Auteur Topic: Is de satan een geestelijk wezen?  (gelezen 21516 keer)

mohamed

• Bekijk profiel
Is de satan een geestelijk wezen?
« Gepost op: januari 23, 2009, 11:45:01 am »
Graag zou ik het gesprek willen aangaan over de vraag of de satan een geest is of was, of niet. Misschien een beetje flauw, maar ik wil als spelregel hier uitsluitend vanuit de Bijbel onderbouwde stellingen laten gelden. En graag de polemische reacties wat later, want ik ben benieuwd waarom sommigen denken dat satan een geest is.

Ik zal zelf beginnen. De satan kan nooit een geestelijk wezen zijn geweest omdat:

Mat 8,31    
En de duivelen baden Hem, zeggende: Indien Gij ons uitwerpt, laat ons toe, dat wij in die kudde zwijnen varen.

Mat 23,15
Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij trekt zee en land rond, om één bekeerling te maken, en wanneer hij het wordt, maakt gij van hem een kind der hel, tweemaal zo erg als gij het zelf zijt.

Joh 4,24    
God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

Rom 8,8    
En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2009, 11:55:40 am door mohamed »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2009, 11:53:58 am »

quote:

mohamed schreef op 23 January 2009 om 11:45:
Graag zou ik het gesprek willen aangaan over de vraag of de satan een geest is of was, of niet. Misschien een beetje flauw, maar ik wil als spelregel hier uitsluitend vanuit de Bijbel onderbouwde stellingen laten gelden. En graag de polemische reacties wat later, want ik ben benieuwd waarom sommigen denken dat satan een geest is.

Ik zal zelf beginnen. De satan kan nooit een geestelijk wezen zijn geweest omdat:

Joh 4,24    
God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

Rom 8,8    
En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

Even afgezien van het feit dat de teksten die je plukt totaal niet over satan gaan, lijkt het me dat je wat beroerde logica hanteert.

Laten we eens aannemen dat je teksten wel iets zouden kunnen zeggen over satan.

God aanbidden in geest en waarheid is goed, dit houdt echter niet in dat ALLE geesten dus goed zijn en dat satan dus geen geest zou kunnen zijn.

Het feit dat die in het vlees zijn, Gode niet kunnen behagen, zegt nog niet dat alles en iedereen die níet in het vlees is, Hem wél behaagt.
Bombus terrestris Reginae

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 23, 2009, 11:56:51 am »

quote:

Bumblebee schreef op 23 januari 2009 om 11:53:
Even afgezien van het feit dat de teksten die je plukt totaal niet over satan gaan, lijkt het me dat je wat beroerde logica hanteert.

Laten we eens aannemen dat je teksten wel iets zouden kunnen zeggen over satan.

God aanbidden in geest en waarheid is goed, dit houdt echter niet in dat ALLE geesten dus goed zijn en dat satan dus geen geest zou kunnen zijn.

Het feit dat die in het vlees zijn, Gode niet kunnen behagen, zegt nog niet dat alles en iedereen die níet in het vlees is, Hem wél behaagt.
Polemische reacties graag wat later, onderbouw maar waarom satan een geest is.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2009, 12:02:00 pm »
Prima.

Luc 8,12
Het zaad op de weg, dat zijn zij die geluisterd hebben, maar daarna komt de duivel en graait het woord weg uit hun hart, om te voorkomen dat ze worden gered door te geloven.

Heb jij ooit een niet-geestelijk wezen gezien, dat woorden uit harten graait? Ik ook niet. Ergo: satan is een geest.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2009, 12:02:15 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2009, 12:05:42 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 23 januari 2009 om 12:02:
Prima.

Luc 8,12
Het zaad op de weg, dat zijn zij die geluisterd hebben, maar daarna komt de duivel en graait het woord weg uit hun hart, om te voorkomen dat ze worden gered door te geloven.

Heb jij ooit een niet-geestelijk wezen gezien, dat woorden uit harten graait? Ik ook niet. Ergo: satan is een geest.

Dat is een gelijkenis, daarmee onderbouw je eerder mijn stelling, maar dat vind ik geen probleem verder. ;)

Mat 13,3    
Hij sprak hen uitvoerig toe en vertelde gelijkenissen: ‘Iemand ging eens naar zijn land om te zaaien.

Nee, de satan was een mens en geen geestelijk wezen:

Op 13,18    
Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht heeft het getal van het beest ontcijferen; er wordt een mens mee aangeduid. Het getal is zeshonderdzesenzestig.

Op 2,9    
Ik weet van de ellende en de armoede waarin u verkeert, hoewel u rijk bent. Ik weet hoe u belasterd wordt door mensen die zich Joden noemen en het niet zijn, maar bij Satan horen.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2009, 12:06:12 pm door mohamed »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 23, 2009, 12:30:31 pm »
Enkel vanuit de bijbel lezen levert verschillende visie's op, maar zoals je wilt:
Wij lezen dat in gesprek die Jezus had met satan in de woestijn waarin satan Jezus verzocht. Die demonen die in de varkens werden gedreven trouwens ook. De slang die Eva verzocht, satan in het verhaal van Job en hoe satan genoemd wordt in de bijbel, namelijk de god van deze wereld en de overste van deze wereld. We lezen in openbaringen hoe hij jaagt op het kind van de vrouw. Waarin we Jezus en Maria lezen. We lezen van bezette mensen die bevrijd worden. Er is genoeg te vinden waaruit het duidelijk blijkt.

boven al: luisteren mensen wel naar mensen met dergenlijke ervaringen? Ik ken een vrouw die bezeten was, maar wie zal haar geloven?
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2009, 12:33:42 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 23, 2009, 12:31:03 pm »
Job 1,6

Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook Satan bevond zich onder hen.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 23, 2009, 01:50:27 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 januari 2009 om 12:30:
Enkel vanuit de bijbel lezen levert verschillende visie's op, maar zoals je wilt:
Wij lezen dat in gesprek die Jezus had met satan in de woestijn waarin satan Jezus verzocht. Die demonen die in de varkens werden gedreven trouwens ook.
Waarom smeekten de demonen Jezus dan om in de zwijnen te varen als ze geen fysieke vorm nodig hadden?

