Auteur Topic: Evolutie ontmaskerd  (gelezen 15153 keer)

ruben1989

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Gepost op: januari 06, 2009, 04:11:13 pm »
Vanwege een verkeerde intro werd dit topic, dat eerder door iemand anders was opgestart, verwijdert maar dit vond ik weinig sportief vandaar dat ik kijk of het topic alsnog lopende kan krijgen.

http://www.refdag.nl/artikel/1380116/
Deze site geeft een uiteenzetting van een bioloog/tandarts :p die bewijzen aandraagt die de evolutietheorie kunnen ontkrachten. Ik vroeg mij af of de mensen die het scheppingsverhaal als waarheid aanhangen dit als een sterk argument zien in de eeuwige discussie over het ontstaan van de diersoorten, en de aarde.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #1 Gepost op: januari 06, 2009, 04:47:01 pm »
Dus we roepen dat iets 'onherleidbaar complex' is (dat roepen heel veel lieden de afgelopen 50 jaar al over allerlei dingen die ze niet begrijpen), en dan is plotseling de evolutietheorie niet alleen verwerpbaar (ik dacht altijd dat dat pas mocht als je een beter alternatief had?), maar ook nog eens 'ontmaskerd'?
Hoe serieus moet ik dit nemen?
Dat boek dat het RD recenseert is vast een leuke maar gekleurde samenvatting van de huidige stand van de wetenschap (en de grenzen daarvan), maar waarom zou je daar conclusies aan verbinden?

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2009, 01:09:04 am »
Ik ben al zo'n 2 maand niet meer op dit forum geweest. Maar na eerder vanavond Het Elfde Uur gezien te hebben, met daarin o.a. Cees Dekker over de evolutietherie (2009 is tenslotte het Darwin-jaar, beste wensen trouwens iedereen :P), dacht ik laat ik hier maar weer eens kijken. De topic titel trok natuurlijk gelijk de aandacht.
Edit: ik vind net trouwens nog een linkje over de aflevering.

Ik ben hierin wel eens Pooh. 'Ontmaskerd' is nogal overdreven. Ik ben niet overtuigd. Omdat ik hier weer dezelfde argumenten lees waar gelovigen/creationisten eigenlijk altijd mee komen. Namelijk dat alles zo mooi en complex is en dat er daarom wel een bepaalde intelligentie achter moet zitten.
Allereerst, om jullie tegemoet te komen, de evolutie theorie sluit geen God (of ander opperwezen, devine spirit, of hoe je het maar noemen wil) uit. Voor mensen die nog altijd moeite hebben de evolutietheorie in hun geloofsplaatje te laten passen, lees dit eens:
http://toarchive.org/faqs/faq-god.html
Voor een duidelijke betekenis van wetenschap en van de evolutie theorie. Die laatste beschrijft namelijk alleen het verloop van het leven, niet het allereerste begin (abiogenisis). Cees Dekker accepteert als Christen zijnde wel de evolutietheorie (denk ook dat je daar moeilijk omheen kan, het is wel degelijk de realiteit). Volgens Cees Dekkers is God er wel bij betrokken. Daarin verschil ik dan weer van mening. Want de evolutietheorie kan alles verklaren zonder interventie van een opperwezen. Bovendien is zo'n interventie ook niet te bewijzen, dus zou je zo'n hypothese kunnen laten varen. Dat lijkt mij dan weer meer common sense and reason.

Wat anders dat ik eruit haal weer de claim dat order from disorder niet mogelijk is (dus weer die complexiteit van deze machtig mooie planeet en haar flora en fauna). Maar dat kan dus wel. In deze link wordt het voorbeeld o.a. gegeven met steentjes/kiezeltjes van een weg:
http://www.lhup.edu/~dsimanek/philosop/design.htm
Ik geloof dat Dawkins het in The God Delusion had over steentjes op een strand, die door het water steeds worden verplaats (de situatie wordt steeds heringericht zeg maar, at random). Zelfde soort voorbeeld eigenlijk.

Anway, ik ben er ook niet van overtuigd dat door deze kever ineens de evolutieleer is 'ontmaskerd'. Die staat nog altijd als een huis sinds Darwin. Inmiddels zijn we ook al wat jaren verder en is de evolutieleer alleen maar uitgebeid en is er alleen maar meer kennis bij gekomen (Neo Darwinisme).
Helaas moeten wetenschappers nog altijd een hoop tijd vrijmaken om claims van uitgesproken creationisten (Kent Hovind en Harun Yayah) te weerleggen. Maar dat is aan mensen als Dawkins wel besteed. En natuurlijk de folder actie van die broers uit Urk. Twaalf februari ligt het bij u en ik op de mat? Zulke pseudo-wetenschap is erg irritant en misleidend. Gelukkig zijn de echte wetenschappers (niet de wetenscheppers ;) ) altijd weer bereidt hun claims te weerleggen. Valt me nog mee dat in dit stuk mirco en macro evolutie niet genoemd wordt. Ook typisch iets waar creationisten vaak mee beginnen te schermen, micro kan wel maar macro niet. Terwijl macro juist een gevolg is van micro.

Wie zichzelf meer wil verdiepen in de evolutie kan ik deze site aanbevelen: Talk Origins. Echt niet normaal veel informatie. O.a. ook over Haeckel's embryo's. Stukken van wetenschappers, en ook niet de eerste de besten. Vaak erg interessante pulicaties. En peer reviewed! Er is ook Talk Design trouwens.

Dit is trouwens ook een hele leerzame discussie:

Laten we het erop houden dat evolutie verre van ontmaskerd is. Ik ben dan nog eerder zoals Bil Maher zegt in Religulous 'on the corner with doubt'. Wat dus wil zeggen dat ik niks 100% zeker weet. Wel weet ik dat het proberen de evolutie te ontmaskeren je nog niet per se een God bewijst. Dat blijft dan ook nog altijd een twijfelachtige hypothese. Maar dan ga ik liever voor 99% zekerheid en noem ik mezelf atheist, dan zo'n twijfelende agnost :P
Komt bij dat ik helemaal geen hoge pet op heb van die zogenaamde 'goede' God uit de gospels. En kan dat ook absoluut niet rijmen met de realiteit van deze soms harde wereld (en harde natuur) en bijvoorbeeld de hel. Twee hele interessante stukken hierover: 1 en 2. Toch echt wel wat 'hete hangijzers'.
"if an answer requires a leap of faith, is it really an answer at all?"

Laodicea

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2009, 02:22:50 am »

quote:

Secular schreef op 07 januari 2009 om 01:09:
Twee hele interessante stukken hierover: 1 en 2. Toch echt wel wat 'hete hangijzers'.
offtopic:Prachtig hoe cultuurprotestanten, ookal zijn ze qua geloof atheist tot op het bot, toch altijd als zodanig herkenbaar blijven. :P
Is eigenlijk een thema waar ik ook eens iets mee zou moeten doen. ;)
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2009, 02:23:09 am door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #4 Gepost op: januari 07, 2009, 02:28:21 am »
Maar ontopic: er zijn tijden geweest dat m'n geloof een serieuze knauw had gehad als 'de' evolutietheorie niet waar zou blijken te zijn geweest. Nu laat het onderwerp me totaal onverschillig. Hermeneuse van natuurwetenschappelijke feiten, ik vind het net zo'n natte vingerwerk als Evangelische theologie a la John Nelson Darby.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

ruben1989

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #5 Gepost op: januari 07, 2009, 01:34:16 pm »
ik kan de zin: mijn geloof zou een serieuze knauw hebben gehad als de evolutie theorie niet waar zou blijken te zijn geweest. Bedoel je hier mee dat je atheist bent.

Daarnaast vind ik het in de EO uitzending fascinerend om te zien hoe verschrikkelijk het andries knevel lijkt om van een aap af te stammen. Ik vraag me altijd af wat creationisten zo erg vinden aan een gemeenschappelijke voorouder delen met de Aap, behalve dat het simpelweg niet past in het scheppingsverhaal.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #6 Gepost op: januari 07, 2009, 01:45:37 pm »
Ik vraag me dan af op waar die geest van de mens plotseling vandaan kwam?

Wat mij opviel in het verhaal van de atheist is het doeloze van je ontstaan. Je bent er toevallig door allerlei mutaties, er is niemand die jou heeft gewild.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #7 Gepost op: januari 07, 2009, 02:05:19 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 07 januari 2009 om 13:34:
ik kan de zin: mijn geloof zou een serieuze knauw hebben gehad als de evolutie theorie niet waar zou blijken te zijn geweest. Bedoel je hier mee dat je atheist bent.
Nee, katholiek. En, hoewel het puur theoretisch niet doorslaggevend zou moeten zijn, zijn er periodes geweest dat een wereldbeeld zonder evolutie wel zo ontzettend plat op me over zou zijn gekomen, dat het aan het absurde grenst.

Laodicea

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #8 Gepost op: januari 07, 2009, 02:10:49 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 januari 2009 om 13:45:
Wat mij opviel in het verhaal van de atheist is het doeloze van je ontstaan. Je bent er toevallig door allerlei mutaties, er is niemand die jou heeft gewild.

Misscien moet je door en door Christelijk zijn opgevoed om dat dan weer raar te vinden. Overigens kan doelloosheid ook juist als scheppend en bevrijdend worden geinterpreteerd.

Er is vanuit mijn perspectief dan weer niet zoveel verschil tussen atheistische babybommers die het postmodernisme omarmden, en wat ik van jouw geloof meekrijg. Beiden zijn inherent nog weer enorm verbonden met waar ze zich tegen afzetten. Maar op eigen benen kán het niet staan.

