Auteur Topic: Romeinse zegelringen  (gelezen 1581 keer)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Romeinse zegelringen
« Gepost op: april 28, 2003, 01:48:43 pm »
Best een intresant onderwerp.
Zijn er mensen in bezit van deze ringen, waren deze ringen voorzien van vroeg christelijke kenmerken.
Waneer is het gebruik van zegelringen toegepst.
Zijn er wel documenten gevonden met de zegels die gemaakt zijn door deze ringen.
Zouden de vroege apostelen ook gebruik maken van zegelringen in de briefwisselingen.
Welke mensen droegen trouwens zegelringen, neem aan dat er verschil is tussen zegelringen en sierzegelringen.
Zijn er mensen die wat meer weten van deze ringen, kleine plaatjes met afbeeldingen van deze ringen zijn natuurlijk erg intresant.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

de mir

• Bekijk profiel
Romeinse zegelringen
« Reactie #1 Gepost op: april 28, 2003, 03:51:00 pm »
wat cool, iemand heeft zomaar een onderwerp Romeinse zegelringen aangemaakt, terwijl ik in Nijmegen zegelringen aan het bekijken was

Zijn wel een beetje veel vragen om in 1 keer te beantwoorden hoor, maar ik zal er een paar beantwoorden.

1a. Allerlei mensen zijn tegenwoordig in bezit van Romeinse zegelringen. In de eerste plaats bijvoorbeeld opgravende instanties, die tijdens de graafwerkzaamheden zegelringen hebben aangetroffen. De ringen worden bij het archeologisch onderzoek meestal gevonden met metaadetectoren. Ook amateurpiepers hebben vaak romeinse (zegel)ringen in hun verzameling. Verder kun je bijvoorbeeld ook aan kunsthandelaars en musea denken.
1b. Er zijn inderdaad zegelringen met vroegchristelijke kenmerken, maar dan moet je toch vooral aan LaatRomeinse exemplaren denken of Vroeg Middeleeuwse zegelringen. In Nederland ben ik in ieder geval nog geen Romeinse ringen tegen gekomen met dergelijke kenmerken.

2. Als de vraag is wanneer zegelringen voor het eerst gebruikt zijn, dan gaat dat in Italie in ieder geval terug tot in de 8ste eeuw voor Chr. En dan heb ik het dus over echte zegelringen. Het gebruik om een stempel ergens op aan te brengen gaat veel verder terug, maar dan gaat het om knoopvormige stempelzegels, cilinderzegels of vb het Perzische stempelzegel.

Nou de rest van de vragen beantwoord ik een andere keer wel, want het niet zo makkelijk om daar een duidelijk antwoord op te geven. Daarom schrijf ik er ook een scriptie over

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Romeinse zegelringen
« Reactie #2 Gepost op: april 29, 2003, 12:40:03 am »
Best een intresante onderwerp, tegen aan gelopen?
Dacht dat zegelringen meestal bij het gezag van toepassing waren, hoe kan men het dan presteren om ze kwijt te raken in de grond.

[off-topic]
Vind die detector gebruikers soms van die desastreuze infantielen....ze zoeken alleen metaal. Vinden ze wat dan graven ze zich een ongeluk, zo kunnen ze ook nog eens ander matriaal beschadigen en eventuele tijdpatronen frustreren.
Als ze dan iets van metaal vinden presteren ze het ook nog om het om te laten smelten, omdat ze iets niet op waarde kunnen schatten.
[off-topic]
Liefde is vreemd

de mir

• Bekijk profiel
Romeinse zegelringen
« Reactie #3 Gepost op: april 29, 2003, 08:23:37 pm »
quote:
op 29 Apr 2003 00:40:03 schreef Picardijn:
Dacht dat zegelringen meestal bij het gezag van toepassing waren, hoe kan men het dan presteren om ze kwijt te raken in de grond.

waar Romeinse zegelringen precies voor gebruikt zijn is een onderwerp van discussie. Sommige zijn er heilig van overtuigd dat alle zegelringen gebruikt zijn om mee te stempelen en worden dan ook allemaal in verband gebracht met lezen/schrijven. Nu ik al een tijdje bezig ben met het maken van een inventarisatie van Romeinse zegelringen in het nederlandse rivierengebied, denk ik zelf dat het grootste deel van deze ringen niet is gebruikt om te stempelen. Vooral omdat de afbeeldingen op de ringstenen vaak dezelfde soort voorstellingen hebben. De goden en dieren die er vaak op staan, hebben vrijwel altijd dezelfde houding met kenmerkende attributen. Het gebruik als persoonlijke stempel lijkt mij dan ook niet aannemelijk. MAAR ik ben nog bezig met het inventariseren en heb nog geen eindconclusie

Wel is duidelijk dat ook in gewone nederzettingen zegelringen zijn gebruikt, ze worden in relatief grote aantallen gevonden.

quote:

[off-topic]
Vind die detector gebruikers soms van die desastreuze infantielen....ze zoeken alleen metaal. Vinden ze wat dan graven ze zich een ongeluk, zo kunnen ze ook nog eens ander matriaal beschadigen en eventuele tijdpatronen frustreren.
Als ze dan iets van metaal vinden presteren ze het ook nog om het om te laten smelten, omdat ze iets niet op waarde kunnen schatten.
[off-topic]

Archeologen hebben vaak veel aan amateurs, dus ik zou ze niet meteen zo negatief willen afschilderen. Wel is het idd jammer, dat sommige piepers, zo gedreven zijn dat het alleen nog maar om de vondsten gaat en dus ook in de avonduren opgravingen worden afgezocht. Dit ten koste van veel informatie, doordat ze alleen op zoek zijn naar verzamelaarsitems.

Wanneer ze op legale wijze vondsten hebben gedaan, en de informatie ervan ook willen delen met archeologen, dan is het vaak jammer dat detector amateurs weinig kwijt willen over de precieze vindplaats. Aan de ene kant wel begrijpelijk want ze willen niet dat andere gaan piepen op de plaats waar zij mooie dingen hebben gevonden. Maar voor archeologen wel jammer, omdat dit voor verspreidingskaarten wel belangrijk is

Kheb trwns heeeele mooie foto's van Romeinse zegelringen, als iemand kan uitleggen hoe ik die hier op zet, dan kan ik ze met jullie delen

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Romeinse zegelringen
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2003, 01:49:59 am »
Hoe staat het met de studie naar de zegelringen?

Heb jij ook zo'n pieperapperaat, of zou je er wel een willen hebben?

Heb je de plaatjes op internet staan?
In dat geval moet je de link van het plaatje tussen de ] [ zetten als je op de hier beneden, staande bij opmaakcode, op afbeelding klikt.

Heb je het plaatje nog niet op internet staan dan moet je even kijken of je bij een zogenaamde pic-server kunt uploaden...zelf heb ik hier nier zoveel ervaring mee...
Liefde is vreemd

de mir

• Bekijk profiel
Romeinse zegelringen
« Reactie #5 Gepost op: juni 08, 2003, 08:52:20 pm »
kben een tijdje niet meer op t gkv forum geweest, kvon nie alle discussies even zinnig en kwerd er niet zo blij van.

Maar nu iemand nog oo t zegelringen-onderwerp heeft gereageerd, moet ik toch maar even een berichtje neerzetten.

Ik heb zelf geen metaaldetector. Tzijn toch prijzige dingen, als je een beetje goede wilt hebben, en ik was bang dat ik hem uiteindelijk toch te weinig zou gebruiken. Ik ken me zelf een beetje

Mijn scriptie over zegelringen lijkt nu eindelijk een beetje op te schieten. Moet ook wel, want ik heb een deadline van 27 juni om dit studiejaar nog te kunnen af studeren Tblijkt dat die ringen in gewone plattelands nederzettingen zijn gebruikt. Opvallend is een verschil tussen een grootschalig gebruik in t oostelijke rivierengebied, omgeving Tiel, Waardenburg, Delwijnen enzo, en een veel beprekter gebruik in het westen van het land. Maar kheb nog geen verklaring, ik moet nog voor donderdag een conclusie en dus ook een verklaring voor dit selectieve gebruik bedenken

Anywayz, thats it for now

doeggggz, de mir

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Romeinse zegelringen
« Reactie #6 Gepost op: augustus 17, 2003, 12:09:51 am »
Hoe is het afgelopen met de verslaglegging en de complottheorie over het gebruik van de zegelringen.  
Liefde is vreemd

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Romeinse zegelringen
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2004, 01:16:02 pm »
quote:
op 17 Aug 2003 00:09:51 schreef Picardijn:
Hoe is het afgelopen met de verslaglegging en de complottheorie over het gebruik van de zegelringen.  

Zou de mir nu ook AIO zijn?
Liefde is vreemd