quote:

De slang die Eva verzocht, satan in het verhaal van Job en hoe satan genoemd wordt in de bijbel, namelijk de god van deze wereld en de overste van deze wereld. We lezen in openbaringen hoe hij jaagt op het kind van de vrouw. Waarin we Jezus en Maria lezen. We lezen van bezette mensen die bevrijd worden. Er is genoeg te vinden waaruit het duidelijk blijkt.
Als de satan een geest was had hij toch beter overste van de geestenwereld kunnen heten?

quote:

boven al: luisteren mensen wel naar mensen met dergenlijke ervaringen? Ik ken een vrouw die bezeten was, maar wie zal haar geloven?
Een pratende slang zou ik ook niet naar luisteren.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 23, 2009, 01:52:02 pm »

quote:

Doarsie schreef op 23 januari 2009 om 12:31:
Job 1,6

Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook Satan bevond zich onder hen.
Hemelbewoners is een aanduiding voor kinderen Gods zie SV77 zelfde verzen.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 23, 2009, 02:25:13 pm »
Of kinderen Gods is een aanduiding voor hemelbewoners.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 23, 2009, 02:40:09 pm »
Modbreak:
In dit sub-forum gaan ervan we uit dat de bijbel op waarheid berust. Daarom een bericht verwijderd
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 23, 2009, 02:59:50 pm »

quote:

Doarsie schreef op 23 januari 2009 om 14:25:
Of kinderen Gods is een aanduiding voor hemelbewoners.
Nee, in de grondtekst staat ben 'elohiym waarvan de juiste vertaling echt kinderen Gods is.

Hier kan je het zelf lezen.

http://www.blueletterbibl...?b=Job&c=1&v=6&t=KJV#conc/6

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 23, 2009, 03:32:26 pm »
Dat de vertaling correct is, zegt nog niets over de mogelijkheid dat beeldspraak gebruikt is...
Where is the wisdom we lost in knowledge?

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 23, 2009, 04:33:09 pm »

quote:

HaJee schreef op 23 januari 2009 om 15:32:
Dat de vertaling correct is, zegt nog niets over de mogelijkheid dat beeldspraak gebruikt is...
De vertalers van de NBV hebben beeldspraak gebruikt ja en we kunnen ons afvragen waarom, want ben 'elohiym betekent gewoon kinderen Gods, niets meer en niets minder.

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 23, 2009, 05:02:08 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 januari 2009 om 16:33:
[...]

De vertalers van de NBV hebben beeldspraak gebruikt ja en we kunnen ons afvragen waarom, want ben 'elohiym betekent gewoon kinderen Gods, niets meer en niets minder.
Wat ik dus bedoel is dat ben 'elohiym ook best als een beeld gebruikt kan worden. Lijkt me wel waarschijnlijk, aangezien een letterlijke interpretatie weer tot andere moeilijkheden leidt. Dat de NBV hier kiest om een interpretatie weer te geven is een vertaalkeuze, en doet verder niet echt ter zake.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 23, 2009, 05:50:53 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 januari 2009 om 14:59:
[...]

Nee, in de grondtekst staat ben 'elohiym waarvan de juiste vertaling echt kinderen Gods is.

Hier kan je het zelf lezen.

http://www.blueletterbibl...?b=Job&c=1&v=6&t=KJV#conc/6

Nou waarom: echt?
Bij de ISA staat bni elohim - zonen Gods.

Dit topic zegt er ook het e.e.a. over: zonen Gods
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2009, 05:58:33 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 23, 2009, 06:11:35 pm »

quote:

HaJee schreef op 23 januari 2009 om 17:02:
[...]

Wat ik dus bedoel is dat ben 'elohiym ook best als een beeld gebruikt kan worden. Lijkt me wel waarschijnlijk, aangezien een letterlijke interpretatie weer tot andere moeilijkheden leidt. Dat de NBV hier kiest om een interpretatie weer te geven is een vertaalkeuze, en doet verder niet echt ter zake.
Wat voor moeilijkheden leidt de letterlijk interpretatie toe?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 23, 2009, 08:28:19 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 januari 2009 om 13:50:
[...]

Waarom smeekten de demonen Jezus dan om in de zwijnen te varen als ze geen fysieke vorm nodig hadden?

Ze leven niet in de hemel, dus dan maar op de aarde. In wezens kunnen ze wat doen. Simpel. Een bezetene kan schade aanrichten, kijk maar naar terroristen bijvoorbeeld. Ze zijn er op uit om Gods schepping die ze zo haten te vernielen. Als de bezeten maar luistert naar die stem dan richten ze schade aan. Het lichaam is hun huis.

quote:

Als de satan een geest was had hij toch beter overste van de geestenwereld kunnen heten?

Dat is hij ook, want elk mens bezit een geest. Zo blijkt maar weer, onze geesten wonen in onze lichamen.

[...]

quote:

Daarmee ben je net als mensen die niet christelijk zijn. Je moest eens weten wat het gevaar is van zwarte en witte magie. Wat dacht je van de tovenaars in Egypte van de Farao die hun stokken in slangen veranderder. Dat konden zij door de duistere machten van demonen. Het zijn gevallen engelen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 23, 2009, 08:30:59 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 januari 2009 om 13:52:
[...]

Hemelbewoners is een aanduiding voor kinderen Gods zie SV77 zelfde verzen.
Je ontwijkt de stelling, namelijk dat satan onder hen was.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 23, 2009, 08:39:58 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 januari 2009 om 20:30:
[...]

Je ontwijkt de stelling, namelijk dat satan onder hen was.
Nee, ik zeg alleen dat met die vers niet onderbouwd kan worden dat de satan een geestelijk wezen was.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 23, 2009, 09:55:35 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 januari 2009 om 13:50:
[...]

