Auteur Topic: Evolutie ontmaskerd  (gelezen 15154 keer)

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #50 Gepost op: januari 22, 2009, 08:34:02 pm »

quote:

Divinespark schreef op 18 januari 2009 om 05:58:
Marxisme roept op tot geweld en afgunst tegen de rijken. Ook met de theorie zit het dus al gewelddadig in elkaar. Als mensen zo graag pro vrijheid en tegen geweld zijn volgens een atheïstische moraal, dan dus geen Marx, Lenin, Stalin of Mao. Dat zijn je reinste dwingelanden.

Klopt. En ook geen enkele atheist heeft enige sympathie voor deze figuren.

quote:

Over die site Godvoordommen.nl:

Het is niet helemaal mijn soort humor. Maar ik demoniseer atheïsten nou ook weer niet.

Tja ik ben vrij makkelijk in zulke dingen. Ook als het andersom zou zijn. En ach atheisten worden anders vaak genoeg gedemoniseerd (in het algemeen dan he). Zelfs in de bijbel. De gelovigen zijn de good-guys en de ongelovigen de verdorven bad-guys.

quote:

Atheïsme is alleen maar het niet geloven in God. Niet meer of niet minder dan dat. Wat je verder nog denkt valt onder andere noemers.

Heb je wel gelijk in ja. Alleen die andere dingen worden vaak wel onder atheisme verstaan. Maar in principe betekend het niet geloven in een God, dus het hebben van geen enkele religie.

quote:

Ik hoef helemaal niet te zeggen "ik weet het niet" want je zegt dat we al een aanname doen. Bij een aanname is iets niet bewezen op de wetenschappelijke manier (m.a.w. "ik weet het niet").

Klopt, maar normaal gesproken wordt die aanname aan de realiteit getoetst. Faalt de aanname dan wordt deze naar het land der fabelen verwezen.
Religie is vandaag de dag nog altijd aanwezig......

quote:

Idioot of dom heeft met IQ te maken. Ik zit niet in die regionen met mijn IQ. Voor alle duidelijkheid, ik zit erboven (ik zal dat laatste er toch maar even bij zeggen gezien hoe je over religieuze mensen geneigd bent te denken :)).

De woorden 'idioot' en 'dom' waren wat slecht gekozen, dat geef ik toe. Religie heeft denk ik ook weinig tot niets et IQ te maken. Maar vooral met  'your willingness to believe'.

quote:

Irrationeel is als je zonder enig bewijs of logica zou ontkennen dat een "ik weet het niet" bijbelverhaal waar zou zijn. Als gelovige heb je een verhaal waar je die aanname op baseert, en niet niks. Persoonlijk vind ik niet 100% van de bijbel waar, er staan een paar duidelijke tegenstrijdigheden in. En van het meeste kan ik niet beoordelen of het waar is.

Ja oke dat bijbel verhaal is dan dan 'iets' waar een aanname op gebaseerd is. Persoonlijk vind ik dat boek nou niet echt een betrouwbare bron. Plus zoals je zelf ook al aangeeft, er staan een aantal tegenstrijdigheden in en vergezochte dingen (mij een beetje te veel hocus pocus). Het lijkt mij logisch dat waar een aanname op gebaseerd is ook getoetst wordt aan de realiteit. Anders heb je nog geen zekerheid.
Want blijkbaar wordt in veel gevallen wel klakkeloos aangenomen dat dat bijbelverhaal echt gebeurd is.

quote:

Er zijn ook gewoon stromingen binnen religie die het idee van een strenge God aanhangen. Dat er ook voorwaarden bij die liefde of bij je behandeling horen.

Klopt. Alleen ben ik het daar persoonlijk niet zo mee eens. Nogal dogmatisch ook. Absoluut niet pro-freedom.
Maar je hoeft het OT maar te lezen en je weet zelf wat voor tiran deze God is. Niet echt fit for worship. Dawkins beschreef de God van het OT in The God Delusion als:
"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully."

Persoonlijk ga ik daar dus niet mee akkoord. *flips this god off, and walks away*

quote:

Het moet zeker NU?
Ja God kan kwaad voorkomen. Als zo'n gebod nou wél van God komt en het staat ook nog eens juist in de bijbel en een mens leeft ernaar en het voorkomt dat je iets kwaads doet, dan is dat al 1 voorbeeld daarvan.

Als hij kwaad kan voorkomen, waar wacht hij dan op? Welk gebod bedoel je precies?

quote:

Atheïsme gaat alleen maar over het niet geloven in God. Als zo'n universele moraal er ook is, dan zou die ook voor iedereen te bewijzen moeten zijn als referentiepunt in ieders leven. Tot die tijd is het een aanname die je hier doet.
Ben je soms libertariër, met dergelijke ideeën?

Moraal is eigenlijk alleen te 'bewijzen' door observatie. Deze observatie die wij allemaal doen (kijken naar anderen) heeft ook onze huidige moraal gevormt in evolutionistische zin. Atheisme streeft o.a. naar een universele moraal voor iedereen op deze planeet. Geen dogma's, onderdrukking en discriminatie vanuit religies. Mensen moeten dus zelf denken. En hebben hun eigen vrijheid wat betreft hun dagelijks leven. Heeft een ander niks mee te maken. Kijk, als dingen in strijd zijn met de grondwet en onze strafrechtelijke wetten dan stopt die vrijheid daar. Anders zou het een zooitje worden natuurlijk.
Religies hebben nogal eens de neiging mensen te gaan vertellen hoe zij hun dagelijks leven moeten invullen. Bijv. met allerlei rituelen en wat je wel of niet mag doen op zondag bijv.
Ik vul mijn dagen zelf wel in, heb ik niemand voor nodig. En zaterdag en zondag zijn bij mij eigenlijk hetzelfde.

Ik denk dat ik wel aardig liberaal ben ja. Of zoals PZ Myers zegt van zichzelf 'a godless liberal'.

quote:

[niet geciteerd gedeelte] Ik merk aan meerdere van je uitlatingen dat je tegen geweld en dwang bent, en ik vind ook dat dat je reuze siert! Voor verbaal geweld maak je nog duidelijk een uitzondering. Ik zie dat niet alleen aan de vergoelijking van dat GVD maar ook de bereidheid je vinger op te steken mocht je in de hel belanden. Die beschouw je kennelijk als minder erg, maar als je klaar zou zijn met het fysieke geweld en dwang af te keuren is dit misschien een logische volgende stap. Dan moet je het juist extra van inhoud hebben, en daar ben je duidelijk graag naar op zoek.

