Auteur Topic: Bidden tot heiligen, mag dat?  (gelezen 38854 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bidden tot heiligen, mag dat?
« Reactie #300 Gepost op: januari 15, 2009, 02:46:16 pm »
De eerste brief aan de Korintiƫrs (NBG)

1 Van Paulus, apostel van Christus Jezus, geroepen door de wil van God, en van onze broeder Sostenes. 2 Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons. 3 Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus.

Het is een bijbelse gegeven waar onze vorige wijksdominee al op wees.  Volgens hem zijn de protestanten daarin van de bijbel gaan afwijken, want de bijbel leert dat heilig alles is dat van God is (in de zin van dat het niet bij satan hoort).  Heiligen zijn mensen die door God geheiligd zijn door het bloed en het vlees van Christus. En dat bepaald God.
Een nieuwe start is een nieuw begin

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #301 Gepost op: januari 15, 2009, 07:18:35 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 januari 2009 om 14:46:
Heiligen zijn mensen die door God geheiligd zijn door het bloed en het vlees van Christus. En dat bepaald God.
:ja:
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2009, 07:19:53 pm door mohamed »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #302 Gepost op: januari 21, 2009, 11:42:54 pm »
omdat de topic dat hier uit voortgekomen is op slot is, is om de zelfde reden hier ook prima om er een slotje op te zetten.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #303 Gepost op: januari 22, 2009, 12:17:56 am »

quote:

gaitema schreef op 21 januari 2009 om 23:42:
omdat de topic dat hier uit voortgekomen is op slot is, is om de zelfde reden hier ook prima om er een slotje op te zetten.
En weten we nu of het mag dan?
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #304 Gepost op: januari 22, 2009, 07:29:43 am »

quote:

okidoki schreef op 22 januari 2009 om 00:17:
[...]

En weten we nu of het mag dan?

Een ieder die daar twijfels over heeft moet dat zelf bepalen voor zichzelf.
We hebben wel kunnen zien dat het bidden tot heiligen al reeds in het vroege christendom gebeurde. We hebben kunnen zien dat het overgrote deel der christenen het in de praktijk brengt. En we hebben kunnen zien dat de Kerk het leert. Voor mij is dat genoeg informatie om mijn praktijk niet aan te passen.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2009, 07:30:20 am door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #305 Gepost op: januari 22, 2009, 10:58:11 am »
Het is mij helder dat een beeld van of het mag of niet bij de meesten wordt ingegeven door de theologie waarmee ze zijn opgevoed. Voor een ieder is het beeld dus anders. Discussie leid er toe dat de verschillen meestal net zo sterk blijven staan.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #306 Gepost op: januari 22, 2009, 01:56:06 pm »
Men wijkt af van de bijbelse definitie van heiligen, want die is simpelweg anders dan wat de RKK er van maakt, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen!

1 Kor 6,2    
Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen? En indien door u de wereld geoordeeld wordt, zijt gij dan de geringste rechtszaken onwaardig?
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2009, 02:05:25 pm door mohamed »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #307 Gepost op: januari 22, 2009, 04:32:41 pm »

quote:

mohamed schreef op 22 januari 2009 om 13:56:
Men wijkt af van de bijbelse definitie van heiligen, want die is simpelweg anders dan wat de RKK er van maakt, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen!

Je zegt het de hele tijd al, en het blijft steeds staan. Waarom heb je dan het idee dat je dat niet mag zeggen?
Dat je vervolgens elke uitspraak uit de losse pols staaft met een enkel los en uit het verband gerukt bijbelcitaat, ach, ook dat zijn we inmiddels wel gewend. Het grappige is dat je het zelf zo nu en dan ook door hebt. Helaas verbeter je jezelf dan niet maar kom je met een ander willekeurig citaat.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #308 Gepost op: januari 22, 2009, 05:31:17 pm »
Modbreak:
Dit topic gaat op slot omdat er geen nieuwe dingen in naar voren worden gebracht.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan