quote:
Ik spring momenteel een beetje van de hak op de tak geloof ik

Dan weer een stuk uit handelingen, dan weer een stuk uit een boek over de slavernij en dan weer een stukje gelukkig gereformeerd. Maar het boek over de best lopende katholieke parochie van Nederland heb ik uit.
quote:
[...]
Een PKN-er is óf gereformeerd, óf luthers óf hervormd heb ik ooit geleerd, een mengelmoes is nieuw voor mij.
maar vertel eens, welke mengeling zie je als noodzaak voor de gereformeerde gezindte? Wat hebben de gereformeerde niet wat de evangelischen weer wel hebben (behalve een combo in de dienst:) )
klopt, maar vrijzinnig denken zie je door die stromingen heen, net als confessioneel denken en ook een in de brede gereformeerde beweging in Nederland een meer evangelische denken dat opkomt. En dan niet kwa geloofsstandpunten als hoe te dopen, maar als het gaat om de Gaven van de Geest weer 'meer' een plek in de kerk te geven. Daarnaast spreekt ook steeds meer het creatief omgaan met de liturgie gemeentes aan. zoals liederkeuze, liturgie inhoud, alternatieve vieringen kwa gehele opzet. Wat men maar met een kerkdienst kan zou ik zo zeggen. Gelovigen zelf zijn vaak pluriform, dus van alle markten thuis. Veel mensen hebben vaak een stukje gereformeerd en een stukje evangelisch bij zich, weer anderen een stukje vrijzinnig. Sommigen een mix van alle drie.
quote:
[...]
Dat levert dus niets op. Mensen zouden de heilige eucharistie vervuilen volgens de RKk en mensen zouden het offer aan het kruis loochenen volgens de gereformeerde leer.
Mengen wordt niets, God is ook geen God van "mix er maar wat van" denk ik. God is helder alleen bakken wij er weinig van...
Ik denk eerder dat de mensen zelf het probleem maken, je kan ook leren van andere christenen. Maar nee, we moeten weer in een vakje aanwezig zijn. Alsof de groep van het ene vakje altijd gelijk heeft en de groep van het andere vakje altijd het verkeert heeft. Ik ben meer van het aannemen van wat als waarheid in de oren klinkt met toetsing aan de bijbel of dat ook zo is, en zo krijg je al snel een levensvisie die door mensen als een soort mix van verschillende vakjes gezien wordt. Maar ik noem het liever: geloofsgroei.
Want wat was Jezus eigenlijk? Was Hij van de partij van de Farrizeeërs? Nee, want Hij kwam met nieuwe inzichten die onder hun not done was. Dus maakten de mensen er weer een nieuwe vakje van. Maar is God wel in vakjes te verdelen? Van wie zijn we? Van de gereformeerden vrijgemaakt? Van de hervormden? van de katholieken? We zijn van Jezus.
Vandaar, wie zijn we? Vraag je af wat God van je wil en wat de waarheid is en dan ben je vrij van het vakjes denken.