Auteur Topic: Homofilie een gevolg van de zondeval?  (gelezen 24997 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Homofilie een gevolg van de zondeval?
« Reactie #150 Gepost op: juni 24, 2007, 08:30:18 am »

quote:

Summer Storm schreef op 23 juni 2007 om 16:04:
[...]

ergens in het begin van deze discussie heb ik daar ook m'n vraagtekens bij gezet.
heeft paulus wel de homo's voor ogen zoals wij die kennen en toegespitst op de christelijke homo's met een relatie in liefde en trouw.
ik denk dat paulus niet doelt op die personen.
en daarom vind ik paulus z'n uitspraken persoonlijk neer geheel tijdloos...maar ze pasten meer in die tijd en cultuur.

Hoe kun je nu zeggen dat een relatie in liefde en trouw wel zou mogen?
Als dat wel het geval was geweest, had er zeker wat over gestaan juist omdat Paulus het wel heeft over homosexualiteit.
En Romeinen 1 kun je ook lezen als een algeheel gevolg van de zondeval. Homosexualiteit is in de wereld omdat men God heeft verlaten.
Maar dat is met veel dingen zo.
Wij zijn allemaal 'slachtoffers' van de zondeval.
Ziekte is ook niet de oorspronkelijke bedoeling.

Er is m.i. dus geen ' schuldige' aan te wijzen maar het is niet zoals God het heeft bedoeld toen Hij de wereld schiep.
Tegennatuurlijke omgang wil m.i. zeggen dat dat zo is omdat de natuurlijke omgang die tussen man en vrouw is.
En niet: Ik ben m'n hele leven al zo dus voor mij is het wel natuurlijk en mag het dus wel.

Ten diepte zijn we allemaal onderworpen aan onze oude natuur waarin de zonde heerst, en de ene persoon is vanzichzelf netter en beschaafder dan een ander.
Je zou kunnen zeggen: de een heeft het makkelijker dan de ander.
En dit zal heel moeilijk zijn maar ik geloof dat het niet juist is te ' praktiseren'.
Hetzelfde kan ik zeggen wat betreft een vrijgezel, die 'mag' ook niet praktiseren.
Al is dat in deze wereld vaak een achterlijke overtuiging.....

Al fantaseert die persoon over het andere geslacht - dat is dan moinder lastig, m.i. is het zo dat je aan de gedachten niet veel kunt doen, maar wel, als ze opkomen, ga je daar dan in door.
Diot geldt echter ook voor getrouwde mensen. Als iemand een vrouw aanziet om haar te begeren, heb je in je hart al echtbreuk gepleegd als je getrouwd bent.
Zo ' streng' is de norm van Jezus.
Nou geef ze dan de kost. :)
Iedereen maakt zich hieraan schuldig, maar daarom is Jezus norm niet minder goed - of: toch niet haalbaar voor ons etc. (Al zou je dat menselijk bekeken wel zeggen)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: juni 24, 2007, 01:05:49 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 juni 2007 om 08:30:

[...]

Hoe kun je nu zeggen dat een relatie in liefde en trouw wel zou mogen?
Op basis waarvan kun je zeggen dat het niet kan?

quote:

Als dat wel het geval was geweest, had er zeker wat over gestaan juist omdat Paulus het wel heeft over homosexualiteit.
En Romeinen 1 kun je ook lezen als een algeheel gevolg van de zondeval. Homosexualiteit is in de wereld omdat men God heeft verlaten.
Maar dat is met veel dingen zo.
Wij zijn allemaal 'slachtoffers' van de zondeval.
Ziekte is ook niet de oorspronkelijke bedoeling.
En niet: Ik ben m'n hele leven al zo dus voor mij is het wel natuurlijk en mag het dus wel.

