Auteur Topic: De ware kerk  (gelezen 11807 keer)

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #50 Gepost op: februari 08, 2009, 07:25:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 februari 2009 om 15:58:
[...]

Wat ik me dan afvraag is, wanneer is iets een sacrament?
Een sacrament is door Jezus ingesteld, het gaat dus terug op de opdracht die Jezus Christus heeft gegeven aan de apostelen.

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #51 Gepost op: februari 08, 2009, 07:27:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 februari 2009 om 16:02:
 Ook Prediker doet uitspraken die niet volledig juist zijn. Hij lijkt te vermoeden dat het leven bij de dood ophoud.
In die tijd wist men niet wat wij in onze tijd nu wel weten zeg maar, toen dacht men zo.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #52 Gepost op: februari 08, 2009, 11:16:35 pm »

quote:

cyber schreef op 08 februari 2009 om 19:27:
[...]

In die tijd wist men niet wat wij in onze tijd nu wel weten zeg maar, toen dacht men zo.
Precies, en zo door beredenerend ga je al heen en kan je niet elke zin in de bijbel geheel letterlijk nemen. Je moet bij nogal wat in de bijbel de achtergrondinformatie zien te vinden en wat het doel van de schrijver is. Soms heeft de schrijver een heel andere doel voor ogen dan wat de lezer met het geschreven tekst van de schrijver wil berijken. Daarbij heb je ook in de bijbel het met mensen van doen met hun manieren van zeggen, culturele gewoontes  en doen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #53 Gepost op: februari 08, 2009, 11:19:45 pm »

quote:

cyber schreef op 08 februari 2009 om 19:25:
[...]

Een sacrament is door Jezus ingesteld, het gaat dus terug op de opdracht die Jezus Christus heeft gegeven aan de apostelen.
In dat geval zie ik geen probleem bij de evangelischen in het algemeen. De meesten onder hen zullen dat ook wel geloven denk ik. Maar net als Thorgrem al aangaf is de evangelische beweging zeer divers en verschillend onderling.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #54 Gepost op: februari 08, 2009, 11:52:37 pm »

quote:

cyber schreef op 08 februari 2009 om 19:25:
[...]

Evangelischen hebben ook twee sacramenten: Doop en Avondmaal worden gevierd op de opdracht die Jezus gaf.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #55 Gepost op: februari 08, 2009, 11:56:33 pm »

quote:

cyber schreef op 08 februari 2009 om 19:27:
[...]

Nou, prediker heeft dezelfde schrijver als spreuken bv. Daarin wordt de wijsheid bezongen... Koning Salomo die geroemd werd om zijn wijsheid die hij van God had gekregen.
Dan zou prediker plotseling nogal onwetend zijn?
M.i. geeft prediker de zin van het leven weer vanaf de 'aardse kant' bezien.
Dat is de boodschap van prediker..... Daarom staat er niets in over de dingen na de dood en lijkt het boek te zeggen: geniet bu van het leven, want hierna is er niets meer....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #56 Gepost op: februari 09, 2009, 08:42:38 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 februari 2009 om 23:16:
[...]

Precies, en zo door beredenerend ga je al heen en kan je niet elke zin in de bijbel geheel letterlijk nemen. Je moet bij nogal wat in de bijbel de achtergrondinformatie zien te vinden en wat het doel van de schrijver is. Soms heeft de schrijver een heel andere doel voor ogen dan wat de lezer met het geschreven tekst van de schrijver wil berijken. Daarbij heb je ook in de bijbel het met mensen van doen met hun manieren van zeggen, culturele gewoontes  en doen.
De bijbel letterlijk lezen kom je in de kerk niet tegen, maar misschien in jou kerk wel  ;)

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #57 Gepost op: februari 09, 2009, 08:44:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 februari 2009 om 23:19:
[...]

In dat geval zie ik geen probleem bij de evangelischen in het algemeen. De meesten onder hen zullen dat ook wel geloven denk ik. Maar net als Thorgrem al aangaf is de evangelische beweging zeer divers en verschillend onderling.
Dat evangelischen geloven lijkt mij ook wel ja.

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #58 Gepost op: februari 09, 2009, 08:47:12 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 februari 2009 om 23:52:
[...]

Evangelischen hebben ook twee sacramenten: Doop en Avondmaal worden gevierd op de opdracht die Jezus gaf.

De instellingen in de gemeente worden onderhouden als overgeleverd aan en door de apostelen van Christus (1 Kor. 11:2).                                        

Er zijn er slechts twee en zij worden nergens in de Schrift ‘sacramenten’ genoemd:
bron: http://www.vergadering.nu/

vrij verwarrend allemaal, jij verteld wat anders dan jullie beweging beweerd.