Verbaal geweld maak ik me ook nooit zo druk om nee. Freedom of speech heb ik ook hoog in het vaandel staan. En helemaal als iets ook nog eens keihard de waarheid zou zijn, vind ik dat iets gezegt mag mag worden, soms zelfs gezegt moet worden. The truth can hurt, but is doesn't mean we should start lying.
Ik beschouw de hel niet als minder erg. Ik geloof alleen niet in de hel (of hemel). Maar mocht het wel bestaan, dan is het niet anders. Ik zal me niet bij deze god aansluiten, dus als deze jaloerse wraakzuchtige god het dan wel nodig vind mij voor deze keuze te straffen....so be it.

quote:

Je identificeert je hele persoon met je fysieke lichaam als je zoiets zegt. Dat zou betekenen dat je nu al net zo dood bent als dan ("dode materie"). Geloof je 't zelf? :) Bovendien is het een aanname.
OK aannames kunnen ook wel eens onwaar zijn maar het hoeft niet. Als je nou toch aannames doet, dan staat je manier van denken het geloven in ieder geval niet in de weg. Dan zal het hem wel zitten in het onopgeloste probleem van geweld en dwang in de wereld. Als je van een vreedzame natuur bent staat niks een geloof in de weg hoor.

Hoezo zouden we nu dan 'dode materie' zijn? Als de organen in het lichaam hun werk nog doen, ben je dus niet dood. Ik heb geen aanleiding om iets anders te verwachten na mijn dood in dan rotten/verteren (want dit is gewoon zeker, dat weten we allemaal). Andere organismen leven daar weer van. The circle of life ;)

Dat mijn denkbeelden in grote lijnen een geloof niet in de weg staan is wel waar ja, denk ik. Alleen is er een puntje: bewijs. Als die er niet is, houdt het op. Atheisten zijn over het algemeen kritisch. Willen overal bewijs en verklaringen voor. En alle ellende die religie te weeg brengt is voor mij al genoeg om niet bij zulke 'clubjes' te horen, ookal zou er wel een bewezen en aangetoonde God zijn. I resigned in protest ;)

quote:

Wat zou je de hele tijd tot Sint Juttemis op anderen wachten tot die een keer met hun voltmeters proberen te bewijzen dat er meer is dan het fysieke, en totdat die een keer zeggen dat God of geest of ziel bestaat? Iemand met zo'n vrijheidslievendheid als jij die durft toch wel een aanname te doen? Dan maar een keer lekker dom kan jou het schelen?
Tja ik denk dat we in het dagelijks leven genoeg dingen voor waar aannemen. Zonder dat we eigenlijk zeker weten dat het zo is. Meestal zijn dit dan ook kleine redelijke onbelangrijke zaken, maar toch. Maar zulke cruciale dingen wat betreft the big questions in life, daar wil ik persoonlijk liever wat kritischer naar kijken.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2009, 08:41:16 pm door Secular »
"if an answer requires a leap of faith, is it really an answer at all?"

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #51 Gepost op: januari 30, 2009, 09:05:53 am »
Secular, wees vooral klaar als je een speciale ervaring krijgt, vooral nu met het ontmoeten van al die deelnmers op dit forum:  wellicht is dit een gelegenheid voor je om te veranderen:  is Amerika niet erg veranderd om een president als Obama te kiezen?
Dat wilt zeggen dat zelfs iemand als jij een geestelijke wedergeboorte kan ervaren nu ......?!

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #52 Gepost op: februari 16, 2009, 12:52:02 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 30 januari 2009 om 09:05:
Secular, wees vooral klaar als je een speciale ervaring krijgt, vooral nu met het ontmoeten van al die deelnmers op dit forum:  wellicht is dit een gelegenheid voor je om te veranderen:  is Amerika niet erg veranderd om een president als Obama te kiezen?
Dat wilt zeggen dat zelfs iemand als jij een geestelijke wedergeboorte kan ervaren nu ......?!

Een speciale ervaring wil nog niet zeggen dat er een God is. Je hoort wel vaker van mensen dat ze iets beleeft of gezien hebben, en er daarom wel een God moet zijn. In mijn ogen geeft dat dan alleen maar het selectieve van God aan. Jij of die ander is ergens mee geholpen of gered, een ander op die dag kon waarschijnlijk verrekken.
Zulke dingen bewijzen niks.

Amerika is niet zo gek veel veranderd hoor. Wel wat betreft de getinte medemens en de rassenscheiding, gelukkig. Maar voor de rest valt dat wel mee. Vanwege m'n Amerikaanse auto hobby heb ik veel contacten in Amerika en krijg ik dus ook veel met Amerikanen te maken (forums en Ebay bijv,  voor onderdelen, heb er ook al eens een auto vandaag gehaald etc.). En zie wat betreft de motorsport ook nog wel eens wat Amerikaanse tv (ja erg kapitalistisch allemaal, erg veel reclame). Ik hou me ook wel eens een beetje bezig met American history, voornamelijk wat betreft muziek en autoracen (NASCAR en drag racing). Maar daarin vind je ook een hoop terug van de politieke sfeer van toen, eigenlijk de hele 'zeitgeist' van het Amerika van die jaren. Als er echt iets heel erg veranderd in Amerika, nu en de komende tijd, dan is het de financiele crisis. Niet zo zeer het presidentsschap. Snap ook niet helemaal wat het met religie te maken heeft. En wat voor invloed dat zou hebben op mij. Ik denk dat Bush een stuk religieuzer was als Obama.

Wat wel zou kunnen veranderen in mijn visie op het bestaan of niet bestaan van God. Mochten er ooit onomstotelijke bewijzen op tafel komen, dan kan ik er ook niet om heen. En zou het dom zijn vol te houden dat het niet zo is. Dan ben ik ook om, simple as that.
Maar daarom zou ik me waarschijnlijk er niet bij aansluiten. Ik heb dan nog steeds wat morele bezwaren tegen God the psycho en zijn wan daden. Ik zou dus geen Christen worden dan.
"if an answer requires a leap of faith, is it really an answer at all?"

Chaveriem

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #53 Gepost op: maart 01, 2009, 06:41:58 am »

quote:

ruben1989 schreef op 13 januari 2009 om 17:48:
[...]
--- de Katholieke Kerk die verfent voorstander is van de verspreiding van aids. ---

Ik ben geen katholiek, sterker nog, ik heb genoeg items tegen deze kerk, maar dit is niet waar.
De RK vind alleen condooms onnodig voor haar gelovigen daar een ieder de Bijbel dient na te leven. Dus trouwen en trouw zijn ipv met iedereen de koffer in te duiken.
Trouwen en trouw zijn is de beste bescherming. Condooms zijn alleen noodzakelijk wanneer de mens zich niet beheersen kan. Dat kan je niet op het conto schrijven van de RK.
Kortom, wacht tot je getrouwd ben en blijf trouw, leef als een heilige.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Chaveriem