Het is niet gezegd dat ze dat perse nodig hebben. Ze zijn er wel naar opzoek, maar dat is wat anders.

quote:

Overste van de macht der lucht. Dat is toch wat anders dan overste over een heleboel mensen bv.
Even de tekst erbij pakken:

Ef 2,2

waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid,

Dit gaat toch over de geest die werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaakmheid.

quote:

Was jij maar Eva geweest, dan was het allemaal niet zover gekomen als ik je begrijp... :P

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 24, 2009, 02:36:01 am »

quote:

mohamed schreef op 23 januari 2009 om 20:39:
[...]

Nee, ik zeg alleen dat met die vers niet onderbouwd kan worden dat de satan een geestelijk wezen was.

Hoe zo? Het is de vergadering van de hemel bewoners en satan was er ook bij. Jij zegt dat het kinderen van God zijn en P&A dat het zonen van God waren en jij zegt nu dat met die vers niet onderbouwd kan worden dat het geestelijk wezens waren? Het zijn hemelbewoners, wat stel je er bij voor? En hoe stel je je satan voor? Hij is toch een gevallen engel of niet? Geloof je wel in engelen, een hemel en zo?

Het staat er letterlijk: hemelbewoners met satan er bij. Satan bestaat dus en de hemelbewoners ook, maar je gelooft gewoon niet dat die tekst letterlijk bedoelt is maar moet er weer wat symbolisch van maken lijkt me? Of die bewoners nu engelen, buitenaardse wezens, zonen van God of engelen van God zijn doet er niet toe, satan was er bij staat er. Hoe stel je satan voor? En hoe onderbouw jij hem dan? Je hebt tot nu toe niets onderbouwd en niet eens laten zien wat je bij satan voor stelt, behalve dat het geen geestelijk wezen is. Het komt op dit moment zeer vrijzinnig op mij over.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 24, 2009, 10:33:18 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 januari 2009 om 21:55:
[...]

Het is niet gezegd dat ze dat perse nodig hebben. Ze zijn er wel naar opzoek, maar dat is wat anders.

[...]

Overste van de macht der lucht. Dat is toch wat anders dan overste over een heleboel mensen bv.
Even de tekst erbij pakken:

Ef 2,2

waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid,

Dit gaat toch over de geest die werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaakmheid.

Nergens om, maar dat vers onderstreept maar weer eens te meer dat de satan een lichaam nodig had en dus geen geestelijk wezen was.

quote:

Was jij maar Eva geweest, dan was het allemaal niet zover gekomen als ik je begrijp... :P
Dan had ik je kop er afgebeten! ;)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 24, 2009, 11:48:05 am »

quote:

mohamed schreef op 24 januari 2009 om 10:33:
[...]

Nergens om, maar dat vers onderstreept maar weer eens te meer dat de satan een lichaam nodig had en dus geen geestelijk wezen was.
De conclusie die je aan mijn uitpsraak koppelt, is niet juist. Ik zeg nl niet dat er perse een lichaam nodig is. (Maar buiten dat: Als hij in een lichaam zou zitten, blijft hij toch wel een geest (hebben?)

quote:

Dan had ik je kop er afgebeten! ;)
Ik zou van mezelf niet willen beweren dat ik het er beter af zou hebben gebracht als Adam en Eva, maar dat terzijde. :)
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2009, 11:48:30 am door Priscilla en Aquila »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 24, 2009, 11:54:52 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 januari 2009 om 11:48:
[...]
De conclusie die je aan mijn uitpsraak koppelt, is niet juist. Ik zeg nl niet dat er perse een lichaam nodig is. (Maar buiten dat: Als hij in een lichaam zou zitten, blijft hij toch wel een geest (hebben?)

Toon me dan eens een vers waar duidelijk uit blijkt dat de satan een geest was die zonder lichaam kon, want dat heb je nog steeds niet gedaan. ;)
Zo niet geef je toe dat hij in het vlees was en mij mijn gelijk, wat niet je bedoeling  is denk ik!

quote:

Ik zou van mezelf niet willen beweren dat ik het er beter af zou hebben gebracht als Adam en Eva, maar dat terzijde. :)
Nee en aangezien je je naaste lief moet hebben als jezelf hoor je dat ook niet over mij te zeggen.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2009, 11:58:11 am door mohamed »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 24, 2009, 12:29:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 januari 2009 om 02:46:
Jij bent hier de gene die dat geloof van de macht van de duisternis niet aanneemt en daarmee jezelf voor de gek houdt. En nu vertel je mij, dat ik ongelovig ben?

Dank u zeer.

Gait maak je niet te druk en laat het los. Ga in gesprek met leuke mensen op het forum met een goede leesbril. Jij bent een mens met geloof en je ervaringen die ik vaak lees kloppen. Je bent aan het onderzoeken omdat je de waarheid wilt vinden en dat is heel goed. Op die zoektocht zul je ook weer zelf ontdekte waarheden moeten loslaten omdat ze vanuit de schrift niet blijken te kloppen. In de gesprekken onderweg is de juiste houding van een ander te willen leren en dat doe jij, maar is niet vanzelf sprekend voor iedereen.

Over de satan...