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #59 Gepost op: februari 09, 2009, 08:50:26 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 februari 2009 om 23:56:
[...]

Nou, prediker heeft dezelfde schrijver als spreuken bv. Daarin wordt de wijsheid bezongen... Koning Salomo die geroemd werd om zijn wijsheid die hij van God had gekregen.
M.i. geeft prediker de zin van het leven weer vanaf de 'aardse kant' bezien.
Dat is de boodschap van prediker..... Daarom staat er niets in over de dingen na de dood en lijkt het boek te zeggen: geniet bu van het leven, want hierna is er niets meer....
info over wie schreef Prediker en Spreuken
http://www.statenvertaling.net/bijbel/prediker.html
http://www.statenvertaling.net/bijbel/spreuken.html

quote:

neem me niet kwalijk maar dit schreef ik totaal niet.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #60 Gepost op: februari 09, 2009, 09:44:11 pm »

quote:

cyber schreef op 09 februari 2009 om 20:44:
[...]

Dat evangelischen geloven lijkt mij ook wel ja.
Andere formulering, lijken ze te geloven of geloven ze gelijk andere christenen in onvolkomenheid?
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2009, 10:11:06 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #61 Gepost op: februari 09, 2009, 09:46:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 februari 2009 om 23:19:
[...]

dat divers en verschillend is niet exclusief voor evangelischen, kijk maar naar al die kerkscheuringen in de kerkgeschiedenis. Is nederland een heel prominent voorbeeld van lijkt me.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #62 Gepost op: februari 09, 2009, 10:15:04 pm »

quote:

cyber schreef op 09 februari 2009 om 20:42:
[...]

De bijbel letterlijk lezen kom je in de kerk niet tegen, maar misschien in jou kerk wel  ;)

Nou, als ik sommigen moet geloven is Genesis een m.b.t de scheppingsdagen erg letterlijk te nemen, evenals het verhaal van Jona en de slang.
Maar Marcus 16 vers 17 en 18 juist weer niet.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #63 Gepost op: februari 09, 2009, 10:42:04 pm »

quote:

Ik zie geen gewichtige reden Spreuken en Prediker aan iemand anders toe te schrijven dan Salomo.

quote:

neem me niet kwalijk maar dit schreef ik totaal niet.

Gaitema zeii:

Ook Prediker doet uitspraken die niet volledig juist zijn. Hij lijkt te vermoeden dat het leven bij de dood ophoud.

Jij geeft als antwoord:

En is mijn conclusie dat je daar dan ook over de schrijver van prediker hebt.
In die tijd dacht men (koning Salomo) zo, men wist niet beter.....

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #64 Gepost op: februari 09, 2009, 10:49:01 pm »

quote:

cyber schreef op 09 februari 2009 om 20:47:
[...]

De instellingen in de gemeente worden onderhouden als overgeleverd aan en door de apostelen van Christus (1 Kor. 11:2).                                        

Er zijn er slechts twee en zij worden nergens in de Schrift ‘sacramenten’ genoemd:
bron: http://www.vergadering.nu/

vrij verwarrend allemaal, jij verteld wat anders dan jullie beweging beweerd.

Ik heb het dan ook over de evangelischen - en dat is een bredere kring dan vergaderingmensen, de laatsen zullen idd niet het woord sacrament in de mond nemen.
Evangelischen in bredere zin, hebben daar m.i. geen bezwaar tegen, iig is het duidelijk dat er WEL doop en avondmaal worden gevierd.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #65 Gepost op: februari 09, 2009, 11:16:42 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 februari 2009 om 22:15:
[...]

Nou, als ik sommigen moet geloven is Genesis een m.b.t de scheppingsdagen erg letterlijk te nemen, evenals het verhaal van Jona en de slang.
Die belofte zie je al in Handelingen vervuld worden. Dat wil alleen niet zeggen dat die belofte in dezelfde mate nog voor ons geldt.
computerfout: een vreemde een in de byte

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #66 Gepost op: februari 09, 2009, 11:20:19 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 09 februari 2009 om 23:16:
[...]