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #54 Gepost op: maart 01, 2009, 08:49:55 am »
Ik heb, soms met enig vermaak, de argumenten gelezen.
Als je niet gelooft is het "bestaan van God" niet te "bewijzen", want dan is het immers geen geloof meer. "Geloof is het bewijs van dingen die men niet ziet" staat geloof ik ergens geschreven.
Argumenten voor de evolutietheorie, zijn voor zover ik weet, redelijk "solid", maar tegelijkertijd bewijst de evolutherorie niet alles.
Iemand zei hier dat micro-evolutie een feit is. Maar hoe zi het met macro-evolutie.
Bij voortplanting wordt DNA gekopieerd. De erfelijke eigenschappen van 2 personen worden samen gesmeed tot 1 nieuw DNA, maar heeft wel dezelfde samenstelling. Afwijkingen hierop zijn veelal levensbedreigend, of, werden in het verleden geweerd dan wel door de samenleving verstoten of omschreven als de dorpsgek waarbij deze mensen geen partner vonden.
In onze maatschappij hebben we een "opvanghuis" of "zorginstelling" voor deze mensen, waarbij het voorkomt dat er sexueel verkeer is en zwangerschappen..
Opvallend is dat het resultaat van deze zwangerschappen (in geval van mongooltjes) een gezond kind is.
Kortom, heren evolutie aanhangers, hoe gaat het DNA van een Aap vergroot worden tot het DNA van een mensen. Er ontbreken namelijk nogal wat paren. Maar daar is vast een overtuigend antwoord met bewijs voor, naar ik aanneem.

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #55 Gepost op: maart 01, 2009, 10:32:44 am »

quote:

Chaveriem schreef op 01 maart 2009 om 08:49:
Kortom, heren evolutie aanhangers,

Heerlijk, dat toontje. Niet jezelf eens informeren in feiten die eenvoudig beschikbaar zijn, en dan op een toontje mensen die zich wel in de feiten verdiepen ter verantwoording roepen.

Als je werkelijk interesse zou hebben, had je in vijf minuten al je antwoorden gevonden. Maar goed, als dat te veel gevraagd is, hier een startpunt: http://www.talkorigins.or...misconceptions.html#proof
So sue me!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #56 Gepost op: maart 01, 2009, 11:07:17 am »

quote:

Chaveriem schreef op 01 March 2009 om 08:49:
Kortom, heren evolutie aanhangers,
Nog heerlijker, ík hoef me er niet mee te bemoeien  :+
Bombus terrestris Reginae

Thorgrem

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #57 Gepost op: maart 01, 2009, 11:23:33 am »

quote:

Secular schreef op 22 januari 2009 om 20:34:
[...]

Klopt. En ook geen enkele atheist heeft enige sympathie voor deze figuren.
Typische uitspraak. Een die niet op waarheid berust. En zonder meer een die je niet uit kunt spreken namens al je mede atheïsten. Hoe kun jij spreken voor alle andere atheïsten, dat terwijl atheïsten slechts delen dat ze niet in God geloven. Wat al die andere atheïsten wel of niet geloven (buiten dat ene gemeenschappelijke puntje) of waar ze wel of niet mee weglopen kun jij onmogelijk weten. Daarnaast geschiedkundig simpelweg niet waar.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2009, 11:24:09 am door Thorgrem »

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #58 Gepost op: maart 01, 2009, 11:32:16 am »

quote:

Bumblebee schreef op 01 maart 2009 om 11:07:
[...]

Nog heerlijker, ík hoef me er niet mee te bemoeien  :+

Natuurlijk niet, vrouw!

quote:

Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente.
:+
So sue me!

Chaveriem

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #59 Gepost op: maart 01, 2009, 01:13:46 pm »

quote:

rkdiak schreef op 01 maart 2009 om 10:32:
[...]

Heerlijk, dat toontje.

Fijn dat je het kan waarderen  :P

quote:

Niet jezelf eens informeren in feiten die eenvoudig beschikbaar zijn, en dan op een toontje mensen die zich wel in de feiten verdiepen ter verantwoording roepen.

Als je werkelijk interesse zou hebben, had je in vijf minuten al je antwoorden gevonden. Maar goed, als dat te veel gevraagd is, hier een startpunt: http://www.talkorigins.or...misconceptions.html#proof

Point taken, aardige verwijzing trouwens. Overigens, mijn gestelde vraag is niet beantwoord, en voor mij is het een essentiele vraag.
Jou verwijzing zegt ergens op de pagina, dat een je een "bewezen theory" (welke dan ook) alleen zou mogen bestrijden met de aangedragen bewijzen voor deze theorie, in welk geval "onbeantwoorde vragen" geen argumenten tegen de theory zijn. Vanuit wetenschappelijk oogpunt kan ik dit begrijpen.
Vanuit christelijk oogpunt is dit een probleem, omdat een aantal vragen waar het geloof een antwoord niet beantwoordt worden door de evolutietheorie.

Ik ben geneigd het scheppingsverhaal te volgen, echter evolutie kan niet ontkent worden.

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #60 Gepost op: maart 01, 2009, 11:31:30 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 01 maart 2009 om 13:13:
[...]

Fijn dat je het kan waarderen  :P
:+

quote:

Point taken, aardige verwijzing trouwens.
Ja he. Die hele site is een prachtstart voor wie zich serieus in de kwesties rond ET wil verdiepen. Een start, niet meer dan dat. Maar wel een prima start.

quote:

Overigens, mijn gestelde vraag is niet beantwoord, en voor mij is het een essentiele vraag.
Het was dan ook maar een start he :)

quote:

Jou verwijzing zegt ergens op de pagina, dat een je een "bewezen theory" (welke dan ook) alleen zou mogen bestrijden met de aangedragen bewijzen voor deze theorie, in welk geval "onbeantwoorde vragen" geen argumenten tegen de theory zijn. Vanuit wetenschappelijk oogpunt kan ik dit begrijpen.
Lijkt me idd een volstrekt valide insteek.

quote:

Vanuit christelijk oogpunt is dit een probleem, omdat een aantal vragen waar het geloof een antwoord niet beantwoordt worden door de evolutietheorie.
Nee hoor. Het is alleen een probleem vanuit een specifieke, al met al vrij kleine, tak van het christendom. Voor het grootste, en niet te vergeten al 2000 jaar oude deel van het christendom, is het helemaal geen probleem. Ik heb helemaal geen behoefte aan antwoorden op alle denkbare vragen, vanuit de ET.

quote:

Ik ben geneigd het scheppingsverhaal te volgen, echter evolutie kan niet ontkent worden.
Ik volg het scheppingsverhaal, geen neiging, maar gewoon 100% volgen.
So sue me!

Chaveriem

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #61 Gepost op: maart 02, 2009, 01:55:44 am »

quote:

rkdiak schreef op 01 maart 2009 om 23:31:
Nee hoor. Het is alleen een probleem vanuit een specifieke, al met al vrij kleine, tak van het christendom. Voor het grootste, en niet te vergeten al 2000 jaar oude deel van het christendom, is het helemaal geen probleem. Ik heb helemaal geen behoefte aan antwoorden op alle denkbare vragen, vanuit de ET.