Als ik de energie ervoor had, dan zou ik wel eens een topic willen openen, of een essay willen schrijven dat 'atheisme' als de historisch en niet theologisch gezien, zoveelste vorm van Protestantisme beschouwd. (zie bijvoorbeeld Den Uyl, Maarten 't Hart)

ruben1989

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #9 Gepost op: januari 07, 2009, 02:33:05 pm »
De angst om ongewild te en doelloos in het leven te staan vind ik nogal krachtellooos. Een mens kan toch, ook zonder kracht van boven af, wel zijn leven inrichten en een doel mee geven. Ik voel me geenzins ongewild aangezien mijn ouders al blij met me waren en ik geloof ook dat mijn vrienden en omgeving mijn aanwezigheid erg op prijs stellen. Daarnaast heb ik mij als doel gesteld om iets moois van mijn leven te maken wat inhoud dat ik andere mensen help en steun waar zij problemen hebben, mezelf ontplooi om deze steun te kunnen blijven geven. En plezier maak, want je moet in eerste instantie toch jezelf gelukkig houden om andere mensen te kunnen helpen. Dat is toch een nobel streven met een duidelijk zingeving waar geen goddelijke macht aan te pas komt

Mellon

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #10 Gepost op: januari 07, 2009, 02:50:22 pm »

quote:

Laodicea schreef op 07 januari 2009 om 14:05:
[...]

Nee, katholiek. En, hoewel het puur theoretisch niet doorslaggevend zou moeten zijn, zijn er periodes geweest dat een wereldbeeld zonder evolutie wel zo ontzettend plat op me over zou zijn gekomen, dat het aan het absurde grenst.
Mag ik je vragen waarom? Ik ben daar erg nieuwsgierig naar.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #11 Gepost op: januari 07, 2009, 11:39:53 pm »

quote:

Laodicea schreef op 07 januari 2009 om 14:10:
[...]

Misscien moet je door en door Christelijk zijn opgevoed om dat dan weer raar te vinden. Overigens kan doelloosheid ook juist als scheppend en bevrijdend worden geinterpreteerd.

Er is vanuit mijn perspectief dan weer niet zoveel verschil tussen atheistische babybommers die het postmodernisme omarmden, en wat ik van jouw geloof meekrijg. Beiden zijn inherent nog weer enorm verbonden met waar ze zich tegen afzetten. Maar op eigen benen kán het niet staan.

je mag nog nader uitleggen:
-Beiden zijn inherent nog weer enorm verbonden met waar ze zich tegen afzetten.....  waartegen zetten we ons dan af?
-Maar op eigen benen kán het niet staan........ dit volg ik helemaal niet. :)

quote:

Als ik de energie ervoor had, dan zou ik wel eens een topic willen openen, of een essay willen schrijven dat 'atheisme' als de historisch en niet theologisch gezien, zoveelste vorm van Protestantisme beschouwd. (zie bijvoorbeeld Den Uyl, Maarten 't Hart)
Dit is een nadenker.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Divinespark

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2009, 01:42:25 am »

quote:

Want de evolutietheorie kan alles verklaren zonder interventie van een opperwezen. Bovendien is zo'n interventie ook niet te bewijzen, dus zou je zo'n hypothese kunnen laten varen.

"Niet te bewijzen". Dat kun je alleen over je eigen kennis zeggen, maar voor een ander invullen voor heden, verleden en toekomst wat er bij hun allemaal bekend en bewezen is dat lijkt me nog veel onmogelijker. Alsof je denkt dat je alle wetenschap in pacht hebt.

quote:

Wat anders dat ik eruit haal weer de claim dat order from disorder niet mogelijk is (dus weer die complexiteit van deze machtig mooie planeet en haar flora en fauna). Maar dat kan dus wel. In deze link wordt het voorbeeld o.a. gegeven met steentjes/kiezeltjes van een weg:
http://www.lhup.edu/~dsimanek/philosop/design.htm
Ik geloof dat Dawkins het in The God Delusion had over steentjes op een strand, die door het water steeds worden verplaats (de situatie wordt steeds heringericht zeg maar, at random). Zelfde soort voorbeeld eigenlijk.

Wat is het bewijs dat er "at random" of "chaos" bestaat?
Het lijkt alleen maar chaotisch omdat mensen zelf niet eerst de hele situatie en alle factoren die van invloed zijn, hebben gemeten.
En er dus ook geen precieze en complexe berekeningen op loslaten.
Mensen berekenen dit soort dingen aan de hand van modellen, dat zijn versimpelingen. Als theorie niet klopt met de praktijk dan komt het daardoor, plus afwijkingen die er in meetapparatuur zijn. Zegt niks over het bestaan van chaos, toeval of at random. Dat ligt aan de waarnemer die niet exact in staat is een situatie tot in elk detail na te bootsen.

Divinespark

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2009, 05:09:52 am »

quote:

Wel weet ik dat het proberen de evolutie te ontmaskeren je nog niet per se een God bewijst.

Als dat informatie is waaruit ook blijkt dat God bestaat, dan wel.

quote:

Dat blijft dan ook nog altijd een twijfelachtige hypothese. Maar dan ga ik liever voor 99% zekerheid en noem ik mezelf atheist, dan zo'n twijfelende agnost :P

Bij jou is het zo dat je denkt NU al je besluit te moeten nemen. Waarom zou je, laat het toch gewoon in het midden als je het niet weet, als je er zo'n voorstander bent om iets wetenschappelijk te benaderen. Wetenschap stelt nog véél hogere eisen dan 99% als het gaat om conclusies trekken (wat nou als een voorwerp 1 op de 100 keer omhóóg valt...).

quote:

Komt bij dat ik helemaal geen hoge pet op heb van die zogenaamde 'goede' God uit de gospels. En kan dat ook absoluut niet rijmen met de realiteit van deze soms harde wereld (en harde natuur) en bijvoorbeeld de hel. Twee hele interessante stukken hierover: 1 en 2. Toch echt wel wat 'hete hangijzers'.

Ach ja natuurlijk weet ik best dat ze met hun naam eigenlijk GVD bedoelen. Alleen een dommerik doorziet dat niet, of een half dooie formalist. Dit zijn niet alleen atheïsten maar ook nog eens negatievelingen die willens en wetens aanstootgevend willen zijn. Voel jij je aangesproken met dat "voor dommen" dat je die stukken zonder begin of einde helemaal gaat zitten doorlezen? Nou ja ik heb het ook even gelezen hoor (op jouw advies dan weliswaar) ;)

Als ze écht zo overtuigd zijn dat de hel zo in elkaar zit, dan zou ik zeggen doe er wat aan om het te voorkomen. Noem je site anders, bekeer je, weet ik veel. Maar dit zijn atheïsten, zeggen ze zelf. Dus het is waarschijnlijker dat het hun bedoeling is om gelovigen af te schrikken van hun geloof waar ze op vredigheid hoopten. En dat is dan weer in het atheïstische straatje natuurlijk. Als je intelligent bent dan doorzie je dat meteen.

Zelf weten ze de vredigheid ook niet op z'n waarde te schatten. Wees blij dat het er is, er zijn plekken op de wereld waar het echt volgens de "harde relaliteit" toegaat. Als het je enige bestaan zal zijn, koester het. Laat christenen in de waan dat hun geloof pacifistisch zou zijn. Hoe dom is het als ze gaan wroeten in het pacifistische van een ander's geloof, en dat christenen zichzelf hierdoor minder pacifistisch zouden willen vinden? Overtuigd door hun schrijfsels. En dat ze vervolgens met hun ge-GVD de eersten zijn die aan elkaars darmen worden opgeknoopt? Dit is zóó dom dat is echt niet normaal meer!  :)

Hero

• vierkante kaaskop
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2009, 01:24:24 pm »

quote: ruben1989

Vanwege een verkeerde intro werd dit topic, dat eerder door iemand anders was opgestart, verwijdert maar dit vond ik weinig sportief vandaar dat ik kijk of het topic alsnog lopende kan krijgen.
http://www.refdag.nl/artikel/1380116/
Inderdaad ... je mag van Pooh : NIET over *bedrog* spreken, zelfs_niet als de geleerden fauderen bij hun huiswerk --( als je begrijpt wat ik bedoel ?...  :nee:

|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||  ~ shalom! :: Hero   |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

Anemino

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #15 Gepost op: januari 08, 2009, 04:17:50 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 januari 2009 om 13:45:
Ik vraag me dan af op waar die geest van de mens plotseling vandaan kwam?
Ik zou eerst graag van je willen weten wat je bedoelt met 'geest'.
.
.
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

ruben1989

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #16 Gepost op: januari 08, 2009, 04:25:32 pm »
Inderdaad ... je mag van Pooh : NIET over *bedrog* spreken, zelfs_niet als de geleerden fauderen bij hun huiswerk --( als je begrijpt wat ik bedoel ?...

nee ik begrijp idd niet wat je bedoelt. Er wordt vast veel gelogen en bedrogen door wetenschappers om snel succes te kunnen bewerkstelligen. Maar de evolutietheorie is inmiddels wel door zoveel wetenschappers (zowel voor als tegenstanders) onderzocht dat ie toch wel enigzins steekhoudend is. Het ontkennen van het vroeger bestaan van dinosauriers en de leeftijd van de aarde is wetenschappelijk per direct te verwerpen.