Die belofte zie je al in Handelingen vervuld worden. Dat wil alleen niet zeggen dat die belofte in dezelfde mate nog voor ons geldt.

in de eerste plaats waar staat dat?

is de navolgende hypothes mogelijk...

tekst:

17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’

- zij zijn herkenbaar aan een aantal zaken, maar niet per definitie hoeven
  ze alle zaken binnen hun vermogen te hebben
- het uitdrijven van demonen staat voor het verdrijven van valse goden
- onbekende talen, staat voor de evangelieverkondiging in nog niet
  bekende talen
- zij zullen slangen oppakken en iets dodelijks drinken zonder te deren
  staat voor de overwinnen in christus op de oude slang en wanneer
  men door de zonde drinkt uit de verkeerde bron zal het ons door
  de behaalde overwinning in Christus toch niet deren omdat God trouw is
  en ons de zonden vergeeft
- zij zullen zieken weer beter maken door de handen op te leggen, daarbij
  hoeven we niet persé alleen aan grote dingen te denken. Het is een
  kwestie van doen en het werkt wel degelijk, maar ook en vooral in het
  klein.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2009, 11:44:07 pm door grondig christelijk »

Adinomis

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #67 Gepost op: februari 09, 2009, 11:47:59 pm »

quote:

Dit zijn natuurlijk verschillende zaken. De schepping in Genesis is een historisch feit. Met Jona zul je wel de vis bedoelen i.p.v. de slang. :*)
Maar ook dat is in het verleden gebeurd.
In Markus 16 gaat het om een belofte. Het is bekend dat de daarin genoemde tekenen zich soms bij bepaalde gelegenheden (bij de verbreiding van het evangelie) voordoen. Maar er zijn ook pseudo-wonderen. In Handelingen gebeurden deze dingen inderdaad. Maar of het vervuld is...... Misschien komt de ultieme vervulling wel tijdens het duizendjarig rijk en hebben we soms een voorproefje. Hoe letterlijk neem je al deze feiten zelf?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #68 Gepost op: februari 09, 2009, 11:58:28 pm »

quote:

okidoki schreef op 05 februari 2009 om 23:35:
O ja, vergeten: waarom noem je deze draad De Ware Kerk?
J&J : krijg ik nog antwoord op deze vraag?
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #69 Gepost op: februari 10, 2009, 01:10:08 am »

quote:

Adinomis schreef op 09 februari 2009 om 23:47:
[...]

Dit zijn natuurlijk verschillende zaken. De schepping in Genesis is een historisch feit. Met Jona zul je wel de vis bedoelen i.p.v. de slang. :*)
Maar ook dat is in het verleden gebeurd.
In Markus 16 gaat het om een belofte. Het is bekend dat de daarin genoemde tekenen zich soms bij bepaalde gelegenheden (bij de verbreiding van het evangelie) voordoen. Maar er zijn ook pseudo-wonderen. In Handelingen gebeurden deze dingen inderdaad. Maar of het vervuld is...... Misschien komt de ultieme vervulling wel tijdens het duizendjarig rijk en hebben we soms een voorproefje. Hoe letterlijk neem je al deze feiten zelf?

Natuurlijk is het zo dat het een historie is en marcus een belofte. Maar beide kunnen een feit zijn. Daarbij staat er nergens een versje dat die belofte alleen voor die tijd is bedoeld of berperkt houdbaar zou zijn.
Ik meen dan ook dat e.e.a nog steeds aan de orde is maar dat christenen niet meer vanuit de kracht en overwinning in Christus leven vanuit deze belofte.
Daarbij kun je deze tekst toch heel goed nuanceren zonder het nog voortdurende tijdsaspect uit het oog te verliezen.
Geschreven woorden kunnen ook ergens een beeld van zijn en de bijbel heeft diverse literaire genres.
Ik bedoelde overigens wel de oude slang en had eigenlijk moeten schrijven:

Jona en de vis en de slang uit de hof...

Maar volgens mij zijn we het wel weer eens hoor...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #70 Gepost op: februari 10, 2009, 04:45:30 am »
.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2009, 04:47:15 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #71 Gepost op: februari 10, 2009, 04:45:37 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 februari 2009 om 21:46:
[...]

dat divers en verschillend is niet exclusief voor evangelischen, kijk maar naar al die kerkscheuringen in de kerkgeschiedenis. Is nederland een heel prominent voorbeeld van lijkt me.
Dat is zeker waar, ik heb juist het idee dat met het evangelische denken van de afgelopen jaren juist die verschillen aan het afnemen zijn tussen zowel evangelische gemeenschappen als de verschillende gereformeerd gezinde kerken. Bij ons is er nu uit voort gekomen dat de 12 kerkgenootschappen van ons dorp samen bezig zijn met een plan om een jongerenwerker via Youth for Christ in dienst te nemen om daarmee de jongeren te berijken die we niet meer berijken kunnen. Een mooi voorbeeld van evangelische samenwerking.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #72 Gepost op: februari 10, 2009, 07:32:52 am »

quote:

gaitema schreef op 10 februari 2009 om 04:45:
[...]

