quote:
Dát is het onderliggende probleem m.i.

(dus ja, dat kan ik wel volgen)
quote:
De kwestie dat 1000 man tegelijk tot 1 persoon bidden (waar óók niets over in de Bijbel staat) maakt het alleen maar ongeloofwaardiger;
Toch heb ik die voorbeelden weldegelijk gegeven. Dat die niet aanslaan, c'est ca. Ik kan alleen maar Bijbelverzen geven én een tipje oplichten van de interpretatiegeschiedenis ervan. Die maakt, m.i. vrij onomstotelijk het volgende duidelijk:
- Joden vroegen voorspraak aan engelen, even terug geillustreerd door twee Bijbelverzen uit het OT. (uitwerking, zie
hier)
- Er wordt aan ons gevraagd om vóór elkaar te bidden (moet je hier verzen bij? Het zijn er nogal veel nl.)
- Mensen in de hemel zijn niet dood, maar, i.t.t tot de OT periode, meer levend dan wij zijn. (1 Kor 13:12; 1 Joh 3:2)
- De voorspraak door engelen vind je óók in het NT terug (o.a. Op. 6:9-11), maar nu ook aangevuld met intercessie van mensen-in-de-hemel (Op. 5:

- Er wordt erg de nadruk gelegd op de éénheid van de gemeenschap der heiligen (uitwerking zie hier:
klik)
- Ik denk dat het neutraal genoeg is om te zeggen dat de Kerkgeschiedenis, met alle grote Kerkleraren die we samen (zij het op verschillende manieren) 'erkennen', duidelijk genoeg laat zien dat de Kerk tot aan de Reformatie dit altijd gelooft heeft. Tót op het punt dat Calvijn (Luther was er dacht ik meer ambivalent over gezien b.v. zijn Mariologie) op een gegeven moment zegt; "Sorry, ik lees de Bijbel anders"
En ja, ik vind eigenlijk dat de Bijbel er ansich ook al duidelijk genoeg over is. Je kunt het vergezocht vinden, maar dat vinden JG's en Moslims ook van de Drie-eenheid.
Maar, ik verbaas me er oprecht nog steeds over dat men dan niet met
dezelfde bril kijkt naar sola scriptura, het hele 'materiële' uitgangspunt waarmee onze doctrines dan worden bekeken. (en ja, ik weet het, het komt steeds weer terug, maar het is dan ook het onderliggende punt)
quote:
de uitleggingen over één zijn met een alomtegenwoordige God ten spijt (die óók niet in de Bijbel staan).
Theosis wordt óók in de Bijbel geimpliceerd (o.a. 2 Pet. 1:4b).
quote:
Jouw visie (als RKer) gelooft bij voorbaat in het bidden tot heiligen (ik neem aan omdat de Roomse Kerk dat leert). Dus in die visie hoeft er op dit punt helemaal niets meer aangetoond te worden.
Niet voor buitenstaanders nee, en ik kan me de houding van diak best wel voorstellen. Bij
sommige Protestanten lijkt het nét zo alsof ze met de navelstreng nog steeds verbonden zitten met de Kerk, en als pubers op hoge toon 'verantwoording' eisen (ja, zo ervaar ik dat) voor wat wij geloven. Misschien ook dat men daarom denkt dat katholieken die hier posten nét zo'n houding hebben. Nou ja, heel kort door de bocht, dat is niet zo. Op zich maakt het mij niet zo gek veel uit wat jullie geloven. Behalve dan dat er naast de werkelijke verschillen, vaak ook zoveel misverstanden zijn over wat wij geloven. Dat wil nogal eens prikkelen. (maar ook nooit erg lang eigenlijk). Ik moet zeggen dat dát, net zoals Moslims trouwens, die daar ook een handje van hebben, het gesprek erg bemoeilijkt. Met Joden is het dan vaak weer makkelijker communiceren, net zoals met atheisten (als ze tenminste geen ex-Protestanten zijn uit de categorie die ik hiervoor aanduidde).