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #17 Gepost op: januari 09, 2009, 09:29:02 pm »

quote:

Laodicea schreef op 07 januari 2009 om 02:28:
Maar ontopic: er zijn tijden geweest dat m'n geloof een serieuze knauw had gehad als 'de' evolutietheorie niet waar zou blijken te zijn geweest. Nu laat het onderwerp me totaal onverschillig. Hermeneuse van natuurwetenschappelijke feiten, ik vind het net zo'n natte vingerwerk als Evangelische theologie a la John Nelson Darby.

Kan ik me iets bij voorstellen. Maar wetenschap beweert ook niet alle wijsheid in pacht te hebben (religies doen dat). Wetenschap is ook nooit klaar met een onderwerp. Er kunnen altijd nieuwe dingen ontdekt worden, bepaalde voorspellingen gedaan worden, bepaalde hypotheses gesteld worden. Deze kun je dan weer toetsen aan de realiteit. Als wij enige understanding willen hebben wat betreft de realiteit waar ze in leven is wetenschap de enige manier. En de wetenschap weet nog niet alles. Stukje bij beetje kom je verder. Bewijzen vinden, een aaname doen en deze vervolgens toetsen. Niet wat religies (creationisten) doen, eerst aannames gaan doen en daar proberen bewijzen bij te zoeken. Of gewoon aannames doen, en het daar maar bij laten... :+
Een aanname zonder ondersteunend bewijs is lucht.
Bij eeder gat wat de wetenschap nog niet gedicht heeft staan de religieuzen met hun bijbel te zwaaien. The God of the gaps ;)

Ze spelen het slim hoor die creationisten. Om het ook wetenschappelijk te laten lijken. Destroy it from within. Daardoor krijg je van die rare uitspraken van 'de wetenschap is er nog niet over uit'. De wetenschap is er allang over uit (in hoeverre je zou kunnen stellen dat wetenschap ergens over uit is, wetenschap tracht enkel dingen te verklaren, en als die blijken te kloppen is dat het enige waar wij ons op dat moment aan hebben te houden, niet fantaseren/speculeren), alleen bepaalde mensen kunnen/willen het maar niet accepteren. En probeert krampachtig met wetenschappelijke tegenbewijzen te komen (de vervolgens weer aan gort geschoten worden).
deel 1:
http://www.youtube.com/watch?v=5D9u0TijWR0
deel 2:
http://www.youtube.com/watch?v=rvNwzPNjz9k
deel 3:
http://www.youtube.com/watch?v=o4jJ1L3yoP0

Een persoonlijke mening doet hier niet toe. Daar krijg je het gesodemieter juist van. Feiten zijn feiten. En dat 'feit' wordt niet ineens anders door hoe erover gedacht wordt. En dat is ook wat ruber1989 bedoeld denk ik. Dat Andries Knevel vroeg aan Bas Haring of de evolutie voor hem niet moeilijk te accepteren was. Uh...maakt dat wat uit? Alsof: omdat het me niet aanstaat is het niet waar. Wat voor idioterie is dat?  

En men moet eens ophouden evolutie en abiogenisis door elkaar te halen. En evolutie is geen toeval.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2009, 09:32:45 pm door Secular »

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #18 Gepost op: januari 09, 2009, 11:25:28 pm »

quote:

Divinespark schreef op 08 januari 2009 om 01:42:
[...]

"Niet te bewijzen". Dat kun je alleen over je eigen kennis zeggen, maar voor een ander invullen voor heden, verleden en toekomst wat er bij hun allemaal bekend en bewezen is dat lijkt me nog veel onmogelijker. Alsof je denkt dat je alle wetenschap in pacht hebt.

Ik zeg niet dat ik alles weet. Dit komt min of meer op het zelfde neer als zeggen dat wetenschap beweerd alles wijsheid in pacht te hebben.
Zolang ergens geen bewijs voor is heb je geen aanleiding om het voor waar aan te nemen, zo simpel is het. De enige aanleiding kan zijn omdat je zo graag wil aannemen, maarja dat is weer heel wat anders.
Wat is er dan allemaal over God bewezen en bekend? Volgens mij is er nog nooit iemand in staat geweest dat te doen. Als daar gewoon bewijs voor was (en inmiddels nog verworpen is) dan zou ik ook gelovig zijn. En had men zulke vraagstukken ook allang niet meer, dan was de mensheid er al uit.
Welke mensen bedoel jij precies? Mensen als Spinoza? Dan wil ook wel wat namen? Ik neem aan dat jij zelf ook wat bewijzen hebt? Of vertrouw je op de 'bewijzen' die anderen 'volgens mij' wel eens gevonden hebben, zonder te weten wat die bewijzen precies zijn.

quote:

Divinespark schreef op 08 januari 2009 om 01:42:

Wat is het bewijs dat er "at random" of "chaos" bestaat?
Het lijkt alleen maar chaotisch omdat mensen zelf niet eerst de hele situatie en alle factoren die van invloed zijn, hebben gemeten.
En er dus ook geen precieze en complexe berekeningen op loslaten.
Mensen berekenen dit soort dingen aan de hand van modellen, dat zijn versimpelingen. Als theorie niet klopt met de praktijk dan komt het daardoor, plus afwijkingen die er in meetapparatuur zijn. Zegt niks over het bestaan van chaos, toeval of at random. Dat ligt aan de waarnemer die niet exact in staat is een situatie tot in elk detail na te bootsen.
Ho even, vergeet niet dat creationisten deze termen handteren. Volgens hen is er sprake van irreducible complexity. Overal moet dus een creator achter zitten. Die bijv. de steentjes steeds netjes sorteert. Dit komt gewoon door natuurwetten. En ja dan kun je stellen waar komen die vandaan, heeft iemand natuurwetten gemaakt? Maar zo kan je door blijven gaan. Nogmaals, het God Of The Gaps principe. De wetenschap weet niet waar ze vandaan komen. Maar de uitwerkingen van natuurwetten kunnen wij waarnemen en toetsen. Dus daarop kan de wetenschap voorspellingen doen. Wetenschap is niet alles, het is niet de heilige graal. Maar daar gaat het ook niet om. Wij hoeven niet per se 100% goed te zitten. Bovendien is wetenschap constant aan verandering onderhevig. Maar als wij wat willen verklaren is dit onze enige leidraad. Als het bewijs er is kun je daar tenminste nog vanuit gaan. Ook in deze zin is any answer better than none. Maar wetenschappers zijn bereid hun visies bij te stellen mocht daar rede toe zijn. Religies blijven krampachtig volhouden, al duizenden jaren min of meer hetzelfde. Wat men ook zegt.

quote:

Divinespark schreef op 08 januari 2009 om 05:09:

Als dat informatie is waaruit ook blijkt dat God bestaat, dan wel.

Dit is onmogelijk. Want wat is God dan? Wie, wat, waar, wanneer, waarom?
En dan kan je van gelovigen verwachten dat ze gaan zeggen dat God niet hoeft te voldoen aan zulke verklaringen. Maarja daar kun je dus weer niks mee. Je doet een aanname, maar verklaard hem niet. Geen bewijzen. Kun je dus niks mee. Of zeggen dat het niet-bestaan van God niet te bewijzen valt. Dat is ook altijd een leuke. Alsof je moet bewijzen dat iets niet bestaat. Jullie komen met de hypothese, de bewijslast ligt bij jullie ;)
Over dit hele gebeuren waar wij het nu eigenlijk over hebben is al een hele interessante discussie gaande (van nog veel knappere koppen dan mijzelf, zal ik gelijk daarbij moeten toegeven, mensen die zich hier al veel langer mee bezig houden): hier

quote:

Bij jou is het zo dat je denkt NU al je besluit te moeten nemen. Waarom zou je, laat het toch gewoon in het midden als je het niet weet, als je er zo'n voorstander bent om iets wetenschappelijk te benaderen. Wetenschap stelt nog véél hogere eisen dan 99% als het gaat om conclusies trekken (wat nou als een voorwerp 1 op de 100 keer omhóóg valt...).

Dat 99% was misschien niet heel goed gekozen. Maar waar het nou eigenlijk omgaat zijn bewijzen. Zonder heb je geen aanleiding om iets aan te nemen. Als er geen bewijzen zijn voor het bestaan van een God waarom zou ik dat dan in vredesnaam aannemen. Dat gaat toch tegen alle logica in? Atheisme is ook geen keuze. Het is simpel het gebrek aan bewijs. Gewoon common sense and reason leidt in feite al tot atheisme. Om Christopher Hitchens even te quote: what can be asserted without evidence, can also be dismissed without evidence.
Atheisme is dus net zo min een 'geloof' als het niet verzamelen van postzegels ook geen hobby is. Er is ook weinig dogmatisch aan (men zegt wel eens dat agnosten het mist dogmatisch zijn). Het is enkel uitgaan van feiten. Wherever is may leed to. En juist door die hoge eisen kun je stellen dat het behoorlijk accuraat is. En tenslotte hebben we geen alternatief (iets wat nog acurater zou zijn als wetenschap). Iets zou nooit omhoog kunnen 'vallen'. Dankzij zwaartekracht (of is dat ook maar een theorie? ;) ). In die link die ik gaf over evolutie/creationisme op de atheisten hyve, was dit o.a. een van de reacties:
Neem een tennisbal en ga ergens in een lege, rustige kamer staan. Houd de bal in je rechterhand voor je uit. Haal een keer diep adem en laat dan de bal los. De bal zal een bepaalde kant op vallen (ik gok naar beneden, dat is mijn "geloof" zullen we maar zeggen). Nu is er een oneindig aantal mogelijke richtingen. De kans dat de bal dus, door toeval, een tweede keer dezelfde richting op valt, is oneindig klein (oftewel, kleiner dan de kans dat een aap de Bijbel 600 keer foutloos overschrijft en tegelijkertijd er bij elk woord een cel bij toeval ontstaat). Pak de bal op, houd hem weer voor je uit en laat hem los. Als de bal nu dezelfde kant op valt als de eerste keer, dan heb je mbv creationistische logica aangetoond dat zwaartekracht onmogelijk is.