Satan (betekent tegenstander) was een engel in de hemel die later een oorlog in de hemel veroorzaakte tegen God, afvallig werd door trots en hoogmoed, 1/3 van de engelen volgden de satan. Hij is overste over het rijk van de boze geesten. Deze geesten zijn boos omdat ze het van God niet konden winnen. Hierdoor hebben ze hun oorlog gericht en richten ze zich op Gods schepping de mens.
Engelen zijn wezens met een persoonlijkheid en dus ook een geest die aan hun oorsprong ontrouw werden. Ze zijn intelligent, hebben emoties, hebben een wil.
In de volkstaal noemen wij de afvallige trawanten van satan demonen.
Omdat deze op de aarde  (uit hun woning) geworpen waren zochten ze zichzelf een alternatieve woning. Lees Judas 1 vers 6 en Lucas 11 vers 24.
Demonen proberen over mensen te heersen tot ze worden geconfronteert met de kracht van God. Lees Mat 8 vers 28 - 29
Toen satan in opstand kwam nam hij ook een organisatiesysteen mee  (lees efez, 6 vers 12) Uit deze tekst blijkt dus ook dat wij hier nog steeds tegen te strijden hebben. Uit 1 joh 5 vers 19 blijkt dat wij inderdaad apart zijn gezet en de rest van de wereld in de boze ligt.
Het is een strijd tussen Gods Koninkrijk en Satans Koninkrijk maar lees dan Lucas 10 vers 19!!
Satan heeft vele namen in de schrift, te veel om hier op te noemen.
Satan werkt in de eerste plaats door onze gedachten, lees 2 cor 11 vers 3
Satans medestrijders hebben specifieke taken en vertegenwoordigen bijvoorbeeld een geest van onreinheid, geesten van doden, waarzeggende geesten, geest van jaloersheid, geest van diepe slaap, geest van ontucht, leugengeest, stomme geest, dove geest, geest van de antichrist, geest van zwakheid, geest der dwaling, geest van talrijk.

eerst tot zover

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 24, 2009, 01:54:50 pm »
Dank je voor je leerzame reactie. Lucas 10:19 is een bemoedigende vers. Je schreef tot zo ver, wat wil je er meer over vertellen? Het lijkt me heel leerzaam. Die opsomming aan het einde vindt ik ook boeiend. Heb ik het juist begrepen dat angst het grootste wapen is van satan?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 24, 2009, 01:58:41 pm »

quote:

mohamed schreef op 24 januari 2009 om 10:30:
Ik houd er maar mee op, maar Gaitema jij was de eerste die suggereerde dat ik geen christen was, dus dan moet je ook niet huilen als je de bal terug gekaatst krijgt.
Ik vertelde je niet dat je geen christen bent, maar dat je op het punt van ervaringsverhalen van mensen die demonische belastingen hebben reageerd als iemand die niet christelijk is. Zij reageren op dergelijke verhalen ook met ongeloof. Op "dit punt" reageer je het zelfde. Er zijn genoeg christenen die dat ook hebben. Wel geloven in Jezus en engelen, maar niet in de hel en demonen. Dat maakt ze nog niet direct onchristelijk, maar op "het punt"van demonische belastingen reageren ze vanuit ongeloof.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 24, 2009, 03:52:10 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 januari 2009 om 13:54:
Dank je voor je leerzame reactie. Lucas 10:19 is een bemoedigende vers. Je schreef tot zo ver, wat wil je er meer over vertellen? Het lijkt me heel leerzaam. Die opsomming aan het einde vindt ik ook boeiend. Heb ik het juist begrepen dat angst het grootste wapen is van satan?
Nee, de leugen is zijn grootste wapen. Hij doet zich voor als een brullende leeuw, maar het is een leeuw met een kunstgebit.
De leugen houdt in "Satan heeft per definitie macht over mij" of  "De Satan is machteloos"(dat is een verschil). Satan heeft alleen macht (lees - INVLOED) wanneer je je in woord en daad verwijderd van God. Hoe verder van God, hoe groter de invloedsfeer van het kwaad.
Ook het idee dat demonen in de zin van het OT alleen voor die tijd waren om de Christus te laten zien is zo'n valkuil. De satan vind het op prachtig wanneer wij dit willen geloven.

Deze waarheid is een onderdeel van het complete verhaal van God, de mens en het onzichtbare. Dit mag nooit hoofdzaak worden in de verkondiging, maar wel als geloofwaardig samen met al die andere geloofsvraagstukken.
In de behandeling van deze onderwerpen dient dan ook de overwinning in Jezus Christus centraal te staan en niet het menselijk ontzag dat er toch krachten zijn die werken en nooit gedacht toch zichtbaar kunnen worden.
Daarom staat ook de christen in de autoriteit om in de naam van Jezus mensen die dit nodig hebben te bevrijden. Toch is ook dit gegeven iets wat je moet ordenen in je gemeente. Bijvoorbeeld een aantal mensen die zich in dit onderwerp hebben verdiept en zich daartoe geroepen voelen.

Een bijzonder kerntekst:

Kol 2 vers 13-15

13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen. 15 Hij heeft zich ontdaan van de machten en krachten, hij heeft hen openlijk te schande gemaakt en in Christus over hen getriomfeerd.

Nog twee vragen hierna:

Kan een christen bezeten zijn?

In het Nieuwe Testament lezen we twaalf keer dat mensen bezeten zijn. Het Griekse woord dat hiervoor gebruikt wordt is ‘daimonizomai’ (Strong 1139), wat betekent: ‘in de macht van een demon zijn.’ Het NBG heeft dit vertaald als bezeten zijn, hetgeen wij een ongelukkige vertaling vinden. Het begrip bezeten duidt namelijk op een totale controle door één of meer demonen. Een christen, die opnieuw geboren is, kan niet op deze wijze door demonen bezeten (d.w.z. volledig door demonen gecontroleerd) zijn.  

Als iemand Jezus Christus als zijn Heer en Verlosser aanneemt:

·        wordt hij opnieuw geboren

Johannes 3:3:
‘Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.’

·       is hij gekocht en betaald door het bloed van de Here Jezus

Openbaring 5:9:
‘Want Ubent zijt geslacht en Uhebt hen voor God gekocht met uw bloed, uit elke stam en taal en volk en natie.’

·        wordt hij overgeplaatst van het koninkrijk van de duisternis naar het Koninkrijk van het licht

Kolossenzen 1:13:
‘Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde, in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden.’

·       leeft hij niet meer voor zichzelf

Romeinen 14:7-8:
‘Want niemand onzer leeft voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf; want als wij leven, het is voor de Here, en als wij sterven, het is voor de Here. Hetzij wij dan leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heren.’

·        is hij niet meer van zichzelf

Galaten 2:20:
’Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, dat is, niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu nog in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.’

·        is hij verlost uit de macht van de duisternis en het eigendom geworden van Jezus Christus

Romeinen 7:4:
‘Bijgevolg, mijn broeders, bent ook u dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.’