Ik lag me vannacht het volgende te bedenken: Je zei een paar post terug waarom je niet eerst verdieoen voor iets te schreeuwen... Menigeen zal zich oppervlakkig verdiepen zeker als de algemeen geldende regel is dat ET en Chr niet samen gaan. Vanuit dat oogpunt vraag je iemand zich te verdiepen in iets waar hij niet of niet volledig in gelooft. Aan de andere kant, Als je het toch niet gelooft, waar praat je er dan over... ben nog niet helemaal wakker geloof ik.

quote:

Ik volg het scheppingsverhaal, geen neiging, maar gewoon 100% volgen.
Als je het scheppingsverhaal volledig volgt EN de ET volledig als fact neemt... Dan kan je me vast de verbinding wel uitleggen. Die zie ik namelijk niet, en dat is ook de achtergrond van mijn gestelde vraag.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #62 Gepost op: maart 02, 2009, 06:15:53 am »

quote:

Ik ben nog eens verder gaan lezen op de link die je me aangeboden hebt. Meneer Mark Isaak doet daar een aantal statements die na even doorklikken, door meneer T. Wallace bestreden worden, en wel op de manier zoals Mark Isaak het wenst. De bewijzen van Mark Isaak worden betwist. Een origineel welles nietes spelletje.
Overigens draagt ook T. Wallace mijn punt (DNA) aan als zijnde niet mogelijk. Hij omschrijft het anders, en meer wetenschappelijk.
Botomline, ET is een geloof, aldus T. Wallace.  http://www.trueorigin.org/isakrbtl.asp

Opvallend in de discussie, maar ook in geloofsitems, is dat mensen slecht lezen/ luisteren en alleen dat horen wat ze willen. Ze hebben een standpunt en dat moet bewezen worden en het doel lijkt de middelen te heiligen.
Bij ieder statement zijn bewijzen te vinden voor hen die het geloofd en zij die het niet geloofd vindt nog meer "tegenbewijzen". Het blijft wel boeiend allemaal

In mijn optiek, is iedere uitleg van ET waar uiteindelijk iemand iets doet om van A naar B te komen, van Aap naar Mens, zonder dat dit "uit zichzelf" gebeurt, een vorm van creationisme (En wie die creator dan is, is dan weer een ander punt).
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2009, 06:18:54 am door Chaveriem »

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #63 Gepost op: maart 02, 2009, 11:12:43 am »

quote:

Chaveriem schreef op 02 maart 2009 om 01:55:
[...]

Ik lag me vannacht het volgende te bedenken: Je zei een paar post terug waarom je niet eerst verdieoen voor iets te schreeuwen...
:ja:

quote:

Menigeen zal zich oppervlakkig verdiepen zeker als de algemeen geldende regel is dat ET en Chr niet samen gaan.
Dat is dan wel héél oppervlakkig, aangezien de algemeen geldende regel is dat het WEL samen gaat.

quote:

Vanuit dat oogpunt vraag je iemand zich te verdiepen in iets waar hij niet of niet volledig in gelooft.
Dat, of er gewoon niet al te veel onzinnigs over te blaten :+

quote:

Als je het scheppingsverhaal volledig volgt EN de ET volledig als fact neemt...
Nee, ik neem de feiten als feiten, en ik begrijp dat de ET die feiten vrij netjes in samenhang brengt. Dat is, hoe klein ook, een essentieel verschil.

quote:

Dan kan je me vast de verbinding wel uitleggen. Die zie ik namelijk niet, en dat is ook de achtergrond van mijn gestelde vraag.

1. Ik wéét dat Genesis "waar" is.
2. Ik wéét dat de feiten wel passen in de ET, en niet in een letterlijke interpretatie van Genesis
3. Ik wéét dat twee uitspraken die elkaar uitsluiten niet beide waar kunnen zijn, op grond van logica.

Als je dat bij elkaar optelt, kan er maar één conclusie zijn: Genesis vertelt ons waarheid, maar niet een historisch feitenrelaas.
So sue me!

Chaveriem

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #64 Gepost op: maart 02, 2009, 11:30:02 am »

quote:

rkdiak schreef op 02 maart 2009 om 11:12:
Dat is dan wel héél oppervlakkig, aangezien de algemeen geldende regel is dat het WEL samen gaat.
[...]
Dat, of er gewoon niet al te veel onzinnigs over te blaten :+
[...]
Nee, ik neem de feiten als feiten, en ik begrijp dat de ET die feiten vrij netjes in samenhang brengt. Dat is, hoe klein ook, een essentieel verschil.

Inmiddels iets beter geinformeerd...
Er is over het algemeen over de micro-evolutie. Het probleem zit hem in de macro-evolutie, waar ik indirect aan refereerde in mijn 1e posting.
Voor de Macro-evolutie zijn nog geen bewijzen gevonden aldus T.Wallace. De bewijzen die M.Isaak aandraagt blijken niet erg sterk te zijn. Overigens zijn er ook ET-ers die dit beamen.
Het probleem is dat in een gesprek over ET micro en macro evolutie in 1 vat gegoten wordt en vervolgens beweerd wordt dat ET bewezen is (als ik Wallace goed begrepen heb).
Daaruit volgend kan genisis gewoon genisis blijven. Probleem met jouw lezing is dat je genisis voor een deel, eh, herinterpreteert (laat ik het netjes zeggen) wat m.i. ingaat tegen het idee dat het het onfeilbare Woord is.

quote:

1. Ik wéét dat Genesis "waar" is.
Zie even eerder

quote:

2. Ik wéét dat de feiten wel passen in de ET, en niet in een letterlijke interpretatie van Genesis
Micro evolutie zou prima passen. Wellicht zelfs macro, maar dan zou God een aap gebruikt hebben om een mens te maken....

quote:

3. Ik wéét dat twee uitspraken die elkaar uitsluiten niet beide waar kunnen zijn, op grond van logica.
uiteraard...

quote:

Als je dat bij elkaar optelt, kan er maar één conclusie zijn: Genesis vertelt ons waarheid, maar niet een historisch feitenrelaas.

Met het eerste deel ben ik het eens. Met het tweede deel... tja, weet ik eigenlijk niet. Ik las ergens de volgende uitspraak, waar ik me prima in kan vinden:

Ik geloof in God zoals een blinde gelooft in de zon, niet omdat hij ze ziet, maar omdat hij ze voelt.
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2009, 11:33:28 am door Chaveriem »

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #65 Gepost op: maart 02, 2009, 11:32:20 am »
Als ik me niet heel ernstig vergis is het verschil tussen micro- en macro-evolutie vooral een kunstmatig verschil, aangebracht door tegenstanders van ET, om hun verzet te kunnen handhaven in het licht van de feiten.
So sue me!

Chaveriem

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #66 Gepost op: maart 02, 2009, 11:35:27 am »

quote:

rkdiak schreef op 02 maart 2009 om 11:32:
Als ik me niet heel ernstig vergis is het verschil tussen micro- en macro-evolutie vooral een kunstmatig verschil, aangebracht door tegenstanders van ET, om hun verzet te kunnen handhaven in het licht van de feiten.

