Auteur Topic: sterrenstelsels en zwarte gaten  (gelezen 2475 keer)

ramses

• Bekijk profiel
sterrenstelsels en zwarte gaten
« Gepost op: december 14, 2008, 10:24:50 pm »
Astronomie heeft mijn belangstelling. Maar is de wetenschap erachter wel volgens Gods Woord? Bestaan zwarte gaten?
En is de relativiteitstheorie van Einstein bijbels? Het boeit me maar ik durf niet verder te lezen omdat het misschien onzin is waar ik enthousiast van raak ...!

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 14, 2008, 10:49:57 pm »

quote:

ramses schreef op 14 december 2008 om 22:24:
Astronomie heeft mijn belangstelling. Maar is de wetenschap erachter wel volgens Gods Woord? Bestaan zwarte gaten?
En is de relativiteitstheorie van Einstein bijbels? Het boeit me maar ik durf niet verder te lezen omdat het misschien onzin is waar ik enthousiast van raak ...!
Het scheppingsverhaal in Genesis gaat niet zozeer om het hoe, als wel om het waarom. Astronomie en andere wetenschap gaan over het hoe, maar geven geen antwoorden over het waarom. Het bijt elkaar m.i. niet. Dat is ook wat mijn Kerk (de katholieke) leert, maar aangezien we hier op Gereformeerd Leven zitten, is dat niet voldoende antwoord. Maar wat ik van het gereformeerd bijbellezen heb begrepen (volgend weekend hoop ik er nog stukken meer over te leren!), is dit ook gereformeerd gezien een acceptabele interpretatie. Ik hoor het graag als dat niet klopt!

Ik zou dus zeggen: lees maar lekker verder; totaal geen onzin, en inderdaad superinteressant en enthousiasmerend :) Maar wellicht wil je eerst nog een minder paepsch antwoord afwachten ;)
« Laatst bewerkt op: december 14, 2008, 10:54:48 pm door wateengedoe2 »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 15, 2008, 12:29:41 am »
Uh, ja. Het is alleen wel dat mensen fictie en non-fictie moeilijk van elkaar kunnen onderscheiden. Net als feiten en meningen. Daardoor kunnen mensen met elkaar onnodig overhoop liggen. Zo heb ik geen enkele moeite met de wetenschap en zie hem niet als tegenstrijdig aan mijn geloof. Hoewel ik geloof dat de mens door God apart geschapen is van andere dieren. Dat klopt volgens veel mensen niet, en toch zie ik geen tegenstrijdigheden die anderen wel zien.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 15, 2008, 08:37:10 am »
Wetenschap is een heel bruikbaar model. Het heeft wat mij betreft 1 groot manco (maar wel noodzakelijk, anders wordt het onwerkbaar): goddelijk ingrijpen (en daarmee in feite ook het bestaan van God) is van het model uitgesloten.
Als je dat in gedachten houdt, kun je prima met het model uit de voeten zonder dat het je geloof aantast. Elk wetenschappelijk 'bewijs' dat God niet zou bestaan is een cirkelredenering, omdat het wetenschappelijk model al uitsluit dat er een God zou bestaan. De wetenschappelijke leeftijd van de aarde kan dus prima een totaal andere leeftijd zijn dan de werkelijke leeftijd van de aarde. Ik geloof dan ook dat God Adam geschapen heeft als een volwassene en niet als een embryo (waarmee zijn 'wetenschappelijke' leeftijd dus makkelijk 15 jaar of meer hoger was dan zijn daadwerkelijke leeftijd, dus de tijd dat hij daadwerkelijk leefde. Bijt dat elkaar? Denk het niet :)
computerfout: een vreemde een in de byte

Edolen

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 17, 2008, 04:00:36 pm »

quote:

Met alle respect voor de vraagsteller omdat ieder recht heeft op zijn of haar opvatting over de band met God. Maar deze vraag doet mij heel erg denken aan de Middeleeuwen waar de kerk absolute macht had over de burgers. Lees wat JIJ wil lezen en onderzoek wat JIJ wil onderzoeken. Maak het JOUW persoonlijke band met God. Laat geen enkele kerk jou dicteren wat je band met God moet zijn. Elke kerk die dat doet respecteert het individu niet.
Na zo'n 40 jaar vrijgemaakte kerk ben ik eindelijk vrij om mijn eigen weg te zoeken. Voor bepaalde mensen is dat inderdaad een vrijgemaakte (of andere) kerk. Wat ik het belangrijkst vind.....bouw je persoonlijke band met God op. Mijn weg is niet meer die van een kerk. Mijn persoonlijke band met God moet echt een persoonlijke worden. Niet één die opgelegd wordt door een kerkenraad of een Synode.
Leef !!!! Wees één met God (hoe je hem ook noemt) !!!!!  Maar laat het boven alles JOUW persoonlijke band zijn.
Treat the earth and all that dwell thereon with respect

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 17, 2008, 04:20:50 pm »

quote:

Edolen schreef op 17 december 2008 om 16:00:
[...]

Leef !!!! Wees één met God (hoe je hem ook noemt) !!!!!  Maar laat het boven alles JOUW persoonlijke band zijn.
Want JIJ bent het allerbelangrijkste, nietwaar?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Edolen

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 17, 2008, 04:23:44 pm »

quote:

Ulysses schreef op 17 december 2008 om 16:20:
[...]

Want JIJ bent het allerbelangrijkste, nietwaar?

Nee, je band met God is het allerbelangrijkst. Die is toch persoonlijk (zegt 40 jaar kerk tegen mij) ???
Laat het dan ook jouw band zijn, niet opgelegd door een ander. En begrijp me goed, dat is voor iedereen dus uniek.
Treat the earth and all that dwell thereon with respect

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2009, 11:17:06 pm »

quote:

Bedoel je met Gods Woord de Bijbel (beeldspraak)? Of het échte woord van God (denk bijvoorbeeld aan een goddelijk signaal aan profeten)?

Nee, niet alles is van de bijbel afkomstig. De ouderdom van het universum (een bewezen feit dat het veel meer is dan een paar duizend jaar).

Laat je vooral niet van de wijs brengen, ik vind het fantastisch dat je je met deze onderwerpen bezighoudt, de enigen die het misschien niet kunnen verdragen zijn alleen maar de meest fanatieke fundamentalisten, die zelf echter ook gebruik maken van satellieten, mede dankzij astronomie. Misschien geloven ze dat satellieten tussen de pijlers van de aarde door slalommen, ik weet verder niet hoe ze dat oplossen.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2009, 11:22:21 pm »
Het fysieke bestaat volgens de bijbel gewoon, dus dat zal het probleem niet zijn. Net als dat niet alle ziektes genoemd zijn die er bestaan, sluit de afwezigheid in de bijbel van zwarte gaten ook het bestaan daarvan niet uit. Het beeld van hoe het werkt hangt af van goed onderbouwde redeneringen die op juiste waarnemingen gebaseerd zijn.