Dat is zeker waar, ik heb juist het idee dat met het evangelische denken van de afgelopen jaren juist die verschillen aan het afnemen zijn tussen zowel evangelische gemeenschappen als de verschillende gereformeerd gezinde kerken. Bij ons is er nu uit voort gekomen dat de 12 kerkgenootschappen van ons dorp samen bezig zijn met een plan om een jongerenwerker via Youth for Christ in dienst te nemen om daarmee de jongeren te berijken die we niet meer berijken kunnen. Een mooi voorbeeld van evangelische samenwerking.
Daarbij komt dat met de toestroom naar het evangelicale uit de traditionele hoek ook het besef van kerkgeschiedenis toeneemt en afzette tegen het traditionele afneemt. Gelukkig zou ik zeggen. Stond ook iets over in het ND meen ik.

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #73 Gepost op: februari 10, 2009, 12:29:13 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 februari 2009 om 21:44:
[...]

Andere formulering, lijken ze te geloven of geloven ze gelijk andere christenen in onvolkomenheid?

huh, hoebedoelu

Als je het in de context leest van de opmerking van Gait dan is het misschien beter te begrijpen.

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #74 Gepost op: februari 10, 2009, 12:36:10 pm »

quote:

[...]

Jawel maar dat is sommigen hè en helaas geloven steeds meer kerkmensen in het letterlijk lezen van de schepping, bij mijn weten is er in de kerk niet zo rigide omgegaan met de letterlijke lezing van Genesis.

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #75 Gepost op: februari 10, 2009, 12:40:44 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 februari 2009 om 22:42:
[...]

Ik zie geen gewichtige reden Spreuken en Prediker aan iemand anders toe te schrijven dan Salomo.
dan zijn we uitgepraat nietwaar, met oude achterhaalde informatie een discussie aangaan is zinloos.

quote:

Gaitema zeii:

Jij geeft als antwoord:

En is mijn conclusie dat je daar dan ook over de schrijver van prediker hebt.
In die tijd dacht men (koning Salomo) zo, men wist niet beter.....
Kijk dat word dan al erg moeilijk hè, omdat jij vind dat Salomo Prediker heeft geschreven vind jij dat ik het over Salomo heb, en omdat Salomo wijsheid heeft gekregen en Prediker heeft geschreven mag ik niet zeggen wat ik zei want dan heb ik het over Salomo die Prediker heeft geschreven.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #76 Gepost op: februari 10, 2009, 02:04:53 pm »
De traditionele opvatting schrijft het boek aan Salomo (Heb.: Shlomo) toe. Evenals bij veel andere bijbelboeken, nemen moderne theologen algemeen aan dat het boek uit de periode na de Babylonische ballingschap stamt, terwijl orthodoxe theologen aan een oudere datering vasthouden (970-931 v.Chr.). De schrijver refereert impliciet aan zichzelf als Salomo in hoofdstuk 1:12, hoewel hier ook andere uitleggingen mogelijk zijn.

Taalkundige kenmerken (Aramese invloeden en Perzische leenwoorden) maken een datering vóór de vijfde eeuw vrij onwaarschijnlijk. Bovendien is het boek geschreven in een jongere vorm van het Hebreeuws dan de boeken Ezra en Nehemia, en dat betekent dat het na de vierde eeuw voor Christus geschreven moet zijn. Anderzijds kan het boek niet geschreven zijn na 190 voor Christus, want de auteur van de Wijsheid van Jezus Sirach, een boek dat met vrij grote zekerheid tussen 190 en 170 voor Christus gedateerd wordt, maakt er gebruikt van. Meestal aanvaardt men daarom een datering halverwege de 3de eeuw voor Christus. Dat was een tijd waarin heel wat 'wijsheidsleraars' rondtrokken, die leerlingen rond zich verzamelden. Wellicht gaat het boek Prediker op een dergelijke wijsheidsleraar terug.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2009, 02:05:10 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #77 Gepost op: februari 10, 2009, 02:25:16 pm »
wat ik ook niet geloof is dat iemand als Salomo altijd gelijk had. hij was ook een mens net als de christenen vandaag, dus kan zich net zo goed vergissen. De grootste christelijke personen nu op aarde zullen het ook niet altijd in alles met elkaar eens zijn. Daarom is het goed om te zien welke uitspraken in de bijbel letterlijk van God komen en welke uitspraken via de mensen waarin in het mogelijk door God geïnspireed is, maar ook mogenlijk een vergissing gemaakt wordt. een voorbeeld is het conflict tussen messiaanse Joden en Paulus in het nieuwe testament. Daarin was er een misverstand wat recht gezet moest worden. Ook Paulus' eerlijkheid over zichzelf dat hij zich van geen kwaad bewust is, maar best wel eens dwaas kan zijn en de vraag aan de christenen het hem dan te vergeven en het te verdragen als hij dwaas spreekt.