·        mag zijn getuigenis zijn: Ik behoor tot u, ik ben Gods eigendom!

1 Petrus 2:9:
‘een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht.’
Een christen is ‘bezeten’ van Gods liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing ( Galaten 5:22).
Het begrip door demonen bezeten zijn is daarom een vertaling die eerder verwarring dan helderheid schept. Een nauwkeuriger vertaling zou zijn: gedemoniseerd of het hebben van een demon, hetgeen wil zeggen dat sommige gebieden van het leven onder de macht en invloed van een demon zijn. In dit geval gebruiken wij veelal de term gebonden zijn.

Kan een christen gebonden zijn?

Vrijwel alle mensen die ‘gedemoniseerd’ waren en door Jezus werden bevrijd, blijken Joodse gelovigen te zijn. In Lucas 13:10-17 wordt een vrouw beschreven die achttien jaar gebonden was door Satan. Zij wordt door Jezus een dochter van Abraham genoemd! Hiermee bedoelde Hij niet alleen dat er Joods bloed door haar aderen stroomde, maar dat ze een diepe relatie met God had ontwikkeld. Ze was een gelovige! Dit is een belangrijke opmerking. Jezus is diep bewogen met deze gelovige vrouw, die desalniettemin gebonden is door Satan. Voor Hem is het geen vraag of gelovigen ook demonisch gebonden kunnen zijn. Hij bevrijdt deze dochter van Abraham van de geest van zwakheid en legt haar de handen op voor genezing, waarna zij direct herstelt van haar verkromming.
Als Filippus het Evangelie verkondigt in Samaria komt ook ‘Simon de tovenaar’ tot geloof en laat zich dopen (Handelingen 8:13). Hij blijft voortdurend in Filippus’ nabijheid en is verbijsterd door de tekenen en grote krachten, die hij ziet gebeuren. Ofschoon we lezen dat velen in de stad bevrijd worden van onreine geesten, is er geen enkele aanduiding dat Simon, als hij tot geloof komt, bevrijd wordt van de occulte machten waarmee hij zich verbonden had. Integendeel, alles wijst erop dat hij zich niet bekeerd heeft van zijn occulte verleden en nog steeds gebonden is, want hij denkt dat hij Gods kracht kan kopen met geld, waardoor zijn reputatie als tovenaar hersteld kan worden. Petrus bestraft hem en zegt:

‘Uw geld zij met u ten verderve, daar gij gemeend hebt de gave Gods voor geld te kunnen verwerven. Gij hebt part noch deel aan deze zaak, want uw hart is niet recht voor God. Bekeer u van deze uw boosheid en bid de Here, of deze toeleg van uw hart u moge vergeven worden; want ik zie, dat gij gekomen zijt tot een gal van bitterheid en een warnet van ongerechtigheid’ (vs. 20-23).

Petrus ziet dat de tot geloof gekomen Simon, verstrikt is geraakt in een warnet van ongerechtigheid. Het Griekse woord dat Petrus hier gebruikt is ‘sundesmon’ (Strong 4886), hetgeen ‘band’ of ‘binding’ betekent. Petrus ontleent dit aan Jesaja 58:6, waar staat dat de boeien van de goddeloosheid los worden gemaakt en de banden van het juk ontbonden zullen worden. Petrus ziet zo’n band van ongerechtigheid in het leven van Simon. Hij zal zich eerst moeten bekeren (‘uw hart is niet recht voor God’) voordat er bevrijding van deze gebondenheid plaats kan vinden. Het zou onverstandig zijn aan te nemen dat Simon geen bevrijding van demonen meer nodig had, ook al was hij tot geloof gekomen en gedoopt
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2009, 06:40:57 pm door grondig christelijk »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 24, 2009, 10:47:45 pm »
Uit deze tekst kunnen we duidelijk opmaken dat satan een geestelijke macht vormt:

quote:

Ef.6:12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

meems

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 25, 2009, 12:00:09 pm »
En ik zag een ander beest opkomen uit de aarde en het had twee horens als die van het Lam, en het sprak als de draak. Openb. 13:11.

Ik heb een ds horen uitleggen dat de satan meerdere gedaantes heeft. Naast die van de brullende leeuw of die van de draak (symbolische aanduidingen) in Openb. Ook die van iets dat op HET LAM lijkt. M.a.w. je moet erg goed opletten of iets het werk is van de satan. Satan hoeft geen slachtoffers te maken buiten de kerk(en) want die heeft hij om het zo te zeggen al in zijn macht. Nee, hij zoekte juist slachtoffers te maken door mensen bij God en Christus vandaan te trekken. Dat gebeurt zowel grof als zeer venijnig. Hij is de leugenaar van het begin en zijn methode kennen we: "Heeft God niet gezegd dat...?  En dat soort termen. Hij maakt mensen aan het twijfelen en speelt in op hun eerzucht en andere zaken.

De strijd tussen slangenzaad en vrouwenzaad is in het paradijs begonnen en is pas over als de jongeste dag er is en satan definitief naar zijn eindbestemming gaat.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2009, 12:02:51 pm door meems »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 25, 2009, 02:25:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 januari 2009 om 13:58:
[...]

Ik vertelde je niet dat je geen christen bent, maar dat je op het punt van ervaringsverhalen van mensen die demonische belastingen hebben reageerd als iemand die niet christelijk is. Zij reageren op dergelijke verhalen ook met ongeloof. Op "dit punt" reageer je het zelfde. Er zijn genoeg christenen die dat ook hebben. Wel geloven in Jezus en engelen, maar niet in de hel en demonen. Dat maakt ze nog niet direct onchristelijk, maar op "het punt"van demonische belastingen reageren ze vanuit ongeloof.