Als ik het stuk van Wallace lees, is er wel een verschil.
Micro is de aanpassing binnen een soort aan de nieuwe omgeving, maar het is nog wel steeds dezelfde soort.
Macro evolutie is overgang van het ene soort naar een meer complexe hogere soort.

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #67 Gepost op: maart 02, 2009, 11:36:57 am »

quote:

Chaveriem schreef op 02 maart 2009 om 11:30:
[...]

Probleem met jouw lezing is dat je genisis voor een deel, eh, herinterpreteert (laat ik het netjes zeggen) wat m.i. ingaat tegen het idee dat het het onfeilbare Woord is.
Toch niet. Het volgt daar juist uit. Genesis is het onfeilbare woord van God, zoals de hele Schrift. Maar zoals iedere tekst, moet ook deze tekst geïnterpreteerd worden. Zonder interpretatie zijn het zwarte lijntjes op wit papier. Dat lijkt me niet echt ter discussie. De echte vraag is dan alleen: hoe interpreteer je? Jij interpreteert, blijkbaar, dat alles van kaft tot kaft letterlijk, een historisch feitenrelaas is? Alleen al vanwege de interne tegenstrijdigheden KAN dat helemaal niet. Waarop baseer je je interpretatiekeuze? Ik stel minimaal als eis, dat interpretatie God niet tot leugenaar mag maken.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #68 Gepost op: maart 02, 2009, 11:38:32 am »

quote:

Chaveriem schreef op 02 maart 2009 om 11:35:
[...]

Als ik het stuk van Wallace lees, is er wel een verschil.
Micro is de aanpassing binnen een soort aan de nieuwe omgeving, maar het is nog wel steeds dezelfde soort.
Macro evolutie is overgang van het ene soort naar een meer complexe hogere soort.
Als je zin hebt, zou je Dennett en Dawkins eens moeten lezen over ET :)
So sue me!

Chaveriem

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #69 Gepost op: maart 02, 2009, 11:47:55 am »

quote:

rkdiak schreef op 02 maart 2009 om 11:36:
[...]

Toch niet. Het volgt daar juist uit. Genesis is het onfeilbare woord van God, zoals de hele Schrift. Maar zoals iedere tekst, moet ook deze tekst geïnterpreteerd worden. Zonder interpretatie zijn het zwarte lijntjes op wit papier. Dat lijkt me niet echt ter discussie. De echte vraag is dan alleen: hoe interpreteer je? Jij interpreteert, blijkbaar, dat alles van kaft tot kaft letterlijk, een historisch feitenrelaas is? Alleen al vanwege de interne tegenstrijdigheden KAN dat helemaal niet. Waarop baseer je je interpretatiekeuze? Ik stel minimaal als eis, dat interpretatie God niet tot leugenaar mag maken.

Wel, ik zie de Bijbel van kaft tot kaft NIET als een historisch feitenrelaas. Al was het maar vanwege het feit dat er hier en daar gerommeld is. Ik noem maar even wat, dat bv niet alle brieven van Petrus door de apostel Petrus zijn geschreven en dat het evangelie naar johannes en de openbaringen van aan johannes ook door 2 verschillende mensen geschreven zou zijn. (het is een voorbeeld, niet de bedoeling hier een discussie over te starten ;))
Wat het OT betreft val het voor mij uit een in 2 stukken. Torah en Tenach. Waarbij Torah de 1e vijf boeken zijn.
Tenach staan hier en daar historisch/geschiedkundig beschreven veldslagen domweg bij de verkeerde koning vermeld, dus ook hier is de "tijdlijn" zoek.
Blijft Torah over. Ik ben het met je eens, dat een interpretatie God niet tot leugenaar mag maken. En het idee van 6 dagen... tja, is rekbaar, temeer als je bedenkt dat de Tenach in de babylonische ballingschap is geschreven en de "Odyseus" als blauwdruk had (v.w.b. hoofdstuk indeling e.d.)

Chaveriem

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #70 Gepost op: maart 02, 2009, 11:58:51 am »

quote:

rkdiak schreef op 02 maart 2009 om 11:38:
Als je zin hebt, zou je Dennett en Dawkins eens moeten lezen over ET :)

Eerlijk gezegd... hoop ik dat jij een samenvatting hebt van max 5 regels.

Maar het geeft wel het punt weer wat even hiervoor heb proberen te maken. Voor iedere stelling of "geloof" zijn bewijzen aan te voeren die door anderen al of niet terecht wordt afgeschoten. Er even vanuit gaande dat Dennett en Dawkins stellen dat creationisten een kunstmatig verschil proberen aan te brengen, zo beticht Wallace de ET-ers er van dit verschil te willen verzoezelen. Vandaar dat ik de term "welles-nietes spel"  gebruikte.
Even de definitie van Wallace handterend, geeft hij aan waarom macroevolutie niet kan, en hij claimt dat dit gesteunt wordt onere andere door ET-ers. (uiteraard niet allemaal). Blijkbaar is er bij ET-ers onderling een verschil van mening wat als bewijs dient en hoever het bewijs strekt.

Ik vond het relaas van Isaak en Wallace boeiend om te lezen, maar ook boeiend om te zien hoe de een de ander (dan wel zijn "geloofsgenoten") van "misinterpretatie", "onwetendheid" en verkeerd gebruik van wetenschap en bewijs daarvan beticht.
Alleen al dit doet vermoeden dat het om gelovigen gaat en niet om een onfeilbaar stuk bewijs. Noch de een noch de ander wil objectief naar de argumenten van de ander kijken en tegelijkertijd claimen ze beide "objectieve" argumenten en ondersteunende bewijzen te hebben. Hierbij worden nogal wat personen geciteerd waarbij je je dan af moet vragen of de citaten niet uit hun verbend gerukt zijn of ronduit verdraait.

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #71 Gepost op: maart 02, 2009, 02:10:57 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 02 maart 2009 om 11:47:
[...]

Wel, ik zie de Bijbel van kaft tot kaft NIET als een historisch feitenrelaas. Al was het maar vanwege het feit dat er hier en daar gerommeld is. Ik noem maar even wat, dat bv niet alle brieven van Petrus door de apostel Petrus zijn geschreven en dat het evangelie naar johannes en de openbaringen van aan johannes ook door 2 verschillende mensen geschreven zou zijn. (het is een voorbeeld, niet de bedoeling hier een discussie over te starten ;))
We zijn het eens!

quote:

Wat het OT betreft val het voor mij uit een in 2 stukken. Torah en Tenach. Waarbij Torah de 1e vijf boeken zijn.
Tenach staan hier en daar historisch/geschiedkundig beschreven veldslagen domweg bij de verkeerde koning vermeld, dus ook hier is de "tijdlijn" zoek.
Blijft Torah over. Ik ben het met je eens, dat een interpretatie God niet tot leugenaar mag maken. En het idee van 6 dagen... tja, is rekbaar, temeer als je bedenkt dat de Tenach in de babylonische ballingschap is geschreven en de "Odyseus" als blauwdruk had (v.w.b. hoofdstuk indeling e.d.)
We zijn het zo angstwekkend eens, dat ik nauwelijks nog snap waarom we het oneens zijn :+
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #72 Gepost op: maart 02, 2009, 02:18:53 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 02 maart 2009 om 11:58:
[...]

