Haag telde in 2008 478.948 inwoners en is daarmee de derde stad van Nederland. Ongeveer de helft van de inwoners is allochtoon. Het aandeel allochtone - ten opzichte van autochtone inwoners neemt gestaag toe, geschat wordt dat het percentage autochtonen in Den Haag in 2015 rond de 40% zal liggen

).

Kerken in landelijke gebieden hebben met een heel andere maatschappelijke samenstelling en andere maatschappelijke problemen te maken dan de stedelijke gebieden. Dat betekent per kerk een andere aanpak en wellicht (als dat beter past) een (geheel) andere vorm.
Ben je een spin in de samenleving waarin je staat? Dat vraagt om bezinning op wie je zelf wil zijn en waar je in de maatschappij wil staan. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de massaliteit van verschillende groepen mensen in je samenleving en in je kerkgemeente? Welke kritische rol durf je als gemeente te hebben in lokale politiek, maar ook in je lokale omgeving. Ben je flexibel genoeg om te anticiperen op maatschappelijke veranderingen. En met flexibel bedoel ik: veelvormig en los van vaste paden. Soms moet je dan concessies doen aan je traditie en 'zo was het altijd' gedachten. Maar dat is niet erg. God gebood ons om hem te eren en onze naaste te eren. Hoe? Dat heeft hij nauwelijks aangegeven. 1 ding wel: het moet liefdevol en waardig zijn.

Als kerkverband hebben we eeuwen en jarenlang gestreefd naar een regulering van de waardigheid, waardoor liefdevol een beetje in de verdrukking gekomen is.  Ben je als kerk wel liefdevol als je dienst op dienst, week op week, jaar op jaar exact de zelfde vorm hanteert om steeds weer op nieuw gezapig en 'in je eigen wereld prekend' met mooie woorden het geloof te verkondigen? Ik betwijfel het. Echt ik betwijfel het. Jonge mensen accepteren die door de liturgie gecreeerde waardige sfeer die er heerst in de GKV niet meer omdat ze tegenwoordig uit zijn op puur, authentiek en eerlijk (zie het boek generatie einstein). Steeds hetzelfde kan in hun beleving onmogelijk authentiek zijn.

Ik hoop dat we weer gaan streven naar Liefdevol. Liefdevol is zien naar wat er echt leeft in de gemeente. Interactie zoeken. Buiten de dienst en in de dienst. Ruimte maken voor alle generaties. Niet 'tolererende ruimte' van laat die jongeren ook even 1 zondag in het jaar losgaan op de drums. Nee DIALOOG zoeken en beide kanten op respecteren. Dat was een wijze les in Venezuela. Jong accepteert oud en oud accepteert jong. Beiden gebruiken een eigen manier van expressie. Prima. Tof juist. En leerzaam.

Maar misschien moeten we wel het lef hebben om onze standaard GKV diensten op te geven en de boel van meet af aan opnieuw opstarten. Weer opnieuw uitvinden hoe een dienst er echt weer liefdevol en gemeend/authentiek waardig is.
Oh als ik er op nu al over fantaseer hoe fijn dat zou zijn, dan verschijnt een oprechte glimlach op mijn gezicht. Dan gaan mijn ogen twinkelen. Dan wordt het volgens mij weer fijn in de kerk...

Dan nog even op de ideniteitsvragen ingaan. Alles en iedereen heeft identiteit.

quote:

vandale:
iden·ti·teit de; v 1 gelijkheid: zijn ~ bewijzen bewijzen dat men de persoon is voor wie men zich uitgeeft 2 eigen karakter

Iedereen en iedere organisatie heeft een identiteit. Juist het feit dat er zoveel kerken zijn betekent dat er een identiteitsprobleem rond het christen zijn is geweest in de kerkgeschiedenis. Zodra mensen anders dachten over hun invulling van hun leven als christen dan de overgrote meerderheid van hun denominatie zijn ze zich gaan afscheiden van het grotere geheel.
Wij zijn als vrijgemaakten een beetje kwijt waarom we nu in de gkv zitten. We denken langzamerhand dat alle kerken hetzelfde belijden, en dat doen we gelukkig wat betreft de basis ook. Maar er zijn ook hele grote en vooral in onze optiek levensreddende verschillen, zoals de sola gratia: alleen door genade kant van onze leer + de andere 4 sola's
Het is dus goed om back to basic te gaan. Het onstaan van de kerk: waarom is ze ontstaan en hoe kunnen we die basis in de huidige tijd vormgeven.