Ik begrijp het, dan was er sprake van een misverstand en wil je hierbij mijn excuses aanbieden dat ik je onchristelijk noemde.
Want je hebt gelijk dat ik niet geloof dat satan een geestelijk wezen was.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 25, 2009, 03:35:04 pm »
Grondig Christelijk: bedankt voor je reactie, het is inderdaad wat ik ook geloof: ook gelovigen kunnen gebonden zijn, en het leerzame wat ik nog niet wist is dat geen enkel mens dus geheel bezeten kan zijn. Dat is weer een wijze les.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 25, 2009, 03:53:39 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 24 januari 2009 om 12:29:
Over de satan...

Satan (betekent tegenstander) was een engel in de hemel die later een oorlog in de hemel veroorzaakte tegen God, afvallig werd door trots en hoogmoed, 1/3 van de engelen volgden de satan. Hij is overste over het rijk van de boze geesten. Deze geesten zijn boos omdat ze het van God niet konden winnen. Hierdoor hebben ze hun oorlog gericht en richten ze zich op Gods schepping de mens.
Engelen zijn wezens met een persoonlijkheid en dus ook een geest die aan hun oorsprong ontrouw werden. Ze zijn intelligent, hebben emoties, hebben een wil.
In de volkstaal noemen wij de afvallige trawanten van satan demonen.
Satan is de tegenstander van God, daar ben ik het mee eens, wil je de rest misschien even onderbouwen?

quote:

Omdat deze op de aarde  (uit hun woning) geworpen waren zochten ze zichzelf een alternatieve woning. Lees Judas 1 vers 6 en Lucas 11 vers 24.

Zij verlieten hun aangewezen positie en nergens in de Bijbel lezen wij iets over geestelijke wezens die werden aangewezen, integendeel, het waren altijd mensen of stammen:

http://www.biblija.net/bi...fffffff&pos=0&l=nl&set=10

Je analyse gaat niet op, want je interpreteert het woord engel veel te eenzijdig, Johannes de Doper wordt ook een engel genoemd (Mar 1,2) hoe verklaar je het dat hij geen geestelijk wezen was?

quote:

Demonen proberen over mensen te heersen tot ze worden geconfronteert met de kracht van God. Lees Mat 8 vers 28 - 29

Dat staat helemaal niet in Mat 8,28-29.

28 Nadat Hij aan de overkant in het land der Gadarenen was gekomen, kwamen Hem twee bezetenen uit de grafsteden tegemoet, zeer gevaarlijke, zodat niemand langs die weg kon voorbijgaan. 29 En zie, zij schreeuwden, zeggende: Wat hebt Gij met ons te maken, Zoon van God? Zijt Gij hier gekomen om ons vóór de tijd te pijnigen?

Deze demonen konden niet zonder een fysiek lichaam, daarom smeekten ze Jezus of ze in de zwijnen mochten varen, daardoor kunnen we ons ook afvragen hoe ze zijn ontstaan.

quote:

Toen satan in opstand kwam nam hij ook een organisatiesysteen mee  (lees efez, 6 vers 12) Uit deze tekst blijkt dus ook dat wij hier nog steeds tegen te strijden hebben.

Nee, totaal niet GC, wat vreemd dat jij steeds over mijn manier van Schrift met Schrift vergelijken valt, terwijl je er zelf hele stukken bij verzint.

Ef 6,12
Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers van deze wereld, van de duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

De wet is ook geestelijk (Rom 7,14) en niet van vlees en bloed. Voorts wordt de Sanhedrin door Jezus ook aangeduid met overheden en machten.

Luk 12,11    
En wanneer zij u heenbrengen zullen in de synagogen, en tot de overheden en de machten, zo weest niet bezorgd, hoe of wat gij tot verantwoording zeggen, of wat gij spreken zult;

Kol 2,15    
En de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft erdoor over hen getriomfeerd.

quote:

Uit 1 joh 5 vers 19 blijkt dat wij inderdaad apart zijn gezet en de rest van de wereld in de boze ligt.
Het is een strijd tussen Gods Koninkrijk en Satans Koninkrijk maar lees dan Lucas 10 vers 19!!
Satan heeft vele namen in de schrift, te veel om hier op te noemen.
Satan werkt in de eerste plaats door onze gedachten, lees 2 cor 11 vers 3
Satans medestrijders hebben specifieke taken en vertegenwoordigen bijvoorbeeld een geest van onreinheid, geesten van doden, waarzeggende geesten, geest van jaloersheid, geest van diepe slaap, geest van ontucht, leugengeest, stomme geest, dove geest, geest van de antichrist, geest van zwakheid, geest der dwaling, geest van talrijk.

Beste GC, jij maakt de kapitale fout door andermans post op jezelf te betrekken, ja wij horen als gelovigen bij Israël, maar nee het evangelie is niet aan ons gericht.
Mensen die niet in Jezus geloven kunnen ook spiritueel zijn en bv de geest van het boeddhisme hebben, dat zegt niks over hun fysieke vorm.

tussendoortjes

• Vrij zijn kun je niet alleen
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 25, 2009, 07:04:50 pm »
Beste vrienden, even los van alle relationele dynamiek wil ik proberen er nog wat inhoud tussen te persen nu we blijkbaar in de fase van de polemiek zijn beland. Ik ben het met verschillende schrijvers eens dat de satan een geest is.

Vanaf het moment dat satan op de aarde is geworpen heeft hij maar een doel: mensen van God aftrekken. Waar vindt het strijdtoneel plaats? In de menselijke gedachten. Dus doet de satan met zijn demonen zijn best om die gedachten te beinvloeden. Volgens Derek Prince (boek: geestelijke strijd) bouwt de satan daar aan twee bolwerken (2 cor 10:4): vooringenomenheid en vooroordeel.

Op metaniveau: zoals jullie hebben gemerkt wil satan deze twee bolwerken in jullie creeren. Laat het niet gebeuren! De Bijbel is heel duidelijk over de geestelijke wapenrusting Ef 6 die we als christenen aan moeten doen en bij moeten houden. 6 verdedigingswapens. En gebed als aanvalswapen! (daarnaast noemt Derek nog prediking, lofprijs en getuigenis als aanvalswapens die elders in de Bijbel worden genoemd).