Wat Paulus wel en niet heeft geweten van homosexuele praktijken heeft geweten is ons niet bekend. Wat we wel weten is dat hij twee termen gebruikt voor deelnemers aan homosexuele gemeenschap in de verschillende hoedanigheid die zij daarin vervullen. Dat pleit ervoor te denken aan een stereotype patroon dat zich heeft uitgekristalliseerd in de verschillende sociale rollen. Dat wijst naar prostitutie. Een bevestiging daarvan kan gevonden worden in het feit dat de knapenschenders en schandjongens in één adem genoemt worden met andere vormen van zondig gedrag.
bij alle de teksten die over homosexualiteit spreken is de context die van moedwillige overtreding van de door God gestelde grenzen en daarmee  van minachting voor de Heilige. Daarmee staan deze teksten in het kader van verwording en verwildering. Paulus geeft nergens blijk van homoseksualiteit te kennen als persoonlijkheidsprobleem en zeker niet als probleem van dien aard dat zich binnen de gemeente voordoet. Voor Paulus is alles wat met homosexualiteit te maken heeft een puur heidens fenomeen. (zoals al eerder in deze discussie genoemd) Homoseksualiteit als fundamentele neiging valt daarmee buiten zijn gezichtsveld. Dus wat betekent dit voor de toepassing van  deze uitspraken in onze situatie? zijn deze teksten ook van toepassing op homoseksuealen die gewetensvol de weg zoeken van een exclusieve duurzame relatie?
Er zijn nu 2 mogelijkheden:
Overal waar de bijbel over homoseksualiteit spreekt, spreekt hij daarover in sterk afkeurende zin. bovendien gaat in al deze teksten over het feit dat die vorm van seks tegen de door God geschapen natuurlijke orde is.  daarmee is het verbod daarop van universele geldigheid. dus geen enkele homosexuele relatie is een christelijke aanvaardbare optie.
het andere antwoord (waarachter heel veel homo's en ook veel progressief denkende hetero's zich achter kunnen scharen) luidt als volgt:
de context waarin de bijbel over homosexualiteit spreekt wijkt zo erg af van de nood van de homo's in de gemeente, dat de betreffende teksten niet zondermeer op hen van toepassing kunnen worden verklaard. de verloedering die paulus voor ogen heeft is van een geheel andere orde dan de zoektocht naar een integere relatie waarin homosexuelen een manier vinden ok hun sexuele gerichtheid een plek te geven.

Bron: Hij heeft een vriend, door Dr Bert Loonstra.
beide antwoorden hebben hun eigen denkkader.
het denkkader van paulus wordt verder beschreven in het boek van Bert Loonstra.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2007, 01:06:32 pm door Summer Storm »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: juni 24, 2007, 03:30:10 pm »

quote:

Summer Storm schreef op 24 juni 2007 om 13:05:
[...]

Op basis waarvan kun je zeggen dat het niet kan?

Dat staat in het stukje wat je eronder quote. :)

quote:

Wat Paulus wel en niet heeft geweten van homosexuele praktijken heeft geweten is ons niet bekend. Wat we wel weten is dat hij twee termen gebruikt voor deelnemers aan homosexuele gemeenschap in de verschillende hoedanigheid die zij daarin vervullen. Dat pleit ervoor te denken aan een stereotype patroon dat zich heeft uitgekristalliseerd in de verschillende sociale rollen. Dat wijst naar prostitutie. Een bevestiging daarvan kan gevonden worden in het feit dat de knapenschenders en schandjongens in één adem genoemt worden met andere vormen van zondig gedrag.
bij alle de teksten die over homosexualiteit spreken is de context die van moedwillige overtreding van de door God gestelde grenzen en daarmee  van minachting voor de Heilige. Daarmee staan deze teksten in het kader van verwording en verwildering. Paulus geeft nergens blijk van homoseksualiteit te kennen als persoonlijkheidsprobleem en zeker niet als probleem van dien aard dat zich binnen de gemeente voordoet. Voor Paulus is alles wat met homosexualiteit te maken heeft een puur heidens fenomeen. (zoals al eerder in deze discussie genoemd) Homoseksualiteit als fundamentele neiging valt daarmee buiten zijn gezichtsveld. Dus wat betekent dit voor de toepassing van  deze uitspraken in onze situatie? zijn deze teksten ook van toepassing op homoseksuealen die gewetensvol de weg zoeken van een exclusieve duurzame relatie?
Er zijn nu 2 mogelijkheden:
Overal waar de bijbel over homoseksualiteit spreekt, spreekt hij daarover in sterk afkeurende zin. bovendien gaat in al deze teksten over het feit dat die vorm van seks tegen de door God geschapen natuurlijke orde is.  daarmee is het verbod daarop van universele geldigheid. dus geen enkele homosexuele relatie is een christelijke aanvaardbare optie.
het andere antwoord (waarachter heel veel homo's en ook veel progressief denkende hetero's zich achter kunnen scharen) luidt als volgt:
de context waarin de bijbel over homosexualiteit spreekt wijkt zo erg af van de nood van de homo's in de gemeente, dat de betreffende teksten niet zondermeer op hen van toepassing kunnen worden verklaard. de verloedering die paulus voor ogen heeft is van een geheel andere orde dan de zoektocht naar een integere relatie waarin homosexuelen een manier vinden ok hun sexuele gerichtheid een plek te geven.

.