Ik ben dus ondanks mijn opmerking over alle huidige traditie overboord en opnieuw beginnen, niet voor kerkscheuring. Ik ben voor back to basic. De huidige kerk opnieuw vormgeven en daarna continu blijven vormgeven. Een kerk staat wat mij betreft wat vormgeving niet stil. Als de leer maar blijft staan en liefdevol en authentiek verkondigd blijft worden.
« Laatst bewerkt op: december 24, 2008, 01:57:36 am door kjmollema »

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #35 Gepost op: december 24, 2008, 08:44:06 am »

quote:

mirt schreef op 23 december 2008 om 18:00:

Meer daarom is het dat ik het zelf wel van belang vind om, al noem je het anders, je met je identiteit bezig te houden. Dat kan dan gewoon zijn: waarom ben je blij dat je in de vrijgemaakte kerk zit, ondanks alles waar je tegenaanloopt. En hoe zou volgens jou dat waar je tegenaanloopt anders moeten, dan gaat het meer om de gewenste identiteit.

Logischerwijs zul je je niet richten op een "identiteit", maar dat wat daaraan ten grondslag ligt, simpelgezegt, wanneer je een volkswagen wilt maken kan je in de autoweek een plaatje opzoeken, en kijken of het lukt. Ook is het mogelijk bij de vw-fabriek te kijken, en daar te vragen naar de details, dan denk ik dat je beter uit bent. Zo ook op dit punt, zal ik kijken bij de bron, en vertrouw ik erop dat een ieder die hiervan uitgaat op hetzelfde punt uit gaat komen. Dat er dan door synode's enz. kaders worden geplaatst, daar heb ik nog geen moeite mee (zolang deze niet indruisen tegen de brongegevens), hoewel ik het niet altijd nodig vind kaders te plaatsen die een ander niet begrijpt, ik heb namelijk geen invloed op het denkvermogen van die ander, en wat ik er zelf van vind, doet niet terzake, omdat ook ik mij geroepen voel, aansluiting te zoeken, en geen vervreemding.

veel mensen die Jezus ontmoetten, zouden niet hebben gepast binnen onze kaders.
Wat zeg je bijvoorbeeld van een evangelisatie-actie, die slechts gesteund word door een kerkenraad, wanneer de betrokkenen in onze kerkbanken terechtkomen.(typisch een voorbeeld van kader (identiteits)- vorming), Ik dacht nog dat het doel van evangeliseren was, het evangelie te verkondigen, ongeacht het door mij beoogde resultaat.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #36 Gepost op: december 24, 2008, 12:58:47 pm »

quote:

har03 schreef op 24 december 2008 om 08:44:Wat zeg je bijvoorbeeld van een evangelisatie-actie, die slechts gesteund word door een kerkenraad, wanneer de betrokkenen in onze kerkbanken terechtkomen.(typisch een voorbeeld van kader (identiteits)- vorming),

Dit snap ik niet, misschien kun je het wat meer uitleggen?

Ik ben het geloof ik verder wel met je eens. Alleen, ik denk dat het misschien toch nodig is om met onze identiteit bezig te zijn om daardoor te ontdekken dat er een soort identiteit is gegroeid die 'vals' is. Vals in de zin van niet echt. Terwijl we juist ons erop beroepen een ware kerk te zijn in tegenstelling tot valse kerken, gedragen wij ons dan 'vals'. Natuurlijk generaliseer ik. Maar dat hoeft nog niet te zeggen dat het niet ergens op slaat. Onze blijdschap die uit de kern van ons geloof zou moeten komen, wordt dan een blijdschap omdat wij niet zijn zoals andere kerken, die niet zo waar zijn als ons. En dat is iets vals. Iemand (die met een katholieke achtergrond gereformeerd vrijgemaakt is geworden) noemde laatst de sfeer van veel discussie in de vrijgemaakte kerk 'grimmig'.

Ik wil best het woord 'identiteit' loslaten. En het zoeken naar onze identiteit als kerk. Het kan ook anders gezegd worden: hoe worden we weer 'onszelf' als kerk en gaan we weer leven (ik zeg niet dat dit leven er niet al is, ik weet dat ik generaliseer, maar volgens mij is er toch wel veel in de kerk waar dit wel op slaat) vanuit onze kern, zodat dit ook zichtbaar wordt aan de buitenkant?

Je kunt dat op verschillende manieren proberen. Je kunt gaan hakken in de verkeerde buitenkant (heb ik vaak de neiging toe) of je kunt je op je kern richten (doet kjmollema). Ik erken dat het laatste beter is en dat is denk ik ook wat jij bedoeld met het voorbeeld van de volkswagen.

kjmollema

• Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #37 Gepost op: december 24, 2008, 05:26:45 pm »
Jep. Valse identiteit die niet echt is. Precies wat ik bedoel. Overal in ons kerk zijn zit een niet echt authentieke geloofsbeleving. Zaken gaan zoals ze altijd al gingen en het herzien ervan wordt vaak niet op prijs gesteld. En dat terwijl we met een jonge generatie mensen te maken die nep en gemaaktheid niet meer kan waarderen. zelfs afkeurd. Echt alarmerend!
Vind je het gek dat we niet echt meer weten wie wij als gkv zijn.

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #38 Gepost op: december 25, 2008, 09:47:44 am »
Ik bedoel hiermee dan ook, dat het niet erg is dat door een nagenoeg eenzelfde denkwijze, enz. een identiteit word beleeft, maar om dit vervolgens aan anderen als kader te oebruiken, vind ik iets te ver gaan.

Daarnaast is er met name de laatste jaren in snel tempo zeer veel veranderd, hoewel ik er dan nog geen probleem van wil maken, of het er dan wel of niet mee eens zou moeten zijn, vraag ik mij toch af of er niet veel veranderd doordat wij denken aansluiting te moeten zoeken. Als voorbeeld neem ik dat het een ieder vrij stond om waar dan ook diverse liederen en gezangen te zingen, echter om dan te denken dat het aansluiting vinden bij bijv. jongeren plaatsvind door je in de liturgie zo aan te passen, dat je bijv. de grens richting evangelisch laat vervagen?

Ik vind dat ver gezocht, het is immers andere kerken ook niet gelukt om op deze manier de jongeren aan te spreken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #39 Gepost op: december 29, 2008, 12:51:09 am »
Dat ben ik niet met je eens. In onze gemeente zoeken de jongeren juist de diensten op waarin liederen gezongen mogen worden die zij mooi vinden. Het is ook star dat enkel de liederen uit het liedboek gezongen mogen worden, terwijl er zoveel geschikte liederen zijn voor in de kerkdiensten. Vroeger werden die liederen van het liedboek eens geschreven, die schrijvers zijn er vandaag nog steeds. Geen mens die kan uitleggen waarom die niet toegepast mogen worden. Bij ons in de kerk hebben we een dominee die zelf liederen schrijft en gebruikt als projectliederen voor in de gemeente, en dat is prima.

en niet alleen de jongeren, maar ook veel ouderen vinden dat mooi. Het gaat dan ook niet enkel om opwekking, maar ook Johannes de Heer bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: december 29, 2008, 12:54:31 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #40 Gepost op: december 29, 2008, 02:13:23 am »

quote:

Ursa schreef op 22 december 2008 om 17:51:
Hoi, ik ben zo'n grefojongere uit kjmollema's doelgroep. Ik waardeer je elan en inzet om jongeren weer gereformeerd te maken. Daarin kom ik mezelf ook tegen, geboren en getogen binnen de GKv. Ondertussen heb ik veel mogen leren van andere denominaties. Ik hang de leer aan maar heb moeite met de kerk.
Wat is vlgs jouw "De kerk"?

quote:

Mijns inziens, zoals ook al eerder werd aangegeven in dit topic, zijn wij vrijgemaakten te ver doorgeschoten met de doorgaande reformatie en de creatie van een minizuil.
die zuil is vergaan tot stof der aarde inmiddels. Maak je daar niet te bang over :)

quote:

Ik denk dat veel jongeren een negatief beeld over de kerk hebben: star, saai en niet aansluitend op de beleving.
Ik denk dat veel jongeren denken dat de kerk overal te vinden is en dat daarmee de geloofsopvoeding in onze kerken gekenmerkt wordt.
Jongeren noemen de kerk een "regelinstituut" terwijl dat niet kenmerkend is voor de bruid van Christus!!!

quote:

Dit is één punt om aan te werken: om jongeren binnen te leiden in de schatkamer van het gereformeerde Bijbelverstaan. We hebben gewoon een heel erg ware leer, en daar mogen we trots op zijn ook! (niet dat de termen 'waar' en 'vals' zo aansprekend zijn)
We mogen ook dankbaar zijn  dat we weten wat vals is lijkt mij?

quote:

Ten tweede vraagt deze tijd om een zekere deconstructie. Wanneer we de Bijbel en de 3FvE hooghouden en de rest van onze religie afbreken, wat houden we dan over? Juist ja, allerlei uiterlijke zaken die onderhevig zijn aan variatie. We moeten leren, op basis van de ethiek van De Bruijne, dat we als kerk mogen leven in de vrijheid van Christus.
Ik heb het niet op ethiek van de Bruine maar meer over de leer van de Kerk zoals te vinden is in de Bijbel en haar nasprekers: de belijdenissen.

quote:

vrijgemaakte evangelisatie klinkt als zieltjeswinnen voor de club.
1) we verkondigen de leer van waarheid die in de Bijbel staat
2) die leer is noch vrijgemaakt noch Gergem noch Baptist
3) die leer is door kennis en traditie bekend geworden aan ons en vele anderen (vanaf de kerk van Oer)
4) die leer willen we delen met mensen TOT REDDING GODS

quote:

Domme dominee. Een dominee moet mensen stimuleren en niet zelf het werk van de kudde gaan doen.
Een blatende herder noemen we schaapachtig handelen :)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #41 Gepost op: december 29, 2008, 03:41:43 pm »

quote:

"De religie" is wellicht een betere term. Het wil zeggen, de praktizering van het geloof en de leer hier in Nederland en de ideeën die daar bij horen. Bijvoorbeeld het gegeven dat het aanhangen van juiste leer een bepaalde manier van leven inhoudt die nogal cultureel bepaald is. Het Evangelie laat zich (gelukkig!) niet beperken tot één bepaalde culturele setting.

quote:

die zuil is vergaan tot stof der aarde inmiddels. Maak je daar niet te bang over :)

In denk dat dat verschilt per plek. Overigens, de kerk staat er nog steeds. Niet dat ontzuiling an sich een deugd is maar ik zie nog vaak een breuk tussen 'gemeente' en 'wereld'.

quote:

Ik denk dat veel jongeren denken dat de kerk overal te vinden is en dat daarmee de geloofsopvoeding in onze kerken gekenmerkt wordt.
Jongeren noemen de kerk een "regelinstituut" terwijl dat niet kenmerkend is voor de bruid van Christus!!!

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt... Immers, de vrijgemaakte leer is toch dat het Lichaam van Christus een 'onzichtbaar' geheel is dat eerder bestaat uit personen dan uit denominaties?

Daarnaast, je kunt wel stellen dat de bruid van Christus geen regelinstituut is. Klopt. Vrijgemaakt Nederland heeft echter zijn best gedaan er wel een regelinsituut van te maken. Van de formulering van de leer tot aan de liturgie is alles juridisch opgebouwd. Ik wil niet zeggen dat het wat de leer betreft niet nodig is om juridisch te zijn, maar als je alles 40 jaar vastlegt in dezelfde structuren, vind je het gek dat je jeugd afhaakt. Ik denk dat de helft van de mensen niet eens weet waarom we onze diensten zo structureren!

quote:

We mogen ook dankbaar zijn  dat we weten wat vals is lijkt mij?