quote:

Ach ja natuurlijk weet ik best dat ze met hun naam eigenlijk GVD bedoelen. Alleen een dommerik doorziet dat niet, of een half dooie formalist. Dit zijn niet alleen atheïsten maar ook nog eens negatievelingen die willens en wetens aanstootgevend willen zijn. Voel jij je aangesproken met dat "voor dommen" dat je die stukken zonder begin of einde helemaal gaat zitten doorlezen? Nou ja ik heb het ook even gelezen hoor (op jouw advies dan weliswaar) ;)

Natuurlijk is dat een woordspeling dat verwijst naar de bekende vloek. Leuk gevonden toch? Kom op, niet overal zo zwaar tillen zeg, tjonge jonge. Atheisten of ongelovigen worden ook zo vaak afgeschilderd als zondaars of zelfs satanisten en meer van dat soort waanzin. Of dat secularisme of atheisme de ondergang zou zijn van deze wereld. Mocht je dat denken trouwens zou je eens wat moeten verdiepen in werken van Christopher Hitchens en Sam Harris bijv. We weten hoe deze wereld is MET religie. Veel meer haat, neid, verdeeldheid, bloedvergieten etc. op het gebied van religie, kan het door enkel common sense and reason niet worden lijkt me (of worden de bloedige regimes van Stalin, Mao Zedong, Pol Pots etc. hier nog altijd atheisme in de schoenen geschoven?). Moraal en ethiek zijn ook in zekere zin verbonden met evolutie trouwens.

En tja geloven blijft toch nog altijd iets aannemen zonder bewijs. Dat is per definitie irrationeel. Idioot, dom...etc hoe je het maar noemen wil. Maar heeft absoluut niks met common sense and reason te maken. Zeg dan ook 'ik weet het niet'.  Maar ik had wel verwacht van iemand iets te horen over die website. Zo heet die site nou eenmaal, kan er ook niks aan doen, en daar staat die informatie op.

quote:

Als ze écht zo overtuigd zijn dat de hel zo in elkaar zit, dan zou ik zeggen doe er wat aan om het te voorkomen. Noem je site anders, bekeer je, weet ik veel. Maar dit zijn atheïsten, zeggen ze zelf. Dus het is waarschijnlijker dat het hun bedoeling is om gelovigen af te schrikken van hun geloof waar ze op vredigheid hoopten. En dat is dan weer in het atheïstische straatje natuurlijk. Als je intelligent bent dan doorzie je dat meteen.

Zelf weten ze de vredigheid ook niet op z'n waarde te schatten. Wees blij dat het er is, er zijn plekken op de wereld waar het echt volgens de "harde relaliteit" toegaat. Als het je enige bestaan zal zijn, koester het. Laat christenen in de waan dat hun geloof pacifistisch zou zijn. Hoe dom is het als ze gaan wroeten in het pacifistische van een ander's geloof, en dat christenen zichzelf hierdoor minder pacifistisch zouden willen vinden? Overtuigd door hun schrijfsels. En dat ze vervolgens met hun ge-GVD de eersten zijn die aan elkaars darmen worden opgeknoopt? Dit is zóó dom dat is echt niet normaal meer! :)
Nee atheisten denken niet dat de hel zo inelkaar zit. Atheisten gaan er vanuit dat er geen hel is (wederom, gebrek aan bewijs). Dus we kunnen er ook niet iets aan doen. Jij mist hier geloof ik de rede van dat stukje. De hel blijft toch een moeilijk punt als je wilt volhouden dat God een liefhebbende God is. Ik denk dat jij de bekende uitspraak van Epicurus wel kent:
Is God willing to prevent evil, but not able?
Then he is not omnipotent.
Is he able but not willing?
Then he is not benevolent.
 Is he both able and willing?
Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing?
Then why call him "God".

Men beschrijft blijkbaar een aantal opvattingen van de hel, opvattingen van gelovigen (theologen). En persoonlijk, al zou er wel zo'n type God zijn (wraakzuchtig) en me naar de hel willen sturen, dan zou ik daar verder ook niks aan willen doen. Zo'n god moet je the finger geven en de rug toe keren. Als het zo moet, laat dan maar. Ik vind het geen stijl in ieder geval. Ik ben wel een man van m'n principes, dus dan maar met opgeheven hoofd naar de hel. Maar niet uit angst bekeren ofzo (Pascal's Wager?). Deze angst voedt bovendien religie. Heel jammer. Straal niet veel liefde en moraliteit uit. Obey or die.

het lijkt alsof jij vind dat religie vrede verspreid. In zekere zin zal dat zeker zo zijn. Maar jij weet zelf ook wel dat de uitwerkingen anders zijn. Vrijwel alle conflicten wereldwijd hebben wel iets met  religie van doen. Ook geen wonder want religie verdeeld. Er zijn namelijk meerdere religies, met hun eigen God(en) en opvattingen. En die gaan toch altijd zooo tolerant met elkaar om. Plus dat uit de Bijbel blijkt dat die God best een jaloerse god is (je mag geen andere goden aanbidden, zij die andere goden aanbidden moeten gestraft worden), tja er zijn mensen die zulke 'boodschappen' wel heel letterlijk nemen en dat in de praktijk brengen. Zelfs iemand als de Paus is onlangs lekker aan het discrimeren en haat aan het zaaien wat betreft zijn uitlatingen over homo's. Ja echt een voorbeeld voor ons allen hoor. Religie heeft nou eenmaal de neiging alles en iedereen te onderdrukken en een universele moraal op te dringen. Atheisme pleit voor een universele moraal. Waar iedereen zichzelf kan zijn, en je niks te vertellen hebt over een ander zijn personal life.
If religion was pro-freedom I wouldn't have such a problem with it. But if religion was pro-freedom it wouldn't excist.
Kortom, laten we religie nou niet de baken van vrede gaan noemen of iets dergelijks. Das hilarisch.

Aan de darmen opknopen? Lekkere gedachte  :P  En wie zou dat moeten doen? God of de duivel? Als ik echt zo'n in en in verdorven atheist zou zijn :P dan zou ik dikke vriendjes zijn met de duivel en juist een probleem hebben met God (die vond het blijkbaar nodig mij te straffen).

Anyway, ik dwaal hartstikke af. Dit topic gaat over evolutie vs. creationisme.
En ik ga er vanuit dat ik na mijn dood gewoon worm food ben, en daar heb ik vrede mee (doet er ook niet toe of ik dat prima vind of niet, ik heb geen redenen iets anders aan te verwachten).

quote:

Anemino schreef op 08 januari 2009 om 16:17:
[...]
.
.

Dat is ook het eerste wat ik me afvroeg. Dat dat gespeculeer over een geest en een ziel. Waar zit dat ergens als ik vragen mag? Is daar bewijs van? Nee, oke, dan kan ik dat dus onmogelijk aannemen. Bewust zijn hebben wij wel, dat is aantoonbaar. Ik denk dat o.a. meneer Dennett daar al het eea over geschreven heeft ;)

ps. geinige avatar trouwens. Mister Condell  :) Daar zou ik nou ook wel eens een pilsje (the water of life ;) :P) mee willen drinken. Maar geen Guinniss :P
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2009, 11:49:52 pm door Secular »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #19 Gepost op: januari 09, 2009, 11:51:06 pm »

quote:

Anemino schreef op 08 januari 2009 om 16:17:
[...]
.
.
Hetgeen waarin de mens zich onderscheidt van het dier. Christenen zeggen datgene in de mens waarmee we bijvoorbeeld met God contact kunnen hebben.

Anemino

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #20 Gepost op: januari 10, 2009, 10:47:15 am »

quote:

Hetgeen waarin de mens zich onderscheidt van het dier. Christenen zeggen datgene in de mens waarmee we bijvoorbeeld met God contact kunnen hebben.
Hier stel je het wel erg algemeen, maar ok, het menselijk brein is het meest complex en geavanceerd van alle diersoorten. Fundamentele verschillen zie ik vooralsnog echter niet. Dus als je de term 'geest' wilt blijven hanteren, dan ben ik van mening dat een chimpansee ook een geest heeft, alleen wat primitiever.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2009, 10:47:54 am door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Mellon

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #21 Gepost op: januari 10, 2009, 05:48:46 pm »

quote:

Mellon schreef op 07 januari 2009 om 14:50:
[...]

