quote:
Ilonia schreef op 27 december 2008 om 20:16:Barend schreef:
[...]
Dit is toch al een vorm van trouwen? Alleen heb je geen roze papiertje en is het met kinderen niet atomatische geregeld. Ze zouden ook nog geregisteerd patnerschap kunnen overwegen.
Ik woon al jaren samen en wilde eigenlijk ook wel later trouwen. We wilden het ook een keer speciaal gaan trouwen, maar daar kwam wat tussen. Toen in Nederland ook mensen van het zelfde geslacht konden gaan trouwen dacht ik van laat maar. Dan is voor mij trouwen ook niet meer speciaal. Daarbij wonen we al zo lang samen dat voor ons praktische alles is geregeld (mbt erfrecht), behalve kinderen niet. Maar tegenwoordig hoef je om een kind te erkennen ook niet meer te trouwen.
Is de grondslag voor een nederland burgerlijk huwelijk nog bijbels?
Ik dacht laatst nog dat het misschien gewoon beter is dat een stel (vrouw en man) voor de kerkelijke gemeente gewoon moeten kunnen laten inzegenen.
Zij verbinden zich voor God én zijn gemeente. Een overheid heeft daar niets meer mee van doen zo blijkt we uit de opvattingen van de overheid in de praktijk.
Betreffend stel kan voor de kerkelijke inzegening een en ander via een notaris verzorgen.
Het kerkelijk huwelijk mag alleen bevestigd worden als men voor de gemeente in de echt wordt verenigd,maar dit lijkt me haaks staan op de scheiding van kerk en staat.
Het gaat om een zegen, wilsverbinding zich te onderwerpen aan Gods wil en heeft helemaal niets meer te maken met burgerrechten.
Wellicht dat de enige verbinding noh met het recht te maken heeft van de kerk inzage te hebben in de burgerlijke stand. Dat offer moeten we dan maar brengen vind ik.
Zo ben je ook concreter in staat de discussie over samenwonen in geestelijk perspectief te voeren.
Het argument niet voor de burgerij te zijn getrouwd is geen onderwerp en leidt af, het gaat om het aanspreken in geestelijk perspectief.
Maar dat had denk ik al veel eerder moeten gebeuren (als het om gelovigen gaat). Waar vraagt men immers nog een zegen om? Die zegen is een geweldig cadeau op de relatie. Een relatie waarin heel bijzondere en intieme zaken in verpakt zijn. Men heeft echter het cadeau uitgepakt zonder de gever te bedanken en daarmee de intentie waarmee de gever het cadeau wilde overhandigen eigenlijk afgewezen. Het geestelijk aspect geeft ook reden tot bekering. God in de relatie, daar gaat het in onderscheidt m.b.t. het christenleven uiteindelijk om in deze wereld van diverse vrijere samenlevingsvormen. Maar dat is mijn mening.
En wat betreft de familie, die betaald de rekeningen niet, ligt niet bij je in bed, en bepaalt niet wat men eet en onderneemt.
Overigens heb ik ook eerst samen gewoond, maar en over dit onderwerp radicaal anders gaan denken. Maar misschien komt wijsheid wel met de jaren. Zelfs voor mij. Dus neem mijn reactie ook weer niet te zwaar op, maar meer als een reactie op basis van ervaring achteraf.