Adinomis

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #78 Gepost op: februari 10, 2009, 04:11:06 pm »
Wat is er eigenlijk mis met Spreuken en Prediker?
Ik zie het nog altijd als het Woord van God.
God had Salomo grote wijsheid gegeven:

quote:

1 Kon.:8 Ik sta nu voor de taak uw uitverkoren volk te leiden, een volk zo talrijk dat het niet te tellen is. 9 Schenk uw dienaar een opmerkzame geest, zodat ik uw volk kan besturen en onderscheid kan maken tussen goed en kwaad. Want hoe zou ik anders recht kunnen spreken over dit immense volk van u?’ 10 Het beviel de Heer dat Salomo juist hierom vroeg, 11 en hij zei tegen hem: ‘Omdat je hierom vraagt – niet om een lang leven of grote rijkdom of de dood van je vijanden, maar om het vermogen om te luisteren en te onderscheiden tussen recht en onrecht – 12 zal ik je wens vervullen. Ik zal je zo veel wijsheid en onderscheidingsvermogen schenken dat je iedereen vóór jou en na jou overtreft. 13 Ook waar je niet om gevraagd hebt zal ik je geven: zo veel rijkdom en roem dat geen enkele andere koning je tijdens je leven zal evenaren.  

en

1 Kon.4:29 En God gaf Salomo wijsheid en zeer veel verstand en begrip, zo wijd als het zand aan de oever van de zee, 30 zodat de wijsheid van Salomo groter was dan die van allen uit het Oosten, en dan al de wijsheid van Egypte. 31 Ja, hij was wijzer dan alle mensen ...........enz.

Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #79 Gepost op: februari 10, 2009, 04:47:46 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 februari 2009 om 16:11:

[...]

Nou, ik kan het wel opzoek, maar eerst wat anders doen :)
Prediker gaat er van uit dat je enkel dit aardse leven hebt en dat het daarna ophoud. Het was hem nog niet openbaar geworden dat er een hemel is en dat je daar via Jezus in komt als je op Hem je vertrouwen stelt.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #80 Gepost op: februari 10, 2009, 04:50:32 pm »
Kan de crew niet even naar Jansen&Jansen mailen met de mededeling dat er nog een paar vragen voor hem/haar openstaan? Ik kan zijn/haar mailadres niet vinden.

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #81 Gepost op: februari 10, 2009, 05:15:21 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 februari 2009 om 16:11:
nou niks lijkt me

quote:

lijkt me ook geen probleem

quote:

helemaal mee eens

maar het ging over wie nu wel spreuken en prediker heeft geschreven.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #82 Gepost op: februari 10, 2009, 05:50:28 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 February 2009 om 16:50:
Kan de crew niet even naar Jansen&Jansen mailen met de mededeling dat er nog een paar vragen voor hem/haar openstaan? Ik kan zijn/haar mailadres niet vinden.

Nee, als users hun mailadres niet openbaar willen maken gaan wij dat ook niet gebruiken  :)

Overigens vind ik wel dat als J&J alleen een trolltopic opent en niet meer reageert dat 't net zo goed op slot kan.
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #83 Gepost op: februari 10, 2009, 05:51:24 pm »
sorry ik dacht dat ik in feedback zat...  |:(  ben nu ff bezig, ga dit wel weggooien straks

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #84 Gepost op: februari 10, 2009, 06:12:52 pm »
Denk dat J&J geschrokken is van de reacties en daarna weggebleven is. Kan het hem/haar niet eens heel erg kwalijk nemen eerlijk gezegd

Thorgrem

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #85 Gepost op: februari 10, 2009, 06:42:28 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 10 februari 2009 om 18:12:
Denk dat J&J geschrokken is van de reacties en daarna weggebleven is. Kan het hem/haar niet eens heel erg kwalijk nemen eerlijk gezegd