Mag ik je vragen waarom? Ik ben daar erg nieuwsgierig naar.
Hm!

ruben1989

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #22 Gepost op: januari 10, 2009, 07:29:50 pm »
ik denk dat ze bedoeld te zeggen dat een wereldbeeld zonder evolutie betekend dat je uit gaat van god als schepper. Het idee dat een god de aarde schiep met al zijn complexiteit, waar geen enkele vorm van bewijs voor is, is vrij wellicht wat makkelijk.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #23 Gepost op: januari 11, 2009, 08:21:04 am »
Er zijn voor beide theorien wel aanwijzingen naar voren te brengen.
Een bewijs van `een meer gewicht hebben` van de scheppingstheorie, is dat het meer goede mensen heeft voortgebracht:  Abarham Lincoln, Wilberforce (die de slavernij te lijf ging), Maarten Luther King.  Titus Brandsma,  Moeder theresa  etc. etc.

ruben1989

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #24 Gepost op: januari 11, 2009, 12:00:49 pm »
@harmoniezoeker
Dus als mensen die goede dingen doen iets geloven dan is dat een bewijs dat die theorie op waarheid bewust.....dat is wel t grootste kul argument dat ik ooit heb gehoord

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #25 Gepost op: januari 11, 2009, 09:02:52 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 januari 2009 om 23:51:
[...]

Tot zulke complexe hersenen zijn de onze dus door ge-evolueerd.

http://en.wikipedia.org/wiki/God_helmet
http://www.brain-mind.com/
En met name deze link op die laatste site:
http://brainmind.com/ContentsReligion.html

quote:

Anemino schreef op 10 januari 2009 om 10:47:
[...]
Hier stel je het wel erg algemeen, maar ok, het menselijk brein is het meest complex en geavanceerd van alle diersoorten. Fundamentele verschillen zie ik vooralsnog echter niet. Dus als je de term 'geest' wilt blijven hanteren, dan ben ik van mening dat een chimpansee ook een geest heeft, alleen wat primitiever.

Onze hersenen zijn zeker superieur. Maar het is te makkelijk om uit te sluiten dat andere levensvormen niet net zo ver zouden kunnen komen. Wij mogen ons graag boven anderen verheven voelen.

Waarom zouden wij wel een ziel hebben en een Bonobo-tje niet?  ;)
http://www.ted.com/index....h_on_apes_that_write.html

quote:

Harmoniezoeker schreef op 11 januari 2009 om 08:21:
Er zijn voor beide theorien wel aanwijzingen naar voren te brengen.
Een bewijs van `een meer gewicht hebben` van de scheppingstheorie, is dat het meer goede mensen heeft voortgebracht:  Abarham Lincoln, Wilberforce (die de slavernij te lijf ging), Maarten Luther King.  Titus Brandsma,  Moeder theresa  etc. etc.

Dit was als grapje bedoeld?
Dit is ultra-light!

Ironisch detail: Lincoln was een atheist.
Amerikanen mogen altijd graag roepen dat hun 'nation is built on the Judeo-Christian faith' maar dat is absoluut niet waar. Lincoln en de andere Founding Fathers waren allemaal atheisten en hadden de noodzaak van scheiding tussen kerk en staat al heel goed in de gaten, en laten opnemen in de grondwet. Pas later is Amerika zo'n faith obsessed nation geworden.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 09:25:35 pm door Secular »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #26 Gepost op: januari 12, 2009, 02:58:40 am »
Atheist, je hebt valse bronnen tot je beschikking en tapt daar uit;  wat wil je ook met zo`n naam en idenditeit?
Ruben, je komt net `kijken` op deze wereld - waarom heb je zo`n verkeerde houding?
Er is zoiets, `als goede bomen brengen goede vruchten voort!`
Zorg ervoor dat je jezelf in een `goede boom`, nederigheid ontwikkelt  en zo een beter persoon kan worden!

ruben1989

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #27 Gepost op: januari 12, 2009, 09:10:25 am »
Ik ben beleefd en probeer de discussie aan te gaan, maar ik zal de vraag opnieuw stellen. Is het volgens jou zo dat als goede mensen ergens in geloven dat het dan ook daadwerkelijk waar is, en dat dit dan een steekhoudend argument is in een discussie?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #28 Gepost op: januari 12, 2009, 09:50:47 pm »
Als ik over "Schepping" lees, denk ik wel eens: "Waren Adam en Eva, zwart , wit of geel"?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #29 Gepost op: januari 12, 2009, 10:10:04 pm »
Zo denk ik wel eens over evolutie na en kom dan op deze vraag:

men is wel eens bezig met de vraag of er intelligent leven op een ander planeet is. Maar heeft men zich ook wel eens bezig gehouden met de vraag of er een ander soort intelligent leven op aarde kan ontstaan, los van de aap - mens lijn? Ik bedoel, dat zou toch een vraag moeten zijn. Zoals vliegen is ontstaan via verschillende lijnen, zou je kunnen verwachten dat intelligentie (tja, wat is dat, ik stel me bij mijn vraag iets voor van een uitgebreide taal, misschien dingen op schrift stellen en er blijk van geven dat je over de toekomst en het verleden na kunt denken, bewust zijn dus eigenlijk) ook via verschillende lijnen kan evolueren.

Ik hoef niet te weten of jullie dit denken (mag wel), ook niet of dit wel of niet de evolutietheorie aanvalt, maar alleen ben ik benieuwd, waar ik hierover wat kan vinden.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Hero

• vierkante kaaskop
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #30 Gepost op: januari 12, 2009, 10:21:19 pm »
Goed leesvoer ( over : Darwin en Paulus >

http://www.refdag.nl/artikel/1384596/Charles+en+Paulus.html
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||  ~ shalom! :: Hero   |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #31 Gepost op: januari 13, 2009, 03:04:15 am »
Wel Ruben, ik ben ervan overtuigd dat er een relatie bestaat tussen goede daden van goede mensen, en datgene waar ze in geloven -
dus als het meeste baanbrekende werk in de wereld is gedaan door gelovige mensen, dan moeten we bij hen gaan zoeken denk ik;

vergelijk Darwin, Marx en Lenin  met  een   Licoln, Maarten lUther King en Moeder Theresa

ruben1989

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #32 Gepost op: januari 13, 2009, 05:48:36 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 13 januari 2009 om 03:04:
Wel Ruben, ik ben ervan overtuigd dat er een relatie bestaat tussen goede daden van goede mensen, en datgene waar ze in geloven -
dus als het meeste baanbrekende werk in de wereld is gedaan door gelovige mensen, dan moeten we bij hen gaan zoeken denk ik;

vergelijk Darwin, Marx en Lenin  met  een   Licoln, Maarten lUther King en Moeder Theresa

Deze reactie brengt erg veel teweeg aan de andere kant van de computer.

Karl Marx heeft ontzettend veel teweeg gebracht in zijn tijd, bracht voor vele mensen die onder het juk van het geloof, het kapitalisme en het imperialisme werden uitgemolken en dom werden gehouden, vrijheid. Dat dit doorsloeg onder iemand als Stalin is niet te vergelijken met wat hij betekend heeft voor het gehele proletariaat, daar mag u, tenzij u van gegoede afkomst bent dus wel dankbaar voor zijn.
Charles Darwin was ook een prima kerel die simpelweg zijn taak uitvoerde, die hij ongetwijfeld had mee gekregen van een christelijk instituut. Helaas ontdekte Darwin op basis van zijn eigen bevindingen dat er enorme verschillen bestonden tussen de verschillende diersoorten op de vlak bij elkaar gelegen eilandjes, en de micro-evolutie was een feit. Deze bevindingen hebben enorm veel betekend voor de medische
wetenschap en de biologie, hoewel indirect meer mensen gered dan bijvoorbeeld de Katholieke Kerk die verfent voorstander is van de verspreiding van aids.
Lenin is voor mij iets lastiger te verdedigen, omdat zijn bestuursmethodes mij niet echt aanstaan, maar laat ik hem dan maar met de streng christelijke Jan pietszoon Coen vergelijken die de Banda eilanden uitmoordde.

Dit was even ter verdediging van deze twee en een iets minder grote intellectueel uit de geschiedenis van de mensheid. Dat Maarten Luther en Moeder Theresa goede dingen hebben gedaan staat vast, maar dit zegt dus niks over de waarheid van het geloof. En om moeder theresa dan te gaan vergelijken met Darwin vind ik ook enigzins krom ik denk namelijk dat Charles Darwin niet genoeg tijd had om naast zijn onderzoek ook in een sloppenwijk te gaan werken om daarmee zijn theorie aannemelijker te maken. Karl Marx dacht waarschijnlijk ook niet laat ik voor mijn zwarte medemens opkomen, dat kan ik er naast mijn economisch en wetenschappelijk onderzoek er nog wel bij hebben, want dan wordt de draagkracht van mijn onderzoek groter, omdat christenen mij nu ook steunen.

Als laatste vroeg ik mij nog af of jou theorie ook vice versa te gebruiken was. Dus de overtuiging van mensen die goede dingen doen is goed is dan ook de overtuiging van mensen die slechte dingen doen slecht:
Klux Klux Klan: Protestants
Adolf Hitler: Katholiek
Paus innocentius: Katholiek
Jan Pieterszoon Coen: Protestants
ik kan natuurlijk nog wel even doorgaan aangezien heel Europa 200 jaar geleden Christelijk was en daar liepen een hoop rare mannetjes bij. Het bewijst niks ik heb namelijk helemaal niks tegen het christendom dit was slechts om aan te tonen dat het laatst gebruikte argument mijn inziens totaal niet steekhouden was.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2009, 05:49:43 pm door ruben1989 »

Hero

• vierkante kaaskop
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #33 Gepost op: januari 13, 2009, 10:46:31 pm »
Nogmaals : goed leesvoer ( over : Darwin en Paulus >

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #34 Gepost op: januari 14, 2009, 01:45:26 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 12 januari 2009 om 02:58:
Atheist, je hebt valse bronnen tot je beschikking en tapt daar uit;  wat wil je ook met zo`n naam en idenditeit?
Ruben, je komt net `kijken` op deze wereld - waarom heb je zo`n verkeerde houding?
Er is zoiets, `als goede bomen brengen goede vruchten voort!`
Zorg ervoor dat je jezelf in een `goede boom`, nederigheid ontwikkelt  en zo een beter persoon kan worden!

Reality bites ey ;)

Ik heb valse bronnen? Omdat ze wetenschappelijk bewezen zijn? Peer-reviewed zijn? Waarom is iets vals precies? Of is iets vals omdat het niet in jouw straatje past?
Als jij je vast wil houden een een duizenden jaren oud boek, moet jij weten. Maar ik denk niet dat je het dan kunt hebben over 'valse informatie'. Dat boek is wel eens vaker nat gegaan ;)
Ga zelf eens op onderzoek uit, denk voor jezelf. Of wou je beweren dat de Founding Fathers wel Christelijk waren? Dan ben ik heel benieuwd naar bronnen en quotes (dan heb ik er ook een paar).

En Ruben handeld anders heel normaal. Toch alleen maar goed dat jongeren zich met zulke zaken bezig houden en kritisch zijn. Of moet iedereen hier met jullie mee praten? En zo'n kritische houding min of meer af doen als 'in het kwade zijn' of 'op een dwaalspoor zijn' of iets dergelijks. Ben je niet goed, dan ben je slecht? Bah altijd maar oordelen. En ik denk dat twijfelend zijn, opties open houden en kritisch zijn meer getuigd van nederigheid dan op grond van een oud boek allerlei absolute certainties and exaggerated claims maken. Zonder enig bewijs om de boel de ondersteunen. Dat is nog wel ergste.

quote:

mirt schreef op 12 januari 2009 om 22:10:
Zo denk ik wel eens over evolutie na en kom dan op deze vraag:

men is wel eens bezig met de vraag of er intelligent leven op een ander planeet is. Maar heeft men zich ook wel eens bezig gehouden met de vraag of er een ander soort intelligent leven op aarde kan ontstaan, los van de aap - mens lijn? Ik bedoel, dat zou toch een vraag moeten zijn. Zoals vliegen is ontstaan via verschillende lijnen, zou je kunnen verwachten dat intelligentie (tja, wat is dat, ik stel me bij mijn vraag iets voor van een uitgebreide taal, misschien dingen op schrift stellen en er blijk van geven dat je over de toekomst en het verleden na kunt denken, bewust zijn dus eigenlijk) ook via verschillende lijnen kan evolueren.

Ik hoef niet te weten of jullie dit denken (mag wel), ook niet of dit wel of niet de evolutietheorie aanvalt, maar alleen ben ik benieuwd, waar ik hierover wat kan vinden.

Ten eerste is het aannemelijker dat er ergens in het heelal leven is, dan dat er een God of schepper is. Op Mars is immers al water aangetroffen, of sporen van water athans. En het is zo ongelofelijk groot, wij kennen enkel maar een paar planeten, sterren en zonnestelsels. Ons sterrenstelsel wordt geschat op 200 miljard sterren met nog eens een veelvoud aan planeten. Daarbij bestaat het universum weer uit miljarden van deze, soms kleinere, soms grotere sterrenstelsel. Er zijn zo dus triljoenen sterren met weer een veelvoud aan planeten. Dus ik zou de opties nog maar even open houden ;)
Voor een God of schepper is tot op de dag van vandaag nog geen bewijs, dus ja houdt het daar op voor nu (wat niet is kan nog komen natuurlijk).

Het is maar net wat je onder intelligent verstaat. Sommige levensvormen hebben nou eenmaal een hogere hersencapaciteit (mensen, apen, dolfijnen). Voor vele andere levenvormen geldt voornamelijk overleven. En zij weten hoe ze dat moeten doen (dus hoe anderen te doden, het is eten of gegeten worden). En die dieren heb daar hun eigen manieren voor (spinnewebben, gif, camouflage, snelheid, kracht etc). Zolang zij weten hoe zij kunnen overleven is dat eigenlijk hun enige noodzakelijke intelligentie.

Maar je kan de toekomst niet voorspellen. Evolutie is niet een afgesloten boek he. Wij hebben ook nog altijd onze staartbotjes. En onze ruggen zijn ook nog altijd niet optimaal, voor het rechtop lopen. Daarom hebben ook zoveel mensen rugklachten, het is nog altijd een zwak punt. Ik ga er vanuit dat jij een meisje/vrouw bent: jouw moeder is een tussensoort tussen jouw oma en jij. En jij weer tussen jouw moeder en jouw nageslacht.
Het zou raar zijn om te denken dat al het leven zoals we het vandaag de dag kennen nu ook altijd zo zou blijven.
En buitenaards leven is een mogelijkheid. Als is het maar een cel of bacterie.

quote:

Hero schreef op 12 januari 2009 om 22:21:
Goed leesvoer ( over : Darwin en Paulus >

Wat weer een tenenkrommend stukje (2x? verdedig dan je eigen standpunten, of de standpunten uit dat stuk, niet enkel linkjes). Heeft het Christom nou echt nog zo'n zwart-wit beeld van de mens? 'Ben je niet goed, dan ben je slecht' dat gaat nog echt op in hun beleefwereld he? Alles wat niet bij het geloofsplaatje past is the root of all evil ofzo?
En dit: In de Elsevier van vorige week stond een artikel over het darwinisme. De conclusie was dat wetenschappers het oneens waren over de betekenis van de evolutietheorie voor de toekomst. Die toekomst lijkt me volstrekt duidelijk. Er komt een definitief eind aan darwinisme.
Zouden Christenen dit nou zomaar weer als zoete koek slikken, omdat het ze natuurlijk wel goed uit komt? Als dit dat Elsevier artikel is:
http://www.elsevier.nl/we...-met-het-creationisme.htm
Dan halen ze er wel een hele wonderlijke conslusie uit.
Dat de bijbel open staat van eigen interpretatie, en het zo geschreven is dat je al dan niet linkom dan wel rechtsom naar de door jouw gewenste conclusie/interpretatie kunt lullen, betekend niet dat de hele wereld zo in elkaar zit. Reason leert ons dat feiten feiten zijn. Ongeacht eigen interpretatie of gevoelens.
Ohja nog iets wat de schrijver van dat belachelijk stukje tekst niet weet: the gay gene ;)

En als het bestaan van 'goede mensen' een argument is voor creationisme, dan is niet best. Die hypothese kan van alle kanten aan flarden geschoten worden. Be good for goodness sake? Heb je niet per se een space daddy voor nodig. En bovendien is moraal en ethiek ook verbonden met evolutie: cultural exposure. Ook een beetje kortzichtig om het Christendom zoiets toe te schrijven, want ik wil wel degelijk inzien dat ook religie te maken heeft met moraal. Maar er zijn zoveel religies. FYI, er zijn beschavingen ouder dan het Christendom ;)

En goed en slecht is ook maar subjectief.
Darwin, Marx en Lenin waren slecht? Lincoln, King en Moeder Theresa goed, als ik het goed begrijp?
Ik weet van bepaalde personen te weinig af om daar nu op in te gaan. Maar ieder persoon heeft zo zijn goede kanten en de slechte. Hitler bijv. heeft o.a. gezorgt voor snelwegen, bepaalde arbeiders rechten, onderzoeken naar borstkanker. Valt zowat in het niet tegen zijn gruwel daden natuurlijk. Maarja zo hebben zowat alle prominente personen in onze geschiedenis bepaalde goede dingen achtergelaten en daarentegen wat skeletons in the closet.
Balkende houdt bijv. een Calvijn jaar (is dit om maar liever niet stil te staan bij het Darwin jaar, en om deze wat te overschaduwen ofzo? Een Christen als JP zal liever een Calvijn jaar hebben denk ik). Calvijn heeft zeker een goede invloed gehad op onze economie en industrie. Maar was ondertussen ook zo'n faith obsessed maniac, die van daaruit handelde. Hij was een Joden-hater, en via hem zijn een hele hoop Joden, en andere 'ketters' op de brandstapel beland. Dus ja, moet je zo iemand gaan vereren?
Hier en hier staat meer informatie over het Calvijn gebeuren.

Het lijkt mij wat naief om te stellen dat het bestaan van 'goede mensen' een bewijs (haha!) zou zijn voor creationisme. En al helemaal om te zeggen dat die 'goede mensen' Christelijk zijn. Dan zou je het aan alle religies moet koppelen. Maar er zijn net zo goed mensen die goede dingen doen uit zichzelf. De meeste humanistische organisaties werken bijv. uit atheistisch oogpunt. Be good for goodness sake!

En aan de ander kant, zullen we het eens hebben over de slechte zaken die debet zijn aan religie? Een quote van Sam Harris:
Men never do evil so completely and cheerfully as when they do it from religious convinction.
We zijn in slaap gewiegd. Namelijk met het idee dat religie per definitie is iets goeds is.
It makes a virtue out of not thinking! En persoonlijk vind ik dat als je dat nog langer door laat gaan, je een intellectual slaveholder bent. Reason is de enige weg!

Eind betoog van Bil Maher in Religulous

Ik ben er van overtuigd dat religie een natuurlijke dood zal sterven. Duurt nog wel een paar generaties, maar toch.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2009, 02:01:54 am door Secular »

Adinomis

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #35 Gepost op: januari 14, 2009, 11:11:55 am »

quote:

Secular schreef op 14 januari 2009 om 01:45:

Ten eerste is het aannemelijker dat er ergens in het heelal leven is, dan dat er een God of schepper is.
.........
Voor een God of schepper is tot op de dag van vandaag nog geen bewijs, dus ja houdt het daar op voor nu (wat niet is kan nog komen natuurlijk).
Wij christenen hebben vaak een veel te klein beeld van God. We zoeken een plekje in het universum waar God zal wonen. Maar onze God Jahwèh is niet in het universum, maar het universum is IN HEM.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #36 Gepost op: januari 14, 2009, 02:31:09 pm »

quote:

Adinomis schreef op 14 januari 2009 om 11:11:
[...]

Wij christenen hebben vaak een veel te klein beeld van God. We zoeken een plekje in het universum waar God zal wonen. Maar onze God Jahwèh is niet in het universum, maar het universum is IN HEM.

heb niet alles gelezen in dit topic maar even een tussenreactie...

in aansluiting hierop de algemeen te stellen vraag hoe de Schepper tegelijkertijd schepsel kan zijn?

heeft de Schepper zich zelf dan geschapen of het schepsel de Schepper, of heeft de Schepper in zich zelf een schepping geschapen en is de Schepper inderdaad het totaal van het geschapene?

Is de Schepper dan in zichzelf verdeeld door goed en kwaad of is het evenwicht verstoord?

Hoe is dit evenwicht verstoord en is de Schepper in de schepping dan toch niet Almachtig en vernietigd de Schepper zich zelf langzamerhand?

Hoe verhoudt zich dit tot het gegeven dat de Schepper in de Bijbel sprak "dat het goed was" of is natuurlijke selectie coform de evolutie op de termijn dan toch destructief en niet versterkend / verbeterend?

Hoe verhouden zich de verbanden in het ecosysteem met natuurlijke selectie van levensvormen?
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2009, 02:42:46 pm door grondig christelijk »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #37 Gepost op: januari 14, 2009, 03:55:30 pm »

quote:

Adinomis schreef op 14 januari 2009 om 11:11:
[...]

Dit lijkt ook wel op pantheisme.

Adinomis

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #38 Gepost op: januari 14, 2009, 05:45:04 pm »

quote:

vrolijke schreef op 14 januari 2009 om 15:55:

Dit is de Wikipedia definitie van pantheisme:

In het pantheïsme is er geen grens tussen het goddelijke en het natuurlijke. In plaats van transcendentie te bezitten - los van alles - bevindt god zich in alles (alles in al). Volgens het pantheïsme kan men een god niet persoonlijk indenken. Elk object is in wezen goddelijk.

Maar in het christelijk geloof is niet God in alles, maar alles in God. Deze God is persoonlijk en heeft bemoeienis met Zijn schepping.
Dit zegt de bijbel in Hand.17:

quote:

27 Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is. 28 Want in Hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.”
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #39 Gepost op: januari 15, 2009, 08:34:28 am »
Ruben, dat Hitler in een Katholiek land is geboren, maakt hem nog niet Katholiek en oprecht religieus.
Voor mij geldt hij als een goddeloos iemand.  Zo ook de KKK etc.
JPCoen, heeft veel gedaan ion Oost Indie - ik denk dat hij dingen gedaan heeft die nu niet door de beugel ziyden gaan, maar ik moet nog mensen zien die nu doen wat hij heeft gedaan, betreffende ontdekkeingen, mensen leiden, jaren lang van huis zijn, orjekten opzetten etc.

Anemino

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #40 Gepost op: januari 15, 2009, 12:33:24 pm »
Hitler was formeel Katholiek, maar ik denk niet dat hij zich erg aangetrokken voelde tot een specifieke godsdienst. Maar wat hij ook precies geloofde, atheïst was hij zeker niet.

ruben1989

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #41 Gepost op: januari 15, 2009, 06:34:19 pm »
het is wel enigzins off topic
maar jaren lang van huis zijn, ontdekkingen doen en projecten opzetten legitimeerd de uitroeiing van bevolkingsgroepen, tsja dat is gods plan soms moeten er gewoon bepaalde bevolkingsgroepen wijken om iets goeds te doen.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #42 Gepost op: januari 16, 2009, 01:42:27 am »
Ruben, het is niet zo off tpic, want we hadden het over het feit dat als mensen gedreven worden door beginseld en het heeft een goede uitwerking, dan moeten die beginsels wel gebsaeerd zijn op waarheid.
Kijk, niemand zal ontkennen dat Marx, Che Guevara etc. idealisten waren, en een einde wilden maken aan corruptie en onrachtvaardigheid -deg die ze kozen was echter niet goed;  de weg van haat en geweld, en het niet zien van eigen tekortkomingen is funest .... zie nu ook Hamas
Kijk Israel is ook niet juist, maar ze reageren op verkeerde acties van Hamas
Het komt neer op het volgende:  "the road to hell , is paved with GOOD intentions ..."
hET IS NIET EENVOUDIG, WANT DE EVOLUTIE THEORIE HEEFT ELEMENTEN VAN WAARHEID, zonder meer, maar,
de scheppingstheorie ook, en volgens mij heeft uiteindelijk de sterkte argumenten ---
Gaje mee?

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #43 Gepost op: januari 16, 2009, 06:52:39 pm »

quote:

vrolijke schreef op 14 januari 2009 om 15:55:
[...]

Lijkt mij ook. Vind ik persoonlijk altijd nog realistischer dan het tradionele beeld van een God en schepper.
Spinoza was ook een pantheist ;)

quote:

Anemino schreef op 15 januari 2009 om 12:33:
Hitler was formeel Katholiek, maar ik denk niet dat hij zich erg aangetrokken voelde tot een specifieke godsdienst. Maar wat hij ook precies geloofde, atheïst was hij zeker niet.
*kuch*
Got mit uns ;)

Het zegt natuurlijk niks. Niks over het Christendom tenminste. Zegt meer iets over hoe religie weer eens justifies so much lunacy and destruction. Als de RK de andere kant op zou kijken, en zich stil zou houden mochten zij de grootste kerk van het Derde Rijk worden. Maar nogmaals, zegt verder weinig over het Christendom. Ik zou Hitler zijn daden dus niet in de schoenen van het Christendom willen schuiven. Maar soms heb je nog wel eens Christenen die zeggen dat Hitler atheist was, dan natuurlijk even de boel recht zetten.
Het probleem zit hem vooral in het aanbidden van iemand. Hitler werd zowat als een heilige gezien, en men deed wat hij zei. Dat is zo gevaarlijk. De bloedige regimes van Stalin, Mao en Pol Pot worden vaak atheisme in de schoenen geschoven. Omdat zij atheisten waren. Maar juist door hun volgelingen vereerd en aanbeden. Tja dan gaat het weer fout. Communisme was eigenlijk hun 'religie' en zij, de grote leiders, de goden. Als je niet met ze mee praatte, net zo dacht of niet hard genoeg ze toe juichtte werd je om zeep geholpen. Gekken heb je altijd en overal, geef ze macht en aanzien, die ze gegeven wordt door makke schaapjes die hen blindelings volgen...en de pleuris breekt uit.  

quote:

Harmoniezoeker schreef op 16 januari 2009 om 01:42:
Ruben, het is niet zo off tpic, want we hadden het over het feit dat als mensen gedreven worden door beginseld en het heeft een goede uitwerking, dan moeten die beginsels wel gebsaeerd zijn op waarheid.
Kijk, niemand zal ontkennen dat Marx, Che Guevara etc. idealisten waren, en een einde wilden maken aan corruptie en onrachtvaardigheid -deg die ze kozen was echter niet goed;  de weg van haat en geweld, en het niet zien van eigen tekortkomingen is funest .... zie nu ook Hamas
Het komt neer op het volgende:  "the road to hell , is paved with GOOD intentions ..."
hET IS NIET EENVOUDIG, WANT DE EVOLUTIE THEORIE HEEFT ELEMENTEN VAN WAARHEID, zonder meer, maar,
de scheppingstheorie ook, en volgens mij heeft uiteindelijk de sterkte argumenten ---
Gaje mee?

Welke sterke argumenten heeft de 'scheppingstheorie' (het is geen theorie, verklaard helemaal niks, is alleen een mooi verhaaltje) eigenlijk dan? Omdat het in de Bijbel staat?
Wat dat boek over onze aarde heeft verteld blijkt allemaal al onzin te zijn. Onze aarde is niet plat, de zon draaid ook niet om ons heen maar andersom, de aarde is niet het middelpunt van het universum etc.

Volgens mij is het enige in de bijbel wat echt klopt, waar logica in zit en waar geen speld tussen de krijgen is: de pagina nummering ;)
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2009, 06:56:52 pm door Secular »

ruben1989

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #44 Gepost op: januari 16, 2009, 09:08:56 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 16 januari 2009 om 01:42:
Gaje mee?