Efeze 6:12 is wat mij betreft duidelijk. Wij vechten niet tegen mensen, maar tegen de satan/duivel en zijn koninkrijk (zie ook Matt 12:25). N.B. Vergeef me M. als ik het verkeerde versje te pakken heb. De geestelijke strijd tussen engelen (aanvoerder Michael) en duivelen wordt oa geschetst in Daniel 10. Mijn overtuiging: Michael is (ook) een geestelijk wezen.

De antichrist die tZt opstaat vat ik op als iemand die totaal bezeten is door de duivel. Dus wel een mens, maar een totaal bezet mens. De mens van wie Jezus demonen uitdreef was dusdanig gecaptured dat zijn stem en daden volkomen in handen van de demonen waren. Maar gelukkig had die mens weinig macht en was Jezus er bij. Wordt wat anders als het een huidige keizer of president van een machtig land is. Aardige roman in deze sfeer: de Samenzwering van Larry Buckett.

Dan nog iets: je zou ook kunnen stellen dat wedergeboren christenen 'geestelijk' zijn. 'wijst gij die geestelijk zijt hem terecht' etc. Dus in die zin sluit ik enige begripsverwarring niet uit.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2009, 07:41:00 pm door tussendoortjes »
Tussen Dick's oortjes

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 25, 2009, 09:45:36 pm »
Tussendoortje ik kan het met je post helemaal eens zijn.
Satan en zijn trawanten zijn gevallen engelen en hebben geest en zijn dus ook geest. Zij kunnen zich echter ook in verschillende vormen en gedaanten manifesteren of zij verschuilen hun voor ons bovennatuurlijke kracht in vormen die wij alledaags vinden, in de volksmond de zogenaamde verleidingen, occultie, semi-religieuze, meditatie etc. Zo verkrijgen zij toegang tot de mens. Ze moeten eerst "binnen"zijn waarna ze hun vernietigende werk kunnene beginnen en dat gaat soms heel subtiel. Maar er is Een sterker die ook kan bevrijden, ook in deze tijd. Of zelfs juist ook in deze tijd.
Mijn gedachten gingen nog even naar belgie naar die moord op die babietjes. Niet dat het in dit geval perse zo moet zijn, maar door je in te laten met het kwaad kan het je helemaal gaan bezitten en je aanzetten tot dergelijke daden.
Een van de dingen die satan in al zijn verschijningsvormen door de geschiedenis heen vroeg zijn o.a. kinderoffers.
De satanische geest kan werken door een mensengeest juist omdat satan geest is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 25, 2009, 10:01:35 pm »
He Mohammed: het mooie in deze is dat we niet strijden tegen mensen van vlees en bloed maar tegen geestelijke duistere machten en overheden. Niet jij bent verkeert bezig, maar die geesten waarvan wij geloven die negativiteit door jou heen spugen en door ons heen spugen.

Snappie? ps: je excuses heb ik aangenomen. Het is goed.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2009, 11:30:10 pm door gaitema »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 25, 2009, 11:15:47 pm »
Modbreak:
Topic opgeschoond. Behandel elkaar met respect. Kun je dat even niet, blijf hier dan even weg. :)

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 26, 2009, 09:11:47 am »

quote:

gaitema schreef op 25 januari 2009 om 22:01:
He Mohammed: het mooie in deze is dat we niet strijden tegen mensen van vlees en bloed maar tegen geestelijke duistere machten en overheden. Niet jij bent verkeert bezig, maar die geesten waarvan wij geloven die negativiteit door jou heen spugen en door ons heen spugen.

Snappie? ps: je excuses heb ik aangenomen. Het is goed.

Dank je wel, dat waardeer ik zeer en het toont aan dat je handelt als een gelovige.

On-topic, Paulus leert ons dat de wet ook geestelijk (Rom 7,14) en dus niet van vlees en bloed is. Voorts lezen wij dat ze streden tegen overheden van hun wereld, dus ze streden niet tegen een demonisch wezen, maar tegen mensen die de geestelijke wet tegen hun gebruikten. De Nederlandse overheid is toch ook geen duivel?

Ef 6,12    
Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers van deze wereld, van de duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 09:25:12 am door mohamed »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 26, 2009, 11:40:17 am »
God heeft geen tegenstanders en de satan is het zeker niet, ik weet niet waar dit sprookje nu vandaan komt maar uit de Bijbel is geen bewijs hiervoor te vinden.
Als satan de tegenstander is dan is hij de schepper van het kwaad en dat lijkt mij een grote misvatting.

Wat satan wel doet is mensen tegen God opzetten zodat de mens een tegenstander word, maar ook dit gaat niet buiten God om, per slot is God de schepper van de hemel en de aarde, het licht en het donker, het goed en het kwaad.
Satan valt onder God hij kan niet zelfstandig en uit eigen macht handelen, hij kan alleen handelen als God hem een machtiging daartoe geeft.

Genesis
De slang nu was het listigste van alle dieren die de Here God gemaakt had

Job
God geeft satan toestemming om onheil over Job te brengen maar met de restrictie om Job in leven te laten.
Duidelijk lijkt me satan kan niets doen hij staat onder volledige controle van God.

Jesaja 54
Zie, Ik ben het, die de smid geschapen heb, welke het kolenvuur aanblaast en naar zijn kunst het wapen vervaardigt, maar Ik ben het ook, die de verderver geschapen heb om te vernielen.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 26, 2009, 12:16:19 pm »

quote:

cyber schreef op 26 januari 2009 om 11:40:
God heeft geen tegenstanders en de satan is het zeker niet, ik weet niet waar dit sprookje nu vandaan komt maar uit de Bijbel is geen bewijs hiervoor te vinden.
Als satan de tegenstander is dan is hij de schepper van het kwaad en dat lijkt mij een grote misvatting.

Wat satan wel doet is mensen tegen God opzetten zodat de mens een tegenstander word, maar ook dit gaat niet buiten God om, per slot is God de schepper van de hemel en de aarde, het licht en het donker, het goed en het kwaad.
Satan valt onder God hij kan niet zelfstandig en uit eigen macht handelen, hij kan alleen handelen als God hem een machtiging daartoe geeft.