Want wat is er zo schokkend aan de reacties die diezelfde dag nog kwamen?
Een persoon opent een topic met een schijnbaar gevoelig onderwerp, de persoon is zich daar van bewust. Vervolgens komen er een handjevol reacties en dan maar hard wegrennen omdat mensen reageren op je topic?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #86 Gepost op: februari 10, 2009, 06:45:05 pm »
Ja, sorry Fotogravinnetje, maar ik vind ook dat J&J hier het hardst loopt te zuigen met z'n openingspost. Wie kaatst kan de bal verwachten.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #87 Gepost op: februari 10, 2009, 07:21:17 pm »
Nee, J&J was zich er van bewust dat het eerder nogal gevoelig lag en komt er nu achter dat het nog steeds gevoelig ligt. Niet iedereen heeft de gave om een onderwerp dat eerst gevoelig was later op een tactische manier weer aan te roeren. Dat het blijkbaar nog steeds gevoelig is (en dat blijkt wel uit de reacties), is dan toch een reden om liever niet te reageren. Dat kan ik me tenminste voorstellen. Dus in die zin kan ik het J&J niet heel erg kwalijk nemen. Tuurlijk had ie het wel kunnen verwachten, maar zoals ik al zei, niet iedereen heeft de gave dergelijke dingen te doorzien. (En voor degenen die denken dat J&J in het verleden er al vaak genoeg op gewezen is: sommige dingen kun je aan sommige mensen miljoen keer uitleggen en nog kunnen ze het niet in de praktijk brengen. En dat was ook de reden van mij om dat FB-topic te openen over hoe je met elkaar om zou moeten gaan.)

Adinomis

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #88 Gepost op: februari 10, 2009, 07:41:18 pm »

quote:

cyber schreef op 10 februari 2009 om 17:15:
maar het ging over wie nu wel spreuken en prediker heeft geschreven.
Nou ja, dat was toch Salomo? Hoewel ik wel eens heb gelezen dat hij spreuken verzamelde. Dus er kunnen misschien ook wel wijsheden bij zitten die hij van een ander hoorde.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #89 Gepost op: februari 10, 2009, 07:42:49 pm »
Adinomis, als je nou even de discussie leest...  O-)

Adinomis

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #90 Gepost op: februari 10, 2009, 08:05:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 februari 2009 om 16:47:
Nou, ik kan het wel opzoek, maar eerst wat anders doen :)
Prediker gaat er van uit dat je enkel dit aardse leven hebt en dat het daarna ophoud. Het was hem nog niet openbaar geworden dat er een hemel is en dat je daar via Jezus in komt als je op Hem je vertrouwen stelt.

Prediker kijkt naar het leven van een "aardse kant", zoals P&A al eerder schreef. Dat doet hij om tot de uiteindelijke conclusie te komen dat het aardse leven "alleen maar ijdelheid" is. Zijn devies is dan ook: "heb ontzag voor God en leef zijn geboden na". Dat hij er nog aan toevoegt "want God oordeelt over elke daad, ook over de verborgen daden, zowel de goede als de slechte" betekent toch dat het met het aardse leven niet ophoudt.

Hij zegt bijvoorbeeld dat alles weerkeert tot stof, maar dat mensen niet merken dat de adem van mensenkinderen opstijgt naar boven en dat van de dieren naar beneden. Wat voor ogen is, het aardse, is uiteindelijk alleen maar stof. Dat andere is niet zichtbaar voor ons. Als je dus alleen maar naar dat aardse kijkt, wat heeft alles dan voor zin? Alles is ijdelheid.
Maar tenslotte zegt hij dat het stof weliswaar weerkeert naar de aarde, maar dat de geest terugkeert naar God, die hem geschonken heeft. (12:7)
Het was een verslag van een zoektocht (hfst.12:9)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #91 Gepost op: februari 10, 2009, 08:44:11 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 februari 2009 om 20:05:
[...]

Prediker kijkt naar het leven van een "aardse kant", zoals P&A al eerder schreef. Dat doet hij om tot de uiteindelijke conclusie te komen dat het aardse leven "alleen maar ijdelheid" is. Zijn devies is dan ook: "heb ontzag voor God en leef zijn geboden na". Dat hij er nog aan toevoegt "want God oordeelt over elke daad, ook over de verborgen daden, zowel de goede als de slechte" betekent toch dat het met het aardse leven niet ophoudt.

Hij zegt bijvoorbeeld dat alles weerkeert tot stof, maar dat mensen niet merken dat de adem van mensenkinderen opstijgt naar boven en dat van de dieren naar beneden. Wat voor ogen is, het aardse, is uiteindelijk alleen maar stof. Dat andere is niet zichtbaar voor ons. Als je dus alleen maar naar dat aardse kijkt, wat heeft alles dan voor zin? Alles is ijdelheid.
Maar tenslotte zegt hij dat het stof weliswaar weerkeert naar de aarde, maar dat de geest terugkeert naar God, die hem geschonken heeft. (12:7)
Het was een verslag van een zoektocht (hfst.12:9)
Okee, dan ben ik verkeerd ingelicht. Maar dan nog: ook hij zal wel eens fouten maken in zijn uitspraken neem ik aan net als ieder mens.