Het ging me meer om de termen. Als je iemand op de kast wil hebben moet je roepen: 'Jij zit in een valse kerk!' Mensen koppelen dat al heel gauw aan verloren gaan, terwijl die twee zaken apart staan. Ik sta dus wel achter het concept en ben blij dat de Bijbel handvaten geeft, maar pr-technisch zijn de termen niet zo handig.

quote:

Ik heb het niet op ethiek van de Bruine maar meer over de leer van de Kerk zoals te vinden is in de Bijbel en haar nasprekers: de belijdenissen.

Valse tegenstelling, De Bruijne's ethiek is juist gebaseerd op Bijbel en belijdenis. Zijn idee is vooral: durf van mening te verschillen; éénheid in verscheidenheid, gebaseerd op liefde voor elkaar.

quote:

vrijgemaakte evangelisatie klinkt als zieltjeswinnen voor de club.
1) we verkondigen de leer van waarheid die in de Bijbel staat
2) die leer is noch vrijgemaakt noch Gergem noch Baptist
3) die leer is door kennis en traditie bekend geworden aan ons en vele anderen (vanaf de kerk van Oer)
4) die leer willen we delen met mensen TOT REDDING GODS

Onzin, en je spreekt jezelf tegen. Daarnaast mis je mijn punt. Het is prima om mensen te winnen voor het Evangelie. Ik wil eerder zeggen dat het niet een van onze sterke punten is als vrijgo's. Werkpuntje dus.

Het bestaansrecht van de GKv zit 'm in de overtuiging de ware leer het meest te benaderen. Klinkt gevaarlijk, maar het is gewoon logisch. Wel mooi dat de kerk er nu minder 'strikt' in is, bijv. in het erkennen van NGK en CGK als 'ware' kerken. Oftewel, een bekeerde broeder of zuster kan het beste bij een dezer denominaties terecht, dan heeft hij/zij de minste kans op dwalen. Ik ben het met je eens dat het erg belangrijk is mensen slechts voor het houden dat de kern van het Evangelie tot behoud leidt. That's all it takes, getuige de misdadiger aan het kruis. Maar als mensen tot geloof gekomen zijn, moeten we ze dan maar weer laten gaan, maakt niet uit in welke kerk ze terechtkomen?

De leer van de Waarheid = de Gereformeerde leer.

Wat doe je anders nog in deze kerk?

quote:

Domme dominee. Een dominee moet mensen stimuleren en niet zelf het werk van de kudde gaan doen.
Een blatende herder noemen we schaapachtig handelen :)
Ach ja, hij is nog zendeling geweest.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #42 Gepost op: december 30, 2008, 12:06:26 am »

quote:

Ursa schreef op 29 december 2008 om 15:41:

Wat doe je anders nog in deze kerk?.

Ik draai het liever om: de gereformeerde leer is leren van de waarheid. De gereformeerde leer is immers ook een interpretatie waarvan je vast wel zal denken dat Jezus zelf het nog beter verwoorden kan en een leer heeft die meer is dan de gereformeerde leer. Hoe kunnen mensen immers de volle waarheid verwoorden? Daarvoor moet je immers God zelf zijn.

Je kan ook met wat meningsverschillen met de dominee prima in de kerk zitten. Want ach, de dominee is ook maar een mens.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2008, 12:07:37 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #43 Gepost op: december 30, 2008, 02:11:57 am »

quote:

Ursa schreef op 29 december 2008 om 15:41:
[...]

"De religie" is wellicht een betere term. Het wil zeggen, de praktizering van het geloof en de leer hier in Nederland en de ideeën die daar bij horen. Bijvoorbeeld het gegeven dat het aanhangen van juiste leer een bepaalde manier van leven inhoudt die nogal cultureel bepaald is. Het Evangelie laat zich (gelukkig!) niet beperken tot één bepaalde culturele setting.
Daarin zijn we het kennelijk eens

quote:

In denk dat dat verschilt per plek. Overigens, de kerk staat er nog steeds. Niet dat ontzuiling an sich een deugd is maar ik zie nog vaak een breuk tussen 'gemeente' en 'wereld'.
Dat is logisch, we staan IN de wereld maar zijn niet VAN die wereld immers?

quote:

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt... Immers, de vrijgemaakte leer is toch dat het Lichaam van Christus een 'onzichtbaar' geheel is dat eerder bestaat uit personen dan uit denominaties?
Exact: vele mensen die geloven in waarheid van Christus.