En dit geeft m.i. aan wat ik erover zei: Er wordt niet over homosexualiteit gesproken in positieve zin. Het wordt niet genoemd als aanvaardbare variant
 - niet bij de teksten waar de verwildering wordt aangegeven mbt tot homosexualiteit om aan te geven dat het ook op een andere manier zou kunnen: in liefde en trouw
- niet mbt het huwelijk tussen 2 personen van hetzelfde geslacht als variant die wel zou kunnen als er liefde en trouw aanwezig is.....

Is liefde en trouw het criterium voor een aanvaardbare ralatie
Wat mijn probleem bij dit alles is dat wij zelf als mensen gaan beoordelen wat wel en niet kan. En dan zeggen: liefde en trouw is toch OK?
Maar dan kan ik ook zeggen: Mijn huwelijk is niet best, mijn man doet dit en dat, hij drinkt misschien wel en er is geen sprake van een liefdevolle relatie in trouw.
Dan zou liefde en trouw het criterium worden.
En kan ik wel gaan scheiden om in een ander huwelijk aan te gaan  waar wel liefde en trouw aanwezig is.
Dit is m.i. niet het criterium.

Het criterium is dat God van het begin man en vrouw in het huwelijk samenbrengt en daar de sexualiteit in plaatst. Tot de dood hen scheidt is dan ook nog zoals God het zou willen zien. (Helaas is dat niet altijd het geval en daar wil ik op dit moment niet verder over uitweiden, ik wil ook niet veroordelen want ik ken veel gescheiden mensen die buiten hun wil gescheiden zijn - allemaal gevolgen van de zondeval)

quote:

het denkkader van paulus wordt verder beschreven in het boek van Bert Loonstra

Paulus denkkader bedoel je daarmee dat Paulus niets wist van een persoonlijk probleem van homosexualiteit? En het er daarom niet over heeft?
En vullen we dat zelf nu in?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: juni 24, 2007, 03:45:32 pm »

quote:

.....

het denkkader van paulus wordt verder beschreven in het boek van Bert Loonstra.

Ik vond twee rescensies over dit boek
http://www.vergadering.nu/boekloonstrahomorelaties.htm
en quote uit de eerste een paar gedeeltes:

quote:

Bijbelgebruik
Loonstra kiest zijn vertrekpunt bij de vijf belangrijkste teksten over homoseksualiteit (Gen. 19:4 5; Lev. 18:22 en 20:13; Rom. 1:26 27; 1 Cor. 6:9 10; 1 Tim. L9 10). Bij de manier waarop hij deze teksten uitlegt, onderscheidt hij vier stappen: [1] het gezichtsveld van de schrijver, [2] de 'scopus' (de bedoeling) van de tekst, [3] de reikwijdte van de tekst, en [4] het gezichtsveld van de lezer. Het gezichtsveld van de schrijver is uiteraard anders dan dat van ons. Het is gebonden aan tijd en omstandigheid en kan daarom voor vandaag niet normatief zijn, aldus Loonstra. Met de 'scopus' of bedoeling van de tekst is dat wel het geval. Echter, om deze norm binnen ons gezichtsveld te kunnen toepassen, moeten wij ook weten wat de reikwijdte van de tekst is. Loonstra werkt deze gedachtegang uit voor het thema homoseksualiteit en komt dan tot de volgende conclusies:

Buitenspel
In het gezichtsveld van de Bijbel wordt homoseksualiteit besproken in de context van een decadente, heidense leefwijze; de 'scopus' van de tekst richt zich op de veroordeling van deze decadente, heidense leefwijze; de reikwijdte van de tekst gaat echter niet verder dan een afwijzing van op lustbevrediging gerichte homoseks als uitwas van een goddeloos leven; van homoseksualiteit als fundamentele neiging heeft men geen weet; genoemde teksten hebben dus niets te maken met de worsteling van een integer mens om zijn homoseksuele gerichtheid een plek te geven; voor een standpunt ten aanzien van duurzame homorelaties, dient men dus naar andere aangrijpingspunten in de Schrift te zoeken. Aldus de redenering van Loonstra, waarmee hij in wezen de genoemde teksten over homoseksualiteit buitenspel zet.

'Alles is geoorloofd'
Vervolgens vraagt Loonstra zich af op welke wijze de Schrift ons hierin dan wel richting kan geven. Op zoek naar een antwoord, verbreedt hij zijn horizon tot die van het nieuwe leven in Christus en komt dan uiteindelijk tot de conclusie dat het centrum van dit leven wordt gevormd door een uitspraak van Paulus: 'Alles is (mij) geoorloofd.' (1 Kor. 6:12) Hier wordt het criterium voor het nieuwe leven op een andere manier gedefinieerd dan door wat moet en niet mag. Hier is de 'scopus' niet meer gericht op de slaafse naleving van een regel, maar op datgene wat nuttig en opbouwend is. Hier wordt volgens Loonstra gehoorzaamheid geopenbaard in de gestalte van mondigheid.