Genesis
De slang nu was het listigste van alle dieren die de Here God gemaakt had

Job
God geeft satan toestemming om onheil over Job te brengen maar met de restrictie om Job in leven te laten.
Duidelijk lijkt me satan kan niets doen hij staat onder volledige controle van God.

Jesaja 54
Zie, Ik ben het, die de smid geschapen heb, welke het kolenvuur aanblaast en naar zijn kunst het wapen vervaardigt, maar Ik ben het ook, die de verderver geschapen heb om te vernielen.

Ik ben het helemaal met je eens dat de satan zonder God niks kan en dat God de Schepper is van alles, ik zeg daar volmondig amen op, maar desondanks is de satan wel de tegenstander.

Ps 74,10    
Hoe lang nog, God, zal de tegenstander u bespotten? Zal de vijand uw naam voor altijd beschimpen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 26, 2009, 02:34:13 pm »

quote:

mohamed schreef op 26 januari 2009 om 09:11:
[...]

Dank je wel, dat waardeer ik zeer en het toont aan dat je handelt als een gelovige.

On-topic, Paulus leert ons dat de wet ook geestelijk (Rom 7,14) en dus niet van vlees en bloed is. Voorts lezen wij dat ze streden tegen overheden van hun wereld, dus ze streden niet tegen een demonisch wezen, maar tegen mensen die de geestelijke wet tegen hun gebruikten. De Nederlandse overheid is toch ook geen duivel?

Ef 6,12    

En daarin lees ik juist die geesten in de mensen. Het zijn machten en vorsten van de duisternis. Zoals het aan het einde staat: geestelijke boosheden in de lucht.

ook hier:

Matteüs 25:41

41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 03:45:23 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 26, 2009, 02:51:43 pm »

quote:

.[/i]
Ik hoop werkelijk niet dat je dit meent cyber, satan is geen tegenstander van God? Waarom worden wij dan voor de satan gewaarschuwd?
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 02:53:34 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 26, 2009, 03:20:24 pm »
God heeft wel een tegenstander die door Hem zelf is geschapen, maar hij is niet zo machtig als Hij. Daarnaast weet satan niet dat hij mee werkt aan Gods plan met deze wereld. Bij alles wat satan doet werkt hij Gods reddingsplan met deze wereld juist in de hand.  Hij dreef Jezus de dood in, wat onze redding werd. Hij valt christenen aan, waardoor we geestelijk sterker door de storm heen komen. Hij brengt de mensen in een diepe duisternis, waardoor ze gaan snakken naar de bevrijdende God en zich door Hem laten redden. Wat satan ook doet, hij drijft uiteindelijk iedereen in de armen van Jezus Christus. En ook hij moet zich uiteindelijk aan Hem onderwerpen.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 03:23:40 pm door gaitema »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 26, 2009, 03:49:34 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 januari 2009 om 15:20:
God heeft wel een tegenstander die door Hem zelf is geschapen, maar hij is niet zo machtig als Hij. Daarnaast weet satan niet dat hij mee werkt aan Gods plan met deze wereld.
mwah, als ik me niet vergis kan satan óók gewoon lezen, en als ie het nog niet wist, weet ie het nu.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: januari 26, 2009, 04:11:33 pm »

quote:

mohamed schreef op 26 januari 2009 om 12:16:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat de satan zonder God niks kan en dat God de Schepper is van alles, ik zeg daar volmondig amen op, maar desondanks is de satan wel de tegenstander.

Ps 74,10    
Hoe lang nog, God, zal de tegenstander u bespotten? Zal de vijand uw naam voor altijd beschimpen?
ja duh, onderbouw jij dan eerst maar dat dit specifieke gedeelte op de satan slaat.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 26, 2009, 04:15:13 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 januari 2009 om 14:51:
[...]

Ik hoop werkelijk niet dat je dit meent cyber, satan is geen tegenstander van God? Waarom worden wij dan voor de satan gewaarschuwd?

Jawel ik meen dit werkelijk, satan is een geschapen schepsel niet meer en niet minder.
Maar heb je ook bewijs ervoor dat satan wel de grote tegenstander is ??

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 26, 2009, 04:26:33 pm »

quote:

Nunc schreef op 26 januari 2009 om 15:49:
[...]

mwah, als ik me niet vergis kan satan óók gewoon lezen, en als ie het nog niet wist, weet ie het nu.

Toch is hij wel steeds bezig om Gods plannen te dwarsbomen.....
Hij weet wel vanalles, maar is ook niet alwetend dacht ik.
Wel zie je aan een tekst uit Openbaring dat hij wel weet dat zijn tijd beperkt is (op welk moment je dat tekstgedeelte ook plaatst :) )

.   Op 12,12

Daarom, verheugt u, gij hemelen en wie daarin wonen. Wee de aarde en de zee, want de duivel is tot u nedergedaald in grote grimmigheid, wetende, dat hij weinig tijd heeft.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: januari 26, 2009, 04:45:48 pm »

quote:

cyber schreef op 26 januari 2009 om 16:15:
[...]

Jawel ik meen dit werkelijk, satan is een geschapen schepsel niet meer en niet minder.
Maar heb je ook bewijs ervoor dat satan wel de grote tegenstander is ??

Oké, jij stelt satan is een geschapen schepsel. Maar....

In het karakter zoals hij zich nu manifesteert, dus negatief en/ of van oorsprong goed en nu kwaad? Of heeft God goed en kwaad dan in de schepping ingebouwd?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: januari 26, 2009, 04:56:13 pm »

quote:

Hoe kun je dit nu een sprookje noemen? Dit is de toekomst voor satan:

quote:

Op.20:10 En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.
Dat doet God toch niet met een medestander. Het is zoals Gait schreef dat God de satan, die hij goed had geschapen maar gelijk aan God wilde zijn, inpaste in Zijn plan. God doet het kwade meewerken ten goede. Rom. 8:28
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.