quote:

Daarnaast, je kunt wel stellen dat de bruid van Christus geen regelinstituut is. Klopt. Vrijgemaakt Nederland heeft echter zijn best gedaan er wel een regelinsituut van te maken. Van de formulering van de leer tot aan de liturgie is alles juridisch opgebouwd. Ik wil niet zeggen dat het wat de leer betreft niet nodig is om juridisch te zijn, maar als je alles 40 jaar vastlegt in dezelfde structuren, vind je het gek dat je jeugd afhaakt. Ik denk dat de helft van de mensen niet eens weet waarom we onze diensten zo structureren!
verbazing maar: we zijn het weer eens :)

quote:

Het ging me meer om de termen. Als je iemand op de kast wil hebben moet je roepen: 'Jij zit in een valse kerk!' Mensen koppelen dat al heel gauw aan verloren gaan, terwijl die twee zaken apart staan. Ik sta dus wel achter het concept en ben blij dat de Bijbel handvaten geeft, maar pr-technisch zijn de termen niet zo handig.
Probleem is dat we als kerken niet meer durven zeggen dat we waarheid leren en verkondigen maar dat we daarin te zacht zijn geworden?

quote:

Valse tegenstelling, De Bruijne's ethiek is juist gebaseerd op Bijbel en belijdenis. Zijn idee is vooral: durf van mening te verschillen; éénheid in verscheidenheid, gebaseerd op liefde voor elkaar.
Ik bedoelde het niet persoonlijk naar De Bruijne maar meer als overtreffende trap. Ik geloof niet in de God van Douma en zijn collegea maar in de GOD van de Bijbel

quote:

Onzin, en je spreekt jezelf tegen. Daarnaast mis je mijn punt. Het is prima om mensen te winnen voor het Evangelie. Ik wil eerder zeggen dat het niet een van onze sterke punten is als vrijgo's. Werkpuntje dus.
Is plaatselijk verschillend vrees ik. Er zijn gemeenten waar geen evangelisatiewerk gedaan wordt, hier in mijn gemeente zijn we erg actief (en merken we zegen daarin)

quote:

Het bestaansrecht van de GKv zit 'm in de overtuiging de ware leer het meest te benaderen. Klinkt gevaarlijk, maar het is gewoon logisch. Wel mooi dat de kerk er nu minder 'strikt' in is, bijv. in het erkennen van NGK en CGK als 'ware' kerken. Oftewel, een bekeerde broeder of zuster kan het beste bij een dezer denominaties terecht, dan heeft hij/zij de minste kans op dwalen. Ik ben het met je eens dat het erg belangrijk is mensen slechts voor het houden dat de kern van het Evangelie tot behoud leidt. That's all it takes, getuige de misdadiger aan het kruis. Maar als mensen tot geloof gekomen zijn, moeten we ze dan maar weer laten gaan, maakt niet uit in welke kerk ze terechtkomen?

Eindelijk iemand die het weer keihard durft te zeggen _O_

quote:

Wat doe je anders nog in deze kerk?
Exact!

quote:

Ach ja, hij is nog zendeling geweest.
Zegt weinig wat mij betreft :)
Voorganger zijn  is niet zelf de kar trekken maar mensen leren hoe zij de kar moeten trekken.
Ik heb nog nooit een boer voor de wagen gezien.Wel heb ik boeren gekend die het paard beleerden om een kar te trekken :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #44 Gepost op: december 30, 2008, 02:57:12 am »
Hoe moet ik dat nu lezen?:
Leer van waarheid= de gereformeerde leer.