Ik ga zeker niet mee de kant waar ik me nu bevind bevalt me prima. Marx heeft geen verkeerde weg gekozen hij heeft namelijk slechts een manifest geschreven, wat de bevolking hiermee doet is niet zijn pakkie an. JP Coen besloot echter op eigen initiatief dat de goddelozen dienden te wijken voor het grotere belang wat inhield grotere winstgevendheid en totale overheersing in deze Nederlandse gebieden. God wees hem hier even volledig de verkeerde weg, en helaas gebeurt dat vaker. Misinterpretaties en volkomen uit de tijd geraakte statements uit de bijbel met betrekking tot het ontstaan van de aarde en zaken als sexuele geaardheid. 2000 jaar geleden was het scheppingsverhaal nou eenmaal het meest aannemlijk er werd gewoon opgeschreven wat binnen de grenzen van de wetenschap destijds de meest logische verklaren.

geloof ontstaat immers altijd door onbegrip,
toen in de jaren 60 hulpverleners het oerwoud van Brazilie ingingen om lokale bevolking te helpen met hun voedselschaarste, was de walkie talkie 1 jaar later de god van deze stammen. De hulpverleners vroegen om voedselsteun met de walkietalkie en een paar uur later kwam er voedsel uit de lucht.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2009, 09:14:01 pm door ruben1989 »

Bioloog

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #45 Gepost op: januari 18, 2009, 02:10:43 am »
Aanstaande dinsdag (20 januari) is er op de replica van de Ark van Noach een (discussie)avond over het oorsprongsvraagstuk, speciaal toegespitst op de geologie. Er wordt eerst een presentatie gegeven (door een creationist) en daarna vind er een plenaire discussie plaats. Misschien leuk om naar toe te gaan? Kan mooi gecombineerd worden met een bezoekje aan die ark.

De Ark ligt trouwens in Amsterdam, dus daar zal het plaatsvinden. Zie www.arkvannoach.com voor meer info.

Hmm, ze vragen wel 3,50 entree. Maar goed, daar staat weer tegenover dat de koffie gratis is. (-:

Een week later (27 januari) is er nog zo'n avond, maar dan over biologie.

Divinespark

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #46 Gepost op: januari 18, 2009, 05:58:01 am »
Marxisme roept op tot geweld en afgunst tegen de rijken. Ook met de theorie zit het dus al gewelddadig in elkaar. Als mensen zo graag pro vrijheid en tegen geweld zijn volgens een atheïstische moraal, dan dus geen Marx, Lenin, Stalin of Mao. Dat zijn je reinste dwingelanden.

Over die site Godvoordommen.nl:

quote:

Secular schreef op 09 januari 2009 om 23:25:
Natuurlijk is dat een woordspeling dat verwijst naar de bekende vloek. Leuk gevonden toch? Kom op, niet overal zo zwaar tillen zeg, tjonge jonge. Atheisten of ongelovigen worden ook zo vaak afgeschilderd als zondaars of zelfs satanisten en meer van dat soort waanzin. Of dat secularisme of atheisme de ondergang zou zijn van deze wereld.

Het is niet helemaal mijn soort humor. Maar ik demoniseer atheïsten nou ook weer niet.

quote:

Mocht je dat denken trouwens zou je eens wat moeten verdiepen in werken van Christopher Hitchens en Sam Harris bijv. (...)

Atheïsme is alleen maar het niet geloven in God. Niet meer of niet minder dan dat. Wat je verder nog denkt valt onder andere noemers.

quote:

En tja geloven blijft toch nog altijd iets aannemen zonder bewijs. Dat is per definitie irrationeel. Idioot, dom...etc hoe je het maar noemen wil. Maar heeft absoluut niks met common sense and reason te maken. Zeg dan ook 'ik weet het niet'.

Ik hoef helemaal niet te zeggen "ik weet het niet" want je zegt dat we al een aanname doen. Bij een aanname is iets niet bewezen op de wetenschappelijke manier (m.a.w. "ik weet het niet").

Idioot of dom heeft met IQ te maken. Ik zit niet in die regionen met mijn IQ. Voor alle duidelijkheid, ik zit erboven (ik zal dat laatste er toch maar even bij zeggen gezien hoe je over religieuze mensen geneigd bent te denken :)).

Irrationeel is als je zonder enig bewijs of logica zou ontkennen dat een "ik weet het niet" bijbelverhaal waar zou zijn. Als gelovige heb je een verhaal waar je die aanname op baseert, en niet niks. Persoonlijk vind ik niet 100% van de bijbel waar, er staan een paar duidelijke tegenstrijdigheden in. En van het meeste kan ik niet beoordelen of het waar is.

quote:

De hel blijft toch een moeilijk punt als je wilt volhouden dat God een liefhebbende God is.

Er zijn ook gewoon stromingen binnen religie die het idee van een strenge God aanhangen. Dat er ook voorwaarden bij die liefde of bij je behandeling horen.

quote:

Ik denk dat jij de bekende uitspraak van Epicurus wel kent:
Is God willing to prevent evil, but not able?
Then he is not omnipotent.
Is he able but not willing?
Then he is not benevolent.

Het moet zeker NU?
Ja God kan kwaad voorkomen. Als zo'n gebod nou wél van God komt en het staat ook nog eens juist in de bijbel en een mens leeft ernaar en het voorkomt dat je iets kwaads doet, dan is dat al 1 voorbeeld daarvan.

quote:

Atheisme pleit voor een universele moraal. Waar iedereen zichzelf kan zijn, en je niks te vertellen hebt over een ander zijn personal life.

Atheïsme gaat alleen maar over het niet geloven in God. Als zo'n universele moraal er ook is, dan zou die ook voor iedereen te bewijzen moeten zijn als referentiepunt in ieders leven. Tot die tijd is het een aanname die je hier doet.
Ben je soms libertariër, met dergelijke ideeën?

[niet geciteerd gedeelte] Ik merk aan meerdere van je uitlatingen dat je tegen geweld en dwang bent, en ik vind ook dat dat je reuze siert! Voor verbaal geweld maak je nog duidelijk een uitzondering. Ik zie dat niet alleen aan de vergoelijking van dat GVD maar ook de bereidheid je vinger op te steken mocht je in de hel belanden. Die beschouw je kennelijk als minder erg, maar als je klaar zou zijn met het fysieke geweld en dwang af te keuren is dit misschien een logische volgende stap. Dan moet je het juist extra van inhoud hebben, en daar ben je duidelijk graag naar op zoek.

quote:

Aan de darmen opknopen? Lekkere gedachte  :P  En wie zou dat moeten doen? God of de duivel?

Nee, christenen. :) Als die nog zouden gaan geloven dat ze zélf zo bikkelhard zouden zijn met hun denkbeelden.

quote:

En ik ga er vanuit dat ik na mijn dood gewoon worm food ben, en daar heb ik vrede mee (doet er ook niet toe of ik dat prima vind of niet, ik heb geen redenen iets anders aan te verwachten).

Je identificeert je hele persoon met je fysieke lichaam als je zoiets zegt. Dat zou betekenen dat je nu al net zo dood bent als dan ("dode materie"). Geloof je 't zelf? :) Bovendien is het een aanname.
OK aannames kunnen ook wel eens onwaar zijn maar het hoeft niet. Als je nou toch aannames doet, dan staat je manier van denken het geloven in ieder geval niet in de weg. Dan zal het hem wel zitten in het onopgeloste probleem van geweld en dwang in de wereld. Als je van een vreedzame natuur bent staat niks een geloof in de weg hoor.

quote:

Dat is ook het eerste wat ik me afvroeg. Dat dat gespeculeer over een geest en een ziel. Waar zit dat ergens als ik vragen mag? Is daar bewijs van? Nee, oke, dan kan ik dat dus onmogelijk aannemen. Bewust zijn hebben wij wel, dat is aantoonbaar. Ik denk dat o.a. meneer Dennett daar al het eea over geschreven heeft ;)
Wat zou je de hele tijd tot Sint Juttemis op anderen wachten tot die een keer met hun voltmeters proberen te bewijzen dat er meer is dan het fysieke, en totdat die een keer zeggen dat God of geest of ziel bestaat? Iemand met zo'n vrijheidslievendheid als jij die durft toch wel een aanname te doen? Dan maar een keer lekker dom kan jou het schelen?

ruben1989

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #47 Gepost op: januari 18, 2009, 06:16:07 pm »
Citaat
Divinespark schreef op 18 januari 2009 om 05:58:

[...]

Het moet zeker NU?
Ja God kan kwaad voorkomen. Als zo'n gebod nou wél van God komt en het staat ook nog eens juist in de bijbel en een mens leeft ernaar en het voorkomt dat je iets kwaads doet, dan is dat al 1 voorbeeld daarvan.

[...]

maar de aanname dat god almachtig is strookt niet met al het kwade wat er in deze wereld gebeurt, of god moet, in mijn ogen, onrechtvaardig zijn dat hij zoveel drama toe laat op de aarde.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #48 Gepost op: januari 19, 2009, 11:19:27 am »
God is almachtig, maar gaat tegelijkertid niet in tegen zijn gecreerde eigen principe van de vrije wil die een mens in vrije wil behoort te vervullen;
het is om deze reden dat Hij. bijv. Ruben1989 niet kan dwingen, maar wel kennis kan laten nemen van deze wonderlijke waarheden.

Divinespark

• Bekijk profiel
Evolutie ontmaskerd
« Reactie #49 Gepost op: januari 21, 2009, 06:09:04 pm »
Ik beschouw dat vanuit mijn eigen ervaring als volgt:
Ik KAN als ik dat wil, een forumposting schrijven van weet ik wat voor karakter. Ik kan het 100 bladzijden lang maken desnoods. Maar of ik dat ook meteen NU doe, of dat verspreid over een forumactiviteit van 1 jaar of zo, dat is mijn eigen agenda. Zo beschouw ik God ook. Ik geloof dat Hij alles kan, maar wanneer en hoe precies?? Als je dat wel weet en kunt, wat is dan nog het verschil tussen jou/mij of God?
Ik kan het me niet anders voorstellen omdat mijn ervaring daar voor te kort schiet wat me daar het voorstellingsvermogen voor zou geven.