Maar als alles geoorloofd is, is homoseksuele gemeenschap dan ook geoorloofd? Ja, zegt Loonstra dan, maar ook hier geldt dat niet alles nuttig is. 'Wanneer er echter integere homoseksuele relaties kunnen bestaan die exclusief en duurzaam zijn en doortrokken van dienende liefde, dan zouden die ook nuttig kunnen zijn voor beide partners, opbouwend binnen de gemeente, en niet gebaseerd op verslavende begeerte. Daarmee zouden ze beantwoorden aan de bedoeling van Gods geboden.' (p. 31).

...

'Niet alles is nuttig'
Daarmee ontkom ik niet aan de indruk dat Loonstra in tegenstelling tot wat hij beweert de Schrift wil aanpassen aan de omstandigheden, in plaats van andersom. Hij weet de bijbelse boodschap door het kiezen van een andere 'scopus' (bedoeling) zo aan te passen, dat deze voor de hedendaagse mens ófwel wordt geneutraliseerd ófwel acceptabel wordt gemaakt. Maar is het wel geoorloofd om het gezichtsveld van de mondige mens op deze manier binnen de reikwijdte van de Schrift te brengen?

Hoger niveau
Tevens ben ik van mening dat Loonstra's keuze om het 'alles is geoorloofd' principe tot centrum van het ethisch handelen te maken te willekeurig is en onvoldoende verankering heeft in de rest van het Nieuwe Testament. Zeker, de thora vervult nu een andere functie dan ten tijde van het Oude Testament. Zij kan immers voor de gemeente niet als nationale wetgeving gelden. Bovendien is Christus de vervulling der wet gekomen en heeft onze schuld door de wet zichtbaar gemaakt op Zich genomen. Maar de vraag die blijft staan, is wat er dan precies anders aan is. Naar mijn opvatting wordt de wet, die ook in het Nieuwe Testament nog steeds een uitdrukking van Gods wil is, door Jezus niet opgeheven of ondergeschikt gemaakt, maar in Zijn leven en sterven vervuld, en in zijn verkondiging naar een hoger geestelijk niveau gevoerd en aangescherpt. Dit laatste komt vooral in de Bergrede tot uitdrukking. Met Zijn lering over overspel (Matth. 5:27 28) legt Jezus de lat een stuk hoger dan in het oude verbond het geval was. Het lijkt mij daarom veel passender om het nieuwtestamentisch centrum voor het ethisch handelen in de Bergrede te zoeken, dan in een toch wat retorisch aandoende uitspraak van Paulus in één van zijn brieven.

Conclusie van de resencent is dan:
Volgens hem heeft Paulus geen weet gehad van een fundamentele neiging tot homoseksualiteit, maar het is wel zeker dat hij geweten heeft van een goddelijke ordening ten aanzien van seksualiteit. Voor een juiste benadering van homoseksualiteit is het daarom van belang om te weten hoe God de seksualiteit dan wel bedoeld heeft....

en hij plaatst het binnen het kader van het huwelijk zoals genesis aangeeft.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2007, 03:46:41 pm door Priscilla en Aquila »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: juni 24, 2007, 04:19:37 pm »

quote:

Botteke: "Maar één waarheid en toch zoveel religies en afscheuringen. En ze beweren allemal de waareid in pacht te hebben."
Dit vind ik erg vaag Botteke, die insinuatie dat mensen maar wat roepen. Bedoel je daar jezelf mee, of mij, of ons allebei? Wat bedoel je nou? Als ik zelf alle moeite doe om inhoudelijk te zijn en aan te duiden waar ik wat precies over denk, mag ik dat dan ook van jou verwachten?

quote:

Botteke: "Overbodige uitleg, er zijn op jouw opmerking al veel wereldleiders voorafgegaan, die hetzelfde gezegd hebben. Zet er een stempel op."
Een poging om (à la het linkse gebeuren) een ander als stigmatiseerder na te wijzen. Ik stigmatiseer niemand, bovendien zijn er leiders die dat niet uit naam van de Wet des Heren deden. Ik weet geen enkel voorbeeld dat ik pro het bestempelen of markeren van homo's ben en jij hebt dat kennelijk ook niet voor handen als je zo vaag blijft.

quote:

"De vergelijking [afwijkingen met ongewenst gedrag] gaat nit op. Tegen depressies heb je medicatie (heb ik dus), tegen dat soort gedragingen heb je medicatie (zoals m'n buurman er slikt)."
Je bedoelt kennelijk medicatie tegen de DAAD ergens van, niet de kwaal zelf (symptoombestrijding). Het gaat me (nogmaals... zucht) om de DAAD van homo's. DIE wordt in de Bijbel afgekeurd en voor de rest zou ik niet weten. Ik leg het desnoods nog wel een keer uit hoor ik praat toch geen Koeterwaals?

quote:

"Met wat je zegt beoordeel trouwens bijna al je medegelovigen. De Tekst zegt immers ook dat de gedachte alleen al verkeerd en onkuis is."
De begeerte in gedachten naar homosex? Waar dan in de Tekst? Misschien heb ik iets gemist?

quote:

"Maar het is natuurlijk altijd makkelijk om de vinger (en let op, op dat moment wijzen er drie andere naar jezel) wijzen op zichtbare zaken. Waar je zelf op het moment aan denkt weet niemand, dus kan je niet openlijk nagewezen worden.""
Wéér zo'n vage insinuatie dat ik allerlei zondige gedachten heb terwijl ik mijn postings doe. Bij homosexualiteit wordt bovendien de daad afgekeurd en dat impliceert dan ook sowieso het propaganderen ervan, ik héb het niet eens over jouw gedachten of die van andere homo's of ga het ook niet op de persoon spelen zoals jij. Gaat dat vingerwijzen ook over het "ergens" aanwijzen van een ander als stigmatiseerder, bevooroordeler en nahoereerder van wereldse leiders?

quote:

Dingo: "Als je werkelijk terug wilt naar de wetgeving van het OT heb je nog wel wat te doen en te laten! De reinheidswetten bijvoorbeeld ga je jezelf daar ook aan houden?"
Als je graag door een orthodoxe Jood veroordeeld wilt worden, ga je gang hoor. Ik denk niet dat mijn mening juist milder zou zijn als ik me daar meer aan zou houden. Nee ik hou me lang niet aan alles wat daarin staat. Maar ik loop tenminste nog niet mensen aan te zetten tot precies het omgekeerde en dat doen die homo's hier wel met hun apologieën voor hun gedrag. Je hebt Farizeërs, die doen het misschien niet altijd even goed in de bijbel, maar je hebt daarnaast ook nog blooslozen die in woorden én daden iets vergeten lijken.

quote:

Dingo: "En kwastjes aan je kleding? We hebben het hier over een monogame homosexuele relatie en dan kom jij met een knots van een vooroordeel dat naar bijbelse normen homo's zich in alles uitleven wat hen maar goeddunkt. Sorry hoor, maar als je de bijbel wilt laten buikspreken voor jou homofobe mening zul je toch met betere argumenten moeten komen."

Ik heb dat niet gezegd, dat homo's niet monogaam zijn. Overspel onder homo's kan net als bij hetero's voorkomen. Als jij dat opblaast (spaar me de details over die gradaties van homosexuele uitspattingen aub) dan is dat onredelijk en oneerlijk van jouw kant ("van de andere kant"). Wat koop ik nou eigenlijk voor dat sorry in de contexg van wat je schrijft?
Ik laat de bijbel immers niet buikspreken je ziet het zelf ook gewoon staan. Leviticus 18:22
Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel. Romeinen 1:26-27
Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature;
En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende.

Het is toch kolder dat ik het blijkbaar beter weet dan mensen die elke week naar de kerk gaan het verrast me dat ik dit nog moet uitleggen.

quote:

Avee: "Inderdaad, volgens mij zijn alle homo's van hun geboorte af verdoemd. En alle negers ook, en alle zigeuners, en alle joden, en alle lilliputters, en alle mensen met 5 tenen aan hun linker voet. En alle mensen die Hans heten, en alle mensen die anders heten ook. (1 Joh 1:8)"
Irrelevant. Negers, zigeuners, mensen met ziekten en met een bepaalde naam die worden in de bijbel niet zo beschreven. Je hebt een linkse conditionering die al die mensen als "slachtoffers, minderheden, zwakkeren" over 1 kam scheert met homo's, dat is hun getuttel. Wat zitten hier toch een hoop links geïndoctrineerde mensen valt me op. Zieken zijn in het NT drágers van ongerechtigheden. Wat is verdoemd trouwens, kun je daar een beetje een omschrijving van geven, ik begrijp het niet zo goed wat je zegt, en op grond waarvan precies.

quote:

"Dat komt omdat al die mensen zonde doen, en dat beschouw ik als iets waartegen ze moeten vechten. En ik beschouw het ook als mijn plicht mensen daar op te wijzen. (Hebr 3:13) Ik hoop ook dat mensen mij erop wijzen als ik ernstig dingen fout doe."
Jesaja 53 heeft het over een drager van ánderen hun zonde. Het kan dus zowel iemands eigen schuld zijn als die zonden die zich in een groep mensen bevinden. Ik denk niet dat mensen elk in staat zijn aan te wijzen wat wanneer het geval is. En juist dáárom kan ik zeggen dat ik op bijbelse gronden juist homo's daar niet de SCHULD van geef als veroorzaker. Als jij dat zo karikaturiseert over mensen die tegen homosex zijn dan is dat jouw aandachtspunt om aan te werken.

quote:

"En feitelijk is het niet eens zo onchristelijk om te constateren dat een homo geen bestaansrecht heeft. Maar daarmee heeft een homo dan wel net zoveel bestaanrecht als ieder ander. Net zoveel bestaansrecht als ik. (Gen 6:7)"
Je bedoelt iemand die het homo-zijn "consumeert"?

quote:

"Homofilie is een gevolg van de zondval, net als blindheid (Joh 9:1-3) en het instorten van torens (Luc 13:4). God schiep de mens als man en vrouw, en dat was volmaakt. Daarom noemt Paulus het ook 'de natuurlijke omgang tussen man en vrouw', verder dan dat kun je die tekst inderdaad niet zomaar op iedere homo toepassen. En ook dat is weer niet veel bijzonders, een stoplicht is ook een gevolg van de zondeval."
Bij de zondeval is besloten dat de man over de vrouw zou heersen. Een man heeft het alleenrecht op een getrouwde vrouw. Polygamie rond 1 man was toegestaan (Jacob/Israël). Bij de Wet des Heren heeft een man een ietsje grotere verantwoordelijkheid dan een vrouw, als gezinshoofd. Hij mag bijvoorbeeld binnen 1 dag besluiten van zijn vrouw herroepen. Bij de zondeval is er een laag hiërarchie gekomen in de mensheid, tussen God en de vrouwen, en dat is de man. Een volgende laag hiërarchie kwam er met de Levieten. Die kwam er na de zonde van het Gouden Kalf. Het is dus bloedjelink om je niet aan de Wet des Heren te houden, het hele Oude Testament staat er bol van en dat link vinden is wat je ook wel Godvrezendheid noemt. Die staat bij God hoog aan geschreven. Ik zie niet in waarom dat nu opeens anders zou zijn bij mensen die goed vinden wat hun hart en niet hun verstand of bijbelse leer goeddunkt (wat spreuken afkeurt).

quote:

"En dan is het de taak van christenen om zondaars te accepteren, zoals Christus dat ook deed."
Dat doen ze niet want Jezus liet een spoor van veranderingen achter zich en onderrichte Zijn discipelen daar ook voor. Het stof van plaatsen waar ze niet welkom waren moest van hun schoenen worden afgeschud en die werden gemeden. Wat een valse profetie die roept "Vrede! Vrede" terwijl het geen vrede is. Profeten die de fantasieën van hun hart verkondigen zonder dat God ze heeft gezegd waar te gaan en wat te doen. Als je zelf geen visionaire profeet bent, lees dan op z'n minst wat er in de bijbel is geopenbaard en al die homo's met jou. Jezus zou het zwaard brengen, en gezinsleden tegen elkaar opzetten. Omdat de een de bijbel wel kan accepteren en de rest er tegen gaat lopen stuiteren, niet omdat Jezus zo gewelddadig zou zijn maar Hij vertegenwoordigt wel nog altijd een God die daar wel toe in staat is als het moet.

quote:

"Al Gods kinderen mogen er zijn in Gods gemeente, Hij accepteert ze, wie zijn wij dan om ze af te wijzen? En daar heeft het als het om het accepteren van homo's gaat wel eens heel erg aan ontbroken. En ik ben bang dat het nog wel eens fout gaat."
Homo's als persoon ja, de daad nee.

quote:

"Maar bij dat accepteren hoort ook dat je elkaar op zonden wijst, dat je samen probeert elke zonde te vermijden (Rom 6). Als je verwacht dat in de kerk alles maar goed gevonden wordt, omdat je nou eenmaal zo bent, dan heb je het mis. Aan de andere kant zouden juist de mensen in de kerk moeten begrijpen dat je niet volmaakt bent."
Begrijpen ja, vergeven misschien, maar verzoening daar steekt het altijd op en dát is juist de issue. Als je het stof van je schoenen mag schudden van mensen die er niks van willen weten, so be it.

quote:

"Er is dus geen enkele reden om homo's niet te accepteren in de kerk en geen enkele reden om nou juist homo's te willen 'genezen'. Maar er is ook geen enkele reden om bijvoorbeeld homohuwelijken maar in te zegenen omdat we toch ook vooral iets voor homo's moeten doen."
Dus ook jij bent tegen het stimuleren en laten grensverleggen van deze infrastructuur bij homo's.

quote:

Priscilla en Aquila
"En Romeinen 1 kun je ook lezen als een algeheel gevolg van de zondeval. Homosexualiteit is in de wereld omdat men God heeft verlaten."
Het kan nog altijd overeenstemmen met een gevolg van de zonden van ánderen, zoals daar een voorbeeld van is in Jesaja 53. Het hoeft niet iemands eigen schuld te zijn dat er zo'n verandering bij een aantal mensen plaats heeft gevonden en daarom zou ik homo's best kunnen verdragen met die nuance die ik al eerder heb beschreven.

quote:

"Er is m.i. dus geen ' schuldige' aan te wijzen maar het is niet zoals God het heeft bedoeld toen Hij de wereld schiep. Tegennatuurlijke omgang wil m.i. zeggen dat dat zo is omdat de natuurlijke omgang die tussen man en vrouw is. En niet: Ik ben m'n hele leven al zo dus voor mij is het wel natuurlijk en mag het dus wel."
Een aspect van de natuurlijke omgang is zijn eigen leven gaan leiden en dat is het deelaspect van het "pleziergat". Een man heeft er 2. Het is dus wel dat homo's nog op pleziergaten vallen maar het is losgetrokken van iets waar sexualiteit eerst ook nog bij hoorde. Hoe precies weet ik niet maar uit de verschijning van het fenomeen zou ik dat kunnen afleiden. Als Adam en Eva hetero's waren, dan is homosexualiteit dus iets waaruit je dus zou kunnen opmaken dat de Zondeval een VERANDERING IN GANG HEEFT GEZET DIE NOG STEEDS VOORTDUURT. Zonde is soms net een soort "zwarte pieten spel", wie zich er het ergst mee bezoedelt krijgt de grootste nederlagen. De hele tijd wisselt het succes bijvoorbeeld tussen Israël en de omliggende volkeren en dat is evenredig met hun trouwheid of afgoderij.

quote:

"Ten diepte zijn we allemaal onderworpen aan onze oude natuur waarin de zonde heerst, en de ene persoon is vanzichzelf netter en beschaafder dan een ander."
Niet de alleroudste natuur er was ook nog een tijd voor de zondeval, dus ook niet ten diepste.

quote:

"Je zou kunnen zeggen: de een heeft het makkelijker dan de ander."
Klopt, dat viel heidenen zowel als godsdienstigen ook al op. Waar profeten op wijzen, is dat voorspoed er is dankzij God, maar dat láter mensen daar alleen nog maar op vertrouwen, op wat ze inmiddels aan voorspoed ervaren, en dat ze dan minder aandacht vrij gaan hebben voor God (met een eindig bevattingsvermogen...). En daarom is afgoderij steeds iets wat de bijsmaak heeft van materialisme en kortzichtigheid. Veel dingetjes aan alle kanten direct om je heen is weinig verre stappen in je denken en beschowing die ergens nog God áchter weet. Zo gingen culturen van afgoderij de zon en de maan zelf voor God aanzien, en vinden anderen het overtreden van de wet op materialistische gronden weer belangrijker dan van wie die wet ook al weer kwam.

quote:

"Al fantaseert die persoon over het andere geslacht - dat is dan moinder lastig, m.i. is het zo dat je aan de gedachten niet veel kunt doen, maar wel, als ze opkomen, ga je daar dan in door."
Grensverlegging treedt op als er geen afstraffing of angst bij is. Een mens kan best met wat angsten, als die maar afschrikken voor het verkeerde én iemand niet onzeker gemaakt wordt ook nog eens over waar hij of zij baat bij heeft, en daarin juist met liefde wordt gestimuleerd en gemotiveerd. Dat is conditionering en dat is ook de benadering waar God de hele tijd mee in het volk Israël omgaat. Als een soort tuin lijkt het wel, met kruid en onkruid. Misschien draait het niet om ieder's ontwikkeling, maar een productieproces van meerdere mensen als collectief maar dat weet ik niet zeker.

quote:

Summer Storm
"Voor Paulus is alles wat met homosexualiteit te maken heeft een puur heidens fenomeen. (zoals al eerder in deze discussie genoemd) Homoseksualiteit als fundamentele neiging valt daarmee buiten zijn gezichtsveld."
Buiten zijn gezichtsveld? Als heidendom kon voorkomen onder Joden, dan ook homosexualiteit. Inderdaad dus 2 opties: of in de eigen gemeente ook, of algemeen in de natuur (en dus ook eigen gemeente).
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2007, 07:39:22 pm door Zijnkind »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: juni 24, 2007, 07:15:32 pm »
Modbreak:
Bericht verwijderd dat in strijd was met Richtlijnen Gereformeerd Leven
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: juni 24, 2007, 08:05:53 pm »

quote:

Conclusie van de resencent is dan:
Volgens hem heeft Paulus geen weet gehad van een fundamentele neiging tot homoseksualiteit, maar het is wel zeker dat hij geweten heeft van een goddelijke ordening ten aanzien van seksualiteit. Voor een juiste benadering van homoseksualiteit is het daarom van belang om te weten hoe God de seksualiteit dan wel bedoeld heeft.... en hij plaatst het binnen het kader van het huwelijk zoals genesis aangeeft.

@ PA...en daarna gewoon weer voor iedereen 8)   die recensie had ik wel eens gelezen ja.
de 2e recensie kwam vanuit het Ref. Dagblad...dat is dus nog een tandje strenger dan het ND...dus tja...ik respecteer de mening van die man. Maar net als bij Loonstra, het is een mening. Ik heb ook in dit topic nog niet gezegt dat wat Loonstra of ík zeg waarheid is. En die toon probeer ik juist ten zeerste te vermijden.
Wel heb ik dus met behulp van zijn boek een mening proberen te vormen over dit onderwerp. Net als anderen hun mening vormen aan de hand van deze recensie of andere bronnen. Feit is dat er nog veel meer boeken over te vinden zijn.
De indruk dat Loonstra de bijbel om het thema heenvouwt als het ware...kreeg ik dus eerst ook. En jij, hij vermijd bijvoeglijk naamwoorden niet nee. dus daar zal ik niks aan afdoen.
Aan de andere kant...welke mening de mensen ook zijn toegedaan, het is zowieso beter om een mening naar buiten te brengen als je meerde opinies hebt kunnen horen.
De opinie van die recensent weegt niet zwaarder dan de mening van Dr Loonstra.
Uiteindelijk zullen homo's in de kerk zelf met hun eigen hart een keus moeten maken.
Dus een leven met God in de kerk als alleenstaande, of een leven met God buiten de kerk in een liefdevolle relatie. Want nogmaals....homo's die geaccepteerd worden als homofiel...tja ik denk dat een oprechte vriend, gemeentelid een homo voor de volle 100% zou moeten accepteren. Tuurlijk zou die persoon het zijne ervan mogen denken.
Maar ik heb zoiets van...laat het veroordelen en beoordelen dan aan God over.
Het is voor veel hetero christenen relatief eenvoudig om vanuit de ivoren toren homo-tolerantie te verkondigen...Dus het gebrek aan inlevingsvermogen en de positie waarin homo's verkeren tegenover hetero's...maakt elk advies of elke raad om het volgens de regels te doen moeilijk te verteren.
al die verschillende meningen die steeds worden verdedigt in de kerk, die leiden meestal tot grote ruzies en breuken of zelfs afscheidingen.
meer tolerantie en inlevingsvermogen is weleens beter dan fel ageren tegen andersdenkenden.
ik zal nooit principieël een oordeel vellen over een man en een vrouw die willen scheiden.
waarom niet? ik ken de context als buitenstaander niet. ik weet niet hoe het voelt om een in hetero relatie te zitten. en dus kan ik me niet inleven. en daarom laat ik het oordelen aan God over.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: juni 24, 2007, 08:40:28 pm »

quote:

Wat Paulus wel en niet heeft geweten van homosexuele praktijken heeft geweten is ons niet bekend.

In die tijd, het christendom was nog niet gesetteld, waren er te Rome tempels waar mensen seks bedreven om hun goden te eren en afhankelijk van welke god men vereerde, bedreef men seks op verschillende manieren.
Mannen deden het met mannen en vrouwen met vrouwen, en dat gebeurde publiekelijk want per slot van rekening was het een offer voor hun god, en offeren doe je in het openbaar nietwaar, en toeschouwers genoeg, ook feestdagen genoeg om hun goden te vereren.

Paulus koppelt homoseksualiteit vast aan wat in het openbaar gebeurde, de afgodendienst.
vers 26 van Romeinen 1 'De vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke'.
Die vrouwen hebben dus hun hetero zijn, het natuurlijke, ingeruild voor het homo zijn, en dat is het tegennatuurlijke en dan ook nog ter ere van hun afgoden, dus in feite dubbel tegennatuurlijk.