Eerlijk gezegd... hoop ik dat jij een samenvatting hebt van max 5 regels.
Dat is een te grote uitdaging vrees ik.

Dawkins laat vooral scherp zien dat het allemaal draait om de genen, niet om "het beest er omheen". Dennett doet dat ook wel, maar wat hij vooral goed doet, is uitleggen en doen begrijpen, hoe evolutie wel degelijk voor toename van complexiteit kan zorgen.

quote:

Maar het geeft wel het punt weer wat even hiervoor heb proberen te maken. Voor iedere stelling of "geloof" zijn bewijzen aan te voeren die door anderen al of niet terecht wordt afgeschoten.
Alleen is dat gewoon de verkeerde benadering. ET is geen geloof, en ET hoeft niet bewezen te worden. Je hebt een set feiten, die wel in ET, en niet in creationisme, tot een zinnig geheel worden gebracht. En zolang er niets beters is, is ET dus "goed"

quote:

Er even vanuit gaande dat Dennett en Dawkins stellen dat creationisten een kunstmatig verschil proberen aan te brengen, zo beticht Wallace de ET-ers er van dit verschil te willen verzoezelen. Vandaar dat ik de term "welles-nietes spel"  gebruikte.
Dan moet Wallace eens beginnen Darwin zelf te lezen.

quote:

Even de definitie van Wallace handterend, geeft hij aan waarom macroevolutie niet kan, en hij claimt dat dit gesteunt wordt onere andere door ET-ers. (uiteraard niet allemaal). Blijkbaar is er bij ET-ers onderling een verschil van mening wat als bewijs dient en hoever het bewijs strekt.
Je kan onmogelijk de ET serieus nemen, en "macro-evolutie" ontkennen. Dat is gewoon ET ontkennen.

quote:

Ik vond het relaas van Isaak en Wallace boeiend om te lezen, maar ook boeiend om te zien hoe de een de ander (dan wel zijn "geloofsgenoten") van "misinterpretatie", "onwetendheid" en verkeerd gebruik van wetenschap en bewijs daarvan beticht.
Alleen al dit doet vermoeden dat het om gelovigen gaat en niet om een onfeilbaar stuk bewijs. Noch de een noch de ander wil objectief naar de argumenten van de ander kijken en tegelijkertijd claimen ze beide "objectieve" argumenten en ondersteunende bewijzen te hebben. Hierbij worden nogal wat personen geciteerd waarbij je je dan af moet vragen of de citaten niet uit hun verbend gerukt zijn of ronduit verdraait.
de kern van het probleem is dat een discussie met mensen die ET en creationisme als gelijk-aardig zien. Creationisme heeft niets met wetenschap te maken, ET niets met geloof :)
So sue me!

Chaveriem

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #73 Gepost op: maart 02, 2009, 02:53:13 pm »

quote:

rkdiak schreef op 02 maart 2009 om 14:18:
[...]
Dat is een te grote uitdaging vrees ik.

Dawkins laat vooral scherp zien dat het allemaal draait om de genen, niet om "het beest er omheen". Dennett doet dat ook wel, maar wat hij vooral goed doet, is uitleggen en doen begrijpen, hoe evolutie wel degelijk voor toename van complexiteit kan zorgen.

[...]
Alleen is dat gewoon de verkeerde benadering. ET is geen geloof, en ET hoeft niet bewezen te worden. Je hebt een set feiten, die wel in ET, en niet in creationisme, tot een zinnig geheel worden gebracht. En zolang er niets beters is, is ET dus "goed"

[...]
Dan moet Wallace eens beginnen Darwin zelf te lezen.

[...]
Je kan onmogelijk de ET serieus nemen, en "macro-evolutie" ontkennen. Dat is gewoon ET ontkennen.

[...]
de kern van het probleem is dat een discussie met mensen die ET en creationisme als gelijk-aardig zien. Creationisme heeft niets met wetenschap te maken, ET niets met geloof :)

Ik denk ook niet dat we het oneens zijn (vorige posting).

Met betrekking tot Wallace e.d. Ik gebruikte hem als argument en tegenwicht voor Isaak, daar Isaak niet erg sterk stond in zijn argumenten, zonder dat ik daar een positie in wilde nemen. Wallace kwam voor mij overtuigend over, maar dat komt iedereen die hier iets interessants roept, waar ik niets van weet.
Waar ik Wallace wel vind is op het punt van hetgeen ik eerder aandroeg. Ook hij stelt dat ET daar geen antwoord, of in ieder geval geen bewijs voor heeft.
Is dat er wel, hoor ik dat graag, maar ik zou niet weten waar te kijken.

Daar de God de wereldgeschapen heeft, dan moet ook ET van Zijn Hand zijn :P ;)

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #74 Gepost op: maart 02, 2009, 10:07:33 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 02 maart 2009 om 14:53:
[...]

Daar de God de wereldgeschapen heeft, dan moet ook ET van Zijn Hand zijn :P ;)
Elementary my dear Watson :+
So sue me!

Chaveriem

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #75 Gepost op: maart 03, 2009, 02:17:03 am »

quote:

rkdiak schreef op 02 maart 2009 om 22:07:
Elementary my dear Watson :+
Het wordt wel saai zo als we het als maar eens gaan worden d:)b  _O_

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #76 Gepost op: maart 03, 2009, 01:24:52 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 03 maart 2009 om 02:17:
[...]

Het wordt wel saai zo als we het als maar eens gaan worden d:)b  _O_
DAAR BEN IK HET NIET MEE EENS!!! :+
So sue me!

Chaveriem

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #77 Gepost op: maart 03, 2009, 02:11:28 pm »

quote:

rkdiak schreef op 03 maart 2009 om 13:24:
DAAR BEN IK HET NIET MEE EENS!!! :+

:D

LOL

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #78 Gepost op: maart 03, 2009, 02:14:41 pm »
Modbreak:
Lief zijn. En lief doen! Grrr.  :(
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2009, 02:15:01 pm door Pooh »

Anemino

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #79 Gepost op: maart 03, 2009, 03:31:29 pm »
Mechanistisch is er geen verschil tussen micro- en macro-evolutie. Macro-evolutie is gewoon x maal micro-evolutie.
Waarom spreken we dan nog van macro? Met macro geven we aan dat er sprake is van een nieuwe soort.
Maar wat is een nieuwe soort?
Een nieuwe soort is een organisme dat niet meer kan paren met organismen die via micro-evolutie een andere weg zijn gegaan (of stil zijn blijven staan).
Micro-evolutie schematisch: O1 > O2 > O3 > O4 > O5 > O6
O1 zal kunnen paren met O2 en misschien ook wel met O3. O3 zal kunnen paren met O4. Maar op het moment dat bijv. O9 niet meer kan paren met O1, dan spreek je van soortvorming en macro-evolutie.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2009, 03:34:00 pm door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #80 Gepost op: maart 03, 2009, 07:01:28 pm »

quote:

Anemino schreef op 03 maart 2009 om 15:31:
Mechanistisch is er geen verschil tussen micro- en macro-evolutie. Macro-evolutie is gewoon x maal micro-evolutie.
Waarom spreken we dan nog van macro? Met macro geven we aan dat er sprake is van een nieuwe soort.
Maar wat is een nieuwe soort?
Een nieuwe soort is een organisme dat niet meer kan paren met organismen die via micro-evolutie een andere weg zijn gegaan (of stil zijn blijven staan).
Micro-evolutie schematisch: O1 > O2 > O3 > O4 > O5 > O6
O1 zal kunnen paren met O2 en misschien ook wel met O3. O3 zal kunnen paren met O4. Maar op het moment dat bijv. O9 niet meer kan paren met O1, dan spreek je van soortvorming en macro-evolutie.
Wat, als ik me niet drastisch vergis, bij vogeltjes rond de poolcirkel valt waar te nemen. Maar dat las ik toen ik 12 was geloof ik, dus dat kan best wel eens heel erg niet kloppen :+
So sue me!

Anemino

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #81 Gepost op: maart 04, 2009, 08:51:05 am »

quote:

rkdiak schreef op 03 maart 2009 om 19:01:
Wat, als ik me niet drastisch vergis, bij vogeltjes rond de poolcirkel valt waar te nemen. Maar dat las ik toen ik 12 was geloof ik, dus dat kan best wel eens heel erg niet kloppen :+
Dat had ik er eerst nog bij willen zetten, want dat voorbeeld ken ik ook. Misschien broodje aalsgolver-verhaal? :)
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Paul2

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #82 Gepost op: maart 11, 2009, 11:43:52 pm »
Dat komt me ook ergens bekend van voor, op zeemeeuw- en op kikker-gebied. De onderverdeling van het leven in soorten, is plaats- en tijdgebonden. Met bacteriën wordt het helemaal een feest.  :cheer:

Volgens het Scheppingsverhaal bestaat het leven op aarde uit allemaal losse eindjes. Soorten zijn in groepen tegelijk geschapen en vervolgens bij de rest neergezet. De Evolutietheorie smeedt al die ogenschijnlijke, losse eindjes aaneen tot een groot, samenhangend geheel.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2009, 12:14:20 am door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #83 Gepost op: maart 12, 2009, 12:14:23 am »

quote:

Paul2 schreef op 11 maart 2009 om 23:43:
Dat komt me ook ergens bekend van voor, maar dan op zeemeeuw- en op kikker-gebied. De onderverdeling van het leven in soorten, is plaats- en tijdgebonden. Met bacteriën wordt het helemaal een feest.  :cheer:

Volgens het Scheppingsverhaal bestaat het leven op aarde uit allemaal losse eindjes. Iedere soort is apart geschapen en vervolgens bij de rest neergezet. De Evolutietheorie smeedt al die ogenschijnlijke, losse eindjes aaneen tot een groot, samenhangend geheel.
Dat van dat losse eindjes is wat ik zelf ook geloof. Voor zover ik weet is daar niets op tegen, zolang je niet genesis 1 en genesis 2 in elkaar wilt passen. Het is een boodschapsverhaal, geen geschiedkundige feitenverslag. Voor mij hoort het idee van dat 'losse eindjes' bij de boodschap, maar ik heb gemerkt dat dat voor veel christelijke evolutieaanhangers een verwerpelijk idee is.  Maar ja, dat mogen ze natuurlijk vinden :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #84 Gepost op: maart 12, 2009, 09:45:13 am »
Het is geen verwerpelijk idee, het is in het licht van de feiten een waarschijnlijk onzinnig idee.
So sue me!

Anemino

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #85 Gepost op: maart 12, 2009, 09:51:45 am »
@gaitema

Dus het idee van 'losse eindjes' hoort bij de boodschap, maar het is geen geschiedkundige feitenverslag?
Begrijp ik het goed dat dit dan jouw 'symbolische mening' is?
Zo ja, wat is dan je 'geschiedkundige mening'?
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2009, 09:52:12 am door Anemino »

Paul2

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #86 Gepost op: maart 12, 2009, 09:54:52 am »

quote:

gaitema schreef op 12 maart 2009 om 00:14:
[...]

Het is een boodschapsverhaal, geen geschiedkundige feitenverslag.

Daar ben ik het helemaal mee eens. d:)b

De Evolutietheorie heeft ook maar een beperkt bereik, wat onderwerp betreft. De vraag waar leven vandaan komt, en waarom er überhaupt leven bestaat, blijft open.

Anemino

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #87 Gepost op: maart 12, 2009, 12:03:20 pm »

quote:

Paul2 schreef op 12 maart 2009 om 09:54:
De Evolutietheorie heeft ook maar een beperkt bereik, wat onderwerp betreft. De vraag waar leven vandaan komt, en waarom er überhaupt leven bestaat, blijft open.
Het blijft voorlopig onbekend, maar als het van het meest prille leven tot aan de mens vanzelf is gegaan, is het dan niet buitengewoon waarschijnlijk (het meest voordehandliggende uitgangspunt) dat het van anorganisch tot organisch ook vanzelf is gegaan?
Het komt toch altijd op mij over als 'grasping at straws'. En ik bespeur ook een vorm van opluchting dat er nog gaten zijn waar (een bepaald soort) god mogelijk nog in past. Wat me hierin tegenstaat is dat het blijkbaar in jouw belang is dat er gaten blijven in onze kennis, d.w.z. dat je het niet prettig zult vinden als er wetenschappelijk bewijs wordt gevonden voor het spontaan ontstaan van leven.

Anemino

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #88 Gepost op: maart 12, 2009, 12:07:31 pm »
Trouwens, het ontstaan van leven mag dan buiten de scope van de evolutietheorie vallen, maar het valt natuurlijk niet buiten de scope van de wetenschap i.h.a. In de biologie doet men onderzoek naar abiogenese.

Paul2

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #89 Gepost op: maart 12, 2009, 12:44:54 pm »
hallo Anemino,

Abiogenese, wat is dat?

Ik heb eens ergens gelezen, dat we misschien niet zozeer aan het ontstaan van leven, maar eerder aan het ontstaan van erfelijkheid moeten denken. Hierin wordt erfelijkheid als een algemeen verschijnsel gezien, dat niet uitsluitend bij leven hoort. Iets met zelf-replicatie?

Ik ben inderdaad opgelucht, maar dat ben ik vooral omdat de bijbel en de natuur elkaar niet bijten. Tenminste, dat is mijn mening.