Dat de gereformeerde leer volmaakt de waarheid is zonder enige menselijke fouten? Ik snap dat nou nooit hé. Hoe kan je nu de waarheid volledig kennen, dat kan niet.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #45 Gepost op: december 30, 2008, 02:59:59 am »

quote:

okidoki schreef op 30 december 2008 om 02:11:

Probleem is dat we als kerken niet meer durven zeggen dat we waarheid leren en verkondigen maar dat we daarin te zacht zijn geworden?
Ik vindt juist dat ze sterker in de boodschap zijn geworden. Ze hebben nu interkerkenlijk meer de vinger in de pap dan vroeger. De PKN luistert zelfs behoorlijk naar wat gereformeerd vrijgemaakt, chistenlijk gereformeerd en Nederlands gereformeerd te zeggen hebben. Voorheen waren het voor de andere gemeentes eilanden, artikel 31 kerken die in zichzelf gekeerd waren. Nu tellen ze juist weer mee!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #46 Gepost op: december 30, 2008, 08:50:59 pm »
15 december promoveerde Hans Burger aan de vrijgemaakt-gereformeerde Theologische Universiteit over 'in Christus zijn', zoals Paulus en Johannes in de Bijbel het leven als gelovige typeren.

quote:

Wat kun je nog met de gereformeerde theologie?, vroeg Hans Burger zich ooit af. Heel veel, concludeert hij nu. ,,Het licht is aangegaan.''

(...)

,,Ik ben ermee aan de gang gegaan vanuit een gevoel van malaise. Wat kan ik nog met de gereformeerde theologie?'' De predikant verwijst naar de identiteitscrisis en het weg-met-onsgevoel in zijn kerken, de vrijgemaakt-gereformeerde.
Interessant!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #47 Gepost op: december 30, 2008, 09:12:15 pm »
En ook interessant:

Voorzitter van het GWG, Rien Rouw: “De tijd van de verzuiling is voorbij, het is tijd voor een nieuw elan.

quote:

Het ICS, Sensor en het Gereformeerd Wetenschappelijk Genootschap slaan de handen ineen en richten één nieuwe organisatie op. De missie van het nieuwe centrum is bijdragen aan dienstbare en zichtbare christenen in wetenschap, werk en samenleving. In de komende weken zullen de organisaties de plannen voorleggen aan hun achterbannen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #48 Gepost op: december 31, 2008, 12:07:14 am »
Ergens voel ik me verdrietig van binnen vanwege het verlangen van het gereformeerd vrijgemaakt willen zijn tegenover de rest van de kerken. Daardoor is er weer een menselijke bariërre. Waarom kunnen we niet gewoon in Christus zijn? satan is uit op verdeeldheid, God op eenheid.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2008, 12:07:51 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #49 Gepost op: december 31, 2008, 12:24:52 am »

quote:

gaitema schreef op 31 december 2008 om 00:07:
Ergens voel ik me verdrietig van binnen vanwege het verlangen van het gereformeerd vrijgemaakt willen zijn tegenover de rest van de kerken. Daardoor is er weer een menselijke bariërre. Waarom kunnen we niet gewoon in Christus zijn? satan is uit op verdeeldheid, God op eenheid.
dat verdriet is wat er m.n. in de GKv speelt t.o.v. andere kerken.
Kerken die duidelijke regels van God overtreden. Denk daarbij aan de PkN die meer dan pluriform is en geen leer meer lijkt te kennen, een kerk waarin de waanzin van deze tijd domweg aanwezig mag zijn: geloven in een god die niet bestaat.
In de GKv is het zoeken naar waarheid altijd ook een zoeken naar eenheid geweest maar wel een eenheid bij een open bijbel.
Op een ander forum kreeg ik te horen dat ik voor een leek wel veel bijbelkennis bezat.
Een belletje rondom in mijn omgeving leerde mij dat:
100 % van mijn PkN vrienden de bijbel niet meer dagelijks benut
dezelfde groep gaat niet meer met regelmaat naar de samenkomsten.
80% van de katholieke vrienden heeft wel ergens een bijbel maar doet daar niets mee.
100% van de baptisten gaat wel naar de diensten maar leest thuis niet dagelijks in de bijbel.

Zegt iets over mijn kennissenkring :)

Daarnaast: mijn ongelovige collega is al jaren zoekend en bezoekt sinds een tijdje de GKv en spreekt over een warm gevoel, over een waarheid die hij in zijn bijbel ook leest.
vreemd dat een outsider wél de zegen ziet en dat kerkelijk onderlegde mensen het niet meer zien.
Met enige stelligheid durf ik te poneren dat in de kerken in NL de GKv met de CGK en delen van de NGk nog een leer van waarheid verkondigen.
Schokkend denk ik?