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #92 Gepost op: februari 10, 2009, 09:55:28 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 februari 2009 om 19:41:
[...]

Nou ja, dat was toch Salomo? Hoewel ik wel eens heb gelezen dat hij spreuken verzamelde. Dus er kunnen misschien ook wel wijsheden bij zitten die hij van een ander hoorde.

Adinomis, wat vind je hier van.

quote:

grondig christelijk schreef op 10 februari 2009 om 14:04:
De traditionele opvatting schrijft het boek aan Salomo (Heb.: Shlomo) toe. Evenals bij veel andere bijbelboeken, nemen moderne theologen algemeen aan dat het boek uit de periode na de Babylonische ballingschap stamt, terwijl orthodoxe theologen aan een oudere datering vasthouden (970-931 v.Chr.). De schrijver refereert impliciet aan zichzelf als Salomo in hoofdstuk 1:12, hoewel hier ook andere uitleggingen mogelijk zijn.

Taalkundige kenmerken (Aramese invloeden en Perzische leenwoorden) maken een datering vóór de vijfde eeuw vrij onwaarschijnlijk. Bovendien is het boek geschreven in een jongere vorm van het Hebreeuws dan de boeken Ezra en Nehemia, en dat betekent dat het na de vierde eeuw voor Christus geschreven moet zijn. Anderzijds kan het boek niet geschreven zijn na 190 voor Christus, want de auteur van de Wijsheid van Jezus Sirach, een boek dat met vrij grote zekerheid tussen 190 en 170 voor Christus gedateerd wordt, maakt er gebruikt van. Meestal aanvaardt men daarom een datering halverwege de 3de eeuw voor Christus. Dat was een tijd waarin heel wat 'wijsheidsleraars' rondtrokken, die leerlingen rond zich verzamelden. Wellicht gaat het boek Prediker op een dergelijke wijsheidsleraar terug.

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #93 Gepost op: februari 10, 2009, 10:03:31 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 februari 2009 om 20:44:
[...]

Okee, dan ben ik verkeerd ingelicht. Maar dan nog: ook hij zal wel eens fouten maken in zijn uitspraken neem ik aan net als ieder mens.
lees 1 Koningen 11 maar eens daar vind je wel info over Salomo.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #94 Gepost op: februari 10, 2009, 10:34:54 pm »

quote:

cyber schreef op 10 februari 2009 om 21:55:
[...]

[...]

Zoals ik schreef is dit een optie. Ik vond zojuist nog een andere hypothese en dat is dat salomo een belangrijk deel van de spreuken heeft geschreven. Toch komen sommige spreuken uit het buitenland van die tijd. Van Arabische filosofen. Salomo heeft deze in deze hypothese genoteerd vanuit een verzameling van een van zijn vrouwen, de dochter van Salomo.

Daarbij en dat is op zich danwel een intrigerend gegeven zou salomo hooglied, prediker en spreuken geschreven.
Deze drie boeken geven daarin drie levensfasen weer.
Hooglied vanuit een jong en verliefd hart, met nog een open blik op het leven.
Spreuken op middelbare leeftijd vanuit de wil en het kennelijk weten
Prediker vanuit het verstand, de levenservaring.

In de spreuken gaat het niet over beloften maar "woorden over een bepaalde situatie. Een niet tijdgebonden woord, dat in bepaalde situaties van het leven gebruikt kan worden. Een kijk op het leven. Een algemene waarheid die niet altijd automoatisch zo uitvalt.

Voorbeeld van een spreuk die vaak als belofte wordt gelezen:

"Vertrouw bij je werk op de Heer en je plannen zullen slagen""
Wat al te vaak heeft geleid tot onbezonnen invulling van levensbesluiten bij christenen

of

"Leer een kind van jongs af aan de juiste weg, en het zal er niet van afwijken wanneer het oud wordt"

Voorwaar ook niet waar...zie maar eens de dynamische ontwikkelingen van de mening over creationisme en evolutie in relatie tot de scheppende God ;)
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2009, 10:47:08 pm door grondig christelijk »

Adinomis

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #95 Gepost op: februari 10, 2009, 11:06:25 pm »

quote:

cyber schreef op 10 februari 2009 om 21:55:

Interessante informatie voor wie zich verdiept in het ontstaan van de bijbelse geschriften!