Stelling: God bestaat en de mens, als levensvorm, is geschikt om Hem te leren kennen.
Dat is een ervaring die ik zelf (nog) niet heb opgedaan, maar het schijnt goed mogelijk te zijn. Eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers, op iedereen die uit eigen ervaring weet dat God bestaat.
Ik vertrouw er op dat de bijbel kan helpen, op weg naar die ervaring. De bijbeltekst zelf roept bij mij een heleboel vragen op, maar het laatste wat ik zou willen doen is teksten simpelweg afkeuren. Het is voor mij dus inderdaad een soort opluchting dat ik zo met het Scheppingsverhaal om kan gaan.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2009, 12:48:49 pm door Paul2 »

Anemino

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #90 Gepost op: maart 12, 2009, 01:10:53 pm »
Abiogenese volgens wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Abiogenese

Leven kent een bepaalde (niet volledig) afgebakende definitie, maar die is voor de discussie niet echt relevant. Losse moleculen zijn levenloos, cellen leven, en het materialistische uitgangspunt is dat het leven gaandeweg uit het levenloze ontstaan is. Een keiharde grens tussen leven en levenloos vind ik niet van belang (zo is het moment waarop we een embryo een baby gaan noemen ook arbitrair). Er zijn entiteiten waarvan we moeilijk kunnen zeggen of ze leven of niet (een virus bijvoorbeeld).
Maar zelf-replicatie is volgens mij wel een voorwaarde voor 'leven'.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2009, 01:18:14 pm door Anemino »

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #91 Gepost op: maart 12, 2009, 01:33:23 pm »

quote:

Paul2 schreef op 12 maart 2009 om 12:44:
Ik heb eens ergens gelezen, dat we misschien niet zozeer aan het ontstaan van leven, maar eerder aan het ontstaan van erfelijkheid moeten denken. Hierin wordt erfelijkheid als een algemeen verschijnsel gezien, dat niet uitsluitend bij leven hoort. Iets met zelf-replicatie?
Lees "Darwins gevaarlijke idee" van Daniel Dennett eens.

quote:

Ik ben inderdaad opgelucht, maar dat ben ik vooral omdat de bijbel en de natuur elkaar niet bijten. Tenminste, dat is mijn mening.
Die je baseert op het nauwelijks begrijpen of niet gelezen hebben van diezelfde Bijbel, blijkt uit een topic dat je opende?

quote:

Ik vertrouw er op dat de bijbel kan helpen, op weg naar die ervaring. De bijbeltekst zelf roept bij mij een heleboel vragen op, maar het laatste wat ik zou willen doen is teksten simpelweg afkeuren. Het is voor mij dus inderdaad een soort opluchting dat ik zo met het Scheppingsverhaal om kan gaan.
De Bijbel geeft geen geloof. Geloof geeft je wel verstaan van de Bijbel.
So sue me!

Paul2

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #92 Gepost op: maart 12, 2009, 01:50:42 pm »
Citaat
rkdiak schreef op 12 maart 2009 om 13:33:

[...]
Die je baseert op het nauwelijks begrijpen of niet gelezen hebben van diezelfde Bijbel, blijkt uit een topic dat je opende?
[...]

hallo RKdiak,

Dat klopt bijna..., ik zou zeggen nauwelijks begrijpen of maar voor een deel gelezen hebben. De hele Evolutie-discussie verwijst voor zover ik weet in de bijbel vooral naar het scheppingsverhaal terug. Dat verhaal staat in het stuk van de bijbel dat ik wel gelezen heb.

Hierboven legde ik aan Anemino uit waarom ik eigenlijk de bijbel lees, en verklaarde ik de opluchting die hij correct heeft gediagnosticeerd.  :w
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2009, 02:04:40 pm door Paul2 »

Paul2

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #93 Gepost op: maart 12, 2009, 02:11:40 pm »

quote:

rkdiak schreef op 12 maart 2009

De Bijbel geeft geen geloof. Geloof geeft je wel verstaan van de Bijbel.
Als ik dit even heel zwart-wit opvat, staat hier dan dat de bijbel niet echt nuttig is?
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2009, 02:12:53 pm door Paul2 »

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #94 Gepost op: maart 12, 2009, 02:13:58 pm »

quote:

Paul2 schreef op 12 maart 2009 om 13:50:
hallo RKdiak,

Dat klopt bijna..., ik zou zeggen nauwelijks begrijpen of maar voor een deel gelezen hebben. De hele Evolutie-discussie verwijst voor zover ik weet in de bijbel vooral naar het scheppingsverhaal terug. Dat verhaal staat in het stuk van de bijbel dat ik wel gelezen heb.

Hierboven legde ik aan Anemino uit waarom ik eigenlijk de bijbel lees, en verklaarde ik de opluchting die hij correct heeft gediagnosticeerd.  :w
:) versta me goed, het maakt mij niets uit waar je je mening op baseert. Als jij tevreden bent met je mening, top!

Maar als je de kwestie terugbrengt tot "evolutietheorie versus scheppingsverhaal" denk ik dat je de zaak te zeer beperkt.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #95 Gepost op: maart 12, 2009, 02:14:21 pm »

quote:

Paul2 schreef op 12 maart 2009 om 14:11:
[...]

Als ik dit even heel zwart-wit opvat, staat hier dan dat de bijbel niet echt nuttig is?
Nee hoor.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #96 Gepost op: maart 12, 2009, 02:18:59 pm »

quote:

rkdiak schreef op 12 maart 2009 om 09:45:
Het is geen verwerpelijk idee, het is in het licht van de feiten een waarschijnlijk onzinnig idee.

O, beter verwoord dan :P
Daarin dus het meningsverschil.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #97 Gepost op: maart 12, 2009, 02:20:20 pm »

quote:

Paul2 schreef op 12 maart 2009 om 09:54:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens. d:)b

En die antwoorden vinden we dus weer in ons geloof :)

rkdiak

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #98 Gepost op: maart 12, 2009, 02:21:12 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 maart 2009 om 14:18:
[...]

O, beter verwoord dan :P
Daarin dus het meningsverschil.
:+ nee hoor, ik heb hier geen mening over.
So sue me!

Anemino

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #99 Gepost op: maart 12, 2009, 02:28:14 pm »

quote:

Paul2 schreef op 12 maart 2009 om 13:50:
Mmm, ik vraag me af of we het over dezelfde opluchting hebben.
Ik schreef namelijk: "En ik bespeur ook een vorm van opluchting dat er nog gaten zijn waar (een bepaald soort) god mogelijk nog in past."
Ik had het hier over 'gaten' die zeer wel mogelijk worden opgevuld door toekomstige wetenschappelijke ontdekkingen, zodat de redenen om een god erbij te halen steeds sporadischer worden. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je blij kunt zijn met een 'God of the gaps'. En omgekeerd lijkt me dat mensen die hier wel blij mee zijn, weinig positief zullen staan tegenover nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen op dit gebied (wat dan weer prima aansluit bij het feit dat de ID-movement toch voornamelijk een religieuze aangelegenheid is).