Maar ik verdiep me op dit forum in de inhoud van de bijbel. Het boek Prediker opent met de woorden "hier volgen de woorden van Prediker, zoon van David en koning in Jeruzalem." In vers 12 zegt hij: "ik, prediker, was koning van Israël in Jeruzalem".

In het samenstellen van de troonrede van de koningin worden ook denkbeelden van ministers verwerkt. Maar zij moet er wel voor staan.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #96 Gepost op: februari 11, 2009, 08:13:16 am »
Leer een kind van jongs af aan de juiste weg, en het zal er niet van afwijken wanneer het oud wordt"

Dit is in deze tijd slechts mogelijk als beide ouders gericht zijn op zowel waarheid en liefde.

Sommige delen van Prediker werden niet meer geloofwaardig geacht, daar Salomo vele vrouwen had, en door hen werd beinvloed

Adinomis

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #97 Gepost op: februari 11, 2009, 10:18:55 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 11 februari 2009 om 08:13:
Leer een kind van jongs af aan de juiste weg, en het zal er niet van afwijken wanneer het oud wordt"

Dit is in deze tijd slechts mogelijk als beide ouders gericht zijn op zowel waarheid en liefde.

Sommige delen van Prediker werden niet meer geloofwaardig geacht, daar Salomo vele vrouwen had, en door hen werd beinvloed
Het klopt dat Salomo aan het eind van zijn leven niet meer volkomen aan God was toegewijd.

quote:

Het geschiedde namelijk, toen Salomo oud geworden was, dat zijn vrouwen zijn hart meevoerden achter andere goden, zodat zijn hart de HERE, zijn God, niet volkomen was toegewijd gelijk dat van zijn vader David. (1 Kon. 11: 4)

Ik neem aan dat de bijbelse geschriften voor die tijd zijn geschreven. Maar om ze daarom als niet betrouwbaar te achten.....

God zei tegen Salomo dat zijn rijk hem afgenomen zou worden en dat het aan een ander gegeven zou worden (1 Kon. 11: 11). Toch laat God zich in dat oordeel ook van Zijn genadige kant zien. De straf zal niet tijdens Salomo’s leven voltrokken worden. Bovendien zal zijn zoon nog mogen heersen over één stam, de stam waar eens de Messias uit zou komen.

Het is een patroon wat je bij veel mensen herkent. Er is een tijd dat men vol vuur en vlam voor de Here is, maar de aandacht kan zomaar van God worden afgeleid door zondige begeerten. In koninklijke kringen worden vaak huwelijken om politieke redenen gesloten. Een mens is geneigd om zomeer mee te gaan in de gebruikelijke regels van zijn tijd.

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #98 Gepost op: februari 11, 2009, 01:05:02 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 februari 2009 om 23:06:
[...]

Interessante informatie voor wie zich verdiept in het ontstaan van de bijbelse geschriften!

Maar ik verdiep me op dit forum in de inhoud van de bijbel. Het boek Prediker opent met de woorden "hier volgen de woorden van Prediker, zoon van David en koning in Jeruzalem." In vers 12 zegt hij: "ik, prediker, was koning van Israël in Jeruzalem".

In het samenstellen van de troonrede van de koningin worden ook denkbeelden van ministers verwerkt. Maar zij moet er wel voor staan.
Ja zo ongeveer sta ik er ook wel in, het doet voor mij niets af aan de geloofwaardigheid aan de woorden in Prediker omdat er meerdere schrijvers aan de totstandkoming van dit boek hebben meegewerkt.

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #99 Gepost op: februari 11, 2009, 01:13:54 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 februari 2009 om 22:34:
[...]

Zoals ik schreef is dit een optie. Ik vond zojuist nog een andere hypothese en dat is dat salomo een belangrijk deel van de spreuken heeft geschreven. Toch komen sommige spreuken uit het buitenland van die tijd. Van Arabische filosofen. Salomo heeft deze in deze hypothese genoteerd vanuit een verzameling van een van zijn vrouwen, de dochter van Salomo.

Ja zo lijkt mij het ook, met wat ik ervan weet.

quote:

Voorbeeld van een spreuk die vaak als belofte wordt gelezen:

"Vertrouw bij je werk op de Heer en je plannen zullen slagen""
Wat al te vaak heeft geleid tot onbezonnen invulling van levensbesluiten bij christenen

of

"Leer een kind van jongs af aan de juiste weg, en het zal er niet van afwijken wanneer het oud wordt"

ik vind dit diep triest dat mensen zo eenzijdig Gods woord word uitgelegd.

quote:

Voorwaar ook niet waar...zie maar eens de dynamische ontwikkelingen van de mening over creationisme en evolutie in relatie tot de scheppende God ;)
;)